Spojené státy americké - všeobecně
-
- Autor
- Příspěvky: 99
- Registrován: 25.2.2009 22:14:27
- Kontaktovat uživatele:
Spojené státy americké - všeobecně
Počet obyvatel: cca. 333,5 mil.
Hlavní město: Washington, D.C. (cca. 0,7 mil. obyv., metropole cca. 6,4 mil. obyv.)
Největší město: New York City (v základu cca. 8,8 mil. obyv.)
Administrativní členění:
SEZNAM JEDNOTLIVÝCH STÁTŮ (kromě D.C.) (pro rychlé vyhledání dle abecedy v jednom příspěvku)
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 16.10.2021 15:28:57, celkem upraveno 12 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
-
- VIP
- Příspěvky: 22515
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: USA - na začátek několik webových stránek
Americké (USA) ministerstvo dopravy
http://www.dot.gov/
Hodně info o dálnicích a silnicích v USA
http://www.aaroads.com/
Interstate - Guide
https://www.interstate-guide.com/
American Road & Transportation Builders Association (ARTBA)
https://artbabridgereport.org/about
Národní motoristická asociace
http://www.motorists.org/
Federal Infrastructure Permitting Dashboard
https://www.permits.performance.gov/
Shrnutí vývoje je uvedeno v roce 2021: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 41#p242841 .
http://www.dot.gov/
Hodně info o dálnicích a silnicích v USA
http://www.aaroads.com/
Interstate - Guide
https://www.interstate-guide.com/
American Road & Transportation Builders Association (ARTBA)
https://artbabridgereport.org/about
Národní motoristická asociace
http://www.motorists.org/
Federal Infrastructure Permitting Dashboard
https://www.permits.performance.gov/
Shrnutí vývoje je uvedeno v roce 2021: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 41#p242841 .
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 16.10.2021 21:40:57, celkem upraveno 5 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
-
- VIP
- Příspěvky: 22515
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: USA - další webové stránky
SEZNAM JEDNOTLIVÝCH STÁTŮ: (kromě D.C.)
Alabama
Aljaška
Arizona
Arkansas
Colorado
Connecticut
Delaware
Florida
Georgia
Havaj
Idaho
Illinois
Indiana
Iowa
Jižní Dakota
Jižní Karolína
Kalifornie
Kansas
Kentucky
Louisiana
Maine
Maryland
Massachusetts
Michigan
Minnesota
Mississippi
Missouri
Montana
Nebraska
Nevada
New Hampshire
New Jersey
New York
Nové Mexiko
Ohio
Oklahoma
Oregon
Pensylvánie
Rhode Island
Severní Dakota
Severní Karolína
Tennessee
Texas
Utah
Vermont
Virginie
Washington
Wisconsin
Wyoming
Západní Virginie
Portoriko
a jedna dobrá pomůcka ...
Alabama
Aljaška
Arizona
Arkansas
Colorado
Connecticut
Delaware
Florida
Georgia
Havaj
Idaho
Illinois
Indiana
Iowa
Jižní Dakota
Jižní Karolína
Kalifornie
Kansas
Kentucky
Louisiana
Maine
Maryland
Massachusetts
Michigan
Minnesota
Mississippi
Missouri
Montana
Nebraska
Nevada
New Hampshire
New Jersey
New York
Nové Mexiko
Ohio
Oklahoma
Oregon
Pensylvánie
Rhode Island
Severní Dakota
Severní Karolína
Tennessee
Texas
Utah
Vermont
Virginie
Washington
Wisconsin
Wyoming
Západní Virginie
Portoriko
a jedna dobrá pomůcka ...
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 16.10.2021 21:21:07, celkem upraveno 8 x.
Důvod: doplněn obsah
Důvod: doplněn obsah
Re: USA
Jenom pro upřesnění, silniční síť je v USA tvořena několika kategoriemi silnic, z nichž nejzajímavější jsou pro nás:
- státní silnice jednotlivých států - zpravidla značené zkratkou státu a číslem (ale třeba v Kentucky někdy jenom jménem - "Blue Grass Parkway"), může jít i o dálnice (kromě zmíněné kentucké dálnice třeba CA-99 v Kalifornii), ale většinou jsou to obyčejné silnice, výstavba a údržba je financována státy;
- US Higways - celostátní síť, může jít i o dálnice, ale většinou jsou to obyčejné silnice, jde hlavně o značení US-xx (určitá podobnost s "E" v Evropě) výstavba a údržba je financována státy;
- IHS (Interstate Highway System) - celostátní síť, až na několik výjimek splňující dálniční standardy (minimálně směrově oddělený čtyřpruh s MÚK), značení je I-xx nebo I-xxx, výstavba a údržba je financována z fedrálního rozpočtu (prováděna státy).
Velmi logický je systém číslování u US a I: lichá čísla jsou dálnice v severojižním směru, sudá ve východozápadním. Nejdůležitější sudé dálnice mají na konci 0, nejdůležitější liché 5 (Interstate) nebo 1 (US). Aby se čísla příliš neopakovala a nepletla jsou US číslovány od východu a od severu, zatímco I od západu a od jihu (v některých státech je stanoveno zákonem, že se stejné číslo silnice nesmí opakovat u I, US nebo státní - některé úseky dálnic jsou společné pro více silnic různých kategorií).
Síť Interstate byla budována i jako vojensko-strategická, na některých místech není provoz dostatečný ani na naše R . Dnes je prakticky dokončena (65 000 mil, tedy více než 100 000 km), dostavují se spíš jen menší vychytávky (nejbližší, co by mělo být otevřeno je I-22 mezi Memphisem a Birminghamem, což je vlastně jen upgrade US-78), i když se plánují i další velká spojení, jako třeba východozápadní transkontinentální I-66 (přestože I-66 už existuje jinde a dosud neexistuje I-50 nebo I-60 !!!) přes Wichitu v Kansasu nebo výrazně realističtější prodloužení I-69 z Indianapolisu až do Texasu na mexickou hranici.
Pro zájemce o Interstate dálnice doporučuji http://www.interstate-guide.com/index.html , pro opravdové fanatiky bažící po perlách typu "jak chtělo bohaté Illinois ukrást chudé Iowě dálnici I-80" http://www.kurumi.com/roads/3di/ (zmíněná perla pak konkrétně na http://www.kurumi.com/roads/3di/i280.html#280ia )
- státní silnice jednotlivých států - zpravidla značené zkratkou státu a číslem (ale třeba v Kentucky někdy jenom jménem - "Blue Grass Parkway"), může jít i o dálnice (kromě zmíněné kentucké dálnice třeba CA-99 v Kalifornii), ale většinou jsou to obyčejné silnice, výstavba a údržba je financována státy;
- US Higways - celostátní síť, může jít i o dálnice, ale většinou jsou to obyčejné silnice, jde hlavně o značení US-xx (určitá podobnost s "E" v Evropě) výstavba a údržba je financována státy;
- IHS (Interstate Highway System) - celostátní síť, až na několik výjimek splňující dálniční standardy (minimálně směrově oddělený čtyřpruh s MÚK), značení je I-xx nebo I-xxx, výstavba a údržba je financována z fedrálního rozpočtu (prováděna státy).
Velmi logický je systém číslování u US a I: lichá čísla jsou dálnice v severojižním směru, sudá ve východozápadním. Nejdůležitější sudé dálnice mají na konci 0, nejdůležitější liché 5 (Interstate) nebo 1 (US). Aby se čísla příliš neopakovala a nepletla jsou US číslovány od východu a od severu, zatímco I od západu a od jihu (v některých státech je stanoveno zákonem, že se stejné číslo silnice nesmí opakovat u I, US nebo státní - některé úseky dálnic jsou společné pro více silnic různých kategorií).
Síť Interstate byla budována i jako vojensko-strategická, na některých místech není provoz dostatečný ani na naše R . Dnes je prakticky dokončena (65 000 mil, tedy více než 100 000 km), dostavují se spíš jen menší vychytávky (nejbližší, co by mělo být otevřeno je I-22 mezi Memphisem a Birminghamem, což je vlastně jen upgrade US-78), i když se plánují i další velká spojení, jako třeba východozápadní transkontinentální I-66 (přestože I-66 už existuje jinde a dosud neexistuje I-50 nebo I-60 !!!) přes Wichitu v Kansasu nebo výrazně realističtější prodloužení I-69 z Indianapolisu až do Texasu na mexickou hranici.
Pro zájemce o Interstate dálnice doporučuji http://www.interstate-guide.com/index.html , pro opravdové fanatiky bažící po perlách typu "jak chtělo bohaté Illinois ukrást chudé Iowě dálnici I-80" http://www.kurumi.com/roads/3di/ (zmíněná perla pak konkrétně na http://www.kurumi.com/roads/3di/i280.html#280ia )
-
- VIP
- Příspěvky: 22515
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: USA
Přesné informace jsou také zde: http://www.fhwa.dot.gov/programadmin/interstate.cfm .
Re: USA
Oprava mého předchozího údaje: rozsah dálniční sítě Interstate je dle oficiálních stránek (Dial'ničiarův odkaz) 46 726 mil (tedy necelých 75 000 km) a to včetně Portorika, Havaje a Aljašky (kde jde o cca 1000 mil "obyčejných jedniček"). Jak došli na Interstate-guide k těm 65 000 mil, je mi záhadou, asi počítají i plánované dálnice (včetně těch "hodně odvážných" ).
Re: USA
Zajímavé postřehy ze států z webu http://usa.qex.cz
Základem správného Američana je automobil. Chodníky nejsou mimo města téměř nikde, za to autem se dostanete všude. Pro větší pohodlí nemají pouze "Drive-In" fastfoody, ale také např. banky či lékárny (kde je kromě okýnka využíván i systém potrubní pošty), v Las Vegas je drive-in oddací síň ("wedding chapel") a dokonce jsme viděli drive-in obchod s alkoholem ("liquor store").
Automobil samozřejmě musí být vybaven klimatizací, další častým jevem je centrální zamykání, tempomat ("cruise control") a automatická převodovka. Některá auta umí na dálku i nastartovat, čímž bylo možné vytvořit uvnitř nejprve chlad a teprve pak do něj nasednout.
Na dálnicích se obecně jezdí pomaleji, pokud někdo překračuje povolenou rychlost (maximálně 80 mph = 128 km/h, ale častěji 65 mph = 104 km/h). Rychlost se překračuje dle státu, obecně tak o 10 mph, i když je prý tolerováno 5 mph. Třeba v Kalifornii jsme překračovali o 15 mph a vedle nás v pravém pruhu prosvištěli policajti bez majáku.
Díky tempomatům dokáží udržovat i při velmi hustém provozu velmi malé mezery mezi automobily, ale dostatečně velké na to, aby nedocházelo k tzv. "tailgatingu". Američané začínají jezdit v 16 letech a nekončí ani ve vysokém věku. To ovšem neznamená, že pokud byť jen trochu zasněží, je situace jiná než v ČR
Málo se přejíždí z pruhu do pruhu (a to ani v zácpě), obecně je povoleno předjíždění z obou stran, tedy i z prava.
Kamiony předjíždějí také v kopci, jak to známe z naší D1 a dalších a zásadně to jsou ty, které nemají na návěsu ceduli "How's my driving?" s telefonním číslem. Těch je tu bohužel většina. Dalšími cedulemi na návěsech je "If you can't see my mirrors I can't see you", "Hiring Drivers" nebo "Lights on for your safety", přičemž už jsme pár viděli na interstate bez světel. Podobné informace mohou být i na zástěrkách jak návěsů, tak tahačů.
Více řidičů jezdí připoutaných. Všude jsou cedule "Buckle Up! It's a law!" nebo "Click It or Ticket". Další spousta varovných značek (včetně těch o připoutání se) je někomu věnována, pravděpodobně se dotyčný stal obětí autonehody z toho kterého důvodu.
Cesta ze mezi západním a východním pobřežím je zhruba 2 200 mil, což spolehlivě vydá na týdenní výlet (4 dny jízdy). Obecně je proto lepší zvolit letadlo, protože většinu cesty jsou jen vidlákovy a pustina. Vhodným přistávacím místem na západě je Las Vegas, který není daleko ani od národních parků, ani od konzumnějších cílů - Hollywood, Los Angeles atd.
Mezi základní výrobce automobilů patří GMC (General Motors Cars), Chrysler, Dodge, Ford, Toyota. Pro nás exotickými výrobci jsou Acura, Oldsmobil, Mercury. Volksvagenů je tu hodně, ale Škodovka žádná - asi nevyrábí motory, které by snesly zdejší nízkooktanový benzín. Ale na dálnici jsme tu potkali Tatrovku, ve vládních službách.
V USA má Policie i taxi až na výjimky stejná vozidla - Ford Crown Victoria Police Interceptor. Auta jsou o třídu větší, než u nás - třeba vozidla velikosti VW Golfa jezdí minimálně, velikost začíná u Octavie a drtivá většina jezdí v SUV (Sport Utility Vehicle, sportovní užitkový vůz, pro Američany prostě "Truck").
Ulice se zde mohou nazývat různě: Road (Rd), Lane (Ln), Street (St), Avenue (Ave). Také rychlostní silnice mají mnoho různých názvů: Interstate, Parkway, Highway, Speedway, Turnpike.
Cena benzínu se pohybuje v rozmezí $4.00 - $5.20 za jeden US galon (3.8 litru) v závislosti na lokalitě. Cena ropy na světových trzích sice neustále roste, ale kurs Dolaru ke Koruně klesá, takže cena zůstává stále na cca. 18 Kč za litr, což ve výsledku znamená cenu 1.40 Kč na km. Ještě pozor, v USA se spotřeba udává v počtu ujetých mil na 1 galon benzínu (miles per galon, mpg)! Obvyklá spotřeba menších vozů je kolem 35 mpg.
Na některých čerpacích stanicích účtují dvojí ceny - platba v hotovosti ("Cash") může být levnější než platba kreditní kartou ("Credit"). Prý za to mohou poplatky za bezhotovostní transkace. Není to moc obvyklé, ale stát se to může. Rozdíl bývá několik centů na galon.
Benzín pak má nižší oktanové číslo, nejčastěji se tankuje 87, protože je nejlevnější. Motory jsou tu ale daleko větších objemů, třílitry nejsou žádnou výjimkou a to nemluvím o SUV, kterých je na amerických silnicích již většina. V létě bývá dražší, protože se jedná o tzv. "Summer Blend" s příměsí ethanolu. Existuje také ethanolový benzín E-85 s 85% obsahem ethanolu a 15% obsahem benzínu. Pro většinu motorů je ale takovéto palivo nevhodné a může vyvolat větší opotřebení a kratší životnost motoru.
U některých čerpacích stanic lze tankovat E-85, což je 85% ethanol a 15% benzín. Pro mnoho motorů může mít toto palivo fatální následky, proto doporučujeme nejprve zjistit, zda je možné ethanol použít.
Tankovali jsme nejčastěji u Chevronu. Většinou jsme přímo na pumpě projeli kartou, naťukali PSČ (což se bohužel většinou muselo řešit s pumpařem, jinak by to bylo úplně bezobslužné) a tankovali. Zajímavé bylo, že u některých benzínek počítali jinou cenu při platbě kartou a jinou při platbě hotově.
Některé mosty, tunely a frekventované úseky dálnic jsou zatíženy mýtným - toll (např. Washington - New York $10.00, Miami - Orlando $12.00). Výše mýtného je buď na cedulích (je-li pevně stanovené) nebo na ticketu, který si při vjezdu do mýtné zóny vezmete a při odevzdání zaplatíte podle ujeté vzdálenosti. Samozřejmě existují "krabičky" na mýtné brány, na východním pobřeží je to EZ-PASS.
Na dálnicích jsou četné stanice pro vážení nákladních vozidel, na hranicích států na Interstate je to prakticky pravidlem. Kromě toho vás čas od času zastaví vnitrostátní bezpečnost a budou se ptát na všechno možné (počínaje dotazem "Are you a citizen?", následuje kontrola pasů).
Zejména ve městech se pak můžete setkat s tzv. Carpool Lane, která se značí kosočtvercem na vozovce či značce. Znamená, že v daném pruhu může jet nejméně stanovený počet lidí (daný číslovkou u značky). Stejný systém je značka HOV („High Occupancy Vehicle“), přičemž třeba HOV 3 značí, že v daném pruhu mohou jet pouze vozy obsazené nejméně třemi lidmi včetně řidiče. Ale protože američané se při řízení považují za idndividualisty, v drtivé většině případů je ve voze pouze řidič. Carpool Lane také bývá časově určený, například v dopravní špičce je minimum 3 lidé ve vozidle, jinak 2.
Zhruba po 3 000 ujetých mílích se provádí „tire rotation“, tedy přehození pneumatik zezadu dopředu a zepředu dozadu a také "oil change", tedy výměna oleje.
Trochu hořké zjištění na nočních jízdách mimo Interstate bylo, že se většina protijedoucích řidičů nenamáhá při míjení vypínat dálková světla. Extrémem jsou ti, kteří svítí dálkovými světly na auto před sebou. Druhým extrémem jsou řidiči, kteří nesvítí v tunelech, za deště nebo za šera.
Policie zde pokutuje ("ticketing") za rychlou jízdu ("speeding"), nezastavování na stopce a projetí červené na semaforu.
Na mnoha místech zde jsou stopky ve všech čtyřech směrech ("4-WAY STOP"), kde platí pravidlo, že se křižovatkou projíždí v tom pořadí, v jakém se ke křižovatce dojelo.
To, čemu říkáme dálnice, to jsou v USA Interstate (I). Značí se dvouciferným číslem, přičemž je-li první číslo liché, jde o severo-jižní a je-li sudé, jde o východo-západní. Obvykle mají dva pruhy každým směrem. Naše silnice 1. třídy jsou v USA označovány jako Highway (Hwy nebo US). Obvykle mají jeden pruh každým směrem. Čas od času se Highway podobá Interstate, má dva pruhy každým směrem a i rychlost bývá vyšší, 60 - 70 mph.
Zatáčky bývají vesměs klopené, takže se jimi projíždí docela dobře. Problémem je, že silnice v obcích se svažují ke krajnici, což sice zabezpečí dobrý odvod vody, ale také to znamená, že pokud potřebujete ze silnice někam uhnout (třeba k motelu), čeká vás nepříjemný "dip", který ve vyšší rychlosti může způsobit pěkné zajiskření podvozku.
U mnoha domů na venkovech lze vidět starou Fordku, vedle ještě starší a vedle úplně nejstarší. Vypadá to, že když prostě auto přestane sloužit, koupí se nové a staré se odstaví vedle a dál se neřeší.
Základem správného Američana je automobil. Chodníky nejsou mimo města téměř nikde, za to autem se dostanete všude. Pro větší pohodlí nemají pouze "Drive-In" fastfoody, ale také např. banky či lékárny (kde je kromě okýnka využíván i systém potrubní pošty), v Las Vegas je drive-in oddací síň ("wedding chapel") a dokonce jsme viděli drive-in obchod s alkoholem ("liquor store").
Automobil samozřejmě musí být vybaven klimatizací, další častým jevem je centrální zamykání, tempomat ("cruise control") a automatická převodovka. Některá auta umí na dálku i nastartovat, čímž bylo možné vytvořit uvnitř nejprve chlad a teprve pak do něj nasednout.
Na dálnicích se obecně jezdí pomaleji, pokud někdo překračuje povolenou rychlost (maximálně 80 mph = 128 km/h, ale častěji 65 mph = 104 km/h). Rychlost se překračuje dle státu, obecně tak o 10 mph, i když je prý tolerováno 5 mph. Třeba v Kalifornii jsme překračovali o 15 mph a vedle nás v pravém pruhu prosvištěli policajti bez majáku.
Díky tempomatům dokáží udržovat i při velmi hustém provozu velmi malé mezery mezi automobily, ale dostatečně velké na to, aby nedocházelo k tzv. "tailgatingu". Američané začínají jezdit v 16 letech a nekončí ani ve vysokém věku. To ovšem neznamená, že pokud byť jen trochu zasněží, je situace jiná než v ČR
Málo se přejíždí z pruhu do pruhu (a to ani v zácpě), obecně je povoleno předjíždění z obou stran, tedy i z prava.
Kamiony předjíždějí také v kopci, jak to známe z naší D1 a dalších a zásadně to jsou ty, které nemají na návěsu ceduli "How's my driving?" s telefonním číslem. Těch je tu bohužel většina. Dalšími cedulemi na návěsech je "If you can't see my mirrors I can't see you", "Hiring Drivers" nebo "Lights on for your safety", přičemž už jsme pár viděli na interstate bez světel. Podobné informace mohou být i na zástěrkách jak návěsů, tak tahačů.
Více řidičů jezdí připoutaných. Všude jsou cedule "Buckle Up! It's a law!" nebo "Click It or Ticket". Další spousta varovných značek (včetně těch o připoutání se) je někomu věnována, pravděpodobně se dotyčný stal obětí autonehody z toho kterého důvodu.
Cesta ze mezi západním a východním pobřežím je zhruba 2 200 mil, což spolehlivě vydá na týdenní výlet (4 dny jízdy). Obecně je proto lepší zvolit letadlo, protože většinu cesty jsou jen vidlákovy a pustina. Vhodným přistávacím místem na západě je Las Vegas, který není daleko ani od národních parků, ani od konzumnějších cílů - Hollywood, Los Angeles atd.
Mezi základní výrobce automobilů patří GMC (General Motors Cars), Chrysler, Dodge, Ford, Toyota. Pro nás exotickými výrobci jsou Acura, Oldsmobil, Mercury. Volksvagenů je tu hodně, ale Škodovka žádná - asi nevyrábí motory, které by snesly zdejší nízkooktanový benzín. Ale na dálnici jsme tu potkali Tatrovku, ve vládních službách.
V USA má Policie i taxi až na výjimky stejná vozidla - Ford Crown Victoria Police Interceptor. Auta jsou o třídu větší, než u nás - třeba vozidla velikosti VW Golfa jezdí minimálně, velikost začíná u Octavie a drtivá většina jezdí v SUV (Sport Utility Vehicle, sportovní užitkový vůz, pro Američany prostě "Truck").
Ulice se zde mohou nazývat různě: Road (Rd), Lane (Ln), Street (St), Avenue (Ave). Také rychlostní silnice mají mnoho různých názvů: Interstate, Parkway, Highway, Speedway, Turnpike.
Cena benzínu se pohybuje v rozmezí $4.00 - $5.20 za jeden US galon (3.8 litru) v závislosti na lokalitě. Cena ropy na světových trzích sice neustále roste, ale kurs Dolaru ke Koruně klesá, takže cena zůstává stále na cca. 18 Kč za litr, což ve výsledku znamená cenu 1.40 Kč na km. Ještě pozor, v USA se spotřeba udává v počtu ujetých mil na 1 galon benzínu (miles per galon, mpg)! Obvyklá spotřeba menších vozů je kolem 35 mpg.
Na některých čerpacích stanicích účtují dvojí ceny - platba v hotovosti ("Cash") může být levnější než platba kreditní kartou ("Credit"). Prý za to mohou poplatky za bezhotovostní transkace. Není to moc obvyklé, ale stát se to může. Rozdíl bývá několik centů na galon.
Benzín pak má nižší oktanové číslo, nejčastěji se tankuje 87, protože je nejlevnější. Motory jsou tu ale daleko větších objemů, třílitry nejsou žádnou výjimkou a to nemluvím o SUV, kterých je na amerických silnicích již většina. V létě bývá dražší, protože se jedná o tzv. "Summer Blend" s příměsí ethanolu. Existuje také ethanolový benzín E-85 s 85% obsahem ethanolu a 15% obsahem benzínu. Pro většinu motorů je ale takovéto palivo nevhodné a může vyvolat větší opotřebení a kratší životnost motoru.
U některých čerpacích stanic lze tankovat E-85, což je 85% ethanol a 15% benzín. Pro mnoho motorů může mít toto palivo fatální následky, proto doporučujeme nejprve zjistit, zda je možné ethanol použít.
Tankovali jsme nejčastěji u Chevronu. Většinou jsme přímo na pumpě projeli kartou, naťukali PSČ (což se bohužel většinou muselo řešit s pumpařem, jinak by to bylo úplně bezobslužné) a tankovali. Zajímavé bylo, že u některých benzínek počítali jinou cenu při platbě kartou a jinou při platbě hotově.
Některé mosty, tunely a frekventované úseky dálnic jsou zatíženy mýtným - toll (např. Washington - New York $10.00, Miami - Orlando $12.00). Výše mýtného je buď na cedulích (je-li pevně stanovené) nebo na ticketu, který si při vjezdu do mýtné zóny vezmete a při odevzdání zaplatíte podle ujeté vzdálenosti. Samozřejmě existují "krabičky" na mýtné brány, na východním pobřeží je to EZ-PASS.
Na dálnicích jsou četné stanice pro vážení nákladních vozidel, na hranicích států na Interstate je to prakticky pravidlem. Kromě toho vás čas od času zastaví vnitrostátní bezpečnost a budou se ptát na všechno možné (počínaje dotazem "Are you a citizen?", následuje kontrola pasů).
Zejména ve městech se pak můžete setkat s tzv. Carpool Lane, která se značí kosočtvercem na vozovce či značce. Znamená, že v daném pruhu může jet nejméně stanovený počet lidí (daný číslovkou u značky). Stejný systém je značka HOV („High Occupancy Vehicle“), přičemž třeba HOV 3 značí, že v daném pruhu mohou jet pouze vozy obsazené nejméně třemi lidmi včetně řidiče. Ale protože američané se při řízení považují za idndividualisty, v drtivé většině případů je ve voze pouze řidič. Carpool Lane také bývá časově určený, například v dopravní špičce je minimum 3 lidé ve vozidle, jinak 2.
Zhruba po 3 000 ujetých mílích se provádí „tire rotation“, tedy přehození pneumatik zezadu dopředu a zepředu dozadu a také "oil change", tedy výměna oleje.
Trochu hořké zjištění na nočních jízdách mimo Interstate bylo, že se většina protijedoucích řidičů nenamáhá při míjení vypínat dálková světla. Extrémem jsou ti, kteří svítí dálkovými světly na auto před sebou. Druhým extrémem jsou řidiči, kteří nesvítí v tunelech, za deště nebo za šera.
Policie zde pokutuje ("ticketing") za rychlou jízdu ("speeding"), nezastavování na stopce a projetí červené na semaforu.
Na mnoha místech zde jsou stopky ve všech čtyřech směrech ("4-WAY STOP"), kde platí pravidlo, že se křižovatkou projíždí v tom pořadí, v jakém se ke křižovatce dojelo.
To, čemu říkáme dálnice, to jsou v USA Interstate (I). Značí se dvouciferným číslem, přičemž je-li první číslo liché, jde o severo-jižní a je-li sudé, jde o východo-západní. Obvykle mají dva pruhy každým směrem. Naše silnice 1. třídy jsou v USA označovány jako Highway (Hwy nebo US). Obvykle mají jeden pruh každým směrem. Čas od času se Highway podobá Interstate, má dva pruhy každým směrem a i rychlost bývá vyšší, 60 - 70 mph.
Zatáčky bývají vesměs klopené, takže se jimi projíždí docela dobře. Problémem je, že silnice v obcích se svažují ke krajnici, což sice zabezpečí dobrý odvod vody, ale také to znamená, že pokud potřebujete ze silnice někam uhnout (třeba k motelu), čeká vás nepříjemný "dip", který ve vyšší rychlosti může způsobit pěkné zajiskření podvozku.
U mnoha domů na venkovech lze vidět starou Fordku, vedle ještě starší a vedle úplně nejstarší. Vypadá to, že když prostě auto přestane sloužit, koupí se nové a staré se odstaví vedle a dál se neřeší.
-
- VIP
- Příspěvky: 22515
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: USA
Dcerská společnost firmy Eurovia zvítězila v tendru na přestavbu I-10 ze čtyř pruhů na šest ve státě Florida při městě Jacksonville. Celková délka je 13 km a hodnota kontraktu cca. 42 mil. € (58 mil. USD). Kontrakt zahrnuje mimo rozšíření taky kompletní rekonstrukční práce na vozovce stávajících pruhů a modernizaci mostů ponad dálnici. Stavební práce se ukončí v 02/2012.
Zdroj: www.vinci.com
Zdroj: www.vinci.com
-
- VIP
- Příspěvky: 22515
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: USA
Prodloužení státní silnice SR 419, stavba Maitland severně od města Orlando na Floridě: celkem o délce 9 mil. Stavební práce vykonává i firma Hubbard, člen skupiny Eurovia (člen Vinci) a to o celkové délce 1,5 mil a náklady na tenhle cca. 2,3 km dlouhý úsek jsou 90 mil. USD. Bude zde i mj. 800 dlouhý most. Výstavba se začala v roce 2007.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 14.3.2016 12:00:26, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu
-
- VIP
- Příspěvky: 22515
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: USA
V Spojených státech amerických je dle portálu http://www.cia.gov nyní již přes 75.000 km dálnic a rychlostních silnic. Je to tedy s přehledem 1. místo na světě. Ovšem když reálně vezmeme do úvah fakt jakým je tempo výstavby a koneční plán, pak do 10 let reálně již nebudou USA na 1. místě, protože je předběhne Čína. Ale není se co divit, USA celkově nestačí s dechem ani v jiných oblastech.
Re: USA
Otázkou je, co do toho všechno CIA počítá, protože cca 75.000 km má jen síť Interstate (což by mělo více méně odpovídat našim D), ale kromě toho existuje celá řada úseků US Highways a dokonce i státních silnic, které odpovídají minimálně našim R (i když třeba nejde o úplně souvislé úseky). Například v Kalifornii jsou to třeba US-101 a CA-99, což jsou v podstatě aletrnativní trasy k I-5 mezi LA a SF o délce několika set km.Diaľničiar píše:V Spojených státech amerických je dle portálu http://www.cia.gov nyní již přes 75.000 km dálnic a rychlostních silnic. Je to tedy s přehledem 1. místo na světě. Ovšem když reálně vezmeme do úvah fakt jakým je tempo výstavby a koneční plán, pak do 10 let reálně již nebudou USA na 1. místě, protože je předběhne Čína. Ale není se co divit, USA celkově nestačí s dechem ani v jiných oblastech.
-
- VIP
- Příspěvky: 22515
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: USA
Ve městě Clearwater na Floridě odevzdala do provozu stavební společnost Hubbard Construction (člen Eurovia) zakázku na americké dálnici U.S. Route 19, co je severo-jižní tah dlouhý asi 2.260 km. Projekt obnášel výstavbu a financování úseku dlouhého 4,1 km typu flyover (dálnice městského typu na pilířích) v uspořádaní 2x3 pruhy. Práce obnášeli 5 mostů a napájecí silnice 2x2 pruhy. Náklady na výstavbu dosáhli 109,5 mil. USD (cca. 74 mil. €) a tedy tenhle kontrakt se tak stal největším pro společnost Hubbard Construction a zároveň prvním tohoto typu (systém PPP).
-
- VIP
- Příspěvky: 22515
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: USA
V závěru roka 2009 došlo na Interstate I-40 ke kolapsu svahu nad dálnicí.
Skalní masív bude zpevněn asi do 150m výšky, přitom jak se bude masiv zpevňovat se bude stavět i najížděcí rampa pro dělníky. Svah bude potřebné zpevnit v šířce 200 až 300 stop. Dělníci budou v zpevňování pracovat odzhora nadole, tedy až po odvozu balvanů a dostavbě rampy. Po tom, jak se zpevní svah se bude celá oblast ještě stabilizovat betonem.
Na jar 2010 proběhne i oprava úseku dálnice: vymění se zde asfaltová vrstva, do hroubky 20-30 cm. Stavební práce odstraňování balvanů měli trvat do konce r. 2009, zpevňování svahu do jari 2010. Práce napredují dle plánů a rozpočet není vyčerpán.
Zdroj fotek: pilot Lester Bishop of Hendersonville
Stalo se to v blízkosti North Carolina Tennessee. Úřad pro dopravu rozhodl, že skalní masív se bude muset celý zpevnit, ovšem ještě předtím bude nutné menší kameny odvézt a větší dynamitem rozbít na menší části. Část balvanů se přitom použije i na zpevnění skalního masívu. Náklady na tuto činnost dosáhnou 2-10 mil. USD dle toho, v jakém geologickém stavu se masív bude nacházet. Práce zde bude komplikované, protože z jedné strany dálnice je skalní masiv, z druhé je řeka Pigeon.
Skalní masív bude zpevněn asi do 150m výšky, přitom jak se bude masiv zpevňovat se bude stavět i najížděcí rampa pro dělníky. Svah bude potřebné zpevnit v šířce 200 až 300 stop. Dělníci budou v zpevňování pracovat odzhora nadole, tedy až po odvozu balvanů a dostavbě rampy. Po tom, jak se zpevní svah se bude celá oblast ještě stabilizovat betonem.
Na jar 2010 proběhne i oprava úseku dálnice: vymění se zde asfaltová vrstva, do hroubky 20-30 cm. Stavební práce odstraňování balvanů měli trvat do konce r. 2009, zpevňování svahu do jari 2010. Práce napredují dle plánů a rozpočet není vyčerpán.
Zdroj fotek: pilot Lester Bishop of Hendersonville
-
- VIP
- Příspěvky: 22515
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: USA
K té dálnici I-40 jsou ještě i fotky z N.C. Department of Transportation
Zdroj informací: http://www.ncdot.org/
Jinak dálnice I-40 je jednou z hlavních dálnic západ-východ, od Kalifornie po Severní Karolínu. Její délka je: 4.118 km.
První rány dynamitem
Tenhle úsek dálnice (Haywood-Newport) byl otevřen v roce 1968. Doposud byla na něm vykonaná jedna generální oprava, včetně výměny povrchu a zpevnění bezpečnostních plotů při svahu.
Zdroj informací: http://www.ncdot.org/
Jinak dálnice I-40 je jednou z hlavních dálnic západ-východ, od Kalifornie po Severní Karolínu. Její délka je: 4.118 km.
-
- VIP
- Příspěvky: 22515
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: USA
V létě 2007 se ve státě Minnesota ve městě Minneapolis stalo neštěstí, při kterém zemřelo 13 lidí na místě. Na dálnici I-35 (síť Interstate) došlo ke zřícení dálničního mostu I-35W Mississippi River Bridge nad řekou Mississippi. Došlo k poškození ocelové konstrukce mostu. Další stovky lidí byli zraněné a v řece skončilo víc jak 100 vozidel všech druhů.
Po pádu mostu bylo rozhodnuté o odstranění rozpadlé konstrukce a bylo rozhodnuté postavit nový most, čemu se ještě budu věnovat v dalších příspěvcích:
*odstraňování následků kolapsu mostu
*návrhy pro výstavbu nového mostu
*výstavba nového přemostění
*hotový most
Zdroj fotek: Minnesota DOT
Most sloužil motoristům v letech 1967-2007 (do 08/2007) a měl 2x4 jízdních pruhů. Dlouhý byl 581,3m, široký 34,5, vysoký 35,1m. Výstavba trvala v letech 1964-1967 a v roce 2007 ním denně projelo 140 tis. vozidel za 24h. Je zajímavé, že v roce 2005 byl most při inspekci vyhodnocený právě jako strukturálně nevyhovující a byli v plánu investice do ocelové konstrukce pod ním. Důvodem zhoršujících se vlastností mostu byl zvyšující se podíl nákladní dopravy na mostu.
Po pádu mostu bylo rozhodnuté o odstranění rozpadlé konstrukce a bylo rozhodnuté postavit nový most, čemu se ještě budu věnovat v dalších příspěvcích:
*odstraňování následků kolapsu mostu
*návrhy pro výstavbu nového mostu
*výstavba nového přemostění
*hotový most
Zdroj fotek: Minnesota DOT
Re: USA
Díky za zajímavé fotky, viděl jsem tehdy pár reportáží v TV, ale tam nebylo tolik detailů. Na spadlé části mostu prý bylo v té chvíli 111 aut! Jen pro upřesnění: I-35W není označení mostu, jak uváděla celá řada agentur, ale silnice, přesněji její větve http://www.interstate-guide.com/i-035ew_mn.html. Na I-35 totiž jako na jediné Interstate zůstala část původního systému značení dálnic, kdy se pro různé větve stejné trasy používalo stejné číslo doplněné písmenkem podle světové strany (pár těch starých označení s odkazy je tady http://www.interstate-guide.com/decommissioned.html), protože se na dvou místech (v Dallasu/Ft.Worthu a v Minneapolisu/St.Paulu) nedokázali dohodnout, komu zůstane hlavní tranzitní trasa I-35 a komu jen trojciferný bypass (hlavní tah = větší business pro místní firmy). Poněkud opačný přístup, než u nás, že ! Každopádně tranzit z Mexika do Kanady teď jezdí po I-35E přes St.Paul.
Re: USA
Ještě přidám odkaz na vyšetřovací zprávu o nehodě (178 stran): http://www.dot.state.mn.us/i35wbridge/n ... report.pdf
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 16.10.2021 15:07:39, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by narušilo smysl debaty
Důvod: odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by narušilo smysl debaty
-
- VIP
- Příspěvky: 22515
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: USA
Standa: jen aby jsme si to ujasnili, já jsem nenapsal, že most se jmenuje I-35, já jsem napsal přesně "I-35W Mississippi River Bridge", co značí, že most se jmenuje "Mississippi River Bridge" a leží na dálnici I-35 West; a jinak značení E-W je celkem běžné pro státy USA/Kanada/Asutrálie/Velká Británie. Nenapsal jsem to možná 100% přesně, ale název tam mám. Tam je totiž vedle další významní most, proto jsem to pouze zdůraznil, ale děkuji za doplňující informace.
Re: USA
Já jsem taky nemířil na Vás, ale na chyby některých našich agentur, které svého času psaly o pádu "mostu I-35W na I-35", což jste mi připomněl a trochu jsem se rozepsal - o značení Interstate dálnic já píšu vždycky rád . Dokonce už jsem jim vymyslel snadné řešení, jak se v Twin Cities můžou E a W zbavit: až se jednou vybuduje "Avenue of the Saints" (http://www.aaroads.com/high-priority/corr02.html), mohla by být značena I-53, vést část trasy před (a případně i za) aglomerací společně s I-35 a nahradit I-35E (I-35W by potom mohla být jenom I-35). Jinak se už těším na zajímavosti ohledně nového mostu!Diaľničiar píše:Standa: jen aby jsme si to ujasnili, já jsem nenapsal, že most se jmenuje I-35, já jsem napsal přesně "I-35W Mississippi River Bridge", co značí, že most se jmenuje "Mississippi River Bridge" a leží na dálnici I-35 West; a jinak značení E-W je celkem běžné pro státy USA/Kanada/Asutrálie/Velká Británie. Nenapsal jsem to možná 100% přesně, ale název tam mám. Tam je totiž vedle další významní most, proto jsem to pouze zdůraznil, ale děkuji za doplňující informace.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 16.10.2021 15:08:07, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by narušilo smysl debaty
Důvod: odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by narušilo smysl debaty
-
- VIP
- Příspěvky: 22515
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: USA
Jak jsem slíbil, přináším alespoň několik informací a fotek k demolici zříceného mostu Mississippi River Bridge na dálnici I-35 W
Při demolici se postupovalo tak, aby se maximum sutin recyklovalo: oddělovali se železné části od betonových. Železné se odváželi do šrotu, část betonových najde uplatněni ve stavebnictví. Práce byli náročné především ve vodě, kam bylo těžké dostat se a jak je vidět, tak se používala větší technika a výkonné stroje.
Na poslední fotce je již zaznamenán průzkum půdy, protože nový most (budu se mu věnovat) bude stát na masivních betonových pilířích a museli se poznat podmínky, jaké zde jsou. Na základě průzkumu půdy se udělali platné zásady pro novou výstavbu na tomto místě.
-
- VIP
- Příspěvky: 22515
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: USA
USA mimořádně rychle rozhodli o výstavbě nového mostu. Bylo rozhodnuté, že demolační práce musí začít okamžitě po pádě, a podařilo se je ukončit do 10/2007, tedy trvali 3 měsíce. Federální vláda se rozhodla, že se musí postavit nový most a ve složení domácích odborníků včetně amerických vojenských inženýrů se vypracovali dvě varianty nové výstavby a předložili se na schválení ministerstvu dopravy.
Nový most St. Anthony Falls Bridge na dálnici I-35W má od jednoho konce řeky po druhý konec řeky 504 stop, ovšem jeho celková délka bude 1.200 stop a jeho výstavba sa měla ukončit na konci r. 2008. Stavba dala práci 400 lidem. Jeho parametry jsou plánované do budoucnosti, protože má 2x5 jízdních pruhů Tak jak demolační práce šli tempem 24h denně 7 dní v týdnu, tak se rozhodlo, že se bude i stavět. Tato stavba se stala maximální prioritou federální vlády, i proto se podařilo během demolačních prací vykonat obstarávání nového mostu a i ten se velmi rychlo podařilo postavit. To jsou prozatím věci, o kterých se v Evropě ani nesní.
Již 30.10.2007 americká federální vláda uvolnila na novou výstavbu 234 mil. USD, co byli předpokládané náklady na novou výstavbu a napojení. O zakázku měli zájem 4 velké konsorcia, vybrané bylo nakonec Flatiron/Manson (Flatiron je americká dceřinná společnost německé firmy Hochtief, Manson je americká stavební společnost), přičemž toto konsorcium dalo nejvyšší cenu ze všech, ale co rozhodlo byl postup výstavby a především technické parametry nového mostu. Zakázka běžela ještě při demolačních pracích a rozhodnuté bylo již 8.10.2007.
Nový most St. Anthony Falls Bridge na dálnici I-35W má od jednoho konce řeky po druhý konec řeky 504 stop, ovšem jeho celková délka bude 1.200 stop a jeho výstavba sa měla ukončit na konci r. 2008. Stavba dala práci 400 lidem. Jeho parametry jsou plánované do budoucnosti, protože má 2x5 jízdních pruhů Tak jak demolační práce šli tempem 24h denně 7 dní v týdnu, tak se rozhodlo, že se bude i stavět. Tato stavba se stala maximální prioritou federální vlády, i proto se podařilo během demolačních prací vykonat obstarávání nového mostu a i ten se velmi rychlo podařilo postavit. To jsou prozatím věci, o kterých se v Evropě ani nesní.
-
- VIP
- Příspěvky: 22515
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: USA
Výstavba nového mostu St. Anthony Falls Bridge na dálnici I-35W
-
- VIP
- Příspěvky: 22515
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: USA
A ještě jeden příspěvek z mé strany k mostu St. Anthony Falls Bridge na dálnici I-35W
Tento most se stal součástí 10 největších národních dopravních projektů v USA v roce 2009.
Minnesota Department of Transportation, investor mostu, získal za tuto stavbu v roce 2009 dokonce i ocenění.
Životnost rozpětí mostu je stanovená na 100 let.
Zdrojem fotky není investor, ale Scientific American, division of Nature America, Inc..
Most se otevřel 18.9.2008 a stavěl se tak 339 dnů. Od zřícení původního mostu dokonce neuběhl ani 1 rok a už zde byla nová stavba. Náklady na most, včetně odstranění toho původního dosáhly 250 mil. USD. Most má 10 jízdních pruhů pro oba směry jízdy. Celá oblast trpěla zvýšeným provozem, protože se zde non-stop transportoval beton a pracovalo se se železem.
Tento most se stal součástí 10 největších národních dopravních projektů v USA v roce 2009.
Minnesota Department of Transportation, investor mostu, získal za tuto stavbu v roce 2009 dokonce i ocenění.
Životnost rozpětí mostu je stanovená na 100 let.
Zdrojem fotky není investor, ale Scientific American, division of Nature America, Inc..
Re: USA
Pokud by někoho zajímalo jak probíhá stavba mostu u Hoower Dam tak existuje stránka věnovaná pouze této stavbě : http://www.hooverdambypass.org/ jsou tam velice zajímavé informace a také fotky.
Návštěva USA
V minulých týdnech se mi podařilo uskutečnit dlouhom plánovanou návštěvu západní části USA, pokusím se o víkendu něco sepsat o jednotlivých dálnicích, které jsme měli možnost poznat (včetně nějakých fotek). Teď jen pár obecných informací (především na doplnění téměř přesně rok starého příspěvku od Martina, který skoro úplně odpovídá i našim postřehům).
Kdo plánuje delší cestu, měl by si dát pozor, aby auto (z půjčovny nebo i kupované) bylo vybaveno tempomatem, je to při těch vzdálenostech opravdu užitečná věc (ne vždy je to samozřejmé). Jízda po dálnicích je sice pohodovější, než u nás, ale i v USA se občas vyskytují "myškaři" a "tlačiči" a tu a tam se objeví i někdo výrazně překračující limity, přestože se měří skoro všude, někde i z letadla. Osobní zkušenost s dopravní policií nemám, ale asi bych žádný "speeding" nedoporučoval, limity jsou při využití určité tolerance (jezdil jsem max. tachometrických +10 mph) podle mne dostačující. Na Interstate mimo města jsme většinou viděli limit 75 mph (120 Km/h), tedy se dalo jet až tachometrických 85 mph (136 km/h), na delších silnicích mimo města byl často limit 65 mph (104 km/h), s tolerancí tedy až 75 mph. Na hlavních ulicích ve městech pak bylo často 40 mph (64 km/h), což jsme zpravidla ani nejeli. Žluté limity před zatáčkami nebo nájezdy/sjezdy jsou údajně pouze doporučenou rychlostí. Varovné dopravní značky s věnováním (zřejmě obětem nehod) jsme také zaznamenali, šlo vždy o varování před alkoholem, často se také vyskytovala výzva k nahlášení opilých řidičů na 911.
Složení vozového parku se asi stále více mění ve prospěch asijských výrobců, jednoznačně převažují Toyoty (vč. Lexusů) a Hondy (vč. Acury), velký je i podíl Hyundai. Z amerických aut jsou hodně rozšířené Dodge (víc než Chryslery a Jeepy, dominují i sektoru mohutných pick-upů), Fordy a Mercury (Lincolnů bylo spíš míň), od GM pak převažují Chevrolety, Pontiacy, Buicky a GMC (Cadillac je stále spíš luxusní vůz a Oldsmobily už jen dojíždějí). Z evropských aut je k vidění hodně BMW, Mercedesů, Audi, VW, Volv a Saabů. Velmi mě zaujalo množství obytných automobilů křižujících krajinou, dost často za sebou táhnoucích na tyči osobní auto (většinou SUV - foto o víkendu), což se u nás moc nevidí.
Ceny benzínu se pohybovaly od 3,10 do 3,80 USD za galon v závislosti na místě, typu benzínu a značce. Vyšší byly samozřejmě ceny poblíž národních parků, dražší benzín měl Chevron (87 oktanů stál jako u Shellu V-power). Platil jsem vždy hotově dopředu u pokladny, případný zbytek po naplnění celé nádrže mi tamtéž vrátili. Mýtné jsme platili na mostech v San Franciscu (kolem 5 USD). Pro návštěvu národních parků je dobré si koupit kartu na roční vstup za 80 USD (auto se čtyřmi pasažéry), ale měl by ji jako vedoucí podepsat někdo, kdo bude vždy s výpravou - z pěti kontrol u vstupu do parků jsem byl jednou (v NP Canyonlands) požádán o předložení ID za účelem kontroly podpisu.
Kdo plánuje delší cestu, měl by si dát pozor, aby auto (z půjčovny nebo i kupované) bylo vybaveno tempomatem, je to při těch vzdálenostech opravdu užitečná věc (ne vždy je to samozřejmé). Jízda po dálnicích je sice pohodovější, než u nás, ale i v USA se občas vyskytují "myškaři" a "tlačiči" a tu a tam se objeví i někdo výrazně překračující limity, přestože se měří skoro všude, někde i z letadla. Osobní zkušenost s dopravní policií nemám, ale asi bych žádný "speeding" nedoporučoval, limity jsou při využití určité tolerance (jezdil jsem max. tachometrických +10 mph) podle mne dostačující. Na Interstate mimo města jsme většinou viděli limit 75 mph (120 Km/h), tedy se dalo jet až tachometrických 85 mph (136 km/h), na delších silnicích mimo města byl často limit 65 mph (104 km/h), s tolerancí tedy až 75 mph. Na hlavních ulicích ve městech pak bylo často 40 mph (64 km/h), což jsme zpravidla ani nejeli. Žluté limity před zatáčkami nebo nájezdy/sjezdy jsou údajně pouze doporučenou rychlostí. Varovné dopravní značky s věnováním (zřejmě obětem nehod) jsme také zaznamenali, šlo vždy o varování před alkoholem, často se také vyskytovala výzva k nahlášení opilých řidičů na 911.
Složení vozového parku se asi stále více mění ve prospěch asijských výrobců, jednoznačně převažují Toyoty (vč. Lexusů) a Hondy (vč. Acury), velký je i podíl Hyundai. Z amerických aut jsou hodně rozšířené Dodge (víc než Chryslery a Jeepy, dominují i sektoru mohutných pick-upů), Fordy a Mercury (Lincolnů bylo spíš míň), od GM pak převažují Chevrolety, Pontiacy, Buicky a GMC (Cadillac je stále spíš luxusní vůz a Oldsmobily už jen dojíždějí). Z evropských aut je k vidění hodně BMW, Mercedesů, Audi, VW, Volv a Saabů. Velmi mě zaujalo množství obytných automobilů křižujících krajinou, dost často za sebou táhnoucích na tyči osobní auto (většinou SUV - foto o víkendu), což se u nás moc nevidí.
Ceny benzínu se pohybovaly od 3,10 do 3,80 USD za galon v závislosti na místě, typu benzínu a značce. Vyšší byly samozřejmě ceny poblíž národních parků, dražší benzín měl Chevron (87 oktanů stál jako u Shellu V-power). Platil jsem vždy hotově dopředu u pokladny, případný zbytek po naplnění celé nádrže mi tamtéž vrátili. Mýtné jsme platili na mostech v San Franciscu (kolem 5 USD). Pro návštěvu národních parků je dobré si koupit kartu na roční vstup za 80 USD (auto se čtyřmi pasažéry), ale měl by ji jako vedoucí podepsat někdo, kdo bude vždy s výpravou - z pěti kontrol u vstupu do parků jsem byl jednou (v NP Canyonlands) požádán o předložení ID za účelem kontroly podpisu.