Autonomně řízená vozidla

Odpovědět
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Standa »

Mě tedy rozdíl v dojezdu skoro 50 km * nepřijde až tak málo. Absolutně, relativně k jiným elektromobilům (které ovšem nestojí 2M, ale "jen" 1M Kč - malinko zjednodušuji) je to asi skvělý výsledek.

* Citace z velmi zajímavého odkazu Jozky o provozu Tesly S:
My personal takeaway from this exercise was a practical range limit for my car: 180 miles in warm weather, 150 miles in the cold.
Přiznám se, že jsem žil v představě, že Tesla má ten dojezd poněkud větší :( ...
Kubajsu
Příspěvky: 1308
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Kubajsu »

Mě teda 10% přijde dost málo. Takový rozdíl udělá (0,5-1l/100) jízda s větrem v zádech/proti nebo silnější déšť (trasa Praha - HK)...
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od jozka »

Aha, takze uz nejde o tri litry, ale o pul a kdyby byly jiny gumy tak by to urcite byl litr a nejde o dojezd, ale o kratky vysek podle PP. Taky tam najednou figuruje minus patnact, i kdyz je opakovane rec o +20 a 0... A taky rozdil 180 vs. 150 je 10%... interier se da ohrat na nabijecce (a zrejme nevychladne)...

Pripomina mi to jednu nekdejsi debatu s expertem, co tvrdil, ze jsme vsichni desne rozezrany, protoze on vystaci s litrem na tejden na jidlo pro celou rodinu. A kdyz jsme zacali pocitat, tak najednou tohle kupovat nemusi, tamto taky, protoze to uz doma preco ma...

Sorry, ale v tomhle pokracovat nebudu, tolik casu zase nemam, jak si vasich prispevku jindy vazim, tak tohle mi prijde dost detinske.
Kubajsu
Příspěvky: 1308
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Kubajsu »

Tak znova. Jak jsem došel k litru jsem popsal. Nejde vzít jediný vliv a další zanedbat, protože působí obráceně. A tam jde o sledování za 7 let.
Krátké sledování jsou uváděné 3 litry. U -15 to byl rozdíl až 5 litrů, které jsem ale nikde neuváděl. Kde se vzalo 180 a 150 km netuším, to jsem neuváděl už vůbec nikde. Když už, tak 323 vs. 295 při 120 km/h by se dalo najít v mém odkazu. Ohřátí interiéru se už vztahovalo úplně k něčemu jinému.

Ano souhlasím. V diskusi, kde se vytahují jednotlivosti bez vztahu ke zbytku věty nemá cenu pokračovat.
MPMP
Příspěvky: 3280
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od MPMP »

Kubajsu píše:... Krátké sledování jsou uváděné 3 litry. U -15 to byl rozdíl až 5 litrů, které jsem ale nikde neuváděl.
Nehodlám se hádat, ale zopakuji svoji první otázku: jaké je to auto? Moje data (a už jsem psal, že je mám a můžu kdykoli doložit) ukazují něco úplně jiného.
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Sosa »

jozka píše:... A taky rozdil 180 vs. 150 je 10%...
No je to v mílích, čili 30 mil rozdíl. Spíš se to blíží k 15%.
Taky mám reálnou statistiku (dle čerpání, ne dle údajů v autě) a ten rozdíl není velký. Větší spotřeba je spíše v létě než v zimě. Dle mých zkušeností se údajům, které ukazuje auto nedá věřit.
Warcz
Příspěvky: 2081
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Warcz »

Všechno to je o motorech. Mam SDI bez klimatizace a rozdíl Zima/Leto je znát ( https://www.screencast.com/t/bieRJpdDwVE ). Navíc tam mam bufík což taky spotřebu zvedne.

Elektroauto bude záležet na co elektřinu použije. Pokud to bude vyhřívání sedaček a volantu tak to taková hrůza nebude. Pokud bude vytápět celý prostor tak je třeba si uvědomit ty poměry. Máme 60KWh baterii což znamená že třeba 2KW kamínka to utáhne 30 hodin ( bez ztrát ).
Kubajsu
Příspěvky: 1308
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Kubajsu »

MPMP píše:jaké je to auto?
Civic 1.8 i-VTEC
Poslední dobou hustota záznamů trochu kulhá, ale dlouhodobě červen 7,25 a prosinec 7,91 (+ ty gumy). Květen nebrat, tam bývá nějaké "divočení" ;)
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od jozka »

No je to v mílích, čili 30 mil rozdíl. Spíš se to blíží k 15%
Ja jednotky neuvadel ;-) Hlavne je to ale z praxe, zadna vypocitana cisla, zadna synteticka mereni.

Osobne zkusenost s elektromobilem nemam, jen tak obcas ctu zkusenosti tech, co je maji. Zatim to vypada, ze u elektromobilu hodne zalezi na stylu jizdy a podminkach, da se dojezd natahnout, v praxi jde spis o to, ze tabulkovych hodnot nemate sanci dosahnout, coz byl i pripad z meho prvniho odkazu.

Na rozdil od spalovaku, kde vliv jizdy neni tak velky, jak jednim, tak druhym smerem, u benzinu je to o neco vetsi, u dieslu o neco mensi. Mel jsem benzinovy kombik stredni tridy a jeho turbodiesloveho nastupce. Kone stejne, styl pouzivani take. U benzinu byl rozptyl spotreby 7-11, u turbodieslu 5-7.
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Sosa »

jozka píše:Na rozdil od spalovaku, kde vliv jizdy neni tak velky, jak jednim, tak druhym smerem, u benzinu je to o neco vetsi, u dieslu o neco mensi.
No vliv jízdy je obrovský, na jednom autě mám rozptyl nájezdu na plnou nádrž od 800 do 1200 km. Problém u elekltroaut bude ten, že by zastánci operovali zásadně s tou vyšší hodnotou.
Kubajsu
Příspěvky: 1308
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Kubajsu »

Ono to bude ještě trochu jinak; u spalováku bude největší rozdíl dělat způsob jízdy (brzda/plyn vs. plynulost) a vzhledem k narůstající účinnosti s vyšším zatížením nebude zase tak znát vyšší absolutní rychlost.
Oproti tomu u elektroauta nebudou zas tak moc znát rozjezdy a brzdění díky rekuperaci, ale zásadně dojezd ovlivní vyšší rychlost (dálnice). A tam už asi psychologická brzda radikálně se snižujícího dojezdu bude působit dost, takže uživatelé se těm vyšším dojezdům můžou reálně blížit (pokud se vynechá naprosto nesmyslná hodnota dojezdu NEDC).
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od jozka »

800 - 1200 je 20% nahoru nebo dolu. To je proti elektromobilum mene, odkazy jsem dodal... a to se elektromobily jeste nedopracovaly k takovym lahudkam, jako je plny stresni nosic nebo prives. Oboje uz jsem za autem mel a spotrebu zvedlo v mezich, ktere uvaditei vy.

Ono je vubec tezke udrzet si vaznou tvar pri tvrzeni, ze elektromobily uz jsou rovnocennou nahradou, kdyz ctete zkusenosti z reality.
Geo
Příspěvky: 800
Registrován: 11.5.2009 11:06:39

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Geo »

Mne spis pobavilo, ze 200 mil dlouhej vejlet je dobrodruzstvi, ktere vyzaduje tydeni pripravu, ktera zahrnuje i ladeni motoru. Teda motoru ne, jen baterii.

Ten pribeh pekne ukazal, ze elektromobil neni dnes ani vzdalenou nahradou aua se spalovacim motorem.
Maty
Příspěvky: 219
Registrován: 21.1.2015 20:00:24
Bydliště: Kolín
Kontaktovat uživatele:

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Maty »

Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Sosa »

jozka píše:Ono je vubec tezke udrzet si vaznou tvar pri tvrzeni, ze elektromobily uz jsou rovnocennou nahradou, kdyz ctete zkusenosti z reality.
Teda klepat se, jestli dojedu z Krkonoš do Prahy. :lol: Dojedu, ale bez topení. :lol:
Geo
Příspěvky: 800
Registrován: 11.5.2009 11:06:39

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Geo »

mts
Příspěvky: 595
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od mts »

V realu jsou elektromobily zatím spise zalezitosti pro mestske dojizdeni. Pro delsi cesty spise zatím benzinak + PHEV. Opet, bavime se o situaci NYNI. Situace ZA PAR LET bude jina.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od jozka »

Jo, to ctu uz asi patnact let...
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od jozka »

Jo a mimochodem, na delsi cesty turbodiesel, to je totiz jeho parketa, ne rozvazeni deti do skoly a na krouzky.

Ale uznavam, neni to vubec cool a vizionarske, jen funkcni.
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Sosa »

mts píše:V realu jsou elektromobily zatím spise zalezitosti pro mestske dojizdeni. Pro delsi cesty spise zatím benzinak + PHEV. Opet, bavime se o situaci NYNI. Situace ZA PAR LET bude jina.
Situace je stejná už asi 120 let. Zatím to na změnu nevypadá ani ve výzkumu. Nepodařilo se najít baterku, který by se řádově blížila palivům. Beru to v ohledu váha/výkon.
Kubajsu
Příspěvky: 1308
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Kubajsu »

Tak pro moje používání by už asi postačil Leaf 2 (40kWh baterie). Cestu delší než 200 km bez zastávky nejedu snad nikdy; vždy se v posádce najde někdo kdo potřebuje nezbytně vyčůrat/kafe/bagetu/pivo a tam by se 20-30 minut na částečné dobití našlo. A takovou cestu jedu asi 2x ročně.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od jozka »

Doba nabiti je 8-16 hodin, takze za dvacet, tricet minut se to dobije akorat tak... aby to vyjelo zpatky na silnici. Na cestu k dalsi curpauze dost tezko. Leda by byl v posadce prostatik a co tricet kilaku nabijecka.

Do mesta klidne, vic nez 100-150 km za den jezdi malokdo a pres noc na kabel v garazi, pokud je k dispozici garaz a dostatecne dimenzovana pripojka. Nastesti nemusi jeden mit strach o dostatecnem nadimenzovani mistnich rozvodu, protoze je to k mani za specialni zavadeci cenu. Mega. Jestli s dani nebo bez uz jsem nezkoumal.
Kubajsu
Příspěvky: 1308
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Kubajsu »

Možná by to chtělo si zjistit nějaká fakta a ne papouškovat bludy...
8-16 hodin (podle hodnoty jističe) se nabíjí z normální jednofázové zásuvky palubní nabíječkou. Dost možná bude v budoucích evropských specifikacích vícefázová nabíječka na normální pětikolík 400V. Další investice navíc pro domácí nabíjení netřeba.

Nabíječky "u silnic" mívají běžně 50kW stejnosměrný + několik běžných zásuvek, které dokáží nabíjet plným výkonem většinou od 0 do 80%, takže za půl hodiny čůrpauzy nějakých 150 km... Ano, je jich zatím málo a je to určitě omezující faktor, ale 2x za rok si naplánovat někde cíleně pauzu mi nepřijde nijak katastrofální. Pokud by ostatní náklady na auto (cena, palivo, servisy) byly výhodnější.
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Standa »

Nevím, nevím, to dobíjení je asi dost opruz. Zase cituji z Jozkova odkazu na výlet s Teslou (tentokrát z druhé strany, kde řešili i to dobíjení):
This conclusion assumes an 85-kWh car equipped with Twin Chargers that is charged from a 20-kW Tesla High Power Wall Connector--the fastest possible charging scenario ... Charging time to replace that extra 18 kWh: 54 minutes.
Počítám-li dobře, 85 kWh se bude ve výše uvedených ideálních podmínkách dobíjet 4 a 1/4 hodiny... Ale nevím, jestli tohle dobíjení funguje lineárně.

Co se týče domácího dobíjení, viděl jsem před pár lety video z testování jakéhosi malého elektromobilu, kde testující samozřejmě doma dostatečně nadimenzovaný rozvod neměl, nicméně auto přes noc úspěšně nabil z normální třífázové zásuvky (ač byl před takovým postupem varován).
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od jozka »

Možná by to chtělo si zjistit nějaká fakta a ne papouškovat bludy...
Mno jo, bludy, no... ale dobre, uznavam, ze kdyz si jeden napanuje cestu zrovna tudy a curpauzu zrovna tam, kde maji rychlonabijecku, tak jo, to zas uznavam. Jen to bude chtit sakra pripravu. A curpauzy se planujou blbe.
Odpovědět

Zpět na „Vozidla - technika“