Zpoplatnění: do roku 2025 nový automatizovaný systém

Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Honey72 »

Slovinsko také mělo dříve mýtnice. Ani nevím, jestli je úplně zlikvidovalo anebo ponechalo do rezervy ?
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
NoOne
Příspěvky: 129
Registrován: 19.12.2011 21:09:20

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od NoOne »

Honey72 píše:Slovinsko také mělo dříve mýtnice. Ani nevím, jestli je úplně zlikvidovalo anebo ponechalo do rezervy ?
Osobni vozy po zpomaleni na 60 - 80 projizdi, ale mytnice pro kamiony zustaly.
Gandalf
Příspěvky: 4
Registrován: 15.2.2016 20:00:36

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Gandalf »

No ale význam mýtnic ztrácí v HR (po zavedené známky) význam, protože chtějí dotlačit i nákladní dopravu na dálnici a ta tam půjde pouze pokud bude známka. Možná otestují provoz po nějakou dobu (1. rok?) a pak je asi úplně zruší. Nedokážu si představit, že by ještě nějak zajišťovali její údržbu a servis. Necháme se překvapit, ale jen to pomyšlení, že se člověk nebude muset obávat kolony v Lučku je příjemné :-).
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zavedení dálničních nálepek ?

Příspěvek od Diaľničiar »

Na zavedení dálničních nálepek není shoda z pohledu řešení situace. Nálepky totiž mají řešit finanční situaci HAC, ale problémem je, že je nevyhnutné restrukturalizovat chod všech státních dálničních společností, ale i státních silnic (a železnic). Nálepky můžou přinést maximálně 920 mil. HRK navíc, ale teprve po zrušení mýtnic a toto opatření si vyžádá propouštění a odstupné atd. Kromě toho ta částka je maximální a nereálná. Reálnější je částka poloviční a neřeší vůbec enormní dluhy. Je to částka, která tvoří 20% peněz potřebných na splátky dluhů HAC v letošním roku; reálně 10% a po započtení nákladů na odstranění mýtnic a náklady spojené s propouštěním by to první roky nepřineslo vůbec nic navíc, takže pokud se nezlepší kondice HAC/ARZ/HC, tak nálepky nebudou. Ekonomové a dopravní odborníci nálepky nezavrhují, ale nejdříve se mají restrukturalizovat HAC, ARZ, něco udělat s modelem HAC-ONC, získat zdroje ze Světové banky a EBRD, zapojit penzijní fondy do vlastnictví HAC, protože penzijní fondy mají lepší finanční podmínky než chorvatský stát, snížit administrativní náklady a teprve poté je možno uvažovat o mýtném anebo nálepkách pro osobní vozy.

Ideální variant by byl nálepky pro osobní vozy a elektronické mýto pro nákladní dopravu, ale to bude popírat investice do mýtnic, které běží ještě i letos. Spíše by se mýtnice mohli více automatizovat. Výnosy z mýta jsou neustále vyšší a díky enormnímu přílivu turistů jsou výnosy z mýta vyšší než kdyby se zavedli nálepky a dálnice používalo i více místních během celého roku. Uvažuje se i o SLO modelu.

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/vinjete_necemo_uve ... /11516/7_2
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 24.1.2021 19:00:47, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by poškodilo obsah příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zavedení dálničních nálepek ?

Příspěvek od Diaľničiar »

Chorvatsko pravděpodobně dálniční nálepky nezavede. :arrow:

*dle studie EBRD, která se podílí v současné době nejvyšší mírou na restrukturalizaci dluhů HAC/ARZ je doporučení zůstat u výbíraní mýtného, ale to by se mělo konat automatizovanou formou a dálniční společnosti mají snížit počet zaměstnanců
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 24.1.2021 19:01:01, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zavedení dálničních nálepek ?

Příspěvek od Diaľničiar »

Dálniční nálepky v Chorvatsku prozatím nebudou.

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=210&t=5697
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zavedení dálničních nálepek ?

Příspěvek od Diaľničiar »

Dálniční nálepky nebudou. Ale ani stávající systém výběru mýta nebude.

V rámci oddlužení dálničních firem přes Světovou banku a jejich následnou restrukturalizaci a i zreformování fungování celého silničního sektoru (což je proces na roky 2017 - 2020 s přípravou, která trvá již rok) se neuvažuje o dálniční nálepce.

K tématu dám odkaz: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 00#p144400

a doplním o informace, které tam uvedené nejsou ...

:arrow: do roku 2020 se propustí několik set zaměstnanců HAC/ARZ/HAC-ONC, jak dojde k jejich propojení a zároveň se má do konce roku 2020 více automatizovat systém výběru mýta

:arrow: dálniční nálepky nebudou z prostého ekonomického důvodu; stát by vybral mnohem méně peněz, což ukazují studie od EBRD i WB a dalších poradenských firem, ovšem stávající systém výběru mýta je neefektivní, protože paradoxně až 1/2 zaměstnanců jsou výběrci mýta a v letní sezóně, kdy jsou nejvyšší příjmy právě tento systém zpomaluje celý provoz, takže když už mýto tak dle vzorů jiných států, kde je daleko vyšší stupeň automatizace placení, nebude to ale ihned, na programu dne jsou jiné věci, ale koncepce připravovaných podmínek pro poskytnutí záchranného úvěru ze Světové banky o tom mluví:

*v tomto roce se musejí snížit provozní náklady na údržbu se stejnou úrovní služeb o 7%
*v roce 2018 o 15%, do roku 2020 o 30% oproti současnému stavu
*to předpokládá snížení počtu zaměstnanců v prvé vlně jen díky reorganizaci firem, ale následně se budou muset propouštět i pokladní ... uvažuje se o částkové postupnosti zavádění automatizovaných plateb, HAC má mít v roce 2021 již o 700 zaměstnanců méně

Prozatím není možné zavést systém ihned, protože na to HAC nemá peníze, ale směruje to k plně automatizovanému elektronickému výběru mýta.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Nový systém zpoplatnění ?

Příspěvek od Diaľničiar »

k dnešnímu dni jsem téma přejměnoval, viz úprava 1. příspěvku

V návaznosti na tento příspěvek: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 94#p151094 a v něm několikáty odsek v pořadí doplňuji, že Ministerstvo dopravy vypsalo koncem 7. měsíce výzvu na vypracování studie k zavedení elektronického systému zpoplatnění dálniční sítě. Studii proplatí Světová banka v rámci pomoci dálničním podnikům. Na výběr již zůstávají jen 2 varianty: rozšířit stávající systém ENC (který selhává, protože se nedá do vyhrazených pruhů často dostat pro delší kolony na mýtnicích) nebo zavést zcela nový systém formou satelitu. 3. varianta tedy dálniční nálepky byla odmítnutá EBRD, která rovněž pomáhá restrukturalizovat dálniční společnosti a jednoduše řečeno by na tomto systému Chorvatsko tolik nevydělávalo. Nový systém výběru mýta se má zavést nejpozději v roce 2021 a to zda bude nejdříve v menším rozsahu na méně exponovaných bodech nebo všude najednou přinese až vypracovaná studie. Nový systém umožní zvýšit propustnost mýtnic a tedy odstranit nepřiměřeně dlouhé kolony, které ale kolem Záhřebu zůstanou vzhledem k intenzitám, ale budou kratší + přinese úsporu na počtu zaměstnancích. Detailně popisovat systém možných výběrů nejdu, pouze doplním, že všechny varianty již počítají a jsou v souladu s plánovanými novými pravidly připravovanými v EU (ohledně sjednocení zpoplatnění dálnic).
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Nový systém zpoplatnění ?

Příspěvek od Diaľničiar »

V souvislosti s oddlužováním dálničních společností (refinancování úvěrů, čímž se snižují splátky) se vláda již vážně věnuje i výběru a zavedení nového mýtního systému.

Chorvatské ministerstvo dopravy již obdrželo 4 nabídky na přípravy nového zpoplatnění s cílem odstranit stávající model zastavování. Detaily prozatím nejsou důležité, jedná se o běžné evropské modely zpoplatnění. Prozatím se řeší technické stránky a základní parametry obou možností.

Buď to bude model ENC tedy fakturace nebo satelit. Letos se vybere konzultant, teprve v dalším roce se předloží navrhovaný model a následně bude probíhat další schvalování, tendr a možná instalace se zavedením do praxe, takže to vychází až na období po roce 2020.

Se zavedením se počítá v letech 2020 - 2022. A to dle harmonogramu s celkovou transformací dluhů, restrukturalizací státních dálničních podniků a v tom je i zlepšení stávajícího systému výběru.

Základní modely jsou 2, i ty se pak liší v detailích. Sjednocení na úrovni EU se má stát kolem roku 2026, k tomu to tedy bude směrovat i technologicky. Kromě technologie se přihlédne na co nejvyšší výnos z hlediska vyšších příjmů kvůli splátkám na dluhy a dále i na CO2. V každém případě se stávající model zpoplatnění zruší.

http://www.ncs.hr/hr/cestarinu_cemo_pla ... /13095/7_2
http://www.ncs.hr/hr/razraduju_se_dva_m ... /13093/7_2

Tady jsou pak informace k pokračování reformy silničního sektoru: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 72#p162772 , kde je i zmínka k mýtnému.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 24.1.2021 19:03:06, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odkazy jsou neplatné, ale jejich odstranění by poškodilo obsah příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Nový systém zpoplatnění ?

Příspěvek od Diaľničiar »

V rámci restrukturalizace celého sektoru budování a údržby silničního sektoru (téma zadlužení třeba přinesla refinancování úvěrů a nové letní sazby mýta, čímž se neudržitelné splátky stávají dlouhodobě udržitelné) je plánem také elektronizovat výběr mýta a to od roku 2020. To jsem zmínil vícekrát, ale nyní novinka: je k dispozici poradce pro výběr nového mýtného systému, za účasti Světové banky. Je to tedy nastartovaný proces a všechno směruje k elektronizaci výběru. Je to nevyhnutní prvek pro udržení mírného nárůstu používání dálniční sítě a zvýšení efektivity výběru, co se v dlouhodobém výhledu stává jednoznačně nejlepší alternativou ke stávajícímu systému výběru.

Zdroj: http://mppi.hr/default.aspx?id=36522
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Nový systém zpoplatnění ?

Příspěvek od Diaľničiar »

Rozhodnutí o výběru nového mýtního systému má přijít začátkem roku 2019. Jde stále o součást finanční restrukturalizace silničního sektoru Chorvatska, která se ukončí v letech 2021/2022. Stávající systém výběru mýta bude za pár let minulostí.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Nový systém zpoplatnění ?

Příspěvek od Diaľničiar »

Poradce pro změnu výběru mýtného a dopravní experti mají různé názory na to jakou cestou se má Chorvatsko vybrat. Zda-li systém elektronických nálepek a pak na konci dekády satelit, který bude jednotným v EU, nebo fakturační model. Oba systémy mají výhody i nevýhody. A to v 3 parametrech: provoz ve špičce (modelování výšky mýtného), náklady na zřízení a roční provozní náklady a bezpečnost provozu z hlediska zajištění platby. Na pohledech některých místních kritiků ale nezáleží.

Poradce směruje mýtný systém směrem na model bez zastavení. Systémem DSRC nebo Automatic Licence Plate Reader (ALPR). Fakturační systém má být bez zastavení, bezkontaktní a bezhotovostní. Nálepku poradce považuje již za zastaralý model a nálepka ani nezvýší příjmy mýtného. Bude se tak dát nastavit nejen letní a celoroční režim, ale i podvečerní špičky a stejně tak levnější průjezd v noci. DSRC je zas podobný ke stávajícímu modelu ENC. Nákladní vozidla budou mít na výběr oba moduly. Transpondér pro DRSC má být zakoupitelný v nákladech 10€ a na rozdíl od dnešního ENC bude v oběhu snad všude možně: přístavy, ČSPH, hranice, obchody a pošty. Ale to není všechno, poradce sestavuje tento nový systém plateb tak, aby systém DRSC byl kompatibilním s dalšími, třeba s italským - takže Ital si nebude muset zakoupit chorvatský přístroj ale i naopak. Oba moduly pak mají jít i cestou předplatné jízdy, kdy zákazník/uživatel zadá bankovní údaje pro HAC/ARZ. Hodně bude záviset i od P.R., nakolik se až zapojí motoristů do nové formy placení mýta.

Technicky má mít systém DSRC pak každých asi 80 km výkonnou anténu, někde v horských úsecích to bude častěji a doplněné kontrolním mechanismem tak, že se pokryje 1100 km dálniční sítě. I nadále se počítá s tím, že obchvat Záhřebu bude zdarma. Předběžné náklady na zřízení se odhadují na 500 mil. HRK a roční provozní výdaje pak na 60 mil. HRK.

Začátek používání se pak směřuje nejpozději na rok 2022. Reforma zpoplatnění užívání dálniční sítě je jednou z podmínek transformace silničních podniků, které financují nadnarodní finanční instituce.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 24.1.2021 19:03:40, celkem upraveno 2 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Nový systém zpoplatnění ?

Příspěvek od Diaľničiar »

Nový systém zpoplatnění od 2022

Zruší se stávající mýtnice, mýto bude nahrazeno rozšířeným systémem ENC a budou se číst značky. Duální model po vzoru Norska/Portugalska.

Ministerstvo dopravy si vybralo typ mýta na základě doporučení španělské poradenské firmy IDOM.

Od roku 2022 tedy nebude systém placení jako dnes: platba v hotovosti nebo ENC. Na všech dálnicích bude platit 2-model: DSRC (Dedicated Short-Range Communications) a automatická čítačka registračních značek (HR skratka ALPR).

Tento nový systém výběru mýta na dálnicích již brzo představí ministerstvo dopravy i veřejnosti.

Řidič si bude moct vybrat: buď bude mít transpondér s bezdrátovou technologii na registraci vstupu a výstupu z dálnice nebo zaplatí mýto prostřednictvím registrace. To se ovšem bude týkat pouze I. a II. kategorie a osobních vozidel. Všichni další budou mít povinnost platit formou DSRC.

Základem nového mýta ale bude, že se nebude platit více než dnes. V dnešní době se částky zaokrouhlují, po novém budou přesnější a tedy i nižší; nevztahuje se na případné přecenění poplatků za jednotlivé úseky. Odpadnou i krádeže pokladníků a nebudou se tvořit kolony u platidel.

Mj. bude rušení/transformace stávajících platidel stát odhadem 120 mil. HRK. Nebudou potřebné totiž ty, které jsou přímo na dálnicích; důležité budou po novém ty na sjezdech/výjezdech a ani to ne přímo ty pokladnice, ale technologie budou na vstupu/výstupu. Dobudovat se musejí provozní centra.

Systém ALPR je již více rozšířený. Duální systém ALPR/DRSC funguje i v Portugalsku. A ten chorvatský model bude zase trochu jiný, vzhledem na charakteristiku chorvatské dálniční sítě, cíle zpoplatnění včetně a faktu využitelnosti.

Uživatel DSRC si ho dobije kreditní kartou a přechodem u platící zóny se mu stáhne kredit stejným způsobem jak to je při ENC. Tedy včetně možné slevy. U ALPR žádná sleva nebude.

Technické detaily tady rozpisovat nebudu, ale ve smyslu toho doplním, že nový systém výběru má platit na všech dálnicích bez ohledu na to kdo je spravuje a tedy nejen na dálnících pod správou HAC/ARZ, ale i na AZM (A2) a Bina Istra (A8, A9). Již při vstupu na (toll) dálnici bude systém evidovat jaký typ platícího vozidla tam najel. Bude se dolaďovat tok dopravy (systém má nějaké kapacity, na druhou stranu HR dálnice nemají časté vstupy). Bez zaplacení budou při výjezdu z (toll) dálnice automaticky evidované sankce. I toto se dopracuje do praktických situací a řešení (turisti atd.). Zavedení nového fakturačního systému má stát odhadem 570 mil. HRK.

Od roku 2022 by tak nebyla již na dálnici na Karlovac mýtnice na Lučku. Dopad to bude mít ale i na části vjezdů do větších měst, kde se budou muset vybudovat další pruhy. Tato automatizace systému si vyžádá 10% propouštění stávajících pokladníků; zbytek se pouze přesune do nových provozních center, kde se budou transakce zpracovávat a bude nad tím celkový dohled.

Další proces realizace:

*ministerstvo dopravy po představení širší veřejnosti začne přijímat, akceptovat/vyhodnocovat připomínky odborné veřejnosti
*následně ministr dopravy podepíše rozhodnutí o zavedení nového mýtního systému (požaduje Světová banka, která zastřešuje oddlužení a celkovou transformaci zadlužení silničního sektoru)
*výběrové konání na realizaci nového systému se má zahájit koncem letošního roku a smlouva se má podepsat v roce 2020
*nějaký časový úsek budou v praxi fungovat i dosavadní i nový model zpoplatnění, kde se bude již vzdělávat motoristická veřejnost i stávající státní a veřejné orgány na nový model zpoplatnění
*od roku 2022 bude fungovat nový model zpoplatnění

Nálepky nebudou proto, že HAC by došel o 300 mil. HRK ročně.
Satelit nebude proto, že by jeho zavedení bylo 2x drahší než prezentovaný model.
Fakturace modelem GSM nebude proto, že by to narazilo na nová pravidla GDPR a náročně by se to muselo legislativně upravovat.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 24.1.2021 19:04:54, celkem upraveno 2 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zpoplatnění: od roku 2022 nebude hotovost a ENC

Příspěvek od Diaľničiar »

dodatky k výše zmíněnému zavádění nového systému zpoplatnění dálniční sítě:

*ALPR, tedy zařízení, které pročte a zaeviduje dopravní značku na vozidle bude fungovat ve spojení bankovní/kreditní karty NEBO přímou platbou do aplikace - kdo nebude mít na účtu dostatek peněz, tak to bude přestupek a tedy řešeno pokutou
*nebudou kolony na platidlech tak jak je poznáme dlouhé roky
*základní investice předpokladá 570 mil. HRK (bude vysoutěženo); návratnost je 3,5 roku
*postaví se nová prodejní místa, hlavně blízko státních hranic, kde bude možnost registrace DSRC i ALPR
*systém bude inter-operabilní se systémami v EU, bude brát i ohled na nové úpravy mýta v rámci EU v další dekádě
*ministr dopravy upřesnil, že i když se zkapacitňují přístavy a letiště, tak i tak 85% turistů dochází po silnicích nebo je i využívají i ti další, takže je zcela zásadní, aby nové mýto nezpůsobilo problémy od registrace po využívání (náhled na cenotvorbu)
*nejdříve se systém zavede na sítě dálnic ve správě HAC a ARZ, ale bude zde zájem tlačit i na Bina Istra a AZM a ministerstvo dopravy nepředpokládá s tímto bodem větší problémy, protože to je i jejich zájem
*přímá úspora proti stávajícímu modelu fakturace ENC bude odhadem 13 mil. HRK měsíčně (dnes je potřeba mít více pokladníků, přeprava hotovosti, registrační pokladny etc.)
*je možnost celkovo upravit mýtní sazby: pro elektromobily a nákladní s EURO VI zavést slevy, rovněž snížit ceny na slabší dny, ale ještě více zatěžit exponované dny (forma debaty do dalších let)
*ENC se zavedlo v roce 2006 a využívá jej 40% uživatelů dálnic, fakturační model ENC je ale zastaralý (48 let) a není zdaleka ideálním pro vyšší výnosnost
*mezinárodní tendr připravuje vyhlásit ministerstvo dopravy v roce 2020 a cílem je snížit náklady na provoz systému s tím, že nový model má vydržet minimálně 15 let; je to součást celé trasformace silničního sektoru

celý dokument je po HR k dispozici na stránkách HAC: novi sustav naplate cestarina



Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 24.1.2021 19:05:35, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Zpoplatnění: od roku 2022 nebude hotovost a ENC

Příspěvek od dvs »

Trochu nerozumim tomuto srovnani hned v uvodu "Duální model po vzoru Nizozemska". V čem je to stejne?

V Nizozemi jsou dalnice pro osobaky bezplatne. Pro nakladaky tam plati tzv. Eurovignette.

Prijde mi to jako madarsky nebo slovensky system s tim rozdilem, ze je to vykonove (dle ujetych km) a ne casove.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zpoplatnění: od roku 2022 nebude hotovost a ENC

Příspěvek od Diaľničiar »

Děkuji za upozornění, již je to opraveno. Já to sice přeložil, ale detailně jsem se nad tím nezamýšlel. Srovnává to tato tabulka, takže došlo pravděpodobně k novinářskému překlepu.
1.JPG
1.JPG (62.38 KiB) Zobrazeno 17980 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zpoplatnění: od roku 2022 nebude hotovost a ENC

Příspěvek od Diaľničiar »

Chorvatsko pokračuje v přípravách na zavedení nového mýtního systému. Peníze na tento účel jsou k dispozici z mezinárodní finanční pomoci, tudíž to neohrožuje stávající pandemie. Problémem by mohla být instalace systémů, ale neočekává se to. Díky tomuto systému, který bude moderním a výkonnějším, v podstatě to bude lepší forma fakturace, prostřednictvím zabudované jednotky DSRC a automatické čtení značek ALPR. Manuální kapacita dnešního systému činí 200 vozidel za hodinu. Nový systém bude mít kapacitu 3000 vozidel za hodinu. Mj. odpadne zbytečná administrativa a zdlouhavé kolony na exponovaných místech. Harmonogram instalace ani jednotlivé body prozatím nejsou k dispozici.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zpoplatnění: do roku 2023 nový automatizovaný systém

Příspěvek od Diaľničiar »

Přečetl jsem celou tému, všechny odkazy a informace platí. Respektivě u několika příspěvků je v rámci upravení příspěvku poznámka odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by poškodilo obsah příspěvku, tedy se jedná o konstrukčně důležité příspěvky s možností dohledání informací jinde. Co se dalo, to jsem aktualizoval. 1 vlastní příspěvek jsem odstranil. Upravil jsem i úvodní příspěvek s nadpisem, aby to co nejlépe vystihovalo realitu.

Co jsem aktualizoval, tak to je odkaz na brožurku ke studii nového mýta: https://www.hac.hr/files/shares/Brosura ... 20RH_F.pdf .

Dále, v létě 2020 ministr dopravy informoval, že se i nadále všechno připravuje v rámci reformy silničního sektoru (refinancování Hrvatske Autoceste, Hrvatske Ceste a začlenění podniku ARZ pod HAC, dále nová pravidla zahajování a posuzování projektů a taky příprava a zavedení více automatizovaného mýta, které bude efektivnější). Rok zahájení provozu nového mýta má být i nadále rok 2022: https://www.novilist.hr/novosti/hrvatsk ... fresh=true .

Ovšem, dle dokumentů z ministerstva financí se plná implementace nového mýta plánuje na rok 2023, takže je možné, že v roce 2022 bude jen částečné respektivě v provozu i dosavadní systém. Necháme se překvapit. Včetně odstranění dosavadního způsobu to má stát 570 mil. HRK (75 mil. €)

Krajem 2020. godine planira se okončanje postupka nabave, odabir izvođača i ugovaranje novog sustava naplate cestarine.
Aktivnosti na implementaciji su predviđene tijekom 2021. godine ( 250.000.000 kuna) i
tijekom 2022. godine (250.000.000 kuna), kada sustav treba biti završen, dok se u 2023.
godini planira prijelazno razdoblje te po završetku paralelnog rada oba sustava naplate
planiraju preostali radovi uklanjanja postojećeg sustava (procijenjeni iznos od 70.000.000
kuna).


Zavedení mýta následuje po sloučení firem HAC a ARZ, což se stalo 31.12.2020 a od 1.1.2021 jsou "majetky" ARZ již ve správě HAC. Model byl prakticky vybraný a zbývá zahájit proces tendrování a výměny mýta.

Velká změna je i u ENC, kde nastala spolupráce mezi HAC a Bina Istra, ale o tom byla informace, takže se sjednotilo placení. Zavedením nového mýta se ale ukončí i systém ENC

https://hrturizam.hr/suradnja-hac-a-arz ... hrvatskoj/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zpoplatnění: do roku 2023 nový automatizovaný systém

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministr dopravy Butković, informoval o průběhu tohoto procesu. V 09-10/2021 by mohlo být výběrové konání na implementaci nového systému zpoplatnění dálniční sítě. Pravděpodobně to bude elektronická dálniční známka tak, viz v tématu uvedené varianty. Nyní je podnik Hrvatske Autoceste ve velmi vážné fáze vyhlašování výběrového konání. Ty měsíce na podzim jsou teoretické a závisí od odvolání jednotlivých uchazečů atd. Jde ale tedy o to, že cíl rok 2023 je reálný. Dále uvedl, že nový systém placení zahrnuje i Bina Istra (A8, A9) a taky AZM (A2). S financováním změny placení problém nebude; je navržen i do programu Fondu obnovy EU, ale jsou taky původní možnosti profinancování tohoto záměru vzhledem k faktu, že celý silniční sektor je v transformaci a zastřešen SB/WB a evropskými institucemi.

https://www.tportal.hr/vijesti/clanak/b ... o-20210507
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zpoplatnění: do roku 2023 nový automatizovaný systém

Příspěvek od Diaľničiar »

Krátká informace v češtině, již jako že se to zavede.

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=225&t=7193

Jestli to bude opravdu někdy v roce 2022, tak to je prozatím nejisté. Viz výše uveden příspěvek. Rozhodně to nebude od ledna. :)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zpoplatnění: do roku 2025 nový automatizovaný systém

Příspěvek od Diaľničiar »

Musel jsem pozměnit nadpis. Ačkoliv se počítalo s tím, že Chorvatsko zavede novy systém výběru mýta postupně v letech 2022-23, tak nyní se ohlásilo 3- roční zpoždění tohoto bodu: https://www.jutarnji.hr/vijesti/hrvatsk ... e-15108673 .

Důvody jsou prozaické, předse jen jde o nějaké náklady a ve stávající situaci je jasné, že to posun mít bude. Chorvatsko si dalo ale i žádost na spolufinancování z EU zdrojů, když je to směr na smart dálnici a projekt byl schválen, EU přispěje 493,3 mil. HRK. Stát tak bude muset vynaložit asi 416 mil. HRK a to plánuje provést přes správce dálnic HAC. Ale to je jen zavedení nového, pak je dalších 166 mil. HRK na odstranění stávajících budek a další sladění nového systému s obchodní činností. Dalších 68 mil. HRK půjde na nákup zařízení ENC. To značí, že stát (HAC patří státu) bude muset vynaložit na tuto změnu odhadovaných 650 mil. HRK.

Soutěž na nové mýto ještě vyhlášená není. Má se tak stát snad nejpozději v 1. pololetí 2022.

Ano, kdyby nebyla pandemie a zůstal vysoký podíl intenzit a cestovního ruchu, tak by to šlo snadněji i bez části proplacení nákladů z EU.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zpoplatnění: do roku 2025 nový automatizovaný systém

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministr dopravy odpověděl na otázku, dokdy by se mělo platit již jen elektronicky? Vzhledem k pandemii nebylo možno zahájit tendrování, protože HAC by na to neměl ani peníze. Ovšem na upgrade mýta se využijí unijní zdroje a tendr se má zrealizovat rokem 2023, takže ministr odhaduje, že od 1.1.2024 by se mohlo na dálnicích platit již jen elektronickým systémem.

Doposud opustilo řady HAC na 800 zaměstnanců v rámci restrukturalizace a reformy silničního sektoru a odejde ještě 500-600 v rámci elektronizace mýta a reorganizace sjednocení HAC/ARZ. Dohromady se přitom jedná o období 4+4 roky. Vše se realizuje po domluvě s odborovým svazem s vysokým odstupným pro zaměstnance.

https://slobodnadalmacija.hr/vijesti/hr ... ji-1165278
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zpoplatnění: do roku 2025 nový automatizovaný systém

Příspěvek od Diaľničiar »

upřesnění vývoje tendru

Ministerstvo dopravy informovalo, že HAC již pracuje na podmínkách tendru pro nový systém výběru mýta. Ještě letos se má soutěž vyhlásit, v roce 2023 vyhlásit vítěz a do roku 2024 zrealizovat. Hlavní zdroje financování: Fond obnovy EU.

S novým systémem se již nebude muset zastavovat a platební metoda bude bezkontaktní.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zpoplatnění: do roku 2025 nový automatizovaný systém

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministr dopravy poskytl širší TV rozhovor:



*soutěž na nový mýtní systém se vyhlásí do konce tohoto roku
- původní odklad nastal u pandemie, kdy klesl provoz a nebylo by z čeho financovat tuto změnu, respektivě by se tím popřela snaha o stabilizací zadlužení silničního sektoru
- existuje Fond obnovy a lze získat peníze z tohoto nástroje na tuto změnu, a proto se tak stane dřív, než byl aktualizovaný plán, ale tedy později, než první plán
*i když se zachová jistý časový prostor pro odvolání uchazečů, jak lze pozorovat v ostatních zemích Evropy, tak se očekává, že již v roce 2024 bude na dálniční síti zaveden nový mýtní systém
*bude se jednat o elektronickou dálniční známku, bezkontaktní platební styk a je taky na uchazečích, jak se poperou s technikým požadavkem státu
*nebudou již žádné závory, bude tam kamera, která by měla načíst značku vozidla a dle nájezdu a sjezdu se strhne jistá částka nebo možná trochu jiný model placení, záleží od nabídek uchazečů, ale celý proces bude mnohem rychlejší a lepší, protože se mj. očekává i vedlejší efekt a sice přesun části řidičů zpátky na dálnice namísto paralelních tras, které umožňují přejezd bez zdržení, ale zase v kolonách
*i nadále probíhá snižování zaměstnanosti v HAC (a již i se začleněným ARZ), po zavedení nového mýta se část přesune do údržby, kde se zruší outsourcing, který je dnes právě pro tento fakt levnějším nástrojem (pro nevyhnutní pravidla odstupného atd.), část odejde do důchodu a část odejde znova s nabídkou motivačního odstupního, resp. bude muset odejít, ale za této podmínky
- nehrozí žádná stávka, protože se stát na těchto podmínkách domluvil se svazem ...

Procesem elektronizace výběru mýta na dálnicích se dokončí transformace, oddlužení a restrukturalizace silničních firem státu: HAC, HC a kdysi ARZ. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zpoplatnění: do roku 2025 nový automatizovaný systém

Příspěvek od Diaľničiar »

Nový mýtný systém na dálnici od roku 2025.

10/2022

Nový systém výběru mýtného na dálnicích bude zaveden v roce 2025, jsou přesvědčeni partneři Jutarnji listu z ministerstva dopravy, píše deník v sobotním vydání.

V tuto chvíli probíhá průzkum trhu, který z výrobců může nabídnout požadované vybavení. Dotazy byly zaslány na 12 adres po celém světě. Odpovědi se očekávají do poloviny příštího měsíce, poté bude následovat měsíční veřejné slyšení.

V lednu příštího roku počítá ministerstvo dopravy s vypsáním výběrového řízení na pořízení nového systému, které bude trvat 45 dní. Pokud nebude mnoho reklamací, do května by mohl být vybrán zhotovitel a do září by mohla být uzavřena smlouva.

Práce na instalaci systému a jeho testování by měly proběhnout v průběhu roku 2024, aby mohl být uveden do provozu v roce 2025. Do té doby bude nový systém instalován na dálniční síti spravované HAC a naši partneři doufají, že do té doby zavedení nového zpoplatnění a na dálnicích ve správě Bina-Istra a Autocesta Záhřeb - Macelj.

Duální model elektronického vyúčtování

Zavedení nového mýtného systému pouze na dálnicích ve správě HAC by stálo kolem 750 milionů HRK a k tomu je třeba připočítat dosud neznámou částku za zavedení nového systému v Bina Istria a AZM.

Z celkové částky schválila Evropská komise prostřednictvím programu NPOO nevratných 500 milionů HRK. Zbývající část prostředků, určených na úhradu DPH, náklady na demolici mýtnic a implementaci systému, uhradí HAC. Jak se Jutarnji dozvěděl, existují možnosti spolufinancování zavedení nového systému u zbývajících dvou koncesionářů z fondů EU. S novým systémem odpadne i potřeba mýtnic, které se budou bourat, ale ne všechny najednou.

Nový model elektronického výběru mýta bude dvojí. Řidiči si budou moci vybrat, zda budou mít ve svém voze transpondér (systém DSRC), který zaregistruje jejich vjezd a sjezd z dálnice pomocí bezdrátové technologie, nebo zda zaplatí mýtné pomocí systému odečítání registrací, píše Jutarnji.

https://www.index.hr/vijesti/clanak/nov ... 05445.aspx
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Chorvatsko“