Vysokorychlostní tratě (VRT)

Odpovědět
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od Standa »

Jenže Beroun - Praha bude po stávající trase vždy minimálně 45 min, až se snad jednou udělá ten tunel, mohlo by to být jen cca 15. Zrovna tenhle tunel je část VRT koridoru, kterou bych asi stavěl jako první. Přiznám se, že moc nechápu, proč se třeba na tohle nevyužijí víc peníze z OPD, když Brusel tolik volá po té železnici a dělá problémy s penězi na dálnice...
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Investice do silnic vs. železnic

Příspěvek od Standa »

Jonáš: No jestli je tunel Praha - Beroun "za hodně peněz málo muziky", tak asi nemá smysl vůbec uvažovat o dalších VRT, tam to vyjde ještě hůř. Tenhle tunel řeší komplikovaný úsek a je použitelný i pro další vlaky (nákladní, regionální - klasický panťák asi bude jezdit kolem Berounky pořád). Tak snad půjde alespoň ta zkrácená verze s výjezdem někde u Srbska...
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Investice do silnic vs. železnic

Příspěvek od jonáš »

No právě že neřeší, díky maximalistickym požadavkům drážních projektantů a protipožadavkům bezpečáků a hasičů na to nebude .. tož tak. Segregovaný VRT pouze pro osobku se daj stavět ve stejných sklonech jako dálnice, kolem 4%, takže skoro bez tunelů a podstatně levněji ..
Jestli projde nějaká verze, tak superzkrácená někam k Řeporyjům a zbytek reko Hrbatý, a na 160 km maximálně. V situaci kde na spoustě tratí hnijou osmdesátky to bude rozumnej kompromis.
Marty
Příspěvky: 755
Registrován: 16.3.2009 9:00:04

VRTky

Příspěvek od Marty »

jonáš píše:No právě že neřeší, díky maximalistickym požadavkům drážních projektantů a protipožadavkům bezpečáků a hasičů na to nebude .. tož tak. Segregovaný VRT pouze pro osobku se daj stavět ve stejných sklonech jako dálnice, kolem 4%, takže skoro bez tunelů a podstatně levněji ..
Jestli projde nějaká verze, tak superzkrácená někam k Řeporyjům a zbytek reko Hrbatý, a na 160 km maximálně. V situaci kde na spoustě tratí hnijou osmdesátky to bude rozumnej kompromis.
Taky mě napadla hodně šílená myšlenka - pokud by to byla VRT mezi Rudnou a Berounem na pilotech nad D5tkou, mohla by se tato rošířit na 3+3 a nad ní VRT ala Bangkokský SkyTrain... Možná ne zrovna pro 300kmh - ale co si budeme nalhávat 160kmh pro tuhle republiku fakt stačí... Dle toho co jsem viděl za náklady na ten tunel tak by se ještě snad i ušetřilo.
dd
Příspěvky: 1194
Registrován: 22.6.2010 11:01:06

Re: Investice do silnic vs. železnic

Příspěvek od dd »

1) Mám za to, že VRT má na střední vzdálenosti konkurovat i letadlům. Pak je 160 km/h málo. Ale je pravda, že u nás má VRT smysl jen na spojení Mnichov/Norimberk-Praha-Ostrava (možná Brno).

2) Trochu nechápu úvahu, že se vybuduje drahý 30 km dlouhý tunel na rychlost 300 km/h a pak se do něj budou pouštět běžné vlaky. Tím se přeci výrazně sníží propustnost. Nebo lépe řečeno se spíš nepočítá, že by ta trasa byla výrazně vytížená, takže bude prostor i pro pomalé vlaky. To potom ale zpochybňuje nutnost samotné VRT za takovou cenu.
viky
Příspěvky: 1288
Registrován: 16.3.2009 17:41:34
Bydliště: na trase budoucí R49

Re: Investice do silnic vs. železnic

Příspěvek od viky »

dd píše:1) Mám za to, že VRT má na střední vzdálenosti konkurovat i letadlům. Pak je 160 km/h málo. Ale je pravda, že u nás má VRT smysl jen na spojení Mnichov/Norimberk-Praha-Ostrava (možná Brno).

2) Trochu nechápu úvahu, že se vybuduje drahý 30 km dlouhý tunel na rychlost 300 km/h a pak se do něj budou pouštět běžné vlaky. Tím se přeci výrazně sníží propustnost. Nebo lépe řečeno se spíš nepočítá, že by ta trasa byla výrazně vytížená, takže bude prostor i pro pomalé vlaky. To potom ale zpochybňuje nutnost samotné VRT za takovou cenu.
Mít tunel jen pro pár rychlovlaků Mnichov-Pha a rychlíky Plzeň-Beroun-Pha hnát "po staré"-to je za ty prachy přece jen dost velká frajeřina a jako daňový poplatník s tím nesouhlasím,ani kdyby to z 80% hradily fondy EU!
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Investice do silnic vs. železnic

Příspěvek od jonáš »

dd píše: Trochu nechápu úvahu, že se vybuduje drahý 30 km dlouhý tunel na rychlost 300 km/h a pak se do něj budou pouštět běžné vlaky. Tím se přeci výrazně sníží propustnost. Nebo lépe řečeno se spíš nepočítá, že by ta trasa byla výrazně vytížená, takže bude prostor i pro pomalé vlaky. To potom ale zpochybňuje nutnost samotné VRT za takovou cenu.
Tak jistě, myslíte si že ty éra do Mnichova teď lítaj každou hodinu? ;)
Ono je to dvojsečný, buď postavíte trasu, která pobere i běžnou dopravu a zrychlí vám o čtvrthodinu i rychlík do Plzně, ale pak to musí bejt opravdu samej "base tunel", maximální sklony v jednotkách promile, aby tam náklady nejezdily třicet a běžný rychlíky se nerozjížděly půl cesty .. a nebo to postavíte za podstatně nižší cenu jako osobní "dálnice", a pak se současnejma přemotorovanejma jednotkama zvládnete klidně dvacet až čtyřicet promile a už jste na vejškových parametrech srovnatelných s vedením dálnic (směrově potřebujete větší poloměry furt). Ovšem tady se už pomalu preferujou tunely všude, protože odpadne část potíží s výkupem pozemků a hlukem, a pak neni ani na opravy okresek, natož na nějaký koncepční stavby.
Marty
Příspěvky: 755
Registrován: 16.3.2009 9:00:04

Re: Investice do silnic vs. železnic

Příspěvek od Marty »

téma VRT nebo standard trať 160kmh popsal na fóru airways.cz hrozně výstižně diskutující pod Nickem Prodejce. Podle mne lze i použít VRT versus dálnice, téma vlákna. Cituji na příkladu Brno-Praha:
V současnosti jede Supercity Pendolino z Prahy do Brna 2h40minut. Bylo by strašně fajn, kdyby vlak jel jenom 1h10minut jako je to normální jinde v Evropě.

O kolik víc lidí by pak jezdilo vlakem PRG-BRQ? 5x tolik? Kolik by se tím ušetřilo nafty, nervů, kolik lidí by neumřelo ročně na D1, kolik by to přineslo ekonomice, co všechno by to znamenalo pro rozvoj Brna? Strašně moc!

Co udělat pro to, aby všichni brňáci mohli jednou dojet pohodlně do Prahy za hoďku deset? Nakoupit Pendolina, odjíždět z Brna v každou celou hodinu, udělat tomu reklamu v Praze a v Brně, aby to každý věděl, zainvestovat novou halu a nástupiště v Brně.. to nestačí.

Pendolíno sice má maximálku 230 km/h - ale nějakej vůl za krále klacka nemyslel dopředu a postavil z Prahy do Brna křivý koleje, po kterých prostě nikdy nic 230km/h nepojede.

A aby se tahle chyba napravila, postavili komunisti dálnici D1 a tím zkrátili vzdálenost z prahy do Brna na 210 km (koleje mají 255 km). To jsou ty věci, který už se STALY.

Žádnej autobus ani auto(!) to nikdy za hodinu neujede a navíc na dálnici umírají prakticky denně lidi, což na železnici ne. Takže v železnici za 1h 10minut je teoreticky obrovský potenciál, tak co sakra brání tomu, aby se takový nápad realizoval? Jenže "dědci" tady na fóru už teď z takového nápadu jistě padaj do mdlob.

Pokud budeš trvat na tom, že železnice za 1h10minut je skvělý nápad (je to jen modelový příklad, nezapomeň) - budou tě tu staří chytří kmeti posílat do školy, ať si tam utřeš mlíko na bradě a naučíš se pořádně "ty základní věci" - tedy že už stojí dálnice a jsou křivé koleje, a ať přijdeš diskutovat o 3 roky starší, až ti bude jasné, že NEEXISTUJE nikdy udělat vlak za 1h10minut. A ne a ne.

Hážu pesimisty za hlavu a jdu modelově počítat. Pendolino má 331 míst, pro zjednodušení budu počítat 300 (load faktor stejně nebude 100% ). Čím častěji Pendolino pojede, tím víc cestujících bude chtít jet - takže počítejme průměrně 15x denně v každém směru. To je 9000 přepravených cestujících za den na této trati.

A teď pozor. Vlak by dojel do Brna o 1h30min rychleji než autobus (2h40 - 1h10).

To znamená, že by se za rok ušetřilo 4 927 500 hodin lidskýho života. Doba, po kterou by lidi mohli bejt v práci, vydělávat, nebo prostě dělat cokoliv jinýho než dřepět v autobusu a čekat.

Pokud budu humanista, odhadnu cenu hodiny lidského života v naší společnosti na 200 Kč. Tedy oproti stávaícímu stavu s dálnicí a pomalým vlakem by se teoreticky (i s těmi, kteří by se jinak na dálnici zabili a ztratili celý svůj zbylý životní čas a stát jejich výdělek) - ušetřila 1 miliarda korun ročně. Ve prospěch lidí, společnosti, všech.

Takže bylo by UŽITEČNÉ pustit se do "narovnávání kolejí" na trati PRG-BRQ a vybudovat vysokorychlostní koridor - o délce 210 km, který by Pendolíno projelo za 1h10min ?

Už od oka je vidět, že to užitečné pro společnost není. Stavba vysokorychlostního koridoru na 230 km/h s mimoúrovňovými přejezdy, přechody pro zvěř .. bla bla.. investice v řádu desítek miliard (které lze přepočítat zase zpět na lidské hodiny). Prostě se to lidem zpátky nevrátí, reálné zlepšení to nakonec nepřinese.
Avantime
Autor
Příspěvky: 617
Registrován: 25.2.2009 23:03:39
Kontaktovat uživatele:

Re: Investice do silnic vs. železnic

Příspěvek od Avantime »

S tím závěrem nesouhlasím - můj názor je opačný, tedy že se "to" lidem vrátí a přinese "to" i reálné zlepšení. Vysvětlím proč:

VRT Praha - Brno nebude jen pro Pražáky a Brňáky, ale také pro cestující ve velkém množství jiných relací - stejně jako teď D1 neslouží jenom pro spojení Prahy a Brna, ale také například pro spojení Berlína, Plzně, Ústí nad Labem, Kladna či Mělníka s Budapeští, Bratislavou, Trenčínem, Zlínem či Břeclaví. Všem cestujícím na těchto trasách zkracuje cestu a hlavně šetří čas. Stejně tak bude fungovat tato VRT. Z výše uvedeného plyne, že zkrácení jízdní doby oproti současnému stavu o 1,5 hodiny by neznamenalo jenom to, že z Prahy do Brna se dá dojet za hodinu, ale v případě rozumných přestupních vazeb také to, že se o 1,5 hodiny zkrátí cesta v dříve uvedených relacích a v mnohých a mnohých dalších. Z příspěvku, který poslal Marty, je vidět, že ta ušetřená doba je vyjádřitelná i finanční úsporou, tedy že ji lze promítnout do ekonomiky výstavby a provozu této VRT. To jsou ty celospolečenské výhody, o kterých jsem již psal v nějakém jiném vlákně.

A pokud vím, uvažuje se s tratí na 300 - 350 km/h. Pendolino je jiná věc: konstrukční rychlost 230 km/h, maximální rychlost 200 km/h, u nás však zatím jen 160 km/h.

Jinak pěkné shrnutí nákladů a přínosů VRT v ČR je ke stažení tady: http://vrt.fd.cvut.cz/data/konference/48p.pdf.
Dusanh
Příspěvky: 712
Registrován: 11.5.2010 10:53:25

Re: Investice do silnic vs. železnic

Příspěvek od Dusanh »

jonáš píše:
dd píše: Trochu nechápu úvahu, že se vybuduje drahý 30 km dlouhý tunel na rychlost 300 km/h a pak se do něj budou pouštět běžné vlaky. Tím se přeci výrazně sníží propustnost. Nebo lépe řečeno se spíš nepočítá, že by ta trasa byla výrazně vytížená, takže bude prostor i pro pomalé vlaky. To potom ale zpochybňuje nutnost samotné VRT za takovou cenu.
Tak jistě, myslíte si že ty éra do Mnichova teď lítaj každou hodinu? ;)
Ono je to dvojsečný, buď postavíte trasu, která pobere i běžnou dopravu a zrychlí vám o čtvrthodinu i rychlík do Plzně, ale pak to musí bejt opravdu samej "base tunel", maximální sklony v jednotkách promile, aby tam náklady nejezdily třicet a běžný rychlíky se nerozjížděly půl cesty .. a nebo to postavíte za podstatně nižší cenu jako osobní "dálnice", a pak se současnejma přemotorovanejma jednotkama zvládnete klidně dvacet až čtyřicet promile a už jste na vejškových parametrech srovnatelných s vedením dálnic (směrově potřebujete větší poloměry furt). Ovšem tady se už pomalu preferujou tunely všude, protože odpadne část potíží s výkupem pozemků a hlukem, a pak neni ani na opravy okresek, natož na nějaký koncepční stavby.
Dovoluji si vstoupit do této diskuse s následujícími podoteky:
1) dilema VRT pro osobku i náklady versus VRT jen pro osobku řešili už Němci. A vyřešili - jejich VRT se už budují jen pro osobku. Trať Hannover-Würzburg je sice úžasná, ale bohužel i pro Němce příliš drahá dráha... Ovšem zažít v Kasselu průjezd nákladního expresu "Nachtsprung" v rychlosti 160km/h, to je fakt soda :twisted:

2) požadavky bezpečáků, hasičů apod. Nejsou samoúčelné, Kaprun varuje dost jednoznačně. Navíc již dnes platí tzv. Směrnice TSI, které v rámci svých podsekcí stanovují požadavky mj. na tunely, na vlaky, které těmi tunely jezdí apod. V současné době nemají ČD jediné vozidlo (!) pro osobní dopravu, které je schopno jízdy tunelem delším než 5km v souladu s požadavky směrnice TSI HS RST. Resp. než bude tunel postaven, tak skončí přechodné doby na používání starších vozidel. Takže kromě tunelu budeme muset jaksi koupit i nové vlaky, což sice v celkových nákladech bude relativně skromná položka, ale těžko na druhou stranu budeme provozovat pendl Praha-Beroun s přestupem dále na Plzeň do starších vozů... (=bude se jich muset koupit tolik, aby se s nimi vyjezdily všechny požadované výkony, tj. x-krát denně Praha-Mnichov, y-krát denně Praha-Plzeň-Cheb apod.)

Tohle všechno se musí zohlednit, protože nic by nebylo roztomilejší než tunel, kterým nemůže nic projet... To by byl potom fakt TUNEL :crazy:
Marty
Příspěvky: 755
Registrován: 16.3.2009 9:00:04

Re: Investice do silnic vs. železnic

Příspěvek od Marty »

Avantime píše:Jinak pěkné shrnutí nákladů a přínosů VRT v ČR je ke stažení tady: http://vrt.fd.cvut.cz/data/konference/48p.pdf.
Díky za link. Jen pro info - autor této studie počítá s 7500 cestujícími denně po VRT. Viz PPT č.13, prodejce z minulého příspěvku s 9000...

Názor ať si učiní pozorný čtenář sám.

Předpokládám, že se shodneme na následujícím:

- dokončená síť koridorů má přednost před VRT,
- dokončená dálniční síť má přednost před VRT,
- území pro VRT je nutno chránit pro výhledovou výstavbu,
- pokud se jednou začne s VRT v první etapě by měly být postaveny nejvytíženější úseky - tj. Beroun-Praha jako jeden z prvních

Jedinou otázkou je zda VRT bude vůbec někdy realizováno z hlediska absolutního nedostatku finančních prostředků státu na výstavbu dopravní infrastruktury. VRT bych viděl jako žhavého kandidáta na PPP - on soukromý subjekt snáze rozhodne zda je tato investice užitečná a tedy potencionálně zisková...
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Investice do silnic vs. železnic

Příspěvek od Standa »

Avantime: Díky za odkaz, docela mě to zaujalo, byť ty první dva "mýty" rozhodně nepovažuji za mýty, ale za realitu, s níž je třeba pracovat a vhodně zapojit. A další informace z té prezentace potvrzují, že se tak i uvažuje: zejména tu etapizaci a využitelnost alespoň vybraných úseků i pro další druhy vlaků (zejména nákladních) bych viděl jako podstatné prvky v našich podmínkách. Škoda jen, že je ta prezentace asi starší a nereflektuje problémy kolem tunelu Praha - Beroun. Jinak to už perfektně shrnul Marty.

K té VRT Praha - Brno: to není jen součást směru Mnichov/Norimberk - Plzeň - Praha - Brno - Ostrava - Varšava, ale také Berlín - Drážďany - Praha - Brno - Vídeň/Bratislava - Budapešť. Jednou by se to určitě postavit mělo, ovšem za silného finančního přispění EU. Takže bych ten koridor u Říčan rozhodně ničím nezapleveloval ;) !
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Investice do silnic vs. železnic

Příspěvek od jonáš »

No myslim že to s těma desítkama mld hoch maličko podstřelil .. pod stovku by to nebylo. Leda by se pro VRT zabral jeden pruh D1, stejně ten povrch už stojí za prd ;-)
A řekl bych, že ti ostatní cestující odkudkoli kamkoli už budou v těch tisících nejspíš započítaný ..

Ještě co píše Marty, - území pro VRT je nutno chránit pro výhledovou výstavbu, ovšem podívejte se k čemu je dlouhodobá územní rezerva pro vnější okruh v Suchdole, u Běchovic .. (a k čemu byla u Šeberova, pamatujete?) -- prostě když se tam v rozumnym horizontu nezačne stavět, tak už je kolem dávno postavený něco jinýho, co s tim dlouhodobym záměrem nemusí bejt moc kompatibilní. A vázat to na dokončení dálnic a koridorů znamená nezačít nikdy .. kupodivu se dálnice nikde nepodmiňujou rekonstrukcí jedniček, spíš naopak.

Ohledně PPP, zkuste si zhruba spočítat náklady na "mýto" pro jednoho cestujícího, aby se stavba za půl miliardy na km zaplatila za rozumnou dobu .. kdysi jsme se to někde snažili odhadnout pro dálnici s 50 tis. vozidel denně, tady to na cestující vyjde o řád vejš. Myslim že se nedožijeme ani toho tunelu do Berouna (tam by to bylo cca 1,5 miliardy za km v současných cenách). Čas jsou peníze, ale ne takhle velký peníze.
Avantime
Autor
Příspěvky: 617
Registrován: 25.2.2009 23:03:39
Kontaktovat uživatele:

Re: Investice do silnic vs. železnic

Příspěvek od Avantime »

Marty píše:Jen pro info - autor této studie počítá s 7500 cestujícími denně po VRT. Viz PPT č.13, prodejce z minulého příspěvku s 9000...

Názor ať si učiní pozorný čtenář sám.
Ale také počítá s denním zatížením nejméně zatíženého úseku D1 10000 osobních automobilů v jednom směru. Myslím, že se z výsledků sčítání 2010 dozvíme poněkud vyšší číslo. Ostatně i autor té prezentace tam má poznámku o kontinuálním nárůstu přepravních proudů v čase.
Kubajsu
Příspěvky: 1308
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Investice do silnic vs. železnic

Příspěvek od Kubajsu »

Avantime píše:Ale také počítá s denním zatížením nejméně zatíženého úseku D1 10000 osobních automobilů v jednom směru. Myslím, že se z výsledků sčítání 2010 dozvíme poněkud vyšší číslo. Ostatně i autor té prezentace tam má poznámku o kontinuálním nárůstu přepravních proudů v čase.
Tak asi se dá předpokládat, že nepojede trasu Praha-Brno víc lidí po D1 než je intenzita dopravy v nejméně zatíženém úseku...
Zase na druhou stranu pokud by se vybudovala VRT trať do Brna, tak lze předpokládat, že by se část dopravních výkonů přesunula na železnici a třeba by se mohlo něco ušetřit za rekonstrukci a rozšíření D1... Ale i tak je to asi trochu utopie...
Avantime
Autor
Příspěvky: 617
Registrován: 25.2.2009 23:03:39
Kontaktovat uživatele:

Re: Investice do silnic vs. železnic

Příspěvek od Avantime »

Kubajsu píše:Tak asi se dá předpokládat, že nepojede trasu Praha-Brno víc lidí po D1 než je intenzita dopravy v nejméně zatíženém úseku...
To ano, uznávám, že je to trochu vaření z vody, případně hádání z křišťálové koule, ale pro hrubou orientaci to stačí. Vstupuje do toho spousta faktorů, z nichž většina tady už byla zmíněna.

Tím předešlým příspěvkem jsem chtěl demonstrovat to, že pokud vydělíme 9000 těmi 7500 z Martyho příspěvku, dostaneme 1,2. Pokud tímto koeficientem vynásobíme 10000, vyjde nám číslo 12000, což si myslím, že bude blízko jednosměrnému zatížení nejméně zatíženého úseku D1 z výsledků sčítání 2010. A ten růst intenzit bude asi v budoucnu pokračovat.
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Investice do silnic vs. železnic

Příspěvek od jonáš »

Nicméně když vezmete stavební náklady nejmíň kolem půlmiliardy na km, roční splátku včetně údržby 5%, vychází to na den kolem 70 tis. Kč, čili i při těch 9 tis. cestujících denně by každej musel zaplatit kolem 8 Kč za km jen náklady na dopravní cestu, čili jízdenka do Brna by byla nejmíň za 2000 Kč .. a kdo z vás na to má?

Ale pro dvojnásobný nebo trojnásobný intenzity by se o tom už dalo s návratností na hraně uvažovat. Ovšem ještě byste museli těm na D1 vysvětlit, že jejich auto nejezdí jen "za naftu" a že je to tam taky stojí plusminu bůra za km, a ještě si to musej cestou odpracovat.
Marty
Příspěvky: 755
Registrován: 16.3.2009 9:00:04

Re: Investice do silnic vs. železnic

Příspěvek od Marty »

jonáš píše:jízdenka do Brna by byla nejmíň za 2000 Kč
Pak by ale VRT byla velkým konkurentem letecká doprava. Zejména na dopravu využívající relaci Praha-Brno jen z části a pokračující přes Prahu dále.

Pokud by tady bylo alespoň 4x64 lidí denně (tj. kapacita malého ATRka) co by byli ochotni dát 2000kč za one-way Brno-Praha nemusela ČSA rušit linku se čtyřmi rotacemi jako ztrátovou. Teď tuto linku lítá CCA SAAb tuším s 32 místy jen 1x denně... Příplatek k letence Praha-EU je z Brna díky Codesharu s ČSA tuším 1000kč one-way. Přesto je jej ochotno dát denně tak málo lidí-firem. I když díky blbě zvolenému odletu z Brna většina brňáků lítá z Vídně...

Tj. VRT vám nepobere všechny "movité" high yeild cestující... Byla by zajímavá jen pro ty co jedou Brno-střed do Praha-střed...
obr
Příspěvky: 763
Registrován: 15.3.2009 11:03:03

Re: Investice do silnic vs. železnic

Příspěvek od obr »

marty - lidé kteří letí z Brna přes Prahu do světa, nasedají do letadla už v Brně proto, že už v Brně odevzdají kufry a vyzvednou si je až v konečném cíli, v Praze na letišti se vlastně o nic nestarají, dají si případně kafe a jdou si sednou do dalšího letadla a letí dál. Některé letecké firmy jim tu krátkou trasu z/do Brna ani neúčtují, taky hodně lidí z Brna nelítá z Prahy, ale lítají z Vídně, mají to blíže.
VRT se v Evropě vyplatí, až tady budou taková města jako Tokio/Osaka či Peking/Šanghaj a taková hustota obyvatel jako v Japonsku či Číně nebo cena ropy dosáhne patřičných výšin. Zatím jsou všechny ty TGV atd. dotovány.
Marooned17
Příspěvky: 1075
Registrován: 27.9.2010 13:01:33
Bydliště: Praha

Re: VRTky

Příspěvek od Marooned17 »

Jako velký příznivec výstavby VRT musím říct jedno. VRT se dle mě v žádném případě nemohou splatit. A pokud ano, jízdenka by byla tak drahá, že by tím vlakem nikdo nejezdil. Pokud má být VRT úspěšná, je třeba na ní přetáhnout co nejvíce cestujících a to znamená rozumné ceny. Pro trať Praha - Brno, která je z plánovaných VRT nejatraktivnější, to platí také. Aby se znatelně odlehčila D1, je třeba tam hnát jeden plný vlak za druhým. A to s cenou 2000Kč jaksi nebude. Já si myslím, že VRT musí být soběstačná v otázce pravidelné údržby, ale rozhodně to nebude fungovat pokud bude zatížena náklady stavby.

Ostatně, u dálnic to neplatí jinak. Pokud by lidé, co projíždějí po dálnici měli platit tolik, aby se investice do ní alespoň za 50 let vrátila, vykašlali by se na to, protože by průjezd stál obrovské peníze. VRT je třeba brát jako veřejně prospěšnou investici, která se vrátí v podobě menšího zatížení Životního protředí a menším počtu nehod na silnicích, v neposlední řadě na ekonomické efektivnosti cestování a malém čase stráveném na cestě (přesně to samé platí u dálnic :kladivo: ). To nebude fungovat, pokud VRT bude pouze pro nějakou VIP Class, co může za cestu Praha - Brno dát tolik, co za letadlo. Myslím si, že do ceny se náležitě promítne již jen pořizovací cena souprav pro společnosti, co budou chtít VRT dopravu provozovat, tudíž na nějaké splácení mostů a tunelů prostě nedojde.

Mmch - jízdní doba Praha - Brno se plánuje 0:58, aby se dal vytvořit takt a odhadované náklady jsou podle posledních informací 190mld., což mě ale přijde dost nadsazené, i kdyby to měl být most - tunel - most - tunel. :jidlo:
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Vysokorychlostní železnice se vyplácejí jen zřídka

Příspěvek od JirkaS »

Docela zajímavý článek, kritizující výstavbu VRT.
http://byznys.lidovky.cz/vysokorychlost ... okladna_sk

Vysokorychlostní železnice se vyplácejí jen zřídka
5. září 2011 7:00
LONDÝN - Vysokorychlostní železnice se státům a ekonomikám vesměs nevyplácejí a jen zřídka přinášejí přínosy, které jejich zastánci slibují. Napsal to ve svém nejnovějším čísle britský týdeník The Economist v souvislosti s tím, že mánii vysokorychlostních železnic v poslední době propadla i britská vláda.

Politici po celém světě si podle Economistu představují, že vlaky, které dokážou jezdit až 400 kilometrů za hodinu, přinesou podobný nárůst prosperity jako mohutný rozvoj železničních sítí v 19. století.
Velké sumy do rychlých vlaků už v minulosti daly Japonsko, Francie, Německo, Španělsko a v poslední době Itálie a Čína. Projekty zvažují Austrálie, Portugalsko a Indonésie. Britská vláda se zamýšlí nad plánem postavit za 32 miliard liber (891 miliard Kč) spojení mezi Londýnem a severem Anglie.
Vlády jsou náchylné věřit tomu, že vysokorychlostní železnice mohou zmírnit regionální rozdíly v životní úrovni a podpořit ekonomický růst. Ve skutečnosti však tento cíl rychlovlaky neplní a někdy rozdíly dokonce zesilují, píše týdeník.
Zvyšují totiž výhody velkých a bohatých měst, kde jsou zastávky, jak ukazují zkušenosti z Japonska, Francie a Španělska, kde se díky superrychlým vlakům ekonomická aktivita ještě více koncentrovala do metropolí na úkor provincií.
"Vysokorychlostní vlaky podobně jako jiné projekty regenerace infrastruktury ekonomickou aktivitu často jen přemisťují, než aby ji pomáhaly vytvářet," píše Economist.
Města, která měla na dosavadní standardní trati zastávku a na nové ji mít nebudou, totiž mohou ztratit podnikatele a ekonomická aktivita se z nich přemístí do center.

Šetří čas a peníze podnikatelů
Výhody z vysokorychlostní železnice mají zejména cestující podnikatelé, jimž to šetří čas a peníze. V Číně jsou jízdenky tak drahé, že jsou mimo možnosti většiny lidí. Jelikož ale vysokorychlostní železnice vyžadují obrovské investice, obvykle státní, zaplatí projekt daňoví poplatníci.
Celkově tak touto "velkou vlakovou loupeží", jak časopis výstavbu vysokorychlostních železnic nazval, získávají jen bohaté centrální regiony a zámožní jednotlivci na úkor chudších.
Vysokorychlostní železnice mají jisté odůvodnění pro přepravu mezi hustě zalidněnými a navzájem vzdálenými městskými shuky jako ve východní části Číny. Na kratších trasách však jejich výhody mizí, protože nemohou ničím přispět ke transformaci regionu, ani nemají výhody širších sítí.

Vysoké náklady na výstavbu železnic
"A něco takového jako levná vysokorychlostní železnice neexistuje," konstatuje The Economist. Znamená to, že okrajové přínosy těchto zázraků techniky v podobě zkrácené cesty jsou zcela odbourány vysokými náklady.
Náklady na výstavbu vysokorychlostních železnic také odsávají zdroje ze skromnějších, ale efektivnějších projektů. V menších zemích má mnohem větší smysl modernizace dosavadních pomalejších spojení, například zlepšení signalizace. Týdeník uvádí, že některé běžné britské vlaky by mohly svou rychlost z nynějších 200 km/h modernizací signalizace ještě zvýšit, ovšem "odhalení nového signalizačního zařízení bude zřejmě pro politiky méně atraktivní než otevření nového futuristického projektu".
Economist vyzývá Británii, aby svůj velkolepý projekt vysokorychlostní železnice zavrhla, dokud je čas. Ostatním zemím doporučil, aby své plány na tomto poli přehodnotily. Dobrá infrastruktura vydrží dlouho, avšak špatná "může vykolejit jak veřejné finance, tak ambice dalšího rozvoje země," uzavírá týdeník.
ČTK
Honza1
Příspěvky: 312
Registrován: 27.8.2013 11:50:10

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od Honza1 »

E15: Vysokorychlostní železniční spojení Prahy a Drážďan patřilo k hlavním tématům sobotní schůzky saského ministra hospodářství, práce a dopravy Martina Duliga s českým ministrem dopravy Danem Ťokem.

a prezentace: Schienenneubaustrecke Dresden - Prag

http://www.decinskeforum.cz/?p=1177
AUTOsro
Příspěvky: 335
Registrován: 21.1.2015 19:46:53
Bydliště: České Budějovice - Praha

Re: D3 ve Středočeském kraji

Příspěvek od AUTOsro »

VRT vysaje z D3 5 000 cestujících v osobních autech, z D1 8 000 cestujících v osobních autech a 12 000 v autobusech:
http://www.zelpage.cz/clanky/program-ro ... ojeni-v-cr
Potřeba jsou okruhy, radiály, metro i železnice. Kdo tvrdí, že se na něco z toho můžeme vykašlat, je extremista.
kot
Příspěvky: 10362
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: D3 ve Středočeském kraji

Příspěvek od kot »

Nechci být pesimista, ale s ohledem na reálnost výstavby VRT v nejbližších 20 letech, jsou čísla o vysávání cestujících z aut a autobusů v tak daleké budoucnosti totální hausnumera z křišťálové koule. :lol:
ppepe
Příspěvky: 279
Registrován: 26.12.2015 0:02:23

Re: D3 ve Středočeském kraji

Příspěvek od ppepe »

AUTOsro píše:VRT vysaje z D3 5 000 cestujících v osobních autech, z D1 8 000 cestujících v osobních autech a 12 000 v autobusech:
http://www.zelpage.cz/clanky/program-ro ... ojeni-v-cr
Pěkná idea sociálních inženýrů. Pohodlí a svoboda individuálního časového plánu podle mne z osobních aut nevysaje ani polovinu plánovaného počtu. A co se týká autobusů - pokud bude cena jízdného VRT srovnatelná s cenami letenky nebo startovacími cenami Pendolina blahé paměti, tak přesedne tak 5, možná 10 %.
Odpovědět

Zpět na „Železniční doprava“