Dánsko

Země EU kromě Česka
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dle dokumentu SILNICE 2013 je v zemi 1.137 km dálnic a 303 km rychlostních silnic, tedy dálniční síť je zde o rozsahu 1.440 km a výstavba pokračuje. Dále je zde 2.350 km státních silnic a z nich je část rozšířená na 4-pruhy. Po celé této síti státních silnic a dálnic a rychlostních silnic se uskutečnuje 45% provozu, přičemž tato silniční síť tvoří asi 5% z celé silniční sítě v zemi.

V realizaci je mj. výstavba 2 dálnic a 1 úsek se rozšiřuje:

The Holstebro motorway
Rozpočet: 3,9 mld. DKK
Rozpočet: 3,9 mld. DKK
Snímka.PNG (6.86 KiB) Zobrazeno 26634 x
Dálnice mezi Funder a Låsby
Délka 29 km. Rozpočet: 6,2 mld. DKK
Délka 29 km. Rozpočet: 6,2 mld. DKK
Snímka1.PNG (6.64 KiB) Zobrazeno 26634 x
Prodloužení Køge Bugt motorway
Rozpočet: 2,2 mld. DKK
Rozpočet: 2,2 mld. DKK
Snímka3.PNG (8.41 KiB) Zobrazeno 26634 x
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 1.1.2021 22:37:42, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

V březnu kamion narazil do mostu přes E47 nedaleko u Rødbyhavn a následně začal hořet. Most byl zdemolován 20.3.
5cTo8za.jpg
5cTo8za.jpg (295.45 KiB) Zobrazeno 26588 x
A naopak dne 25.4. se zahajuje výstavba 1,3 km dlouhého mostu přes Roskildefjord blízko Frederikssund. Most bude součástí bypassu Frederikssund (SZ od Kodaně) a zároveň i nové zpoplatněné rychlostní silnice označované jako Primary Route 53.
vizualizace Frederikssundforbindelsen
vizualizace Frederikssundforbindelsen
Q7hHkBP.jpg (229.16 KiB) Zobrazeno 26588 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Jak tady psal mapman ještě v roce 2011 o velikém projektu, který spojí Dánsko s Německem, tak je zde pomalu čas zahájení realizace :arrow:

jde se stavět nejdelší ponořený silniční a železniční tunel na světě

Oficiální web stránka: http://femern.com/en

*kombinované náklady na výstavbu celkem 3 částí jsou 3,4 mld. €
*účastný je i koncern VINCI formou speciální divize VINCI Construction Grands Projets, je lídrem pro zhotovení 2 tunelů

Zdroj ohledně VINCI s vypsáním dalších společností: https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/pres ... 0-1755.htm
Přílohy
Femern-820.jpg
Femern-820.jpg (94.31 KiB) Zobrazeno 26492 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dnes, 11.9., se odevzdal do provozu poslední chybějící úsek na Silkeborg Motorway (hlavní silnice 15). Úsek má délku 18 km a jde od Harup do Funder, obchvatem kolem města Silkeborg. Formální plánovaní pro výstavbu se začalo v roce 1990, dálnice z Aarhus po Herning byla odevzdaná do provozu v období medzi 2002 a 2014 kromě chybějícího dnešního úseku.

Zdroj: http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2016-09-10 ... vtraekkeri
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Faerské ostrovy budou bohatší o 2 dlouhé silniční tunely :arrow:
8nFJcY0.png
8nFJcY0.png (71.23 KiB) Zobrazeno 26241 x
*AF Gruppen nabídla nejnižší cenu na výstavbu 2 podmořských tunelů za celkem 250 mil. €
*jedná se o tunel Eysturoyar, který bude dlouhý 11 km a bude 248m pod hladinou moře, jde již do výstavby a hotový může být v roce 2019
*a druhý bude tunel Sandoyar s délkou 10,6 km a 155m pod hladinou moře, do výstavby půjde v roce 2018 a do provozu v roce 2021

Vizualizace a návrhy naleznete zde:

http://www.estunlar.fo/en/about-the-tun ... oy-tunnel/
http://www.estunlar.fo/en/about-the-tun ... oy-tunnel/

Podrobněji se Faerským ostrovům věnovat nebudu a prozatím ani nedávám informace do úvodného příspěvku (tak jak je tomu u jiných států, kde jsou další regiony dopsané).
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Za rok 2016 projelo mostem Oresund mezi Dánskem a Švédskem celkem 7,424 mil. vozidel, což je rekordní rok. Je to průměrně 20.300 vozidel za 24h, což je 1.000 více než v roce 2015. Nejrušněji bylo 30.7., kdy mostem projelo 31.483 vozidel. Dále se na mostě snížilo mýtné na 360 DKK, kým v roce 2016 to bylo 390 DKK.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dánsko po vzoru některých dalších okolních nebo blízkých zemí vyradí z provozu síť SOS telefonů v rozsahu 1.300 ks na síti dálnic. V roce 2016 se jich použilo jen na 98 hovorů.

Zdroj: http://www.vejdirektoratet.dk/DA/om-os/ ... -brug.aspx
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Projekt tunelu Fehmarnbelt (v tématu je vícekrát zmínka) :arrow:

*největší dopravní projekt v EU v tomto období
*spojení Dánska a Německa vlakem a autami namísto trajektu
*zkrácení času z trajektu 45 min. na 10 min. autem a 7 min. vlakem
*součást TEN-T sítě
*délka ponořeného tunelu 18 km; 4x delší než most Oresund
*projekt nezaplatí Dánové, ale uživatelé tunelu
*projektují firmy Ramboll, Arup, TEC, hlavně některé speciální požadavky v elektroinstalaci a větrání
*dohoda o spojení se podepsala v roce 2008, schválení k výstavbě v Dánsku v roce 2015, v Německu je procedůra delší, očekává se někdy letos
*celkové náklady od pobřeží po pobřeží jsou asi 7 mld. €, dánské zemní práce vyjdou na 1,3 mld. €
*bude zde 79 standardních 217m dlouhých elementů pro tunelové sekce a 10 speciálních 40m dlouhých elementů a ty budou 45m široké a 13m vysoké pro 2 poschodí
*bude zde speciální jízdní pruh pro údržbovou činnost a vozidla této služby
*z hlediska geologické činnosti se zde provedlo mnoho skenů dna, 3D modely, komplexní posouzení jednotlivých částí stavby atd., hodnotilo se složení hornin, prováděli se laboratorní test
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 27.11. se do provozu odevzdal 14 km úsek dálnice Route 18 mezi Herning a Holstebro. Zbývající část kolem Holstebro má být v provozu v roce 2018.

Zdroj: http://www.vejdirektoratet.dk/DA/om-os/ ... 5bner.aspx
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 1.1.2021 22:42:55, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Nejnákladnější projekt s názvem Fehmarn Belt Link, kterému se tady věnuje vícero příspěvků nejen ode mne by se mohl začít budovat v roce 2019. A to by bylo o více než 1 rok před plánem. :idea:

Dánsko dalo projektu zelenou, Německo ještě něco málo posuzuje. Projekt spojení v délce 18 km v celkových nákladech kolem 7 mld. € je enormním projektem do oblasti mezistátní dopravy. Kompletní dokončení se plánuje na 10 let od zahájení výstavby. Navíc se vyčlenila další 1 mld. € pro neočekávané problémy při realizaci stavebních prací na jednotlivých objektech. Za financování je plně odpovědné Dánsko. Po dokončení projektu se zcela zruší trajektová doprava v oblasti. Na poradenství a přípravách k tomuto obřímu projektu pracují špičky ve svých oborech, které realizují jak do minulosti tak do přítomnosti extrémní stavby včetně třeba již i projektu v provozu; Øresund v Dánsku, ale i mnoho dalších silničně-železničních staveb v Malmö, Medway tunel v Anglicku, podzemní systém železnic v Amsterdamu atd. Hlavním poradcem pro Femern je Rambøll-Arup-TEC, druhým pro technickou realizaci pak ÅF-Hansen & Henneberg.

k projektu zopakuji web stránku: https://femern.com/en
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Dánsko

Příspěvek od Honey72 »

U toho dánského Horningu to je zajímavé, jako by nejprve začali stavět dálniční obchvat na východě a později se rozhodli, že dálnice bude pokračovat západně od města. Takže mají dva obchvaty a na druhou dálnici se musí odbočit nebo pokračovat dál po normální silnici, která vede k té samé dálnici .-)

A na tunel na E47 mezi Německem a Dánskem se těším, škoda že Češi využívají spíše trajekty východně od něho v Roztoku. A až jednou bude tunel třeba mezi Helsingor-Helsingborg, bude to teprve paráda pro cestování do Norska.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

další mostní projekt, který je již v realizaci

Storstrøm Bridge :arrow:
A 100m high central pylon.jpg
A 100m high central pylon.jpg (34.86 KiB) Zobrazeno 23921 x
Již tady jeden Storstrøm Bridge stojí. Je z roku 1937. Zbourá se po dostavbě nového, co se má stát v roce 2022.

Nový Storstrøm Bridge bude 3. nejdelším mostem v Dánsku.

*bude 3,84 km dlouhý
*100m vysoký centrální pylon
*kombinace silnice-železnice
*odhadované náklady pro výstavbu 550 mil. €, 15 mil. € přispěje EU
*24m široká struktura
*dánský silniční úřad Vejdirektoratet zadal práce italské firmě Condotte a Grandi Lavori Fincosit
*most spojí ostrovy Zealand a Falster
*studie EIA se věnovala i dopadům demolice starého mostu z roku 1937 (srovnání s demolicí starého Bay Bridge mezi S.F. a Oakland s Kalifornii) ... demoliční práce budou rozsahem největší akcí tohoto typu v Dánsku
EURO-cover pic 2 - Storstrom Bridge.jpg
EURO-cover pic 2 - Storstrom Bridge.jpg (96.3 KiB) Zobrazeno 23921 x
Důvodem nové výstavby je stav starého mostu. V roce 2011 v jednu noc v 10. měsíci inspekce nalézá trhliny v několika ocelových lanách, přichází k okamžitému zastavení železničního provozu a k obrovské prohlídce co do rozsahu. Našli se další poškození. Most byl urgentně opraven a do provozuschopného stavu odevzdaný v lednu 2012, ale jeho dny již jsou v tomto období sečtené. Bylo rozhodnuto o nahrazení tohoto důležitého dopravního uzlu zcela novým mostním objektem.

Nový most bude mít pouze 2 jízdní pruhy pro konstrukční rychlost 80 km/h, ale zachovaná železnice umožní provozní rychlost pro osobní vlaky do 200 km/h a pro nákladní vlaky do 120 km/h. Pamatuje se na široké chodníky pro cyklisty a chodce. Mimo funkčnost se dbá i na dizajn.

Hlavním dodavatelem technického dizajnu je od roku 2016 společnost COWI. Dissing+Weitling se stará o architekturu, Hasløv & Kjærsgaard o zasazení mostu do pobřežního charakteru. Pak jsou tady prvky jako že silnice jde výše než železnice, tudíž při nehodě vlaku bude lepší dostupnost a zároveň řidičům umožní tento stav celkově lepší výhled.

Nový Storstrøm Bridge bude plnohodnotním multimodálním mostem zajišťujícím jak přínos do zvýšení mobility, ale bude také magnetem pro celkovou podívanou vzhledem na architektonické prvky, které společně s technickým provedením stavbu zásadně neprodražují. Geometrická forma pilíře je pak v souladě s dalšími typu Øresund Fixed Link, the Great Belt Link a the Farø Bridge.



Další informace jsou třeba i zde: http://www.roadtraffic-technology.com/p ... om-bridge/ .

stávající most z roku 1937:

*je dlouhý 3,2 km
*9m široký se silniční částí 5,5m

informace k němu z wikipedie
BOX COPY PIC 2 - The 1937 bridge's  triple tied-arch section needed emergency repairs in 2011.jpg
BOX COPY PIC 2 - The 1937 bridge's triple tied-arch section needed emergency repairs in 2011.jpg (70.9 KiB) Zobrazeno 23921 x
Mosty v Dánsku z hlediska uváděných parametrů:

ORESUND BRIDGE:
7.8km long span 490m completed 2000
GREAT BELT EAST BRIDGE:
6.8km long span 1,624m completed 1998
GREAT BELT WEST BRIDGE:
6.6km long span 110m completed 1998
FARO BRIDGE:
3.3km long span 290m completed 1984
STORSTROM BRIDGE (OLD):
3.2km long span 136m completed 1937
SALLINGSUND BRIDGE:
1.7km long span 93m completed 1978

dle výšky pylonu:

Storebelt Bridge: 254m (connecting Funen and Jutland)
Oresund Bridge: 203.5m (connecting Copenhagen and Malmo, Sweden)
Storstrom Bridge (new): 100m (connecting Zealand and Falster)


A ještě jedna novinka: Kodaň získá 4,4 km linky metra s 5 podzemními stanicemi v nákladech 460 mil. €. Práce provedou VINCI a Hochtief. Jde o linku č.4 (Sydhavn Metro Line). Kontrakt se podepsal 28.2.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Nedávno se dokončilo rozšíření dálnice E20/E47 Køge - Ishøj. Nyní je to 8-pruh.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Dánsko

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Jak nedávno?
Ten poslední obrázek vypadá, že ten povrch má tak při nejlepším 7-8 let.
R48 -> D48 se podařilo!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Ano, ono se to provádělo v etapách, já to uvádím jen pro představu a úplně se to dokončilo před rokem. Čekal jsem kdo si všimne toho povrchu. :) (nic ve zlém)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dnes se do provozu dostal 2. úsek na Holstebro Motorway (PR-18).

Obrázek


Po zveřejnění dopadů na ŽP je tady informace pro výstavbu dálnice PR-16 Hillerød. Tato 2+1 silnice bude upgradovaná na 2x2 dálnici s MPR 110 km/h mezi Allerød a Hillerød. Všechny mosty na trase mají nadimenzovanou šířku a tah má rezervy pro takovou dostavbu.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

FAERSKÉ OSTROVY :arrow:

*autonómní region Dánska
*rozloha: cca. 1396 km2
*počet obyvatel: cca. 52 000
*hlavní město: Tórshavn

Vláda Faerských ostrovů :arrow:

https://www.government.fo/

vládní stránka k tunelům: https://www.estunlar.fo/en/

silniční síť naleznete zde: https://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=628901

Aktuální projekt pro výstavbu:

Tunel Sandoy se připravuje pod taktovkou švédské firmy NCC. Jeho délka 10,6 km si vyžádá náklady na výstavbu dle odhadů cca. 114,8 mil. €. Tato firma NCC se tady podílí i na dalším tunelovém projektu.

info k tunelům v tématu: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 60#p135960
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 1.1.2021 23:08:25, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace počtu obyvatel
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Diaľničiar píše:Nejnákladnější projekt s názvem Fehmarn Belt Link, kterému se tady věnuje vícero příspěvků nejen ode mne by se mohl začít budovat v roce 2019. A to by bylo o více než 1 rok před plánem. :idea:

Dánsko dalo projektu zelenou, Německo ještě něco málo posuzuje. Projekt spojení v délce 18 km v celkových nákladech kolem 7 mld. € je enormním projektem do oblasti mezistátní dopravy. Kompletní dokončení se plánuje na 10 let od zahájení výstavby. Navíc se vyčlenila další 1 mld. € pro neočekávané problémy při realizaci stavebních prací na jednotlivých objektech. Za financování je plně odpovědné Dánsko. Po dokončení projektu se zcela zruší trajektová doprava v oblasti. Na poradenství a přípravách k tomuto obřímu projektu pracují špičky ve svých oborech, které realizují jak do minulosti tak do přítomnosti extrémní stavby včetně třeba již i projektu v provozu; Øresund v Dánsku, ale i mnoho dalších silničně-železničních staveb v Malmö, Medway tunel v Anglicku, podzemní systém železnic v Amsterdamu atd. Hlavním poradcem pro Femern je Rambøll-Arup-TEC, druhým pro technickou realizaci pak ÅF-Hansen & Henneberg.

k projektu zopakuji web stránku: https://femern.com/en
Německo projekt schválilo. Ještě je možnost odvolání, ale Femern A/S je připraven pak německým orgánům pomoct obhájit projekt. Právní dokument má 1000 stránek a je založený na 14-tis. přihlášce, která byla sestavená ve spolupráci Femern A / S a LBV Lübeck s německými odborníky.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

plán vládou schválených projektů, které se ve většině začnou v období 2021 - 2024

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 1.4. se zahájil proces rozšiřování E20 západně u Odense na 6-pruh. 1. etapa obnáší 10 km úsek Odense, západ - Aarup a má být hotový v 2021. 2. etapa je mezi Aarup a Nørre Aaby a má být hotová v 2022. Toto spojení se propojí se stávajícím 6-pruhem v rámci stavby Little Belt Bridge.

https://www.tv2fyn.dk/artikel/nu-begynd ... e-motorvej

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Diaľničiar píše:
Diaľničiar píše:Nejnákladnější projekt s názvem Fehmarn Belt Link, kterému se tady věnuje vícero příspěvků nejen ode mne by se mohl začít budovat v roce 2019. A to by bylo o více než 1 rok před plánem. :idea:

Dánsko dalo projektu zelenou, Německo ještě něco málo posuzuje. Projekt spojení v délce 18 km v celkových nákladech kolem 7 mld. € je enormním projektem do oblasti mezistátní dopravy. Kompletní dokončení se plánuje na 10 let od zahájení výstavby. Navíc se vyčlenila další 1 mld. € pro neočekávané problémy při realizaci stavebních prací na jednotlivých objektech. Za financování je plně odpovědné Dánsko. Po dokončení projektu se zcela zruší trajektová doprava v oblasti. Na poradenství a přípravách k tomuto obřímu projektu pracují špičky ve svých oborech, které realizují jak do minulosti tak do přítomnosti extrémní stavby včetně třeba již i projektu v provozu; Øresund v Dánsku, ale i mnoho dalších silničně-železničních staveb v Malmö, Medway tunel v Anglicku, podzemní systém železnic v Amsterdamu atd. Hlavním poradcem pro Femern je Rambøll-Arup-TEC, druhým pro technickou realizaci pak ÅF-Hansen & Henneberg.

k projektu zopakuji web stránku: https://femern.com/en
Německo projekt schválilo. Ještě je možnost odvolání, ale Femern A/S je připraven pak německým orgánům pomoct obhájit projekt. Právní dokument má 1000 stránek a je založený na 14-tis. přihlášce, která byla sestavená ve spolupráci Femern A / S a LBV Lübeck s německými odborníky.
Aktualizace stavu:

Výstavba 18 km spojení mezi Dánskem a Německem se připravuje na zahájení na podzim letošního roku na dánské straně tak, aby spojení bylo v roce 2028 dobudované dle schváleného vládního materiálu Dánska. Toto spojení mezi německým ostrovem Fehrman a dánským ostrovem Lolland nahradí tunelem stávající trajektovou dopravu mezi Rødby a Puttgarden.

Celkové náklady na projekt jsou 8,7 mld. €. EU přispěje do této částky 421 mil. € a rezerva činí 1 mld. € na nepředvídané problémy.

Připravuje se výstavba přístavu v Rødbyhavn a zařízení pro zhotovení tunelových částí.

COWI zajišťuje detailní projekty pro tunel (severní a jižní úseky i portály a nájezdy), SWECO je účastné projektování odvodnění a rekultivačních prací.

zopakuji web k projektu: https://femern.com/en
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Poměrně svižným tempem se buduje nový most Crown Princess Mary ponad Roskildefjord nedaleko Frederikssund. Hotovo má být v 09/2019, přičemž tady bude mýto pro osobní vozidla ve výši 14 DKK.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

reportáž v originálu

Dánsko: státní starostlivost o mosty
  • A well-maintained road bridge network is vital to Denmark’s economy. David Arminas caught up with Niels Pedersen, head of bridges at the Danish Road Directorate

    Denmark, being a country mainly of islands, relies on its bridges and tunnels to help unify the nation culturally. It also means that they are vastly more important to the economic well-being of the nation than in most other states.
    1.JPG
    1.JPG (32.15 KiB) Zobrazeno 19409 x
    The World Bank has classified Denmark as a high-income economy. In 2017 it ranked 16th globally in terms of gross national income (PPP) per capita. It is also the 10th most competitive economy in the world and 6th in Europe, according to the World Economic Forum in its Global Competitiveness Report 2018.

    For this reason, Denmark’s bridges have a higher degree of importance relative to the country’s economy than bridges in a lot nations, European or otherwise.

    However, the country’s population of around only six million means that it has a low tax base from which it must earmark the millions of Danish krone needed to maintain some very impressive road and rail bridges. Also, only two of these road bridges are tolled, further limiting financial resources that can be put towards bridge maintenance, or in some cases replacement. Given these hard facts, good asset management has been essential for keeping the nation’s bridge infrastructure fit for purpose.

    For this reason, the man in charge of asset management has spent an engineer’s lifetime refining such systems, although not always for bridges and not always in Denmark.

    Niels Pedersen, 62 years old and a civil engineering graduate from Denmark’s University of Odense, has been with Vejdirektoratet - Danish Road Directorate - since 2014. Vejdirektoratet is responsible for the 4,000km network of motorways, a number of main roads and many of the country's bridges.

    After graduating, Pedersen found himself working first in electrical distribution and had stints outside Denmark in Africa, notably Sierra Leone, and in Greenland, a Danish protectorate. He was also heavily involved at senior management level in merging two power distribution companies to help create Energinet, the Danish national transmission system operator for electricity and natural gas.
  • His asset management experience within electrical distribution systems and organisational skills from the merger helped him in his move to the directorate, first as head of maintenance and then head of the bridge section in charge of asset management. He has 23 direct employees in his section “and a lot of consultants”, he notes.

    “I was coming back to my roots because I studied civil engineering [at Odense] and was supposed to have been building bridges,” he says. “I don’t think it has been so difficult moving from power distribution to bridges. As an engineer I was always fond of statistics.”

    State-owned
    Very nearly all bridges in Denmark are state-owned. The directorate operates 5% of motorways but carries 50% of traffic. “So if you don’t maintain these bridges and motorways the country would literally break down,” says Pedersen. “Trucks carry around 92% of all goods in Denmark. Meanwhile, 6% goes by ship. So we are extremely dependent on major roads and bridges.”

    Denmark has no public-private bridges. For every new bridge built, the government must put in law the amount that the bridge will get for maintenance, meaning there is a legal guarantee for the finance.

    With roads and bridges so critical to Denmark’s economy, the government strategy is to connect its islands and peninsulas such that should one bridge be out of commission for any reason then traffic can find its way via another bridge. “That is because I’m so used to thinking in terms of redundancies from my power distribution background,” he says.

    “My main focus right now is continuing our tradition for high-quality maintenance and inspection regimes. We were very early adopters of having a bridge asset register and have more than 30 years of data. We have more than 10,000 bridges in total. But that includes our own [highways directorate’s] as well as bridges owned by the rail operator DSB amounting to a couple of thousand and then we have the local authority bridges.”

    A major detailed general assessment inspection takes place every six years where the situation is ranked from zero to five and “five is where you have to absolutely do something”. In between these inspections, there are many routine safety inspections and at least one overall inspection a year, he explains.

    His department also produces a yearly asset management report - it used to be every fourth year. “If we see any issues, then we will do destructive testing such as pulling out concrete samples.” The information is loaded into the bridge asset management database.

    However, the system is getting less upgradeable as time goes by. Pedersen says the directorate is looking to migrate its data to a new asset management system. Also, with the increasing use of BIM – building information modelling - a new asset management system will have to accept data downloads and produce 3D detailed drawings.

    “Today we are often still going out to inspect bridges with pen, paper and camera. But future inspections could be from an office desk with information instantly available from drone flights in far off places.”

    Sensors
    Much of this data collection might rely on sensors that are embedded during construction. Some of these are for measuring the curing progress of concrete for pylons and other substructure elements. Other sensors could be for longer term data collection for trusses, anchors and steel lattice work.

    This sensor technology is developing, he says. But Pedersen is cautious about the extensive use right now of such devices. They are not always the best value for money. Cathartic protection, however, is much more a proven technology and that exists in some Danish bridges.
Roskilde fjord bridge: environmental protection was a high priority
Roskilde fjord bridge: environmental protection was a high priority
2.JPG (34.98 KiB) Zobrazeno 19409 x
  • “Putting sensors into concrete raises issues over how long the sensors themselves will last for the money spent,” he says. “Also, how long before they are outdated and the data unreadable or useable? The sensor itself may also act as a catalyst for corrosion inside the bridge’s concrete.”

    New-build and sometimes extensive renovation require environmental impact assessments and Pedersen believes Denmark is in the forefront of good practice. “The process in Denmark is fast for environmental assessments. The assessment still fully details a project but it simply assesses the project relatively quickly.”

    An example of innovative thinking brought about by an environmental assessment is the Roskilde Bridge, a 1.3km-long concrete bridge over Roskilde Fjord between Marbaekej and Torslev Hage. Completion is expected by the end of this year (see World Highways, Key Project Report, Nov/Dec 2018).

    The bridge is part of an 8.2km-long four-lane motorway connecting the eastern and western shores of the fjord. The substructure of this bridge includes 16 piers as well as two abutments, all of which are now complete. Three of the 16 piers are supported on shallow foundations, while the rest are on bored piles, four per pier. The offshore work required the construction of a temporary harbour for the maritime resources, while the onshore piles required temporary embankments built on both sides of Roskilde Fjord.

    For the project, it was less environmentally disturbing to truck in prefabricated deck sections from Poland than create a concrete plant on site which would have required more farmland to be withdrawn from use and possibly more collateral pollution, not to mention noise for the many local inhabitants.

    “You are also building very close to the village where there are a lot of summer houses.” Silent pile-driving was done for the most part to keep noise down. When the project is finished, the contractors will have to realign the river banks to their prior positions as an aid for migratory birds and also to recreate the fjord walk that is being disrupted by construction work.

    The flip side has been Denmark’s struggle with getting environmental approval from Germany for the massive Fehmarn Belt connection, which is admittedly more important for Denmark than Germany. The Fehmarn tunnel is an 18km immersed combined road and rail link connecting the Baltic Sea regions of Germany and Denmark. It features a four-lane motorway and a double-track electrified rail line. A 17.6km immersed section will be by far the longest immersed tunnel in the world.

    “If you compare [Roskilde] with the Fehmarn project, it is very tricky to get environmental issues sorted and permissions in Germany than in Denmark. Even though Denmark is paying for the bridge while Germany is paying for connecting routes to the tunnel, it’s much more political an issue in Germany.”

    Apart from economic importance, bridges also can be culturally important, gaining iconic status. Such is the case with the Storebælt Bridge, an 18km link connecting the eastern and western parts of Denmark. It is also one of the very few bridges in Denmark for which Vejdirektoratet is not directly responsible, notes Pedersen. Holding company, Sund & Bælt, owns the shares in A/S Storebælt, which is responsible for the finance, operations and maintenance.

    The road and rail Storebælt Bridge is, in fact, two bridges – the East and West – plus an undersea tunnel. The East Bridge between Zealand and Sprogø is nearly 7km long and comprises a 2.7km long suspension section. The suspension bridge consists of the 1.6km span between the two pylons plus the two side spans between the pylons and anchor blocks of 535m each.
zdroj: portál WH
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 28.9. byl inaugurována stavba Crown Princess Mary Bridge ponad Roskildefjord nedaleko Frederikssund. Most je součástí 9 km 4-pruhové rychlostní silnice. Platí se na něm elektronické mýto, 1. v Dánsku. Do provozu se pak dostal 30.9.

lokalita: https://www.openstreetmap.org/?mlat=55. ... 21/12.0539
foto: https://i.imgur.com/RvKOTsc.jpg , https://i.imgur.com/yVwQodH.jpg , https://i.imgur.com/EU0qnZd.jpg
mýto: https://fjordpay.dk/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

EU schválila finanční model Dánska na financování projektu mezi Dánskem a Německem: Fehmarnbelt; http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 62#p182562 .

a dále:

Sallingsund Bridge :arrow:

*začala se velká renovace tohoto mostu v severní části území
*práce potrvají 3 roky až do konce 2022
*most je dlouhý 1,7 km, v provozu od roku 1978
*je součástí hlavní silnice PR 26 mezi Skive a Thisted a Hanstholm

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Evropská unie“