Polsko všeobecně

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Polsko připravuje velký projekt na propojení ostrovů s pevninou, aby tak zlepšil jejich dostupnost. Jedná se o ostrovy Uznam, Woznin, Karsibor a pevninu u města Swinoujscie. Na projekt přispěje EU a to částkou cca. 179 mil. €, což by mělo odpovídat 85% nákladům na projekt, který se má dokončit v letech 2021/2022.

vizualizace:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Jenom bych doplnil, že tenhle projekt patří k výstavbě rychlostní silnice S3, která bude vést právě ze Svinoústí na českou hranici. S3 by měla vést právě k tomuto tunelu (bude končit zhruba v těhle místech: https://www.google.pl/maps/place/Du%C5% ... 14.2698681), který městu skutečně výrazně pomůže. Svinoústí totiž dodnes nemá jiné spojení s pevninou než přívozem a přitom je to 40tisícové město (+ tam jezdí v létě spousta turistů).
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Výběrová řížení / Podepsání smlouvy

Příspěvek od ML90 »

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 41#p143041

Ano, tendrů je skutečně hodně. Jenže jak už jsem tu opakovaně psal. Pořád se protahují a u řady z nich není vidět konec. Ten zmiňovaný obchvat Lodži se tendruje už od října 2015. Celkově šlo v období od srpna do října 2015 do tendru cca 580 km silnic A a S a ani jeden úsek se ještě nestaví! V polské sekci fóra skyscrapercity.com jsou z toho dost zoufalí.
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Výběrová řížení / Podepsání smlouvy

Příspěvek od ML90 »

Jen pro ilustraci jak to vypadá s těmi alarmujícími průtahy v tendrech na stavbu silnic A a S. Údaje platí k 26. 2. 2017 a jsou z fóra http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 3&page=298 kde to také najdete graficky.

Zatím platí, že průměrný čas výběrového řízení od jeho záhájení po podepsání smlouvy je 532 dní (medián 483 dní), přičemž od zahájení tendru do otevření nabídek to průměrně trvalo 397 dní (medián 355 dní).

Nyní vypadá u běžících tendrů situace následovně (když vynechám 2 úseky S61, které se soutěží od začátku února):

U 5 úseků S61 trvá tendr 317 dní. Ten byl zahájen už za nové vlády, takže tam ještě nějaký zásadní skluz vidět není.

Ale pak tu máme celkem 47 úseků, které se soutěží už celkem 503-555 dní a jen u 2 z nich byly otevřeny obálky! A to nemluvím o MÚK Lubelska na křížení S2 (jižní obchvat Varšavy) a S17 (Varšava-Lublin), kde už tendr běží se stejným průběhem dokonce 625 dní (v červnu to budou dva roky od jeho zahájení).
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Výběrová řížení / Podepsání smlouvy

Příspěvek od Sosa »

Mám dotaz, opravdu by Polsko mělo na všechny tendrované úseky peníze?
Přijde mi to, že někdo vyhlásil hromadu tendrů a neřešil financování. Ale je dobré, že je mají připravené, alespoň nedopadnou jak u nás, kdy byla zastavena příprava a nyní není co stavět.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Výběrová řížení / Podepsání smlouvy

Příspěvek od Honey72 »

Myslím, že na všechno čerpají dotace EU. Proč to nevyužít. Vždyť Polsko ještě před 20 lety nemělo ani kilometr dálnic, jen to co jim tam nechal Hitler. A kolik toho už mají nyní.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Výběrová řížení / Podepsání smlouvy

Příspěvek od ML90 »

Sosa píše:Mám dotaz, opravdu by Polsko mělo na všechny tendrované úseky peníze?
Přijde mi to, že někdo vyhlásil hromadu tendrů a neřešil financování. Ale je dobré, že je mají připravené, alespoň nedopadnou jak u nás, kdy byla zastavena příprava a nyní není co stavět.
Současná vláda to skutečně prezentuje tak, že nebylo zajištěné financování těch úseků. Ale moc pravdy bych v tom neviděl, na tom fóru skyscrapercity se tomuhle argumentu dost vysmívají. Hodně se tahle situace dává do souvislosti s velkými populistickými výdaji nové vlády. Obrovskou sekeru do rozpočtu zaťali hlavně zavedením plošného příspěvku 500 zlotých (cca 3000 Kč) na každé druhé dítě (v případě sociálně slabých rodin i na první).

Pokud mě paměť neklame, tak dofinancování skutečně jde na všechno. Nevybavuju si projekt stavby dálnice nebo rychlostní silnice, na který by peníze z evropských fondů nešly.
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Výběrová řížení / Podepsání smlouvy

Příspěvek od Sosa »

Já to beru podle nás, nebo Slovenska, kde by na takto rozsáhlou výstavbu nejsou dotační peníze. Polsko si mohlo vyjednat více, ale ne určitě o tolik. Proto mi přijde divné, že by jim ještě peníze zůstávali. Přeci jen u nás a na Slovensku je do toho celkem vidět, ale zde nejsou žádná čísla prezentovaná.
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: Výběrová řížení / Podepsání smlouvy

Příspěvek od FlakY` »

Staví toho poměrně dost, ale po roce 2018 bude velký útlum. Nezapomeňte, že tato vláda masivně investuje do armády a rozpočet podle toho sestavuje. V současnosti plní 2% a do roku 2030 chce plnit 3% HDP.
Očekávám, že po roce 2018 až 2019 dojde k realizaci dlouho odkládaných výběrových řízení v návaznosti k dofinancování současných staveb.

admin: možná by se tyto příspěvky mohly přesunout do jiného vlákna, Polsko všeobecně.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Výběrová řížení / Podepsání smlouvy

Příspěvek od ML90 »

Sosa: To spíš jenom tak vypadá opticky. Teď momentálně je v Polsku rozestavěných nějakých 1200 km rychlostních komunikací a na Slovensku 150 km. Když vezmete v úvahu, že má Polsko 7x více obyvatel, celkově začínalo prakticky od nuly a výrazně příznivější terén, tak to odpovídá. U nás je problém jinde, financování by bylo na spoustu úseků bez problémů zajištěné, ale to by musely být připravené.

Jinak platí přesně to co napsal Flaky, naprostá většina rozestavěných úseků bude do roku 2019 hotová a co bude potom těžko říct. Prozatím vývoj moc optimistický není. Problém je v tom, že současná vláda celou dobu mluví o "investiční ofenzívě", neustále se pořádají tiskové konference u běžících staveb, ale fakticky se nic neděje. Oficiální rétorika zní tak, že se musí pohybovat v mantinelech rozpočtu,který byl špatně nastaven předchozí vládou, ze kterého už byla většina prostředků využita (což je teda dost v rozporu s těmi neustálými bombastickými sliby). Ministerstvo infrastruktury mluví už od loňského roku o tom, že na výstavbu bylo minulou vládou zarezervováno 107 miliard zlotých a na realizaci všeho, co je v tehdy schváleném vládním plánu do roku 2023 tedy chybí dalších 90 miliard.

Hezky je to rozebrané na tom polském fóru, kde jasně dokazují, že současná vláda prostě kecá. Od začátku totiž ta částka nebyla plánovaná jako definitivní, ale mělo se jednat jenom o prostředky zarezervované v době přijímaní onoho vládního plánu, které navíc nebyly určeny na silnice kategorie A a DK (I. třídy). Zároveň v tom plánu bylo od začátku zahrnuté, že na stavby nemá jít jenom tahle částka, ale počítá se s dofinancováním z nové unijní perspektivy a dalších fondů (např. CEF). I při současné výstavbě a započítání několika dalších prioritních projektů, které ještě nezačaly, má být navíc z těch 107 miliard zlotých ještě přes 30 zcela nevyužitých.

Konkrétní příspěvek, kde se o tom píše je zde: http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=6496
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

V Krakově pokračuje stavba rychlostní silnice S7 (Gdaňsk-Varšava-Krakov-Rabka Zdrój), která zde tvoří východní obchvat města. Jeho součástí je nový most přes Vislu, který bude po dokončení nejdelším mostem v celém Malopolském vojvodství. Pár fotografií ze stavby najdete zde: http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/24815/Naj ... w-Krakowie
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Předevčírem tzn. 6. 3. bylo zahájeno ražení 2km tunelu pod horou Mały Luboń, který bude součástí rychlostní silnice S7 na trase z Krakova do Zakopaného.

článek s fotografiemi zde: http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/24827/Roz ... m-Luboniem
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Dnes byl otevřen obchvat města Wieluń (okresní město s cca 23 tis. obyvatel v Lodžském vojvodství), který je součástí silnice č. 74 (původně silnice č. 8, kterou nahradila rychlostní silnice S8 z Wroclawi do Lodže). Jedná se o 13,2 km dlouhý úsek postavený v profilu 2+1, který město míjí ze severu.

zdroj: http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/25131/Obw ... ia-otwarta
Petanecek
Příspěvky: 371
Registrován: 14.11.2012 10:47:44

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Petanecek »

Jsou někde k dohledání plány plánované výstavby pro roky od 2020+?

Koukal jsem se na http://ssc.siskom.waw.pl/, ale tam není třebas případné pokračování S8 od Lodzi směrem na S8 na Warszawu. Neb ukončení S8 u Lodzi naznačuje budoucí pokračování tímto směrem. Ale bude tomu tak?

Jinak trošku OT: Bavil jsem se se znýmým z PL ohledně policejního dohledu na autostrádách, a prý policie na to rezignovala. Jde o to, že když někoho nedokázala stáhnout mimo S/A, tak musela volat posili a uzavírat celou cestu aby ho zastavila. Takže když se to dělo opakovaně, tak se na to policie vyprdla a již neprovádí takový dohled. Proto tam potkat auta, které tam lítají na Skách i přes 160 km/h. K tomu pokuta max. 500 PLZ a dva body. Takže to i polici za to nestojí a raději se zaměřuje na kontrolu v městech a vesnicích či v okolí S/A, kde jsou pokuty razantně vyšší a stačí "lehčí" nasazení.
Zdržuji se hlavně jižně od Dunaje, ale rád se podívám i na severní břeh a sem tam i na západ od Rýna.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Honey72 »

První část S8 z Vratislavi končí u Lodže a dál do Varšavy se musí pokračovat po A1+A2. Druhá část S8 sice pokračuje do Varšavy jižně od Lodže, ale slouží spíše dopravě od Katovic. Nepočítá se moc s tím, že by tyto dvě části někdo používal najednou a proto ani nejsou propojeny. Na druhou část se od Lodže (zatím) nedá najet. Což je divné, protože takto vede E67.

Rovněž se v brzké době nepočítá s přímým pokračováním S8 z Lodže dál na Varšavu, i když je tvar křižovatky A1/S8 s již dnes zaslepenou dálnicí.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Petanecek:

To co je na téhle mapě je teoreticky v plánu do roku 2025, ale pochopitelně je to nerealistický plán, určitě se to výrazně protáhne: https://www.gddkia.gov.pl/userfiles/art ... 3_2017.pdf

Pokud jde o tu S8, tak tam je to spíš o značení (vede v trase bývalé silnice č. 8), pokud se jede z Wroclawi do Varšavy, tak je daleko přirozenější S8-A1-A2. Pokud vím, tak se o dostavbě skutečně zatím neuvažuje, což je ostatně i logické, přeci jen jsou tu daleko větší priority. Jinak podle mě s tou neúplnou MÚK u Piotrkowa se bude něco dít nejdřív až v momentě, kdy se tam bude dostavovat poslední část A1 z Čenstochové.
Petanecek
Příspěvky: 371
Registrován: 14.11.2012 10:47:44

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Petanecek »

Mě ta otázka napdala jenom kvůli tomu, že to je ukončené jako případné pokračování. Ale jak stojí v různých mapách, tak nikde není její pokračovaní. Takže jsem se ptal, zda jsem něco přehlédl či což..

Jinak za mě by určitě prospěla upgrade DK 50 na něco lepšího, jako velkého okruhu okolo War., neb i v noci je tam hezký provoz a ve dne, te je jeden dlouhý šnek tíráků sem tam s osobákem. A zrovna u této DK mě mrzí, že není v plánu na Sko.

A ještě jedna zajímavá věc: A1 v okolí katowic se jim také začíná krabatit, s lokálníma omezeníma. Jestliže to nestavěla ta samá firma?? :D
Zdržuji se hlavně jižně od Dunaje, ale rád se podívám i na severní břeh a sem tam i na západ od Rýna.
Georg
Příspěvky: 50
Registrován: 13.8.2014 23:29:30

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Georg »

Dnešní průjezd po silnici 17 (E372): Budoucí S17 Varšava - Lublin tam, kde ještě není rychlostní silnice, se hýbe kupředu. Možná asi tak 20 km za Varšavou začínají vykácené úseky. Většinou po obou stranách silnice 17/E372 leží čerstvě pokácené stromy. Kudy povede rychlostní silnice až do Varšavy, jsem nepostřehl. Vše je vykolíkováno a na několika místech (nejdelší několikakilometrový úsek je před Lublinem) už hrabou hlínu. Mají můj obdiv, že dodělají celý zbytek S17 najednou.
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od FlakY` »

Polsko je velká země a otevření 10 - 15 km neznamená žádné zlepšení. Úsek mají otevírat až za 2 roky, pak už budou zbývat úseky za Lublinem. Je ovšem otázkou, kdy se začnou stavět (S19,S12,S17).
Do roku 2019 mají rozestavěno spoustu dlouhých ucelených úseků. S17, S7, A1, S8, S5, S6 a S3 jsou dálnice, kde se staví nejvíce úseků najednou. Letos se budou otevírat úseky na S7 a příští rok S3, zbytek v roce 2019. Západní Polsko je na tom poměrně dobře a má řadu dálnic dostavěných, to se se třeba o východě nedá vůbec říct... kromě dokončené A4 žádné jiné dálnice nejsou a dlouho nebudou.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 17.10.2021 16:49:49, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

FlakY` píše:to se se třeba o východě nedá vůbec říct... kromě dokončené A4 žádné jiné dálnice nejsou a dlouho nebudou.
To není tak úplně pravda. Pokud jde čistě o dálnice, tak máte pravdu, je tam jenom A4, dostavba A2 až k běloruským hranicím se ještě protáhne (pokud se bude stavět dál, tak to bude v první fázi jen po město Siedlce). Ale musíte brát v úvahu i rychlostní silnice kategorie S. Do roku 2019 budou na síť rychlostních silnic napojena všechna tři hlavní města vojvodství, která leží u východních hranic Polska - Białystok (S8), Lublin (S17) a Řešov (A4 + by se letos měly podepsat smlouvy na celou S19 mezi Lublinem a Řešovem, což by vyřešilo spojení z Řešova do Varšavy). Navíc už běží tendr prakticky na celou S61 na litevskou hranici.
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od FlakY` »

Myslel jsem rozšířený pojem slova dálnice i pro rychlostní silnice. V odkazu článku se píše o změnách priorit z nedostatku financí. I když běží tendr na obchvat Lodže, tak kvůli předražení bude zrušen a úseky s malou intenzitou a nebo duplicitou tahu s jinou S či A budou pozastaveny. Prioritu má nyní dobudování S3 a S1. S19 (Lublin-Ržešov) a celý tah S61 není ohroženo, zbytek čeká odklad.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Bohužel je to důsledek rozhazovačné politiky PiSu, to co se píše v tom článku není pravda (už jsem tu o tom jednou psal), ale všichni novináři to přebírají. Minulá vláda na výstavbu plánovaných silnic vyčlenila nižší částku, než bylo potřeba, ale to bylo protože a) to měly být peníze jen na první etapu výstavby a na další se měly finance vyčlenit později a za b) to byly peníze určené jen na rychlostní silnice (S) a ne dálnice (A). PiS to teď ale prezentuje tak jako že to mělo být na všechny silnice, které byly v plánu do roku 2023 a tvrdí, že minulá vláda nezajistila financování.

Jinak se ještě pravděpodobně pohne ještě S19 z Řešova směrem ke slovenské hranici, protože to bylo velké předvolební téma PiSu. Zatím ale tahle trasa není ani připravená, letos by se měla rozběhnout teprve tzv. "Koncepcja programowa" (přiznám se, že přesně nevím, co by tomu odpovídalo v ČR, snad studie proveditelnosti). Bylo by fajn mít na východě ty silnice dotažené k hranicím, ale upřímně to vzhledem k intenzitám není zas až taková priorita dokud nejsou propojena všechna velká polská města. Tím spíš třeba taková silnice Białystok-Lublin, to opravdu žádný hlavní tah není. Mimochodem když už zmiňujete ten obchvat Lodže na S14, tak za tohle budou místní vládu nenávidět. Ono se sice zdá, že jeden obchvat stačí, ale není to pravda. Aglomerace Lodže je opravdu velká a ta S14 měla třeba obsloužit 60tisícové okresní město Pabianice, které leží hned za jihozápadní hranicí Lodže.
Marooned17
Příspěvky: 1075
Registrován: 27.9.2010 13:01:33
Bydliště: Praha

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Marooned17 »

ML90 píše:Mimochodem když už zmiňujete ten obchvat Lodže na S14, tak za tohle budou místní vládu nenávidět. Ono se sice zdá, že jeden obchvat stačí, ale není to pravda. Aglomerace Lodže je opravdu velká a ta S14 měla třeba obsloužit 60tisícové okresní město Pabianice, které leží hned za jihozápadní hranicí Lodže.
To tedy nevím, jak by se museli cítit obyvatelé Prahy, kde kvůli neschopnosti připravit 511 čekáme pořád i na ten 1. obchvat :)
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od FlakY` »

Marooned17: Obchvat Prahy je neschopnost našeho státu připravit tuto stavbu, Warszawa taky nemá kompletní obchvat... problémy ČR sem netahejte, ČR je diametrálně menší stát s jinými problémy. Jak by se asi Poláci cítili, kdyby mohli mít skoro u každého okresního města dálnici nebo silnici jí podobnou...
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Tak je tu to, o čem se mluvilo. Dnes byl tendr na stavbu rychlostní silnice S14 tvořící západní obchvat Lodže oficiálně zrušen a to kvůli příliš vysokým nabídkám, které překračovaly původně plánovaný rozpočet. Lodž mohla být mimochodem prvním polským městem s kompletně dokončeným obchvatem ze všech 4 stran. Lodž už sice má obchvat na východě, ale ten je vzhledem k intenzitám v okolí města nedostačující a S14 měla navíc obsluhovat i města za západní hranicí Lodže, která mají 150-200 tisíc obyvatel (Pabianice, Konstantynów Łódzki, Aleksandrów Łódzki a Zgierz). Z tohohle budou místní vyloženě nadšení. Tím spíš, že ještě včera oficiálně apelovali zástupci Lodže a samospráv zmíněných měst, aby to ministerstvo nedělalo. Jedním z důvodů je mimo jiné i to, že Lodž kandiduje na organizaci Expa 2022 a není jisté, jestli by se to do té doby stihlo postavit, když se bude vypisovat nový tendr. Tím spíš při tempu, jakým jdou za současné vlády tendry (spousta už se jich táhne rok a půl).

http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/25363/Prz ... iewazniony
Odpovědět

Zpět na „Polsko“