Spojené státy americké - všeobecně

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené státy americké - všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Trumpova administrativa pracuje na přípravách velkého obnovení infrastruktury v USA

to není novinkou, to byl již předvolební slib, pouze doplním aktuální dění

Nutno zdůraznit, že již Obama zavedl legislativně tzv. FAST, tady se dá dohledat, což bylo zajištění dodatečných prostředků do silniční sítě, protože selhává financování nastavené z dávných dekád. Trumpova administrativa ale hodlá zajistit velkou obnovu rozpadající se infrastruktury USA, týká se to silnic, dálnic, železnic, tunelů, mostů a letišť. Než se vůbec přistoupí k plánům pro financování, tak se muselo a musí řešit:

1. jak dlouho trvá příprava nových staveb a co zpomaluje realizaci těchto projektů
2. co všechno je špatné, co evidují příslušná ministerstva a asociace

Zjistilo se, že:

*environmentální posouzení staveb trvá 3,7 až 5 let a vůbec se neví kolik tento proces stojí, protože je tak moc roztříštěný
*než se celá stavba připraví, tak byrokratický proces i s eko přípravou oddálí výstavbu o v průměru 7 let a to v případě dálnic a za rok 2014
*omeškání všech velkých projektů za posledních 6 let stálo ekonomiku americký trillion dolarů, tedy 1 bilion miliard USD

A proto:

*Trumpova administrativa se zaměří na sjednocení systému hodnocení staveb z environemntálního hlediska a sladí se systém povolení; dle slov Trumpa se má polovina administrativy odstranit a to při velkých projektech, které na to dostanou výjimku, jsou to páteřní nejdůležitější stavby a je nevyhnutní postupovat jak kdysi a když se kdysi dala celá síť rychle navrhnout a zahájit masivní výstavbu, tak nemůže být problémem tuto síť začít masivně opravovat a kde třeba tak rozšířit
*cílem je, že celý proces posouzení velké stavby z hlediska environmentálního posouzení bude trvat maximálně 2 roky
*na výstavbu nových projektů a projektů federálního výstavbu se bude používat americká ocel a americké produkty stavebního průmyslu, zajistí se to certifikováním produktů a schvalováním u federální agentury
*vytvoří se síť federálních agentur pro jednotlivé kroky tak, aby se nemusela dělat stávající revize všeho co se již posuzuje, ale aby se toto posuzování co nejrychleji dokončilo
*vznikne i 2-roční cyklus aktualizací připomínek, co dostane na starost nová federální agentura, která bude vydávat stanoviska v případě neshod a pod ní budou spadat ostatní federální agentury v rámci schvalovacího procesu přípravních procesů

Trumpova administrativa již specifikovala, že problémem nejsou peníze, ale příprava staveb. Dokonce nejen příprava nových staveb, ale i rekonstrukce, protože ty jsou po letech zanedbané údržby často samé o sobě nepostačující a mnoho objektů se musí nanovo postavit.

Trumpova administrativa připravuje federální vklad do obnovy vyjměnovaného ve výši 200 mld. USD. Celý plán obnovy je přitom v rozsahu 1.000 mld. USD. Tyto investice nastartují obnovu toho co Ameriku dělá Amerikou a bude to úspěch 21. století vylepšit to co se vše postavilo v předešlém století. Federální vláda poskytne i granty pro menší regiony a to prioritně pro mosty v havarijním stavu, které nemají tyto regiony a lokální samosprávy z čeho a jak opravit. Granty půjdou i na systém vodohospodářské infrastruktury, což jsou další pálčivé problémy regionů. Cíl federální administrativy je pomoct s obnovou infrastruktury. V současné době jsou investice z federálního systému na úrovni 1/5, vše další musejí znášet státy nebo soukromý sektor a systém selhává. To, že v novém plánu znovu federální vláda poskytne jen 1/5 souvisí s tím, že nový plán je několikanásobně větší a i ta 1/5 podpora je několikanásobně větší, než vše stávající. 200 mld. USD jsou jisté zdroje, o dalších se vede debata z čeho by to federální vláda mohla získat. Trumpova administrativa navíc připravuje systém půjček pro jednotlivé státy, které přinesou vlastní iniciativu na konkrétní projekty, na které ale nemají dostatek zdrojů. Půjčky nezatíží jednotlivé státy, protože budou mít federální výhody.

Plán je to velký a obsáhlý i vzhledem k velkému rozsahu veškerých druhů infrastruktury, a proto se čekalo, že jen příprava potrvá delší dobu. Typický U.S. přístup je rychle identifikovat problémy, v tomto případě tedy co stavby/rekonstrukce zdržuje, poté řešení tak, aby to neohrozilo co je již započaté, protože již v tom jsou nějaké zdroje a následně vypracování plánů celkových z hlediska zásobníku projektů, ale i finančních. A tedy již se to dopracovalo od federálních projektů po státní až malé regionální a do všech stupňů zasáhne/pomůže federální vláda. A ostatně do roku 2020 běží program FAST, o stranu dozadu rozepsané.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené státy americké - všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

V roce 2017 zemřelo při dopravních nehodách na silnicích více než 40.000 lidí. Je to 2. krát, kdy je to vyšší než 40.000 a to do statistik nespadají příjezdové komunikace, parkoviště a soukromé silnice. Za 2 hlavní faktory vedoucí k úmrtím stojí vysoká rychlost a alkohol. Až 50% mrtvých nemělo v čase nehody zapnutý bezpečnostní pás. Pokrok ve zvyšování bezpečnosti na silnících tak stagnuje.

National Safety Council
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené státy americké - všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

vývoj politiky v plánech investicí do infrastruktury:

*Trump nemá 100% podporu ve vlastní rep. straně, která dlouhodobo nepodporuje federální výdaje do infrastruktury; navíc je tady výpadek 1,5 bilionu USD pro snížení daní
*z teamu Trumpa odešel hlavní poradce, který pomáhal hledat 200 mld. USD, jak to Trump chtěl (o několik příspěvku výše celý záměr ve zkratce)
*Trump připravuje celkové investice ve výši 1 bilionu USD, kde federální vláda pomůže částkou ve výši 1/5, ale Demokrati již připravují vlastní plány v celkové výši 5 bilionů USD

Ve stávajícím období stále platí politika dodatečného financování s názvem FAST; dá se zde dohledat. To byl demokratický plán ze strany Obamu, v podstatě ve výši toho co plánoval Trump, ale bez další přímé návaznosti na další státy. Jednotlivé státy stále reagují na vzniknutou situaci v nedostatku peněz na silnice a mosty pomalu, ale mnoho států již prudce navyšuje výdaje na údržbu a rekonstrukce. Nová výstavba běží nejvíce v Texasu, ale stále je problémem více zapojit soukromý sektor tedy ve formě PPP. To se děje jen pomalu a téměř vždy výhradně na extra jízdní pruhy.

Trump loses key infrastructure adviser DJ Gribbin :arrow:
  • The key infrastructure policy adviser to US president Donald Trump has resigned, according to US media reports.

    DJ Gribbin is "moving on" to pursue unspecified opportunities, a White House official told the Washington Examiner newspaper.

    Gribbin joined the White House staff in February 2017 to advise Trump on how he could fulfil his election promise to boost infrastructure spending with around US$200 billion.

    Gribbin previously worked as chief counsel for the Federal Highway Administration and general counsel for the Department of Transportation. He was also a director of public sector business development at Koch Industries, a manufacturer, refiner and distributer of petroleum, chemicals and energy products.

    Trump’s proposed $200 billion in federal funds is to encourage states, cities and private enterprise to invest in roads, bridges, dams, airports and other infrastructure. The money is expected to be paid out dependent upon investment by lower governments and businesses which the Trump administration will reach around $1trillion itself.

    But there are doubts that Trump will get a bill through Congress that would allow his planned federal handouts, according to analysts. This is even though the money is desperately needed. Last year, the American Society of Civil Engineers gave the US’s infrastructure a D+ grade and said failure to act would cost the US economy $4 trillion by 2025.

    Political opposition in Congress has pitted the opposition Demnocrats – which normally favour federal public works spending – against Trump’s Republican Party Congressional members. The Democrats have proposed their own plan that would inject $1 trillion in direct federal infrastructure spending – five times Trump’s proposal.

    Getting his own Republicans on side may not be easy either. The party is traditionally against public works spending, even more so now given Trump’s $1.5 trillion tax cut plan announced last year. Another $420 billion could be added to the national debt, some analysts have pointed out.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené státy americké - všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

hTVZUIa.jpg
hTVZUIa.jpg (69.78 KiB) Zobrazeno 23809 x
věnuji se tomu v několika příspěvcích na straně 5

Americká infrastruktura zestárla. Na období 2016-2020 platí co je rovněž v tomto vlákně popsané a sice dodatečný program FAST, ale neřeší to mosty v tom rozsahu jaký je potřebný. Je kritické, že téměř 1/10 U.S. mostů je na tom opravdu špatně. Dopravní zápchy se v mnoha státech začínají řešit výstavbou expresních pruhů, někde s mýtem. Rekonstrukce státních silnic vyššího významu rovněž začínají řešit státy samotné, než mají čekat na federální pomoc. Obnova mostů je ale specifický problém.

Trump sice ohlásil veliké až respektivě velkorysé záměry, ale nerealizují se. Nakonec Bílý dům plánuje podpořit veřejné investice částkou 200 mld. USD s tím, že celkově při zapojení dalších se očekává balík 1500 mld. USD. O mostech se strukturálními vadami se nemluví.

Faktem je, že po 56.000 mostech s těmito vadami se denně uskutečňuje bezmála 190 milionů přejezdů.

Trump sice návrh odeslal, ale i nadále uvázl ve schvalování.

Dle American Society of Civil Engineers (ASCE) je investiční deficit v silnicích, přehradách, letištích, mostech a další infrastruktuře již na úrovni 4500 mld. USD. Obama pouze poupravil financování a federální zdroje začínají stav po miliardách řešit. Trump nedokázal navýšit tyto zdroje a jen očekává zdroje od států a ze soukromých zdrojů, co ale stále neřeší veliké opravy. Silniční sektor vykazuje chybějící opravy v hodnotě 1500 mld. USD, tedy tvoří 1/3 chybějících peněz. Dle ASCE pokud nedojde k zásadnějšímu navýšení prostředků do rekonstrukcí do roku 2025, tak dojde k reálnému uzavírání mostů pro jejich nebezpečnost. A to již nyní je mnoho mostů v omezeném režimu v rámci jejich provozování. Od doby co se tyto průzkumy stavu mostů realizují došlo k jejich navýšení z 54 tisíc na 56 tisíc.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
AUTOsro
Příspěvky: 335
Registrován: 21.1.2015 19:46:53
Bydliště: České Budějovice - Praha

Re: Spojené státy americké - všeobecně

Příspěvek od AUTOsro »

Nevíte někdo, jak je to v USA s přípojovacími pruhy? Dle google map mi přijde, že jsou často dost krátké.
Potřeba jsou okruhy, radiály, metro i železnice. Kdo tvrdí, že se na něco z toho můžeme vykašlat, je extremista.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené státy americké - všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Ale no, vždyť to se dá dohledat. Normy na jednotlivé dálnice se dají dohledat. Ale na co vám to je v praxi, když se na to koukáte na mapách? :D

základy: http://large.stanford.edu/courses/2014/ ... ndards.pdf
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
LN4
Příspěvky: 9
Registrován: 13.9.2016 21:54:57

Re: Spojené státy americké - všeobecně

Příspěvek od LN4 »

AUTOsro píše:Nevíte někdo, jak je to v USA s přípojovacími pruhy? Dle google map mi přijde, že jsou často dost krátké.
Opravdu jsou většinou dost krátké, jelikož tam platí při připojování zip. Minimálně tedy ve státech, kde jsem jezdil, což znamená Texas, Nové Mexiko, Colorado, Arizona, Nevada a Kalifornie, ale předpokládám, že to bude všude podobné.
AUTOsro
Příspěvky: 335
Registrován: 21.1.2015 19:46:53
Bydliště: České Budějovice - Praha

Re: Spojené státy americké - všeobecně

Příspěvek od AUTOsro »

Děkuji za informace, nevíte, jak to funguje v praxi? Ze silnic Střední Evropy mám takovou zkušenost, že krátké připojovací pruhy vedou při větší hustotě provozu ke kolonám, protože do hlavního proudu se připojují vozidla jedoucí pomalu a ostatní tak musí brzdit (je to vidět i na google mapách při zapnutí funkce provoz).
Potřeba jsou okruhy, radiály, metro i železnice. Kdo tvrdí, že se na něco z toho můžeme vykašlat, je extremista.
LN4
Příspěvky: 9
Registrován: 13.9.2016 21:54:57

Re: Spojené státy americké - všeobecně

Příspěvek od LN4 »

AUTOsro píše:Děkuji za informace, nevíte, jak to funguje v praxi? Ze silnic Střední Evropy mám takovou zkušenost, že krátké připojovací pruhy vedou při větší hustotě provozu ke kolonám, protože do hlavního proudu se připojují vozidla jedoucí pomalu a ostatní tak musí brzdit (je to vidět i na google mapách při zapnutí funkce provoz).
Celkem to funguje, většinou jsou nájezdy oproti těm evropským rovnější, takže je možné se připojit ve vyšší rychlosti. Častý tvar křižovatky je tzv. diamant, například tady nebo tady, kde se dá najet celkem zpříma. Navíc na víceproudých dálnicích bývá většinou mimo město rychlostní limit menší než v Evropě (východ většinou 70, západ 75-80 mph). Na větších křižovatkách (např. křížení dvou Interstate) jsou připojovací pruhy už výrazně delší, někdy jsou z nich průběžné třeba do další větší odbočky, jako například zde.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené státy americké - všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Úřad Congressional Budget Office uvedl, že škody po přírodních katastrofách způsobených z hurikánů, bleskových povodní, bouřek a záplav dosahují ročního průměru již 55 mld. USD.

Z toho 34 mld. USD jsou škody na bydlení, 9 mld. USD na komerčních aktivitách a 12 mld. USD škody na veřejném majetku. Federální vláda pak z této částky 54 mld. USD vynaloží 17 mld. USD.

Program NFIP tedy National Flood Insurance Program, který má s tímto vývojem bojovat a má zmírňovat dopady škod je neúčinný i proto, že jeho roční rozpočet je ve výši pouze 1,4 mld. USD.

Nyní jsou návrhy buď program zcela zrušit a zesilnit ostatní činnosti nebo naopak přeskupit zdroje a zásadně zesilnit jak tento program tak úroveň odolnosti stávající infrastruktury a normy pro bydlení i s omezením kde se stavět nebude. Jakožto se staví u lesů a pak domy lehnou popelem atd.

Kompletní materiál CBO: https://www.cbo.gov/system/files/2019-0 ... dStorm.pdf

Tady je třeba zničená přehrada Spencer v Nebrasce z minulého měsíce:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené státy americké - všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

psáno v 03/2018
Diaľničiar píše:V roce 2017 zemřelo při dopravních nehodách na silnicích více než 40.000 lidí. Je to 2. krát, kdy je to vyšší než 40.000 a to do statistik nespadají příjezdové komunikace, parkoviště a soukromé silnice. Za 2 hlavní faktory vedoucí k úmrtím stojí vysoká rychlost a alkohol. Až 50% mrtvých nemělo v čase nehody zapnutý bezpečnostní pás. Pokrok ve zvyšování bezpečnosti na silnících tak stagnuje.

National Safety Council
a bohužel, ale rok 2018 se zapsal jako 3. rok v řadě za sebou, kdy počet mrtvých na silnicích přesáhl znovu 40.000 lidí

https://www.nsc.org/in-the-newsroom/201 ... hed-40-000
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené státy americké - všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Ve středu schválil americký Senát jednomyslně 96-0 balík na pomoc americké ekonomice v rámci koronavirové krize. Původně zamýšlený balík ve výši 1000 mld. USD se zvedl až na 2200 mld. USD. Pamatuje se na všechny. Na obyvatelstvo, které dojde o práci, na menší firmy, ale i na velké firmy. USA čelí stejným problémům jako všude a 4 oblasti budou čelit opravdu těžkým časům: jde o exponovaná území velkých měst. Americké nemocnice mají nedostatek všeho, čemu se přizpůsobuje v těchto mimořádných nouzových časech americké firmy, které přepínají výrobu jako za IIWW. Mnoho nemocnic má přistavěné stany. Jednotlivé státy povolávají národní gardy pro výpomoc k civilním složkám.

Je nutno si uvědomit, že celkový federální rozpočet je ve výši 4000 mld. USD, takže tato nouzová pomoc je opravdu veliká. O stovky mld. USD se zesilní programy sociálních jistot firem, provoz nemocnic a dalších zdravotnikých zařízení. Dalších 450 mld. USD jsou garantované úvěry pro firmy, když by tyto s tím mohli mít problémy.

Mnoho ekonomů má obavy, že peníze se jednoduše rozpustí v celém systému bez většího efektu. S obohacením mnoha lidí.


US DOT Budget Highlights 2020 :arrow:

https://www.fhwa.dot.gov/cfo/dot_bh2020_030719final.pdf

*to je jen na doplnění

States hope FHWA soon will formally release funding from the key highway obligation limit. In the spending measure enacted Dec. 20, appropriators hiked the limit for 2020 by 2%, to $46 billion.
https://www.enr.com/articles/48450-indu ... rt-flowing
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené státy americké - všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Asociace American Road & Transportation Builders Association (ARTBA) znovu vydala aktualizovanou zprávu o stavu mostů. Vychází již i z dat US Department of Transportation’s 2019 National Bridge Inventory (NBI) database. Situace je stále horší, až 37% US mostů potřebuje zásadnou rekonstrukci nebo zcela novou náhradu.

To znamená, že až 231.000 mostů je na tom špatně. Přitom řada z nich tvoří součást strategických spojení v rámci USA. Celková délka by pak vyšla na 10 080 km.

Tzv. strukturální vadu, která stojí za velmi špatným stavem mostů se týká 46.000 mostů.

I v rámci mostů na síti dálnic Interstate si až 1/3 z nich vyžaduje větší opravy. Nebo jinak řečeno se týká 18 177 rozpětí mostů.

Investiční deficit na opravu 231.000 mostů v USA se prohloubil již na 164 mld. USD. To jsou data, která se čerpají ze samotné Federal Highway Administration (FHWA.) ARTBA upozorňuje na to, že pokud Trumpova administrativa nezohlední v plánech na podporu ekonomiky po koronaviru investice do mostů, tak Američané se nedožijí výhod z infrastruktury. Protože již nyní je na řadě z nich zakázaná jízda nebo omezená pro různé kategorie vozidel.

Díky alespoň menším zásahům do financování údržby a výstavby silniční infrastruktury od dob Obamy pokračováním k Trumpovi se povedlo snížit strukturalní vady na mostech od 900 oproti r. 2018. :ok: Což je velmi dobrá zpráva v tom ohledu, že se již stav nezhoršuje.

Tenhle stávající stav, na který je upozorňováno již dekádu je výsledkem 50 ročního nic nedělání na amerických mostech. US mosty potřebují akutně finanční injekce. Začínají tomu rozumět v mnoha US státech ale i městech a je snaha zahájit tzv. mostní programy. Zvedají se finance určené na prohlídky stavu mostů a na menší opravy, aby se jejich stav výrazněji nezhoršoval. Komplexní systém obnovy ale nebyl schválen ani na federální ani na státní úrovni. To se prolíná i do problematiky stavu "nevýstavby" dálnic, protože na mnoho čekají státy od federace ale ta nemá peníze.

Státy s nejvyšším podílem strukturálních vad na mostech vyjádřeno % k jejich mostnímu majetku jsou: Rhode Island (22.3%); West Virginia (21%); Iowa (19%); South Dakota (17%); Pennsylvania (15.3%); Louisiana (13.2%); Maine (12.8%); Puerto Rico (12.3%); Michigan (10.8%); and North Dakota (10.7%).

Státy s nejvyšším podílem strukturálních vad na mostech vyjádřeno počtem mostů jsou: Pennsylvania (3,501); Illinois (2,407); Oklahoma (2,352); Missouri (2,147); California (1,797); New York (1,745); North Carolina (1,714); Louisiana (1,701); and West Virginia (1,531).

Omezení týkající se možnosti zatížení, tedy váhy vozidla se již týkají asi 69.500 mostů. Tato omezení mají bránit zhoršování stavu a odložit nevyhnutní: uzavření mostu.

Třeba Pennsylvania za posledních 5 let zredukovala počet mostů se strukturálními vadami o 1200. Následují: Oklahoma (753); Indiana (467); Ohio (412) and Virginia (391). In 12 states, the number of structurally deficient bridges increased over the five years, including: West Virginia (plus 472); Illinois (260); Florida (131); Missouri (80) and Montana (77).

Mezi pozoruhodné mosty s touhle zásadní vadou patří i mosty New York City’s Brooklyn Bridge; Washington, DC’s Theodore Roosevelt bridge; the San Mateo-Hayward který je v San Francisco Bay – nejdelší most v Kalifornii a Vicksburg Bridge v Mississippi.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené státy americké - všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Informace z American Road & Transportation Builders Association (ARTBA): již v min. 18 státech se zajistí více peněz na dopravu. Rozhodli se tak voliči v rámci 303 z 322 iniciativ a státní politici to již nepřehlížejí. Jde o největší změny financování v uplynulých 20 letech, po kterých ostatně i tato asociace volá. Znamená to v praxi, že se do silniční infrastruktury dostane 14 mld. USD jednorázovým vkladem v rámci těchto států. Kromě toho se ale zajišťují i další zdroje, které budou pravidelnější a jsou tak stále větší k dispozici.

Arkansas zvedl jednu z daní o 0,5c USD již v roce 2012, což značilo přínos do silnic ve výši 205 mil. USD pro státní silnice a dalších 44 mil. USD pro lokální silnice.

Austin v Texasu se rozhodl po výsledcích obyvatelů vydat dopravní dluhopis ve výši 7,1 mld. USD. Financuje se ním "Project Connext", dopravní plán týkající se 2 vysoce kapacitních lehkých typů metra v rámci města a další související investice.

Kalifornie očekává odteď následujících 40 let v dopravní infrastruktuře navíc až 100 mld. USD.

Jednorázové vklady do dopravy představují nyní celkem 12,7 mld. USD a pravidelné příspěvky se navýší o 1,3 mld. USD.

To vše bez ohledu na již bězící upgrady daňových soustav, finačních schém kolem PHM, odvodů do fondů, silniční výstavby aneb programů zavedených navrch prezidentama do minulosti.

K hlubšímu pohledu do financování silniční infrastruktury za Trumpa se dostanu později. Tedy jak se plní jeho původní sliby. A jak doopravdy se co ufinancovalo a jaký stav U.S. dopravní, silniční infrastruktury. Mám ten záměr v roce 2021 se více věnovat i USA (a EU).
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené státy americké - všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

American Road & Transportation Builders Association (ARTBA) očekává, že stavební silniční trh se v roce 2021 proti roku 2020 zmenší o 5,5%. Důvodem je ekonomická recese v odvětví a celkový nedostatek zdrojů. Ačkoliv U.S. politici prezentují, že se nalije do ekonomiky II. balík až ve výši 900 mld. USD (stávající dny se o tom jedná), tak jde především o další 1x dávky a platby a úlevy rodinám, nezaměstnaným a podnikům vzhledem na absenci sociálního systému, jaký známe v Kanadě nebo v EU.

Letošní výše prací v silničním oboru se počítá na 294,2 mld. USD. V roce 2021 to bude pravděpodobně 278,1 mld. USD dle sestavených plánů a rozpočtů, tendrů atp. od federální, přes státní až po lokální úrovně.

Na druhou stranu byl rok 2020 za poslední roky příznivý pro vícero států, pro vícero segmentů v rámci druhú prací, což je vzhledem na pandemii v tomto roce docela úspěch. Ovšem třeba segment výstavby mostů a tunelů se propadl i letos až o 20%. Nyní se změní i prezident, který ačkoliv slíbil reformy a více peněz jakožto stabilní zdroje pro jednotlivé státy, tak než se opravdu cokoliv sestaví tak to taky potrvá.

Dříve než v roce 2022 se nedá očekávat růst sektoru. Ve skutečnosti státům vypadnou příjmy pro hospodářské problémy v rozsahu 35-40 mld. USD do roku 2024. Státy a stejně tak federální vláda budou muset taky zahájit proces vyrovnání rozpočtů a udržet dluh, takže extra velké peníze se nedají jednoduše očekávat.

Skutečné práce na veřejných silnicích, ulicích v rámci agendy státních DOTs a lokálních vlád, což je všechno dohromady největší segment se propadne v příštím roce o 4% aneb 3,1% na 74,5 mld. USD.

Z hlediska soukromých investicí na PPP dálnice, mosty a parkoviště se očekává rovněž pokles na 66,4 mld. USD v roce 2021 z letošní úrovně 72,3 mld. USD.

Segment mostů a tunelů se propadl již letos a dosáhne výkonu 22 mld. USD, přičemž v roce 2021 se očekává propad na 21,7 mld. USD. Vzhledem k mostním programům se neočekává další razantní pokles.

Jaké to bude mít dopady na kvalitu silniční infrastruktury doplním později.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené státy americké - všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Na margo výše uvedeného musím zmínit, že je schválen další balík pomoci, tentokrát ve výši 900 mld. USD: https://www.wsj.com/articles/what-is-in ... 1608557531 . Z něho jdou již miliardy i do dopravy. Respektivě 10 mld. USD na státní silniční sítě; DOTs

Mohlo by se jevit, že proč vlastně? Ale při systému navázaného na odvod % ceny z PHM ve stavu poklesu prodeje PHM mají jednotlivé státy opravdu velké výpadky příjmů. To ani ta částka 10 mld. USD nevyřešila. Systém je navázaný i na mýto a jezdí se o dost méně.

Dokonce by se mohlo jevit, že je to i dost peněz, ale bohužel ...

Již v polovině roku chybělo státním DOTs 50 mld. USD. To ohrožuje chod a ne že investice. Státy pak musí přesouvat peníze z jiných kapitol, samotné zvedat daně a tyto dávat na tyto položky.

Pokud by koho zajímal investiční dluh na U.S. silnicích a dálnicích, tak dosáhl hodnoty min. 800 mld. USD. Tyto peníze by bylo nutno investovat během 6 let. Roční injekce tedy činí 133 mld. USD, tedy asi 1/2 toho co jde nyní do celé silniční infrastruktury v USA. To se samozřejmě nestalo, prezident Trump této požadavce nevyhověl. Navzdory vlastnímu slibu o velkých investicích do U.S. silnic. Výsledky jeho úřadování budou později. Prozatím to vypadá tak, že se mu alespoň povedlo zpomalit až zastavit prohlubování úpadku.

Nouzová pomoc ve výši 50 mld. USD byla určená na období 18 měsíců, ale U.S. administrativa nechce o takové pomoci v tomto rozsahu slyšet, protože je to prý zveličené. Dle asociace ale nikoliv, bude to částka odpovídající 30% výpadku peněz a někde se to nutně odrazí.

Příjmy DOTs za rok 2018 jsou následující:
*43% mýto a poplatky za užívání (78,4 mld. USD)
*23% federální granty (42 mld. USD)
*18% ostatní státní zdroje (33,6 mld. USD)
*13% speciální dluhopisy (23,8 mld. USD)
*3% místní samospráva a poplatky od ní (4,7 mld. USD)

Stávající příjmy vypadají v úrovni 112 mld. USD. Rozdíl tedy činí 70 mld. USD. Tudíž ani nouzová pomoc nedosahuje adekvátní výši.

Highway Trust Fund zaznamenává pokles příjmů. Z úrovně 43,6 mld. USD v roce 2019 na 39,7 mld. UD v letošním i to dle modelu v polovině roku. Nejhorší scénář počítá jen s 36,2 mld. USD.

Asociace požaduje alespoň minimální částky:

*420 mld. USD pro urychlení oprav stávajících dálnic a hlavních páteřních silnic
*123 mld. USD pro okamžité zahájení větších prací na mostech na této síti

Z hlediska rozvoje je nevyhnutní expanze sítě vyčíslená na 167 mld. USD.
Modernizace silniční infrastruktury je kapitola, která akutně potřebuje částku 126 mld. USD.

To přesahuje i požadovaný rámec 800 mld. USD na období 6 let.

Asociace upozornila, že dopravní systém v USA je finančně podvyživen a ročně mu chybí 90 mld. USD na rehabilitace. (od dálnic po ulice) Ve stávající krizi kolem COVID-19 se prohloubí deficit a bude ještě méně příjmů.

Americká administrativa tyto zprávy bere na vědomí pravidelně a slibuje nápravu, ta se ale stále v zásadní míře neprovedla.

Nový prezident Biden připravuje celkové investice do energetiky a infrastruktury ve výši 2600 mld. USD. Prozatím ale přesné částky do kapitoly rekonstrukcí a oprav silnic, dálnic a mostů nejsou upraveny na konkrétní roky, i když i tohle je priorita. Jeho program neobsahuje žádné novinky v této sféře. U.S. infrastruktura se jednoduše řečeno rozpadá ... V novém roce budeme moudřejší.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené státy americké - všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Musím ještě zmínit, že Federal Highway Administration pro letošní rok posílá pro jednotlivé státní DOTs další částku peněz ve výši 4,8 mld. USD. Historicky nejvyšší částku, složenou i z obligací. Byl navýšen limit obligací pro letošní rok. Další forma pomoci, která tak dosahuje již 14,8 mld. USD přímé pomoci z federálních zdrojů.

V roce 2020 vypršel mezičasem program FAST Act (v tématu opsáno), který od r. 2016 představoval celkové navýšení v částce 305 mld. USD. Urgentní reakce na rozpadající se infrastrukturu USA s tím, že do této doby se najde další řešení. Moc se jich nenašlo, v podstatě to zůstává na jednotlivých státech. FAST podepsal Obama rokem 2015.

Prezident Trump podepsal prodloužení programu FAST o další 1 rok. Mega investice federace a soukromých zdrojů jak je Trump prezentoval se neplní a Trump se pak vymlouval na Senát, na zablokování zrušení a omezení jiných programů (zdravotních). Ale taky snížil daně, tak stavěl zeď na hranicích s Mexikem a jednoduše z historky kolem tisíců mld. USD během dekády investované do silnic, železnic, letišť zůstal jen sen. I když se staví v rámci států, tak nikoliv za masivní federální pomoci. Řada států zvedla zdanění PHM a nalezla miliardu ročně navíc pro výstavbu. Nebo PPP nebo dopravní dluhopisy. Takže tahle cesta se Trumpovi za jedno období nepovedla.

Zůstává tak na prezidentovi Bidenovi, aby nahradil všechny dílčí řešení a nastavil systém jinak na delší dobu s jistou garancí. Což ovšem pro COVID-19 a ekonomické dopady nemusí (a nebude) snadné. Rozhodně se nedostane v dalších 6 letech 800 mld. USD výhradně do silnic a mostů. To je nereální představa. To by se musel zásadně změnit hodnotový rank politiků v zemi, protože těch peněz není neomezeně. Postačovalo by upravit legislativu a dát volnější ruce státům, co se financování týče. Doposud se tak děje v omezeném režimu. Jak jsem ale napsal, Biden plánoval investovat 2600 mld. USD do infrastruktury, ale do téměř celé od energetiky po silnice. A to na dobu 10 ročního stabilního programu. To lze realizovat, i částka 100 mld. USD ročně do silnic by bylo něco extra, pokud by to bylo v této rovině. Ačkoliv méně, než žádá Asociace, ale víc, než byl program FAST. Takže proto se musí počkat.

Dlouho to nepotrvá a budeme vědět mnohem víc. Od toho jak to bude po novém se budou moct odrazit všichni další.

Státy USA de facto nechali lidi doma. Nestavalo se nic aneb minimum. Projekty budou prodloužené v čase aneb se proplatí z krátkodobých úvěrů atp. Lidi co byli doma, mají podporu z vládních institucí nebo jí nemají, pokud se minula. (nevím jaká je přesná návaznost), takže snad nebude tak vysoký výpadek zdrojů, jaký předpokládala Asociace. Na druhou stranu se nedá čekat, že extra zdroje z federace pokryjí výpadky. Jináč by nebyla ta federální pomoc snad vůbec. Je to jen "pro zalepení" největších problémů. USA se letos tak i jinde zadluží extrémní částkou. I celkově veřejný dluh světa vzrostl za poslední roky z 250 na 430% celosvětové výkonnosti hospodářství. Letošní deficit USA byl k 10/2020 v úrovni 3100 mld. USD. A před pár dny se schválila další pomoc ve výši 900 jak jsem psal, takže ta částka je v úrovni 4000 mld. USD. Za jediný rok. :!: A zdaleka to nevykrylo všechny výpadky co vznikají. A na rok 2021 se plánuje deficit kolem 8-9% HDP, nemluvě o tom, že pro schválené zákony a pomoc budou výpadky příjmů i v roce 2021. Takže tady očekávat větší změny není reálné. Jedině novými půjčkami a zatížením užívání. Nebo reforma pilířů financování silniční infr., která tady jednoduše chybí.

USA pravděpodobně nesníží zásadně výdaje a deficity, protože USA stojí tak jak jiné ekonomiky tohoto typu na pracovních místech. Pokud je práce, tak je dobře. Pokud tam je známka poklesu zaměstnanosti, tak to vede k problémům s daněmi. Biden ale může získat velké peníze z extra daní opravdu bohaté sféry a může ušetřit, ale rozhodně to nebude dost peněz na všechny potřebné výdaje a výpadky po COVID-19. Deficit se již nevnímá jako zásadní problém; s deficitem se vykryje růst ekonomiky, což zajišťuje příjmy a udržuje se všechno i dál. Prozatím. Jak roste nejistota kolem zadlužení, lidé chtějí za dluhopisy větší úrok, když tam je to riziko, ale to když se zvedne, tak nastane spirála s ještě vyšším deficitem. Této spirále se logicky chtějí USA vyhnout; protože nová dluhová krize by byla s mnohem větším dopadem, než před dekádou a něco. Málo lidí to dnes sleduje až po tyto ukazatele, ale my tam bohužel spějeme.

Né nadarmo v závěru letošního roku jsou obrovské ekonomické konference na online bázi, od IMF přes WB v rámci mnoha, opravdu mnoha seskupeními jak na státně-politické tak hospodářské úrovni, jak se budeme muset s těmito deficity v tomto a dalším roce vypořádat v dalších letech tak, aby to neohrožovalo celosvětovou ekonomiku. Nejvyspělejší státy mají nejvyšší dluhy; ale nejvíce zranitelné jsou rozvojové země, které již nyní vynakládají více % na obsluhu dluhu, než je doporučeno. Tyto aspekty nutně vedou v případě selhání k prohloubení migrační a dalších krizí. To samozřejmě vysoce přesahuje rámec fóra.

Jen pro jistotu dodám, že Kanada letos zvedne federální dluh z 1 tis na 1,4 tis. mld. CAD. Japonsko má dluh, který je pár desítek % pod 300% HDP. Čína je nad 50%, Indie nad 80%. EU jako celek, € zóna jako celek se z tohoto hlediska udržují v dobré kondici, ale jak kdo. Sever vs. jih. Střed je opravdu středem.

Silniční infrastruktura je součástí ekonomiky a i pracovních míst. Pokud padne podpora pro ekonomiku, tak upadne i tento segment. Pokud to upadnout nemá, tak se řekněme propadne o 10 až 20% a bude víc záležet od jiných zdrojů a opravdového dopytu. Vs. náklady a efektivita. Pokud upadne hospodářství, sníží se dopyt, ale i možnosti. Budou se tak řešit opravdové priority. Ale pokud to upadne ve větším rozsahu, na to snad ani nepomýšlet. Pokud to tedy nemá upadnout, tak stojíme před transformací zadlužení. Především před nastavením působení byznysu ve státech. Před zdaněním firem se zabráněním odlivu zisků, o čemž se mluví delší dobu. Něco se s tím rozhodně dělat bude muset. Protože za stávajících podmínek a nutnosti splácení a propadu příjmů a prodloužení zdravotní krize se to někde neudrží.

Úvaha vydání dluhopisů ve výši třeba 200 mld. USD ročně na infrastrukturu zní hezky, ale kdyby to bylo tak snadné, tak to Trump realizoval. Ratingové agentury to stopli na částce 400 mld. USD max v kombinaci dalších zdrojů. A to je ten základní problém, že federální rozpočet má nějakou agendu, na kterou nemá zdroje. Tuto agendu chce rozšířit, ale na dluh. Nepochybně by investice do infrastruktury dali další práci, ale na dluh a není jisté, jestli by se opravdu tato výstavba a opravy promítla do následujícího růstu. Protože problém jsou inovace a obchod ve světě, který sám Trump omezoval. V těchto souvislostech proto nedosáhl efektu ve všem, v čem chtěl. Bohužel pro ty silnice.

Jsou i úvahy o tom, že USA již nepotřebují tak rozsáhlou silniční síť. To je k celkovému zamyšlení. Ale faktem je, že i hlavní silnice na tom nejsou nejlíp. I když síť Interstate je na tom ze všech kategorií dobře. Má nejmenší podíl havarijních stavů. Jenomže trasy těchto dálnic především u měst jsou přetížené, což je dopad slabých investicí v uplynulých 30 letech. A to je to, oč jde a sice: nevyhnutná transformace odpovědnosti a financování silniční infrastruktury jako celku.

Asociace je nutno brát s rezervama, ovšem od politiků se čeká na reformy v tomto oboru a neděje se v tomto ohledu nic. Trump započal debaty o tom, jak dál při financování modernizace U.S. infrastruktury a to až do roku 2040. Protože to co stárne desítky let, to se nedá opravit za 10 let.

Ještě se k otmu vrátím pohledem na historii do nedávné minulosti jak se vyvíjelo financování třeba ve vztahu k HDP. Kolik z toho se vrátílo zpátky na multiplikačních efektech a jaké částky jsou potřebné pro jednotlivé segmenty. Ale zase někdy později. :)

je možnost, že nepíšu vše ve zcela ekonomické realitě; píšu jen v návaznosti na stavební obor kolem infrastrukturních investic
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené státy americké - všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Prozatím tedy jen ve zkratce. Biden se odhodlal naplnit ex vizi Trumpa, ale snad jí dotáhne do konce. Ohlásil se plán vytvoření pracovních míst, oživení ekonomiky a celková injekce do ekonomiky ve výši 2 bilionů dolarů, z toho 621 mld. USD směruje do silnic, mostů a železnic. Trump spoléhal hlavně na úvěry a PPP. Biden zvedá zpátky daně pro bohaté a očekává taky další nástroje.

https://www.vox.com/2021/3/31/22357179/ ... -explained

Jako peníze navíc je to hezký balík peněz.

Vypíchnu to z toho článku: modernizace 32 200 km hlavních dálnic a silnic, průtahů, oprava 10 tisíc menších mostů a fix stav 10 nejdůležitějších mostních spojení.

Obama zařídil udržení stavu infrastruktury díky programu FAST (v tématu vícekrát rozepsáno), Trump alespoň mírně zajistil zlepšení stavu (hlavně) mostů. Z jeho obřích záměrů vyšlo 20%, což ale i tak stačilo k menšímu zlepšení stavu. Biden má šanci dotáhnout cíle na vyšší metu.

Amtrak (železnice) vydal Vizi 2035 pro USA: http://media.amtrak.com/wp-content/uplo ... tement.pdf v té souvislosti jako reakce na Bidenův plán. Navrhuje 30 nových a modernizaci stávajících 20 tratí.



Více detailně až během roku včetně aktualizace jednotlivých států.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené státy americké - všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Začátkem roku 2022 se má zahájit výstavba nového mostu nad řekou Ohio v rámci I-69 a spojí tak 2 státy: Kentucky a Indiana. Federální spoluúčast se očekává. Most bude zpoplatněn a ponese jméno: Ohio River Crossing :arrow:

https://i69ohiorivercrossing.com/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené státy americké - všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Pro veškerou dopravu byl odstaven most Hernando de Soto na I-40 v Memphise mezi státy Tennessee a Arkansasem nad řekou Mississippi. Na mostě byla objevená trhlina. Provoz je převeden na alternativní trasu na I-55. Pod odstaveným mostem se zastavil i říční provoz.

Situace se důkladně prohlédne a problém se má co nejrychleji odstranit, ovšem to může trvat.

Obrázek

https://www.tn.gov/tdot/news/2021/5/11/ ... pairs.html

Most na I-40 byl dokončen v roce 1973 a mezi rokmi 2000 až 2015 prošel rozsáhlou rekonstrukcí kvůli otřesům v lokalitě. Tato oprava vyšla na 265 mil. USD.

I-40 je jedným z dvoch mostov cez rieku Mississippi v Memphise, druhým je I-55. Most bol dokončený v roku 1973 a v rokoch 2000 až 2015 prešiel rozsiahlou seizmickou rekonštrukciou, ktorá stála 265 miliónov dolárov.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené státy americké - všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Bílý dům představil návrh rozpočtu na rok 2022: je ve výši 6000 mld. USD. Jde o samozřejmě federální rozpočet.

Segment US DOT, tedy doprava má v návrhu zvednutí o 14% :ok:
https://www.forconstructionpros.com/asp ... for-us-dot

*rozpočet je sestaven tak, že se budou výdaje v něm neustále zvedat a to nejvíc za posledné dekády a to až do roku 2031, kdy výdaje dosáhnout 8000 mld. USD
*deficit bude každým rokem nejbližší dekádu více než 1000 mld. USD

Rozpočet má 2 základní priority, které lze stručně vyjádřit jako:
*plán na podporu ekonomiky a tedy vytváření pracovních míst
*plán na podporu amerických rodin

Biden původně navrhoval pro infrastrukturu částku ve výši 2 250 mld. USD. Obnova rozpadající se infrastruktury a přechod na ekologičtější druhy energií. Více k tomu je o 2 příspěvky výše.

Republikáni prosazují na infrastrukturu částku ve výši necelých 1000 mld. USD. Z toho 506 mld. USD na silnice, mosty a velké projekty nové realizace. (98 mld. USD na veřejnou dopravu, 46 na železnice atd. - přístavy, letiště, voda, telekomunikace).

Jedno z toho prosazeno bude, respektivě konsenzus. Tento základní plán předurčuje další roky v USA a taky možnosti U.S. států. Budu se tomu ještě věnovat.


Zmiňuji se v rámci států světa i o zadlužení a tak jen dodám, že letos přesáhl dluh USA již 100% HDP. Stalo se tak prvně od ukončení IIWW a bude stoupat i následující dekádu:
2030.JPG
2030.JPG (32.44 KiB) Zobrazeno 10634 x
Již delší dobu je konstatováno, že EU, ale i USA spějí co se obsluhy dluhů týče k situaci, která je v Japonsku. naučit se obsluhovat dluh, ale ten bude neustále stoupat. Lze očekávat oživení ekonomiky, takže pokud se tak stane, tak ačkoliv na dluh, tak v roce 2031 může být dluh v úrovni do 107% HDP. Na druhou stranu tento stejný odhad počítá v roce 2050 s pásmem dluhu ve výši 195% HDP vzhledem k stoupajícím závazkům na nově vznikající sociální záruky pro národ. Pro USA prakticky není dluh vlády větší problém. Právě naopak, když by se zašlo do detailů, tak každý úvěr seshora roztáčí půjčkové eldorádo, vždy z 20%. Banky upíší část do rezerv, ale část dál poskytují. A tak ještě i poslední občan v řadě jen tím, že si vezme vozidlo na leasink, tak banky neustále mohou půjčovat další peníze. Problémem nejsou dluhy, ale jejich nesplácení (zcela naopak proti kdysi zavedenému modelu ve stř. Evropě, proto se to špatně vysvětluje) a aby nenastal tento problém, tak je nevyhnutní udržovat hospodářský růst, generovat pracovní místa atd. Samozřejmě, pokud kdo nesplácí, tak zákonně o majetek dojde. Proto USA tak jak i jinde vykazují i docela větší část obyvatelstva v chudobě nebo chudobou ohrožení, ovšem zase je tady systém, který není jinde a sice systém "poukážek - šeků" pro opravdu zranitelné obyvatelstvo. Tímto způsobem se udržuje místní produkce, lokální spotřeba a je nastolen jakž takž klid. Nůžky se rozevírají neustále i v USA. Tento systém tady platí velmi dlouho; v roce 2013 se vyčerpala rekordní částka, když dolehla na Američany krize a sice bezmála 50 mil. Američanů dostalo potravinovou pomoc ve výši 76 mld. USD. Tyto peníze mají svůj systém, limity pro příjem atp., ale vyplacené jsou z federálního rozpočtu.

Tolikrát zmiňovaná armáda má letos rozpočet kolem 730 mld. USD, v příštom roce to bude o 1,6% navíc, pokud rozpočet projde. Ty částky se liší, když se podíváme na národní bezpečnost jako celek nebo jen na rozpočet Pentagonu.

Jde ale tedy o to, že federální rozpočet je i napřímo důležitým ukazatelem dalších let a ty výdaje v něm jsou více než určující.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené státy americké - všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

5 zraněných po pádu mostu pro pěší na dálnici Interstate 295 v hlavním městě DC :arrow:

https://eu.usatoday.com/videos/news/nat ... 328029001/

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené státy americké - všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Nadřazená silniční infrastruktura byla vystavěná především z armádních důvodů a mj. i jako možnost evakuace. To poslední obzvláště poslední dobou nabírá na intenzitě využívání. V 13 státech USA je k 18.7. v nasazení na 19 700 hasičů a dalšího personálu pro likvidaci lesních požárů. Tohle číslo se od úterý zvedlo o 1/3 z původních 14 tisíc. Západ, část středozápadu a Aljaška jsou v plamenech, evakuacích, požáry likvidují mnoho domů, tisíce - desítky tisíc ohrožují. Extrémní vlna vedra a několikaročního sucha ale dělá taky svoje.

K tomuto datu je aktivních 80 velkých požárů a zasažená plocha lesního porostu o rozloze 4900 km2. Jejich uhašenost je prozatím v plnění 25%.
US1.JPG
US1.JPG (69.48 KiB) Zobrazeno 9945 x
V této sezoně je v evidenci již skoro 35 000 požárů v lesích. Prozatím padla za oběť plocha lesů o rozloze 10 300 km2.

Z federální úrovně prvně v historii vychází požadavek ve směru na jednotlivé státy a tamní obyvatelstva. Hasiči se již nemůžou sami starat o majetek obyvatelstva. Naopak státy a obyvatelstvo musí pomoct k větší prevenci, aby se snížilo riziko na plameny v obydlených územích, která často souvisle zasahují z městských oblastí až k lesům.

Statisticky je tohle jeden z nejhorších roků v historii USA a 3. nejhorší za uplynulých 10 let. Tím, že situace dospěla tak daleko, že dochází k zničení celých ploch městeček, tak je nevyhnutní pozorumět 2 nařízením: nařízení o možnosti evakuace znamená, že se obyvatelé musejí připravit (sbalit, zajistit majetek, vzít osobní cennosti atd.) a být připraveni kdykoliv kdy zazní nařízení evakuovat se IHNED OPUSTIT DOMOV. Vždy sledovat evakuační trasy a evakuační centra, pokud není možnost uchýlit se jinam. :idea:
Obrázek
Evakuační trasy jsou vždy nejkratší spojnice z obydlených území vedoucí k zkapacitněným komunikacím, státním a federálním dálnicím. I když se realizuje jakákoliv stavební činnost na nich, která běžně způsobuje dopravní kongesce, tak v tomto případě tomu tak není a jsou realizovány takové kroky, které zajišťují maximální průjezdnost, ale nejen to, protože to hlavní je, že hasiči se snaží za každou cenu tyto evakuační trasy udržet v provozuschopném stavu. Bohužel se ale je nutno připravit na komplikace spjaté s těmato situacemi:

*disponovat plnou nádrží na PHM, mít dostatek vody a utěráky
*vozovka může být i s celým prostorem zadymená, tehdy je nutno dle situace namáčet utěrák a dávat přes hlavu
*nepřibližovat se k okraji silnice, již tam může být hořící uhlík
*snažit se zachovat klid a rozvahu a udržet přibližný směr jízdy

Pokud již není možno zajistit průjezdnost kterékoliv trasy, tak se tato uzavře. I do minulosti jsou případy, kdy probíhal boj za každou cenu takový koridor udržet.

https://twitter.com/jonni23/status/1062366523715715073

aneb bohužel ... https://www.youtube.com/watch?v=6I8hwn3Qax8

Pokud nastane situace, že je některá trasa uzavřená a i není na ní policie, tak je nevyhnutností respektovat uzavírku a nejet dál. Koordinační jednotky řízení manažmentu hašení požáru vědí víc, než řidič na silnici. V krajním případě lze nasadit armádní letectvo s cílem urychlené evakuace. I tento krok ale záleží od povětrnostních podmínek a možností na přistání.

Těch 13 států jsou tyto: Alaska, Arizona, California, Colorado, Idaho, Minnesota, Montana, Nevada, New Mexico, Oregon, Utah, Washington, Wyoming.

Vědci pak upozorňují na to, že to, co z požárů uniká do ovzduší, tak to bude dál situaci zhoršovat. Proti roku 2009 přitom USA již i tak vypouštějí do vzduchu o 158% více škodlivých látek. Průmyslová revoluce netrvá ani 300 let, ale následky této činnosti jsou již tak extrémní, že lze očekávat, že dosavadní extrémní požáry se již budou klasifikovat novým slůvkem a sice "agresivní lesní požáry". Extrémně rychle postupující, nabírající na intenzitách. Lesní porosty jsou vyprahlé, slabě udržované pro tzv. nečinnost v nich, což při suchých bouřích (bouře z vedra s bleskama ale málo srážkama) způsobuje stávající situaci. Extrémně trpí vegetace, ale i zvířata, což všechno bude mít dalekosáhle dopady.

Dosavadní studie hovořila o zvednutí teploty o 4 max 6 st. do 2100. Již nyní to je 4,2 a tak se taky dá očekávat, že města, která se připravují na dopady změny klimatu na rok 2050 nebo 2080 budou muset tuto přípravu zrychlit o 2 až 3 dekády a rok 2060 bude vůbec hraničním. Pokud se tak nestane, tak se rychleji zatopí podzemní parkoviště, ulice budou častěji "plout", požáry olizovat okraje měst, pro špatné ovzduší a nedostatek možností ulevit se zhorší zdravotní stav, nedobře na tom bude pravidelnost zásobování a omezen celý paket služeb včetně státních.

Vlivem změn v proudění, oteplováním severních částí planety dojde k posunu zimního období dál na jih USA tak jak jsme tomu byli letos svědkem ve vícero částech USA. Není na to přizpůsobená energetická infrastruktura, dopravní ani návyky obyvatelstva ani jejich domovy.

Z hodnocení komise pro prevenci povodní se budou muset přepracovat dosavadní plány. Špatná a nedostatečná ochrana vod, nedostatečná síť hrází způsobí do dalších dekád obrovské škody při jejich přelití respektivě budou poškození při extrémních srážkách.

Zástavba z let posledních od roku 1980 je jasná: bydlení se zvedlo blíže k přírodě. Populačně se města zvětšují, ale kapacita provozu za hodinu klesá, čímž si bude nutností uvědomit limity i u požárů. Pokud nenastane alespoň změna k opačnýmu vývoji, tak se dá předpokládat válka s požáry ve městech. Většina měst zahrnuje na ploše až 1/4 zeleně, tato má zmírnit negativa změn klimatu na zdraví lidí, ale bude zároveň palivem pro požáry. Města, která jsou již dnes zatížená extrémním vedrem pro zástavbu budou tomuto vývoji čelit mnohem dříve, než se kdy uvažovalo. Nebudou postačovat hasičské stanice jakkoliv jsou geograficky rozmístněné. Evakuace velkých měst na východním pobřeží před hurikány se přitom připravuje i 3 dny. U požárů rozhodují desítky minut a někdy ani to ne.

z monitorující zprávy k vývoji požárů a několik faktů k tomu doloženo

V této souvislosti je jednoduše nevyhnutní vyslyšet monitoring stavu mostů v USA. Mosty budou totižto 1. limitujícím faktorem pro cokoliv co zahrnuje v sobě "rychlá a bezpečná evakuace", když mají omezené zatížení nebo jsou mimo provoz atd. Na papírech jsou již vyčleněné rekordní investiční částky do U.S. infrastruktury, která se opravdu rozpadá. V této souvislosti se bude muset k její obnově přistoupit i s ohledem na změnu počasí.


Dle národního centra pro ocean a atmosféru posledních 30 dní vytvořilo 585 rekordů teploty. Bohužel, ale v dalších dnech se znovu západ USA ještě více oteplí.

Hasiči samotní museli v uplynulých dnech z vícero lokalit zahájit "ústup". Situace došla tak daleko, že federální síly sem vysílají již i 2. krizový štáb pro lepší koordinaci prací.

Stát Kalifornie by mohl vyprávět o tom co to je, když shoří celé město. Mají to v živé paměti. A nyní se vícero lokalit obává o stejný vývoj.

Americký prezident Biden přislíbil, že hned od roku 2022 se vynaloží na prevenci požárů v lesích rekordní částka ve výši 30 mld. USD. Dále existuje kapitola, která zajišťuje financování aktivit vypalování suchých porostů lesními hasiči, aby se právě pak bránilo extrémnímu šíření. Tuto částku Biden zvedá o 62%.

Americká administrativa taky zaměřuje pozornost na extrémní nebezpečí povolání federální hasič a o 2 USD na 1h zvedá základní sazbu. Ocenil jejich nasazení s tím, že z hlediska vyjádření k platu je riziko plynoucí z práce a náročnosti tohoto povolání silně nedoceněno.

Federální agentura koordinace hašení lesních porostů uvedla, že každým rokem od roku 2015 se zvedá počet velkých požárů o 100 a rok 2021 je rokem, kdy hasiči narážejí na svoje možnosti. Proti požárům tohoto rozsahu se již nedá uplatnit dosavadní postup a nepomáhají ani dosavadní možnosti letecké asistence. Uvedl, že se bude muset do budoucna zvážit i "vodní bomba" jako menší zlo. (použito výjimečně v tomto roce v Kanadě pro záchranu velkého města (na místní poměry) Vernon).

Na situaci delší dobu upozorňuje Kalifornie, která disponuje největším počtem specializovaných hasičů a techniky pro hašení lesních požárů. Již delší dobu apelují především na prevenci vzniku požárů, protože samotný boj s jejich hašením nemá pak konce ... Kalifornie v letošním roce přepsala historický rekord vedra.

Dle nových pravidel se mají i stavební aktivity na strategických tepnách realizovat tak, aby byla zachována možnost maximálních intenzit alespoň na jedné osi. Značí, že to zasazuje již do dopravní metodologie a postupu prací.

Naštěstí, stav dálniční infrastruktury je ze všech druhů na silniční síti na tom nejlépe. :ok: To, co chybí, tak to jsou nové spojnice. Nová infrastruktura, která by reflektovala na zástavbu kolem, na novou populaci. Tato chybí a pro rekonstrukci dosavadních pak způsobuje nejen nákladnost staveb (výstavba den-noc, svátek), ale prohlubuje rozsah kongescí pro omezení bez možnosti alternativní trasy.

Biden uviedol, že federálna vláda zvýši minimálnu mzdu pre federálnych hasičov na 15 dolárov za hodinu, súčasnú mzdu 13 dolárov označila za „neprijateľnú“. Počas minulotýždňovej návštevy v sídle Federálnej agentúry pre mimoriadne situácie Biden označil sadzbu za „smiešne nízku“.

To nejlepší co z toho plyne je ale ten fakt, že tady ty dálnice stojí. :idea: Že ty evakuační trasy jsou schopny pojmout opravdu maximum obyvatelstva v ohrožených lokalitách. Že ta motorizace je vysoká a lze se opravdu za dodržení pokynů zachránit na životě. Jeví se totiž, že ani to již nemusí vždy vyjít ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené státy americké - všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

tato situace je devastující na zdraví a ekonomiku; požáry, extrémní vedro a dým způsobují napříč USA mnoha mld. USD škody, omezení pohybu, větrání a zvedají výjezdy záchr. složek i kde nehoří - nemluvě o dalších mld. USD na boj s požárama; situace je nejhorší za poslední 3 roky a bude zřejmě ještě mnohem horší

evidence poškozených mostů po požárech, exploze vozidel odstavených na silnicích poškozují i vozovky, samotné Interstate dálnice jsou často přerušované v jízdě, což je v této klasifikaci horší, než za války

nejezdit
nebo naopak, ihned odjet
to jsou nyní na národních TV stanicích a dalších médiích mnoha hodinová varování a výzvy

další rada k těm o příspěvek výše: když už jste na silnici, kde hoří nebo to hrozí nebo je tam silné zadymení, tak hlavně nezastavujte a nevypínejte motor - již nenastartujete, snažte se dané úseky projet pokud daná silnice byla otevřená pro provoz


Vývoj situace výše opsané k 30.7.

*v nasazení je již 22 tis federálních hasičů pro lesní požáry (+10% proti stavu předtím) + další personál
*zasažená plocha aktivních požárů se zvětšila na 7000 km2 (+2000 km2)
*celková shořená plocha od začátku letošní sezony stoupla na 12000 km2
- již je překonaná úroveň z r. 2020 a bude i z r. 2019, je to otázka pár dnů
- nyní 6. nejhorší sezona za 12 let a to je teprva červenec
*aktivních velkých požárů je stále nad 80; 83
*situace se mírně zlepšila v Kalifornii - odsud jsou tisíce hasičů v ostatních 12 státech USA

Klasifikace nebezpečí: 5 (maximum)
PL.JPG
PL.JPG (96.45 KiB) Zobrazeno 9741 x
Vývoj počasí: kritická situace

Seznam uzavírek i hlavních tahů je již rekordní. Samotní hasiči musí často ustupovat na poslední chvíli. Vícero velkých požárů hoří již týdny a nedaří se je zkrotit. Počasí není nápomocné.

*ve státě Oregon je tamní největší požár zároveň největším od roku 1900

Guvernéři vícero států USA žádá o další leteckou pomoc ze strany federálních sil. Biden přislíbil pomoc a vyčlení se další armádní technika. Logistický problém: není odkud nasávat vodu, ne všude lze rozhazovat retardanty atp. Ne všichni piloti taky umí efektivně hasit.

Hoří sice na západě a středu USA, ale dým dorazil i do N.Y.
https://cdn.cnn.com/cnnnext/dam/assets/ ... er-169.jpg

I nadále je to boj ... boj o udržení tepen jakožto evakuačních tras a boj o udržení maximální plochy, která má případně padnout za oběť. Hranice jsou vždy přírodní a pak lidské jako silnice, dálnice. Bohužel, občas plameny dovedou přeskočit i řeku a taky dálnici. Za chodu se pak proti tomu musí bojovat.
55.JPG
55.JPG (89.94 KiB) Zobrazeno 9741 x
Mnoho U.S. komunit žije tak: cca. 30 domků a dlouho nic. Přijde požár a 18 z 25 shoří. Plameny takto likvidují stovky v každém státě, ovšem násobky jsou v ohrožení a tento rozsah stoupá. Musí se "utéct" a možná se nebude kam vrátit.

Co může pomoct: vykošení i suchých porostů, jejich vypílení ale na vzdálenost až do 250m od obydlí. Vyčistit suché listí atp. i z okapů. Kropit, polévat atp. Všechno docela náročnější na čas a údržbu a samozřejmě i voda může být problém.

Trpí zvířata. I ty domácí a není dost krmiva. To vše způsobuje dohromady mnoha mld. USD škody.

Tyto požáry nyní hasí 16 opravdu obřích letadel, dalších 18 dorazí již brzo. Jde o soukromé firmy. Dalších mnoho stovek dalších menších letadel, vrtulníků. Všechno se jeví jako "málo".

Státy nasazují národní gardy. Jejich členy využívají na logistiku. Na to, aby se ulevilo organizačním složkám atp. Nehoří den, ani týden, ale mnoho měsíců a je to vyčerpávající.

Vyčerpávající je i práce lesního hasiče: který má být nejlépe vycvičen, samostatní, fyzicky silně zdatný. Jejich služby jsou i 16h. Trocha odpočinku a zpátky.

Velitelé pro hašení, pro určování strategie: již více než 30 velitelských teamů je v nasazení. Dokonce monitoring ze vzduchu.

I samotné požáry v každém roce zhoršují vývoj do dalších let, takže se na to nedá jen nečinně přihlížet. Ovšem den co den a situace se relativně nezlepšuje.

Kromě lesních hasičů třeba státy Oregon a Washington disponují dalšíma 7 tisíckama hasičů z mnoha států USA, kteří jsou ten "asistující personál". A to jen tyto 2 státy.

Již více než 100 tisíc hasičů, vojáků atd. se tady snaží zvítězit s letošní situací. Policie již nemá dost sil: na uzavírky a patroling opuštěných domovů. Proto i ty národní gardy.

Personál k asistenci: rozmotává hadice v bezpečí, zajišťuje rozkládání stanů, vodo-čerpadel-pump atp. Stěhuje z místa na místo dočasné ubytování nebo tohle zařízení. K tomu piloti letadel atd. Tohle samo o sobě levné není. Jsou to relativně nejvyspělejší technické možnosti, k dané rozloze, kde se na rozdíl od třeba v Brazílii nebo Sibiři s tím dá něco udělat, ale je to jen málo co doopravdy lze. Požár se povede omezit, ale ta plocha padne. Bohužel, u velkých požárů se nedaří udržet "vysněné" hranice.

Očekávají se nové postupy. Prezident Biden se totiž dnes setkal se 7 guvernérama ze západu USA, aby je vyslechl v jejich požadavkách. Biden již předtím avizoval masivní zvednutí rozpočtů pro správu NP, kam spadají i lesní hasiči.


V roce 2100 bude tímto tempem rozsah shořených lesů o 118% větší, než se předpokládalo v roce 1990. Jináč řečeno, až 3 roky v uplynulé dekádě spalují 2x větší plochu, než předtím za celou dekádu.

Je nevyhnutní :arrow: odstraňovat suché porosty z lesů, vybudovat lesní cesty a vybudovat ochranná pásma, kde nebudou žádné porosty. Je nevyhnutní osázet monitorující věže na dým a zvednout leteckou sílu proti požárům. Vyjde to na 250-300 mld. USD do roku 2050. V opačném případě budou požární sezony o tom, že si požáry budou dělat co chtějí.

Pojem lesní hasič musí mít kromě větší mzdy i národní benefity. Je totiž nevyhnutní zvednout jejich počty.

Dle odborníků z B.K. Kanady a Kalifornie v USA vdechnutí dýmu ve větší koncentraci značí velkou zátěž pro plíce a srdce. Pokud hoří i domovy, tak další odpady navíc se dostávají do ovzduší. Tohle je z části neprobádaná veličina ...

Letos nehoří velká města. Prozatím se daří korigovat požáry. Co není, ale může být a velká část personálu je unavená. Vodní toky v mnoha městech jsou přítom nízké a nepostačují na nabírání vody za letu, co bude zpomalovat možné hašení. Čerpání hadicemi nesmírně zpomaluje.

Východní státy USA apelují na akceptaci jejich techniky. Bohužel, jejich technika nezvládne jízdu přes terén. Zbytečně pomalá a žeroucí PHM.

Pro představu, v roce 2020 hořelo asi 27000 lesních požárů v USA. Letos již skoro 34000.

V zasažených lesích shoří vždy 40-60% lesních porostů. V dekádě zpátky hoří v mnoha stejných lokalitách, takže nakonec se dosahuje efekt, že není nikde nic zelené. Není život, nejsou totižto ani zvířata. Není ničeho. Voda se neudrží na svahu, dojde do údolí, kde vytopí co tam stojí. Stalo se každým rokem a tak vzrůstají škody na infrastruktuře ...

Tohle se již nebude zlepšovat. Tohle se bude zhoršovat. Jde jen o to, jestli se povede udržet zvladatelnost stavu nebo ne. Kalifornie již před rokem 2010 varovala, že se tato situace rozšíří i jinam a jejich hasiči nebudou na všechno postačovat. Jenom výbava pro jednoho vyjde na půl milionu na celý rok včetně požární sezony.


V dalším příspěvku se budu věnovat stavu upadající infrastruktury, z nového monitoringu asociací. Zrovna je část i v těchto lokalitách, což pak komplikuje i přejezdy těžké techniky, protože je ty mosty již neunesou.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Spojené státy americké - všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

blok informací k pochopení stavu silniční infrastruktury, k nákladům na údržbu atd.

:arrow: The Greatest Decade 1956-1966
https://www.fhwa.dot.gov/infrastructure ... rstate.cfm


:arrow: rozsáhlejší shrnutí, srovnání stavu, grady, čísla: The State of U.S. Infrastructure

Amid an economic crisis caused by the coronavirus pandemic, debate continues over how to improve the nation’s infrastructure, as analysts say U.S. transportation, water, and other systems face major shortfalls.

aktualizovaný monitoring, posledně k 04/2021

https://www.cfr.org/backgrounder/state- ... astructure


:arrow: zimní údržba v USA, lze se překliknout videama dle série, detail na jednotlivé druhy pluhů, techniky, prací



:arrow: stav mostů k 03/2021: US bridges need repair, ARTBA reports

ARTBA reports that 220,000 US bridges need repair.

More than 220,000 bridges in the US need to be repaired or replaced, according to a new report by the American Road Transportation and Builders Association (ARTBA). That figure represents 36% of all US bridges.

The latest analysis of Federal Data by ARTBA reveals that 45,000 bridges remain structurally deficient and in poor condition. The report was based on information from the recently released US Department of Transportation’s 2020 National Bridge Inventory (NBI) database.

If placed end-to-end, the length of the US bridges in poor condition would stretch over 10,000km. And two of the most notable bridges to be added to the list are the US Highway 101 span over Los Angeles River and the Corpus Christi Harbor Bridge.

ARTBA’s report shows that while the number of structurally deficient bridges declined 2.5% last year to 45,000, the number of bridges falling into fair condition grew more than 3,600 to almost 295,000 (48% of all US bridges).

At the current pace or repair and replacement, it would take 40 years to repair the current backlog of structurally deficient bridges. Meanwhile, West Virginia has the highest percentage of bridges in poor condition.

The association’s report comes as the new Administration and Congress continue deliberations on a long-term transportation infrastructure investment package.

“The current 40-year timeline to repair bridges in poor condition is an unacceptable outcome for the American motoring public,” said ARTBA Chief economist Dr Alison Premo Black, who led the team conducting the analysis. “The bridge conditions report highlights key national infrastructure challenges and underscores the need for congressional action this year on a robust multi-year transportation investment bill.”

Of the 45,000 structurally deficient bridges, nearly 11,200 are in “serious” or worse condition. This includes 1,668 that are in “critical” condition, 440 that are in “imminent” failure, and 970 that are in “failed” condition and are out of service. The states with the most serious or worse bridge conditions are Iowa (1,762 bridges), Oklahoma (922), Illinois (764), Pennsylvania (728), Missouri (700), and Louisiana (638).

American drivers cross these structurally deficient structures more than 171 million times daily. The estimated cost to repair them is US$41.8 billion, based on average cost data published by the US DOT.

Of the 220,000 bridges needing repair, state and local government say that 79,500 bridges should be replaced totally, according to Black. Nearly one-third of Interstate highway bridges (17,643 spans) have identified repair needs.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „USA“