Autonomně řízená vozidla
Re: Autonomně řízená vozidla
Pěkné věštění z křišťálové koule...
Re: Autonomně řízená vozidla
Až bude tobě, pionýre, čtenáři, třicet, pětatřicet let, vzbudíš se do světa, který už v mnohém nebude podoben dnešku. Budovatelé komunismu v Sovětském svazu i u nás budou mít k dispozici moderní automatizované závody, zvládnou zemědělské práce průmyslovým způsobem, budou pracovat šest hodin denně. V té době proniknou hluboko do tajů vesmíru.
To všechno se promítne do každodenního života: 250 milionů tun oceli ročně, hojnost všech prostředků, městská doprava zdarma, bezplatné stravování ve školních a závodních jídelnách, bydlení v prostorných bytech bez nájemného, levné nebo bezplatné turistické základny atd.
To není začátek fantastické povídky našeho časopisu, to je reálný dvacetiletý program Komunistické strany Svazu sovětských socialistických republik, o kterém píše, mluví a přemýšlí celý svět. Bledne sláva kapitalistické techniky a výroby. Vždyť za deset let předstihne SSSR Spojené státy americké dvaapůlkrát a v roce 1980 bude jeho náskok sedminásobný.
Je krásné žít v takovém světě! V prvé větě naší poznámky jsme vlastně napsali chybu. Přečti si tu větu znovu, milý Vláďo, Květo, Přemku, i vy ostatní. Našel jsi nesprávnost? Budeš se do nového světa teprve probouzet? Jistě znáš odpověď: Všichni se musíme přičinit! Učit se a pracovat. I mimo školu ve svých pionýrských oddílech, v kroužcích i ve speciálních kolektivech. Pusťte se všichni do technické a přírodovědecké činnosti, nebojte se usilovné práce nad funkčními modely, zamilujte si pěstitelskou či chovatelskou práci v pionýrských zemědělských hospodářstvích.
Velkolepá budova světa - komunistická společnost - potřebuje všestranně připravené lidi, vládnoucí elektřině, jaderné energii, složitým mechanismům, chemickým látkám, přírodě na Zemi i v kosmickém prostoru. Komunismus potřebuje lidi odvážné, čestné, muže a ženy, kteří umějí žít v kolektivu a pro kolektiv.
No, asi tak... o levnych elektroautech za par let slycham uz dost dlouho... zatim jsme dosli jen ke zdrazeni baterek
To všechno se promítne do každodenního života: 250 milionů tun oceli ročně, hojnost všech prostředků, městská doprava zdarma, bezplatné stravování ve školních a závodních jídelnách, bydlení v prostorných bytech bez nájemného, levné nebo bezplatné turistické základny atd.
To není začátek fantastické povídky našeho časopisu, to je reálný dvacetiletý program Komunistické strany Svazu sovětských socialistických republik, o kterém píše, mluví a přemýšlí celý svět. Bledne sláva kapitalistické techniky a výroby. Vždyť za deset let předstihne SSSR Spojené státy americké dvaapůlkrát a v roce 1980 bude jeho náskok sedminásobný.
Je krásné žít v takovém světě! V prvé větě naší poznámky jsme vlastně napsali chybu. Přečti si tu větu znovu, milý Vláďo, Květo, Přemku, i vy ostatní. Našel jsi nesprávnost? Budeš se do nového světa teprve probouzet? Jistě znáš odpověď: Všichni se musíme přičinit! Učit se a pracovat. I mimo školu ve svých pionýrských oddílech, v kroužcích i ve speciálních kolektivech. Pusťte se všichni do technické a přírodovědecké činnosti, nebojte se usilovné práce nad funkčními modely, zamilujte si pěstitelskou či chovatelskou práci v pionýrských zemědělských hospodářstvích.
Velkolepá budova světa - komunistická společnost - potřebuje všestranně připravené lidi, vládnoucí elektřině, jaderné energii, složitým mechanismům, chemickým látkám, přírodě na Zemi i v kosmickém prostoru. Komunismus potřebuje lidi odvážné, čestné, muže a ženy, kteří umějí žít v kolektivu a pro kolektiv.
No, asi tak... o levnych elektroautech za par let slycham uz dost dlouho... zatim jsme dosli jen ke zdrazeni baterek
Re: Autonomně řízená vozidla
No já nevím, nic této úvaze nenasvědčuje. 5 kč/km není dnes ani za auto bez platu řidiče a s normálním pojištěním.Anonym píše:[Levné bude pro lidi s malým nájezdem. Pokud by cena autonomního taxi byla třeba 5Kč/km, může být ale i levnější, tak pro mnoho lidí, kteří najedou do 10 tis km/rok se autonomní taxi vyplatí. U nového auta platíte cenu auta rozpočítanou na dobu životnosti, opravy, pojištění, povinné ručení, výměny filtrů, brzd, benzín, parkování + starosti... když se to nasčítá, tak se dostanete na slušnou sumu.
Re: Autonomně řízená vozidla
Myslím, že Jožky příspěvek mluví za vše !
Re: Autonomně řízená vozidla
Včera jsem dostal možnost projet Teslu S 100KW verze 4x4. Pěkný stroj. Autonomní řízení pecka proti ostatním systému je to opravdu dále. Plynulé, neškube. Fakt už chápu že někdo při tom usne Akcelerace neskutečná, ono se to asi dá čekat, že ta odezva na plyn bude trochu rychlejší než klasické auto. Zajímé je tomu pokouřit v zatáčce, tam kde diferencial dostává auto do smyku tak Tesla neskutečné táhne. Ještě dodělat, aby to nevymetalo ve městě kanály a super
Re: Autonomně řízená vozidla
Warcz: A posílit rozvodnou síť a místo FVE a VE raději dobudovat Temelín a Dukovany aby bylo kde tu elektřinu vyrábět. Pokud by se tato auta rozšířila, tak bychom byli hodně blízko blackoutu...
Já nikomu neberu že to auto může jet úžasně, jen se ali snažím vidět další souvislosti. Podle mě tohle je jedna ze slepých uliček - hlavně při dnešní mohutné masáži obnovitelnými zdroji.
Já nikomu neberu že to auto může jet úžasně, jen se ali snažím vidět další souvislosti. Podle mě tohle je jedna ze slepých uliček - hlavně při dnešní mohutné masáži obnovitelnými zdroji.
Re: Autonomně řízená vozidla
A kolik s tím ujedeš na plnou baterku? A jak dlouho se baterka dobíjí, když je zcela vybitá?
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: Autonomně řízená vozidla
běžnou rychlostí - tedy 150tacho - to z prahy do brna určitě nedojede
ale věřím, že do města super
ale věřím, že do města super
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Autonomně řízená vozidla
Ok tohle bude trošku delší. Jako první věc. Nedává to vůbec ekonomický smysl. Auto stojí 3 500 000 takže když s tím nalítáte 200 000km tak cena za km je 17,5Kč/km. Tady končí veškeré úvahy jestli to má smysl. Nemá ani, když to budete ládovat na Lidl nabíječce zdarma.
(Baterie) Jedná se o 100Kwh verzi. Pokud máte doma 3x400V 16A (19KW - cca 5,5 hodin), nebo 32A (38KW - cca 3h), tak můžete Teslu ládovat doma. Jde to i z 230V ( Na fotce ) ale potom to laduje pouze 3,5kW TAKŽE Z 0 na 80% cca 29 hodin Pokud zajedete na 50Kw nabíječku třeba k Lidlu tak 2 hodiny. Supercharger je myslím 30 minut.
Máme tedy Teslu která má 100Kwh baterie. Temelín vyrobí 2 000 000KWh energie tedy matematikou zjistíme, že Temelín za hodinu nabije 20 000 Tesel. V ČR je registrováno cca 5 500 000 aut, takže v ideálním případě potřebujeme 11 Temelínu
Dojezd bude 400Km reálných. 550km v důchodce styl. Super je, že když zadáte třeba Francii, tak Vám ukáže kde budete tankovat a kolik budete mít v tu chvíli asi % baterie. Takže třeba budete mít 3 zastávky na 30 minut. Současně v normálním režimu se Tesla nabíjí pouze na 80% ale před výletem si ji můžete doplnit na 100% a vyrazit. ( Na fotce je to ta čárkovaná část )
-----------------------------------
A teď co je na té Tesle tak cool.
1)zrychlení. Teď jsem zkusil Superba 4x4 2.0l benzin nevím kolik to mělo KW určitě přes 100, ale to bylo tak línééé. Jak jednou zkusíte tu odezvu na plyn tak pochopíte proč je Tesla tak oblíbená. Okamžitě máte výkon na všech kolech na hranici trakce.
2) Autopilot. Všude se psalo, že to je o parník lepší, ale dneska jsme testovali s autopilotem sjezd z dálnice a fakt si krásně přibrzdí a udělal celé esíčko. Musk prohlásil, že v Srpnu bude autopilot verze 2.0 a ten by měl mít nové funkce.
Současně ale autopilot některé věci totálně ignoruje. Zúžení na dálnici ? Pořád to drží bílou čáru. červená, nebo kruhový objezd. Člověk by čekal, že když neví tak zastaví, ale on prostě zapípá a přeber si řízení. To mě docela překvapilo.
Jsou to první dojmy. Jsem s majitelem občas v kontaktu tak v budoucnu připíšu co to umí/neumí.
(Baterie) Jedná se o 100Kwh verzi. Pokud máte doma 3x400V 16A (19KW - cca 5,5 hodin), nebo 32A (38KW - cca 3h), tak můžete Teslu ládovat doma. Jde to i z 230V ( Na fotce ) ale potom to laduje pouze 3,5kW TAKŽE Z 0 na 80% cca 29 hodin Pokud zajedete na 50Kw nabíječku třeba k Lidlu tak 2 hodiny. Supercharger je myslím 30 minut.
Máme tedy Teslu která má 100Kwh baterie. Temelín vyrobí 2 000 000KWh energie tedy matematikou zjistíme, že Temelín za hodinu nabije 20 000 Tesel. V ČR je registrováno cca 5 500 000 aut, takže v ideálním případě potřebujeme 11 Temelínu
Dojezd bude 400Km reálných. 550km v důchodce styl. Super je, že když zadáte třeba Francii, tak Vám ukáže kde budete tankovat a kolik budete mít v tu chvíli asi % baterie. Takže třeba budete mít 3 zastávky na 30 minut. Současně v normálním režimu se Tesla nabíjí pouze na 80% ale před výletem si ji můžete doplnit na 100% a vyrazit. ( Na fotce je to ta čárkovaná část )
-----------------------------------
A teď co je na té Tesle tak cool.
1)zrychlení. Teď jsem zkusil Superba 4x4 2.0l benzin nevím kolik to mělo KW určitě přes 100, ale to bylo tak línééé. Jak jednou zkusíte tu odezvu na plyn tak pochopíte proč je Tesla tak oblíbená. Okamžitě máte výkon na všech kolech na hranici trakce.
2) Autopilot. Všude se psalo, že to je o parník lepší, ale dneska jsme testovali s autopilotem sjezd z dálnice a fakt si krásně přibrzdí a udělal celé esíčko. Musk prohlásil, že v Srpnu bude autopilot verze 2.0 a ten by měl mít nové funkce.
Současně ale autopilot některé věci totálně ignoruje. Zúžení na dálnici ? Pořád to drží bílou čáru. červená, nebo kruhový objezd. Člověk by čekal, že když neví tak zastaví, ale on prostě zapípá a přeber si řízení. To mě docela překvapilo.
Jsou to první dojmy. Jsem s majitelem občas v kontaktu tak v budoucnu připíšu co to umí/neumí.
- Přílohy
-
- Tesla.png (219.73 KiB) Zobrazeno 5249 x
Re: Autonomně řízená vozidla
Dekujem, myslim, ze nevyhod uz si uvedl dost. Jako hracka pro nekoho pekny, ale pokrok to neni.
Re: Autonomně řízená vozidla
2Warcz: děkuji za podrobnou zprávu a prosím o pravidelný přísun "jobovek". Myslím, že je třeba tato nepopulární fakta stále opakovat a opakovat. "Zametáním pod koberec" (tady zamlčováním nepříjemných skutečností) se ještě nikdy žádný problém nevyřešil.
Re: Autonomně řízená vozidla
Nyní jsou elektroauta drahá, stejně jako každá novinka. Solární články byly dříve také drahé a nyní stojí desetinu. Třeba taková Tesla 3 nákladově vyjde výrobou na 616 000 Kč. V budoucnu se dá očekávat pokles cen baterek. Údržba a provoz elektroauta je levnější, žádné měnění olejů a palivových filtrů, žádná převodovka nebo spojka.
V ČR se spotřebuje asi 7 mld litrů pohonných hmot a jeden litr odpovídá zhruba 3kWh, takže pro náhradu všech pohonných hmot je zapotřebí ekvivalent zhruba 21 TWh. Pokud by všechna auta a kamiony přešli na elektro, tak by bylo potřeba dostavět 2 bloky v Temelíně a blok v Dukovanech. V ČR se vyrobí 83 TWh, spotřebuje se 72 TWh, rozdíl je vývoz. Všechna vozidla ale na elektro nepřejdou, třeba stavební technika, sekačky, zemědělské stroje, ...
Zajímavý je také nápad přidat kamionům pantograf a u některých dálnic postavit troleje. V Německu již staví několik takových úseků:
https://twitter.com/hashtag/ehighway?lang=cs
Zatím jsou elektroauta spíše drahou hračkou. Zajímavé začnou být až jejich cena poklesne natolik, že pokud k ceně auta připočítáme náklady na provoz a údržbu, tak bude elektroauto levnější. Nyní ale nikdo neví jak dlouho vydrží baterka.
V ČR se spotřebuje asi 7 mld litrů pohonných hmot a jeden litr odpovídá zhruba 3kWh, takže pro náhradu všech pohonných hmot je zapotřebí ekvivalent zhruba 21 TWh. Pokud by všechna auta a kamiony přešli na elektro, tak by bylo potřeba dostavět 2 bloky v Temelíně a blok v Dukovanech. V ČR se vyrobí 83 TWh, spotřebuje se 72 TWh, rozdíl je vývoz. Všechna vozidla ale na elektro nepřejdou, třeba stavební technika, sekačky, zemědělské stroje, ...
Zajímavý je také nápad přidat kamionům pantograf a u některých dálnic postavit troleje. V Německu již staví několik takových úseků:
https://twitter.com/hashtag/ehighway?lang=cs
Zatím jsou elektroauta spíše drahou hračkou. Zajímavé začnou být až jejich cena poklesne natolik, že pokud k ceně auta připočítáme náklady na provoz a údržbu, tak bude elektroauto levnější. Nyní ale nikdo neví jak dlouho vydrží baterka.
Re: Autonomně řízená vozidla
Ta elektrotrakce mi přijde super. Ideální na D1 kamion, který pojede z kopce bude vyrábět elektřinu pro kamion, který pojede nahoru. Otázka je nakolik se zvedne spotřeba kamionu když se do něj domontuje elektromotor.
Re: Autonomně řízená vozidla
A ta trakce tam vyroste sama, zadarmo, bude se udrzovat sama a taky zadarmo... jako blbnuti po obede dobry, ale jinak vam prozradim male tajemstvi... kamiony na pantograf se uz davno bezne provozuji. Rika se jim vlak.
Re: Autonomně řízená vozidla
To se mi nezdá, že by v elektromobilu nebyla převodovka. Vážně jezdí tyto auta jen na jeden rychlostní stupeň? Jenom výměna baterky, které určitě nebude levná.
Solární články stojí sice desetinu, ale stále se to ještě nevyplatí, pokud bychom to nemuseli dotovat všichni. A nehledě k tomu, pokud začne dům se solárními panely hořet. Hold shoří celý.
Solární články stojí sice desetinu, ale stále se to ještě nevyplatí, pokud bychom to nemuseli dotovat všichni. A nehledě k tomu, pokud začne dům se solárními panely hořet. Hold shoří celý.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: Autonomně řízená vozidla
Nejsou tam. Casem treba budou, ale momentalne se az na vyjimky obejdou bez ni.
Re: Autonomně řízená vozidla
To je naprosto normální a vyplývá to z charakteristiky elektromotoru. Nakonec u auta je rozsah rychlostí menší než třeba u Pendolina.Lenny píše:To se mi nezdá, že by v elektromobilu nebyla převodovka. Vážně jezdí tyto auta jen na jeden rychlostní stupeň?
Re: Autonomně řízená vozidla
tahle elektro kamionová trakce už běžně fungujeWarcz píše:...kamion, který pojede z kopce bude vyrábět elektřinu pro kamion, který pojede nahoru. ..
jmenuje se to vlak, tahač je elektrická lokomotiva a dálnice je železniční koridor
že se na to - nejen u nás - se*e jako na všechno je jiná
pak by rajčata ze španělska a seaty z kvasin nemusely gumovat asfalt....
aha teď vidím, že jozka to vidí stejně
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Autonomně řízená vozidla
2 lenny:
jo, ale hnací hřídele atp. jsou tam furt
dokud neudělají to, co se prezentovalo už v 90. , tedy motor přímo v kole a k němu jen kabel, je to naprd
ale tam je samozřejmě boj s odpruženou hmotou
ovšem z hlediska řízení trakce je to nejlepší volba
soláry spadly na slušnou úroveň, než je začla "kazit" nová dotační politika
rozhodoval jsem se mezi fototermikou a fotovoltaikou
na fototermiku začla být " nová zelená úsporám" ( to je to, kam tečou peníze z ekopoplatků za převody aut ) a cena byla rázem o 20-25tKč výš
takže mě 2Kw fotovoltaiky stály necelých 50tKč
návratnost - jestli bude slunce svítit jako doteď - je pro ohřev TUV cca. 7let
samo, když to realizuju sám, ne s firmou, projektem atd...
jo, ale hnací hřídele atp. jsou tam furt
dokud neudělají to, co se prezentovalo už v 90. , tedy motor přímo v kole a k němu jen kabel, je to naprd
ale tam je samozřejmě boj s odpruženou hmotou
ovšem z hlediska řízení trakce je to nejlepší volba
soláry spadly na slušnou úroveň, než je začla "kazit" nová dotační politika
rozhodoval jsem se mezi fototermikou a fotovoltaikou
na fototermiku začla být " nová zelená úsporám" ( to je to, kam tečou peníze z ekopoplatků za převody aut ) a cena byla rázem o 20-25tKč výš
takže mě 2Kw fotovoltaiky stály necelých 50tKč
návratnost - jestli bude slunce svítit jako doteď - je pro ohřev TUV cca. 7let
samo, když to realizuju sám, ne s firmou, projektem atd...
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Autonomně řízená vozidla
Elektroauta nejsou žádná novinka, byly dříve než auta se spalovacím motorem. Za celých cca 150 let se neprosadily za stejných důvodů a to je malá kapacita baterek vzhledem k váze. Pokud by to mělo být konkurence pro spalovací motor, musela by kapacita baterek/kg váhy stoupnout o řády.Anonym píše:Nyní jsou elektroauta drahá, stejně jako každá novinka. Solární články byly dříve také drahé a nyní stojí desetinu.
U trakcí na dálnicích by mě zajímalo, jak se budou předjíždět?
Re: Autonomně řízená vozidla
Elektroauta nejsou žádnou novinkou, ale cena a hmotnost baterií klesly na takovou úroveň, že je lze do auta vecpat. V současné době jsou spíše pro nadšence, ekonomicky se nevyplatí. Stačí ale, aby ještě klesla cena baterií a situace se může změnit. Tam kde se začínají vyplácet jsou například autubusy MHD. V některých čínských městech už vyměnili všechny autobusy se spalovacím motorem na elektriku. (třeba Šen-čen všech 15000 autobusů)Sosa píše:Elektroauta nejsou žádná novinka, byly dříve než auta se spalovacím motorem. Za celých cca 150 let se neprosadily za stejných důvodů a to je malá kapacita baterek vzhledem k váze. Pokud by to mělo být konkurence pro spalovací motor, musela by kapacita baterek/kg váhy stoupnout o řády.Anonym píše:Nyní jsou elektroauta drahá, stejně jako každá novinka. Solární články byly dříve také drahé a nyní stojí desetinu.
U trakcí na dálnicích by mě zajímalo, jak se budou předjíždět?
Trakce samozřejmě nebudou na všech dálnicích. V současné době je celý koncept myšlen tak, že kamion je hybridní. Část cesty jede z trolejí, část z baterie, která se dobila z troleje nebo při stání v depu a část cesty normálně na naftu. Při předjíždění se samozřejmě pantograf automaticky odpojí a kamion jede na baterku nebo naftu.
Re: Autonomně řízená vozidla
Ani cena a hmotnost se nezměnili nějak výrazně. Už na začátku 20 století měli elektroauta dojezd kolem 200 km na jedno nabytí.
Re: Autonomně řízená vozidla
Podle me by stacilo mit hybridni kamiony. Tedy kamion na naftu s moznosti se a dalnici pripojit. Zadne baterie
Re: Autonomně řízená vozidla
Jo jo a dopravci se po drazsim, slozitejsim (=poruchovejsim) a tezsim (=mene nakladu) kamionu utlucou.
Zpatky na zem, prosim.
Zpatky na zem, prosim.
Re: Autonomně řízená vozidla
To nemusí být pravda - motor s generátorem pracující v optimálních otáčkách (bez převodovky, rozvodů kardany, diferenciálů ...) a elektromotory ve všech kolech je řešení, které má i výhody a jednou z nich je právě nižší celková hmotnost a menší počet mechanických dílů které se mohou pokazit.