Spojené království Velké Británie a Severního Irska

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené království Velké Británie a Severního Irska

Příspěvek od Diaľničiar »

£7 m flood resilience works announced for A66 Cumbrian tourist route :arrow:

https://www.highways.today/2017/08/18/7 ... ist-route/

*i s průvodnou fotogalerii :ok:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené království Velké Británie a Severního Irska

Příspěvek od Diaľničiar »

£300m road projects to improve journeys in Merseyside and Cheshire UK :arrow:

https://www.highways.today/2017/08/31/3 ... eshire-uk/

Obrázek

The £250m under budget Queensferry Crossing Bridge in Scotland opens to traffic :arrow:

https://www.highways.today/2017/08/31/2 ... s-traffic/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené království Velké Británie a Severního Irska

Příspěvek od Diaľničiar »

příběh jak obejít Stonehenge pokračuje tak ho doplním ...

Stonehenge tunnel going ahead? :arrow:
Snímka.PNG
Snímka.PNG (74.08 KiB) Zobrazeno 22040 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené království Velké Británie a Severního Irska

Příspěvek od Diaľničiar »

Major A21 upgrade in UK completed :arrow:

https://www.highways.today/2017/09/21/m ... completed/

*na odkazu je mapa, fotografie a další informace po anglicky
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené království Velké Británie a Severního Irska

Příspěvek od Diaľničiar »

Mersey Gateway Bridge A533 je k půlnoci 14.10. v provozu. Akce byla sprovázení velkým ohňostrojem. :P Opakuji, že jde o 2,3 km zpoplatněný 6-pruhový most v nákladech 600 mil. GBP.





http://www.bbc.com/news/uk-england-merseyside-41582616
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené království Velké Británie a Severního Irska

Příspěvek od Diaľničiar »

několik článků v originálu po anglicky z na to určeného portálu pro infrastrukturu

Traffic jams and congestion cost the UK £30 billion a year :arrow:
https://www.highways.today/2017/10/28/t ... stion_30b/

Highways England £15 billion road upgrade plan updated to minimise congestion :arrow:
https://www.highways.today/2017/10/20/h ... d_upgrade/
*seznam investicí

Dual carriageway bypass unveiled for key A585 improvement in UK :arrow:
https://www.highways.today/2017/10/24/d ... vement-uk/
*mapa projektu s informacemi na investici 100 mil. GBP

State-of-the-art flood defence scheme in UK uses moveable weir technology :arrow:
https://www.highways.today/2017/10/25/f ... able_weir/
*poslední roky infrastruktura země trpí na povodňové vlny z dlouhotrvajících srážek, které jsou i intezivní
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené království Velké Británie a Severního Irska

Příspěvek od Diaľničiar »

£1.5bn A14 Cambridge to Huntingdon upgrade marks its first year of construction :arrow:

https://www.highways.today/2017/11/17/a ... struction/

*mnoho fotografií
*celý článek je po anglicky
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené království Velké Británie a Severního Irska

Příspěvek od Diaľničiar »

Highways England publikoval nový dokument, z něho vybírám ...

https://www.gov.uk/government/uploads/s ... _-_WEB.pdf
Map of proposed expressways shortened version.png
Map of proposed expressways shortened version.png (391.33 KiB) Zobrazeno 21024 x
Expressways.png
Expressways.png (384.93 KiB) Zobrazeno 21024 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené království Velké Británie a Severního Irska

Příspěvek od Diaľničiar »

Expressways upgrades for key UK routes :arrow:
5.PNG
5.PNG (28.26 KiB) Zobrazeno 20962 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené království Velké Británie a Severního Irska

Příspěvek od Diaľničiar »

Ano, jak je výše napsané, po dnešku se stav ještě zhoršil, protože dnešní jednání s vládou nedopadlo dobře. Ale nutno říct, že situace se monitorovala již od léta 2017. ;) Již tehdy se vědělo, že společnost na tom není nejlépe.

Carillion ve zkratce: podniká ve stavebnictví s cca. 43.000 zaměstnanců (19.000 v UK, 10.000 v CDN), 3/4 biznisu pochází z prostoru UK kde má koncern stovky kontraktů s vládou; tržby za rok 2016 jsou na úrovni 5,2 mld. liber. Podnikání s vládou souvisí s výstavbou a provozem mnoha sfér v životě Britů; vláda prozatím uvedla, že najde peníze a udrží programy v rámci zajištění stravování studentů, udržení řízení vězeňských služeb atd.

Carillion již v roce 2017 uvedl, že nemá dostateční hotovost pro udržení svého podnikání.

UK vláda spřesnila, že v případě pohotovostních plánů pro další negativní vývoj jsou nové smlouvy koncipované již jako společné podniky, což zabrání nejhoršímu: že by služby pro vládu a veřejný sektor nebylo možné zajišťovat, to se právě již nestane.

http://money.cnn.com/2018/01/15/investi ... index.html

Pádu Carillionu se obává mnoho dalších společností. Koncern je navázaný na 450 společností a vládních úřadů.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené království Velké Británie a Severního Irska

Příspěvek od Diaľničiar »

Výstavba tunelu kolem Stonehenge nabírá lepší podobu. Tunel se prodlouží na 3 km, portál se upraví tak, že nebude zaclánět výhledu atd. :arrow:
11.JPG
11.JPG (84.06 KiB) Zobrazeno 20199 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené království Velké Británie a Severního Irska

Příspěvek od Diaľničiar »

Na margo situace s výtluky v regionech (o čem jsem tady psal), vláda vyčlenila extra porci peněz ve výši 125 mil. € pro Anglicko na jejich opravy. Leví podíl z toho, až 5,2 mil. € dostal region Devon. Pro celou Británii je již i projekt ve výši 7 mld. € pro celkový upgrade lokálních silnic. Vzhledem k tomu, že to není prioritní téma pro toto fórum, tak to více nerozepisuji, ale pouze informačně doplňuji.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené království Velké Británie a Severního Irska

Příspěvek od Diaľničiar »

Připravuje se operace Brock (Brexit Operations Across Kent), tedy že se ze stávající části dálnice stanou parkoviště pro nákladní vozidla a to s cílem zabránit kolapsu dopravy v souvislosti s Brexitem. Na nákladním provozu přitom visí celé hospodářství UK.

https://www.politico.eu/article/uk-plan ... exit-deal/

V podstatě se z jedné poloviny v délce 21 km stane odstavní plocha pro nákladní vozidla, čímž se celkem získá 84 km parkovací plochy pro kamiony. Na té druhé polovině se provedou stavební práce a vznikne 4-pruhová silnice.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené království Velké Británie a Severního Irska

Příspěvek od Diaľničiar »

Jeden z největších projektů Skotska je nepochybně rozšíření A9 mezi Perth a Inverness :arrow:

https://www.transport.gov.scot/projects ... inverness/

Celkové náklady se pohybují a odhadují kolem 3 mld. liber. Jde přitom o 128 km tah. Datum kompletizace je pak rok 2025.

Nyní je známo, že 9,5 km úsek mezi Luncarty a Pass of Birnam zrealizuje za 96 mil. liber společnost Balfour Beatty. Na úseku budou třeba 4 mosty.

1. úsek byl rozšířený a otevřený v 3.Q 2017 a to mezi Kincraig a Dalraddy.

Investice na A9 se provádějí proto, že je to tah považovaný za hlavní pro rozvoj hospodářství a pro přesun turistů a zároveň je tato silnice známá slabšími parametry, co jí nepřidává na bezpečnosti. Obzvláště pak při zhoršených podmínkách pro počasí je její sjízdnost nedobrá.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené království Velké Británie a Severního Irska

Příspěvek od Diaľničiar »

A další projekt pro Skotsko: upgrade silnice A96 Nairn - Fochabers :arrow:

*jde o upgrade 45 km úseku na 4-pruhovou silnici
*musejí se postavit nová křižování ponad železniční trať Aberdeen - Inverness, ale i ponad řeky Spey, Findhorn a Lossie a přitom most ponad řeku Spey je i veliká environmentální téma, protože voda z řeky směruje pro tradiční producenty skotské whisky
*projekt se plánuje řadu let, stávající trasa je přeplněná a v zimě někdy i uzavíráná

Aktuálně je na trase mezi Inverness a Aberdeen v rámci A96 jen 22 km ve 4-pruhu. Plány pro zvyšnou část v délce 138 km ze 160 km tahu tady jsou, ale realizace vázne.

https://www.transport.gov.scot/projects ... t-details/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kalanis
Příspěvky: 379
Registrován: 14.3.2009 17:05:07

Re: Spojené království Velké Británie a Severního Irska

Příspěvek od kalanis »

A96 si v tomto úseku představte jako I/27 v Přešticích. Nebo I/23 v Telči. Včetně požadavků na dopravu a tamních ostrých zatáček v prostředí městské zástavby. Nairn a Keith jako mnoho měst čekají na rozumný obchvat (Inverness vedle dostalo jižní fous s mostem přes řeku Ness na začátku roku - silnice A8082).
Řeka Spey je problém jenom omezeně - hlavní palírny jsou od mostu proti proudu. Na druhou stranu krajské město pro Moray (tedy tu zásadní oblast) je Elgin a ten má průtah.

Jinak co se Skotska týče, tak veselo je podél celé A82, která vede z Glasgow do Inverness a je v celé délce poměrně vytížená. Jak turisticky, tak tranzitem. Na jednu stranu se odstraňují bodové závady jako byl jednopruh a světla kolem Pulpit Rock či obchvat u Crianlarich (to vysloveně křičelo) na druhou stranu s ní není kam cuknout. Proto se vláda snaží tranzit vymístovat na A9. To se až tak s úspěchem nesetkává, protože Glasgow prakticky nemá severní obchvat (dálnice má stavěné jako rošt), který by dopravu umožnil stáhnout, a směr na Edinburgh a do přístavů Severního moře je dlouhodobě přetížen (modernizace M8, nový most přes Forth na M80). Zajímavá místa jsou Grangemouth (rafinérie), Edinburgh-Leith a Rosyth (přístavy Sev. moře), Oban, Ullapool a Uig na Skye (přístavy u atlantiku). Proto je tlak na ježdění kolem Loch Lomond a do Inverness.

Brexit trochu promyslím a zareaguji později. Tam bude zábavných momentů dost.
kalanis
Příspěvky: 379
Registrován: 14.3.2009 17:05:07

Brexit - hraniční doprava

Příspěvek od kalanis »

Základní problé brexitu je schizofrenní situace, kde britové odhlasovali odchod, protože nechtějí, aby jim tam pracovali občané z novějších členských zemí EU. Ale chtějí pracovníky ze zemí bývalého britského impéria. Z jakéhosi důvodu mají stále pocit, že země, co nebyly v impériu a nedostaly lekci, zůstaly totálně zaostalé a nevýznamné. Proto jsou spíš pro pákistánce nebo indy, ale polák nebo rumun jim vadí. EU funguje obráceně (se snaží). Podružný problém, který EU vyřešila, byla otázka styku na hranici Irsko - Severní Irsko. Tedy jediné pozemní. Tam je důvod střetu hlubší, zasahující do dávné historie.

První věc na něm je, kde všude jsou přechody přes hranici. To znamená hraniční přístavy a pozemní hranice. Jediná hranice je s Irskem. Zbytek jsou přístavy. Z té grafiky to není vidět, ale ještě jsou aspoň 3 přístavy na jihu, které budou potřebovat obsloužit (Plymouth, Portsmouth, Poole). Těšit se lze na tlak na obnovu osobní dopravy do Rosythu (kde sice byla zrušena) nebo jinam, ale Skoti si nenechají ujít příležitost obnovit přímou osobní linku na kontinent.

Dále je potřeba počítat i s druhou stranou - co na kontinentě. Zde nastává drsná situace v IJmuiden (trajekt na Newcastle), kde je přístav ve městě a odkládat náklaďáky není kam. Zajímavý bude i stav v Roscoff, který je jediným přístavem, co odbavuje dopravu z kontinentu do Irska, ale i do UK. Z prostorových důvodů něco bude muset jít. A Irsko to díky papírování nejspíše nebude.

Dále samotná hranice s Irskem. Zde se ukazuje největší problém Londýna - vláda musí spoléhat na podporu Irů, ale ti odejít nechtěli. Severní Irsko a irský kraj Donegal jsou ekonomicky prakticky nesamostatní a potřebují nově přeshraniční spojení, aby vůbec mohly jakžtakž fungovat. Zábavné budou silnice N53/A37, N54/A3 a nějaké místní, které překračují hranici opakovaně. Či místa, kde je hranice prakticky v zástavbě (kolem Derry). A i spojky, kde dostupný provoz je jen z druhé strany hranice. Část z nich bude muset jít, stejně jako kdysi přeshraniční tratě (proto třeba Donegal nemá ani metr kolejí, neboť všechny důležité tratě vedly do Derry a Strabane na druhé straně hranice). Je třeba vymyslet, kde budou tedy odkládací místa na těchto přeshraničních silnicích nebo v přístavech. Proto celý řev. A proto kvůli tomu čekejme násilné problémy.

Další věc je, že v Británii jezdí část náklaďáků vyšších, než jaké jezdí ve zbytku Evropy. Není problém narazit na náklaďáky, které mají vyšší zadní dveře návěsu a nad nimi ještě čtvrt výšky pevného zadku. Tyhle bestie se ale nevejdou na trajekty na pevninu, neboť ty mají rozumně nízký strop. Nelze ovšem říct, co to vyvede na irské hranici, neboť bude třeba takový kamion někde celně odbavit.

Nakonec vůbec problém přepravy. Firemní ekonomové používají silnice jako nepřiznané mezisklady, odkud jim do firemního systému zboží padá v určitou chvíli. Jakékoliv zdržení znamená převedení těchto skladovacích nákladů do účetnictví firmy. Jak povětrnostní podmínky, tak hraniční kontroly zdržují tok zboží mezi závody a vyrábí nutnost lokálních skladovacích prostor. A to se samozřejmě nelíbí. Proto již nevidíme ucelené vlaky, které by dopravovaly větší množství, ale jezdí kusovky v kamionech.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Brexit - hraniční doprava

Příspěvek od Diaľničiar »

kalanis píše:Proto celý řev. A proto kvůli tomu čekejme násilné problémy.

Další věc je, že v Británii jezdí část náklaďáků vyšších, než jaké jezdí ve zbytku Evropy. Není problém narazit na náklaďáky, které mají vyšší zadní dveře návěsu a nad nimi ještě čtvrt výšky pevného zadku. Tyhle bestie se ale nevejdou na trajekty na pevninu, neboť ty mají rozumně nízký strop. Nelze ovšem říct, co to vyvede na irské hranici, neboť bude třeba takový kamion někde celně odbavit.

Nakonec vůbec problém přepravy. Firemní ekonomové používají silnice jako nepřiznané mezisklady, odkud jim do firemního systému zboží padá v určitou chvíli. Jakékoliv zdržení znamená převedení těchto skladovacích nákladů do účetnictví firmy. Jak povětrnostní podmínky, tak hraniční kontroly zdržují tok zboží mezi závody a vyrábí nutnost lokálních skladovacích prostor. A to se samozřejmě nelíbí. Proto již nevidíme ucelené vlaky, které by dopravovaly větší množství, ale jezdí kusovky v kamionech.
Násilné problémy: jakého charakteru, v jakém smyslu?

ohledně výšky: je to sice tak, že jsou vyšší, ale to jsou předse již dnes, nějak jsem tedy nepochopil v čem by to měl být najednou nový problém

ohledně posledního: ano, vyvolává to tlak na skladovací prostory, které ale zrovna v UK často není kde dobudovat, bude to tedy drahé a navíc vznikne v mnoha firmách nutnost přepravovat ze skladu do výroby, protože to prostě nebude možné mít to dohromady (to bude teprve více km i na přepravu a více lokální dopravy atd.)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kalanis
Příspěvky: 379
Registrován: 14.3.2009 17:05:07

Problém s Irskem

Příspěvek od kalanis »

Násilné problémy - už jsem zaznamenal na několika né úplně výstavních sajtách reakce (některé tamní predikce jsou po filtru na blbosti až děsivě přesné), že si Irové sever nakonec vezmou. Situace, kdy je kus státu prakticky pod jedním celním systémem a zbytek pod jiným, je dlouhodobě naprosto neudržitelná. Irsko je v Schengenu, zatímco britové právě Schengen nechtějí (a třeba norové se jim kvůli tomu smějí). Jak už jsem psal, dostali se do schizofrenní situace. Někde ta čára vzniknout musí. Z toho plyne nejen lustrace zboží, ale i osob. A tedy omezení volného pohybu. Ať už mezi ostrovy či mezi zeměmi. Avšak Irové jsou silní nacionalisté a nemají problém to vyjádřit. A UK si chce v NIE udržet vliv. Takže to, co řádilo mezi léty 1980 a 1993, tu bude zase. Stačí se kouknout na G-Earth v Derry. Nebo výsledek voleb. A mimochodem silné nerespektování výsledku v roce 1910 a 1918, kdy i zajímavou část severu ovládal Sinn Féin a unionisti měli jen pás kolem dnešní M1 a pobřeží NIE (právě ne oblasti kolem Omagh nebo Newry), byl právě jeden ze spouštěčů budoucích trablů.

Velké náklaďáky - přejíždí irskou hranici. Celní odbavení. Krkáš objednatele. Prolézat klasický nějakou chvíli trvá, větší trvá déle. Posílat 2 menší je problém, jen se to s časem rozloží a stojí to víc. Tady je jeden z těch jenom mírně vyšších přímo na čáře. Mimochodem lze je snadno poznat, neboť návěs přečuhuje větrný štít na kabině o víc jak cca 20cm. Kabiny jsou dnes univerzální. A kontinentální limit je kolem 4m.

Další věc, kterou vím, je, že v UK není katastrální určení v našem smyslu, ale prakticky jen zemské desky. Irové mají systém sice zreformovaný (přepli z hrabství na kraje a upravili hranice), leč pochybuji, že zasahovali v této oblasti až do takové hloubky. Takže bude značně veselo co se týče pozemků u hranic (kvůli celnicím schengenu a vůbec ostraze). Také je nejspíš čeká budování obligátního plotu, tedy zabezpečení hranice. Chci je vidět třeba v Belcoo/Blacklion, Belleek, Killea, Pettigo a kolem Clones. A do toho paramilitantní skupiny s lokální podporou, kterým se tohle celé nelíbí.

Sklady - obecně průser. Platí to i tady. Zboží, které se válí na skladě, nevydělává a ztrácí hodnotu, je pro výrobce a jeho ekonomy problém. Jedna ze dvou příčin přemíry dopravy. Druhá je koncentrace pracovních míst do co nejmenšího prostoru. A nutnosti tam ty pracující dopravit.
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Spojené království Velké Británie a Severního Irska

Příspěvek od Anonym »

U Brexitu je hlavně největší problém, že nikdo nyní neví, jak se ve skutečnosti domluví. Pokud by to bylo jasné, mohly se udělat přípravy. Technické rozdělení není až zas tak velký problém. ČR a Slovensko se také rozdělili a to ještě navíc dělili společnou měnu. UK stejně není v Schengenu a občanku nebo pas tam musím vždy ukazovat. Brexit je pro UK výhodný. Nyní platí 3,5x tolik než do EU dostává z často pochybných fondů, na které se balí korupce. Navíc UK více z EU dováží než do EU vyváží. Plot mezi severním Irskem a Irskem není potřeba, mezi Slovenskem a ČR také není a nebyl. Na silnice na hranici se udělají značky pozor státní hranice a vybere se několik míst, které budou i pro kamiony a tam budou úředníci. Možná se ale dohodnou a UK zůstane v celní únii, takže ani nové přechody by nebyly potřeba.
Pákistánce a obecně tmavší mají bohatší Britové opravdu radši než Poláky. Tmavší jim nejsou konkurencí na pracovním trhu a dělají práce, které by běžný Brit nedělal. Průměrné IQ v Pákistánu je 84, Indie 82.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... n_2006.png
Jedná se o obdobu kolonialismu, ale přímo v UK. Bohatší mají díky tomu levnější služby, ale bydlet vedle nich nemusí, ani děti s nimi nemusí chodit do školy. Pro chudší jsou tmavší problém, musí vedle nich žít a část jim konkuruje na pracovním trhu. Proto také chudší volili Brexit.
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Spojené království Velké Británie a Severního Irska

Příspěvek od JirkaS »

Anonym píše:Pro chudší jsou tmavší problém, musí vedle nich žít a část jim konkuruje na pracovním trhu. Proto také chudší volili Brexit.
Což nedává smysl, protože brexit Pákistánce a spol. neřeší. Ale co v dnešní politice dává smysl...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené království Velké Británie a Severního Irska

Příspěvek od Diaľničiar »

Británia testovala v Doveri nápor nákladných áut v prípade brexitu bez dohody :arrow:

https://www.transport.sk/spravy-cestna- ... ohody.html
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Evropa mimo EU“