I/73 Svitávka – hranice JM kraje – St. Město

Brno (D1) – Boskovice (I/19, I/43) – Moravská Třebová (D35)
Odpovědět
Ruda
Příspěvky: 8
Registrován: 20.4.2009 13:36:41

4304-4305 Svitávka - St. Město

Příspěvek od Ruda »

Nedávno jsem objevil zajímavý článek: http://svitavsky.denik.cz/zpravy_region ... u-r43.html
Pravdou ale je, že vést dálnici v původní "Hitlerově" stopě je nesmysl, protože neodpovídá současným požadavkům (směr Hradec/Pardubice, Liberec). Původní trasa je velká zajíž'dka, proto by se severní část měla narovnat, tj. posunout více na západ.
Naposledy upravil(a) Jirka L dne 18.2.2022 13:44:18, celkem upraveno 3 x.
Důvod: Mod. doplněno hlasování
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Trasování - sever

Příspěvek od martini »

Všichni vědí, že logicky je směr I/43 správně, ale bohužel situace s územními plány a vykoupenými pozemky nahrává trasování přes Jevíčko. Do výstavby této silnice však zbývá ještě hodně času a tak snad zvítězí rozum a bude trasována ve stopě současné I/43, která je historicky daná a prověřená. Nemyslím si totiž, že by nám historie vymezila nelogické koridory cest...
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Trasování - sever

Příspěvek od mapman »

No upřímně řečeno, já mám názor úplně opačný. Sobotu jsem strávil s kolegy na trase od Boskovic k Jevíčku a byl by opravdu hřích ponechat existující těleso bez jakéhokoliv využití. Navíc jsme se zaměřili i na sledování krajiny kolem Letovic a Březové a tam to bez mostů a tunelů opravdu nejde. A můj názor je takový, že čím méně náročných objektů, tím lépe pro fiskus, bezpečnost i pohodu řidiče. Kdo zažil trasu Boskovice - Jevíčko na vlastní smysly se mnou bude v drtivé většině případu souhlasit, o to bych se vsadil.

Argument že je to o necelých 20 km delší je málo...
Marty
Příspěvky: 755
Registrován: 16.3.2009 9:00:04

Re: Trasování - sever

Příspěvek od Marty »

mapman píše:čím méně náročných objektů, tím lépe pro fiskus, bezpečnost i pohodu řidiče
Jenže není tohle právě argument od Boskovic na sever žádné Rko 2+2 nedělat ? Dvě slušné jedničky vyhýbající se obcím s MÚK by přece na dané internzity dopravy stačily - jedna na Svitavy, druhá na M.Třebovou a od Boskovi na jih společně jako 2+2 - R43 ...
multi
Příspěvky: 575
Registrován: 17.3.2009 16:46:54

Re: Trasování - sever

Příspěvek od multi »

On je právě problém v tom, že značná část dopravy na I/43 je místní doprava v úseku Svitavy-Brno. Tohle R43 na MT nevyřeší. Jsem místní a situaci znám docela dobře, tělesa by samozřejmě byla škoda, ale pochybuji, že by trasa kolem Jevíčka zcela vyřešila problém I/43. Pro dálkový tranzit by ta zajížďka zřejmě problém nebyla, ale pro místní samozřejmě ano. Hlavní problém vedení směr Svitavy je úsek Březová nad Svitavou-Letovice, tam je opravdu mimořádně členitý terén. Jedná se o cca.15 km a tato vzdálenost by se snad i před větší náklady dala snesitelně překonat. Dále mne napadá varianta třípruhové komunikace v trase současné I/43 či s nějakými obchvaty?
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Trasování - sever

Příspěvek od Lenny »

V první etapě se počítalo/počítá se stavbou jen v polovičním profilu. Plný jim vycházel špatně podle nějakých modelů.

Add trasování kolem Letovic a Březové. Dělá se studie trasy vedení R43 na Svitavy, která bude podkladem pro přepracovanou dokumentaci EIA. Takže v procesu EIA bude tato varianta posouzena ze stávající plus ještě dalšími a z nich se pak ukáže, co je nejvýhodnější. Ale toto vše nebude dříve než koncem letošního roku;)
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
pavel.hrdina
Autor
Příspěvky: 591
Registrován: 25.2.2009 22:39:09
Bydliště: D1 - km 190,45
Kontaktovat uživatele:

Re: Trasování - sever

Příspěvek od pavel.hrdina »

Trasa v historicke stope rozestavene A88 bude mit vetsi problemy az v zaverecne fazi - od Mestecka Trnavky pres Rozstani (de-facto prutah) a Detrichov u Moravske Trebove (velice tesne po zapadnim okraji). Zhruba 12 kilometru. Dalsich cca 30km od krizeni se soucasnou I/43 je ve vysoke fazi rozpracovanosti.

Jak uz poznamenal mapman vyse, tak jsme tam v sobotu provadeli pruzkum a na vetsine mist chybela 1(!) stavebni sezona a mohlo se uz pres 65 let jezdit! Z chybejicich mostu byly asi nejzasadnejsi 2 hned vedle sebe: pres trat Ceska Trebova - Brno (polovina jiz vybudovana pro vedeni I/18, dnes II/150) a pres reku Svitavu. Dal na jih uz je rozestavenost znacne nizsi, i kdyz napr. jeste k Cerne Hore je slusna, na jih od Malhostovic pres Brno az k Syrovicim se stihlo vetsinou pouze teleso - dokoncenych mostu je minimum.

Dale musim konstatovat, ze vetsina toho co jsme videli je i po tech letech ve velice zachovalem stavu - nekde je ovsem videt, ze zub casu hlodal vice, protoze se uz napr. nestihla provest izolace aby se toto nestalo.

V kazdem pripade ovsem naklady na vybudovani R43 v historicke stope (minimalne usek Svitavka - Mestecko Trnavka) by mely byt temer radove odlisne od budovani kolem udoli reky Svitavy a soucasne I/43 (usek Svitavka - Svitavy).
multi
Příspěvky: 575
Registrován: 17.3.2009 16:46:54

Re: Trasování - sever

Příspěvek od multi »

Na jakou šířkovou kategorii se vlastně Hitlerova dálnice původně stavěla? Předpokládám, že si by se zemní úpravy ponechaly a postavily by se nové mosty?
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Trasování - sever

Příspěvek od Lenny »

multi píše:Na jakou šířkovou kategorii se vlastně Hitlerova dálnice původně stavěla? Předpokládám, že si by se zemní úpravy ponechaly a postavily by se nové mosty?
To jsem taky v sobotu na exkurzi (mj. dobrá událost, rád jsem poznal některé lidi, a chtěl bych poděkovat pořadatelům za to) řešili. Prováděli jsem experimentální měření v terénu a vyšla nám délka asi 6 a 1/3 Janíka, což je cca 187 cm. :D

A88 byla stavěna podle německé normy RQ 28,5, což odpovídá české normě R 25,5, jak mi to Mapman napsal v mailu.;)

Většina mostů by z více či menšími úpravami zůstala zachována. Ale které a případně s jakými úpravami to ukaže až studie diagnostikující jejich stav zpracováná až po skočení procesu EIA.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
pavel.hrdina
Autor
Příspěvky: 591
Registrován: 25.2.2009 22:39:09
Bydliště: D1 - km 190,45
Kontaktovat uživatele:

Re: Trasování - sever

Příspěvek od pavel.hrdina »

Lenny píše:Prováděli jsem experimentální měření v terénu a vyšla nám šířka asi 6 a 1/3 Janíka, což je cca 187 cm. :D
Kdybyste nekdo jeli kolem, tak prototyp 1 Janika (dreveny prut upraveny na znamou vysku mapmana) byl ulozen vertikalne podel vychodni strany nasledujiciho stromu u Velkych Opatovic :D A vzniknul pri mereni tohoto mostu u Sudic. Na pristi vypravu uz si musime poridit pasmo a merit v zavedenejsich jednotkach ;-)
Lenny píše:A88 byla stavěna podle německé normy RQ 28,5, což odpovídá české normě R 25,5, jak mi to Mapman napsal v mailu.;)
Kdyby to nekoho zajimalo, tak je to presne takto:
  • Nezpevněná krajnice: 2 x 2,0 m
  • Zpevněná krajnice: 2 x 2,25 m
  • Jízdní pruh: 4 x 3,75 m
  • Vnitřní vodící proužek: 2 x 0,5 m
  • Střední dělící pás: 4,0 m
Sirka vozovky 5 a 1/3 Janika - Lenny zminoval pribliznou sirku i s polovinou stredoveho deliciho pasu - je sirka vnitrniho vodiciho prouzku, dvou jizdnich pruhu a zpevnene krajnice, tedy 0,5 + 3,75 + 3,75 + 2,25 = 10,25 m a my jsme namerili nekolik hodnot od 5,33 do 5,66 s prumerem kolem 5,5 Janika (i s botama, tedy o 1 cm vyssiho), tedy 5,5 * 188 = 10,34 m (z toho vyplyva, ze jsme merili celkem presne).

Stredovy delici pas - na onom moste vyvyseny, tudiz krasne viditelny - mel neco malo pres 2 Janiky, tedy kolem onech 4 metru, coz opet sedi.

Na kazde strane mostu je pak jeste cca 1 m kraj.

To dava dohromady podle normy 24,5 metru od kraje jedne vozovky ke kraji druhe + 2 dalsi metry za kraje mostu, tedy 26,5 m celkove sirky. Na normu z roku 1938 velice slusne!!!
Lenny píše:Většina mostů by s více či menšími úpravami zůstala zachována. Ale které a případně s jakými úpravami to ukaže až studie diagnostikující jejich stav zpracováná až po skočení procesu EIA.
Je velice pravdepodobne, ze vetsina by vyhovela. I presto, ze nektere maji mensi podjezdnou vysku, ale na to jsou mistni uz minimalne 67 let zvykli :D
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Příspěvek od Lenny »

D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kotislaw
Příspěvky: 80
Registrován: 16.4.2009 10:16:56

Re: Trasování - sever

Příspěvek od Kotislaw »

Kdy se asi tak priblizne pocita se stavbou a dokoncenim cele tehle dalnice?
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Trasování - sever

Příspěvek od Lenny »

Kotislaw píše:Kdy se asi tak priblizne pocita se stavbou a dokoncenim cele tehle dalnice?
Reálný odhad je po roce 2015. Pravděpodobnost dřívější je skoro rovna nule.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
mts
Příspěvky: 595
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: Trasování - sever

Příspěvek od mts »

Kdyby se R43 vedla v puvodni nazi stope, myslite ze, by byly stare mostni objekty pouzitelne? Po tech letech neudrzby se spis obavam, ze by se to stejne muselo vsechno odstrelit a postavit znova a lepe. Kdo by dal zaruku na neco, co se stavelo pred takovou dobou?
Jaroslav
Příspěvky: 359
Registrován: 18.3.2009 10:49:10

Re: Trasování - sever

Příspěvek od Jaroslav »

pavel.hrdina píše: Jak uz poznamenal mapman vyse, tak jsme tam v sobotu provadeli pruzkum a na vetsine mist chybela 1(!) stavebni sezona a mohlo se uz pres 65 let jezdit!
musím říct, že jakkoliv se zdá současně plánovaná trasa při pohledu na mapu nesmyslná, tak toto je velmi pádný argument... díky za info
pavel.hrdina
Autor
Příspěvky: 591
Registrován: 25.2.2009 22:39:09
Bydliště: D1 - km 190,45
Kontaktovat uživatele:

Re: Trasování - sever

Příspěvek od pavel.hrdina »

mts píše:Kdyby se R43 vedla v puvodni nazi stope, myslite ze, by byly stare mostni objekty pouzitelne? Po tech letech neudrzby se spis obavam, ze by se to stejne muselo vsechno odstrelit a postavit znova a lepe. Kdo by dal zaruku na neco, co se stavelo pred takovou dobou?
Podle toho co jsem mel moznost na vlastni oci videt a laicky zhodnotit (nejsem odbornik v oblasti stavebni) je vetsina mostnich objektu za neprilis velkeho usili vyuzitelna. Nekde by se mozna musela znovu udelat mostovka, nekde by se musely i castecne sanovat opery, ale celkove by mela vyuzitelnost nabyvat vyssich procentualnich hodnot.

Zemni prace jsou taky z velke vetsiny dovedeny do temer finalni podoby - s vyjimkou nekolika malo useku s podelnymi sklony nad soucasne povolene hodnoty, ktere by se musely snizit vyssimi naspy a hlubsimi zarezy. Vetsina rozestavene trasy je ale z tohoto hlediska spise OK.
mts
Příspěvky: 595
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: Trasování - sever

Příspěvek od mts »

"Podle toho co jsem mel moznost na vlastni oci videt a laicky zhodnotit (nejsem odbornik v oblasti stavebni) je vetsina mostnich objektu za neprilis velkeho usili vyuzitelna."
Ja jsem schopen laicky zhodnotit i cestu na Mesic... Fakt si nedokazu predstavit stavebni firmu, ktera svoli k tomu a by do sveho useku zahrnula nejaky nadjezd, do ktereho 70 let prosakovala voda kvuli nedodelane izolaci atd atd. Takovej most odstrelit, odbagrovat a zavezt nekam do telesa je pri dnesni mechanizaci prace na dva dni. A muze se vesele stavet novy objekt, ktery splnuje vsechny normy.
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Trasování - sever

Příspěvek od martini »

A hlavně se za něj můžou inkasovat peníze dvojnásob, jednou za demolici a podruhý za stavbu nového :-). Ne, teď vážně, opravdu je to na individuálním posouzení každé jednotlivé stavby a otázce, zda-li investor bude ty stavby chtít využít a ušetřit nebo ne.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Trasování - sever

Příspěvek od JirkaS »

mts píše:Ja jsem schopen laicky zhodnotit i cestu na Mesic... Fakt si nedokazu predstavit stavebni firmu, ktera svoli k tomu a by do sveho useku zahrnula nejaky nadjezd, do ktereho 70 let prosakovala voda kvuli nedodelane izolaci atd atd. Takovej most odstrelit, odbagrovat a zavezt nekam do telesa je pri dnesni mechanizaci prace na dva dni. A muze se vesele stavet novy objekt, ktery splnuje vsechny normy.
Podívejte se na www.dalnice.com na stránku věnovanou R52. Tam jsou fotky, kde je vidět využití původních konstrukcí v současné R. Takže to jde.
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Trasování - sever

Příspěvek od jonáš »

No a neni celá ta severní větev hitlerovský dálnice normálně na hlavu? Tady nejsou prachy, prej "Stát vymýšlí, jak stavět levnější dálnice" a budeme budovat zbytečnou trasu čistě proto, že tam jsou příhodný podmínky, protože válečný muklové nasypali náspy? Podle mýho laickýho názoru má R43 od Letovic smysl jedině v trase směr R35 u Litomyšle, a na jihu dlouho vystačí s napojenim na městskej okruh v Kénigu, k čemuž postupnou modernizací I/43 dochází. Je to stejně hlavně výpadovka pro Brno, ten ždibec tranzitu projede hladce skrz Dobrovskýho a Pisárkový tunely, aspoň budou trochu využitý i mimo městskou špičku. Když bez vnějšího okruhu v celym jihozápadnim sektoru vyjde město jako Mnichov, tak se to Brnu snad povede taky.
Rallyman
Příspěvky: 63
Registrován: 15.3.2009 22:23:10

Re: Trasování - sever

Příspěvek od Rallyman »

Tranzit od Svitav Dobrovského tunelem prej :D :D :D
Thomas
Příspěvky: 101
Registrován: 16.4.2009 20:15:39

Re: Trasování - sever

Příspěvek od Thomas »

jonáši, jonáši, severní část R 43 je zajížďka 15 km ve smněru na HK, ale R 43 má taky ten význam, že od Brna povede dopravu na Šumpersko a Jeseníky obecně, kam se jezdí přes Olomouc.

nepostavit R 43 jako obchvat Brna je šílenost - Brno zůstane dost výrazným zpomalením na tranzitu. Mimochodem nevím, kdy jsi naposledy jel přes Mnichov a ten chybějící okruh byl na půlhodinový průjezd a to bylo v noci.
pavel.hrdina
Autor
Příspěvky: 591
Registrován: 25.2.2009 22:39:09
Bydliště: D1 - km 190,45
Kontaktovat uživatele:

Re: Trasování - sever

Příspěvek od pavel.hrdina »

Thomas píše:severní část R 43 je zajížďka 15 km ve smněru na HK, ale R 43 má taky ten význam, že od Brna povede dopravu na Šumpersko a Jeseníky obecně, kam se jezdí přes Olomouc.
Presne tak, nejen na Hradec se tama bude jezdit - ale taky na cast severni Moravy a Slezska. Ja osobne bych do Jeseniku jezdil po A88 az do Kralik, byt dostavena. Ale i dostat se po R43 k Moravske Trebove a pak po R35 do Mohelnice (a doufam ze v budoucnu po R44 az za Rapotin) je preferovana cesta oproti zajizdce zbytecne na vychod k Olomouci. Navic vyhnuti se "horske draze" R46 by bylo taky vyznamne.

Jinak z Jesenicka a Sumperska znam hodne lidi co skoncili v Brne (z Olomouce taky, ale tem R43 moc nepomuze) a je jasne, ze Brno je jednoznacne spadove mesto pro cely ten region tak jako Praha v celorepublikovem vyznamu.
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Trasování - sever

Příspěvek od martini »

Toto je opravdu vážný argument pro trasování R43, který jsem až dosud nebral tak nějak v potaz, protože logická cesta z Brna na Jeseníky je v současné době přes Olomouc. V budoucnu by trasování R43 ve stopě A88 mohlo rozdělit tento dopravní proud a 15 km zajížďka opravdu při tranzitu není mnoho. Co je více na pováženou jsou denní jízdy v relaci Brno Svitavy. Ale skutečně nevím, a to je opět o sledování provozu, kolik z dopravy na I/43 je v relaci Svitavy - Brno a kolik je tranzit v relaci Brno - HK, případně dále. Ale každopádně obsluha Jeseníků druhý pádný argument pro trasování ve stopě A88. Prvním budiž vysoká rozestavěnost tělesa v dost velké části. Trasování ve stopě I/43 začíná trochu ztrácet...
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Rallyman
Příspěvky: 63
Registrován: 15.3.2009 22:23:10

Re: Trasování - sever

Příspěvek od Rallyman »

Nenazýval bych to pádným argumentem, ale spíš obrovským luxusem, aby do jeseníků vedly 2 dálnice,, ale spíš de o ten těžký terén v trase I/43
Odpovědět

Zpět na „I/73“