Pravidla silničního provozu

Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Lynx »

Souhlasím s panem pivkem. Taky to dojíždím až nakonec pruhu a očekávám zdravý rozum - tedy zip. Když stojím já v průběžném pruhu, tak samozřejmě z druhé strany také udělám místo pro toho, kdo se zařazuje. Špatné je, že se spousta lidí snaží zařadit dřív s pocitem viny, že přece nemůžou dojet až nakonec a tím vlastně ten zip taky nepřímo sabotují.

Asi by to mělo být zákonem přesněji vymezeno, aby v tom lidé netápali.
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od dvs »

Je to nekonečná diskuse na toto téma zipu.
Hlavní problém je podle mne to, že se vždy najde někdo kdo na tom konci zastaví buď, aby na poslední chvíli udělal mezeru pro auto od vedle nebo dojede na konec a tam zastaví a dá najevo teď chci zazipovat. Tím vzniká hrozně dlouhá stop and go kolona.
Hlavní by bylo aby, v tom průběžném udělali mezery mezi auty. V tom končícím by měli ke konci srovnat rychlost s tím průběžným a po jednom se řadit do mezery.
Smutné je, že jakmile se jednou vytvoří stop and go kolena, tam nemá šanci se rozjet dokud neopadne provoz.
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od ElWapp »

Jak to tedy je, pokud mám dva pruhy, a jeden z nich skončí, řidiči znalí místa se již dávno naskládali do toho průběžného a já sám jedu tím který dál nepokračuje (protože dokud neuvidím značku, že pruh bude končit, tak mi nic nebrání do toho pruhu vjet)? Není to souběžná jízda podle §12 čl. 3.
§12 čl. 3 píše:(3) Je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou jet motorová vozidla souběžně (dále jen "souběžná jízda"); přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla
v jiném jízdním pruhu.
Pak by se měl tedy asi uplatnit §12 čl. 5.
§12 čl. 5 píše:(5) Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí; přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy.

Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu.

Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu.
Tedy pokud jedu v pruhu sám a pruh mi skončí a vedle mě jede kolona, nesmím se do ní zařadit, protože bych je tím omezil. Mám tedy zastavit a počkat do večera?
MPMP
Příspěvky: 3279
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od MPMP »

Ne, máš pokračovat tím směrem, kterým ten pruh vede.
Proto jsou v Německu často k vidění cedule "Bitte einordnen" - právě upozorňující na to, že pokud se včas nezařadíš do toho "správného" pruhu, nemusí to později jít.
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od ElWapp »

Ale já mluvím o tom, kdy ten pruh fyzicky končí, ne že se z něj stane odbočovací. Tedy nemám kam pokračovat, protože už nikam nevede.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od jozka »

Zas na druhou stranu, pokud jde o sbíhající se pruhy např. při omezení na dálnici je žádoucí, aby řidiči využívali co nejdéle oba pruhy.
No, ne tak docela, nebo alespon ne vzdy (Budu dabluv advokat :evil: ), uz jsem to tu nekde zminoval. V takovem pripade je uzkym hrdlem omezujicim propustnost ten jeden pruh v omezenim, ktery jede pomalu, ale jede. Co se stane se dvema pruhy? Nejedou, poposkakuji...

Nadherne to bylo videt kdyz koncila D8 nad Bilinkou. Ve Velemine se nekdo vykotil, I/8 jela do 40km/h. V kopci na konci D8 tri pruhy, pak dva a nakonec jeden. Tri pruhy poposkakovaly, rozjezdy do kopce byly pro spojky hotovou nirvanou. Kousek pred koncem jeden pruh zmizel, to uz se casteji jelo nez stalo, no a nakonec zbyl jeden pruh a ten uz jel. Pomalu, ale jel... A podobny scenar uz jsem zazil i na stredoceskem konci D3.

O tom, ze vyuzivani vice pruhu zkrati delku kolony (ne cas v ni straveny) nepolemizuji a ve mestech to smysl dava.
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od dvs »

Dává to smysl i na dálnici, protože kolona je kratší a nezasahuje do další MÚK.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od jozka »

Ano, proto jsem napsal "nebo alespon ne vzdy". Konkretni priklady jsem uvedl. Je jasne, ze pokud to lehne jako pred nedavnem D8/R8 Cakovice-Odolka, tak tam to smysl ma, aby to nestalo pred Novou Ves, ale u te Bilinky mi to tenkrat desne pilo krev.

To jsou takove ty situace, kdy to zhoustne kilometr pred tim, dveste metru pred uzaverou se auta zacnou pomalu radit do jednoho plynule jedouciho pruhu a pak prijede nekdo az k cedulim a "uhni, woe, zip".
Japao Joe
Příspěvky: 1040
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Japao Joe »

Na druhou stranu, kdyby ten ZIP dělali všichni tak jak mají tak by to jelo úplně stejně. Je přece jedno jestli se řadím 50m nebo 500m před zúžením. Ti co se řadí daleko se pak cítí ublíženě a nechtějí pouštět a z toho vznikají ty záseky.
balik
Příspěvky: 125
Registrován: 15.3.2009 22:01:43

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od balik »

Já bych za dostačující pro klasifikaci souběžné jízdy (ve smyslu § 12 odst. 3 věta první) pokládal existenci souvislého proudu vozidel i jen v jednom z průběžných pruhů a v místě změny dosavadního druhého průběžného na odbočovací (svislé značení, z nějž je změna patrná i řidičům v souběžném souvislém proudu) aplikoval zip (při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet...)

Odesláno z mého LG-H525n pomocí Tapatalk
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od jozka »

kdyby ten ZIP dělali všichni tak jak mají tak by to jelo úplně stejně.
To je to, co se tu snazim vysvetlit... zuzenym usekem projede za minutu (priklad) 30 aut za minutu. Pokud pojedou tesne pred zuzeni dva pruhy pojede tudy kolik aut? A co se stane? Ano, pojedou pomaleji. Pokud jeste pojedou a zazipuje se to pred zuzenim, zadny problem. Ale ty pripady o kterych jsem mluvil jsou prave o tom, ze v useku to sotva jede a pred zuzenim jede stylem jednicka, brzda, jednicka, brzda. Nic vic, nic min. Jakykoliv zip nedokaze zvysit kapacitu zuzeneho useku. Maximalne zabranit tomu, aby se spuntem nestalo misto, kde se sjizdi dva proudy. A uprimne, kde je vetsi pravdepodobnost, ze nekdo zazmatkuje. Deset metru pred zuzenim nebo padesat?
jeni013
Příspěvky: 708
Registrován: 3.2.2010 22:20:52
Bydliště: ValMez

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od jeni013 »

Dost podstatnou roli v tom hraje délka té kolony. Pokud má kolona v jednom pruhu 1.000m pak ve dvou pruzích je 2x500m plynulejší protože s délkou kolony narůstá "poskakování" (tak jako například u mystery jam).
Pokud by se skutečně dodržovalo pravidlo dojeď až na konec a ZIP, bylo by to krásné. Vypozoroval jsem ale jednu zradu a to jsou kamiony - ty se z podstaty řadí už při vzniku kolony vpravo a u zipování se střídají s osobáky. Následek je, že pravý jede rychleji, což vytváří nervozitu v levém a následné přejíždění do prava a vyrovnání tohoto donebevolajícího bezpráví.
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Mike »

Lynx píše:....
Špatné je, že se spousta lidí snaží zařadit dřív s pocitem viny, že přece nemůžou dojet až nakonec a tím vlastně ten zip taky nepřímo sabotují.

....
on to nebude tak úplně pocit viny, ale ta značka s tím červeným a černým autíčkem
a dokud oba pruhy nestojí, tak to opravdu není souběžná jízda
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Lynx »

Souběhů pruhů je spousta, zejména s trendem zklidňování tyto případy ve městech ještě přibývají a málokde je značka zákaz předjíždění, pokud tedy myslíte tuhle. V tom tedy obecně problém není.

Dnes jsem zrovna jel na křižovatce na Vypichu směrem do centra, kterou jsem zde výše již zmiňoval jako příklad, a vyhýbal jsem se frontě v pravém pruhu, která stála před zúžením a koncem fronty zasahovala až do křižovatky. Celé jsem to předjel levým pruhem a v klidu se zařadil až před zúžením.
Ta ovcovitost, že se "musí" stát vpravo v průběžném pruhu a nesmí se použít levý pruh je tady tak silná, že mnoho řidičů radši stojí v křižovatce a vytváří nebezpečné situace, než by přejeli do levého pruhu. Do takových extrémů to vede.

https://mapy.cz/s/1Hwmw
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Honey72 »

Nejjednodušší řešení ala Itálie. Před zúžením smazat všechny čáry, podobně jako tomu je před a za mýtnicemi. Každý ať si poradí po svém. Nikdo nebude mít svůj průběžný pruh, takže se tam ta auta prostě nějak nastřádají a prostřídají. Je to nadsázka, ale v Paříží nebo v Římě, tam to funguje i bez pruhů. Pruhů je prostě v danou chvíli tolik, kolik se vedle sebe vejde aut :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Lynx »

:) Už teď jedu v Praze skoro každý den kolem nějáké nehody typu "tukanec", hlavně v místech kde se spojují nebo proplétají pruhy, a po tomhle bych to tedy nechtěl zažít ... Třeba by se to naši řidiči časem naučili, když to zvládají ti jižani. Ale ze začátku by to asi byla dopravní apokalypsa.
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Sosa »

Jenže oni nějakej ťukanec neřeší. Většina aut je tam trochu bouchlá.
Bobek
Příspěvky: 1636
Registrován: 14.3.2009 6:43:59
Bydliště: MO

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Bobek »

Ostatně u nás mnoho spoluobčanů taky ne, většina mých aut taky byla bez mého přičinění někde bouchlá. :kladivo:
Království a půl princezny za 511.
JAnD
Příspěvky: 418
Registrován: 13.9.2016 22:11:24
Bydliště: km 139,6 budoucí D3

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od JAnD »

Může policista donutit řidiče ke spáchání (dalšího) přestupku?

Byl jsem svědkem situace, kdy ve městě policie vyzvala k zastavení vozidlo. Vozidlo i policie s majáčkem pak zastavili v zálivu zastávky MHD. Potud snad OK, byť se v zastávce stát nesmí. Jenže řidič byl "pod vlivem", tak byl vyzván k nastoupení do policejního vozu a odjezdu na služebnu. Ale auto zůstalo stát v zastávce, protože viník jej již nesměl odvézt ani za roh na parkoviště a policii nenapadlo, aby jej tam odvezla sama.
Jenže po odjezdu policie zůstalo auto blokovat nájezd do zastávky.
Průbežně doplňované fotky ze stavby 0310/II kolem Malše
Mám alespoň částečně prsty v: 1104/II, 4704, 4705, D48 Bělotín-Rybí, I/19 obchvaty Obrataň a Kámen, II/114 Dobříš, II/602 Vysočina a dalších...
mbmat
Příspěvky: 1381
Registrován: 16.7.2010 21:20:33
Kontaktovat uživatele:

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od mbmat »

Společenský zájem je zde, podle mě, spíše "odstranění" podnapilého řidiče ze silnice, než to, že autobus nemůže plně najet do zastávky, tudíž bych to jako pochybení neviděl.
Policista nemůže nikoho donutit (od donucování jsou zde donucovací prostředky vyjmenované v zákoně č. 273/2008 Sb. o Policii ČR). Policista vyzývá, tedy je to zákonná výzva policisty, tudíž v tu chvíli na místě by se nemělo jednat o přestupek.

K Vašem příběhu bych jen chtěl říct, že
"policii nenapadlo, aby jej tam odvezla sama"
- ono to ty policisty leckdy napadne. Nicméně pro to, aby do onoho vozidla policista nasedl, a byť jen "za roh" s ním poodjel, není žádný zákonný důvod. Navíc by policista riskoval, že například bude mít auto poruchu / někdo do něj nabourá / stane se havárie, cokoliv, a jak by to pak policista vysvětloval? Co ve vozidle dělal? Kam s ním jel? On by pak ten "podnapilý" řidič vystřízlivěl a stěžovali by si na nezákonný postup policisty, no, a všechno by šlo na vrub policisty. A to dnes téměř nikdo neriskne.
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od P_V »

Zákonný důvod je, porušení zákazu stání v zastávce a překážka provozu. Kdyby to odstavil napříč silnicí, tak se taky bude čekat, až dotyčnému skončí trest zákazu řízení?
Japao Joe
Příspěvky: 1040
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Japao Joe »

Nejedná se o 'stání' ani o 'zastavení', ale o 'zastavení vozidla' (nezávislé na vůli řidiče). Způsoby jak vozidlo odstranit jsou prakticky dva, odjede s ním někdo koho vlastník / provozovatel pověří a nebo pokud je vozidlo překážkou v bezpečnosti a plynulosti provozu tak může být odtaženo.
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Lynx »

Policista skutečně nesmí s autem poodjet ? I kdyby například stálo uprostřed křižovatky a bránilo provozu ? Nebo stálo na místě, kde hrozí nějáké výrazné nebezpečí např. na dálnici v jízdním pruhu ? Nedalo by se při troše dobré vůle uplatnit nějáké pravidlo o odvracení nebezpečí, odvracení škod na majetku, o zajištění plynulosti provozu apod ? Píšu to laicky, bez konkrétní znalosti zákonů, ale pokud to opravdu nejde, tak je to škoda.
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od P_V »

Japao Joe píše:Nejedná se o 'stání' ani o 'zastavení', ale o 'zastavení vozidla' (nezávislé na vůli řidiče).
Máte hodně bizarní výklad. Zastavení vozidla nebude ten případ, kdy řidič vozidlo opustí. To by se pak každé nedovolené stání dalo omluvit tím, že se řidiči "nezávisle na jeho vůli" udělalo nevolno, a tak se musel odebrat na klidnější místo, kde to několik hodin až dnů rozdejchával.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Honey72 »

Bydlím v místě, kde máme bouračky, policejní manévry, honičky a hlavně jejich ukončení nějak často. Je to díky prudkému nájezdu na most, kde nám nejeden zfetovaný, opilý nebo bezpapírák (často vše najednou) upraví zábradlí na mostě nebo srovná se zemí budku s hydrometeorologickými přístroji. Ta to má chudák za sebou už mnohokrát a i mě jednou na mostě sejmuli (kvůli námraze), jen co jsem vyjel od baráku.

Policie tu se Superbem každou chvíli někoho pod majáčky donutí zastavit právě v zálivu zastávky (jinde to nejde) a nejednou se stalo, že řidiče naložili a auto tam zůstalo. Některá hlídka pomůže auto odtlačit na trávník (na mé místo) a auto tam zůstane třeba pár dní. Občas na mém místě policie i hlídkuje, tak si alespoň cikáni z ulice myslí, že to jsou moji kámoši a vyhýbají se mi obloukem :-) Avšak pokud se jedná o honičku a u toho mostu jej dostihnou nebo zablokují, auto zůstane tak jak je několik hodin, dokud nepřijede odtahovka. Do té doby je silnice uzavřena nebo překážka v provozu jen označena nebo hlídána, ale nikdo to auto nikdy neodtlačí stranou, což je pro mě záhada :-) Naštěstí se tohle děje spíš v noci, ve špičce si to neumím představit :-) Přemýšlím, že si dám směrem k mostu kameru, abych nepřišel o žádný zážitek. Ono, když Vás uprostřed noci probudí výstražná střelba a řev na zem a pak máte usnout za blikání majáčků :-) Naposledy však ty dva cikány honili ve dne (bylo to i v televizi a je to někde na netu) a policajti je ještě zraněné museli chránit před lidmi, kteří jim nadávali minimálně do zlodějů a smažek :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Odpovědět

Zpět na „Pravidla silničního provozu“