Polsko všeobecně

Odpovědět
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Dnes byla otevřena další část rychlostní silnice S3, konkrétně se jedná o 10km obchvat města Lubin na sever od Legnice.

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/30401/S3-omija-Lubin
Marooned17
Příspěvky: 1075
Registrován: 27.9.2010 13:01:33
Bydliště: Praha

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Marooned17 »

Musím říct, že by mě docela zajímalo, na co se Poláci vrhnou, až kolem roku 2022 (za 4 roky!!) dokončí určitou základní kostru dálnic v zemi. Bude totiž hotovo vše, co je v této mapě: http://ssc.siskom.waw.pl/ červeně, fialově i hnědě. Zvláště příští rok se bude evidentně rekordně otevírat, v roce 2020 bude jen pár kratších úseků (ale také klíčový jižní obchvat Varšavy), a pak další obří otevíračky budou v roce 2021.

Jak budou vypadat jejich další priority? Těch dálnic s EIA mají poměrně málo a často podle mě jsou to spíše dost nedůležité úseky.
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Pak se pomalu začnou věnovat údržbě.
R48 -> D48 se podařilo!
Martin96
Příspěvky: 550
Registrován: 3.11.2016 10:11:25
Bydliště: Pardubice - S37, I/36, I/2
Kontaktovat uživatele:

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Martin96 »

Priority bych viděl např. dostavba A1, A2 k Terespolu, S1, výstavba S19 v 1/2 profilu či zahájení stavby méně důležitých tahů, např. S10, S11 nebo S52.
A až bude hotová S3 a poznají, že spousta aut bude od ČR na Wroclaw jezdit po DK5, tak třeba postaví i S5 k Bolkowu.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Honey72 »

A také se vrhnou na rozšíření na šest pruhů. S tou výhodou, že oproti nám už mají všechny klíčové úseky pro rozšíření připravené předem a to stovky kilometrů. My tu máme takový miniúsek snad jen na D11 k prvnímu exitu :-(

DK5 dostane zahulit pořádně. Dostala by už nyní, kdyby byl Královec/Lubawka pro kamiony volný.

Na tu údržbu jsem zvědavý. Dálnice budou placené, ale rychlostní silnice ? Aby nedopadly jak rychlostní silnice v Itálii :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od jozka »

Tak zrovna toho, ze nebudou mit do ceho pichnout a budou je zasypavat prachy bych se nebal. Dopravni infrastruktura nejsou jen dalnice a rychlostni silnice. DK maji delku pres 19tis km, DW pres 29tis km. Cela sit ma delku 420tis km... kdo tam kdy byl a zajel i mimo dalnice, vi ze prace bude.
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Anonym »

Nebo můžou začít stavět vysokorychlostní železnice. S vlaky je to v Polsku horší než u nás.
Honzl
Příspěvky: 287
Registrován: 9.11.2017 23:11:08

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Honzl »

Je pro nás užitečné zdůraznit, že Poláci staví dálnice i rychlostky se středním dělícím pásem minimálně širokým 5 a nejčastěji nyní až 10m širokým. To jim umožňuje rozšiřovat do středu dálnice bez komplikovaných nových záborů okolních pozemků a jako ,,rekonstrukce'' a bez EIA a dalších u nás rozšiřování komplikujících procedur. Třeba ten úsek S3 na české hranice z Bolkowa bude mít střední dělící pás 5m široký, jako rezervu na budoucí rozšíření... Mimochodem, nevíte někdo, kde najít profil toho našeho plánovaného paskvilu D21,5 na D11 do hranic? Tady na fóru je jen S20,75 a D22,5 a ve specifikacích ŘSD to taky není. Jde mi o to, zda by zúžení středního dělícího pásu na minimum (třeba 1m se zídkou uprostřed) umožnilo snadné rozšíření, aby místo těch ,,zálivů'', které ten úsek ke hranicím asi jednoduše zdědil od projektu dřívější rychlostky, mohl být postaven normální odstavný pás, jak se sluší na dálnici sítě TEN - T. Nemůžete mi na ten profil dát link???? (prosím a děkuju).
Svatosp
Příspěvky: 464
Registrován: 10.9.2009 14:24:50

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Svatosp »

Polaci jdou na to chytre, ten siroky prostredni je napriklad v USA standart, ale ten pas maji mnohem sirsi, protoze tam 2+2 pruhy moc nejsou a kdyz rozsireni, tak aspon na 4+4 . Bohuzel u nas stavime opravdu k placi, Cesky bordel panuje vsude, dukazem toho je novy kousicek D4 u Dubence, ktery je postaven zcela nevyhovujicim zpusobem, a musi tam byt jeste snizena rychlost...
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od FlakY` »

Honzl: S21,5/100 je například na většině úseků D46. Je třeba si uvědomit, že tato kategorie vznikla v době finanční krize s trvale předpokládaným sníženým rozpočtem pro MD.
Svatosp: jdou na to chytře? Pokud se nepletu, tak všechny dálnice měli plánované na rezervu. Myslím, že od toho později upustili. Jejich drogi expresowe jsou horší než naše zrušená kategorie rychlostních silnic. D4 není stavěna na /120

Jak se psalo výše, později se pustí na další připravované Ska a DK. Železniční síť se taky plánuje zmodernizovat a vybudovat vysokorychlostní koridory nebo lodní přístavy, letiště atd.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Honey72 »

Ten náš hraniční úsek nepůjde později jen tak rozšířit o odstavný pruh bez demolic dlouhých vysokých estakád a tunelů.

V Polsku jsou různé typy expresních silnic. Ty co vznikly přestavbou původní obyčejné čtyřpruhové silnice, tak ty opravdu za moc nestojí. Třeba S8 z od A1 do Varšavy. V některých úsecích jsou dost prudké zatáčky, nepřehledný horizont a snížena rychlost na 100. Což je dáno tím, že ty silnice vedly zástavbou a moc se s nimi už udělat nedá. Ale nové úseky stavěné na zelené louce jsou od dálnic pro laika k nepoznání, jako S8 z Wroclawi do Lodže.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Trupman
Příspěvky: 578
Registrován: 21.3.2009 23:12:06

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Trupman »

Tak kromě údržby a rozšiřování (snad konečně dojde na A4 a A18) tam mají ještě docela dost světlemodrých úseků (nebudu je vyjmenovávat, jsou v mapě) no a předpokládám, že by se mohli zaměřit na stavby, které v té koncepci dálkových tahů, která už má sama o sobě taky nějaký roky, nejsou.
Prostě, po otevření A a S si doprava nějak sedne, dopravní proudy se přizpůsobí a uvidí se, kde co chybí a kde naopak přebývá. Však už teď existují plány na různé stavby, jako např. nový tah z Vratislavi na Kladsko, taky podle mě bude vhodné doplnit kapacitní dopravní síť u velkých aglomerací. Asi mi dáte za pravdu, kdo zná Polsko, že A a S zřejmě dokáží vyřešit tranzit, ale ještě více se rozmáhá kratší příměstské denní dojíždění, a tam je ještě co dohánět. No a nakonec i ta síť A a S jak je její plán dnes, má jisté nedostatky ve spojení regionů (Varšava-Toruň-Bydhošť-Štětín).
Jsem chodec, řidič, cyklista, cestující VHD. Get over it.
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Ono je toho ke stavbě ještě hodně, takže hezkých pár let se stavět bude. Stačí si uvědomit, že z plánovaných rychlostních silnic bude v dohledné době kompletně hotová jenom S8 a S61 (plus možná S3, poslední úsek do Svinoústí nedávno získal EIA). Z toho co je teď momentálně v oficiálních plánech pořád bude chybět: S1 Katovice-Bílsko-Bělá, S5 Grudziądz-Ostróda, S6 západní obchvat Štětína (a kdoví jak to bude se zbytkem od Koszalina na Gdaňsk), S7 Płońsk-Varšava+Krakov-Myślenice, S10 Štětín-Bydgoszcz-Toruń-Płock-Varšava, S11 Koszalin-Poznaň-Katovice, S12 Piotrków-Radom-Lublin-UA, S16 Olsztyn-Ełk-Białystok, S17 východní obchvat Varšavy+Lublin-UA, S19 Lublin-Białystok-BY, S52 Bílsko-Bělá-Krakov, S74 Piotrków-Kielce-Nisko

To je ještě docela dost kilometrů. Navíc je v plánu přestavba dlouhých úseků silnic DK (např. 8 do Kladska nebo 75 do Nowego Sącza) a už dnes se mluví o dalších konkrétních úsecích, které nejsou v současných plánech, ale bude třeba postavit (obchvat aglomerace Varšavy). Celkem se má teď postavit cca 5650 km rychlostních silnic a zatím jich stojí pořád jenom asi 1/3 (dálnice jsou hotové z 80 %).

Pokud jde o železnice (ve smyslu výstavby nových VRT), tak tam se zatím na vládní úrovni nic neděje, byť předběžné studie existují. Pracuje se "jenom" na modernizaci existujících koridorů.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Lenny »

FlakY` píše:Honzl: S21,5/100 je například na většině úseků D46. Je třeba si uvědomit, že tato kategorie vznikla v době finanční krize s trvale předpokládaným sníženým rozpočtem pro MD.
Svatosp: jdou na to chytře? Pokud se nepletu, tak všechny dálnice měli plánované na rezervu. Myslím, že od toho později upustili. Jejich drogi expresowe jsou horší než naše zrušená kategorie rychlostních silnic. D4 není stavěna na /120.
Ale to není stejné, jsou mezi S 21,5 na D46 a R 21,5 na D11 rozdíly.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Honzl
Příspěvky: 287
Registrován: 9.11.2017 23:11:08

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Honzl »

Re FlakY: Ale ta R46 měla alespoň minimální zpevněnou krajnici, zatímco naše budoucí D11 ke hranici k širší plnohodnotné S8 (kat. R26,5) má mít jen ty ,,zálivy''. Znovu zdůrazňuji, že pro evropskou síť TEN-T (a doufejme po dodatečné stavbě kousku spojovací dálnice z toho oblouku na půli cesty z S8 k A4 za Bolkowem a logickému nárůstu dopravy Praha - Varšava na této trase) ta naše D21,5 bude naprosto nevyhovující ,,dálnice'' a být Bruselem, tak bych to odmítl financovat. Jeden známý tvrdí, že projekt zůstal jako na R11 a projektanti jen přepsali název na D11...
Svatosp: Nemáte pravdu -- nové polské S jsou lepší než naše D6 či D7 i další.
Lenny: O jaké rozdíly jde? Mimochodem, Vy určitě máte někde profil té paskvilové D11 rádobydálnice kategorie D21,5. Nemůžete mi sem hodit link? Prosím.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Lenny »

S 21,5:
Jízdní pruhy 4 x 3,5 m
Vnitřní vodící proužek 2 x 0,5 m
Vnější vodící proužky 2 x 0,25 m
Zpevněná krajnice 2 x 1,0 m
Nezpevněná krajnice 2 x 0, 5 m
Střední dělící pás 3,0 m
Celkem 21,5 m


Zde je PŘ kategorii R 21,5.
Přílohy
R_21_5.png
R_21_5.png (52.81 KiB) Zobrazeno 5725 x
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od FlakY` »

Lenny: díky za upřesnění. Už se to kdysi probíralo, zkusím opět pohledat na foru.

Honzl: reakci na Svatosp trochu nerozumím. Jaké nové Ska mají lepší parametry než bývalá Rka převedena na Dálnice? Jakože S3 je lepší než D56, D35, D55, D0? Stavět silnici v jednodušším terénu je samozřejmě snazší a levnější, není problém ji parametrově vytáhnout na projektovanou rychlost 120+ . U nás se plánují stavět dálnice v kategorii R25,5/120, které jsou nově v kategorii D a v minulosti některé R26,5 apod. byly nelogicky pod označením rychlostní silnice.

Otázka pro znalé: dnešní kategorie S se významně změnila od těch původních z 90tých let?
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
Martin96
Příspěvky: 550
Registrován: 3.11.2016 10:11:25
Bydliště: Pardubice - S37, I/36, I/2
Kontaktovat uživatele:

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Martin96 »

Honey72 píše:A také se vrhnou na rozšíření na šest pruhů. S tou výhodou, že oproti nám už mají všechny klíčové úseky pro rozšíření připravené předem a to stovky kilometrů. My tu máme takový miniúsek snad jen na D11 k prvnímu exitu :-(
Taková A2 z Lodže do Varšavy je žhavý kandidát na pilotní projekt rozšíření na 6pruh (nebo možná dokonce 8pruh)...
O A4 z Wroclawi na západ ani nemluvím, tam se to ale snad už chystá kvůli chybějícímu odstavnému pruhu).
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Martin96 píše:
Honey72 píše:A také se vrhnou na rozšíření na šest pruhů. S tou výhodou, že oproti nám už mají všechny klíčové úseky pro rozšíření připravené předem a to stovky kilometrů. My tu máme takový miniúsek snad jen na D11 k prvnímu exitu :-(
Taková A2 z Lodže do Varšavy je žhavý kandidát na pilotní projekt rozšíření na 6pruh (nebo možná dokonce 8pruh)...
O A4 z Wroclawi na západ ani nemluvím, tam se to ale snad už chystá kvůli chybějícímu odstavnému pruhu).
Pokud jde o dálnice se 6 pruhy, tak ty budou i na nových úsecích A1 na jih od Lodže až k Čenstochové. A z toho co vím, tak se teď má na 6 pruhů rozšiřovat i obchvat Poznaně na A2.

A4 je kapitola sama pro sebe, už jsem tu o tom několikrát psal. Počítá se tam s kompletní modernizací, protože teď ani neodpovídá normám pro dálnice. Ale kdy se s tím začne těžko říct, tam jde hlavně o politické rozhodnutí.
Marooned17
Příspěvky: 1075
Registrován: 27.9.2010 13:01:33
Bydliště: Praha

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Marooned17 »

Martin96 píše:Taková A2 z Lodže do Varšavy je žhavý kandidát na pilotní projekt rozšíření na 6pruh (nebo možná dokonce 8pruh)...
Tady hlavně vidím jako veliký problém, že za Varšavy do Toruňe, Bydhoště i Štetína se jezdí zajížďkou po A2 kvůli neexistenci S 10. S 10 je podle mě právě proto kandidát na co nejrychlejší dostavbu po tom r. 2022.
Honzl
Příspěvky: 287
Registrován: 9.11.2017 23:11:08

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Honzl »

Lenny, děkuju pěkně, za ten příčný řez R21,5 a info o S21,5. Vysvětluje to Vaší poznámku, že existují odlišnosti. Ano, S21,5 má jízdní pásy po 3,5m, zp. krajnici 1m a střední dělící pás 3m a R21,5 jízdní pruhy 3,5 a 3,25m a zpev. kraj 0,75m. Nevím, ale která z nich se teď jmenuje D21,5 hraniční úsek do Polska, nebo zda je to opět zcela jiná kategorie s jinými parametry, neb má místo těch krajnic ony zálivy, což jsou parametry nedálniční a nehodné TEN-T, jak zdůrazněno.
Mezitím jiný kolega z fóra poslal linky na nově zveřejněné letáky s detaily úseků D6, plánované jako D21,5. A ejhle, třeba v úseku Olšová Vrata -Žalmanov (přikládám citát) se to šířky 21,5 prostě nevejde (3,75 x 4, plus zp. krajnice...). Co vy na to? Sekli se autoři letáku (součet je 23m a to ještě bez vodících proužků a nezp. kraj, nebo to nebude D21,5 a jaká podvarianta D21,5 tedy bude ten úsek D11 do Polska? Děkuju předem za vyjasnění!!! Citát z letáku D6:
,,Zájmové území se nachází v Karlovarském kraji
mezi obcemi Žalmanov a Andělská Hora. Nová
dálnice je navržena jako čtyřpruhová, směrově
rozdělená v kategorii R 21,5/100. Směrové,
šířkové a výškové poměry jsou navrhované na
směrodatnou rychlost 110 km/h. Šířka jízdních
pruhů je 3,75 metru, zpevněná krajnice je v šíři
2,5 metru a střední dělicí pás v šíři 3 metry.
Nezpevněné krajnice jsou navrženy jednotně
v celé délce o šíři 1,5 metru. Délka úpravy je...''
Bolí z těch rozdílů trochu hlava... Prosím vyjasnit.
Jó a to FlakY, jel jsem v Polsku po lepších Skách než naše D (třeba S8 u Varšavy, m.j. 6 pruhů), ale tím nechci naše dálnice nijak shazovat.
Jen ještě dvě poznámky k rozšiřování na 6 pruhů v Polsku: 1/ Na úseku severně od Czestochové jsou už dávno, jen tam chybí
mimoúrovňové křižovatky, proto nyní přestavba. 2/Jsem naprosto přesvědčen o tom, že v ČR by měly být všechny hlavní tahy, tedy TEN-T už dávno stavěny na 6 pruhů, neb jsme tranzitní evropská země, což pánům plánovačům nedochází... (vím, peníze a fakt, že u nás je asi lepší postavit rychle kvůli ekoterorismu cokoliv a pak to ,,jen'' rozšiřovat...)
adi88
Příspěvky: 496
Registrován: 15.3.2009 22:53:30
Bydliště: Brno, kousek od VMO

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od adi88 »

No s tou TEN-T v šestipruhu bych trochu přibrzdil, většina D2, D52, nebo D5 od Plzně na Německo jsou i ve výhledu ve čtyřpruhu dostačující. I Poláci budou jen těžko někdy realizovat A4 za Krakowem nebo od Legnice na Zgrozelec šestipruh. U nich je spíš viditelná snaha síť zahušťovat a nabízet různé alternativy v podobě eSek spojujících jendotlivá vojvodství. Tohle u nás zoufale chybí. A nemyslím tím jen megalomanské projekty typu D19 Plzeň-Humpolec, ale třeba takovou I/16 Slaný-D8. Realizovat ji v kategorii S9,5 je nesmysl všech nesmyslů. Tam minimálně střídavý třípruh, ještě lépe zmíněnou S21,5. Intenzity tam jsou a v době kdy (tedy jestli) bude hotová severní část D0 už budou dávno na takové výši, že se tam čtyřpruh uživí i tak.
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Honzl píše:Jen ještě dvě poznámky k rozšiřování na 6 pruhů v Polsku: 1/ Na úseku severně od Czestochové jsou už dávno, jen tam chybí mimoúrovňové křižovatky, proto nyní přestavba.
To by mě teda zajímalo kde :) https://www.google.com/maps/@50.9032367 ... 312!8i6656
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Honey72 »

Asi tím Honzl myslel, že budou stavěny s rezervou, nyní je to jen obyčejná silnice :-) Nebo myslel ještě severněji.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od jozka »

Ona vystavba v Polsku je vubec o necem jinem. V letovisku, kde jsem letos byl, dodelavali jedno kridlo rekreacniho arealu, v nedeli tam ruchali klempiri, v pondeli rozvijeli koberce travy a v utery tam visely rucniky na balkonech.

Dalsi faktor je hustota osidleni. V prumeru na tom jsou +/- jako my. Jenze kdyz se pohybujete mimo aglomerace Slezska, mate pocit "kde nic, tu nic"...
Odpovědět

Zpět na „Polsko“