Autonomně řízená vozidla
Re: Autonomně řízená vozidla
oops... ted jsem si to precetl pozorne ja
Asi takhle, kdyz k jednomu systemu pridame jeste dalsi rozhodne se nedostaneme k nizsi vaze ani k nizsi spolehlivosti.
Asi takhle, kdyz k jednomu systemu pridame jeste dalsi rozhodne se nedostaneme k nizsi vaze ani k nizsi spolehlivosti.
Re: Autonomně řízená vozidla
Každý na to máme asi jiný pohled.
Muj pohled je využívejme energii, kterou spálíme když kamiony jedou na D1 z kopce a mohou vyrábět energii na to aby ji dodali do sítě a použil ji zase kamion který pojede nahoru. Tedy umístěme do stavajících kamionu takové elektromotry aby uměli efektivně brzdit a stejně efektivně pomáhat kamionu do kopce. Ukládání energie bude mimo kamion. Jestli to bude baterie u cesty, energetická soustava, nebo něco jiného neřeším. D1 je hodně kopcovitá proto mi to dává smysl.
Muj pohled je využívejme energii, kterou spálíme když kamiony jedou na D1 z kopce a mohou vyrábět energii na to aby ji dodali do sítě a použil ji zase kamion který pojede nahoru. Tedy umístěme do stavajících kamionu takové elektromotry aby uměli efektivně brzdit a stejně efektivně pomáhat kamionu do kopce. Ukládání energie bude mimo kamion. Jestli to bude baterie u cesty, energetická soustava, nebo něco jiného neřeším. D1 je hodně kopcovitá proto mi to dává smysl.
Re: Autonomně řízená vozidla
Takhle to dava smysl. Jen pokud chceme striktne jit po usporach, spocitejme si, kolik bude stat vystavba/udrzba takove infrastruktury. A treba zrovna na te D1... pokud v zime prijde ledovka, mam pocit ze uz ted s tim maji silnicari dost prace, netreba jim pridavat jeste praci s namrzlou trakci.
Mezimestskou trakci maji uz nekolik desetileti na Krymu pro trolejbusy. Zadnej velkej sukces to nejni.
A mimochodem, k tem generatorum/motorum v kamionech... ony diky zprevodovani stejne bezi drtivou cast casu v rozmezi optimalnich otacek, takze neni duvod proc delat neco, co je drazsi, slozitejsi a nadto to pracuje s nizsi ucinnosti.
Nevymyslejte kolo, smirte se s tim, ze pokud by to bylo takhle jednoduche, uz by to nektera firma tlacila a vydelala by tezke love.
Mezimestskou trakci maji uz nekolik desetileti na Krymu pro trolejbusy. Zadnej velkej sukces to nejni.
A mimochodem, k tem generatorum/motorum v kamionech... ony diky zprevodovani stejne bezi drtivou cast casu v rozmezi optimalnich otacek, takze neni duvod proc delat neco, co je drazsi, slozitejsi a nadto to pracuje s nizsi ucinnosti.
Nevymyslejte kolo, smirte se s tim, ze pokud by to bylo takhle jednoduche, uz by to nektera firma tlacila a vydelala by tezke love.
Re: Autonomně řízená vozidla
jozka píše:Jo jo a dopravci se po drazsim, slozitejsim (=poruchovejsim) a tezsim (=mene nakladu) kamionu utlucou.
Ano, utlučou, protože to bude dotované.
Re: Autonomně řízená vozidla
To se neudotuje, podívejte se, jak dotace omezují státy při vyšším počtu elektromobilů. A u té trakce, jak by za proud platili? Formou mýta? Pokud by byl hybrid, mohl by fungovat jenom tak, že by v autě byla centrála, která by dobíjela baterku. Ale to je zase dražší a horší varianta, než současné kamiony.
Re: Autonomně řízená vozidla
Asi se nechápeme. Zkusím to přirovnat k něčemu jinému. Trolejbus nemá baterie. Má pouze elektromotory. Pokud tedy umístíme do kamionu elektromotor, který ale nebude k tomu aby ten kamion 100% rozjel, ale pouze mu bude pomáhat ( třeba 20% výkonu ) tak do kopce mu pomůže ( menší spotřeba nafty ) a z kopce tu energii vyrobí, aby kamion nemusel používat brzdy.
K tesle. Supercharger pěkný umí to tlačit 120KW za hodinu, takže krátká zastávka na jídlo a jedete dále. ( Posledních 20% se nenabíjí protože to trvá dlouho )
K tesle. Supercharger pěkný umí to tlačit 120KW za hodinu, takže krátká zastávka na jídlo a jedete dále. ( Posledních 20% se nenabíjí protože to trvá dlouho )
- Přílohy
-
- 2018-06-14_1155.png (96.68 KiB) Zobrazeno 5235 x
Re: Autonomně řízená vozidla
My to chapeme, nebo ja aspon ano, jen jsme prednesli nektere namitky. Co s nimi?
Mimochodem, trolejbus baterii muze mit a nektere je uz i maji. Tusim v Plzni s nimi jezdi.
Co se Tesly tyce... "50 min to continue on your trip"... kratka zastavka? Tenhle druh humoru mi je trochu cizi...
Mimochodem, trolejbus baterii muze mit a nektere je uz i maji. Tusim v Plzni s nimi jezdi.
Co se Tesly tyce... "50 min to continue on your trip"... kratka zastavka? Tenhle druh humoru mi je trochu cizi...
Re: Autonomně řízená vozidla
Jeste k tem dotacim... nepodcenjte lidskou blbost. Siemens uz si sosa.
Re: Autonomně řízená vozidla
50minut je do 100% kapacity. Elektřina má par zvláštností, jednou z nich je, že nabíjení není lineální. Tedy na začátku když je baterie prázdná tak se dá velmi rychle nabíjet a omezení je v nabíječce. Ke konci je problém v bateriich které už neumí tu energii tak rychle brát a mění většinu na teplo. Reálně bude z 0 - 70% za 30 minut
- Přílohy
-
- 2018-06-14_1141.png (22.59 KiB) Zobrazeno 5182 x
Re: Autonomně řízená vozidla
I to je dost. Protoze az (pokud) se to rozsiri, tak stav kdy prijedu ke kabelu a bude volno nebude az tak casty.
Nicmene tohle vsechno uz se tu probiralo. Zkratka a dobre, doplneni energie je radove delsi (minuty vs. desitky minut) nez ted, takze to predkladat jako nejakou supervyhodu... a to nerozebirame co vse se musi stat, aby byl vysledkem takovy Supercharger se 120kW.
Nicmene tohle vsechno uz se tu probiralo. Zkratka a dobre, doplneni energie je radove delsi (minuty vs. desitky minut) nez ted, takze to predkladat jako nejakou supervyhodu... a to nerozebirame co vse se musi stat, aby byl vysledkem takovy Supercharger se 120kW.
Re: Autonomně řízená vozidla
Po 4 hodinách řízení by tak jako tak měla být půl hodiny pauza...
Re: Autonomně řízená vozidla
Pulhodina je sci-fi... zkuste si spocitat kolik by muselo tech dobijecich mist (v pomeru s poctem stojanu na CSPHM), aby clovek nasel volne misto pri nasobne (rekneme 6x) dobijeci dobe a baj woko polovicnim dojezdu (a to jsem optimista). Plus takove ty drobnosti jako jak silny kabel by k nim musel vest a tak...
A zapomente na nejaky dnesni stav. Bavime, se o kompletni elektrifikaci dopravy. Jsou jen dva scenare. Uplna zmena systemu vlastnictvi a provozu osobnich aut (=drasticke omezeni poctu aut) nebo se to cele sesype jako domecek z karet.
A zapomente na nejaky dnesni stav. Bavime, se o kompletni elektrifikaci dopravy. Jsou jen dva scenare. Uplna zmena systemu vlastnictvi a provozu osobnich aut (=drasticke omezeni poctu aut) nebo se to cele sesype jako domecek z karet.
Re: Autonomně řízená vozidla
Otázka - vedení by bylo na střídavý nebo stejnosměrný proud? Jenže je ta snaha "zadrátovat" dálnice naprostý nesmysl. Jak řekl Jožka, tyto dálnice už dávno známe pod názvem železnice.
-
- Příspěvky: 954
- Registrován: 22.7.2011 10:54:46
- Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
- Kontaktovat uživatele:
Re: Autonomně řízená vozidla
Neviděl bych to tak černě. Dobíjení lze udělat u parkovacích stání, nikoliv jen "u hadice", takže se místo nějaké najde, případné rozšíření elektroautomobilismu také nepřide na jeden ráz, takže se ČSPHe budou moci přizpůsobovat postupně.
Díky možnostem dobíjení doma či jinde, kde auto bude delší dobu stát, nebude takový nával na "benzinkách". Nyní jsme limitovaní právě nemožností naplnit nádrž jinde, než u provozovatele čerpací stanice.
Díky možnostem dobíjení doma či jinde, kde auto bude delší dobu stát, nebude takový nával na "benzinkách". Nyní jsme limitovaní právě nemožností naplnit nádrž jinde, než u provozovatele čerpací stanice.
Re: Autonomně řízená vozidla
Chce to dořešit ještě další záležitosti.kyk píše:Dobíjení lze udělat u parkovacích stání ... Nyní jsme limitovaní právě nemožností naplnit nádrž jinde, než u provozovatele čerpací stanice.
Náklady na takové zadrátování. Stojany, přípojky, a taky údržba. Dnes připadá jeden tankovací stojan na tisíce automobilů, a náklady se rozloží do marže benzínky. Kolik by činila ta obchodní přirážka, kdyby těch stojanů muselo být o několik řádů víc?
Jak by se to nabíjení platilo? (asi elektronicky kartou, ale musela by se platit záloha před nabitím, nebo by se musel řidič nějak autentizovat, protože platba klasicky po natankování by nebyla k uhlídání)
Krádeže vašich kabelů nebo elektřiny během doby, kdy se auto nabíjí ve vaší nepřítomnosti.
Re: Autonomně řízená vozidla
Zadrátování půjde z marže beniznky. Tomu bude přizpůsobená ceny za nabití. Dovedu si představit, že supercharge bude stát (násobně?) víc než pomalé dobití.P_V píše:
Náklady na takové zadrátování. Stojany, přípojky, a taky údržba. Dnes připadá jeden tankovací stojan na tisíce automobilů, a náklady se rozloží do marže benzínky. Kolik by činila ta obchodní přirážka, kdyby těch stojanů muselo být o několik řádů víc?
Jak by se to nabíjení platilo? (asi elektronicky kartou, ale musela by se platit záloha před nabitím, nebo by se musel řidič nějak autentizovat, protože platba klasicky po natankování by nebyla k uhlídání)
Krádeže vašich kabelů nebo elektřiny během doby, kdy se auto nabíjí ve vaší nepřítomnosti.
Placení snad je v dnešní době vyřešené. Když fungují samoobslužné benzinky, proč ne dobíjedla?
Re: Autonomně řízená vozidla
Elektroauto také není pro každého. Je vhodné pro někoho, kdo bydlí v rodinném domě, dojíždí denně do práce do 200 km a delší trasy jezdí maximálně několikrát do roka. Každý den ráno má plnou baterii a při takové cestě do Chorvatska 3x na 40 minut zastaví na dobíječce, což se jednou za rok přežije.
Pro někoho, kdo bydlí v bytě nebo jezdí pravidelně třeba z Prahy do Ostravy, je to nesmysl. Při cestě do Ostravy by musel zastavit na 40 minut na nabíječce, zpět to samé. Dále je elektroauto vhodné pro taxikáře, apod...
Troleje u dálnic se bez dotací nevybudují, ze začátku to bude ztrátový byznys. Pokud nebudou troleje nebudou ani kamiony s pantografy. Nicméně po vybudování trolejí již ekonomika provozu tak špatná není. Kamion spotřebuje asi 100kWh/100km. Při ceně 2,5 Kč/kWh to vychází na 2,5 Kč/km. V naftě je to 10 Kč/km.
Ohledně samořiditelných aut. Samořiditelné auto bez řidiče využívá každý den 400 pasažérů v rámci early rider programu a nevypadá, že by měli nějaký problém.
https://9to5google.com/2018/06/13/waymo ... r-details/
Pro někoho, kdo bydlí v bytě nebo jezdí pravidelně třeba z Prahy do Ostravy, je to nesmysl. Při cestě do Ostravy by musel zastavit na 40 minut na nabíječce, zpět to samé. Dále je elektroauto vhodné pro taxikáře, apod...
Troleje u dálnic se bez dotací nevybudují, ze začátku to bude ztrátový byznys. Pokud nebudou troleje nebudou ani kamiony s pantografy. Nicméně po vybudování trolejí již ekonomika provozu tak špatná není. Kamion spotřebuje asi 100kWh/100km. Při ceně 2,5 Kč/kWh to vychází na 2,5 Kč/km. V naftě je to 10 Kč/km.
Ohledně samořiditelných aut. Samořiditelné auto bez řidiče využívá každý den 400 pasažérů v rámci early rider programu a nevypadá, že by měli nějaký problém.
https://9to5google.com/2018/06/13/waymo ... r-details/
Re: Autonomně řízená vozidla
kyk: rec je dobijeni na ceste, nikoliv doma
adamos: z marze benzinky? A uvedomujete si, ze tohle vsechno jaksi zacina rozpoustet jednu z udajnych vyhod elektra, cenu? A to jsme se jeste nebavili o zdaneni.
Anonym: jak neni pro kazdeho? Vzdyt se tvrdi, ze spalovak konci, nahradi ho prave elektro? Jinak ocenuju zeleznedoktorskou vodeodolnost se kterou si nevsimate namitek a jedete si svoji. Jinak se zacina vyjasnovat. Jste apostolem noveho, krasneho sveta, na ostatnich je jen uz takova drobnost. Zaplatit to.
adamos: z marze benzinky? A uvedomujete si, ze tohle vsechno jaksi zacina rozpoustet jednu z udajnych vyhod elektra, cenu? A to jsme se jeste nebavili o zdaneni.
Anonym: jak neni pro kazdeho? Vzdyt se tvrdi, ze spalovak konci, nahradi ho prave elektro? Jinak ocenuju zeleznedoktorskou vodeodolnost se kterou si nevsimate namitek a jedete si svoji. Jinak se zacina vyjasnovat. Jste apostolem noveho, krasneho sveta, na ostatnich je jen uz takova drobnost. Zaplatit to.
Re: Autonomně řízená vozidla
mám to jak s elektroautem
natankování 67ltr trvá tak 3-5min
zbytek do 85 litrů tak litr/min
ale zase na to ujedu 1000km nedůchodcovským tempem a spolu se spotřebovaným palivem klesá hmotnost vozidla
nevím jestli jsou vybité baterky v tesle lehčí
otázka ceny za energii je správná, provozovatel trolejbusů je jediným uživatelem, tedy "elektroměr" je někde na měnírně
a vše co spotřebuje, taky zaplatí
ovšem bude si elektroměr vozit každý kamion ?
natankování 67ltr trvá tak 3-5min
zbytek do 85 litrů tak litr/min
ale zase na to ujedu 1000km nedůchodcovským tempem a spolu se spotřebovaným palivem klesá hmotnost vozidla
nevím jestli jsou vybité baterky v tesle lehčí
otázka ceny za energii je správná, provozovatel trolejbusů je jediným uživatelem, tedy "elektroměr" je někde na měnírně
a vše co spotřebuje, taky zaplatí
ovšem bude si elektroměr vozit každý kamion ?
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
-
- Příspěvky: 954
- Registrován: 22.7.2011 10:54:46
- Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
- Kontaktovat uživatele:
Re: Autonomně řízená vozidla
Marže nemusí být na dobíjené elektřině vysoká, velkým výnosem čerpaček je už dnes doplňkový prodej, gastro.
Ale rozumím, je jednodušší hledat důvody, proč to nejde, než způsoby, jak by to jít mohlo.
Ale rozumím, je jednodušší hledat důvody, proč to nejde, než způsoby, jak by to jít mohlo.
Re: Autonomně řízená vozidla
Tohle vše je rozumně řešitelné. Stojany a přípojky - tady je třeba si uvědomit, že tohle je fakt běh na hodně dlouhou trať. Jestliže Škodovka odhaduje, že někdy za 7 let bude prodávat čtvrtinu aut na elektřinu, tak i kdyby to u nás šlo takhle rychle (což nepůjde, protože tohle je u Škodovky dost vyosené čínským trhem), tak za cca 15 let by na našich silnicích jezdila čtvrtina elektroaut. U nás půjde odhadem spíše o tak 25 let než budeme mít na silnicích čtvrtinu elektroaut, možná ještě déle. A čtvrtina elektroaut se dá pokrýt celkem rozumně - u majitelů rodinných domů bude vysoké % elektroaut, dále nebudou mít problém ti, kteří si budou moci nabíjet v práci (tj. budou mít pracovní auto a když s ním stojí u kanceláře v areálu firmy, tak nabíjejí) a pak ti, kteří to budou mít na sídlištích, nebo bytovkách, tak se budou moci pokrýt ze zásuvek v lampách veřejného osvětlení.P_V píše:Chce to dořešit ještě další záležitosti.kyk píše:Dobíjení lze udělat u parkovacích stání ... Nyní jsme limitovaní právě nemožností naplnit nádrž jinde, než u provozovatele čerpací stanice.
Náklady na takové zadrátování. Stojany, přípojky, a taky údržba. Dnes připadá jeden tankovací stojan na tisíce automobilů, a náklady se rozloží do marže benzínky. Kolik by činila ta obchodní přirážka, kdyby těch stojanů muselo být o několik řádů víc?
Jak by se to nabíjení platilo? (asi elektronicky kartou, ale musela by se platit záloha před nabitím, nebo by se musel řidič nějak autentizovat, protože platba klasicky po natankování by nebyla k uhlídání)
Krádeže vašich kabelů nebo elektřiny během doby, kdy se auto nabíjí ve vaší nepřítomnosti.
Drobná odbočka. Taková sodíková lampa má příkon 50-150W. Při výměně na LED jí poklesne potřebný příkon, ale na druhou stranu rozvody utáhnou víc, takže bude možné v pohodě na každé lampě u parkovacícho místa vybudovat dvě zásuvky (víc už je nepraktické z hlediska délky kabelů od aut k zásuvce). Přikon na každou zásuvku stačí v rozmezí 6-11W. Mluvím o zásuvce, protože to je opravdu jen trochu chytřejší zásuvka (aby se zapla po autentifikaci), nabíječku má auto v sobě, takže převod ze střídavého na stejnosměrný proud pro baterky si zajišťuje samo.
Pro ten čtvrtinový podíl elektroaut to takhle bude dostatečné. Pro další zvyšování už bude záhodné instalovat extra nabíjecí stojany u parkovacích míst. Nicméně uvědomme si, že to je běh na 25 až 50 let. A během té doby drtivá většina cest dostane nové povrchy. A při tom se dají ty stojany se zásuvkami vybudovat za celkem rozumný peníz.
Placení není problém už dnes, nato v budoucnosti. Nejlépe má tohle vyřešené Tesla - člověk přijede ke stojanu a zasune kabel do portu na autě. Auto si s nabíječkou vykomunikuje informace, nabíječka si to ověří na serverech Tesly a pokud je vše v pořádku, začne nabíjení. U Modelu 3 je to takhle i včetně placení, kdy se to pak automaticky strhne z kreditky, kterou má člověk zadanou ve svém účtu u Tesly (podobně jako nákup SW na Android/iOS). Druhá nejlepší možnost, co je, tak máte NFC čip, kterým se autentizujete a máte smlouvu s někým, kdo vám ji dal (např. ČEZ či PRE).
A krádeže kabelů imho problém nebudou. Jednak už dnes je nařízení, že každý elektromobil se musí povinně dodávat s kabelem, ale pak taky jak auto, tak nabíječka když nabíjí, tak si kabel k sobě zamknou. Jako větší problém já vidím spíš vandalismus...
Elektromobily mají opravdu převod napevno. Třeba Tesly, co mají dva motory, tak každý je zpřevodován trochu jinak, aby ten na přední nápravě byl efektivní ve vyšších rychlostech, kdežto ten zadní poskytoval vyšší výkon v nižších otáčkách. A pak tam mají v nastavení možnost zapnout "Range Mode", které mimo jiné dělá to, že při vyšších rychlostech to jede jen na přední motor, není-li výkon zadního motoru potřeba.Lenny píše:To se mi nezdá, že by v elektromobilu nebyla převodovka. Vážně jezdí tyto auta jen na jeden rychlostní stupeň? Jenom výměna baterky, které určitě nebude levná.
Solární články stojí sice desetinu, ale stále se to ještě nevyplatí, pokud bychom to nemuseli dotovat všichni. A nehledě k tomu, pokud začne dům se solárními panely hořet. Hold shoří celý.
A solární články už se teda rozhodně vyplatí i bez dotací. A mimochodem, už jsou firmy, co vyrábějí solární panely i v podobě střešních tašek (např. Solteq), takže to na domě i rozumně vypadá a není to při požárech takový problém jako ty dodatečně dodané...
Re: Autonomně řízená vozidla
Naprosty soublas a ted si predstavte ze bude receno, ze soustava si muze 10% energie vzit zpet. Pokud bude dostatecny pocet elektroaut, tak muzeme zrusit precerpavaci elektrarny a stabilizaci el. Site budou delat baterky aut.
S cim souhlasim je spotrebni dan, ktera nam pomaha stavet dalnice. Tak pokud by se aplikovala na LPG, CNG, Elektrinu tak jsme jinde.
S cim souhlasim je spotrebni dan, ktera nam pomaha stavet dalnice. Tak pokud by se aplikovala na LPG, CNG, Elektrinu tak jsme jinde.
Re: Autonomně řízená vozidla
Marze musi byt takova, aby zaplatila investice a provoz. Pokud stojan na benzin zvladne za den obslouzit 5x vic aut (v idealnim pripade) nez ten na elektriku, v kterem pripade muze byt marze mensi?
Sveho casu staval benzin par fufniku a kupoval se v lekarnach. Postupem casu se preslo na specializovany prodej, najednou musel utahnout provoz prodejniho mista vicemene sam, pak vlady zjistily, ze se to da zdanit, pak stoupla cena suroviny a voila... benzin je drahy, jezdeme na elektriku! A ted otazka za sto bludistaku... proc by to s elektrinou melo byt jine?
Sveho casu staval benzin par fufniku a kupoval se v lekarnach. Postupem casu se preslo na specializovany prodej, najednou musel utahnout provoz prodejniho mista vicemene sam, pak vlady zjistily, ze se to da zdanit, pak stoupla cena suroviny a voila... benzin je drahy, jezdeme na elektriku! A ted otazka za sto bludistaku... proc by to s elektrinou melo byt jine?
Re: Autonomně řízená vozidla
Doufam, ze si se zrusenim tech precerpavacek delate srandu...
Re: Autonomně řízená vozidla
Jedna ze základních zásad výroby elektrické energie je, že výroba = spotřeba. Přečerpávací elektrárny a podobné věci slouží jen k vykrytí špiček, kdy máte větší spotřebu a potřebujete ji rychle dorovnat a nejdou rychle spustit jiné zdroje. On ten jejich instalovaný výkon není moc velký.
Z toho vyplívá, že pokud zvedneme spotřebu, musíme zvednou i výrobu a zajistit způsob, jakým dostat energii na místo. Dnešní čerpačka, když se staví, potřebuje tak max. 22 kV přívod. Dodávku energie pro auta zajišťujete kamiony. Teď byste tu energii do benzinky měli dostat dráty. A ne jeden stojan, jak dnes, ale třeba 5 a tak je potřeba 5x tolik energie.
Stačí se podívat, kolik stojí výstavba jednoho stojanu na klasické palivo a jednoho dobíjecího stojanu.
Z toho vyplívá, že pokud zvedneme spotřebu, musíme zvednou i výrobu a zajistit způsob, jakým dostat energii na místo. Dnešní čerpačka, když se staví, potřebuje tak max. 22 kV přívod. Dodávku energie pro auta zajišťujete kamiony. Teď byste tu energii do benzinky měli dostat dráty. A ne jeden stojan, jak dnes, ale třeba 5 a tak je potřeba 5x tolik energie.
Stačí se podívat, kolik stojí výstavba jednoho stojanu na klasické palivo a jednoho dobíjecího stojanu.