Právě je 20.11.2019 12:44:37




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 602 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25  Další
 Slovensko všeobecně 
Autor Zpráva
 

Příspěvky: 842
Příspěvek Re: Slovensko všeobecně
Ta I/18 kolem Liptovské Mary se stavěla společně s dálnicí. Stejně jako silnice nižší třídy na druhém břehu. A dálnice se tam stavěla vlastně proto, aby se z ní mohla ukazovat Liptovská Mara zahraničním soudruhům. Tolik z archivu rodiny mojí ženy.
Spíš bych řekl, že si stavba Liptovské Mary vyžádala spoustu přeložek, takže se rovnou postavila nová I/18 i D1.
Ostatní velkoryse pojaté silnice I. třídy podle mě pocházejí z doby před obnovením výstavby dálnic a byly stavěny v souvislosti s industrializací Slovenska. Ale je to jen můj odhad, podle toho, jak jsou koncipované, jak mají pojaté křižovatky, že je tam hodně zjevně zcela záměrně stavěných průtahů ap.

_________________
Budu rád, až z toho něco smažu:
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49


14.8.2018 11:54:47
Profil
 

Příspěvky: 2666
Příspěvek Re: Slovensko všeobecně
Zas tak moc obchvatů tam není...
Je to jedna z jejich páteřních silnic, takže k průběžné modernizaci docházelo minimálně od 60. let. Později již méně, protože podle komančských plánů měla D1 stát v roce 1990, tak se v některých úsecích vyloženě čekalo na D1.
I u nás máme takové silnice podél dnešních dálnic, třeba II/602 od Jihlavy do Brna, II/608 nebo některé úseky II/605.


14.8.2018 19:48:14
Profil
Autor

Příspěvky: 9293
Bydliště: na levém břehu Dunaje
Příspěvek Re: Slovensko všeobecně
A navíc se těžil v Liptovské Maře materiál do násypů přeložek. Nejprve byl zahájena stavba přeložky I/18 v trase dálnice, později (v řádu do 1-3 let) bylo rozhodnuto, že se dostaví i druhý profil a provede dnešní přeložka I/18. Proto má dálnice v tomto úseku tak ostré zatáčky.

_________________
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)


14.8.2018 20:37:43
Profil
 

Příspěvky: 3
Příspěvek Re: Slovensko všeobecně
Take si pamatuju silnici z trencina do previezdze a dal na zvolen a lucenec,s vyjimkou useku kolem handlove, ktery mi prijde take jako postaveny novy podle parametru.

Nikde jsem nemohl najit zadnou historii k vystavbe jednicek na slovensku,ale vetsina tech silnic byla postavena zrejme z dob industrializace


15.8.2018 4:42:01
Profil
Autor

Příspěvky: 9293
Bydliště: na levém břehu Dunaje
Příspěvek Re: Slovensko všeobecně
Kolem Trenčína se stavělo v 60. letech. Čtyřpruh Novaky - Prievidza v 80. letech. Dál nevím.

_________________
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)


15.8.2018 20:43:36
Profil
 

Příspěvky: 2666
Příspěvek Re: Slovensko všeobecně
Ano, u Trenčína původně vůbec neexistoval most přes Váh na I/50 (dnes I/9) a jezdilo se přes jediný most v Trenčíně. S přeložkou vznikly i obchvaty obcí, které se dostavovaly o trochu později: https://mapy.cz/s/2XoaY


16.8.2018 8:18:06
Profil
Autor

Příspěvky: 2419
Příspěvek Re: Slovensko všeobecně
viewtopic.php?f=218&t=6337

To mi vysvětlete, takže před 10 lety se jejich ŘSD slavnostně rozdělilo, aby byla větší efektivita atd a teď chtějí udělat krok zpátky, aby byla větší efektivita?


12.9.2018 10:29:52
Profil
VIP

Příspěvky: 13242
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Slovensko všeobecně
je to vysvětlené na mnoha místech a ano je to tak ;) předtím totiž byla snaha provést reformu ala Asfinag, tedy že by si NDS brala úvěry, které nebudou ve státním dluhu, ale to co v Rakousku jde to na Slovensku nejde a tak to ztrácí smysl, navíc nyní jsou to 2 instituce a vícero jejich zaměstnanců dělá stejné činnosti atd. takže ale ano ;) problémem je, že samotné spojení se provádí několik let a výsledek stále nikde

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


12.9.2018 11:06:20
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 13242
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Slovensko všeobecně
Po tom, co v Itálii v Janově spadl dálniční most se Evropa věnuje stavu mostů. V USA je stav mostů katastrofální, rovněž je to tam veliké téma. Faktem je, že v Itálii jich spadlo za poslední roky 5, mnoho mostů má sníženou zátěž na provoz (ze 6-pruhu na 4-pruhy nebo se sníženou rychlostí atd.) i v Německu a pumpují se tam miliardy € na úplně novou výstavbu. Stav mostů se zhoršuje i na Slovensku a poslední roky dochází k uzavírání mostů na hlavních silnicích a obcházky jsou opravdu dlouhé. Jaký je skutečný stav mostů nyní?

Rozhovor: nedá se vyloučit havárie některých mostů
viewtopic.php?f=218&t=6346

V nevyhovujícím stavu je 1/5 mostů na silnicích I.třídy
viewtopic.php?f=218&t=6345

Ještě doplním, že v havarijním stavu je cca. 20 mostů. Zároveň se od roku 2000 dalších 350 mostů postavilo a odevzdalo do provozu. Co most, to často odlišná konstrukce. Je to dlouhodobý problém nejen Slovenska, protože ve všeobecnosti infrastruktura stárne. Doposud byl důvod na její opravu po válkách, ale ty nyní nejsou a státy nedokáží generovat dostatek zdrojů na pravidelnou údržbu. Je to značný problém v desítkách států včetně nejvyspělejších. Mosty se uzavírají a musejí se budovat nové, což se již hlavně na severu Slovenska děje, ale i jinde ve světě již mosty padají. Problémem je, když spadnou i dálniční mosty, které tomu mají odolovávat pro nejlepší možnou údržbu. To samozřejmě neospravedlňuje stávající situaci, ale tak jak řadu let říkám, že se situace zhoršuje, tak bude pokračovat. Mnoho mostů je ve stavu, který je špatný, co prodražuje další opravy a i když se vyčleňují zdroje, tak stále více mostů degraduje o další stupně níže, protože není všeobecně dostatek peněz na pravidelnou údržbu. Pokud most nemá adekvátní údržbu, tak za 20 let spadne, což se děje třeba ve Venezuele. Pokud má údržbu, ale nejsou na něm prováděné pravidelné větší opravy některých prvků (dle typu konstrukce) a i jejich výměna, tak most prostě nevydrží 100 let, ale spadne během poloviny této doby.

V roce 2000 bylo v havarijním stavu 18 mostů, nyní již 23.
Ve velmi špatném stavu bylo 162 a nyní je 302.
Ve špatném stavu bylo 460 a nyní je 675 mostů.

Tedy již 1000 mostů potřebuje větší opravy. Ale drtivá většina se neopravuje a propadá se do nižších stupňů. Dalším problémem je i nedostatečná obhlídka všech mostů na Slovensku. Mnoho z hlavních a nových nedisponuje žádnými kontrolním systémem se senzory atd.

Celkem je na Slovensku již 8066 mostů, což tedy eviduje SSC. V roce 2000 jich bylo 7698. Tedy nárůst je citelný.

Největší mosty nejsou ve špatném stavu. Prístavný most, po kterém prochází nejvíce vozidel je formálně bez chyb, Podtureň na severu má 3. stupeň ze 7. Nejhorším mostem v Bratislave je most SNP, ten ale spadá pod samosprávu města a nemá formální klasifikaci.

Obrázek

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


15.9.2018 17:22:50
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 13242
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Slovensko všeobecně
80% veřejných investicí je z fondů EU :arrow:

viewtopic.php?f=218&t=6349

Nové miliardy z Bruselu na slovenské dálnice :arrow:

viewtopic.php?f=218&t=6329

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


16.9.2018 18:10:41
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 384
Příspěvek Re: Slovensko všeobecně
nepatrili volakedy cesty 2. a 3. triedy pod SSC? lebo ak ano, tak to dava zmysel, aby sa dialnice odclenili od obycajnych ciest. teraz ked ma SSC iba prvu triedu, tak bude asi jednoduchsie, aby sa spolocnosti spojili.


17.9.2018 17:47:36
Profil
Autor

Příspěvky: 9293
Bydliště: na levém břehu Dunaje
Příspěvek Re: Slovensko všeobecně
Patřili.

_________________
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)


17.9.2018 18:37:22
Profil
VIP

Příspěvky: 13242
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Slovensko všeobecně
tak několik důležitých páteřních novinek za poslední dobu:

1. základním problémem jsou finance, takže v této oblasti se stane následující:

*v rámci EU fondů dojde k přesunům ve výši 150-170 mil. € do OP Integr. Infr. a to v rámci první etapy, kde jsou peníze buď vyčerpané zakontrahované a kde Brusel schvaluje proplácení jednoho velikého projektu za druhým; prvních 50 mil. € z této etapy jde hned z informatizace a směrovat se budou do silnic a železnic
viewtopic.php?f=218&t=6374

*dále, na silnice a železnice bude směrovat v roce 2019 více peněz, i když to nenaplňuje požadavky železnic ani dalších částí, tak to bude více peněz
viewtopic.php?f=218&t=6382

*dále, vláda se shodla na tom, že zcela nad rámec peněz pro dopravu půjdou 4 roky po sobě každým rokem peníze na opravy vozovek na silnicích I. třídy a na opravy mostů a to 50 milionů, tedy celkem 200 mil. € balík peněz ze státního rozpočtu; více pak tady, kde jsem to ještě dopsal nad rámec textu: viewtopic.php?p=173002#p173002

2. jsou i systémové chyby, které vláda uznala jako třeba, že se musejí nalézt peníze i na opravy regionálních tratí a nejen hlavní koridor budovat, dále, že příliš dlouho trvá proces VO, samozřejmě jsou informace i k dálniční síti a to zde na TK premiéra a ministra dopravy:

*nejdůležitější je začátek a pak okolo 18 min. začínají novinářské otázky a i tam se dá dozvědět mnoho


v podstatě z toho se dá vycházet do dalšího období

3. dálniční novinky v kostce, jinak ve vláknech

*PPP D4/R7 stále nejde dle harmonogramu naplno a objevují se podezření na návoz odpadu do základů
*jde soutěž na přivaděč D3 Kysucké Nové Mesto
*soutěží věží vícero po celém Slovensku
*tunel Višňové na D1 je přeražen, v omeškání je povrchová výstavba
*tunel Čebrať na D1 pokračuje ve výstavbě
*dle harmonogramu jde výstavba D1 u Košic, kde EU projekt proplatí a tedy další důkaz kvalitní práce projektového manažmentu státu
*tendruje se toho více na R2 a další tendry půjdou rozdělením úseků

Vláda chce ještě do konce svojeho mandátu rozestavět 45 km dálniční sítě. Datum je jaro 2020. O tom co a kde se dočtete tady: viewtopic.php?f=218&t=6375 .

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


20.10.2018 9:57:01
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 324
Bydliště: Pardubice - S37, I/36, I/2
Příspěvek Re: Slovensko všeobecně
Na Google Street View už jsou nejnovější snímky z letošního července - nejvíce je to zatím vidět v okolí Bratislavy.


30.10.2018 21:24:22
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 37
Příspěvek Re: Slovensko všeobecně
Nove verzia mapy od INEKO - http://cesty.ineko.sk/mapa


30.11.2018 12:50:54
Profil
VIP

Příspěvky: 13242
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Slovensko všeobecně
K té mapě výše je i opis a de facto důvod vzniku: viewtopic.php?f=218&t=6443 .

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


4.12.2018 21:29:43
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 13242
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Slovensko všeobecně
Koncem 2016 jsem napsal co se staví: viewtopic.php?p=138786#p138786 . Nyní to tak detailně nerozepíšu, ale alespoň pro základní přehlednost:

co se staví - změny

D1 - nová stavba Prešov, západ - Prešov, jih 7,9 km + úprava trasy s tunelem Čebrať
D3 - staví se jen Čadca, Bukov - Svrčinovec, 5,7 km
D4+R7, obchvat Bratislavy, PPP - beze změny, 59 km ve výstavbě
R2 - nestaví se nic

Celkem je výstavbě kolem 130 km dálnic a rychlostních silnic.

V tomto roce se neodevzdá do provozu žádný km.

V roce 2019 se má do provozu odevzdat jediný úsek a to D1 Budimír, Bidovce. Obchvat Košíc na D1 v délce 14,4 km.

V tendrování jsou úseky na R2, R3 a R4 v celkové délce kolem 30 km (R2 Mýtna - Lovinobaňa, Tomášovce (13,5 km), R2 Kriváň - Mýtna (9,15 km), R3 Tvrdošín - Nižná (4,4 km) a R4 Prešov severný obchvat 1. etapa (4,3 km)) a do tendrování se mají dostat další v rámci R2 v nejbližším půlroce a to v další délce cca. 30 km (Rožňava - Jablonov nad Turňou (14 km), R2 Košice, Šaca – Košické Olšany (křižovatka D1), II. úsek (14 km)).

Pokud se to všechno naplní, tak v dalších letech půjde postupně do provozu do 200 km dálnic a rychlostních silnic. Dálniční síť bude pomalu atakovat 1.000 km, ale stále toto číslo nedosáhne. :idea:

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


10.12.2018 19:34:35
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 13242
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Slovensko všeobecně
jiné typy dopravy, články k nim

Terminál intermodálnej prepravy Lužianky :arrow:

https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinie ... y-luzianky

Vláda odobrila koncesionára Terminálu intermodálnej prepravy Žilina :arrow:

https://www.transport.sk/spravy-logisti ... ilina.html

Dunaj ako medzinárodná vodná cesta :arrow:

https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinie ... odna-cesta

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


25.12.2018 18:11:46
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 13242
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Slovensko všeobecně
Stát si v roce 2015 vyjednal z EIB půjčku 670 mil. € na dálnice a železnice. Především na jejich spolufinancování s tím, že je utratí nanejvýš ve 3 tranžích. Nyní podepsal další. Slovensko tedy nemá ani dost peněz na nákladné spolufinancování drahých úseků. Více pak zde: viewtopic.php?f=218&t=6469 .

Zároveň vešla do platnosti nová praxe a sice: při nabídkách na výstavbu dálnic již nerozhoduje jen nejnižší cena. Má to zabránit pochybným firmám získávat zakázky, které se pak končí v problémech. Více pak zde: viewtopic.php?f=218&t=6468 . A již se tak i tendruje.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


26.12.2018 15:20:30
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 13242
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Slovensko všeobecně
NDS letos zasmluvnila z EU fondů dálniční projekty v rekordní hodnotě v rámci roku a to ve výši až skoro 937 mil. €. :arrow:

viewtopic.php?f=218&t=6463

Mohou se tak klidně stavět 4 dálniční úseky:

D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, 321,5 mil. €
D1 Prešov, západ – Prešov, 327,5 milióna eur
D1 Budimír – Bidovce, 203,6 milióna eur
D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec, 84,3 milióna eur

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


27.12.2018 14:03:24
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 13242
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Slovensko všeobecně
V tomto roce šlo na výstavbu dálnic 427 mil. €, v roce 2019 půjde skoro o 1/4 mld. € více: viewtopic.php?f=218&t=6471 .

NDS chce zároveň zahájit soutěže na dalších 40 km dálniční sítě: viewtopic.php?f=218&t=6473 .

A desítky km mají znát vítěze. Letos se sice do provozu nic neodevzdalo, ale proces přípravy i soutěžení zesílil.

I celé stavebnictví rostlo prvních 10 měsíců ve srovnání s rokem 2017 o 8% více: viewtopic.php?f=218&t=6470 .

V rámci výstavby jsou mimo financí státu ještě další miliony v rámci 59 km na D4/R7 přes PPP.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


29.12.2018 23:27:03
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 13242
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Slovensko všeobecně
Příloha:
2.jpg
2.jpg [ 75.67 KiB | Zobrazeno 3708 krát ]

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


13.1.2019 12:57:21
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 13242
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Slovensko všeobecně
Spracovanie hlukových štúdií (odbornější článek)

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


19.1.2019 18:31:51
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 13242
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Slovensko všeobecně
pro připomenutí stavu: staví se staví, ale mnoho úseků se boří v problémech ...

Doprava v Bratislave skolabuje :arrow:

https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clan ... ny-kolaps/
viewtopic.php?p=182016#p182016

Klíčový budovaný úsek D1 s tunelem Višňové se zasekl :arrow:

viewtopic.php?p=182036#p182036

D1 obchvat Ružomberka je rovněž pro problémy se susuvem oddálený v dostavbě :arrow:

https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clan ... u-zaroven/

D3 obchvat Čadce, tam hrozí komplikace s domem na trase.

D4 a R7 v rámci PPP kolem Bratislavy je ve skluzu :arrow:

viewtopic.php?p=180255#p180255

*tady to pak souvisí i s rozšířením D1 v dané části

Do roku 2020, včetně nebude mít Slovensko i nadále souvislý dálniční tah na vlastním území mezi 2 největšími městy. Nebude to ani v roce 2023 ani v roce 2025. Do roku 2020 nebude ani souvislý tah ze severu na jih a nebude to ani do roku 2023. Rok 2023 proto, že tady končí staré EU fondy a nedá se očekávat, že stát nalezne další 1/4 mld. € na několik dalších úseků. I další PPP bude 2 roky jen o přípravách a tendrování. Poté nastupuje fáze výstavby.

Až 1/2 státních silnic I. třídy je v nedobrém stavu. Alespoň tady se investují stovky mil. € do oprav povrchů, ale přibývá i mostních objektů v havarijním stavu. Již brzo bude odstavený třeba most mezi Hodonínem a Holíčem. :idea: Stát nedokáže zastavit úpadek státních silnic, pouze zmírní tempo zhoršování stavu a i to jen do roku 2022. Poté bude muset nalézt jiný systém údržby a oprav, protože se začne zhoršovat i stávající stav asi 900 km v dobrém stavu. Respektivě silnice obnovené v letech 2011-2012 se začínají místami poškozovat a stát jich nedokáže opravovat.

Stav silničářské techniky je katastrofální. Investiční deficit činí již 760 mil. €. Kraje tyto peníze nemají ani nedokáží vyčlenit ani v horizontu 10 let. Průměrný věk sypačů/pluhů je více než 20 let. Navíc jejich počet není adekvátní k provozním intenzitám.

... ve stávající době má 1/2 kdysi zaostalé východní a jižní Evropy a Pobaltí základní dálniční kostry hotové nebo ve výstavbě až na 1-3 úseky, Slovensko patří do druhé poloviny, ale doba je taková, že teď se mají dobudovávat přivaděče - delší úseky nových jedniček, více obchvatů a zesilnit MHD v návaznost na hlavní uzly, které jsou již propojené :arrow: špatně se to dá provádět najednou (ani to není možné) a bude se to odrážet na ztrátách (dopravní čas, spotřeba PHM, neatraktivita pro logistické náklady pro další rozvoj hospodářství) v konečném důsledku i z hlediska národních a lokálních příjmů ... bohužel nic jiné se nedá skonstatovat ani pro uplynulý rok 2018 a výhled pro letošní rok ...

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


9.2.2019 14:16:11
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 13242
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Slovensko všeobecně
Rio13zm píše:
nepatrili volakedy cesty 2. a 3. triedy pod SSC? lebo ak ano, tak to dava zmysel, aby sa dialnice odclenili od obycajnych ciest. teraz ked ma SSC iba prvu triedu, tak bude asi jednoduchsie, aby sa spolocnosti spojili.
S odstupem času uvedu jak Lenny že ano. Ale nestačí napsat jedno "ano". A co se spojení týče, stávající ministr to prezentuje roky, je na to komise určená a nic. Není zájem a je tlak proti. Ovšem jinak. Jde o to, že nikdy nebyl stav silniční sítě na Slovensku dobrý. ;) Již v minulosti nebyla silniční síť II. a III. třídy v adekvátních parametrech. Silnice I. třídy ano pro tu dobu. To je chyba vlád po r. ´89, že tomu nevěnují pozornost v cyklické obnově vozovek a ta se dělá jednou za 10-15 let, pak za 30 let hlubší obměna i vrstev níže a za 60-80 let celková přestavba s novými mosty. Slovenský standard je jednou za 25 let výměna vozovky do 5 cm. Ale již je někde jinde i jejich zatížení, ten tranzit a rozvoj hospodářství dělají svoje. Takže dnes jsou úseky v řádu stovek km, kde jsou vyježděné koleje do hloubky 15 cm a je to jen o zbroušení. Dnes se musí opravit 3 vrstvy AB krytu a to pak ale nestojí zrovna málo peněz. A faktem je, že by to chtělo již i obměnu těch vrstev, když se takové opravy provádějí, jenomže na to zas nejsou "papíry": byrokracie, projekty. Již dekádu slyšíme ze SSC "my víme, že to je ve špatném stavu a my to máme v plánu opravit, ale nemáme peníze" a když peníze jsou, tak je zcela jiné poškození.

Když se tedy provedla tato reforma, že SSC nemá na starost i II. a III. třídu, tak se mohlo pokračovat. SSC je nějak rozdělená, každá ta oblast mohla mít vlastní peníze pro opravy a údržbu. I s příjmy dle mýta, kde satelitní model je přímo ideální. Ale to tak nejde, protože se mýto rozkrádá co snad každý vidí ten efekt a navyše nesměruje na ty I. třídy, i když se tam vybírá. Ani nemá SSC dostatek prostředků, protože cílem reformy oddělení dálnic a II. a III. třídy nebylo zachovat již i tak bídný rozpočet SSC, ale snížit jej. NDS se měla zadlužovat jako ASFINAG a nejít to do dluhu, ale jde to do dluhu. A II. a III. třída přešla na samosprávu, která nemá peníze na opravy a již vůbec ne na novou výstavbu. A I. třída má i nadále nedostatek peněz.

Tento investiční deficit jsem já předpovídal již v letech 2000 - 2010, že to tak není možno dělat. A na tom se nic nezměnilo: kraje jsou zadlužené a nemohou si brát veliké peníze. Je to o opravení 1/3 jejich sítí (přes všechny možnosti financování), I. třída nemá dost peněz - jen nesystémové přečlenění EU peněz za vlády Figeľa, kdy se nestačilo prostavět na rychlostních silnicích, to byla poslední veliká obnova jedniček ale z peněz pomimo. A teď se vládně extra vyčlení 200 mil. € za 4 roky, co je 1/2 toho co udělal Figeľ a zas to jen zalepí oči.

Jenomže mezitím hoří doprava po celé zemi. Mosty jsou v neustále horším stavu. Jsou veliké objížďky. Pro nedostatečné obhlídky silnic (nejen mosty, ale kvůli hornatosti i svahy HP) jsou sesuvy a mnoho omezení v běžném provozu již i na vzdálenost 50 km. To je normál pro cestování za prací.

Investiční deficit na opravu špatných silnic I. třídy je 1,8 mld. €. To je to, že polovina z nich je ve špatném stavu. Na mosty chybí 1,4 mld. €. To je to, že se neustále zhoršuje stav v rámci jednotlivých stupňů poškození až jsou omezení rychlostní, zátěžové až jsou uzavřené. A musejí se mnohem nákladněji opravovat co se zas jen nesystémově sanuje z peněz pomimo jak je vláda přesouvá. Slovensku chybí již ne 62 obchvatů, ale 94 obchvatů. Teď hned nebo do +1 roku jde rozestavět jen 10 a i to by se tam musela znásobit byrokracie v pracích, ale dalo by se. Na jejich výstavbu ale chybí 3,6 mld. €, s přípravami 4,3 mld. €.

To je celkem 7,5 mld. €. A Slovensko má dost peněz na to, aby mohlo vynakládat na silnice I. třídy, na 3. jízdní pruhy, na silniční tunely na nich, na nové obchvaty a kde to jde i dualizovat silnice s občasnými MÚK 600 mil. € zcela bez problémů. Tak aby 500 směrovalo do rekonstrukcí, oprav, modernizace a nové výstavby. Zbytek do údržby a přípravy. Tak by se zastavila degradace (tedy úpadek) a za 15 let by byl poznat zcela zásadní rozdíl. Ta částka se zvětšuje tak jak se zanedbávají investice do základních oprav. To bohužel ... ale ty škody na ztrátách v logistice v průmyslu a přeprave jako takové (agrární komodity atd.), časové ztráty při zajištění mobility pracovní síly, PHM, eko-škody, DN atd. jsou mnohem vyšší.

Dálniční síť vzhledem k tomu, že se neoddělila možnost financování je závislá na stejných EU fondech, na mýtě a státním rozpočtě. Úvěry mají omezené možnosti. Investice z II. pilíře jsou i nadále jenom snem. Takže není důvod mít oddělené na tomto malém území státní silnice I. třídy a dálniční síť, která je jim nadřazená, když se vychází z poměrně stejného území z hlediska pojmu hospodářství (500 km na délku nehraje roli). Je to zbytečné rozdělení administrativních sil a jejich zbytečná duplicita. Nevzniklo to pro duplicitu kapacit ve vedení a řízení, ale pro jinou možnost financování, ale ta když není, tak to co pokračuje dál je jen plýtvání peněz. Ale tady je tolik problémů, že je veliká překážka začínat systémové změny, když samotný systém tak jak je nastavěný je na pokraji zhroucení funkčnosti: v praxi zdevastované silnice, mosty, všude kolony atd. a cokoliv co je většího investičního rozsahu v rámci hospodářství, tak musí nastoupit extra vládní výdaj. Nová výstavba je rozparcelovaná co se týče obchvatů na iks etap a fází, provádí se i 5-7 let směšná výstavba 1+1 silnice i kolem měst do 100 tisíc obyvatel na rovině a je zcela závislá na EU fondech stejně jak dálniční výstavba, které ještě musejí "pomáhat" investice formou PPP. Stát sám neumí zajistit výdaje na výstavbu a kvalitní periodické opravy. Na rozdíl od mnoha jiných včetně sousedů z bloku post-komunistických zemí, to se stačí totižto projet.

Takže je zcela nepodstatné zaměřit pozornost na to kdo se má o co starat, protože se stejně nestará jak se má. Teď je řadu let rostoucí HDP, nízká nezaměstnanost, prudce stoupající příjmy vlády i samospráv, ale v silnicích a dálnicích to vidět není a nebude tímto způsobem nikdy.

Dálniční výstavba nemá dost peněz, tam se celkově vzhledem na charakter rozložení hospodářství a hornatost předpokládá budování na 40 let. Ono to bude i déleji, protože prakticky nikdo nemá ukončenou výstavbu ve světě, ale jde o to mít nějakou kostru a ta se plánovala na 40 let ale v novodobé historii. To je snad zřejmé, že asi 20 mld. € se za +10 let jen do výstavby nevloží. To totiž cca. 1 mld. € byla rekordně vložená za 1 rok v této dekádě při čerpání EU fondů, jinak je to mnohem, ale mnohem nižší částka. A to je jen výstavba, někde jsou opravy, rekonstrukce, rozšíření D1 a příprava a tam co studie a balíky dokumentů to miliony € na každý úsek. Probíhá jejich rozdrobování na menší části, takže se to ještě značně prodražuje. Takže to ještě tato kostra se bude stavět dalších 20-30 let. To bohužel. Dříve než za 10 let nebude D1 po Košice respektivě souvislá mezi Bratislavou a Košicemi. R2 se zasekla na vícero místech a i když bude jakkoliv akční nová vláda z jiných stran, tak změnit legislativní proces v souladu s Bruselem je běh na 5-10 let, takže se rychlejšího efektu hned nikdo nedočká. Dočká se jen když se tedy navýší objem peněz do silnic a dálnic, že se jich více opraví do doby než se přesunou peníze do připravených úseků obchvatů a dálnic do výstavby. D3 nebude rovněž dříve. D4 s tunelem Karpaty taky ne. R1 prodloužená přes Nízké Tatry taky ne. R3 snad 1/2 profil souvislý na severu. R4 se zasekne od Prešova na sever, přitom Pobaltí, Poláci a Maďarsko staví tento tah, takže to tam bude náročnější, ale Prešov se řeší. Ale nebude to zkrátka v provozu. R5 nebo R6 nejsou připravené, ale to je otázka priorit vzhledem na délku. R7 se definovala v 90.-tých letech ex století, teprve nyní se staví první úseky a i to formou PPP u Bratislavy. A to tam je ten "tlak" maďarských stran ... R8 se sice zadefinovala, ale ta za 10 let bude mít za sebou 2 základní studie: realizovatelnosti a možná EIA. Všechno bude začaté ale ukončené jen málo co. A proto ponesou hlavní dopravní zátěž i nadále silnice I. třídy jakožto spojnice regionů.

Problémem je a to je jen menší problém, že vícero silnic I. třídy nebo i II. třídy, které spojují jednotlivá okresná města nemají parametry pro toto zařazení. Když tam ta změna kategorie byla, tak normální stát by to do nějakého času přestavěl, ale Slovensko nikoliv. Formálně to je, ale mnohdy bez potřebné šířky a parametrů zákrut a projíždí tudy tranzit a na mapách uprostřed Evropy to je nějak značené, i sem tam platí mýto, ale parametry chybí. Přitom Slovensko není až tak chudá země, ale téměř všechny státní služby jsou silně finančně poddimenzované, 25% peněz sežere sám systém, protože je taková rozdrobenost.

A tohle aby se změnilo musí být vize. A cíle. A ty cíle se musejí plnit přes konkrétní milníky. A ty se musejí definovat. Politici a vlády tady mají být k jejich vyformování a přerozdělení peněz, ale na Slovensku to tak není. Bez základní spolupráce se nedá souvisle systematicky rozvíjet žádná strategie ani dopravní ani energetická. Za to si ale Slovensko může samo za to jaké podmínky si nastavilo a proč si je tak nastavilo to ví ta politická špička.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


20.4.2019 14:21:30
Profil Zobrazit autorovy stránky
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 602 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25  Další




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz