Španělsko
-
- Autor
- Příspěvky: 99
- Registrován: 25.2.2009 22:14:27
- Kontaktovat uživatele:
Španělsko
Počet obyvatel: cca. 47,4 mil.
Hlavní město: Madrid (cca. 3,2 mil., s okolím cca. 6,8 mil. obyv.)
Další velká města: Barcelona (cca. 1,6 mil. obyv., s okolím cca. 5,5 mil. obyv.), Valencie (cca. 0,8 mil. obyv., s okolím cca. 2,5 mil. obyv.), Sevilla (cca. 0,7 mil. obyv., s okolím cca. 1,5 mil. obyv.), Zaragoza (cca. 0,7 mil. obyv.), Málaga (cca. 0,6 mil. obyv.)
Španělsko má největší dálniční síť v EU.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 5.1.2021 11:16:41, celkem upraveno 10 x.
Důvod: aktualizace počtu obyvatel
Důvod: aktualizace počtu obyvatel
-
- VIP
- Příspěvky: 22544
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Španělsko
Hlavní úřad pro dopravu
http://www.dgt.es/es/
*úřad spadá pod ministerstvo vnitra
SEITT, Státní společnost pro infrastrukturu pozemní dopravy
http://www.seitt.es/seitt/lang_castellano/
Ministerstvo dopravy, mobility a urbanistiky
https://www.mitma.gob.es/
http://www.dgt.es/es/
*úřad spadá pod ministerstvo vnitra
SEITT, Státní společnost pro infrastrukturu pozemní dopravy
http://www.seitt.es/seitt/lang_castellano/
Ministerstvo dopravy, mobility a urbanistiky
https://www.mitma.gob.es/
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 14.1.2023 19:46:07, celkem upraveno 4 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
-
- VIP
- Příspěvky: 22544
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Španělsko
Dne 6.1.2021 jsem napsal souhrn k rozvoji dálniční, silniční sítě: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 60#p226360 (a příspěvky pod ním).
Stav k 1.1.2005
Vláda (v Španielsku) představila podnikatelské veřejnosti ambiciózní plán rozvoje infrastruktury Španělska na léta 2005-2020. V tomto období má být investováno každoročně v průměru 15 mld. euro, což je 1,5 % ročního HDP. Celkový objem investic má dosáhnout téměř 250 miliard eur.
Železniční doprava - 108,760 mld. EURO - 43,7%
Silniční doprava - 62,785 mld. EURO - 25,23%
60% z celkového objemu investic ve výši téměř čtvrt bilionu eur má být získáváno z každoročního rozpočtu a 40% se předpokládá z mimorozpočtových zdrojů, a to tak, že polovina z těchto 40% bude financována ze systému spolupráce mezi státním a soukromým sektorem a zbývající polovina ze soukromých zdrojů.
Největší význam je přisuzován železniční dopravě a její integraci do evropského železničního systému. Součástí plánu je i rozšíření sítě vysokorychlostní železnice (nad 250 km/hod AVE - Alta Velocidad) ze stávajících 1.031 km na 10.000 km do roku 2020.
V silniční dopravě, do které má být investována čtvrtina celkového objemu, je prioritou budování 6.000 km vysokorychlostních silnic, čímž se celková délka zvýší ze stávajících 9.000 km na 15.000 km a to tak, aby v roce 2020 mělo 94% obyvatel přístup do 30 km k nejbližší dálnici.
Změny se předpokládají rovněž v koncepci a systému dopravní sítě, zvláště silniční. Opouští se radiální (paprskový) systém s centrem v Madridu a přechází na síťový, který vytvoří osy pro průjezd zemí, aniž by bylo nutné projíždět hlavním městem.
Stav k 1.1.2007
Počet dálnic a rychlostních silnic: 10.104 km
Situace v hlavním městě je taková, že se staví 3. dálniční okruh kolem města.
Stav k 1.1.2005
Vláda (v Španielsku) představila podnikatelské veřejnosti ambiciózní plán rozvoje infrastruktury Španělska na léta 2005-2020. V tomto období má být investováno každoročně v průměru 15 mld. euro, což je 1,5 % ročního HDP. Celkový objem investic má dosáhnout téměř 250 miliard eur.
Železniční doprava - 108,760 mld. EURO - 43,7%
Silniční doprava - 62,785 mld. EURO - 25,23%
60% z celkového objemu investic ve výši téměř čtvrt bilionu eur má být získáváno z každoročního rozpočtu a 40% se předpokládá z mimorozpočtových zdrojů, a to tak, že polovina z těchto 40% bude financována ze systému spolupráce mezi státním a soukromým sektorem a zbývající polovina ze soukromých zdrojů.
Největší význam je přisuzován železniční dopravě a její integraci do evropského železničního systému. Součástí plánu je i rozšíření sítě vysokorychlostní železnice (nad 250 km/hod AVE - Alta Velocidad) ze stávajících 1.031 km na 10.000 km do roku 2020.
V silniční dopravě, do které má být investována čtvrtina celkového objemu, je prioritou budování 6.000 km vysokorychlostních silnic, čímž se celková délka zvýší ze stávajících 9.000 km na 15.000 km a to tak, aby v roce 2020 mělo 94% obyvatel přístup do 30 km k nejbližší dálnici.
Změny se předpokládají rovněž v koncepci a systému dopravní sítě, zvláště silniční. Opouští se radiální (paprskový) systém s centrem v Madridu a přechází na síťový, který vytvoří osy pro průjezd zemí, aniž by bylo nutné projíždět hlavním městem.
Stav k 1.1.2007
Počet dálnic a rychlostních silnic: 10.104 km
Situace v hlavním městě je taková, že se staví 3. dálniční okruh kolem města.
-
- VIP
- Příspěvky: 22544
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Španělsko
Španělsko disponovalo k 1.1.2009 přesně 14.812 km dálnic a rychlostních silnic. Dálnice = autopistas, rychlostní silnice = autovias. Kdyby se tedy rátali oba druhy komunikací, tak Španělsko předběhlo Francii a Německo a bylo by s touto sítí na 1. mistě v Evropě. Autovias, tedy rychlostní silnice, ale ještě s nižšími parametry se ovšem postupně přebudovávají na dálnice. Autovias se masivně stavěli v 80.-tých létech na trasách hlavních silnic 1+1, kdy byla potřeba skapacitnit hlavní tahy a zlepšit tak dostupnost regionů. Důležité silnice I. třídy tak byly přestavěny na 2+2 a označeny jako autovias. V 90.-tých létech pak k již byli k stavěné k silnicím I. třídy 1+1 klasické rychlostní silnice a nyní se zlepšují na dálnice a tam, kde chybí paralelná silnice se staví silnice I. třídy 1+1. Je to 3. modernizační plán silniční sítě, který potrvá do r. 2015 od vstupu země do EU a financován právě z eurofondů anebo přes PPP.
Hlavní město Madrid má již 4 okruhy: M30, M40, M45 a M50 a nyní se realizuje projektová studie a posudky na výstavbu pátého.
Hlavní město Madrid má již 4 okruhy: M30, M40, M45 a M50 a nyní se realizuje projektová studie a posudky na výstavbu pátého.
Re: Španělsko
pár snímečků z mých cest Španělskem:
- Přílohy
-
- A-92 Granada-Sevilla (autovía = neplacená státní dálnice - nebo erko?:)
- P1010235.JPG (65.4 KiB) Zobrazeno 37139 x
-
- A-92 Granada-Sevilla (autovía = neplacená státní dálnice - nebo erko?:)
- P1010234.JPG (69.52 KiB) Zobrazeno 37147 x
-
- AP-7 (placená) mezi Tarragonou a Valencií
- P1010140.JPG (74.08 KiB) Zobrazeno 37143 x
Re: Španělsko
ještě dvě...
- Přílohy
-
- hraniční most (E-P) přes řeku Guadiana (španělská A-49, navazuje portugalská A22)
- P1010321.JPG (67.86 KiB) Zobrazeno 37148 x
-
- silnice A-45 (A v tomto případě znamená silnice v gesci regionu Andalucia) Antequera-Cordóba, vpravo výstavba nové dálnice
- P1010238.JPG (71.44 KiB) Zobrazeno 37153 x
-
- VIP
- Příspěvky: 22544
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Španělsko
Nosorožec: autovia = rychlostní silnice, autopista = dálnice
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
-
- VIP
- Příspěvky: 22544
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Španělsko
Není to zajímavé, je to nutnost, dobře si tu fotku koukni: je to silnice 1+1, kde se dá jednostranně předbíhat, ... pak se silnice mění na 1+2, kde již ale je zákaz předjíždění do protisměru.Martin z Ostravy píše:Zajímavá je ta šipka na té návěsti exitu, že je směrem dolů
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Španělsko
Kazdy reagujete na jinou fotku
Martin na tu druhou z prvního příspěvku a Dálničář na druhou z druhého
Martin na tu druhou z prvního příspěvku a Dálničář na druhou z druhého
-
- VIP
- Příspěvky: 22544
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Španělsko
mea culpa, mluví se o návěsti exitu ...
Re: Španělsko
Mají docela úzké dálnice, viďte?
-
- VIP
- Příspěvky: 22544
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Španělsko
Na to jak ste přisel ? (pokud vám jde o obrázky, to nejsou dálnice, ale rychlostní silnice)R-13 píše:Mají docela úzké dálnice, viďte?
Re: Španělsko
Třetí obrázek z prvního příspěvku je z dálnice. Nemaj je tam moc široký. Jo a Madrid má ještě jeden okruh M-10. Ten je velkou částí veden pod zemí
Re: Španělsko
... tak tak, ale je to foceno z kamionu, takže ta perspektiva může lehce zkreslovat...egelebege píše:Třetí obrázek z prvního příspěvku je z dálnice. Nemaj je tam moc široký. Jo a Madrid má ještě jeden okruh M-10. Ten je velkou částí veden pod zemí
-
- VIP
- Příspěvky: 22544
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Španělsko
Ministerstvo dopravy, mobility a městské agendy
https://www.mitma.es/carreteras
*sem spadá i rozvoj silniční a dálniční sítě
https://www.mitma.es/carreteras
*sem spadá i rozvoj silniční a dálniční sítě
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 6.1.2021 11:33:16, celkem upraveno 2 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
-
- VIP
- Příspěvky: 22544
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Španělsko
Zde je odkaz na výšku mýtného za jednotlivé dálniční úseky v zemi pro rok 2010: https://www.mitma.es/carreteras/peajes-actuales .
Strategický plán rozvoje dopravní infrastruktury (i v angličtině)
Strategický plán rozvoje dopravní infrastruktury (i v angličtině)
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 5.1.2021 11:08:27, celkem upraveno 2 x.
Důvod: aktualizace odkazu
Důvod: aktualizace odkazu
-
- VIP
- Příspěvky: 22544
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Španělsko
Dálnice del Camino
http://www.autoviadelcamino.com/
Dálnice Pamplona-Logroño je 2x2 pruhová dálnice dlouhá 72 km. Postavila se formou PPP, ve stavebních nákladech 300 mil. €, ale vzhledem k intenzitám se stínovým mýtem. Co se týče samotné náročnosti výstavby, tato dálnice se radí k nejnáročnějším silničním projektům v oblasti Navarra (sever Španělska, na hranicích s Francouzskem). Dálnice se dala do provozu v 9/2006. Koncese byla uzavřená na 30 let: od projekce přes výstavbu až po údržbu a odevzdání státu.
Dálnice propojila region Navarra s údolím řeky Ebro, v praxi spojila města Pamplona a Logroño a tedy dálnici může využívat cca. 480 tis. lidí. Na dálnici je 19 MÚK, z čeho mimo jiného se spojilo i 16 regionálních silnic, čím se zlepšila celková dostupnost regionu.
Dálnice byla rozdělená na 5 podúseků:
Sekce 1: Cizur Myor/most la Reina
Sekce 2: Most la Reina Sekce 3: Most la Reina/Estella Sekce 4: Estella/Los Arcos Sekce 5: Los Arcos/Ebro Corridor
Dálnice se stavěla ve dvou fázích:
Fáze 1: Pamplona-Estella (tunel El Perdón dlouhý 1.182 m a most la Reina dlouhý 300 m nad řekou Abra)
Fáze 2: Estella - MÚK Viana (napojení do měst Estella, Los Arcos a Viana a Logroñ dále do systému národní dálniční infrastruktury)
Dálnice del Camino je součástí dálnice A12 Pamplona-Burgos, která je dlouhá 190 km.
Zdroj informací: FCC Construcción
http://www.autoviadelcamino.com/
Dálnice Pamplona-Logroño je 2x2 pruhová dálnice dlouhá 72 km. Postavila se formou PPP, ve stavebních nákladech 300 mil. €, ale vzhledem k intenzitám se stínovým mýtem. Co se týče samotné náročnosti výstavby, tato dálnice se radí k nejnáročnějším silničním projektům v oblasti Navarra (sever Španělska, na hranicích s Francouzskem). Dálnice se dala do provozu v 9/2006. Koncese byla uzavřená na 30 let: od projekce přes výstavbu až po údržbu a odevzdání státu.
Dálnice propojila region Navarra s údolím řeky Ebro, v praxi spojila města Pamplona a Logroño a tedy dálnici může využívat cca. 480 tis. lidí. Na dálnici je 19 MÚK, z čeho mimo jiného se spojilo i 16 regionálních silnic, čím se zlepšila celková dostupnost regionu.
Dálnice byla rozdělená na 5 podúseků:
Sekce 1: Cizur Myor/most la Reina
Sekce 2: Most la Reina Sekce 3: Most la Reina/Estella Sekce 4: Estella/Los Arcos Sekce 5: Los Arcos/Ebro Corridor
Dálnice se stavěla ve dvou fázích:
Fáze 1: Pamplona-Estella (tunel El Perdón dlouhý 1.182 m a most la Reina dlouhý 300 m nad řekou Abra)
Fáze 2: Estella - MÚK Viana (napojení do měst Estella, Los Arcos a Viana a Logroñ dále do systému národní dálniční infrastruktury)
Dálnice del Camino je součástí dálnice A12 Pamplona-Burgos, která je dlouhá 190 km.
Zdroj informací: FCC Construcción
-
- VIP
- Příspěvky: 22544
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Španělsko
Na SZ Španělska (Galície) se v roce 2005 uzavřela koncese na výstavbu rychlostní silnici Santagio Brión.
http://www.sanbrion.com/
Délka: 16 km
Koncese: 2005-2035
Koncesionář: skupina ACS
Náklady: 107 mil. € (EIB 54 mil. €)
Stínové mýto: ano
Ukončení výstavby: 02/2008
Projekt zahrnul výstavbu:
AG-56 Santiago Brión (rychlostní silnice)
As Galanas (N-550) - Pardiñas (AG-56) (silnice)
Fotografie z výstavby před dokončením: Zdroj fotek: Iridium Concesiones
http://www.sanbrion.com/
Délka: 16 km
Koncese: 2005-2035
Koncesionář: skupina ACS
Náklady: 107 mil. € (EIB 54 mil. €)
Stínové mýto: ano
Ukončení výstavby: 02/2008
Projekt zahrnul výstavbu:
AG-56 Santiago Brión (rychlostní silnice)
As Galanas (N-550) - Pardiñas (AG-56) (silnice)
Fotografie z výstavby před dokončením: Zdroj fotek: Iridium Concesiones
-
- VIP
- Příspěvky: 22544
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Španělsko
Ambiciózní plán španělské vlády: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=135&t=1814 .
Re: Španělsko
Nevím proč, ale nějak se mi vybavil plán argentinského prezidenta Menema z roku 1997 nebo 1998, podle kterého se mělo vybudovat v Argentině 10.000 km nových dálnic (včetně severojižní dálnice v podhůří And, kde tehdy nebyla ve velké části trasy ani asfaltovaná silnice). Postavilo se minimum a v roce 2001 přišel státní bankrot...Diaľničiar píše:Ambiciózní plán španělské vlády: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=135&t=1814 .
-
- VIP
- Příspěvky: 22544
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Španělsko
Španělsko mělo právěže původně investovat ze státního rozpočtu a evrofondů ročně 15 mld. €, ale Španělsko během 3 let uspoří 50 mld. €, aby právě nešli řeckou cestou. Nedokáži osobně říct, jaké bude PPP a ani neznám o jaké projekty jde, ale vzhledem k rozsahu půjde jistě o část původních projektů, takže bude dominovat PPP a evrofondy, co nezatěží státní rozpočet.
Argentina pokud vím nezbankrotovala kvůli dálnicím. A takhle zavádět není hezké. ... Argentina především vytvořila pevný kurz mezi USD a jejich pesem a to v poměru 1:1, myslím v roce 1991. To mělo výhody co do inflace atd., ale domácé hospodářství nebylo dostatečně odolné. V roce 1997 jsme byli svědkami krize v Asii a celá Latinská Amerika šla ke dnu, ale nejvíc Argentina. Zvýšili se úroky, v zemi stoupla výrazně nezaměstnanost a v roce 1998 se kvůli kurzu dostala země do recese a klesala ročně o 3%. Peso bylo nadhodnocené a ekonomika sa dostala do deprese. Ceny klesali, deflace ještě více umrtvila hospodářství. Mzdy a platy klesli, ale né dost, aby byla země konkurenceschopná. Argentinská vláda tehdy začala šetřit, ale to ještě víc oslabilo hospodářství, až nakonec přistoupila k úpravě: 2:1 peso:USD. Již bylo ale pozdě, protože firmy měli problémy a zahraničí jim nevěřilo a začal dokonce odliv španělských firem z regionu, co znovu poškodilo hospodářství a Argentina se v r. 2000 ocitla na pokraji krachu, který i v roce 2001 opravdu vyhlásila. Zahraniční dluh dosáhl 130 mld. USD, na HDP pouze 45%.
Právěže v roce 1997 se ohlásil velkolepý infrastrukturální projekt (to nebyli jen dálnice), ale se téměř nic nezrealizovalo. Takže z tohoto krach nebyl a právěže díky PPP se alespoň něco stavělo v letech 1998-2005.
Argentina pokud vím nezbankrotovala kvůli dálnicím. A takhle zavádět není hezké. ... Argentina především vytvořila pevný kurz mezi USD a jejich pesem a to v poměru 1:1, myslím v roce 1991. To mělo výhody co do inflace atd., ale domácé hospodářství nebylo dostatečně odolné. V roce 1997 jsme byli svědkami krize v Asii a celá Latinská Amerika šla ke dnu, ale nejvíc Argentina. Zvýšili se úroky, v zemi stoupla výrazně nezaměstnanost a v roce 1998 se kvůli kurzu dostala země do recese a klesala ročně o 3%. Peso bylo nadhodnocené a ekonomika sa dostala do deprese. Ceny klesali, deflace ještě více umrtvila hospodářství. Mzdy a platy klesli, ale né dost, aby byla země konkurenceschopná. Argentinská vláda tehdy začala šetřit, ale to ještě víc oslabilo hospodářství, až nakonec přistoupila k úpravě: 2:1 peso:USD. Již bylo ale pozdě, protože firmy měli problémy a zahraničí jim nevěřilo a začal dokonce odliv španělských firem z regionu, co znovu poškodilo hospodářství a Argentina se v r. 2000 ocitla na pokraji krachu, který i v roce 2001 opravdu vyhlásila. Zahraniční dluh dosáhl 130 mld. USD, na HDP pouze 45%.
Právěže v roce 1997 se ohlásil velkolepý infrastrukturální projekt (to nebyli jen dálnice), ale se téměř nic nezrealizovalo. Takže z tohoto krach nebyl a právěže díky PPP se alespoň něco stavělo v letech 1998-2005.
Re: Španělsko
Máte pravdu, nebylo to ode mne hezké to takhle napsat , neuvědomil jsem si, jak to může být zavádějící ve smyslu, že bankrot byl způsoben právě těmi velkými plány. Příčinu argentinské krize jste uvedl naprosto přesně, ještě bych dodal, že ta situace nastala v otevřené ekonomice, integrované se zeměmi, které tuto situaci řešily postupnou devalvací (Brazílie). Ovšem paralely tam jsou značné, i Španělsko má dnes zafixovanou měnu a nižší konkurenceschopnost oproti dalším uživatelům EUR (Španělsko díky vysokým sociálním výdajům, Argentina to měla díky korupci od prezidenta až po odbory), díky čemuž mu hrozí snížení ratingu a zvýšení úroků (jako všem PIGS). Velkou výhodou Španělska oproti Argentině je relativně nízký státní dluh, ale možná jde jen o optický klam, způsobený vyšším používáním PPP ve Španělsku (tady bude důležité, jak je u PPP ošetřena případná změna ratingu, tedy jestli by došlo k jeho "prodražení"). Omlouvám se za zkratkovitost, ale nemám teď prostor pro nějakou podrobnější analýzu.
Re: Španělsko
Trochu podrobněji rozebraná situace některých zemí Eurozóny vč. Španělska: http://neviditelnypes.lidovky.cz/evropa ... ranici_wag