I/73 obecně
-
- Příspěvky: 707
- Registrován: 22.9.2009 20:02:33
Re: [D43] Obecně
To co napsal ttc se dá jednoznačně odkývat, souhlasím...
Níže odkaz na jednání v Senátu. Celé je to povšechné, ale zajímavé....
Nejzajímavější je vystoupení eko aktivisty, skrytého developera, provozovatele zahradní železnice v Drásově, místní znalci jistě dodají další zajímavosti a archivy před rokem 1990 také nemlčí....
Speciálně jemu a docentovi jsem cca před dvěma - třemi lety ukazoval na mapě s plánem pseudoznalce Kalčíka místa, kde se varianta ing. Kalčíka dotýká, křižuje nebo je v souběhu s jedním z návrhů (resp. několika podnávrhy) německé průchozí dálnice z podzimu 1938 resp. zimy 1938/1939.....
Němečtí projektanti neopustili tento návrh (resp. podnávrhy) jen tak pro srandu králíkům nebo zahradním železnicím... Asi je jim to šumák....
Cílem těchto lidí je zlikvidovat trasu dálnice tak aby zde bylo možné developerovat...
Opět bych se opakoval - rozčilovat se nebudu....
http://www.senat.cz/informace/galerie/v ... php?id=390
Níže odkaz na jednání v Senátu. Celé je to povšechné, ale zajímavé....
Nejzajímavější je vystoupení eko aktivisty, skrytého developera, provozovatele zahradní železnice v Drásově, místní znalci jistě dodají další zajímavosti a archivy před rokem 1990 také nemlčí....
Speciálně jemu a docentovi jsem cca před dvěma - třemi lety ukazoval na mapě s plánem pseudoznalce Kalčíka místa, kde se varianta ing. Kalčíka dotýká, křižuje nebo je v souběhu s jedním z návrhů (resp. několika podnávrhy) německé průchozí dálnice z podzimu 1938 resp. zimy 1938/1939.....
Němečtí projektanti neopustili tento návrh (resp. podnávrhy) jen tak pro srandu králíkům nebo zahradním železnicím... Asi je jim to šumák....
Cílem těchto lidí je zlikvidovat trasu dálnice tak aby zde bylo možné developerovat...
Opět bych se opakoval - rozčilovat se nebudu....
http://www.senat.cz/informace/galerie/v ... php?id=390
Re: [D43] Obecně
tak zbývá jen zveřejnit na jaké kandidátce se "ttc" nachází a brňané, šup do toho
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: [D43] Obecně
Mike: Ale fuj, tak zlej byste snad přece jenom nebyl.
Ono by to asi opravdu chtělo začít stavět D43 od severu a ve chvíli, kdy by se to dostalo na úroveň Lipůvky, tak by se nejspíš začaly dít věci...
Jen se divím, že dodnes v Lipůvce nezačali místní občas blokovat stávající průtah I/43. Taková blokáda na pár hodin ve špičce přece jenom občas to řešení problému urychlí
Ono by to asi opravdu chtělo začít stavět D43 od severu a ve chvíli, kdy by se to dostalo na úroveň Lipůvky, tak by se nejspíš začaly dít věci...
Jen se divím, že dodnes v Lipůvce nezačali místní občas blokovat stávající průtah I/43. Taková blokáda na pár hodin ve špičce přece jenom občas to řešení problému urychlí
-
- Příspěvky: 707
- Registrován: 22.9.2009 20:02:33
Re: [D43] Obecně
Pokud by někdo chtěl diskutovat s pánem, který je v druhé polovině druhého vstupu v Senátu....
http://www.zahradnizeleznicedrasov.cz/# ... .cz-659241
http://www.zahradnizeleznicedrasov.cz/# ... .cz-659241
Re: [D43] Obecně
Ještě znovu ohledně té intenzity na D43. Myslím, že je chyba nad D43 přemýšlet v mezích dopravních problémů někde mezi Brnem a Boskovicemi. Vemte v úvahu jenom budoucí tranzit S3-D11-D35-D43-D52-A5 (Štětín-Vídeň), kolik to může být tisíc za den? Nemáme tady někoho, kdo by to uměl odhadnout?
K tomu ještě připočítejte cestu na Slovensko a do Maďarska přes D43-D2-M1.
K tomu připočítejte, že D43 bude na jedné z alternativních tras, pokud budou kolony na D1.
Laicky mi z toho vychází, že intenzita bude dost velká na to, aby byla potřebná plnohodnotná dálnice v celé délce D43, a mám obavy z intenzity okolo Brna, pokud D43 povede přes Bystrc (teď nehodnotím, jestli je to dobře nebo ne) a bude sloužit místní dopravě.
K tomu ještě připočítejte cestu na Slovensko a do Maďarska přes D43-D2-M1.
K tomu připočítejte, že D43 bude na jedné z alternativních tras, pokud budou kolony na D1.
Laicky mi z toho vychází, že intenzita bude dost velká na to, aby byla potřebná plnohodnotná dálnice v celé délce D43, a mám obavy z intenzity okolo Brna, pokud D43 povede přes Bystrc (teď nehodnotím, jestli je to dobře nebo ne) a bude sloužit místní dopravě.
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: [D43] Obecně
Ono i v Německu a jiných zemích je stát pod tlakem donucen některé komunikace postavit jen dvoupruhové z důvodu zbytečnosti. Řvouni jsou spokojeni a v "tichosti" se později silnice stejně musí kvůli intenzitám rozšířit. Takto to dopadne i u nás na silnicích 35 kolem Českého ráje nebo 49 na Slovensko. Lepší postavit něco než čekat na zázrak.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: [D43] Obecně
D43 od Svitávky po D35 nebude nejspíš připravována jako čtyřpruh. Na ten ekonomika nejspíše nevyjde.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: [D43] Obecně
Hlavně aby zůstala zachována územní rezerva a ideálně byly na rozšíření připraveny mosty.
Re: [D43] Obecně
Ahoj, nikde mne nehledej - sic jsem o tom pred 4 lety p tom uvazoval, ale letos ani neuvazuji...Mike píše:tak zbývá jen zveřejnit na jaké kandidátce se "ttc" nachází a brňané, šup do toho
.... dokonce jsem par lidem zkousel ciste filozoficky rici co by se stalo, kdyby do kraje kandidovalo jednoucelove hnuti typu "Obcane pro D43" ... s programem porpory modernich silnic a zeleznic a v ostatnich tematech nic....
... prislo mi to jako napad na dobrej spolek co kdyby prekrocil 5% tak by byl idealni koalicni partner... velke strany to nechaji stranou nebo tema silnic objetuji v ramci koalici se zelenymi tak proc by to nemohli obetovat naopak ... stejne v tech stranach je dost lidi co by to chteli jen se boji o sva koryta a jisti si je spolupraci se zelenymi... tu vymenu by tak mozna uvitali.... tak kdyby se nekdo chtel angazovat tak to berte jako tip... ode mne by hlas mel okamzite aniz bych nezkoumal kdo to dava dokupy....
To Lenny - kolik aut je potreba aby ta ekonimika vysla na 2+2? pripadne namas odkaz jak se toto pocita at jsme v obraze i ostatni... Diky
Re: [D43] Obecně
KarelLer píše:Ještě znovu ohledně té intenzity na D43. Myslím, že je chyba nad D43 přemýšlet v mezích dopravních problémů někde mezi Brnem a Boskovicemi. Vemte v úvahu jenom budoucí tranzit S3-D11-D35-D43-D52-A5 (Štětín-Vídeň), kolik to může být tisíc za den? Nemáme tady někoho, kdo by to uměl odhadnout?
K tomu ještě připočítejte cestu na Slovensko a do Maďarska přes D43-D2-M1.
K tomu připočítejte, že D43 bude na jedné z alternativních tras, pokud budou kolony na D1.
Laicky mi z toho vychází, že intenzita bude dost velká na to, aby byla potřebná plnohodnotná dálnice v celé délce D43, a mám obavy z intenzity okolo Brna, pokud D43 povede přes Bystrc (teď nehodnotím, jestli je to dobře nebo ne) a bude sloužit místní dopravě.
Toto je špatná úvaha - nejde o tom kam na jih, ale odkud na sever. Tedy uvažujme Štetín - celá jižní Evropa od Itálie po Turecko.... Ani toto nedělá zajímavý tranzit.
Stačí se mkrnout na lidnatost jednotlivých vojvodství v Polsku.... většina obyvatel Polska žije na východě. Je to dáno 2.sv.válkou kdy tato část dnešního Polska bylo ve skutečnosti Německo a Polsku náležely naopak oblasti v dnešním Bělorusku. Prostě Polsko se šouplo por roce 1945 na západ a o hodně. Prakticky ČR by sousedila s předválečným Polskem akorát u Opavy a Ostravy.
Pak k tomu připočtěte ještě stav námořních tras - mrkněte na mapu - Norsko, Švédsko je napojeno na Německo a Finsko naopak na Estonsko, tedy tudy ze skandinávie nikdo nepojede.
A to pomíjím fakt, že v Polsku tímto směrem není dálnice.
Realita je taková, že těch mnou odhadovaných 10-15 tis. aut tam bude, ale jen díky tomu, že se logicky zvýši spolupráce Hradce a Pardubic s Brnem, když to dají za 1h a ne za 2h. Ten mezinárodní tranzit by přenesla vklidu i silnice II.třídy jež by nejela přes obce.
Re: [D43] Obecně
To není tak úplně pravda, protože i v předválečném Polsku samozřejmě platilo, že čím dál víc na východ, tím menší hustota zalidnění. Lubušské (Zelená Hora a Gorzów Wielkopolski) a Západopomořanské (Štětín) vojvodství na západě sice patří k nejméně hustě zalidněným, ale totéž platí i pro Varmijsko-Mazurské (Olsztyn), Podlaské (Białystok) a Lublinské na východě. Naopak poněmecké Dolní Slezsko je v tomto směru srovnatelné s Mazovskem (Varšava) a je hustěji zalidněné než Velkopolsko (Poznaň) nebo Lodžské vojvodství, které byly součástí předválečného Polska. Největší koncentrace obyvatel je dneska na jihu/jihovýchodě Polska hlavně v oblastech Slezska a Malopolska (Katovice a Krakov). Tady je to vidět až na úroveň jednotlivých obcí: https://pl.wikipedia.org/wiki/G%C4%99st ... 6_roku.pngttc píše:Stačí se mkrnout na lidnatost jednotlivých vojvodství v Polsku.... většina obyvatel Polska žije na východě. Je to dáno 2.sv.válkou kdy tato část dnešního Polska bylo ve skutečnosti Německo a Polsku náležely naopak oblasti v dnešním Bělorusku. Prostě Polsko se šouplo por roce 1945 na západ a o hodně. Prakticky ČR by sousedila s předválečným Polskem akorát u Opavy a Ostravy.
Jinak ale souhlas, že Štětín je možná důležitý regionálně, ale nevyprodukuje narozdíl od Trojměstí zdaleka takový tranzit zboží (viz např. http://biznes.onet.pl/wiadomosci/transp ... iem/w3dgbd), aby se dalo počítat s tím, že to vygeneruje nějaké velké intenzity tímto směrem na jih.
To už nebude moc dlouho platit, letos bude dokončená celá rychlostní silnice S3 ze Štětína až do Bolkowa cca 30 km před českou hranici (kromě jednoho úseku, který má zpoždění a bude asi až v roce 2019) a na zbytek až k hraničnímu přechodu Lubawka/Královec běží tendr, kde by se měly podepisovat smlouvy už někdy v druhém kvartálu.ttc píše:A to pomíjím fakt, že v Polsku tímto směrem není dálnice.
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: [D43] Obecně
Ono je víceméně jedno, jestli je D43 důležitá pro tranzit, ona úplně stačí i pro českou vnitrostátní dopravu, aby byla vytížena. A to, že je důležitá pro tranzit jasně dokazuje skutečnost, že silnice I/43 je evropskou silnicí E461.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: [D43] Obecně
především by napojila takový odříznutý region, jako je Kralicko, Šumpersko
i tam jsou dnes firmy, které exportují západním směrem a dostupnost D35 neřeší vše
o výhodnosti "vedlejšího" spojení na Brno ani nemluvě - vpodstatě od Poděbrad na východ se to stane zajímavým
když je možné stavět D3 bez napojení, tak by měla i jít i D43
možná zajímavější než 2pruh, by bylo ji stavět jako R
i tam jsou dnes firmy, které exportují západním směrem a dostupnost D35 neřeší vše
o výhodnosti "vedlejšího" spojení na Brno ani nemluvě - vpodstatě od Poděbrad na východ se to stane zajímavým
když je možné stavět D3 bez napojení, tak by měla i jít i D43
možná zajímavější než 2pruh, by bylo ji stavět jako R
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: [D43] Obecně
Pro Tomas 1975: docela ráda bych věděla, zda náhodou nejste autorem knihy o historii německé dálnice. Jestli ano, dá se někde na internetu najít? Zajímá mě to.
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: [D43] Obecně
https://www.rsd.cz/wps/portal/web/rsd/d ... -publikace
Záložka historie
Záložka historie
R48 -> D48 se podařilo!
-
- Příspěvky: 707
- Registrován: 22.9.2009 20:02:33
Re: [D43] Obecně
Publikace jsou 10 a 8 let staré a v mnoho ohledech překonané.
Níže máte odkaz na výstavní panely výstavy v TM Brno kde jsou novější a rozsáhlejší informace (stav 2013).
Pro budoucnost připravuje trilogii ,,Říše staví dálnice", ale nevím zda seženu dost financí....
http://opevneni.blogspot.cz/search/labe ... or%C3%A1tu
Odkaz jsem opravil - MzO
Níže máte odkaz na výstavní panely výstavy v TM Brno kde jsou novější a rozsáhlejší informace (stav 2013).
Pro budoucnost připravuje trilogii ,,Říše staví dálnice", ale nevím zda seženu dost financí....
http://opevneni.blogspot.cz/search/labe ... or%C3%A1tu
Odkaz jsem opravil - MzO
Re: [D43] Obecně
Děkuji za pro mě cenné info jak Tomasovi 1975, tak Martinovi z Ostravy. Našla jsem zajímavá čtení. Zvláště pak v historii na str.21, kde je pouhá zmínka o zadání studií pro silnici Jihlava- Znojmo a dále nic. Uvažovalo se o nějakém spojení Prahy s Vídní přes Znojmo? Na mapách je spojení jen přes Brno na Vratislav, což je pochopitelné, protože tam byla posílána většina odsouzených politických vězňů z Kouniček.
-
- Příspěvky: 707
- Registrován: 22.9.2009 20:02:33
Re: [D43] Obecně
Dá se říci, že nic k tomuto tématu neexistuje. Myšlenka dálnice mezi Jihlavou (odbočka z dálnice mezi Prahou a Brnem), Znojmem a dále na Vídeň měla velmi krátký život. Mělo se jednat o nejkratší spojení Berlína a Vídně. Spojení ovšem bylo záhy nahrazeno dálnicí Berlín - Vratislav - Brno - Vídeň o plánované délce 630 km. Část do Vratislavy byla v provozu a další části rozestavěné nebo v různé fázi projektové přípravy.....
Mimo zmínky a nákresu v Technickém obzoru 1939 a Die Strasse - Die Autobahn 1940 k tomu nic není. Možná si na e badatelně prohledejte archivní fondy Generální ředitelství stavby dálnic a Generální ředitelství stavby dálnic - dodatky.....
Elektronicky najdete pouze inventáře.... Jezdit do Prahy kvůli dvěma - třem listům teoretických úvah se nevyplatí....
Z Prahy do Vídně by se jezdilo přes Brno. Z naší dálnice by jste odbočila na tehdy rozestavěné křižovatce mezi obcemi Troubsko - Ostopovice - Bosonohy a přes Želešice, Pohořelice a velký viadukt u Pasohlávek by jste pokračovala na Vídeň...
Pokud to tedy shrneme tak mimo úvahu z podzimu 1938 a další úvahu z počátku šedesátých let nic neexistuje.....
Na Znojmo mám krásné vzpomínky jako kluk. Jezdil jsem tam z dědou k jeho rodičům...
Smetanova ulice. Želetice, kde praděda prosadil stavbu nové školy, Miroslav.....
Nebudu sentimentální....
Mimo zmínky a nákresu v Technickém obzoru 1939 a Die Strasse - Die Autobahn 1940 k tomu nic není. Možná si na e badatelně prohledejte archivní fondy Generální ředitelství stavby dálnic a Generální ředitelství stavby dálnic - dodatky.....
Elektronicky najdete pouze inventáře.... Jezdit do Prahy kvůli dvěma - třem listům teoretických úvah se nevyplatí....
Z Prahy do Vídně by se jezdilo přes Brno. Z naší dálnice by jste odbočila na tehdy rozestavěné křižovatce mezi obcemi Troubsko - Ostopovice - Bosonohy a přes Želešice, Pohořelice a velký viadukt u Pasohlávek by jste pokračovala na Vídeň...
Pokud to tedy shrneme tak mimo úvahu z podzimu 1938 a další úvahu z počátku šedesátých let nic neexistuje.....
Na Znojmo mám krásné vzpomínky jako kluk. Jezdil jsem tam z dědou k jeho rodičům...
Smetanova ulice. Želetice, kde praděda prosadil stavbu nové školy, Miroslav.....
Nebudu sentimentální....
-
- Příspěvky: 1223
- Registrován: 27.5.2014 14:28:00
- Bydliště: D11 - exit 62
Re: [D43] Obecně
Nějaké čtení k D43, resp. S43:
https://zpravy.aktualne.cz/regiony/jiho ... f6b220ee8/
https://zpravy.aktualne.cz/regiony/jiho ... f6b220ee8/
Re: [D43] Obecně
Tomasovi dík. I za ten sentiment. Vrtalo mi hlavou, a pořád vrtá, proč se tak všichni snaží vést v Jihomoravském kraji všechny silnice přes Brno. Mám to město a jeho okolí ráda, ale už do nyní zasekaného města směrovat další silnice, to prostě nepochopím. A do Vídně přes Mikulov, to je podle mě zrůdnost. Právě přes Znojmo (přesněji okolo Znojma) by to bylo podle mě výhodnější a rychlejší uvažujeme - li o směru sever - jih Evropy. Asi byste se ve Znojmě dnes hodně divil. Smetanova ulice je před osmou hodinou tak vytížená, že se skoro nedá přejít na druhou stranu. Řidiči si hledají každou skulinku kvůli rozestavěnému obchvatu, který ovšem bude přímo ve městě. Až na něj pustí auta z celé Evropy, bude hůř než teď po klasickém průtahu. Jako naprostý laik vidím v plánování silnic a dálnic zbrklost, nedomyšlenost,politikaření a v konečném výsledku z toho jsou jen sáhodlouhé průtahy, které domněle působí ekoteroristé, ale já vidím hlavní viníky právě ve zmateném plánování a diletanství stavebních a dalších příslušných odborů. To tady ale nevyřešíme.
Re: [D43] Obecně
Klarko, já chápu, že nechápete. Protože podle mne zřejmě nechcete chápat. V zásadě totiž existují dva druhy dopravy - místní a tranzitní. Problémem je, že stát nechce vyhazovat peníze za čistě tranzitní komunikace, aby vedly daleko v polích ode všech měst a jezdil po nich jen tranzit co ČR projíždí. Raději peníze dá stát na důchody a sociální podpory. Nebýt transferu z EU tak totiž už téměř nezbývá za co stavět novostavby. A proto se projektanti nemůžou rozmachovat daleko od měst jak bysme si to oba přáli. Aspoň tak to námi volené politické strany nastavily a já myslím, že je to s ohledem na lidi v důchodovém věku relativně správně.klarka píše:Vrtalo mi hlavou, a pořád vrtá, proč se tak všichni snaží vést v Jihomoravském kraji všechny silnice přes Brno. Mám to město a jeho okolí ráda, ale už do nyní zasekaného města směrovat další silnice, to prostě nepochopím...
Brno je středobodem velké aglomerace, a cílem cest lidí i ze vzdálenějšího okolí. Brněnská aglomerace se vzhledem k rostoucím cenám nemovitostí ve městě silně rozrůstá v přilehlých okresech, zejména na severu, kde je krásná příroda. Snem snad každého druhého v paneláku je mít 20-40km za městem domek a dojíždět do Brna za prací. Nebo mít domek dál a dojíždět z paneláku na víkend na chatu. Při nevyřešeném brněnském nádraží kam se už další (a hlavně delší) vlaky prostě nevejdou zbývá lidem jen jet autem. Při neexistujícím severojižním obchvatu D43 Brna (a o tom se tu bavíme) tak opravdu veškerá doprava musí směřovat do Brna, na nedokončený VMO kde pak stojí v zácpě. Zkuste se prosím podívat výše na odkaz od kolegy a podívat se co v něm je - jsou to varianty obchvatů, jak dopravu vést mimo centrum města. Vězte, že u každé z nich existuje nevýhoda, kdy doprava bude vedena někomu blízko jeho bydliště. Nějak se však u podobných úvah (a to se podle Vašich příspěvků o Znojmě děje často i Vám) zapomíná na ty, co jim tato doprava již nyní poposkakuje v zácpě před domem. Jinak já podobně jako vy jsem nespokojen se současným stavem - kdy tyto jevy nejsou minimalizovány, ale jsou zabržděny buď aktivistou který umí hlasitě protestovat, nebo úředníkem, kterému při podobném křiku nestojí za to jít ze zóny klidu do zóny konfrontace a rozhodnout podle selského rozumu, aby se problém pro většinu co jím trpí vyřešil. Nicméně stejně jako Vy mám obavy z přímé demokracie, kdy pro vyřešení problému 99% obyvatel na úkor 1% nebudou vůbec brány ohledy na tuto menšinu vůbec brány v potaz. Nicméně odklon od demokracie směrem na státy kde se právy menšin nikdo nepárá je u většiny české společnosti v posledních letech zřetelný. Bohužel. Ale asi to jinak u nás nepůjde. Mě se to nelíbí, ale asi budeme muset projít na chvíli z jednoho extrému do druhého...
No nic, pokusil jsem se o popis a vysvětlení stavu věcí, které buď pochopíte nebo Vám to nepůjde nebo nebudete chtít jej pochopit. V každém případě se předem omlouvám, ale na Vámi citově zabarvenou odpověď podobně jako jiní tady na fóru odpovídat dál nebudu... Pokud pochopíte důvod, máte můj respekt...
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: [D43] Obecně
Ve velkých městech a to i menších než je Znojmo dělá dopravní zácpy více než tranzit hlavně místní doprava. Přes naše město žádný mezinárodní tranzit a ani významný vnitrostátní tah nevede a přesto je město neustále zacpané. Obchvat by tedy nepomohl, proto se žádný neplánuje. Znojmo díky obchvatu vystrnadí z města nákladní dopravu a tranzit mířící k hranicím, hlavně o prázdninách, čímž si město uleví a ulice mohou patřit jen místním a dojíždějícím. Stejně tak se může ulevit i jiným městům plánujících obchvat. My tu možnost doma nemáme, leda bychom po městě zakázali jezdit.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: [D43] Obecně
ještě pro jistotu odkazy o čem se tu bavíme: https://www.kr-jihomoravsky.cz/archiv/o ... _12_04.pdf a http://zurka.cz
Re: [D43] Obecně
Díky Marty za zajímavý odkaz !
-
- Příspěvky: 1053
- Registrován: 25.2.2014 11:34:01
- Bydliště: Javorník/Obertaufkirchen
- Kontaktovat uživatele:
Re: [D43] Obecně
Sem a tam dokonce nějaká media napíší pár řádek o D43:
http://veda-a-technika.eurozpravy.cz/te ... obyt-brno/
http://veda-a-technika.eurozpravy.cz/te ... obyt-brno/
Na konci světa: I/60 a kousek od civilizace: A 94, jinak na cestě mezi nimi.