Autonomně řízená vozidla

Odpovědět
Warcz
Příspěvky: 2091
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Warcz »

Dneska jedu v Brně s kolegou co má Superb s radarem. Baví se tím, že nastaví na radaru 60tku a protože má automat tak to úplně zastavuje a rozjíždí se. Má to svoje mouchy, ale už je to docela citlivé. Dneska vyrazíme a radar po kilometru ohlásil chybu, protože mlha a sněžení s deštěm. Už vidím ty zprávy v TV.

"Situace v Praze kritická, 3cm a u muzea 4, autonomní auta jezdí max 20km/h."
mts
Příspěvky: 595
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od mts »

to jozka: TED si to bude moci dovolit cca 5-10% zakazniku. ZA PAR LET s narustem objemu a zlevnenim technologii to pronikne i do mensich a levných aut a bude si to moci poridit i plebs. Na druhou stranu, v ustave nikde není psano, ze každý ma pravo vlastnit automobil...
jozka
Příspěvky: 2782
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od jozka »

Ty technologie, ktere se pouzivaji ted zas tak nove nejsou, jejich cena neni dana novotou, ale narocnosti vyroby. Jasne, ze neni takove pravo. Jen to zkuste rict jako politik, levna (<50 k€) auta nebudou. To dopadne tak, ze nebude politik. Anebo jako v KLDR, tam tenhle pristup zvolili...
mts
Příspěvky: 595
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od mts »

Tak jako vam vlády prikazaly, ze můžete zaregistrovat jen nove auto, které splnuje EU6, ma ESP a systém nouzového volani, tak vam jednou prikazou, ze musite mit vozidlo s (mistne) nulovými emisemi a schopne plne autonomni jizdy.
jozka
Příspěvky: 2782
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od jozka »

Jiste, jsou lide, kteri veri, ze guma se da natahovat do nekonecna. Neco lide jeste unesou, ale ve chvili, kdy vyznamnou cast populace dotlacite do kouta, mate dve moznosti. Skoncit nebo to preprat silou. Ucebnice dejepisu jsou plne pribehu o tech, co byli presvedceni, ze to zvladnou.
mts
Příspěvky: 595
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od mts »

Uvidíme, nejak to dopadne...
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Standa »

Pavel Q píše:...Standa: Lidi co dojížděj z venkova budou na tom nejhůř jako dnes, dojedou si k P+R na kraji města. Ale nevidím jediný důvod, proč by města měla umožňovat parkovat bezplatně v centrech na ulicích (tj. na svém majetku).
Měl jsem tady spíš na mysli povinné elektromobily (jak to mají naplánováno Francie a Británie a neprošlo to zatím v Německu) nebo carsharing, když jsem si představil některé konkrétní lidi z venkova, co znám. Jsou na tom tak, že si horko těžko pořídí ojetou Fabii a bez ní se do práce, na nákup nebo k doktorovi dostanou jen velmi těžko (žijí v oblasti vnitřní periferie). Hodně zaměstnavatelů se jim plně přizpůsobuje, takže parkování řešit nemusí (podívejte se na jakoukoli moderní továrnu - každá má parkoviště pro zaměstnance), u Lidlů se zatím taky parkovat dá, P+R použijí maximálně o víkendu, když jedou ukázat potomstvu naši "Matičku stověžatou".

Pro bezplatné parkování v centrech měst je IMHO poměrně elementární důvod: služba daňovým poplatníkům. Buď v tom místě bydlím nebo pracuji nebo nakupuji, každopádně část daní, které zaplatím já, můj zaměstnavatel nebo můj dodavatel, skončí v rámci RUD u příslušné obce. Samozřejmě chápu, že vzhledem k nedostatku míst si musím občas něco připlatit, ale současná situace třeba v Praze už mi přijde dost na hraně. Osobně to v Praze řeším tak, že se oblastem se zpoplatněným parkováním s autem spíš vyhýbám, tudíž tam například ani moc nenakupuji, a mám to štěstí, že doma můžu parkovat bez problémů (na svém pozemku) a v práci více méně také (navíc tam auto většinou nepotřebuju). Kdybych ale bydlel v centru bez možnosti parkování, asi bych to vyměnil za nějaký satelit ;) .

Jinak díky všem za zajímavou a k dalšímu bádání inspirující diskusi :ok: !
jozka
Příspěvky: 2782
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od jozka »

Ty povinne elektrobily jsou zalezitosti prave tech politiku, kteri posuzuji vse skrze svou ideologii pripadne podle pohledu ze svoji kancelare. Z tech zemi, ktere cosi takoveho vyhlasily (Norsko+Holandsko/2025, Nemecko/2030, Francie+Britanie/2040) to jakostakos (za predpokladu vyznamneho pokroku v technologiich) dava smysl v Norsku (a ani tam to neni zadna slava) a mozna v Holandsku. Zbytek je cista fantasmagorie, nadto velmi draha pro koncove spotrebitele uskutecnitelna stejne jako autonomni rizeni jen v pripade zavedeni nejake diktatury nebo prichodu technologickeho skoku. A ne, pridani dalsich tuzkovych baterii do battery packu NENI pokrokem, natoz technologickym skokem.

Usmevne bylo sledovani vcerejsiho autosalonu, kde se testovalo hybridni Mini. Testujici si povzdechl, ze testovani elektro bylo naprd, protoze nebylo aspon 15 stupnu. To jen k tvrzenim, ze nizsi teploty nemaji na elektroauta vetsi vliv a tudiz jsou rovnocennou nahradou spalovaku...
Kubajsu
Příspěvky: 1309
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Kubajsu »

Tady se můžete podívat, co dělá teplota s dojezdem... Žádná tragédie to myslím není.
jozka
Příspěvky: 2782
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od jozka »

Jasne. Vynecham extremy, abych se priblizil nasi realite, tak to dela ve meste (protoze tam je zatim misto elektromobilu), 537km pri 20 stupnich a 525km pri nule. Pohoda. A pak si v tom vypoctu zapnete svetla a vytapeni/klimu (protoze to je soucast realneho sveta) a nejednou mam 404km a 353km. Takze realne jde ve meste o sesup z 512km (svitit musim i pri dvaceti) na 353km.

Jeste porad to vypada v pohode?
Kubajsu
Příspěvky: 1309
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Kubajsu »

Je. 350 km ve městě je přes 12 hodin jízdy. Kdo jede víc než 2 v kuse?
jozka
Příspěvky: 2782
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od jozka »

No a ja pripomenu, ze rec byla o zmene dojezdu v zavislosti na teplote... pripominam... 512/353km. Jen proto, ze neni dvacet, ale nula.
Kubajsu
Příspěvky: 1309
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Kubajsu »

Tak byl pro jistotu vzat případ, kdy vlastně ani nejde o jízdu, ale o vytápění skoro neizolované budky téměř na místě. V případech, kdy na dojezdu skutečně záleží (dálnice) je rozdíl okolo 10% (tj. rozdíl rychlosti okolo 5 km/h).
Kubajsu
Příspěvky: 1309
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Kubajsu »

Mimochodem, u normálního auta mám v zimě o litr (při popojížďkách po městě i o 3) větší spotřebu taky. Jen proto, že není 20, ale nula.
MPMP
Příspěvky: 3305
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od MPMP »

2Kubajsu: u jakého auta? Já sleduju průběžně spotřebu již více než 2 desítky let a rozdíl léto / zima nedělá víc než 2-3 desetiny litru, tedy něco jako 3 - 5 %.
To nejsou žádné pocity, mám na to "tvrdá data" od roku 1992 v 6 různých autech.
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Sosa »

Mě u auta roste spotřeba spíše v létě, klimatizace žere u spalovacího motoru více než topení. Přeci jen u spalovacího motoru je teplo jako odpad.
jozka
Příspěvky: 2782
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od jozka »

Pokud je to z 18 na 21, pak OK. Pokud je to z 6 na 9, pak do servisu nebo ze skaly. Jezdil jsem v zivote s leccim od Trabanta po Landrover (jezdil, ne, ze jsem se svezl) a u zadneho osobaku nesla kvuli teplote na nule spotreba o tretinu nahoru (pri zachovani ostatnich vlivu).

Ale jinak, bavime se tady hezky, nicmene akademicky. Praxe je legracnejsi.

A to se porad bavime o aute s 60kWh battery packem. U tech mensich jako Leaf (24-30 kWh) nebo i3 (22-33 kWh) to ma vliv vetsi. Pripadne u hybridu jako byl onen na zacatku zmineny Mini.

A perlicka na zaver. Kdyz jsem vcera prijizdel ze zePrazi, videl jsem kterak tahnou ku Praze i3. Urcite to nebylo proto, ze by nekoho zaskocilo chladnejsi pocasi :-)
Kubajsu
Příspěvky: 1309
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Kubajsu »

Ok, není to litr, ale cca 0,5 v absolutních číslech. Ale zimní pneu mám užší a to podle pozorování udělá další půllitr, takže při stejné šířce by to k 1l mohlo dosáhnout. Ty 3l se vztahují k popojížďkám, které ale nikdy netvoří celou nádrž, takže jde dost o odhad podle palubního počítače; v létě ukáže na cestě do práce (5km) zhruba 7,5-8l/100km, v zimě (myslím, že okolo -15) ukázal na stejné trase až 13l/100...
MPMP
Příspěvky: 3305
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od MPMP »

Takhle ano, to ale není o výkonu a náchylnosti motoru k vnějším teplotám, ale o době, po kterou se zahřívá na pracovní teplotu.
Pokud budeš popojíždět po městě s nezahřátým motorem, tak spotřeba poletí nahoru přímo raketově. A je celkem logické, že při teplotě -15 se zahřívá trochu déle.
Kubajsu
Příspěvky: 1309
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Kubajsu »

Však jo ;)
A u baterií je zase normální, že mají v mrazu menší kapacitu :)
Takže ani u jedné varianty se nedá říct, že by byla k zimě imunní...
MPMP
Příspěvky: 3305
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od MPMP »

To nikdo netvrdil, jen nám tady tak nějak vychází, že ty baterie mají ten rozdíl léto - zima podstatně větší.
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Sosa »

Kubajsu píše:Ok, není to litr, ale cca 0,5 v absolutních číslech. Ale zimní pneu mám užší a to podle pozorování udělá další půllitr, takže při stejné šířce by to k 1l mohlo dosáhnout. Ty 3l se vztahují k popojížďkám, které ale nikdy netvoří celou nádrž, takže jde dost o odhad podle palubního počítače; v létě ukáže na cestě do práce (5km) zhruba 7,5-8l/100km, v zimě (myslím, že okolo -15) ukázal na stejné trase až 13l/100...
To nechtějte vědět, co by v tomto případě dělala baterka, větší spotřeba než na jízdu by byla na ohřátí interiéru. Dojezd by se pak blížil k max. 200 km.
Kubajsu
Příspěvky: 1309
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Kubajsu »

Interiér se dá ohřát, dokud auto ještě stojí na nabíječce.
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Sosa »

Tak to pak ano. To ale můžeme udělat i u spalovacího motoru (napojit na elektriku) a pak bude spotřeba také menší.
Kubajsu
Příspěvky: 1309
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Kubajsu »

Taky jsem o bufíku chvíli uvažoval ;)
Poměrně malý vliv zimy na dojezd u Tesly (ve srovnání s ostatními uváděnými případy) může být jak velikostí baterie a tím její vysoké tepelné kapacity, tak taky jejím dohřevem v zimě (a aktivním chlazením v létě). ECU, na rozdíl od parodií na elektromobily ostatních automobilek, nedovolí vymrznutí a radikální snížení kapacity...
Odpovědět

Zpět na „Vozidla - technika“