Návrhy na změnu dopravního značení

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
Brutus
Příspěvky: 102
Registrován: 13.9.2016 22:03:47

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od Brutus »

Značka IP19 v Dohovore ako "E4 Preselection sign" slúži nie na radenie v križovatke, ale na cestách s viacerými jazdnými pruhmi na predradenie sa pred križovatkou, ak ide o situáciu, že jeden z priebežných jazdných pruhov konči ako odbočovací pruh - subtrakcia jazdného pruhu. Preto na 2 pruhovej vozovke má značka 2 šípky, na 3 pruhovej vozovke 3 šípky atd. lebo platí že na značke má byť toľko jazdných pruhov, koľko je v mieste jej umiestnenia. Pred križovatkami, v ktorých nedôjde k subtrakcii jazdného pruhu alebo pruhov sa takéto značky nepoužívajú, lebo sú zbytočné.

Čiže nie ako u nás - počet a usporiadanie všetkých odbočovacích a priebežných jazdných pruhov pred križovatkou = mapa križovatky.
dvs
Příspěvky: 3622
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od dvs »

Zkusím zopakovat otázku: Včem spočívá ten rozpor u hlavní silnice?
Brutus píše:O všetkom svedčí len 1 z najhorších rozporov a to značka Hlavná cesta a jej platnosť, ktorú od 90-tych rokov používame v rozpore s Dohovorom.
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od Honey72 »

To Brutus : No zrovna jsem to chtěl říct, já bych jel v levém (protisměrném) pruhu jako by se nechumelilo. Vždyť ty pruhy dokonce odděluje souvislá čára, takže bych si myslel, že to je jen krajnice. To je fakt nesmysl. Je vidět, že s cyklostezkami nemáme ta desetiletí zkušeností jako na západě. Místo malých modrých koleček strkáme k silnicím tabule ve velikosti billboardů a ke každé cyklostezce podél silnice les značek se začátky a konci stezky :-(


Cyklistovi stačí iba značka C8a a vodičov tie šípky mýlia. Neraz sa stalo, že zahraniční vodiči išli v protismere kvôli dezinterpretačnej funkcii značky IP20a:
http://www.dialnice.info/gallery/image_ ... e_id=38781
http://www.dialnice.info/gallery/image_ ... e_id=38782
http://www.dialnice.info/gallery/image_ ... e_id=38783
http://www.dialnice.info/gallery/image_ ... e_id=38784
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od Honey72 »

dvs píše:Zkusím zopakovat otázku: Včem spočívá ten rozpor u hlavní silnice?
Brutus píše:O všetkom svedčí len 1 z najhorších rozporov a to značka Hlavná cesta a jej platnosť, ktorú od 90-tych rokov používame v rozpore s Dohovorom.
Není to tím, že v mnoha zemích západě bývá značka hlavní silnice až za křižovatkou ?

(NL)
https://www.google.cz/maps/@52.2257229, ... 6656?hl=cs

(DK)
https://www.google.cz/maps/@55.5457984, ... 6656?hl=cs

Ale třeba v Německu je jako u nás. V itálii skoro vůbec.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
ElWapp
Příspěvky: 1641
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od ElWapp »

K čemu je to dobré, mít hlavní za křižovatkou?
Brutus
Příspěvky: 102
Registrován: 13.9.2016 22:03:47

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od Brutus »

@ Honey72, ElWapp, dvs - Hlavní silnice

To, že je značka Hlavní silnice za križovatkou je len dôsledok významu tejto značky. Jej význam a najmä platnosť je úplne odlišná od našich pravidiel (našich používam zámerne, lebo slovenský zákon a vyhláška je viac-menej len kópiou tých českých).
Táto značka totiž označuje cestu s prednosťou v jazde, nie 1 križovatku. Má byť umiestnená na začiatku takejto cesty a zopakovaná za každou križovatkou. De facto táto značka je zónová (križovatka neukončuje jej platnosť), jej platnosť ukončuje len značka Daj prednosť v jazde alebo STOP-ka. Takisto nemôže nastať situácia, že na hlavnej ceste po križovatke označenej ako Hlavná cesta je zrazu križovatka s prednosťou sprava - bohužiaľ u nás dosť časté, podľa Dohovoru neprípustné.

Citácia z Dohovoru:
Sign B, 3, "PRIORITY ROAD", shall be used to notify users of a road that, at
intersections of that road with other roads, the drivers of vehicles moving along or coming from
such other roads are required to give way to vehicles moving along that road. This sign may be set
up at the beginning of the road and repeated after each intersection; it may also be set up before or
at the intersection. Where sign B, 3 has been set up on a road, sign B, 4, "END OF PRIORITY",
shall be placed at the approach to the point where the road ceases to have priority over other roads.
Sign B, 4 may be repeated one or more times in advance of the point where the priority ends; the
sign or signs set up in advance of that point shall then bear an additional panel H, 1 of Annex 1,
section H.
Výsledok nášho bordelu je potom taký, že u nás sme de iure vždy na vedľajšej ceste a preto musí vodič riešiť čo je križovatka a čo nie a či náhodou nemá dávať prednosť sprava. Preto zavádzame nezmysli typu červený sloupek na označenie vyústenia účelovej komunikácie a iné blbosti.

Naše predpisy sú tak komplikované a nezrozumiteľné, že robiť vodičák je ako robiť skúšku z kvantovej mechaniky.

Vo vyspelom svete vychádzajú pravidlá najmä z logiky a psychológie vodiča a jeho intuície. My s týmito pojmami moc nepracujeme. Vo vyspelom svete obmedzujú počty značiek, naopak my ich zvyšujeme a zavádzame nové, často-krát duplicitné, len preto, že je tam iný symbol, ale význam značky je rovnaký.

Takisto toto mapman ovláda, ale keby to chcel začať otvárať, tak ho defenestrujú z úradu. :kladivo:

Mimochodom, táto debilná zmena u nás nastala v 90-tych rokoch. Do vtedy bola Hlavná cesta tak ako to má byť. Tu sú ešte pozostatky starého dobrého systému zavedeného podľa Dohovoru v 50-tych rokoch.
https://www.google.sk/maps/@48.7460512, ... authuser=0
https://www.google.sk/maps/@48.7632549, ... authuser=0

Čo sa nestihlo pokaziť v ére komunizmu, dokonalo sme to pokazili v ére kapitalizmu.
Brutus
Příspěvky: 102
Registrován: 13.9.2016 22:03:47

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od Brutus »

Honey72 píše:Ale třeba v Německu je jako u nás. V itálii skoro vůbec.
V Nemecku sa v obci spravidla dáva pred križovatku, ale mimo obce vždy za križovatkou. V Itálii a Rakúsku skoro vôbec, lebo tam majú v zákone ustanovenie, že ak vodič z cesty z ktorej musel dať prednosť vozidlám vchádza na cestu ktorú odbočuje, tak logicky vchádza na hlavnú cestu.

Nemecké značenie uznávam preto, lebo je minimalistické (minimum značiek vo vyhláške od roku 1993 Schilderwaldnovelle). Rokmi sa totiž dopracovali tam, kde sme my teraz - boli preznačkovaní a vodiči už prestávali značky vnímať a rešpektovať ich. Vrátili sa k zásade, že všeobecné pravidlá cestnej premávky nesmú byť duplikované značkami. Toto je jeden zo základných princípov zo zásad používania dopravných značiek.
Všeobecne o dopravných značkách a dopravných zariadeniach
(1) Regulačné opatrenia k riadeniu a vedeniu dopravy prostredníctvom dopravných značiek a dopravných zariadení významovo dopĺňajú všeobecné dopravné predpisy. Toto by malo byť založené na zásade, osadiť tak málo dopravných značiek ako je len možné.
Dopravné značky, ktoré by vyjadrovali iba zákonné ustanovenia nesmú byť zriadené. To platí aj pre usporiadanie dopravných značiek, vrátane vodorovných dopravných značiek, ktorých právny účinok je už dosiahnutý existujúcimi alebo súčasne osadenými dopravnými značkami. Výnimky vyžadujú súhlas cestného správneho orgánu.
Dopravné značky je možné umiestniť iba tam, kde je to považované za potrebné za daných okolností. O umiestnení dopravných značiek môže byť rozhodnuté len v jednotlivých prípadoch a len po dôkladnom preskúmaní.

a) Pri použití moderných prostriedkov riadenia a organizácie dopravy treba venovať zvláštnu pozornosť bezpečnosti. Dopravné značky a dopravné zariadenia sa navrhnujú tak, aby neboli vo vzájomnom rozpore, a riadili premávku bezpečne. Dohľadnosť nesmie byť narušená akumuláciou dopravného značenia.
b) Bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky musí byť zabezpečená pre všetkých účastníkov cestnej premávky. Plynulosť premávky je potrebné dosiahnuť dostupnými prostriedkami. Podpore verejnej dopravy je potrebné venovať zvláštnu pozornosť.
Nemecké značenie je dizajnovo prepracované - jednoduché, prehľadné, jednotné a najmä v súlade s Dohovorom o cestnej premávke a Dohovorom o dopravných značkách a signáloch. Veci, ktoré nie sú v súlade s Dohovorom (je ich veľmi málo a nie sú to zásadné veci), tak majú na ne legálne schválené výnimky. CZ a SK nemá uplatnenú žiadnu výnimku z Dohovoru a rozporov máme požehnane.

A hlavne majú prepracovaný systém právnych predpisov - vyhláška (StVO), vykonávací predpis k vyhláške (VwV-StVO), normy (DIN) a smernice (Richtlinien, Leitfaden) = naše technické predpisy (TP).
Na rozdiel od nás majú na vedu a výskum peniaze a kým niečo zavedú, tak to najprv niekoľko rokov skúmajú a preverujú v praxi.
A nie ako u nás, niekde niečo nájdeme, zdá sa nám to cool a hľadáme možnosti ako to zaviesť bez potrebnej aplikačnej praxe... :kladivo:

Len spomeniem významové symboly:
chodci - jednoduché, dizajnovo perfektné a hlavne rovnaké či na značkách tak na semaforoch (bez zbytočných klobúkov, vlasov, mašličiek, oblečenia apod.)
bycikel - jednoduché, dizajnovo perfektné a hlavne rovnaké či na značkách tak ako zvislých aj vodorovných, tak isto na semaforoch (žiadny cyklista na bicykli, žiadne pedále, reťaz - u nás raz tak raz onak, to isté na vozovke)
Brutus
Příspěvky: 102
Registrován: 13.9.2016 22:03:47

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od Brutus »

Čo sa týka smerových značiek - Nemci plne rešpektujú Dohovor:

- smerníky sa umiestňujú v križovatke, a nie pred ňou ako u nás v rozpore s Dohovorom (čiže u nich vodič vie kde má odbočiť),

- pred križovatkou sa umiestňujú predzvesti, ktoré u nás sú výnimočne a keď sú, tak sú tak ďaleko, že človek ani nevie ku ktorej križovatke sa vzťahujú,

u nás je v križovatke najdôležitejšia značka IP19, ktorú mimochodom používame v rozpore s Dohovorom (spomenuté vyššie) - má znamenať na viacpruhových cestách so subtrakciou (z niektorého priebežného pruhu sa stáva odbočovací) predradenie sa pred križovatkou, aby sa vodič vedel následne v križovatke správne zaradiť pomocou šípok na vozovke a nie ako u nás: radenie v križovatke, ktoré bez šípok na vozovke je aj tak nepoužiteľná záležitosť - Potom do nich rveme ciele, všelijaké zmenšeniny zákazových a príkazových značiek (viď tie bielo-modré opachy - bilbordy v našich mestách). A úplne to zabíja naša špecialita - vyznačovanie povoleného otáčania v križovatke - v tomto sme na SK experti, takúto blbosť nemáte dokonca ani v Čechách.

- diaľničné smerové značenie (Nemci majú niekoľko tisíc km diaľnic a podobných ciest)
- vymysleli symboly uzla, výjazdu, ktoré postupne prebrali viaceré krajiny v Európe (ale my vieme lepšie ako to má byť správne :lol: )
- majú do detajlu prepracovanú metodiku smerového značenia aplikovanú v praxi desiatky rokov

Smerové značenie v Nemecku je jednoduché, čitateľné, prehľadné, zrozumiteľné a hlavne intuitívne - človek bez toho aby musel rozmýšľať, vie kadiaľ má ísť. Všetky šípky a ciele dokáže vnímať intuitívne.
Naše staré smerové značenie je všeličo možné, len nie prehľadné a zrozumiteľné. Za všetko hovorí len FETIŠ vyznačovania všetkých možných pohybov v križovatke (pomaly mapa križovatky), miesto toho, aby sme vodičovi ukázali čo najjednoduchšie ako a kadiaľ má ísť k svojmu cieľu. My kreslíme na značky pomaly mapy. Toto sa čiastočne podarilo mapmanovi a jeho tímu eliminovať v nových TP100 a pripravovaných VL6.

Čiže náš systém značenia vychádzajúci z normalizačnej vyhlášky 100/1975 Zb. vo veľa prípadoch v ťažkom rozpore s Dohovorom nie je určite dobrý; jednoduchý a prehľadný už vôbec nie, lebo nerešpektuje ani jednu zásadu moderného informačného dizajnu, jednoduchosti a prehľadnosti.
Brutus
Příspěvky: 102
Registrován: 13.9.2016 22:03:47

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od Brutus »

FETIŠ IP19 a posadnutosť pruhovými značkami:
Na SK sme to dohnali do extrému u nás sú to dokonca od roku 2009 príkazové značky :kladivo:

http://www.dialnice.info/gallery/image_ ... e_id=38796
toto je načo dobré? Radšej keby tam bola normálna predzvesť IS 9a

http://www.dialnice.info/gallery/image_ ... e_id=38795
http://www.dialnice.info/gallery/image_ ... e_id=38797
zníženie počtu jazdných pruhov v pripájacom-odbočovacom pruhu - čo na tom, že pripájací pruh nie je priebežný jazdný pruh, takže nemôže sa jednať o zníženie ich počtu. K tým šípkam, ktoré sú v rozpore so zvislou značkou a dokonca aj samy so sebou, len toľko, že keby tam žiadne neboli, situácia by tam bola oveľa jednoduchšia a prehľadnejšia.

http://www.dialnice.info/gallery/image_ ... e_id=38792
zbytočný bilbord, pričom sa to dá vyriešiť jednoducho značkou C 2a Prikázaný smer jazdy v križovatke

http://www.dialnice.info/gallery/image_ ... e_id=38794
otáčanie sa nemá prikazovať, je to logický nezmysel - otáčanie sa dá len zakázať, mimochodom máme na to značku č. B 25

http://www.dialnice.info/gallery/image_ ... e_id=38790
toto je TOP
miesto IS 10 s nejakými rozumnými cieľmi, totálna hovadina
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od JirkaS »

Brutus píše:@ Honey72, ElWapp, dvs - Hlavní silnice

To, že je značka Hlavní silnice za križovatkou je len dôsledok významu tejto značky. Jej význam a najmä platnosť je úplne odlišná od našich pravidiel (našich používam zámerne, lebo slovenský zákon a vyhláška je viac-menej len kópiou tých českých).....
Ale z toho bodu dohody vyplývá, že tady s ní nejsme v rozporu, jen nevyužíváme možnost, kterou to nabízí. My prostě hlavní silnici značíme až před křižovatkou, což dohoda připouští a tu možnost zónovou (podle mě spíš předzvěsti, protože bez opakování za každou křižovatkou to ztrácí smysl pro ty, co přijedou po první vedlejší) nepoužíváme. Kdysi se mimo města často využívala značka Křižovatka s vedlejší silnicí, ale i těch poslední dobou ubylo.
Naposledy upravil(a) JirkaS dne 24.2.2018 11:15:18, celkem upraveno 1 x.
Brutus
Příspěvky: 102
Registrován: 13.9.2016 22:03:47

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od Brutus »

Celý problém tkvie v tom, že Česko-slovenská filozofia dopravných predpisov je chorá. U nás prevláda názor, že vodič musí prostredníctvom značiek dostať úplnú informáciu o situácii na ceste. Všetky možnosti, ktorými sa dá ísť. Lenže toto je základná chyba vo filozofii. Vodič má dostať len toľko informácii, koľko ich na svoje rozhodovanie potrebuje a aby daným úsekom cesty prešiel, čo najjednoduchšie a najbezpečnejšie. Pri tejto chorej filozofii naše značky vyzerajú ako podrobný plán územia a tým sú nezrozumiteľné a neprehľadné. Najviac je tento problém viditeľný v kruhových objazdoch, kde sa vyznačujú aj úplne irelevantné smery. Ale to vychádza opäť z chorého presvedčenia, že na značke má byť geometrický plán križovatky:

http://www.dialnice.info/gallery/image_ ... e_id=38799
Tu som musel zastaviť, aby som to prečítal a pochopil ako mám prejsť kruhovým objazdom. Inak podľa mňa zle stavebne navrhnutá križovatka. Tu mala byť normálna priesečná so semaformi.
K cieľom a číslam ciest sa vyjadrovať nejdem - totálna katastrofa :roll:

http://www.dialnice.info/gallery/image_ ... e_id=38798
Tu je príliš veľa informácii, nepochopiteľne rôzna hrúbka čiar. Tu mala byť takisto styková križovatka so semaformi.

Nevieme tie turbínové kruhové objazdy robiť...

https://sk.mapy.cz/zakladni?x=16.668943 ... tch=-0.065

Jasný príklad Česko-slovenskej školy. Snaha vyznačovať presný tvar križovatky a všetky možné pohyby, len nie smer kadiaľ má ísť. A to nie je trend posledných rokov len pri kruhových objazdoch,
https://www.google.sk/maps/@48.8755514, ... 6656?hl=sk
https://www.google.sk/maps/@48.8916561, ... 6656?hl=sk

ale to tu bolo odjakživa. Pri mimoúrovňových križovatkách, ale aj priesečných a stykových.
https://www.google.sk/maps/@49.0886194, ... 6656?hl=sk
https://www.google.sk/maps/@48.7226764, ... 6656?hl=sk

Ale aj posadnutosť dodatkovými tabuľkami a snaha opäť vodičovi vyznačiť presný tvar križovatky a všetky možné pohyby:
https://www.google.sk/maps/@48.5877082, ... 6656?hl=sk
https://www.google.sk/maps/@48.587416,1 ... 6656?hl=sk
https://www.google.sk/maps/@49.2172883, ... 6656?hl=sk

A úplne zbytočné značky:
https://www.google.sk/maps/@48.8484601, ... 6656?hl=sk

...a toto je úplná TOP-ka v Žiline - dodatkové tabuľky s presným tvarom križovatky:
https://www.google.sk/maps/@49.2192033, ... 6656?hl=sk

Ešte chýbajú šípky na tých vedľajších vozovkách a bolo by to dokonalé, takmer ako poľská uvítacia tabuľa. Ako vodič zastavím, preštudujem, zanalyzujem a o dve minúty môžem pokračovať v jazde. Mimochodom, smerom doľava v skutočnosti nie je smerovo rozdelená cesta, tam je len nejaký podivný ostrovček, na ktorom je pichnutý semafor pre chodcov.

Každopádne, rád by som na margo diskusie k Hlavnej ceste a súvisiacej dodatkovej tabuľke a rozpory s Dohovorom povedal:

Dodatková tabuľka umiestnená pod značkou Hlavná cesta / Daj prednosť atď. je značka z Viedenského dohovoru (H8 ). Podľa neho táto dodatková tabuľka vyznačuje priebeh hlavnej cesty a nie tvar križovatky, a to len vtedy, ak hlavná cesta v križovatke mení smer (t.j. vodič jazdiaci po hlavnej ceste odbočuje). Čiže dodatková tabuľka zásadne mení pravidlá prednosti v jazde (napr. o dávaní prednosti protiidúcim vozidlám) a presne to je jej základný a vlastne jediný význam.

Podľa dohovoru sa na dodatkovej tabuľke vyznačujú „roads“ (cesty), nie „carriageways“ (vozovky/jazdné pásy). Čo samozrejme dáva zmysel, keďže prednosť v jazde musí byť z princípu rovnaká pre oba smery jazdy, iná konfigurácia je neprípustná. Preto našu značku E2c nikto na svete nepozná, všetci používajú ekvivalent našej E2b (teda okrem Československa).

Vodič nepozerá na križovatku z helikoptéry, ale z perspektívneho pohľadu plus mínus 1 meter nad vozovkou. Ak rozoznáte z tohto pohľadu rozdiel medzi uhlami križovania trebárs 50° a 70°, tak gratulujem, lebo viac ako 9 z 10 ľudí to nedokáže (poznámka: ako dopravní inžinieri máte vysokú pravdepodobnosť, že ste ten zostávajúci 1 z 10). Čo je dôvod, prečo sa všade vo svete takéto značky robia schematicky – vyznačenie pod presnými uhlami je kontraproduktívne a pre absolútnu väčšinu ľudí mätúce, najmä ak v mieste, kde tú značku vidím, zároveň pozerám do križovatky (testovacia otázka – keď chcete vedieť ako križovatka reálne vyzerá, pozeráte sa na ňu alebo na značku?). Mimochodom, pre dodatkovú tabuľku H8 (naša E2b) existuje univerzálna objednávacia a označovacia schéma pre 8-smerovú ružicu (po 45°), ktorú kedysi dávno vymysleli vo Francúzsku a potom to veľa krajín prevzalo ako cool ideu.

Keď už spomínam ten pohľad z helikoptéry – toto je jeden z klasických omylov pri navrhovaní (nielen) dopravného značenia. Projektant sa pozerá na výkres, čiže de-facto mapu a kreslí značky z pohľadu na túto mapu a celý čas uvažuje v tomto helikoptérovom pohľade. Lenže mal by ich kresliť a uvažovať o nich z pohľadu vodiča, ktorý je úplne iný. Na rozdiel od pohľadu „zhora“ sú totiž uhly a vzdialenosti v perspektíve nelineárne, pričom v prípade, že sa pohybujete, pridáva sa k tomu ešte ďalšie skreslenie ich vnímania.
Brutus
Příspěvky: 102
Registrován: 13.9.2016 22:03:47

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od Brutus »

JirkaS píše:Ale z toho bodu dohody vyplývá, že tady s ní nejsme v rozporu, jen nevyužíváme možnost, kterou to nabízí. My prostě hlavní silnici značíme až před křižovatkou, což dohoda připouští a tu možnost zónovou nepoužíváme. Kdysi se mimo města často využívala značka Křižovatka s vedlejší silnicí, ale i těch poslední dobou ubylo.
Hovoril som o význame a platnosti tej značky. Podľa Dohovoru ju môže ukončiť len Koniec hlavnej cesty a značky Daj prednosť a STOP-ka. Nie ako u nás, že platí len pre najbližšiu križovatku - toto ustanovenie je v rozpore s Dohovorom - toto je príčina, umiestňovanie je už len následkom zlej právnej úpravy. Značka, ktorá informuje o prednosti v najbližšej križovatke je značka P1 Križovatka s vedľajšou cestou. Táto sa má používať ak nejde o Hlavnú cestu a nie ako my, že značku P2 sme degradovali na význam značky P1. Mimochodm už názov tej značky P2 Hlavní silnice hovorí o silnici nie o križovatke.
Jediný rozdiel, ktorý sme na tieto značky použili je, že P1 používame hlavne mimo obce a P2 v obci. Totálna zvrátenosť.
Pritom využitie značky P1 je prevažne v obci na miestnych a účelových komunikáciách, ktoré nie sú hlavnými cestami. Mimo obce nemá táto značka až také využitie, lebo väčšinou mimo obce ide o hlavné cesty.

Výhodou pri takomto systéme je, že vodič nemusí absolútne riešiť a rozlišovať čo je križovatka a čo nie. U nás vodič aby chodil pomaly s katastrálnou mapou a zastavoval na každej neoznačenej križovatky a zisťoval či nemá náhodou dávať prednosť sprava. CHORÉ :kladivo:
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od Honey72 »

Brutusi, dost dobrá sbírka. U některých jsem se zasmál, u některých brečel. To je neuvěřitelné, vypadá to všechno jak od jednoho národního umělce.

Díky za vysvětlení, proč je značka hlavní silnice v cizině až za křižovatkou. To jsem fakt netušil.

Ano, přesně tak. Návěst před křižovatkou má být jen jakýmsi schématem, abych věděl, že držím směr stále rovně nebo bude doposud hlavní trasa odbočovat. Podrobnosti stačí vypsat až na směrovkách v křižovatce. Ono se mi také dost často stává, že veškeré informace byly jen na návěsti stovky metrů před kruháčem a když jsem byl v něm, tam žádné směrovky nebyly a já už zapomněl, jak to bylo na té návěsti. Kterým výjezdem mám vlastně vyjet ?

A co mi také trošku vadí. Na návěstech se značí sílou šipky hlavní a vedlejší silnice. To by ještě šlo, ale cíle na hlavní jsou obrovské a cíle do odbočky malinké. Ano, chápu, ale jen v případě, že to je odbočka do jakési zadnice. Pokud odbočuje silnice, po které desítky kilometrů jedete, je to problém. Názorný příklad. Z Trutnova do Vrchlabí vede silnice 14, hlavní krkonošská magistrála. Jenže ta mezi těmito městy dokonce hned dvakrát odbočuje na vedlejší. Stává se mi každou chvíli, že kamion mířící k nám do Vrchlabí odbočku přejede. Prostě se nechá zmást návěstí, jede podvědomě stále po hlavní.
https://www.google.sk/maps/@50.6080093, ... 6656?hl=sk
https://www.google.sk/maps/@50.5795957, ... 6656?hl=sk

Nejčastěji se podobný omyl stává na uzlu D1/D46 u Vyškova. Nejeden řidič přejede odbočku na Olomouc-Ostravu a už si to šine ke Zlínu .-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Brutus
Příspěvky: 102
Registrován: 13.9.2016 22:03:47

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od Brutus »

S tými smerovkami / smerníkmi je úsmevné, že paradoxne zavedením kruhových objazdov sme zrazu začali používať smerové značky správne a to predzvesť pred križovatkou a smerovka na odbočení v križovatke. Inak nechápem prečo v križovatke s kruhovým objazdom to robíme viac-menej správne a v priesečných a stykových križovatkách zle. Pritom sú to rovnaké úrovňové križovatky, kde by systém značenia mal byť úplne rovnaký.
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od JirkaS »

Mě by spíš zajímalo, kde a odkdy se vzaly rozdílné značky pro směrníky u nás a na Slovensku + části Moravy, které nikdy nebyly uvedeny v naší vyhlášce a přesto se používaly a používají: https://mapy.cz/s/2qeVf . Ve slovenských předpisech jsou, ale používaly se už hluboko za federálu.
zesp
Příspěvky: 1115
Registrován: 19.5.2015 20:58:53

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od zesp »

Honey72: Se zavedením nových IS8b je to na trase Brno - Vyškov ještě záludnější. Od exitu Brno jih je na každé IS8b jako hlavní cíl Ostrava a pod čarou Olomouc. Až za exitem Vyškov západ naráz změna a prohodí se to: Ostrava padá k Olomouci pod čáru a naráz se objevuje jako hlavní cíl Zlín. To může být pro někoho zmatečné... Za uzlem D1 a D46 je na D1 Ostrava zase jako hlavní cíl a pod čarou Zlín... Ano, je to dočasné řešení (i když s angažmá Parchantů Země u 0136 asi bude dlouhodobé), ale i tak je to takové zvláštní, i když logické řešení... Tak ještě by se dalo dalo polemizovat, zda ten Zlín neznačit s tou Olomoucí pod čarou už od Brna, vždyť je to krajské město jako OC se stejným dopravním významem...
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od Honey72 »

No, já bych řekl, že spíše naopak, že to řidiče probudí. Když viděl Ostravu jako hlavní cíl pořád od Brna a najednou mu zmizela kamsi pod čáru, tak zbystří a uvědomí si, že musí z D1 odbočit na D46 :-)

Řeklo se, že cíle pod čarou budou cca tři MÚK před uzlem, takže Olomouc je v pořádku, ale odbočka z D1 na Zlín následuje až po mnoha a mnoha exitech. Bylo by to brzy. A to by tam pak musela být pod čarou i D49. A velikost cíle nerozhoduje jako spíš orientační význam.

To, že je od Vyškova jako hlavní cíl Zlín je samozřejmě dočasné, což všichni víme. Dokonce i to, že správně by měl být Přerov a Zlín jen pod čarou. Ale je to tak jistě schválně, aby nic nelákalo jezdit do Ostravy po D1, dokud ta zatracená dálnice nebude celá. Takže Přerováci rádi odpustí :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
zesp
Příspěvky: 1115
Registrován: 19.5.2015 20:58:53

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od zesp »

Další nová tabule v exitu Brno - centrum (194). Zajímavý modrý rámeček....
Přílohy
20180228_142822(0)a.jpg
20180228_142822(0)a.jpg (37.57 KiB) Zobrazeno 6555 x
monin
Příspěvky: 1782
Registrován: 3.12.2010 10:31:31

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od monin »

Když ne portál, tak proč ne něco, alespoň v tomto duchu? :oops:
Mimochodem je to zrovna místo, kde po dlouhá desetiletí k mému údivu, žádná značka nebyla vůbec..
Přílohy
012.JPG
012.JPG (78.29 KiB) Zobrazeno 6550 x
Brno České Budějovice Plzeň Ústí/L. Hradec Králové
Bratislava (SK) Wien (A) Linz (A) Nürnberg (D) Dresden (D) Wroclaw (PL)
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od Honey72 »

Proč ne ? Mě se to líbí. Akorát nějak nemohu vytušit, kde se to nachází ?
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Nosorožec
Příspěvky: 296
Registrován: 23.3.2009 10:13:51

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od Nosorožec »

Honey72 píše:Proč ne ? Mě se to líbí. Akorát nějak nemohu vytušit, kde se to nachází ?
I/3 Mirošovice
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od Honey72 »

Díky. Teď když se koukám na archivní záběry, tak se divím, že tam nikdy žádné směrové tabule nebyly. Jenom návěst hned za zatáčkou a pak už nic. Podle mě tam museli řidiči docela zmatkovat. Takže výborně.

https://www.google.cz/maps/@49.910495,1 ... 312!8i6656
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6841
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Tak nové značky už i na D1 u Ostravy.
IMG180301-073448.JPG
IMG180301-073448.JPG (88.04 KiB) Zobrazeno 6331 x
IS8b.jpg
IS8b.jpg (35.41 KiB) Zobrazeno 6313 x
R48 -> D48 se podařilo!
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od Honey72 »

Vida, v Ostravě stačí na stejné dálnici označit centrum jen symbolem, ale v Brně to musí mít písemně. A ještě pro jistotu dvakrát :-)) http://seta00121.rajce.idnes.cz/Nove_IS ... tBMJih.jpg
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
hh
Autor
Příspěvky: 2554
Registrován: 19.3.2009 16:35:53

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od hh »

Už se to tu řešilo a dobře víš, že to dělala předchozí parta a tato brněnská značka bude letos změněna.
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“