Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil odkazy a nyní ještě doplním několik informací. Tady jsem musel bohužel smazat i 2 (svoje) příspěvky, protože pouhá informace bez odkazu, který jsem již nikde nedohledal nedává většího smyslu. Nejsou to ale žádné extra informace, je jich tady dost.
Tady v tématu lze dohledat detailní informace kolem silniční infrastruktury, obrysově i k jiným typům a taky k jiným oblastem života. Jsou aktualizované weby dálniční společnosti ADM i ministerstva dopravy, které se rozšířilo o problematiku s vodou atd. Maroko koncem této dekády formovalo 2. a 3. dálniční rozvojový plán do 2030 až 2035 s cílem vystavět pomalu ještě jednou tak velkou síť dálnic jaká dnes stojí, ale prozatím se tento plán nezahájil. Z jednoduchého důvodu: Maroko 1. síť (1ème Schéma d’Armature Autoroutier National (SAAN1))dobudovalo díky úvěrům přes dálniční společnost v rukou převážně královské rodiny a státu a tyto úvěry se platí z mýta. Maroko jednou tak velkou částku vkládá do silnic, ale doposud mimo dálnic; do státních silnic, železnic, program zpevňování lokálních silnic a výstavba horské silnice na severu země. Stát se pro další výstavbu zadlužovat nechce, PPP je nástroj, který je tady novější a vyřešilo by se tím pár set km maximálně, pár desítek km se tak již staví. Jde tedy buď to odprodat část dálniční společnosti aneb to odložit. Prozatím se ale realizují kratší, menší, částkové projekty: úseky kolem větších měst, mosty a naplno pokračují veškeré přípravy. Stát staví i dualizované silnice, tedy rychlostní silnice. Jak se to bude vyvíjet dál vzhledem na pandemii COVID-19 je těžko odhadovat.
V letech 2005 - 2015 se postavilo 1170 km dálnic (opravdu dálnic, autoroute). Do té doby za 30 let se postavilo 610 km. Cíl je 1800 km, chybí k tomu poslední úsek, viz vlákno. Mezitím se ještě rozšiřovalo vícero tahů a to se realizuje i dnes. Ale ten základ se tady vystavěl. I podíl zpevněné silniční sítě, i ten rozsah je opravdu takový, že Maroko s tímto dosahuje vysokou kvalitu v rámci Afriky, ale i světa. Aktuálně se "nadstavuje" tato síť o další úseky, viz vlákno a probíhá rozšiřování vytížených úseků, dostavují se MÚK, zlepšuje se vybavenost odpočívek atp.
Několik chybějících informací & novinky ze silniční infrastruktury:
Finanční publikace ADM 2019
https://www.adm.co.ma/sites/default/fil ... m-2019.pdf
Morocco’s Highways Record 20% Turnover Decline in 1st Half of 2020 (pro pandemii COVID-19)
https://www.moroccoworldnews.com/2020/0 ... f-of-2020/
Inauguration de l’échangeur et de la pénétrante de Lixus au niveau de l'autoroute Tanger-Rabat (k 09/2020)
https://www.adm.co.ma/fr/communiques-de ... -niveau-de
na záběre je automobil Škoda, to vás zcela jistě potěší
- dsc00134.jpg (55.46 KiB) Zobrazeno 11614 x
Aktualizace rozsahu sítě rychlostních silnic (min. 4- pruhová silnice, provedeno formou dualizace)
*v roce 2013 to bylo 727 km:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 720#p88720
*v roce 2020 to je 1183 km, ve výstavbě je 867 km a v roce 2021 se do provozu odevzdá dalších 321 km
V každém případě je program výstavby rychlostních silnic v omeškání. Dualizované státní silnice jsou tady proto, aby existovalo propojení dálnice - města - regiony dle zatížení silničních tahů a to pro zlepšení mobility a rozvoje regionů.
Síť dálnic a rychlostních silnic je tedy nyní aktuálně v délce cca. 3000 km. Tady je zmenšená mapa:
- VE.jpg (111.39 KiB) Zobrazeno 11614 x
To je totiž ta podstatná informace a sice, že rychlostní dualizovaný tah bude taky Tiznit - Laayoune (555 Km), přičemž Laayoune je hlavní město Západní Sahary. Žije tam asi 40% obyvatel z počtu tohoto Marokem anektovaného území.
Nová národní síť státních silnic je nyní o rozsahu 16 000 km, z čeho je 14 000 km zpevněno. Regionální silnice (route regionale) jsou o rozsahu 11 000 km, z čeho je bezmála 10 000 km zpevněno. Státní silnice nyní tvoří 1/4 silniční sítě z hlediska 3 kategorií: státní, regionální a provinční. Pak následují další kategorie: vesnické, zemědělské a městské (ulice). Ta klasifikace nadobudla opravdu hezké rozměry a hlavně se neustále zvedá jejich rozsah co do km, ale taky co do zpevnění. Od roku 2000 do roku 2018 se tady zpevnilo 12 000 km silnic.
Z hlediska dopravy: silniční doprava zajišťuje 90% přepravy lidí a 75% přepravy tovaru.
Z hlediska provozu: na dálnicích (1800 km) se uskutečňuje 22% provozu, na státních silnicích pak dalších 41%. To zdůrazňuju proto, že navzdory tomu se pumpují peníze do regionů co se týče zpevňování silnic. Mnoho afrických států sotva udržuje zpevněné státní silnice, o takovém rozsahu mohou snít, o dálnicích v takovém počtu jak by dal. To jest infrastruktura vícero řádů.
Pro sever Maroka existuje speciální rozvojová agentura:
Agence pour le Développement des Provinces du Nord
http://www.apdn.ma/
Tam se postavil jak je zmíněno na vícero místech nový silniční tah s názvem
Rocade Méditerranéenne, který je dlouhý 507 km. On obsluhuje mj. 80 000 pokojů v hotelích, když se to takto shrne, zajistí dostupnost pro 200 pláží. Prochází 3 provinciemi atd.
- rocade2.jpg (28.58 KiB) Zobrazeno 11599 x
Tato pobřežní silnice, která prochází i skrz pohoří je 1 ze 3 speciálních programů, které jsou svým postavením zcela mimo státní silnice, zpevnění hlavní silniční sítě (státní, regionální a provinční) aneb dálnice;
1. speciální program jsou rychlostní silnice, tedy nadstavba těch státních (dualizované státní), ale nedisponují dálničními parametry. Ty se staví opravdu dlouho a ještě se patrně i budou, protože ten rozsah se zvyšuje.
2. speciální program je tato silnice Rocade Méditerranéenne. Ta se stavěla nejen ministerstvem a státní silniční gescí, ale vzhledem k její návaznosti se zapojuje agentura pro rozvoj severního území a třeba sem směrují i příspěvky od italské vlády. Ale pak taky pomohla japonská agentura JICA, EU a fondy Abu Dhabi. Je to taková obdoba Jadranské magistrály v HR. Tady v Maroku nebyla asfaltovaná silnice, jen prašná aneb štěrková. Teď je souvislá asfaltová silnice, někde 2+1, zářezy, odpočívky, svodidla, značení atd.
3. speciální program je zpevňování zemědělských a lokálních vesnic s cílem zlepšit dostupnost opravdu malých komunit a propojit tyto oblasti na větší sídla a tudíž na kvalitní dopravní infrastrukturu.