1101 Praha – Jirny, zkapacitnění na 3+3
Re: 1101 Praha – Jirny, zkapacitnění na 3+3
Chybějící vodicí čáru potvrzuji. V pátek v dešti jsem taky nejspíš jel až po štěrku (to byla průtrž, že nebylo vidět vůbec nic).
Re: 1101 Praha – Jirny, zkapacitnění na 3+3
Včerejší stav: Oba směry jezdí po půlce dálnice, která je za normálního provozu směr Praha, provoz 2+2. Půlka směr Hradec je vyhrabaná, a dochází k festovní rekonstrukci. Oproti dřívějšku mi připadá, že došlo k většímu vyhrabání té hradecké poloviny. Na mnoha místech jsou vidět velké modré trubky. Nevíte na co jsou ? Drenáž - odvodnění ? Překvapují mě jejich velké rozměry.
Jedna foto trubek z dřívějška:
https://www.jpeg.cz/images/2018/05/22/DSC09357.jpg
Jedna foto trubek z dřívějška:
https://www.jpeg.cz/images/2018/05/22/DSC09357.jpg
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: 1101 Praha – Jirny, zkapacitnění na 3+3
Trubky pro středovou kanalizaci, myšleno vedoucí pod středovým pásem. Mě se nezdají velké Musíte brát v úvahu, že musí pobrat silný déšt a tedy všechnu vodu z osmi pruhů dálnice (včetně odstavného). Ta voda z vozovky sice odtéká i do příkopů a nejen přímo do vpustí u levých pruhů, ale z těch příkopů je pak sváděna podzemím zase do středové kanalizace, odkud míří do usazovací nádrže.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: 1101 Praha – Jirny, zkapacitnění na 3+3
Ok, díky. Asi také záleží na četnosti napojení na vodní toky, tedy na ploše odvodňovaného území. To je to napojeno vždy přes usazovací nádrž ? Nebo to lze někde napojit přímo do potoka ?
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: 1101 Praha – Jirny, zkapacitnění na 3+3
Ty nové by měly být vždy jen přes nádrž nebo případně napojené na obecní kanalizace. Ale o nic moc nejde, vlastně jen takový bazén se třemi komorami, který však zachytí bordel smytý z vozovky a příkopů, bahno, štěrk. S olejem a benzínem si neporadí, ale hasiči mohou nádrž uzavřít a propláchnout kanalizaci a vyčerpat jen jí v případě nehody. Ale překvapilo mě, že z první velké dálniční nádrže, připomínající žumpu, vytékala do druhé už čistší a nakonec do potoka fakt čistá. Samozřejmě při silném dešti už je účinnost čištění malá a vše se hrne horem do potoka. Stejně jako i u běžných ČOV, aby se nepoškodily.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: 1101 Praha – Jirny, zkapacitnění na 3+3
Díky za vysvětlení. O odvodnění dálnic toho moc nevím. Jeden takový starší "septik" bude asi i tady na začátku D8:
https://goo.gl/maps/ayxW6kk7diC2
Dlouho jsem nevěděl k čemu je to dobré.
Na novějších stavbách je k vidění spíš takové "jezírko". Jako třeba tady je jedno rozestavěné, také na D8:
https://goo.gl/maps/VVXGL1EFUWF2
https://goo.gl/maps/ayxW6kk7diC2
Dlouho jsem nevěděl k čemu je to dobré.
Na novějších stavbách je k vidění spíš takové "jezírko". Jako třeba tady je jedno rozestavěné, také na D8:
https://goo.gl/maps/VVXGL1EFUWF2
Re: 1101 Praha – Jirny, zkapacitnění na 3+3
Cca na 2/3 úseku probíhají především práce na dešťové kanalizaci (SDP i pravý okraj), 1/3 úseku připravena na pokládku podkladních vrstev. Finišer na místě cca na km 5.7.
https://www.jpeg.cz/images/2018/06/11/Clipboard01.jpg
https://www.jpeg.cz/images/2018/06/11/DSC09456.jpg
https://www.jpeg.cz/images/2018/06/11/DSC09457.jpg
https://www.jpeg.cz/images/2018/06/11/DSC09459.jpg
https://www.jpeg.cz/images/2018/06/11/DSC09460.jpg
https://www.jpeg.cz/images/2018/06/11/Clipboard01.jpg
https://www.jpeg.cz/images/2018/06/11/DSC09456.jpg
https://www.jpeg.cz/images/2018/06/11/DSC09457.jpg
https://www.jpeg.cz/images/2018/06/11/DSC09459.jpg
https://www.jpeg.cz/images/2018/06/11/DSC09460.jpg
Re: 1101 Praha – Jirny, zkapacitnění na 3+3
Podle mě je to jezírko pouze retenční nádrž, DUN je pod těmi poklopy vlevo. Nádrž se většinou staví z důvodu, že správce toku povolí vypouštět jen určité množství vody do toku a tak ji musíte zadržet.Lynx píše:.Na novějších stavbách je k vidění spíš takové "jezírko". Jako třeba tady je jedno rozestavěné, také na D8:
https://goo.gl/maps/VVXGL1EFUWF2
Re: 1101 Praha – Jirny, zkapacitnění na 3+3
Díky za vysvětlující připomínku. Jsem rád, že se postupně dozvídám některé pro mě nejasné věci,. Po pár letech čtení tohoto fóra ze mě nakonec bude dálniční projektant
Re: 1101 Praha – Jirny, zkapacitnění na 3+3
Není lepší retenovat vyčištěnou vodu po průtoku DUN? Přijde mi, že tohle se musí hned zanést splaveninami...
Re: 1101 Praha – Jirny, zkapacitnění na 3+3
Podle toho, co je vidět při průjezdu, to vypadá, že dešťová kanalizace se osazuje na krajnici a nikoliv do středového pásu. Předpokládám, že je to dané sklonem vozovky. Nebo se pletu a část se usazuje i do středu? Která?
Re: 1101 Praha – Jirny, zkapacitnění na 3+3
Na této fotce je vidět kanalizace (vykukující šachty) ve středu vozovky. Jinde je zase vidět u krajinice, takže je to asi kombinované.
https://www.jpeg.cz/images/2018/06/11/DSC09460.jpg
Mě by zajímalo jak to bude řešeno s těmi středovými svodidly mezi které bude nasypán drcený beton - to bude zřejmě vedle té kanalizace.
https://www.jpeg.cz/images/2018/06/11/DSC09460.jpg
Mě by zajímalo jak to bude řešeno s těmi středovými svodidly mezi které bude nasypán drcený beton - to bude zřejmě vedle té kanalizace.
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: 1101 Praha – Jirny, zkapacitnění na 3+3
Vést kanalizaci středem je jednodušší, ovšem jen při stavbě dálnice Tak ono není dáno, že by to muselo vést vždy středem, důležité je, aby se nahoru také někam vešly revizní šachty s poklopem https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C3%A1ln ... vba_D3.jpg. A když se to vede středem, postačí jen jedno potrubí (stoka), do které po pravidelných rozestupech (pod šachtou je křížení) ústí z boku trubky z příkopů. http://elmotrade.cz/reference/stredova- ... lnici-d11/ Nebo se to z příkopů svádí do trubek na krajnicích a ty jsou napojeny ke středové kanalizaci až po mnohem větších rozestupech. U rekonstruované dálnice to ani jinak nejde, pokud jí nechcete cca každých 50 metrů překopat
A ani ty "čističky" či usazovací nádrže, což jsou vlastně septiky, nejsou úplně všude a je jich spousta druhů. Od jezírek, sloužící spíš jako retence, betonových bazénů, podzemních nádrží http://www.klartec.cz/buxus/images/foto ... kominy.jpg až po jednoduché přepady v betonovém příkopu u dálnice, vedoucí k potoku. Nevím přesně, jak to je s normami, kde to může proudit přímo někam do vodoteče bez čištění, protože kdyby se všechno muselo čistit, tak máme pod dálnicemi dlouhý ropovod
A ani ty "čističky" či usazovací nádrže, což jsou vlastně septiky, nejsou úplně všude a je jich spousta druhů. Od jezírek, sloužící spíš jako retence, betonových bazénů, podzemních nádrží http://www.klartec.cz/buxus/images/foto ... kominy.jpg až po jednoduché přepady v betonovém příkopu u dálnice, vedoucí k potoku. Nevím přesně, jak to je s normami, kde to může proudit přímo někam do vodoteče bez čištění, protože kdyby se všechno muselo čistit, tak máme pod dálnicemi dlouhý ropovod
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: 1101 Praha – Jirny, zkapacitnění na 3+3
V dnešní době, kdy jsou problémy se suchem, bych se moc nedivil, kdyby se začaly do budoucna u dálnic dělat také zasakovací pole či studny. Aby nám voda jen tak neutíkala ...
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: 1101 Praha – Jirny, zkapacitnění na 3+3
Ano, pořád se snažíme vodu jen odněkud odvádět nebo odněkud přivádět, v menším měřítku zadržovat na povrchu do přehrad, ale jak jí zadržet v podzemí jaksi nikdo neřeší. Také mě kolikrát napadla představa, že by u každého nového domu či parkoviště supermarketu nebo skladové haly musela být vykopána šachta, která by pojala veškerou dešťovou vodu a ta by se pomalu vsakovala do země. Ovšem ono to není tak jednoduché jak se zdá. Musel by být proveden geologický průzkum a ne všude je podloží tak dobře "nasákavé". Mohlo by se také stát, že by Vám to odneslo barák nebo silnici:-) Tedy spíš odplavilo stráň kvůli sesuvu přesycenou zeminou. A tam kde je rovina, tam zase bývá hladina spodní vody dost vysoko - já jí mám metr a půl pod trávníkem. Studnu vykopu rýčem a na sklípek můžu zapomenout. Jediné řešení je zdá se vytvářet neodtokové lužní lesy a umělé bažiny.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: 1101 Praha – Jirny, zkapacitnění na 3+3
Dnes ráno jsem se při průjezdu zaměřil na dešťovou kanalizaci na rekonstruovaném úseku a mám k tomu pár otázek na znalé:
1) V původním provedení (pojížděná polovina) tam nic takového není - voda z vozovky prostě odteče mimo dálnici samovolně. Něco jsem přehlédl, nebo se v 90. letech dešťová kanalizace nestavěla?
2) Jak se dělají vpustě do nové kanalizace? Dělá to na mě dojem, že tam pokládají to modré potrubí a revizní šachty, ale nic dalšího. Jak se tam ta voda dostane? Určitě tam někde něco bude, ale z auta není nic vidět.
3) Už to tady někdo zmiňoval, ale asi to zapadlo. V SDP mají být betonová svodidla vyplněná drtí. To tou drtí zasypou ty revizní šachy nebo budou revizní šachty "ve vozovce" před svodidly?
1) V původním provedení (pojížděná polovina) tam nic takového není - voda z vozovky prostě odteče mimo dálnici samovolně. Něco jsem přehlédl, nebo se v 90. letech dešťová kanalizace nestavěla?
2) Jak se dělají vpustě do nové kanalizace? Dělá to na mě dojem, že tam pokládají to modré potrubí a revizní šachty, ale nic dalšího. Jak se tam ta voda dostane? Určitě tam někde něco bude, ale z auta není nic vidět.
3) Už to tady někdo zmiňoval, ale asi to zapadlo. V SDP mají být betonová svodidla vyplněná drtí. To tou drtí zasypou ty revizní šachy nebo budou revizní šachty "ve vozovce" před svodidly?
Re: 1101 Praha – Jirny, zkapacitnění na 3+3
Každá nová stavba musí mít vyřešené nakládání s odpadními vodami, jak splaškovými, tak dešťovými. Možnost vypouštění do toku určí správce toku. Dnes je velký tlak na to, aby se voda vsakovala a tako pod velkou většinou jsou opravdu vsakovací nádrže. Ona i ta retenční nádrž kolikrát slouží jako vsakovací. Dnes už i u rodinných domu, pokud v obci není dešťová kanalizace se vody řeší vsakováním.Honey72 píše:Ano, pořád se snažíme vodu jen odněkud odvádět nebo odněkud přivádět, v menším měřítku zadržovat na povrchu do přehrad, ale jak jí zadržet v podzemí jaksi nikdo neřeší. Také mě kolikrát napadla představa, že by u každého nového domu či parkoviště supermarketu nebo skladové haly musela být vykopána šachta, která by pojala veškerou dešťovou vodu a ta by se pomalu vsakovala do země. Ovšem ono to není tak jednoduché jak se zdá. Musel by být proveden geologický průzkum a ne všude je podloží tak dobře "nasákavé". Mohlo by se také stát, že by Vám to odneslo barák nebo silnici:-) Tedy spíš odplavilo stráň kvůli sesuvu přesycenou zeminou. A tam kde je rovina, tam zase bývá hladina spodní vody dost vysoko - já jí mám metr a půl pod trávníkem. Studnu vykopu rýčem a na sklípek můžu zapomenout. Jediné řešení je zdá se vytvářet neodtokové lužní lesy a umělé bažiny.
To že se vody řeší jen odváděním je jen neznalost věci.
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: 1101 Praha – Jirny, zkapacitnění na 3+3
1/ záleží na sklonu vozovky. Pokud je skloněná ke středu, je hned za čárou žlab (korýtko), odvádějící vodu k nejbližšímu kanálku nebo tam bývá obrubník a v něm jsou boční kanálky anebo kanálky hned za čárou. Středové žlaby nemám rád, bojím se že do nich vjedu https://www.google.cz/maps/@49.5829693, ... 312!8i6656 Naštěstí se někde zakrývají krytem, ve kterém jsou průduchy https://www.google.cz/maps/@49.5857432, ... 312!8i6656. Pokud je vozovka skloněná ke krajnici, tak voda stéká většinou do příkopu a odtud se svádí do kanalizace.
https://www.google.cz/maps/@49.7530977, ... 312!8i6656
2/ ty příčně položené trubky tam jistě budou, ústí přímo do šachet a dají se použít. Musela by se kvůli novým vybagrovat nejen betonová vozovka, ale i podloží apod. Anebo budou nové trubky podvrtány pod vozovkou nějakým "krtkem".
3/ ono ani pod běžnými svodidly není kolikrát moc dobrý přístup k otevření poklopu, který je minimálně zarostlý keři (dává se tam cedulka, aby věděli kde vzít mačetu nebo prostě pod svodidlem Každopádně, lézt do šachty je spíše výjimečná záležitost, která by si stejně vyžádala omezení provozu, takže nějaké nadzdvihnutí betonového svodidla jednou za deset let asi nebude problém To se stejně možná musí provést nějaká rekonstrukce nebo výměna svodidel.
po otevření dálnice:
https://www.google.cz/maps/@49.5806177, ... 312!8i6656
za pár let to samé místo:
https://www.google.cz/maps/@49.5807326, ... 312!8i6656
a jinde:
https://www.google.cz/maps/@49.3757724, ... 312!8i6656
https://www.google.cz/maps/@49.7530977, ... 312!8i6656
2/ ty příčně položené trubky tam jistě budou, ústí přímo do šachet a dají se použít. Musela by se kvůli novým vybagrovat nejen betonová vozovka, ale i podloží apod. Anebo budou nové trubky podvrtány pod vozovkou nějakým "krtkem".
3/ ono ani pod běžnými svodidly není kolikrát moc dobrý přístup k otevření poklopu, který je minimálně zarostlý keři (dává se tam cedulka, aby věděli kde vzít mačetu nebo prostě pod svodidlem Každopádně, lézt do šachty je spíše výjimečná záležitost, která by si stejně vyžádala omezení provozu, takže nějaké nadzdvihnutí betonového svodidla jednou za deset let asi nebude problém To se stejně možná musí provést nějaká rekonstrukce nebo výměna svodidel.
po otevření dálnice:
https://www.google.cz/maps/@49.5806177, ... 312!8i6656
za pár let to samé místo:
https://www.google.cz/maps/@49.5807326, ... 312!8i6656
a jinde:
https://www.google.cz/maps/@49.3757724, ... 312!8i6656
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: 1101 Praha – Jirny, zkapacitnění na 3+3
ad vsakování - dnes se skutečně se svojí stavbou nemůžete jen tak připojit na dešťovou kanalizaci. Podílel jsem se na stavbě skladovací haly s velkými zpevněnými plochami pro kamiony - a jsou tam mohutná vsakovací pole právě pod tím parkovištěm. U rodinného domku se také nesmíte na dešťovku připojit, také jsme navrhovali vsakovací pole. Takže v oblastech s vhodnými vsakovacími podmínkami je dešťovka dnes v podstatě jen pro odvádění vody ze zpevněných ploch (veřejných). Ale ani tam to vždy nejde. Nedavno se nám stalo u kousku silnice, že nám nepovolili připojit se na dešťovku (přestože vede pod tím pozemkem), protože je přetížená místní ČOV do které to teče. Tak jsme museli udělat zasakovací žebra vedle ulice, namísto zeleného travního pásu.
Jak se to ale řeší v případě vysoké hladiny podzemní vody, to netuším. Předpokládám, že tam nezbývá nic jiného než zmíněná dešťovka a směr potok. Obecně pro zasakování by mělo být zasakovací pole alespoň 1 m nad HPV a to pole má nějákou výšku + krytí. Dále pak záleží na typu zeminy, jestli je vůbec pro vsakování vhodná.
Jak se to ale řeší v případě vysoké hladiny podzemní vody, to netuším. Předpokládám, že tam nezbývá nic jiného než zmíněná dešťovka a směr potok. Obecně pro zasakování by mělo být zasakovací pole alespoň 1 m nad HPV a to pole má nějákou výšku + krytí. Dále pak záleží na typu zeminy, jestli je vůbec pro vsakování vhodná.
Re: 1101 Praha – Jirny, zkapacitnění na 3+3
Ohledně vsakování doporučuji vyhlášku 501/2006 Sb. §20 odst. 5) část c), případně v Praze Pražské stavební předpisy §38.
Re: 1101 Praha – Jirny, zkapacitnění na 3+3
To je jasné, ale přece mi to přijde "čajíček" proti stavu, kdy ten poklop obestavím z obou stran svodidly a zasypu metrem betonové drtě.Honey72 píše:... ono ani pod běžnými svodidly není kolikrát moc dobrý přístup k otevření poklopu ...
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: 1101 Praha – Jirny, zkapacitnění na 3+3
Drtí to asi zasypané nebude, podle fotek vidím vrchní díl pro poklop betonové šachty dost vysoko, řekl bych s úrovní vozovky. A aby si najímali k nalezení poklopu archeology se mi nezdá
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
-
- Příspěvky: 924
- Registrován: 14.5.2009 11:09:38
- Bydliště: Mezi 2 dálnicema, mezi VRT a 231, vedle Družby
Re: 1101 Praha – Jirny, zkapacitnění na 3+3
A já měl za to, že u oddělených kanalizací dešťovka vůbec do ČOV neteče... nebyla to klasická stará smíšená kanalizace? Tam tohle hrozí (všechno teče na ČOV -> spadne hodně vody -> ČOV má problémy a pouští přepadem)Lynx píše:...že nám nepovolili připojit se na dešťovku (přestože vede pod tím pozemkem), protože je přetížená místní ČOV do které to teče.
Re: 1101 Praha – Jirny, zkapacitnění na 3+3
To jsme si nerozuměli, já měl na mysli obrázek z tohoto příspěvkuHoney72 píše:Drtí to asi zasypané nebude, podle fotek vidím vrchní díl pro poklop betonové šachty dost vysoko, řekl bych s úrovní vozovky. A aby si najímali k nalezení poklopu archeology se mi nezdá
kde je zobrazena (zleva doprava) - vozovka, svodidla, zásyp, svodidla, vozovka.pazve píše:přiložil jsem odkaz na vzorový příčný řez v přímé - kvalita je trošku horší, ale dá se to přečíst
https://www.jpeg.cz/obrazek/W7keO
A kde bude v tomto uspořádání středová kanalizace s poklopy svých revizních šachet?