Přesunul jsem to sem, než tak učiní jiní
theodor less píše:Díky za spoustu informací. Jistě víte i o motivech, které doprovázely poslední změny SPZ. Můj tip:
1) větší kapacita
2) větší anonymita, které nezapamatovatelná SPZ prospívá (takže nikoli nedomyšlenost, ale domyšlenost)
3) podpora krajského zřízení
4) úřední mašinerie, která vyplivne úplně něco jiného, než bylo původně zamýšleno
5) úřední tvůrčí horlivost, která např. zavede pojem RZ; po dvaceti letech se dozvíme, že pojem SPZ je stále živý
Ústup od "okresních" SPZ byly pěkná ptákovina. Němci se nestydí za svoje město...
S motivy je to trochu nejasné, protože v té době jsem ještě neměl takový přístup k informacím a představitelé ministerstva, kteří mají dnes agendu na starosti, tvrdí že u toho tenkrát nebyli a vlastně neví, proč to je. Dohledatelné jsou některé mediální výstupy, které to částečně osvětlují.
1) ano, takové zdůvodnění se objevovalo, ale výsledek je přesně opačný. Obecně platí, že čím větší podíl písmen, tím větší kapacita, protože písmen je přes dvacet, kdežto číslic jen deset. Formát zavedený v roce 2001 měl tedy výrazně menší kapacitu, protože šlo v podstatě jen o kombinaci krajského písmene a pořadového čísla a také byl v Praze vyčerpán už po zhruba sedmi a půl letech. Bývalý okresní systém přitom s kapacitou sám o sobě problém neměl. Pouze v Brně-městě hrozilo v dohledné době vyčerpání kombinací, které ale bylo řešitelné přidělením další dvoupísmenné zkratky. Všechny okresy krajských měst (kromě Zlína) a některé další (např. Karviná, Frýdek-Místek) měly už od počátku systému přiděleny zkratky dvě a několika motorizovanějším okresům (kupříkladu Mladá Boleslav) by šly samozřejmě přidělit dodatečně. Stejně tak bylo možné upravit strukturu znaků za okresním kódem na jiný tvar po vzoru Slovenska, Slovinska, Rakouska, Chorvatska nebo Černé Hory a/nebo doplnit kódy pro ORP. S kapacitou reálně problém nebyl.
2) ano, ale je to samozřejmě spekulace, navíc by v tom případě dávalo větší smysl se vykašlat na okresy i kraje a zavést celostátní systém, což byl a je trend mnoha zemí Evropy.
3) to bude patrně nejsilnější důvod, ostatně vznik krajů provázely diskuse o jejich smysluplnosti a připomínat a propagovat je na každém autě se přímo nabízelo
4) určitě i to hrálo roli, ostatně zcela původně měla RZ začínat krajským písmenem, ale z obav, že by se neuhlídala možná duplicita se staršími značkami někoho napadlo jej prostě posunout na druhou pozici a vznikl tento paskvil.
5) říká se, že pojem SPZ byl nahrazen z toho důvodu, že z nových značek už nic poznat nejde
Faktem je, že zkratku zavedenou v roce 1953 má většina lidí silně zažitou a ani dvacet let od změny názvosloví se na tom nic zásadního nezměnilo. A asi ani nezmění, když je vidět, že i ta změna byla nedůsledná a každý zákon tvrdí něco jiného.
Faktem je, že ústup od geografických zkratek na poznávacích značkách je dlouhodobý celoevropský trend a Němci jsou v tomto ohledu spíše výjimkou. Souvisí to i s tím, jak se proměňuje způsob používání aut, kdy dnes daleko častěji ten, kdo jej řídí, jej nevlastní. Regionální zkratka na značce tak často ukazuje jen na místo, kde sídlí poskytovatel operativního leasingu...