Vize naší dálniční sítě

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
JAnD
Příspěvky: 418
Registrován: 13.9.2016 22:11:24
Bydliště: km 139,6 budoucí D3

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od JAnD »

Sosa píše:Kolik toho ve 130 stihnete přečíst? Když se k tomu má člověk plně věnovat řízení.
Před pár lety jsem narazil na problém v Rakousku - na ceduli nad dálnicí blikalo nějaké upozornění, ale ani s pomocí slovníku se mi nepodařilo rozluštit, co nám tím chtěli říct (nějaké neintuitivní zkratky).
Takže sebelepší informace může být na nic, když ji nepochopí polští aa rumunští kamioňáci...
Průbežně doplňované fotky ze stavby 0310/II kolem Malše
Mám alespoň částečně prsty v: 1104/II, 4704, 4705, D48 Bělotín-Rybí, I/19 obchvaty Obrataň a Kámen, II/114 Dobříš, II/602 Vysočina a dalších...
vaclav
Příspěvky: 1830
Registrován: 7.4.2010 11:29:27

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od vaclav »

michal píše: jestli je jednou z vizi i to, ze na dalnicich budou dopravni portaly, ktere budou v realnem case informovat nejen o problemech na te konkretni dalnici, ale i tom, kdy a kudy to objet?
myslim, ze je to skoda veřejných penez. lepsi je monitorovat stav přes radio (pouze cestina) a hlavne přes google maps apod., v pripade zrudnuti trasy (tedy zacpa/bouracka) a pokud není spolujezdec tak zastavit na benzince nebo sjezdu a najit si objížďku manualne. se spolujezdcem hleda vhodne trasy spolujezdec.
nove navigacni systémy v autech jiz pracuji s daty z google apod a samy upravuji trasy pokud je zacpa.
michal
Příspěvky: 4517
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od michal »

Zelená vlna vysílá jednou za 1/2 hodiny, v lepším případě (což je ten horší případ) jednou za 1/4 hodiny. Za těch 30 minut mezi jednotlivými relacemi tedy můžu ujet (když to fakt podseknu) nějakých 50 km. To je na naše poměry poměrně velká vzdálenost. Pokud někdo argumentuje bezpečností provozu při čtení dopravního portálu, přijde mi rada dohledávat aktuální situaci v mobilu na googlu poněkud úsměvná. Pokud máme brát ohledy při plánování dopravních opatření i na řidiče z jiných zemí, pak jsme šli tou opravdu nejlepší cestou - nedělat nic. Tomu rozumí úplně všichni. Co se peněz týče, jestli dobře počítám, jednalo by se o nějakých 14 portálů (2 před křížením D1 x D35 směr Praha, 2 na D1 u Brna (rád bych napsal před křížením s D43, ale musíme si vystačit s I/23), 2 na D1 za Prahou před křížením s D0 a po dvou s každé strany před křížením D0 a D1 a D0 a D11. Píšu dva pro ty, kteří by nestihli přečíst ten první nebo jej z nějakého důvodu nezaznamenali, to mi přijde jako rozumné řešení. Nemyslím si, že by měly pro naši skvěle fungující ekonomiku nějaké devastující následky. Jedná se o dvě páteřní (v pravém slova smyslu) komunikace spojující východ a západ naší země, takže nějaké podobné řešení mi nepřijde mimo.
vaclav
Příspěvky: 1830
Registrován: 7.4.2010 11:29:27

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od vaclav »

ja tem panelum stejne neverim a verit nebudu. jezdim podle google, ten ma opravdu 99% spravnost situace. myslim, ze levnejsi nez portaly by byla nejaka frekvence radia a nonstop info a stavu dopravy (CZ +ANG), něco jako mají na tel. 1220.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Honey72 »

Třeba se jednou dočkáme toho, že dopravní informace budou na displeji v autě povinné a na displej se bude opakovat upozornění co je na tabulích a dopravních značkách, jako to mají strojvůdci ve vlacích. Každé nové auto už mívá dotykový displej a když může být povinné SOS :-)

Jinak moje TomTom navigace něco podobného dělá. Dokonce na mě začne "Zuzka" mluvit "pozor, na cestě je dopravní komplikace, nehoda mezi obcemi X a Y na silnici XXX, deset kilometrů odsud. Chete se vyhnout ?"
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od jozka »

Obávám se, že dřív než D35 už bude autonomní řízení, které vás odkloní někam mimo a můžete se kochat
No, zrovna autonomni rizeni v tom, co bylo, odkloni auto maximalne tak do skarpy. Nejschudnejsi reseni bude neco "a la Waze"na chytrofonech. Tech par nas, co je nemame, si to holt vyzereme.

Jakekoliv jine reseni se bude drahe nebo nepruzne nebo oboje najednou.
makr
Příspěvky: 132
Registrován: 19.3.2013 8:25:26

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od makr »

Než budovat portály za stovky miliónů vyšlo by levněji každému koupit tablet. Na něm si pustit waze nebo google maps či cokoliv jiného co má aktuální data. V omezené míře má informace o mimořádných stavech i integrovaná navigace s tmc daty.
matyyy
Příspěvky: 64
Registrován: 22.1.2014 17:41:53

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od matyyy »

mě tedy vyhovuje waze. K dokonalosti bych potřeboval abych zadal preferovanou trasu a v případě že mi jí to přeplánuje tak mi ukáže časovou úsporu. Občas mi to říká abych jel kolem benešovské fronty přes Mrač nebo z Prahy přes Týnec nad Sázavou a úspora času je do 5minut (radši 10minut stát v koloně než jet přes týnec)

A souhlasím s ideou radši každému koupit smartphone s waze než tabule jednou za 10km které když prší ukazují že prší (překvapuje mě že ani na nových dálnicích(např D3) tyhle tabule nejsou za každým nadjezdem, jako v Německu).
MPMP
Příspěvky: 3280
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od MPMP »

To, co napíšu, se asi většině z diskutujících líbit nebude, ale musím.
Právě jsem absolvoval cestu do rakouských alp a zpět v novém voze s velkým dotykovým displejem. A světe div se, "dotykovost" displeje přestane fungovat při rychlosti větší než 10 km/h a je třeba všechny funkce ovládat pomocí jednoho "kolečko-joystick-tlačítka", tedy ovladače, kterým lze točit, naklápět do 4 směrů a mačkat tlačítko.
Takže všem zastáncům názoru "radši koupit tablet" vzkazuji: až Vás někde na silnici uvidím, začínám se bát. Jakékoli dotykové zařízení totiž potřebuje Vaši pozornost. Zatímco kolečkem můžete točit poslepu a na výsledek jen "mrknete", při ovládání dotykového displeje se na něj potřebujete dívat po celou dobu, kdy se něčeho dotýkáte a to je v autě tak dlouhá doba, že jste svému okolí nebezpeční (a to pomíjím fakt, že neklikáte většinou pouze jednou).
Tvrdím, že jakékoli zařízení, které není dostupné z místa řidiče beze změny polohy těla, a jakékoli dotykové zařízení do auta jako pomůcka pro řidiče prostě NEPATŘÍ.
A teď do mě.
evilcleaner
Příspěvky: 1067
Registrován: 7.1.2013 17:57:52
Bydliště: ostrava

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od evilcleaner »

tak myslím si, že názor, že dotykové ovládání v autech krade pozornost, nijak kontroverzní není. řekl bych, že dokonce u tohoto jsme názorově nejblíže, co jsme kdy byli :lol: samozřejmě já bych byl dalek tomu, abych někomu něco přikazoval nebo zakazoval, nicméně souhlasím, že ovládání "infotainmentu" přes dotykáč mi žere hodně pozornosti - víc než by se mi líbilo.
Svoboda neznamená nutit ostatní do něčeho, co považujete za správné.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Honey72 »

Dříve to bylo ladění rádia, kdy se muselo koukat kde je ryska :-) Nyní to je dotykový displej, často umístěný vpravo od řidiče. Takže je hezké, že ovládání mám na volantu, když stejně musím čučet na displej. Maxi-dot bohužel nemám. Takže i já, když nechci, stejně koutkem oka mrknu co hraje za písničku. A pak je přeskakuji. Kolikrát, aby mě to nerozptylovalo, přepnu displej na jinou funkci :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od kot »

2 MPMP: Vůbec si nemyslím, že je třeba jít do tebe. Naopak souhlas se vším. Mě "stačí" k výraznému snížení pozornosti hledat na bluetooth připojeném telefonu v telefonním seznamu na displeji navigace konkrétní osobu. Přesně jak píše Honey display umístěn napravo od řidiče ....
Maty
Příspěvky: 219
Registrován: 21.1.2015 20:00:24
Bydliště: Kolín
Kontaktovat uživatele:

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Maty »

Jen otázka: to ovládání dotyku nad 10km/h nefunguje ani od spolujezdce?
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Za mě taky souhlas, dotykové displaye jsou zlo, mě jsem radši rádio s klasickými tlačítky (ikdyž Škoda rádio MS402 ve fabce s titěrnými tlačítky taky nebylo úplně to pravé ořechové).
Bohužel je nyní trend všechna HW tlačítka nahrazovat dotykovým displayem.
R48 -> D48 se podařilo!
MPMP
Příspěvky: 3280
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od MPMP »

Maty píše:Jen otázka: to ovládání dotyku nad 10km/h nefunguje ani od spolujezdce?
Konkrétně jde o Mazdu 6 a je to tak, nad 10 km/h se dotyková vrstva prostě "vypne". Bohužel, přes ten jediný funkční ovladač "kolečko-joystick-tlačítko" je třeba složitě manipulovat i na přepnutí předvolené stanice rádia - jiný ovladač (kromě klimatizace, ta je samostatně) není k dispozici (abych to nepřeháněl, jsou tam vedle ještě 2 tlačítka - "back" a "home").
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Honey72 »

Ale když člověk zvládne poslepu blbnout s joystickem, stejně se přitom musí koukat na nějaký displej nebo ne ?
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
MPMP
Příspěvky: 3280
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od MPMP »

Honey72 píše:Ale když člověk zvládne poslepu blbnout s joystickem, stejně se přitom musí koukat na nějaký displej nebo ne ?
Ano, musí. Oproti "dotykáči" jsou ale 2 rozdíly:
1) Pohled na displej je mnohem kratší - mrkneš na displej a pak po celou dobu, co provádíš operaci můžeš koukat na silnici. Ovladač nahmátneš poslepu, případně na něm už máš ruku a na stisk tlačítka, pohyb jedním ze 4 směrů či otočení se taky koukat nemusíš. Následuje kratičký pohled na displej a znovu. Když se chceš trefit na dotykáč, musíš ho sledovat celou dobu přibližování prstu k cílovému bodu.
2) Ovladač je (v tomto konkrétním případě) na středové konzoli ve stejném dosahu jako řadící páka (pohneš opravdu jen tou rukou), vlastní displej je ve středu na palubce a k jeho ovládání se musíš přeci jen trochu naklonit.
jannnn
Příspěvky: 752
Registrován: 16.3.2009 22:12:01

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od jannnn »

Já myslím, že záleží na tom, jak je celý systém udělán. A to jak SW tak HW. Například pokud si lze "podepřít" ruku, tak aby nebylo zápěstí ve vzduchu, nemusí být s dotykovým ovládáním takový problém. Pokud ale člověk máchá celou rukou ve vzduchu, trefuje se špatně a vyžaduje to mnohem větší pozornost. To samé s tím otočným ovladačem - pokud je systém dobře udělaný, dá se tím ovládat poslepu.

Já třeba mám ten samý systém jako popisuje MPMP (Mazda CX-5), nicméně mi dotyk funguje i za jízdy. A využívám oboje - jak otočný volič, tak dotyk na displeji...nicméně já si k displeji mohu právě pohodlně opřít ruku díky tvaru palubky a pak se dá ťukat s minimální pozorností. Nějaké funkce dělám naprosto poslepu HW ovladačem (vytočení hovoru z oblíbených), některé jsou zase míň rušivé ťuknutím na displej (výběr stanice rádia).

Takže za mě určitě jako nejlepší je právě kombinace obojího. Jelikož plně dotykové rozhraní ála Tesla, Volvo, apod. je pekelné. Ale i plně manuální ovládání je v dnešních autech s milionem funkcí někdy naopak obrovsky zdlouhavé a nepřehledné. Viz například minulá Astra...
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Honey72 »

Samotný dotykáč není špatný, zvlášť, když spousta věcí se dá ovládat z volantu. Co je však úmorné, proklikávat se přes různá menu a podmenu. Autem už jezdím pár let a dodnes si nejsem schopný zapamatovat přesný postup u některých věcí, takže mozek přemýšlí co má stisknout nejdřív i potom a přitom koukat na displej, místo aby plně sledoval cestu.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
mts
Příspěvky: 595
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od mts »

Dotykace tlaci hlavne automobilky ale muzou si za ne i zakaznici. Ovladani přes dotykac je levnejsi nez fura hardwarových tlačítek. Zakaznik chce zase poradnou sexy sirokouhlou televizi v interieru. A výsledek je, ze když si chci prestelovat teplotu tak musim vystudovat IT a ještě si na to radsi zastavit abych se proklikal v menu. Jenze co chcete od tehle divne generace, která nez by sli radsi do baru, sbalili tam holku a poradne ji dali za usi tak hrajou online hry…  Njn, riti se se to smerem k ovladani hlasem a gesty a az jednou bude autonomni rizeni, bude to zase jinej level. Pokud tedy nevypuknou nejaky nepokoje jak vestil jozka…
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Honey72 »

Ono i to hlasové ovládání má své mouchy. Jednou jsme posádka o něčem mluvili, někdo asi řekl kouzelné slůvko a najednou se ozvala navigace "poslouchám". Tak někdo zařval "hele neposlouchej a ztichni". A navigace řekla klidným hlasem "rozumím, snižuji hlasitost o 10%". No to se nedalo, musel jsem zastavit :D

Nebo místo domů říká dolů. Takže její otázka "chcete jet dolů" někde nad alpskou propastí dokáže jistě zmrazit každého majitele autonomního vozidla :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od jozka »

A do nej :-) Ne, vazne, myslim, ze poradnou televizi v interieru chce malokdo. To opravdu jen automobilky zavetrily sanci a uz ji nepusti. Neco jako se start-stopem...
vaclav
Příspěvky: 1830
Registrován: 7.4.2010 11:29:27

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od vaclav »

...ted uz je to ale hodne OT?
mts
Příspěvky: 595
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od mts »

jozka píše:A do nej :-) Ne, vazne, myslim, ze poradnou televizi v interieru chce malokdo. To opravdu jen automobilky zavetrily sanci a uz ji nepusti. Neco jako se start-stopem...
Start/stop cpou automobilky do aut proto, ze při mericim cyklu jim to pomaha snižovat CO2. S tou televizi v interieru – ona bohužel spousta zakazniku když si ma vybrat mezi malym utrapenym displejem jak z 90ek nebo „poradnym“ 13“ lesklym displejem tak sahnou po tom 13“ ale po case zjisti, ze ta věc je vlastne hnusne upatlana a to co si dřív intuitivne nastavili po pameti stlacenim jednoho HW tlačítka ted pracne vyklikavaji z menu a brusli při tom po silnici od pangejtu k pangejtu. Inu, svet chce byt klaman…
Martin96
Příspěvky: 550
Registrován: 3.11.2016 10:11:25
Bydliště: Pardubice - S37, I/36, I/2
Kontaktovat uživatele:

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Martin96 »

Zase zpět k tématu - našel jsem v tomto článku: https://byznys.ihned.cz/c1-66022880-sez ... ch-pozemku pěknou mapku v podstatě všech plánovaných dálnic a některých plánovaných dálkových železničních tratí. Jak to tak vypadá, tak D49 a D55 budou v některých úsecích jen dvouproudé a D43 pro změnu chybí úplně... :cry:
Přílohy
mapa_sLldc2.JPG
mapa_sLldc2.JPG (204.9 KiB) Zobrazeno 5449 x
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“