PPP na D4 - výstavba

Praha – Příbram – Nová Hospoda (I/20)
Odpovědět
Kuba
Příspěvky: 1400
Registrován: 13.5.2009 17:41:16

Re: PPP na D4

Příspěvek od Kuba »

vondr
Příspěvky: 2907
Registrován: 7.11.2009 19:52:08
Bydliště: vodňany

Re: PPP na D4

Příspěvek od vondr »

Tři zájemci o dostavbu dálnice D4 mají smůlu, ministerstvo je vyloučilo
Zdroj: https://ekonomika.idnes.cz/stavby-silni ... oprava_cfr

Do soutěžního dialogu na dostavbu a provoz dálnice D4 postupují čtyři firmy
http://www.mdcr.cz/Media/Media-a-tiskov ... oz-dalnice
michal
Příspěvky: 4518
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: PPP na D4

Příspěvek od michal »

Uz vidim, jak do toho hodi vidle ti nevybrani...
alabastr
Příspěvky: 555
Registrován: 5.11.2017 12:50:18
Bydliště: Praha

Re: PPP na D4

Příspěvek od alabastr »

ještě článek na Zdopravy.cz:

Ve hře o D4 zůstaly čtyři firmy a sdružení, vypadli Izraelci či Turci

https://zdopravy.cz/ve-hre-o-d4-zustaly ... rci-19094/

tohle je to čeho se bojím: "...pokud některé z neúspěšných konsorcií nepodá námitky proti omezení počtu zájemců."
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: PPP na D4

Příspěvek od 1975 »

EIA na dané úseky schválena, což je super, má někdo aktuální info o výkupech? Letáky jsou sice aktualizované o tu EIA, ale procenta výkupů jsou z léta, max. záři....
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: PPP na D4

Příspěvek od martini »

alabastr píše:Není mi moc jasný ten výběr čtyř konsorcií ze sedmi, které se pak zůčastní samotného výběrového řízení. To je tedy výběrové řízení na účastníky výběrového řízení? Na základě čeho budou tři ze sedmi zájemců vyřazeni? Co když se jim to nebude líbit, mají nějákou možnost odvolání? Co když všch sedm bude splňovat nějáká stanovená kritéria, to je vyřadí jen tak podle sympatií? Bojím se aby se to netáhlo léta..
Kritéria pro omezení počtu zájemců byla transparentně stanovena v zadávací dokumentaci. K omezení počtu zájemců došlo na základě počtu odpovídajících referenčních PPP projektů, které uchazeč v období posledních 5 let realizoval (dokončil realizaci), resp. které v období posledních 3 let alespoň po dobu 12 měsíců provozoval.

V pondělí 26.11.2018 ve 23:59 uplynula lhůta pro možnost podání námitek od vyloučených uchazečů. O (ne)podání námitek musí být nejprve formálně informováni uchazeči, aby bylo zřejmé, že (zda) se podaří dodržet stanovené termíny pro zaslání výzvy k účasti v soutěžním dialogu samotném (předpoklad dosud známý uchazečům je konec ledna 2019).

Pohybujete se od pondělka někdo v oblasti jižního konce D4, případně i na Skalce? Měly by tam být od 26.11.2018 realizovány nějaké uzavírky/omezení provozu za účelem provádění diagnostik na provozovaných úsecích, které mají být předány uchazečům pro jejich odpovědnější ocenění budoucích rizik provozování těchto úseků.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Tom od Budějc
Příspěvky: 209
Registrován: 13.8.2018 20:50:39
Bydliště: u Českých Budějovic

Re: PPP na D4

Příspěvek od Tom od Budějc »

Hm, to vypadá, že se něco začne skutečně dít / stavět...
alabastr
Příspěvky: 555
Registrován: 5.11.2017 12:50:18
Bydliště: Praha

Re: PPP na D4

Příspěvek od alabastr »

martini: Děkuji za vysvětlení. Nyní tedy čekáme na informaci zda se někdo odvolal, pokud ano, jak se odvolání řeší? Pokud ne a v příštím roce začne samotný soutěžní dialog, jak dlouho tak může trvat než je vybrán zhotovitel/koncesionář (řádově...měsíce, rok, dva).
michal
Příspěvky: 4518
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: PPP na D4

Příspěvek od michal »

A ta kompletní příprava (výkupy, stavební povolení apod.), ta zůstane pořád na státu, nebo to, co se do nějakého okamžiku nestihne, přejde na toho koncesionáře?
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: PPP na D4

Příspěvek od Sosa »

Předpokládám, že na státu, nevím jak by to koncesionář byl schopen zajistit.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: PPP na D4

Příspěvek od theodor less »

Sosa píše:Předpokládám, že na státu, nevím jak by to koncesionář byl schopen zajistit.
Úplně jednoduše. Na základě mandátní smlouvy. Ale ti koncesionáři nejsou blbí. Ať si stát vyžere tu úmornou a někdy sisyfovskou práci, on si počká na jistý výdělek.
Maty
Příspěvky: 219
Registrován: 21.1.2015 20:00:24
Bydliště: Kolín
Kontaktovat uživatele:

Re: PPP na D4

Příspěvek od Maty »

Dovolím si skočit do diskuze. Je tady nějaká možná spojitost s tím jak to funguje v Polsku? Tam určitou fázi přípravy např. projekt bere na bedra stavitel že? Jsem laik pouze čerpám z toho co čtu zde na fóru...
Lenny
Autor
Příspěvky: 10773
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: PPP na D4

Příspěvek od Lenny »

Představa, že budu stavět např. D52 pomocí PPP a nechám na koncesionáři zajištění DSP a získání SP při současném stavu zákonů a množství odpůrců dálnice D52, je hodně drahá představa. Koncesionář si nechá za toto riziko velmi draze zaplatit, že stavební řízení místo standardní doby do 1 roku bude trvat několik let s nejistým výsledkem. Takže asi proto se u nás nezadává PPP se zajištěním SP.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: PPP na D4

Příspěvek od theodor less »

Lenny píše: Koncesionář si nechá za riziko velmi draze zaplatit, že stavební řízení místo standardní doby do 1 roku bude trvat několik let s nejistým výsledkem. Takže asi proto se u nás nezadává PPP se zajištěním SP.
Na rozdíl od PPP partnera SFDI (státní fond dopravní infrastruktury), neboli stát, zvládá i toto riziko a netváří se, že je velký bankéř co umí "risk management". A postaví mu to jedna z deseti firem.
alabastr
Příspěvky: 555
Registrován: 5.11.2017 12:50:18
Bydliště: Praha

Re: PPP na D4

Příspěvek od alabastr »

Příliš Přepychový Projekt. Poslanci řeší dostavbu D4 za soukromé peníze
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/ ... oprava_rts

"...Mezitím chce stát pro stavbu vykoupit pozemky a získat pravomocná stavební povolení. Ta by mělo ředitelství silnic v ideálním případě vyřídit do září, pokud stavební řízení nenapadnou ekologové nebo jiní účastníci, uvedl Martin Janeček, který má na ministerstvu dopravy projekt dostavby D4 na starosti.
Výstavba by měla začít během stavební sezony v roce 2020."
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: PPP na D4

Příspěvek od ElWapp »

Poté by měla být dálnice převedena na stát, který jí bude postupně splácet.
http://www.dnoviny.cz/infrastruktura/fi ... t-snemovna

To je co toto, to splaceni? Mel jsem dojem, ze PPP je od toho aby zadne splaceni nebylo.
mstitek
Příspěvky: 336
Registrován: 15.8.2017 22:28:46

Re: PPP na D4

Příspěvek od mstitek »

ElWapp píše:
Poté by měla být dálnice převedena na stát, který jí bude postupně splácet.
http://www.dnoviny.cz/infrastruktura/fi ... t-snemovna

To je co toto, to splaceni? Mel jsem dojem, ze PPP je od toho aby zadne splaceni nebylo.
Tak někdo to přece zaplatit musí. A soukromník to dělá proto, že na tom chce vydělat. Takže buď to zaplatí přímo uživatelé (což se asi nikdy nestane), nebo stát.
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: PPP na D4

Příspěvek od ElWapp »

No ale ja mel pocit (a mozna jsem to tedy spatne chapal), ze soukromnik dalnici postavi, stat mu bude 25 let platit za sluzbu (provoz dalnice), a po 25 letech prejde dalnice rovnou na stat s tim, ze se zaplati z tech provoznich poplatku. Pokud si nakonec po 25 letech bude muset stat tu hotovou dalnici jeste celou koupit, tak opravdu nechapu prinos tohoto systemu, krom toho ze se platba za "nakup dalnice" posune o 25 let na budouci generaci a nebude se kupovat od stavebni firmy ale od koncesionare.
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: PPP na D4

Příspěvek od Anonym »

ElWapp píše:No ale ja mel pocit (a mozna jsem to tedy spatne chapal), ze soukromnik dalnici postavi, stat mu bude 25 let platit za sluzbu (provoz dalnice), a po 25 letech prejde dalnice rovnou na stat s tim, ze se zaplati z tech provoznich poplatku. Pokud si nakonec po 25 letech bude muset stat tu hotovou dalnici jeste celou koupit, tak opravdu nechapu prinos tohoto systemu, krom toho ze se platba za "nakup dalnice" posune o 25 let na budouci generaci a nebude se kupovat od stavebni firmy ale od koncesionare.
Představte si to jak leasing. Dálnice má stát 7 miliard, zhruba v půlce má být oprava za 0,5 miliardy a před koncem generální oprava asi za 2,5 miliardy.
Stát nedá najednou 7 miliard, ale bude každý rok po 25 let platit 1 miliardu. Za průjezd se nic platit nebude. Za 25 let budou ceny stavebních prací několikanásobné. Před generální opravou se uvidí, jestli ještě firma bude existovat nebo na generální opravu bude od státu požadovat extra peníze navíc jako v případě D11.
vaclav
Příspěvky: 1830
Registrován: 7.4.2010 11:29:27

Re: PPP na D4

Příspěvek od vaclav »

tak tak, PPP = konsorcium to postavi za svoje a bude 25 let spravovat, ale stat to po uvedeni do provozu zacne samozrejme splacet (projekt, vystavbu i tu udrzbu).
zjednodusene je to jako hypotéka - vyberete si firmu s kapitalem, ta dle vasich predstav vyprojektuje a postavi dum a bude vam ho 25 let i udrzovat (myt okna, vysavat, cistit okapy a komin, delat revize, natrit okna a plot, sekat travnik…). a vy za to vsechno budete mesicne splacet fixni castku. a po 25 letech vam ten dum musi predat, jako by byl novy (tedy po celkove generalce). zadna platba tam uz ale není, to bylo v tech splatkach. a tohle všechno si musí firma spravne odhadnout a napočítat do sve ceny. tedy velke riziko pomerne.

tohle je asi blbost, ne? bylo mysleno ze ze 79 se stalo 50, a ne ze 79-50=29?

Stát dříve odhadoval cenu dostavby D4 na 79 miliard Kč, podle dřívějších informací ministerstva dopravy se však díky veřejné soutěži na poradenství pro PPP cena snížila o více než 50 miliard Kč.
Naposledy upravil(a) vaclav dne 7.2.2019 15:44:26, celkem upraveno 1 x.
mstitek
Příspěvky: 336
Registrován: 15.8.2017 22:28:46

Re: PPP na D4

Příspěvek od mstitek »

ElWapp píše:No ale ja mel pocit (a mozna jsem to tedy spatne chapal), ze soukromnik dalnici postavi, stat mu bude 25 let platit za sluzbu (provoz dalnice), a po 25 letech prejde dalnice rovnou na stat s tim, ze se zaplati z tech provoznich poplatku. Pokud si nakonec po 25 letech bude muset stat tu hotovou dalnici jeste celou koupit, tak opravdu nechapu prinos tohoto systemu, krom toho ze se platba za "nakup dalnice" posune o 25 let na budouci generaci a nebude se kupovat od stavebni firmy ale od koncesionare.
Já to teda i z toho článku pochopil tak, že provozní poplatky = splátky které se budou platit po dobu 25 let. Možná si nechaj část splátky na splacení po převzetí jako páku na provozovatele, ale to z toho nebylo úplně zřejmé.
MiKu
Příspěvky: 327
Registrován: 21.3.2009 21:01:00
Bydliště: u Kbelské, schovaný za PHS

Re: PPP na D4

Příspěvek od MiKu »

vaclav píše:tohle je asi blbost, ne? bylo mysleno ze ze 79 se stalo 50, a ne ze 79-50=29?
To jsou nějaká divná čísla, všude se uvádí PPP za 25 miliard. Cena výstavby bez PPP (a bez 25 let údržby a následné rekonstrukce) vycházelo, jestli si dobře pamatuji, do 10 miliard?
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: PPP na D4

Příspěvek od martini »

ElWapp píše:No ale ja mel pocit (a mozna jsem to tedy spatne chapal), ze soukromnik dalnici postavi, stat mu bude 25 let platit za sluzbu (provoz dalnice), a po 25 letech prejde dalnice rovnou na stat s tim, ze se zaplati z tech provoznich poplatku. Pokud si nakonec po 25 letech bude muset stat tu hotovou dalnici jeste celou koupit, tak opravdu nechapu prinos tohoto systemu, krom toho ze se platba za "nakup dalnice" posune o 25 let na budouci generaci a nebude se kupovat od stavebni firmy ale od koncesionare.
Tvé původní pochopení je správně, celé se to splatí v průběhu té doby 25 let, co to koncesionář pro stát provozuje. Dálnice jako taková je fakticky celou dobu ve vlastnictví státu (to je zákonná podmínka).
Anonym píše:Před generální opravou se uvidí, jestli ještě firma bude existovat nebo na generální opravu bude od státu požadovat extra peníze navíc jako v případě D11.
Součástí návrhu Smlouvy je i obnova na konci Koncesní lhůty (to jak bude zásadní bude předmětem jednání v soutěžním dialogu) a to tak, že dokud tato není provedena, stát ke konci Koncesní lhůty zadržuje části plateb, aby měl pojistku pro případ, že by to Koncesionář neprovedl, případně neprovedl řádně. Ten systém nevymýšlíme v ČR, je vymyšlen mezinárodně.
vaclav píše:Stát dříve odhadoval cenu dostavby D4 na 79 miliard Kč, podle dřívějších informací ministerstva dopravy se však díky veřejné soutěži na poradenství pro PPP cena snížila o více než 50 miliard Kč.
To je samozřejmě novinářská demence. Číselně šlo o relativně správné údaje, ale byly špatně jednotky i účel. Novinář zřejmě chtěl napsat, kolik MD ušetřilo na tendru za poradenské služby, které jsou k procesu výběr koncesionáře zasmluvněné. Zde byla VZ v předpokládané hodnotě necelých 80 mil. Kč a vysoutěžila se za 26 mil. Kč bez DPH.

Tak a teď to hlavní, kvůli čemu tu zase po cca 3 měsících jsem :-): Včera 12.22019 jsme za MD čtyřem vybraným konsorciím odeslali výzvu k účasti v samotném soutěžním dialogu. První kolo bude začátkem dubna. Ukončení soutěžního dialogu v Q4/2019, pak schvalovací proces a podpis smlouvy.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: PPP na D4

Příspěvek od dvs »

martini: Jak to dopadlo se zahrnutím stávajícího úseku do PPP tj. rekonstrukce/modernizace hlavně úseků u Prahy včetně toho kolem Cukráku až k D0.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: PPP na D4

Příspěvek od theodor less »

PPP projekty jsou odpovědí na otázku, jak jít dál, a proto chceme tento model vyzkoušet, připomenul náměstek ministra dopravy a státní tajemník Tomáš Čoček.

ŘSD zkouší napsat standardní smlouvy se zhotoviteli tak, aby byly neprůstřelné. Za třicet let se jim to nepodařilo. Teď budou zkoušet PPP. Kdy bude odzkoušeno? Za cca 30 let, až budou firmy odevzdávat dálnici, uvedenou do bezchybného stavu.......
Odpovědět

Zpět na „D4“