Lietavská Lúčka - Dubná Skala (ve výstavbě)

Vše o výstavbě, provozu a údržbě této slovenské dálnice.
Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (ve výstavbě)

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (ve výstavbě)

Příspěvek od Diaľničiar »

to, v jakém stadiu je tento úsek zodpověděl ministr dopravy: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 12#p175312

naplňuje se zkrátka ten fakt, že vysoutěžená cena je prudce nízká dle projektovaných nákladů a to se začíná odrážet
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (ve výstavbě)

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
michal
Příspěvky: 4517
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (ve výstavbě)

Příspěvek od michal »

Tohle sneci tempo neni vysadnou CR? Fakt nechapu, jak je mozne, ze u tech nejpotrebnejsich useku hraje doba zhotoveni tak marginalni roli oproti cene...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (ve výstavbě)

Příspěvek od Diaľničiar »

Dochází pomalu na moje slova. Tunel se sice vyrazil, ale s úsekem se moc nehýbe. A hrozí, že se nedostaví se současným složením. Je to jednoduše pod cenu. A zhotovitel doufal ve zdražování.

NDS si najala adekvátní podporu a ta sleduje každý krok. Za každý nenaplněný milník chce stát peníze a naopak odmítá vyplácet zhotoviteli náklady navíc. Rozdíl mezitím dávno přesáhl 50 mil. €.

Na stavbě se již propouští a reálně hrozí krizový scenář, prvně prezentovaný velmi opatrně na podzim a sice, že stávající zhotovitel stavbu prostě opustí. Jen to již nabralo reální kontury.

Mezičasem firma Skanska informovala, že nemá zaplacené práce v tunelu. Atd.

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=218&t=6438
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
eucitizen
Příspěvky: 104
Registrován: 17.3.2009 11:05:56

Re: Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (ve výstavbě)

Příspěvek od eucitizen »

No ale keby si cital ine diskusie na Slovensku, tak vsetci tam tvrdia ze keby to dali Skanske, ktora dala nizsiu ponuku o 80 milionov eur, tak by stavba uz bola takmer hotova. A ty tvrdis ze aj cena co ponukol vitazne konzorcium je moc nizska.
Ake bude teda riesenie, podla teba? Nova sutaz?
xsedivy
Příspěvky: 55
Registrován: 22.7.2018 23:43:57

Re: Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (ve výstavbě)

Příspěvek od xsedivy »

Tak urcite maju teraz vyrzne vyssie naklady kedze 4 roky na tom nepohli. Ich blbost
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (ve výstavbě)

Příspěvek od Diaľničiar »

eucitizen: nedělejme ze společnosti Skanska nějakou iluzi jak ona 100% funguje ve vztahu ke státu. Taky dělá co stavební trh a legislativa umožňuje. Skanska dostala ještě za práce na D2 dodatečné miliony (2011 - Figeľ; plus skoro 1/5), takže tunel Sitina nakonec vyšel na 135 mil. €. Tím nemá smysl dál psát o nějakém dokončování bez problémů na základě nabídnutých cen ohledně této společnosti. I když se to nelíbí. Možná by dobudovala a možná že i ne. A co se týče jiných fór, nemá smysl to rozvádět. Nečtu, protože nemám čas a z velké části ani nemá smysl číst, i když je fajn, že veřejnost se o problematiku zajímá (ale dělá závěry bez znalosti jednotlivých profesií a postupů a hodnotí nějak nákladovost bez těchto návazností) a že jsou lidi, co to technicky umožňují. Já jsem se rozhodl, že se nebudu věnovat výhradně Slovensku, a proto to tam nečtu a nejsem tam aktivní.

Řešení je vícero dle postupu. Možnosti je vícero a i v těch pak vícero prostoru. Zhotovitel vzhledem k tomu, že Slovensko postupuje formálně a tvrdě (konečně) může od stavby odstoupit. To není nic neobyčejné. Určitě je levnější ze stavby odejít, než platit sankce a nedočkat se dalších peněz. S tím, že ražba tunelu tvoří jen kolem 1/5 vysoutěžených nákladů. To jen tak mimochodem.

Když zhotovitel odejde ze stavby, tak pokud to má být proplatitelné z EU fondů, tak se musí postupovat dle pravidel EU a tedy nastane zdržení v řádu let. Na druhou stranu, odklad o 2 roky neznamená při takové stavbě nic. Mohlo dojít k problémům při výstavbě a odklad by byl mnohem delší. Otázní bude ale cena, zda dojde k navýšení nebo ne.

Dnes je ve světě, i na Slovensku a v regionu rekordně nízká nezaměstnanost, mzdy jsou jinde. Staví se hodně, ale kdo staví tak ví, že na materiál se čeká i půlrok. To tlačí na ceny. A při vyšší ceně může být problém s proplacením vzhledem k faktu vyčerpanosti EU. Mohlo by se stát, že se to bude muset rozfázovat, ale to jsou složité operace během výstavby, takže by se to mohlo oddálit i o delší dobu. Nemusí dojít k navýšení, pokud má stavební firma výhradní dodávky nebo si je umí zařídit. Koncern jako Skanska může disponovat takovým dodavatelským vzorcem.

Pokud zhotovitel na stavbě zůstane, tak se nedá očekávat zrychlení výstavby. Nemá na Slovensku zázemí: musí platit místním firmám za vykonané práce, tyto práce nejsou včas proplácané. A není větší ochota jít pod aktuální marži; je to stejná neochota jako v případě D4/R7, kdy ten trh stavebních firem, hlavních hráčů realizuje veliké dálniční nebo železniční zakázky a nutně další nepotřebuje, takže jí nepůjde dělat, když není dostatek lidí ani na stávající stavby. Takže se CINTRA, která je jinak veliká firma musela obrátit na dovoz pracovní síly ze zahraničí a na menší dodavatele. To je ale komplikace, tady se bavíme o 60 km komunikací a je rozdíl mít těch firem 10 v základu a mít jich 200. Takže se šetří kde se dá a to nejsou jen normy. A chybějí reference těch firem v dodavatelích; takže se třeba stane, že nákladní vozidlo menší dopravní firmy řídí řidič, který nikdy nejel po stavbě a s vozidlem se někde převrátí (to jen příklad). Na CINTRA tlačí banky, ne stát. Na SI tlačí stát a tlačí již i sankciemi a extra dozorem, aby se pokračovalo dle plánů. SI zvítězilo s předpokladem dodatečního navyšování ceny, ale jak je vidět, tak stát takto nepostupuje, protože je to závislé na externích financích. Jedna neproplacená obří železniční zakázka stačila.

Cena za tuto stavbu nebyla na úrovni v jaké se vysoutěžila. Dotlačil se k tomu trh, na tom já trvám. A není to prvně ve světě, kdy tento souboj došel až sem. Končí na tom i obří firmy. Když je něco v nákladech kolem 600-700 mil. € a pak to jde o stovky mil. € nadole, tak musí být zřejmé, že se to může i nedostavět za daných okolností.

Slovensko by mohlo třeba po odstoupení zhotovitele, označit tuto stavbu za bezpečnostní ohrožení státu (mobilita na území atd.) co umožňuje legislativa ve vícero státech světa a napřímo zadat zakázku někomu na trhu, kdo by se přihlásil. Ale na to je nutno mít registr se zájemci na konkrétní druhy práce, kde si najednotkuje stát ceny. Takže když odejde SI, tak by za co nejkratší časový úsek pokračovala v dostavbě další společnost. Tento variant ale na Slovensku nefunguje. I kdyby ta legislativa byla, tak nejsou zdroje k výstavbě a € zavazuje k nějakému hospodaření. Nejde se najednou jen tak zadlužit do deficitu. Tato zvázanost proto nutí k postupům dle EU. Slovensko má jednu z nejkomplikovanějších byrokratických pravidel vzhledem k EU fondem, takže tento proces pak natáhne. Ani není nutno zacházet daleko, stačí si odbéhnout k Čebrati. Samotná studie nebyla až tak dlouhá práce, jak ty odkladové lhůty a možnosti odvolání atd.

Spěje to k černému scenáři. Stavba se protáhne v řádu let. Daleko přesáhne rok 2020. I když bude hotová, tak ještě 1-2 kvartály testování. A když něco někdo po někom převezme tak dodateční kontrola a přebraní (možná se najdou i nedostatky - ale to nechci strašit - a proces sa natáhne ještě více). Spěje to tam dlouho. Ještě 4-5 let potrvá než se dobuduje Višňové a Čebrať. A musíme doufat, že se povede rozestavět do 3 let úsek s tunelem Korbeľka. Do té doby si o 2. TR Braniska můžeme nechat zdát.

Jsou to výslovně moje názory a odhady. Na tomto úseku vyhrál zhotovitel (jako celek), protože dosáhl co chtěl - dostal zakázku.

Nikdy nikdo ale nemůže tvrdit, že kdyby jiná firma měla něco tak by to bylo hotové. A to, že jinde staví vzorově snad není nic nenormální. Tak by to mělo být. Aby firma přežila jde prudce dolů ziskovost a na to pak nejvíce doléhají kontrakty typu: nároční objekty a vysoká cena na km. To jsou projekty, které dokáží zruinovat jakoukoliv firmu. A když jsou v tom ještě možné sankce atd., o to je to horší. Proto bych si to nikdy neidealizoval. Nedělám to ani v rámci VINCI ve světě.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (ve výstavbě)

Příspěvek od Diaľničiar »

tady je ještě stanovisko NDS: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=218&t=6439

A k výše zmíněnemu ještě doplním. Nejsem odborník na odstoupení z kontraktu, ale ve světě se to poměrně běžně děje. Někdy s důsledkami zařazením na nějaký seznam, ale jindy ne. Jde o formu a důvod.

Zhotovitel je o půl kroku vpředu. Před investorem. Pokud za tím není stejný majitel (PPP). Zhotovitel, když se rozhodne stavbu opustit, tak to udělá etapovitě: sníží pomalu technický rozsah, pracovní sílu, ale nadále bude pracovat. Omezí platby dodavatelům, ale nezastaví, aby se mohlo stále pokračovat. I nadále může tvrdit, že stavbu dokončí. Co s tím udělá NDS? Čas čerpání plyne (pro EU fondy). A doloží jeho důvody proč se to omeškává. Takových případů jsou tisícky a některé firmy jsou a jiné nejsou i když kdysi patřili mezi veliké (Bechtel, Odebrecht, Walter Bau, Alpine, na SK DPS, VHS atd.) v rámci celého světa. Jde hodně o stav legislativy a ten jak je známo, na Slovensku je ta vymahatelnost práva všelijaká a zákony komplikované. Dá se to zneužívat. Já tady vidím negativum, že celkově stát nemá vypracované postupy. Až teprve teď se uvažuje co bude dál, když by se to stalo. Tak to je chyba. Stát musí mít postupy jestli osloví zbylé zájemce z tendru nebo co přesně udělá, když zhotovitel neodstoupí ale o desítky % sníží stavební tempo. Pak stát stavbu odejme a proti tomu se může zhotovitel obrátit na soud. A může požádat o zákaz pokračování ve stavbě na základě ušlého zisku a referencí (i kdyby věděl, že to nedostaví, ale on to žádat může) a když to stát naruší, skončí to u vyšších soudů nad úrovní Slovenska. S předběžným opatřením. A tam jsou zase 2 možnosti: soud vydá stanovisko, že než rozhodne se to pozastavuje nebo že se to pozastavuje třeba na 3 měsíce. Ale to samé může udělat stát: dát žalobu na zhotovitele. Stává se, že jdou žaloby vzájemně. Tyto postupy jsou méně obvyklé, není to norma pro tuto situaci, ale neznáme cíl zhotovitele. SI rovněž vykazuje zhoršení financí oproti 2017. A tunel Višňové navzdory délky a rozsahu neudává mezi hlavními stavbami v rámci světa. To jsou takové zajímavosti. Od začátku tomu věnují jen několik informací. Bez snahy extra webu atd. To ani tak nemá nic s cenou jak se snahou zbytečně nemedializovat. Jenomže tyto možnosti by měl mít stát v přehledu a NDS i konkrétní scenáře pro uplatnění kteréhokoliv scenáře dle sebe. S tím ale souvisí manažment a měnící se situace na manažéřských pozicích, neochota něco navíc udělat. A to by se dalo zajít do samotných kroků ministerstva. Aby proces spojení SSC a NDS trval celé roky, to není normální. A je to neschopnost, to se nedá jinak nazvat.

NDS má mít možnosti jak co nejrychleji pokračovat v dostavbě. Má mít 2-3 postupy i s finančními náklady. Ministerstvo dopravy má mít pak pravomoc vybrat si, na základě finačních možností (po jednání vlády, s MF). Teď jde o to, že stavebně to zaostává o 3 roky. Když se bude proces pokračování s výběrem dalšího zhotovitele po ukončení spolupráce stávajícího za všech uvedených rizik natahovat sám o sobě na 1-2 roky tak se bavíme o polovině příští dekády s dostavbou. A, samozřejmě, všechno co bude stát daný čas bez pohnutí zestárne, vyžádá si dodatečné náklady. Takže to tak či tak se promítne do ceny. Ve světě se stává i to, že ani 2. zhotovitel nedokáže naplnit pro tyto obtíže smlouvu a nedokáže to ufinancovat. Stává se to ale převážně jen v Asii a Latinské Americe. Ale jak vidíte, to že je SR členem EU neznamená bezproblémovou výstavbu dálniční sítě. Právě naopak.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (ve výstavbě)

Příspěvek od Diaľničiar »

několik článků

Višňové: další dálniční selhání? (názor) : http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=218&t=6442

D1 Višňové: spory vyřeší komise NDS a zhotovitele: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=218&t=6444

A proč se děje co se děje objasňuje šéf stavební komory: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=218&t=6441
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (ve výstavbě)

Příspěvek od Diaľničiar »

Slovenský premiér se spolu s ministrem dopravy objevili nečekaně (bez ohlášení týden dopředu jak to bývá zvykem) na staveništi a úsek si prohlédli i z vrtulníku. Předseda vlády pohrozil, že pokud se zhotovitel nevzpamatuje, tak slovenská vláda spolupráci s ním rozváže. Tento postup do minulosti již stát provedl na jiném úseku se společností Corsan Corviam. :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=218&t=6447

video z TB premiéra a ministra dopravy: https://www.ta3.com/clanok/1142857/tb-p ... snove.html
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Warcz
Příspěvky: 2081
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (ve výstavbě)

Příspěvek od Warcz »

Pěkně. Zajímalo by mě jestli to fakt špatně zkalkulovali, nebo za to může i rychlý růst mezd a nákladu za materialu, dopravu, vlastně všechno. Je to takové trochu nebezpečné, že si uděláte kalkulaci stavby a za několik let vám náklady vyrostou třeba o 30%
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (ve výstavbě)

Příspěvek od Lynx »

A ta stavba nemá inflační doložku ? Třeba na Blance taková doložka byla. To znamená, že to bylo naceněno v cenách roku tuším 2007 a každý rok se přeceňovalo podle inflace. Tj. práce které byly provedeny např. v roce 2008 už měly započtenou nějákou inflační přirážku. Nárůst ceny vznikl mimo jiné i tímhle. Předpokládám, že je to u velkých staveb standard, protože to by se jinak nedaly dlouhodobé projekty realizovat, to by bylo stanovení ceny věštěním z křišťálové koule.
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (ve výstavbě)

Příspěvek od Martin z Ostravy »

To je podle mě riziko podnikání, přeci nemůže každý jet jenom na jistotu.
R48 -> D48 se podařilo!
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (ve výstavbě)

Příspěvek od Lenny »

Inflace je řešena ve smlouvě, resp. Osobitých zmluvných podmienkách, a to v podčlánku 13.8., která je volně dostupná zde https://www.uvo.gov.sk/vyhladavanie-dok ... ail/582646
Smlouva byla uzavřena dle žlutého FIDIC
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (ve výstavbě)

Příspěvek od Lynx »

Martin z Ostravy píše:To je podle mě riziko podnikání, přeci nemůže každý jet jenom na jistotu.
Tohle už je podle mě za hranicí přijatelného rizika podnikání. Jaká bude inflace za 5-10 let vám nikdo neřekne, respektive bude na to několik zásadně protichůdných názorů s obrovským rozptylem možných výsledků. To by pak u takovýchto časově náročných mnohaletých staveb nešlo nic zodpovědně nacenit.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (ve výstavbě)

Příspěvek od Diaľničiar »

Inflace byla zodpovězená, tak to již nerozebírejte. Jak vidíte není to z tohoto důvodu tak to tady nikdo nepodsouvejte. Je to o neschopnosti zhotovitele to za vysoutěženou cenu zhotovit. A variant zhotovení nepustí. Věděl do čeho jde.

italská mafie se slovenskou čekala vůči sobě přátelskejší atmosféru, nic jiné za tím není - ale toho se nedočkala a tak to také dopadlo; firmy bez zázemí, které tady museli více méně najímat hromady jiných; ještě levnější zhotovitelé když se to soutěžilo tak byla volnější kapacita, ale ta dnes není
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (ve výstavbě)

Příspěvek od Diaľničiar »

NDS připravuje úsek D1 s Višňovým na krizovou situaci :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=218&t=6453

Video i k tunelu: https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clan ... p_rightbox
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (ve výstavbě)

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (ve výstavbě)

Příspěvek od Diaľničiar »

Tunel Višňové se staví 20 let. Chronologie výstavby respektivě nevýstavby a selhání procesu řádné výstavby od roku 1998 :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=218&t=6454
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (ve výstavbě)

Příspěvek od Diaľničiar »

Rozhovor, kde ve druhé 1/3 se rozebírá i stav tohoto úseku: https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clan ... n=mostread .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (ve výstavbě)

Příspěvek od Diaľničiar »

NDS už ví jak vyhodí zhotovitele z procesu výstavby. Toto a mnoho dalších možných sporů, pro a proti v rámci vícero konfliktů mezi zhotovitelem, investorem a dozorem najdete v rozsáhlém článku zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=220&t=6493 . :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (ve výstavbě)

Příspěvek od Diaľničiar »

Rozhovor se státním manažérem z NDS k problematice kolem výstavby :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=220&t=6495

*tento rozhovor byl sice proveden - ale později chtěla NDS, aby ho noviny nevydali, ale stalo se
*mnoho věcí se objasňuje, mnoho řešení bude zajímavých ...

Višňové: spěje to k totální válce státu se zhotovitelem :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=220&t=6496

___________

Komentář: NDS a Salini na sebe vzájemně pohazují finanční požadavky. Tak či tak, stát sám řeší přípravný proces pro co nejsnadnější a nejrychlejší možný způsob pokračování ve výstavbě i s jiným zhotovitelem.

Krajně pesimistický scénář: Slovensko bude muset pozastavit výstavbu úseku na 3-6 let, než soudy rozhodnou, pokud by to nabralo tuto cestu. Odškodnit Salini. EU nic neproplatí na úseku a tedy ještě to bude stát peníze navíc. Dále se tím zásadně poškodí již to co se postavilo. A teprve pak znovu hledat nového zhotovitele a čekat 2-3 roky na dobudování.

Stát v jednotlivých krocích směruje snahy k tomu, aby soudy takto nerozhodli (již to tak jednou bylo na jiném úseku) a aby se našel přes tendr další zhotovitel v rychlejším konání (více možností) a tím by se úsek stačil dobudovat do roku 2023 bez problémů, i kdyby se třeba výstavba rozběhla naplno v 2021. Formy odškodnění budou možná vzájemné.

Samotné SI eviduje mnoho sporů, problémů s daněmi a další problémové zakázky v mnoha státech světa: https://reports.salini-impregilo.com/en ... risk-areas , takže možná se to o 1 řádek zvětší.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10361
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (ve výstavbě)

Příspěvek od kot »

No, tak to je "masakr" ! S ohledem na rychlost soudů a velkou složitost kauzy je to sakra špatná zpráva. K tomu ještě problém se Strečnem na "objížďce" D1. /reálnou objížďku Strečna v pořádném zimním období se sněhem na silnici a za tmy jsem si už jednou vychutnal/
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (ve výstavbě)

Příspěvek od Lenny »

Spory na Višňovom začala riešiť medzinárodná komisia
https://www.ndsas.sk/press/spravy/spory ... na-komisia
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 13.6.2021 21:43:31, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by narušilo smysl debaty
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Odpovědět

Zpět na „D1 (SK)“