Řecko

Země EU kromě Česka
Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dnes se odevzdal do provozu 37 km dlouhý úsek na dálnici A5 (Ionian Odos). Jde od Kampi do Perdika a nahrazuje tak státní silnici smrti mezi Arta a Ioannina. V rámci dálnice se staví i další 2 hlavní úseky a to: Gavrolimni - Kefalovriso (32 km) a Amfilohia - Pellana (15 km). Ten druhý je v omeškání harmonogramu prací.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Řecké min. infrastruktury připravuje do výstavby nové dálnice a silnice dálničního významu. Jak se tady tomu tak lépe věnuji, tak vidíte, že mnoho ve výstavbě se daří dostavovat díky EU fondům a PPP a síť se rozrůstá. Řekové plánují síť zahustit a stane se tak k populaci a rozloze větší v rámci EU průměru. Nové dálniční úseky mají odhadované stavební náklady cca. 3 mld. € (více jak 400 km). Zde je 10 projektů budoucnosti. :arrow:

Lamia-Ksiniada section (E65 Motorway)

*náklady 300 mil. €
*délka 32,5 km
*tady už to bylo schváleno i Bruselem a letos se možná začne i stavět

Trikala-Egnatia section (E65 Motorway)

*náklady 400 mil. €
*délka 62 km
*zde již proběhla i studie EIA a nyní se již jedná s EIB ohledně financování
*zhotovitel je již vybrán: Terna
*začátek výstavby se odhaduje na rok 2018

Ioannina-Kakavia Road

*náklady: 300 mil. €
*délka: 60 km
*prodloužení iónské dálnice po hranice s Albánskem
*prozatím přípravní fáze a předběžná ochota EIB se zapojením se do financování

Chania-Heraklion section ("VOAK" Motorway)

*o tom jsem tady o pá příspěvků výše psal, náklady 1,1 mld. €
*délka 140 km, spojení 3 měst na Krétě: Chania, Rethimnon, Heraklion
*koncesní model výstavby se zapojením EIB v letech 2017/2018

Patra-Pyrgos Road

*náklady: 450 mil. €
*prodloužení dálnice Olympia Odos, délka 75 km
*financování EU fondami 2014-2020, tendruje se na 5 částí, 4 jsou vytendrované, čeká se na 5. a může se začít s výstavbou

Chalkida Detour

*náklady: 180 mil. €
*délka 18 km
*dálniční větva obslouží město Chalkida
*pouhá příprava projektu, který je celý nejistý

Aktio-Amvrakia Road

*náklady: 165 mil. €
*délka 48,5 km, zesílení významu dálnice Amvrakia
*financování EU fondy 2014-2020
*má se letos tendrovat a v roce 2018 jít do realizace

Lefkada Island’s double connection with Amvrakia Motorway

*náklady: 45 mil. €
*financování EU fondy 2014-2020
*jde o dualizaci silnice, která spojuje ostorv Lefkada s dálnicí Amvrakia
*projekt se již realizuje

Ksanthi-Echinos

*náklady: 80 mil. €
*napojení na Egnatia Odos a zesílení významu k hranicím s Bulharskem
*příprava tendrování, ale nejisté financování a tím o začátek výstavby
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Začátkem tohoto měsíce se o víkendu uvedli do provozu dálniční tunely Panagopoula v Aténách. Provozovatelem je Olympia Odos. Tunely jsou v délce 0,5 km a ve výstavbě od roku 2008.



Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 5.4.2017 14:41:13, celkem upraveno 1 x.
Důvod: doplnění dalšího videa
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

V Řecku nemá otevírání nových dálnic konce, ale nyní obrovská sláva ... včera, 6.4., po dlouhém ohlašování a i odkladu o další týden se povedl odevzdat do provozu poslední úsek na dálnici A1. Je v délce 25 km a jde od Evaggelismos do Skotiny napříč údolím Tempi. Obsahuje i 6 km dlouhý tunel. Tímto se skompletizovala dálnice mezi Aténami a Thessaloniki (Soluň). Výstavba tohoto úseku se protáhla na neskutečných 9 let pro finanční krizi v Řecku a celá dálnice se budovala 5. dekádu. Na úseku jsou celkem 3 tunely. Informace o realizaci tady zachycená byla.
21_37_20170406_tk_7032_copy_sooc1491495232_-1-.jpg
21_37_20170406_tk_7032_copy_sooc1491495232_-1-.jpg (355.16 KiB) Zobrazeno 17718 x
21_01_20170406_tk_6408_copy_sooc1491494891.jpg
21_01_20170406_tk_6408_copy_sooc1491494891.jpg (790.47 KiB) Zobrazeno 17718 x
21_01_20170406_tk_6408_copy_sooc1491494891_-3-.jpg
21_01_20170406_tk_6408_copy_sooc1491494891_-3-.jpg (573.07 KiB) Zobrazeno 17718 x


Spájí se tak dálnicí 2 největší města Řecka. Celková délka tunelů je z uvedených 25 km až 11. Nejdelší má 6 km, což z něj dělá nejdelší tunel na Balkáně (v Chorvatsku a Albánii jsou tunely v délce nad 5 ale do 6 km) a další dva tunely mají délku 3 a 2 km. Tedy 44% délky trasy vede v tunelech. Díky tomuto úseku se cestování na této trase zkracuje o 25 minut na 15 minut. Dva tunely (2 a 6 km) jsou v rámci Tempi Valley a 1 v délce 3 km je v Platomanas. Správcem nového úseku je Aegen Motorway.

Časem se pokusím aktualizovat úvodní příspěvky v tomto státě tak, abych spřehlednil provozovatele a rozsah dálnic, i když všechno se dá dohledat, protože provozovatelé tady jsou i mapy a i informace o všech dálnicích. Dlouhou dobu to nemělo smysl nějak ucelovat, protože se síť teprve budovala, poté přišla finanční a dluhová krize a tato výstavba s novými úseky je o nedávné pomoci ze všech fondů EU ve výši 3 mld. €, které jdou vlastně na dostavbu rozestavěného a jak pomoct regionům a ekonomicke s lepší propojeností území. Řecko odevzdává úsek za úsekem, tah za tahem, protože bylo přes 400 km ve výstavbě, z toho stovky km řadu let. Z toho se stále staví přes 300 km, a proto Řecko čeká další zprovozňování těchto staveb ... :P
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Řecko

Příspěvek od Honey72 »

Výborná zpráva. V červnu tuto trasu pojedu a budu mít docela naspěch a bál jsem se popojíždění kolem stavby :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

A je to tady, dne 12.4. se do provozu odevzdal další úsek dálnice A5 v délce 37 km zvané též Ionia Odos. Úsek jde od tunelu Klokovas u Rize do Kefalovriso. Je to 3. úsek A5 odevzdán do provozu poslední měsíce, tedy od 12/2016 se do provozu dostalo 100 km této dálnice. Tunel Klokovas má délku 2,8 km.



hezčí záběry na tunel:



Provozovatel: NEA ODOS :arrow:

http://www.neaodos.gr/construction/?lang=en
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 29.12.2020 17:32:41, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Základní přehled dálniční sítě Řecka na základě napsaného do této doby:

Řecko díky pomoci EU fondů z roku 2014 v rozsahu téměř 3 mld. € nastartovalo dostavbu mnoha zahájených dálničních projektů. Tím se uvolňují zdroje soukromých partnerů a něco vynakládala vláda, takže se povedlo obnovit zamrzlou výstavbu a díky posledním odevzdáním do provozu se jednak od 12/2016 dostalo do provozu 120 km dálnic, respektivě již od začátku roku 2017 to je dodnes 100 km dálnic. Ve výstavbě je stále kolem 300 km a v přípravách je cca. 400 km. Samozřejmě, že ty se tak skoro nedobudují. Vláda kdysi zahájila výstavbu formou PPP, protože se spoléhala na hladkou realizaci, ale vlivem finančních a dluhových problémů se mnoho projektů muselo v různém stadiu pozastavit nebo odložit na později.

Teď díky posledním úsekům se de facto kompletizují 2 velké projekty:

Corinth - Patras :arrow:

Je to dálniční úsek 120 km dlouhý v parametrech 2x2 jízdní pruhy, na kterém je 12 tunelů, 209 mostů, nadjezdů a podjezdů a 29 MÚK. Mosty a tunely jsou navržené tak, aby uživatelům nabízeli hezké výhledy na okolní přírodu a zároveň je celá trasa dobře napojená na okolní místa. Je součástí dálnice Athens - Corinth, včetně napojení na přístav Patras v celkové délce 240 km. Náklady na tuto sekci na její dobudování a modernizaci jsou 1,5 mld. €. Jde o východo-západní koridor a provozovatelem je Olympia Odos: http://www.olympiaodos.gr/ .

Maliakos - Kleidi :arrow:

Jedná se o dálniční úsek v délce 230 km, který se zmodernizoval a dobudoval. Dobudování se týká 30 km již v té základní délce. Vyžádalo si to výstavbu 3 2-tubusových tunelů v celkové délce 11 km. Plně se tím spájí souvislou dálnicí 2 největší města Řecka. Náklady na projekt jsou 1,3 mld. €. Provozovatelem je Aegen Motorway: http://www.aegeanmotorway.gr/ .

V obou projektech má zastupení mj. i VINCI Concessions (člen skupiny VINCI) a dokončil tak v této zemi své hlavní aktivity. V rámci Olympia Odos má 30% podíl a v rámci Aegen motorway má 14% podíl. První projekt je most Rion - Antirion v rámci provozovatele Gefyra: http://www.gefyra.gr/ . V tom má podíl 57,45%. Na projektech našlo práci při realizaci 10.000 lidí a nyní je v rámci provozu zaměstnáno 1.000 lidí.


Dále bych rád upřesnil: na začátku vlákna jsem poupravil některé rozsahy dálničních částí a zde ještě doplním další informace, což souvisí za ty roky s udělením koncesí a obnovení výstavby:

Koncesionář Nea Odos: http://www.neaodos.gr/ bude provozovat 2 dálniční projekty :arrow:

1. projekt je tzv. Ionia Odos (ta se teď dost odevzdává do provozu když si to pročtete zpětně) v délce 196 km. Jde o spojení Antirio na Ionanina (na Egnatia Odos). Bude se zde 24 mostů v délce 7 km, 4 tunely v délce 11 km, 101 podjezdů/nadjezdů. Psáno i na 1. straně více.

2. projekt je PAThE motorway v délce 175,2 km. Je psáno o tomto tahu i na 1. straně o jakou trasu se jedná. Jde ale jen o sekci Metamorfosi - Skarfia. Budou zde 3 tunely, 8 mostů a 30 MÚK.

Z hlediska těchto názvů "odos" jsou v provozu i 2 následující:

Egnatia Odos (ve vláknu vícekrát opsán): http://www.egnatia.eu/page/ . Jde o 670 km dálnici na severu země a je celá v provozu. Postavená je hlavně díky EU. Ta nyní tlačí na její privatizaci vzhledem k finančním těžkostem v zemi.

Attiki Odos (rovněž ve vláknu opsaná): http://www.aodos.gr/ . Soustava dálnic v hlavním městě, která se postavila díky OH 2004. Je součástí základního tahu PAThE. Attiki má délku 70 km v parametrech 2x3 jízdní pruhy. Na začátku vlákna je to 55 km, ale to se týkalo sekce Elefsina - Stavros - Spata. Ale k tomu dnes přináleží dalších 13 km Imittos Western Peripheral Motorway. Síť Attiki spájí Athens - Lamia a Athens - Corinthos hlavní tahy.

Co je to PAThE? ... Piraeus - Athens - Thessaloniki - Evzoni

Důležitým provozovatelem je ještě společnost MOREAS: http://www.moreas.com.gr/ . Je to dalších 205 km soukromé dálnice, ale je to 1. PPP složené z hlavně řeckých společností. Více o tahu a všeho kolem je třeba zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 48#p140248 .

Rozvoj dálniční sítě byl na dlouhé roky zpomalen a je nutno říct, že na začátku 90.-tých let 20. století nemělo Řecko ani 200 km dálnic. Stav a krátký popis je zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 002#p64002 . Zde statistika od roku 1990 do roku 2013:
Total length of motorways in Greece between 1990 and 2013 (in kilometres)<br />statista.com
Total length of motorways in Greece between 1990 and 2013 (in kilometres)
statista.com
Snímka0.PNG (18.88 KiB) Zobrazeno 17530 x
Reálně za 2 dekády zvětšilo Řecko dálniční síť o +720%. Nepatrné rozdíly zde ve vlákně jsou možné z hlediska rychlostních tahů; připojení a přivaděčů.

Od roku 2013 do současnosti se do provozu dostalo dalších 220 km dálnic. Hlavní zásluhu na tom má impulz z EU z r. 2014: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 940#p89940 .

Dálniční síť Řecka tak dnes atakuje 1.800 km. Reální cíl je na úrovni 2.500 km. Rozsah 2.000 km Řecko může zvládnout, protože na to ještě dostatek km v současnosti staví.

Co se připravuje je zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 32#p143732 .

Nejdůležitější informace letošního roku a posledního období je otevření složitého úseku mezi Aténami a Soluňem: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 66#p145466 .

Stav a vývoj hospodářství:

*státní dluh co je největší problém řecké ekonomiky je nyní na úrovni cca. 180% HDP
- dle mnoha expertů je neudržitelný a bude se muset snížit (odpouštěním splácení úvěrů)
*HDP za poslední roky stagnuje a pro neustále snižování výdajů se neumí odrazit ode dna
*v 01/2017 bylo bez práce 23,5% lidí
- nezaměstnanost mladých byla 48%
*státní rozpočet vykázal v roce 2016 prvně po dlouhých letech mírný přebytek
*v roce 2016 vláda spotřebovala 49% HDP; nejnižší % od roku 2008
*armádní výdaje jsou na úrovni 3% HDP; asi 6 mld. USD, oproti roku 2007 jsou o 1/2 nižší
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

aby ten předešlý příspěvek nebyl moc dlouhý tak jsem tam ještě nenapsal všechno ...

Ještě se často píše i o tzv. Central Motorway E65. Ta se prozatím ještě staví. :arrow:

Provozovatel :arrow: Kentriki Odos: http://kentrikiodos.gr/environment/?lang=en

Na tom odkazu jsou všechny informace k dohledání, takže jak vidíte ten délkový rozsah i včetně objektů je opravdu enormní. Není to ledajaký krátký úsek. V rámci výše zmiňované podpory EU fondů na to ale taky pamatují, takže se i zde výstavba rozběhla. Ostatně, tady je stav 05/2015 a z 01/2017 a tam v tom druhém je i srovnání se stavem z 09/2016 je to tak zapracované:

Snímka1.PNG
Snímka1.PNG (48.26 KiB) Zobrazeno 17482 x



Všichni hlavní provozovatelé jsou začlenění od roku 2014 v Asociaci HELLASTRON: http://www.hellastron.com/helalstron/about-us/ .
Snímka2.PNG
Snímka2.PNG (917.59 KiB) Zobrazeno 17482 x
tady pak třeba fotogalerie z jejich dálnic: http://www.hellastron.com/category/memb ... g-members/

Teď je to tedy snad mnohem lépe srozumitelné jak to tady s dálničním rozvojem je. 8-)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Málokdy se věnuji ve státech jinému typu dopravy než silniční, ale Atény v 04/2017 vyhlašují tendr na výstavbu 4. linky metra. Metro v 2 největších městech je ostatně velmi úspěšně rozvíjeno. Atény na metro čekali do roku 2000, ale nyní již 3 linky v provozu mají. Než abych to přepisoval tak tady je odkaz: http://www.businessinfo.cz/cs/clanky/ro ... 89467.html :)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Připravuje se výstavba projektu Salamina - Perama v regionu Attica :arrow:

*jde o silnici s podmořským tunelem
*probíhá dialog mezi státem a 3 případními zájemci:
- METKA
- TERNA
- seskupení VINCI CONCESSIONS - VINCI HIGHWAYS - AKTOR CONCESSIONS
*prozatím se formují návrhy projektů a předběžných fin. nákladů od budoucích koncesionářů a tento proces má trvat do konce roku
*do konce roku 2018 pak bude trvat další etapa a to řízení dopadů na ŽP a další technické předispozice
*výstavba se začne nejdříve v roce 2019 a pokud se tak stane, tak bude trvat 4 roky s koncesí na 30 let
*jde o projekt, který patří do kategorie projekty další generace společně třeba s dálnicí E65 (realizuje se), letiště Kasteli, dálnice na Krétě, aténská linka metra č.4 (v tendrování)

Dále, před týdnem se konala konference dopadů dluhové krize v Řecku na stavební sektor :arrow:

*spirála dluhů vytváří tlak na veřejné finance a je nedostatek projektů v oboru stavebnictví
*prodlužuje se výstavba stávajících ve výstavbě a oddaluje se realizace nových projektů
*největší místní domácí hráči jako Aktor a Terna požadují rychlejší posuzování a přípravu i výše opsaných projektů další generace
*je velká nejistota, co bude po období 2014-2020 z hlediska EU peněz, protože hrozí, že další takové zdroje k dispozici nebudou a to v případě Řecka je velkým problémem; jako alternativa zůstanou PPP projekty a možnost čerpání peněz z EIB
*dochází se i k závěrům, aby se snažila řecká vláda prosazovat lepší podmínky pro domácí stavební firmy na působení v zahraničí, když ty nemají dostatek práce na domácím trhu, pomoct vyhledávat zakázky, navazovat kontakty, poskytovat úvěry na zahajování prací mimo Řecka jako startovací kapitál pro přesun aktivit atd.
*stavební obor žádá usnadnit přípravu projektových dokumentací a jednotlivých kroků posuzování při dopravních a dalších infrastrukturních stavbách, ale odpovědí z ministerstva je, že nejbližších 10 let se nedá očekávat větší změna v této oblasti
*závěrem je hodnocení, že současný stav a i blížící se dočerpání EU zdrojů na rozběhnuté projekty a jen minimum těch nových, přičemž další jsou teprve na začátku příprav dohání celý obor do frustrace a nejistoty ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dálniční síť Řecka se v uplynulých dnech rozrostla o dalších 15,7 km.

Dne 1.6. se odevzdal do provozu 6,5 km dlouhý úsek A5 mezi Rio-Antirio bridge a tunelem Klokova.

Dne 2.6. se odevzdal do provozu 5 km dlouhý úsek A25 mezi Lefkonas a Kato Christos.

Dále se dne 2.6. do provozu dostal i 4,2 km dlouhý úsek vícepruhové komunikace na polostrově Chalkidiki mezi Moudania a Nea Poteidala.

Zdroj: http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=2742
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Řecké infrastrukturní sdružení informovalo, že otevření výše zmíněného úseku dálnice A5 v délce 6,5 km je sice krátkým úsekem, ale z časového hlediska došlo k úspoře na trase Atény - Mesolongi; cestování se zkrátilo na 2h 10 min a trasa Atény - Agrinio nyní trvá 2,5 hodiny. Cestování na Atény - Ioannina nyní trvá 4h a po dokončení daší části se zkrátí na 3h 40 min, přičemž na úseku se intenzivně pracuje. Pro další časové úspory by byla nevyhnutní ještě modernizace výběru mýta a e-passu.
A5.PNG
A5.PNG (573.45 KiB) Zobrazeno 16927 x
Zcelilo se 102 km dálnice a na novém úseku jsou 2 dominantní objekty: 500m tunel Makinia a MÚK Antirrio s napojením na známý most. Celkové úspory jsou po odevzdání všech úseků na A5 za poslední období již na čase 2h (původní časy po paralelní staré silnici jsou na 3,5h, nyní se cestuje kolem 1,5h). Pro regiony západního Řecka je dálnice A5 enormní časová úspora.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Postup prací na dálnici A5 (Nea Odos), za 05/2017 je zde souhrnné video, tedy projetá celá trasa Antirrio - Ioannina jak je co v provozu i se staví:



Dnešním dnem se dostala do provozu velká MÚK pod názvem K16 ve městě Thessaloniki :arrow:



má návaznost na Thessaloniki Inner Ring Road a tato stavba také zachycena na videu z 05/2017 :arrow:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Diaľničiar píše:Řecké infrastrukturní sdružení informovalo, že otevření výše zmíněného úseku dálnice A5 v délce 6,5 km je sice krátkým úsekem, ale z časového hlediska došlo k úspoře na trase Atény - Mesolongi; cestování se zkrátilo na 2h 10 min a trasa Atény - Agrinio nyní trvá 2,5 hodiny. Cestování na Atény - Ioannina nyní trvá 4h a po dokončení daší části se zkrátí na 3h 40 min, přičemž na úseku se intenzivně pracuje. Pro další časové úspory by byla nevyhnutní ještě modernizace výběru mýta a e-passu.
A5.PNG
Zcelilo se 102 km dálnice a na novém úseku jsou 2 dominantní objekty: 500m tunel Makinia a MÚK Antirrio s napojením na známý most. Celkové úspory jsou po odevzdání všech úseků na A5 za poslední období již na čase 2h (původní časy po paralelní staré silnici jsou na 3,5h, nyní se cestuje kolem 1,5h). Pro regiony západního Řecka je dálnice A5 enormní časová úspora.
video pro lepší představivost:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

V pátek 14.7. se dostane do provozu poslední úsek dálnice A29, sekce Koromilia (severně z Kastoria) - Krystallopigi (hranice s Albánskem). Jde o 15 km dlouhý úsek. Díky tomu se bude dát dostat od Albánska plynule na dálnici Egnatia Odos a bude to první dálniční napojení na Albánsko.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 29.12.2020 17:34:34, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Řecko

Příspěvek od Honey72 »

Byl jsem teď týden v Řecku, tak se jen podělím o pár zkušeností. Řecké placené dálnice jsou kvalitní, neplacené poznáte jednoduše podle velkých děr, které nemáme ani na D1. Ty jsou naštěstí víceméně jen v krajním pruhu a proto každý jezdí vlevo jako u nás. Na šestipruhových dálnicích osobáky ani autobusy jaksi zásadně nejezdí v pravém krajním pruhu, jako by to byla ostuda. Bohužel se v prostředním pruhu šourají stovkou a tak buď přidat a správně předjet vlevo anebo na to už kašlat a jet si v pravém a nikam nevybočovat, jenom když dojedete kamion. Těch tu jezdí minimum, takže pohoda. Řekové na dálnici rychlost neřeší. Sice nepotkáte blázny, kteří si to smaží 160 a více, ale nedodržují rychlost v omezení. Jedou si stovkou a více ať je to jízda v jednom pruhu na staveništi, dálniční serpentiny v horách kde to sotva vyberu, kde bývá i šedesátka nebo běžně osmdesátka v tunelech jako u nás. Blinkry mají jen cizinci, jsem si všiml. Na mýtnicích neberou karty !! Jen hotovost a zastavuje se u nich každou chvíli, ne jen na výjezdech, takže otrava. Když mi došly drobné, museli mi rozměnit stovku. To naštěstí nebyl problém. Malé odpočívky mají strašné záchody, každý to raději hází vedle do trávy a v tom vedru to všude tak nádherně voní :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dnes se konal otevírací ceremioniál k 27 km dlouhému úseku dálnice A5 z Amfilochia do Kompoti. Na této dálnici, když si pročtete letošní příspěvky se toho odevzdalo tolik, že je již v provozu 182 ze 196 km plánované délky z Antirrio do Ioannina.

Zdroj + fotky: http://patrastimes.gr/home-page-slider/ ... %B1%CE%BC/

Letošní rok se tak dostalo do provozu již kolem 150 km dálnic.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 3.8. se odevzdal do provozu poslední chybějící úsek v délce 14 km na dálnici A5 Ionia Odos a to v západním Řecku od Perdika do Ioannina (na A2). Tím se skompletizovala celá dálnice od západního pobřeží z Patrasu do Ioannina. Dlouhé úseky se odevzdávají přitom do provozu posledních 8 měsíců.

Zdroj: http://www.ypodomes.com/index.php/autok ... tin-ipeiro

poslední úsek A5 je v provozu :arrow:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Na Krétě se realizuje upgrade státní silnice č. 90 na 2x2 pruhovou dálnici. Jde o 9,1 km úsek mezi Gournes a Chersonesos. Samozřejmostí budou MÚK v těchto bodech. :arrow:

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 14.9.2018 22:34:33, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Vznikající generace nových projektů infrastruktury se zaměřením na dopravu:
  • Athens Metro Line 4: The famous new metro line of Athens that will be starting from the Veikou Grove and through the historical center, will be ending to Goudi. Its tendered started just a few days ago and its construction will probably start in 2019. The budget of the project will reach a stuggering 1.4bn euros, making it the largest independent Metro project ever in Greece.

    Tram trains' procurement: It concerns the supply of 25 trains with an approximate cost of 65m euros.

    Tram network extension to Keratsini-Perama: It concerns the new extension of Attiko Metro's Tram network. The project is at an early stage and we do not expect the tender to take place before 2019. Cost estimated at 180m euros.

    Railway-Completion of Kiato-Patras Corridor Upgrade: Consisting of 4 contracts: The first concerns the electrification works in Kiato-Aegio section and will be tendered this year for 65m euros. The second concerns the electrification and superstructure works for Aigio-Psathopyrgos section and will be tendered in the end of 2018 for 40m euros.

    The third one concerns electrification and superstructure upgrade works in Psathopyrgos-Rio section for 35m euros and will be tendered in 2019. Finally, the fourth concerns infrastructure-superstructure and electrification works in Rio-Ag. Dionysios Patras with the auction being expected sometime in 2019 (if municipali authorities reach an agreement with the implementing entity).

    Railway-Electrification works in Thessaly: Consisting of 2 contracts: The first one is for Larissa-Volos section for 54m euros and the second for Paleoparsalos-Kalampaka section for 42m euros.

    Railway-Completion of Athens-Thessaloniki-Promachonas corridor upgrade works: Split in 3 tenders: The first one will take place this year and concerns the completion of Athens Central Railway Station facilities whereas the second one, infrastructure upgrades for SKA-Oinoi section and is expected to be held in 2019. During the same year, we also expect electrification works for the Thessaloniki-Serres-Promachon section.

    Thessaloniki Metro electromechanical equipment and telematics supply for Kalamaria branch: The tender is expected to come out in 2018 and concerns trains' procurement of trains and electromechanical equipment for Kalamaria branch. The cost is expected to exceed the amount of 150m euros.

    New Piraeus Cruise Port: A project that is expected to be tendered in 2019 by Cosco. The cost reaches 120m euros.

    Crete-Mainland electric interconnection: It is quite possible for the project to be tendered in 2018. The cost reaches 200m euros and concerns the connection of Laconia and Crete with an underwater electric cable.

    E65 Northern Section (Trikala-Egnatia Motorway): A roject that is still seeking funds from EIB. Once necessary funds are found, there will be no tendering but direct assignment to the road constructor, probably in 2018.

    Athens new intercity buses terminal: The project is in the process of seeking funding from EIB. If all goes as planned, tendering will be held by the beginning of 2018. The overall cost is estimated at 120mn euros.

    Amvrakia Motorway: An almost complete motorway (except for 15 km between Aktio-Vonitsa section) with the relevant tender expected to come out in 2017. Cost at 165mn euros.

    Natural gas extension in mainland Greece: Yet another ambitious project seeking funding. Nevertheless, several tenders will take place, for the network's extension in Central Greece, Thessaly and Central Macedonia. Cost estimated at 200mn euros.

    Lipasmata area redevelopment in Piraeus: The architectural study has been completed. If everything goes well tender will be held in 2018. Cost is still unknown for the time being.

    Chalkida Road Detour: A project that is in the waiting list for NSRF funding with the relevant tender expected to come out, around 2019. Cost at 180mn euros.

    Northern Crete Motorway (aka VOAK): It concerns the conversion of the existing network into a covered motorway. Another 600mn euros are sought for Chania-Heraklion section by EIB along with a viable repayment model. Tendering is not expected before the end of 2018.

    Lefkada island double road connection: The project is mature and is expected to be tendered till Autumn at a cost of 42mn euros.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Greece’s new motorway network close to full completion :arrow:
Snímka2.PNG
Snímka2.PNG (58.81 KiB) Zobrazeno 15782 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

dálnice A5, Ionia Odos, video od provozovatele (dálnice je již kompletně dokončená)



díky dálnici se zkracují cestovní časy

Atény - Ioannina na 3h a 40m
Antirio - Ioannina na 1h a 40m

pro Západní Řecko je to ohromně přínosný tah
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Zdarma je již jen provoz na Egnatia Odos, ale i ta se již brzo zpoplatní.

Ionian and Olympia Motorways to complete the last piece of toll stations’ “puzzle” :arrow:
Snímka.PNG
Snímka.PNG (38.26 KiB) Zobrazeno 15472 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

10 největších připravovaných dopravních tendrů, prvních 5 ve velmi blízké době a dalších 5 v dalším období:

1. New Athens Metro Line 4 (1.8nb euros)
2. New International Airport in Kasteli, Crete (800mn euros)
3. Salamina-Perama underwater tunnel in Attica (450mn euros)
4. Patra-Pirgos Motorway (450mn euros)
5. Ε65 Motorway: Lamia-Ksiniada section (300mn euros)

1. Crete Northern Motorway Axis (aka VOAK), Heraklion-Chania section (1.1bn euros)
2. Chalkida Detour (180mn euros)
3. Completion of Amvrakia Motorway (165mn euros)
4. Electric Interconnection between Crete and mainland grid (300mn euros)
5. Sepolia Underground Railway Tunnel (110mn euros)

Do dálniční a páteřní silniční sítě se nainvestuje dalších 2,5 mld. €. Řeší se samozřejmě financování všech projektů. Každý z nich potřebuje zájem buď privátních investorů nebo speciálních bank typu EIB nebo jejich kombinaci, protože samotný státní rozpočet si tyto stavby dovolit nejbližší desetiletí nebude moct.

Celkově jsou to projekty, které potáhnou celý obor stavebnictví, protože je zde značný pokles celého oboru což je vzhledem k dluhovým obtížím normální. Řecké společnosti obracejí zrak na sousední státy a i doma se mnoho staveb nejen z oboru silnic uvádí do provozu díky dodatečným zdrojům z EU, takže je důležité znát co se připravuje a bude moct tendrovat. O některých tady píšu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

zajímavé údaje k nejdelším tunelům na silniční i železniční síti v provozu/výstavbě/testování z portálu min. infrastruktury

Greece's 10 longest road tunnels :arrow:

Greece’s motorway network is now completed (except for E65 which will be released shortly) having transformed the transportation map of the country. Among the projects that have been implemented over the last decades, road tunnels stand out for their technical complexity and difficulty and the fact that have been designed and carried out by Greek companies thus adding new achievements and valuable know-how to the domestic constructions market.

Apart from the (usually justified and productive) criticism, sometimes we have to give credit to ourselves for the materialization of truly challenging projects. Road tunnels are definitely some of them and Ypodomes.com presents you the list with Greece’s top-10 tunnels (in terms of length):

1. Tempi Tunnel 2-T2 (6 km - Aegean Motorway)

2. Drisko Tunnel (4.6 km – Egnatia Motorway)

3. Panagopoula Tunnel (4 km – Olympia Motorway)

4. Metsovo Tunnel (3.5 km – Egnatia Motorway)

5. Dodoni Tunnel (3.36 km – Egnatia Motorway)

6. Klokova Tunnel (3 km – Ionian Motorway)

7. Platamonas Tunnel (3 km – Aegean Motorway)

8. Domokos Tunnel (3 km – Central E65 Motorway) To be released soon

9. Ag. Konstantinos Tunnel (2.5 km – Nea Odos Motorway)

10. Kastania Tunnel (2.22 km – Egnatia Motorway)

Interesting data

The length of all 10 tunnels combined is 31 km. If we connected them, one after the other, they would be longer than Athens Metro Line 1, which has a length of 24 km or they would be equal to the entirety Thessaloniki’s Ring Road length (31.4 km) or slightly less than half of Attiki Motorway (70 km).

Tempi Tunnel (T2) has been opened since 2011 but it, unfortunately, coincided with Greece’s financial crisis, delaying its completion considerably. In fact, it took six more years to finally operate (April 2017). Let's not forget though that its operation abolished the obsolete and dangerous part of the old network at Tempi Valley, that has counted multiple fatalities over the years.

Driskos Tunnel in Egnatia Motorway, was topping the list for years, not only for its long length but also for its technical features, as it passes through Pindos mount range.

Panagopoula twin tunnels are 4km long to Athens and 3.16 km long to Patras, as opposed to the other nine tunnels of the motorway that have almost the same length in both directions.

The 3-km-long Klokova Tunnel claims a place in the Guinness records as it was drilled in just 13 months. This is a Greek record, unprecedented for a road tunnel project in the country and was a very important step for the completion of Ionian Motorway.

Our list, as an exception, is featuring the future Domokos Tunnel. It is located in Lamia-Xyniada section of E65 Motorway and to date, 1,000 meters have been opened (500 metres on each side during the period 2008-2011). When finished, it will constitute the most important technical project of E65 as it will eliminate the dangerous turns after the town of Lamia and, in that sense, deserves an early “reservation” at Ypodomes.com top-10 list.


Greece’s 10 longest railway tunnels :arrow:

Multiple rail projects have been implemented in the country over the last 25 years leaving an, admittedly, valuable footprint behind them. Greece now features a remarkable railway network which, with the completion of the Athens-Thessaloniki corridor in 2018, will be finally appreciated by the passengers.

Tunnels in these projects have played a critical role in shaping a modern, operating network. Most of us have connected the word "tunnel", firstly with the Metro and secondly with the motorways. However, a considerable part of ERGOSE's technical works consists of tunnels in areas with challenging geological conditions.

ERGOSE's underground works are approximately 60 with a total length of 77 km of tunnels and an additional 7 km of emergency tunnels. For the most part, these tunnels are constructed with underground opening while just a small percentage with cut&cover method.

Railway tunnels in Greece are both single (double-directional) and twin tunnels depending on their length. Tunnels are also equipped with special ventilation systems controlled by high-end telematics systems.

Exclusively today, Ypodomes.com presents the country's 10 longest railway tunnels, starting from 2.2 km (Platanos Tunnel) up to an impressive 9.2 km (Kallidromo Tunnel). At the top five, there impressive figures; in fact the country's longest 32 tunnels are among the longest in the Balkans as well, and a place among the world's major railway tunnels.

What has been completed so far

To date, tunnels with a total length of approximately 29 km have been completed and released to operation, tunnels with a total length of 43 km have been constructed and will be delivered shortly while another 5.5 km of new tunnels are currently in the construction phase.

The tunnels are mainly constructed in mountainous routes, in cases with space shortage and intersections with the motorway network and wherever the line passes through inhabited areas with no possibility of detour with a surface design.

The average width of the tunnels is approximately 12.4 m., depending on the design, speed and the requirements of the electricity supply. All tunnels are constructed with reinforced concrete, the thickness of which depends on the ground’s composition. A drainage and waterproofing layer is placed outside the final cladding to ensure dry conditions inside the tunnel.

The tunnels are fully sealed for the existence of aquifers so as to avoid the environmental impact of their disruption while their design is fully adjusted to their surroundings.

And after the remarkable technical specifications of the Greek railway tunnels, constructed by ERGOSE, behold the top 10 brought to you by Ypodomes.com:

1. Kallidromo Tunnel: 9.0 km-Twin tunnel in Tithorea-Lianokladi section-Construction completed–To operate in the end of 2017

2. Othris Tunnel: 6.4 km-Twin tunnel in the section Lianokladi-Domokos-Construction completed-To operate in 2018

3. Tempi Tunnel: 5,0 km-Twin Tunnel in Larissa-Thessaloniki section-In operation

4. Panagopoula Tunnel: 4.4 km-Twin tunnel in Eghio-Patras section-Under construction-Scheduled completion and operation in 2021

5. Perama Tunnel: 3.5 km-Single tunnel in Ikonio-Thriasio section-In operation

6. Eghion Tunnel: 3.5 km-Twin tunnel in Kiato-Eghio section-Construction completed- Scheduled operation in 2018

7. Platanos Tunnel: 2.7 km-Twin in Kiato-Eghio-Construction completed-Scheduled operation in 2018

8. Platamonas Tunnel: 2.6 km-Single tunnel in Larissa-Thessaloniki section-In operation

9. Kakia Skala Tunnel: 2.4 km-Single tunnel in Athens-Corinth section-In operation

10. Trapeza Tunnel: 2.2 km-Double tunnel in Aigio section-Construction Completed-Scheduled operation in 2018

Interesting facts

Among the 10 longest tunnels, 4 are operation, 5 have been completed and one is still under construction.

6 currently in construction are expected to be released in 2017 changing the rail journey experience.

Out of the 10 longest tunnels, 4 are located on the Kiato-Psathopyrgos corridor, 2 in Attica, 1 in Thessaly, 1 in Central Macedonia and 2 in Central Greece.

If we combine all 10 tunnels together, we will see that their length reaches 41.9 km. This means that the mere length of those tunnels is longer than Athens Metro Lines 2 and 3. They could actually cover the distance between Athens and Avlona.

8 out of the 10 longest tunnels are single, double track, while the Kallidromo and Othris tunnels are twin tunnels with a separate branch per direction.


V Řecku jsou i tzv. faraonské projekty, tedy projekty z kategorie velkých, které se slibují dávno před vypuknutím dopadů dluhové krize v zemi a které jsou tak stále jen v rovině snů a když se připravují, tak jen částečné etapy v rámci nich. Vládní server pro infrastrukturu uvádí 10 z nich. :arrow:

Attiki Motorway extension project

The extension project of Attica Motorway is a long-standing expectation by the residents of Attica region, 16 years now. Due to the financial crisis, scenarios for its implementation were withdrawn only to re-emerge now as 2 separate projects (extension to Lavrio and Vouliagmeni Urban Tunnel).

Eleonas Intercity Buses Terminal

A project from the Olympic era that 13 years later is still stuck in bureaucracy. Way too many announcements, many desings and when and when the time for decisions arrives, it remains a model. Perhaps the most fatigued transport project in the country.

Kozani Solar Park

In 2010 PPC Renewables, announced an ambitious prospect for the largest photovoltaic park in the world (at the time), with a capacity of 300 MW, costing 600mn euros (even 800mn euros according to some sources). The park would be constructed in a huge area near the former lignite mines of Kozani.

Underwater Road Link of Thessaloniki

A vibrant example of poor management regarding public works. The road link was tendered in 2001 along with the rest of the motorway projects and was even contracted, as early as, the mid 2000s. The contract finally collapsed, a fact that promted the State to compensate the contractor with 68mn euros (the compensations' interest now exceeds 100mn euros).

Panathinaikos Stadium

A football pitch that has changed multiple positions over the years. From Votanikos area to Helliniko and then to Goudi. 12 years now the project doesn't seem to settle in a robust place in order to house the dreams of the "Green" fans.

Maliakos Underwater Road Link

During the 1990s, when there were many possibilities for Greece, the idea of Maliakos Underwater Road Link came along and began to mature. We are talking about an outrageously large-scale project based on a dead right idea: an underwater tunnel that would link the two ends of Maliakos Gulf, thus shortening the distance between Athens and Thessaloniki by 60 km or 40 minutes of driving time.

Western Railway Axis

During the same decade there was a new plan for the development of a new railway line starting from Igoumenitsa and Ioannina to Antirrio. Indeed, the EU also approved it but the project encountered two important obstacles. The first one was its funding and the second (and most important was) Rio-Antirio Bridge, whose construction did not provide for the development of a railway line across its length.

Academy Gardens

An impressive, private investment of 300mn euros that would bring 2,000 new jobs and upgrade a particularly problematic area, next to the largest avenue that runs across the capital. A reasonable reaction to this idea would be the facilitation of such investment and its rapid materialization. But not necessarily in Greece. Since 2007, the Mall of Academy Gardens has been waiting patiently for its transition from the mock-up it currently is to a real-life project.

Western Thessaloniki Ring Road

In the end of the previous decade, the plans for major road projects had become quite popular. One of these was the unleveling of the Eastern side of Thessaloniki's Ring Road. The plans included a whole new motorway with bridges, tunnels; in a few words, a very fancy and expensive construction plan that never saw its implementation.

Electrical Interconnection of Crete

The plan of the electrical interconnection of Crete with the continental grid of the country has been designed 20 years back. Interconnections from Attica and from the Peloponnese costing over a billion euros in total. Even though tenders are expected in 2018, the particular interconnections are still waiting to be implemented meaning that Crete's energy costs remain very high, burdening all PPC customers, due to the use of petrol for electricity production. This project could be the most urgent one to become a reality as the annual cost for Crete's electricity is estimated at a staggering 400mn euros.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Evropská unie“