Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Diaľničiar »

PPP nemůžete zastavit. ;) Může se vám to nelíbit - i to, že ho nezastavíte i samotný nástroj, ale to je tak všechno. :idea: Bez PPP bude rozsah dálnic nižší. Nyní není stav vyhovující a je nutno zapojit jakýkoliv zdroj do financování. Čech bude nadávat později za dekádu i za vyšší placení za ujeté km. Ale bohužel, pomalu k tomu spěje svět. Na D1 jednou bude moct být v delší trase 3. jízdní pruh na vícero úsecích, ale bude "expres". Zpoplatněný. A věřte, budou řidiči, kteří si rádi připlatí. A paralelně i zvyšek bude platit. I to je forma PPP. Teď není - protože se ale ani nerealizoval ten 3. JP. A zapojilo se něco přes EU fondy. Škoda jich pro jiné využití - ale chyběla v dané době příprava.

To si prostě zvykněte. Nevidíte do procesů a problematiky a vnímáte velmi zjednodušeně pointy. Škoda pro vás. A pro rozsah sítě je to velmi dobrý nástroj. Nutno si vybrat dobrý projekt. Ten se profinancuje bez státních peněz a při generování zdrojů má stát peníze na splácení. Tedy ale až "po". A ví na co přesně se peníze vynakládají. Vy, který kritizujete stát jako takový a jeho hospodaření a tedy vám nepřekáží zadlužování jako takové. Z toho je zřejmé, že jste jen další troll. S něčím a pro něco zaměřený. Bohužel, v dnešní době poměrně běžný jev. Naštěstí, jak říkám, s tím že PPP bude vy nic nenaděláte, ani když tady budete mít pravidelně příspěvek a za každým na další straně. Aby jste si prosadil to své. Ale tady si neprosadíte vůbec nic. De facto je to o výměně informací.

Samotná aplikační prax tady chybí. Něco konkrétní, k aktuální témě. Po tom se ptejte. Jaká bude smlouva. Na čem bude postavěná. Kdo bude rádce, na základě jakých kritérii. To rozhoduje o ekonomice projektu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Anonym »

Dotaz.
Dá se PPP kombinovat s dotacemi od EU? D4 by stála 7 miliard, pokud by byla stavěna standardním způsobem, tak by EU přispěla 4,2 mld při 60% spoluúčasti. Nyní bude stát 25 mld na 25 let. Tj. miliardu ročně. Přispěje na tuto miliardu ročně EU nebo bude všechno hrazeno ze státního rozpočtu?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Diaľničiar »

Vy ještě neznáte ceny. Tudíž srovnávat to nelze. Dále, jedno je věc výstavby, druhé i plateb za údržbu. Atd. Takže se nedá srovnávat ta cena ani teoreticky. Ale ve stávající podobně fondů, nikoliv, abych vám zodpověděl základ dotazu. Future vision: EU vyčlení 1:1 peníze i pro PPP sektor, ale i to by řešilo pouze stav realizace a snížilo ale i splátky, když by byl účastný i stát přes společného provozovatele, ale to se netýká stávající situace.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od theodor less »

Diaľničiar píše: Na D1 jednou bude moct být v delší trase 3. jízdní pruh na vícero úsecích, ale bude "expres". Zpoplatněný. A věřte, budou řidiči, kteří si rádi připlatí. A paralelně i zvyšek bude platit. I to je forma PPP.
Pro srozumitelnost uvádím, že autor měl na mysli zvyšok (slovensky) neboli zbytek řidičů. Připravuje nás na to, že na úsecích financovaných formou PPP budeme platit daleko více než jinde. Principiálně nemám s vyšší spoluúčastí uživatelů problém, ale proč ta spoluúčast není už dnes? Proto, že vláda tyto nepopulární kroky nechá na privátním partnerovi.
Sauce
Příspěvky: 610
Registrován: 11.3.2018 12:57:47
Bydliště: Egerland

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Sauce »

Prosím vás prestaňte už s tím hatem vůči PPP. Váš názor zde můžete publikovat jednou, psát to ale systematicky do všech témat je naprosto zbytečné a jen to o vás vypovídá jaký typ člověka jste. Toto fórum je pro diskutování a nikoliv pro bezmyšlenkovité hlásání.
Nevím tedy jak ostatní, ale populismus nestrpím.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Diaľničiar »

theodor less píše:
Diaľničiar píše: Na D1 jednou bude moct být v delší trase 3. jízdní pruh na vícero úsecích, ale bude "expres". Zpoplatněný. A věřte, budou řidiči, kteří si rádi připlatí. A paralelně i zvyšek bude platit. I to je forma PPP.
Pro srozumitelnost uvádím, že autor měl na mysli zvyšok (slovensky) neboli zbytek řidičů. Připravuje nás na to, že na úsecích financovaných formou PPP budeme platit daleko více než jinde. Principiálně nemám s vyšší spoluúčastí uživatelů problém, ale proč ta spoluúčast není už dnes? Proto, že vláda tyto nepopulární kroky nechá na privátním partnerovi.
Nevkládejte mi do slov víc než jsem napsal. Je vícero variantů PPP a jeden z nich je i že účastník neplatí nic.

Účastník ale již brzo bude platit stejně napříč EU. A státy, ve kterých není standardní mýto si budou pomalu zvykat. ;) Ani tak za to nebude moct vláda, ale jakýsi Brusel. :lol:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Anonym »

Oproti PPP vzásadě nic nemám. Splátky budou stejné, ale inflace poroste. Těžko říci jaké budou ceny prací za 15,20,25 let. Vzhledem k inflaci, ale lze předpokládat, že budou 2x i 3x tak vysoké oproti dnešku.
Co ale vidím za problém je současné čerpání dotací ze sedmiletky 2014-2020.
Zatím se vyčerpalo 77 mld ze 123 mld, celkové náklady projetků byly 125 mld. Tj EU přispěla 61%.
Jedná se i o projekty na železnici, v sumě čerpání jsou již zahrnuté úseky, které se oficiálně začaly stavět, třeba D35 Opatovice - Ostrov, D11 Smiřice - Jaroměr, D1 - úsek 02, ... i hotové úseky, třeba D4 Skalka - křižovatka II/118.
Data čerpám ze stránek OP Doprava.
http://www.opd.cz/projekty
Dal jsem export a udělal sumu nad příslušnými sloupci.
To znamená, že ČR potřebuje v této sedmiletce ještě vyčerpat 123 - 77 = 46 mld. z EU fondů. Pokud zůstane stejná spoluúčast 61% jako doposud, tak se musí zahájit stavby za 75 mld Kč.
Je dost úseků, které lze začít stavět následující 2 roky na silnicích a železnicích za 75 mld Kč?

Oproti PPP nic nemám, ale vzhledem k pomalosti přípravy a ekoteroristům se může stát, že bude PPP a zároveň propadnou peníze z EU fondů.
Naposledy upravil(a) Anonym dne 9.1.2019 19:01:37, celkem upraveno 1 x.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od theodor less »

Diaľničiar píše:Účastník ale již brzo bude platit stejně napříč EU. A státy, ve kterých není standardní mýto si budou pomalu zvykat. Ani tak za to nebude moct vláda, ale jakýsi Brusel.
Účastníkem myslíte nákladní auta nebo i osobní? Obvykle citujete přesné informace ze zahraničního tisku, můžete napsat zdroj informací o jednotném mýtu? Asi na TÉMA o mýtu?
Majkii
Administrátor
Příspěvky: 2951
Registrován: 15.3.2009 14:41:26
Bydliště: SV Čechy

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Majkii »

Anonym píše:Je dost úseků, které lze začít stavět následující 2 roky na silnicích a železnicích za 75 mld Kč?
Na železnici se momentálně soutěží stavby téměř za 20 mld a dost dalšího se chystá. Něco z toho má tedy vyjednány příspěvky z CEFu.
wazer.cz
Pište česky, prosím!
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od theodor less »

Anonym píše: Pokud zůstane stejná spoluúčast 61% jako doposud, tak se musí zahájit stavby za 75 mld Kč.
Já jsem našel 51,18% pro železniční dopravu, 27,49% pro silniční v TEN-T, 19,79% pro silniční mimo TEN-T.
V takovém případě by Pekelně Předražené Projekty byly ještě větší absurditou.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od theodor less »

Anonym píše:Zatím se vyčerpalo 77 mld ze 123 mld, celkové náklady projetků byly 125 mld.
Celková alokace prostředků Fondu soudržnosti a Evropského fondu pro regionální rozvoj činí 4,552 mld. EUR (při kurzu 1:25,5 to činí 116 mld.Kč).
To uvádím pro korektní šťouraly.
Vaše úvaha je skvělá, a obavy o čerpání fondů jsou namístě.
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od P_V »

Zeptám se naivně. Podle toho článku na idnes by PPP na D4 vyšlo na 25 GKč. V ceně je stavba, údržba, rekonstrukce na závěr. Pokud by to nebylo z PPP, vyšla by stavba na 7,5 GKč, údržba za 25 let na 0,626 GKč a závěrečná rekonstrukce na 3,7 GKč, celkem 12 GKč. Tedy na polovinu. V čem by PPP bylo výhodnější?
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Anonym »

Takto se to nedá počítat. Peníze ztrácí na hodnotě každý rok zhruba o 5%. Pokud by jste si půjčil 7,5 mld Kč na 25 let, tak při 3% úroku celkem zaplatíte 11 mld. Údržba 0,626 mld Kč dejme tomu za 15 let bude na dnešní peníze stát jednou tolik 1,2 mld. a rekonstrukce po 25 letech bude stát 3x tolik tj 3,7*3 =11 mld. takže celkem 11+1,2+11 = 23,2 mld Kč. Je to hodně hrubý odhad, nikdo neví jaká bude inflace. Pokud by ČR čekal osud Japonska, kdy peníze zhodnocovali, tak se PPP hrubě nevyplatí. Pokud naopak bude velká inflace, tak se projekt může i vyplatit.
Samozřejmě může nastat situace, že si firma nebude peníze na konečnou rekonstrukci šetřit a po 24 letech řekne, že nemá na konečnou rekonstrukce peníze a zkrachuje.

Aplikovat PPP na D4 za současných podmínek je pitomost. Pokud by se ale daly použít částečně peníze z EU, tak proč ne, to ale nyní nejde. Nyní by se měly využít dostupné peníze se současným spolufinancováním EU a potom teprve uvažovat o PPP. Připravených úseků je málo a neočekávám, že se to v budoucnu změní, další úseky budou ještě více problematické z hlediska ekologických aktivistů a jiných místních sdružení - D55, D3 ve středočeském kraji, ...
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Mike »

Anonym píše:..
Samozřejmě může nastat situace, že si firma nebude peníze na konečnou rekonstrukci šetřit a po 24 letech řekne, že nemá na konečnou rekonstrukce peníze a zkrachuje.
...
a tento scénář předpokládám
taková lepší FV akce
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od theodor less »

Politika vlády České republiky v oblasti Partnerství veřejného a soukromého sektoru (dokument vlády ČR)
Vláda vychází z přesvědčení, že systémové a programové použití metody PPP přispěje k omezení negativních dopadů nesystémově prováděných projektů v oblasti PPP

Jinými slovy: PPP má často negativní dopady, mnohým se to nepovedlo. My sice neumíme ani stavět klasicky, ale PPP se nám povede.
xsedivy
Příspěvky: 55
Registrován: 22.7.2018 23:43:57

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od xsedivy »

Tak na SVK katastrofalny prvy pokus na R1 (4.5 mld EUR za 30 rokov za 51 km) + nastastie dva dalsie baliky zrusene (spolu by to bolo rocne 700 mil EUR splatka, taklo "len" 130 mil) a zatial relativne ok druhy pokus na D4/R7 - 1.9 mld za 60 km
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Diaľničiar »

Vy na to máte typicky laický pohled. Cena/km a máte výsledek. Je to ovšem pouhý dojem a ze špatným důrazem na podstatu. Vysvětlím:

Projekt R1 na Slovensku se zrealizoval za čas za jaký by se to státními silami nikdy nepostavilo. Dal práci 3000 lidem v době propouštění, nejistoty a bankrotů v prostoru západního světa. To je cena, kterou musí stát platit. Dávno se na rozvoji HDP ale tato investice dle dosavadních částek vrátila zpátky. Silnice Nitra - Zlaté Moravce byla do té doby silnicí smrti. Ztráty na lidských životech, ztráty na PHM, dopravní ztráty. Nyní zlepšení mobility, nové investice. Více zaměstnanosti v širší návaznosti, z investice DPH atd. Dokonce díky tomuto propojení již nepostačuje pro provoz 1. část po Sereď v rámci R1, to má daleké dosahy to strategické dokončení tahu. Já kritizují spíš parametry vybudovaného, to se mohlo zohlednit. Ten ekonomický rozvoj v celém pásmu by tady nikdy takový nebyl. Jedno na druhé navazuje. A samozřejmě, úspěch to byl díky faktu, že byla krize. A po ní došlo ke zlevnění. V ceně je komplexní oprava. A platí se jen za dostupnost. Proto mnohonásobně oceněný projekt relevantními institucemi; finančními ve světě. Úspora za trvání projektu 125 mil. € z původních plateb: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 296#p87296 . Stát se "svým rozpočtem" ve výši 200-300 mil. € ročně od vývoje po dnešek by to jen stěží vybudoval v této rychlosti a kvalitě. A nemusí se starat o údržbu. Politicky se tam zasadil jen ten SO BB. Nemusel se. To zbytečně prodražuje kapitolu údržba. Ale to je vedlejší.

Naopak, ten druhý projekt na který vy se díváte dle ceny, je nepovedený. Cena je nižší než je reální stavební trh a tomu odpovídá průběh realizace; jeden skandál za druhým. Jeden problém za dalším. Absurdní úpravy technických řešení za každou cenu aby se snížil rozsah nákladů. Staví se to pomalu, v etapách protože to nemá kdo stavět. Dominují menší firmy, menší společnosti, protože hlavní firma nemá zázemí. Ještě to v provozu není a je velmi otázní kde bude kvalita. Navíc od dostavby bude snaha dle mého názoru se z projektu vyzout. Takže kvalita půjde někam vedle.

Zapomeňte na to, že by Slovensko a další státy z tohoto bloku ve velikém mohli mít nevím jaké sítě dálnic. Nemají na to přímo peníze nebo je nechtějí vynaložit snad mimo Maďarska, kde se to systematicky realizuje. Tak jak prakticky na žádné relevantní programy, které si žádají veliké peníze. Dálniční síť se staví 50 let, v provozu je z plánů slabá polovina. A PPP tvoří aktuálně 7% délky. Z toho co se dnes všechno staví pak ten další balík tvoří z toho co se staví až skoro polovinu. A ten vy chválíte. A ten zbytek co se staví tak se staví hlavně díky EU fondům, které jsou ale prakticky vyčerpané. A to je hlavní důvod, pro který SK vláda protahuje tendrování na R3 nebo R2 a oddaluje varianty na R4 u Prešova jak jen to jde, protože výdaje jdou všude možně a drží se v napětí ty regiony do posledního momentu. Dá se postavit 1 max 2 úseky, tendrují se násobky a i to se rozdělilo a oddaluje se. Na všechno peníze nejsou a když stát dává ročně jen tu směšnou částku tak by jí musel 3x a to nedokáže stabilně dosáhnout. Navíc v tom jsou peníze na spolufinancování, minimum jsou vlastní investice. To je ta bída. A do té bohužel to PPP výslovně zapasovalo. Kapitál, který nebyl tak najednou byl. A dnes je 4-pruh souvislý za Banskú Bystricu a projíždí po těch úsecích enormní množství vozidel, protože ona tam chybí i lepší koridorovaná trať.

PPP je jako hypotéka, jenomže s tím rozdílem že do nákladů jde i údržba a celý provoz. To nemůže být levnější než kdyby to realizoval sám stát, ani tam tato představa nikdy nebyla. A během krize snad nikdo nečekal zázrak. Ovšem sice se zrušil balík na D1 (2 balíky), no ale dodnes většina těch nákladních částí nestojí a mohlo se to tam budovat a mohl tam být sesuv a mohl to platit ten soukromý kapitál. Takto se tato část ani nestaví a náklady ve výši 500-900 mil. € jsou ve hvězdách ... a úsek s tunelem Višňové rovněž a to i s proplacením účtenky. To je katastrofální - ta politika ve výstavbě, nikoliv ten systém PPP. Ten je takový jak si ho kdo nastaví. ;) Na D3 ani nemuselo být PPP ... 1/2 profil a náklady za parametr rychlostní silnice jsou doposud 28 mil. €, to je 4x jinak běžné ceny, ale tady to zvedl terén a projekty. Bohužel. Ale platí se to z EU fondů a extra fondu CEF již po novém v Čadci.

Katastrofální je to, že Slovensko nedokáže ani hlavní tahy D1/R1 stavět bez PPP. A že nemá stále hotovo. A ani neplánuje do 2026 mít hotovo souvisle po Košice. O prodloužení R1 po D1 to je taky na dlouho. A o R1 po Bratislavu ani nemluvím.

A 2. PPP tedy D4 s R7 měla být jiná forma. S přímým výběrem mýta. Nebo s částečným výběrem a garantovaným provozem, za který rozdíl by platila vláda (německý model většiny PPP). Ale do nejbohatšího regionu se nastavil model PPP, za který zaplatí celý stát, i když je tam gro HDP tak zdaleka ne jen v té oblasti. A kvalita tohoto PPP je velmi slabá. Nikoliv vaše "relativně ok".
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Anonym »

Tak to je krásně vidět rozdím nezi námi a Slováky. U nás jsme v současné EU sedmiletce stavěli pomalu díky nepřipravenosti staveb, Vít Bárta, ... Slováci si již peníze ze sedmiletky 2014-2020 prostavěli a nová sedmiletka začne až v roce 2021. U nás máme problém prostavět peníze, které máme k dispozici na současnou sedmiletku.
Od roku 2021 začne nová sedmiletka a ještě nikdo neví kolik peněz na výstavbu bude. Máme z fondů dostat méně než v současné sedmiletce, nicméně možná Babiš vyjedná přesun z jiných fondů EU (nemá smysl fond, který řeší nezaměstnanost, když je u nás minimální). Také jsem slyšel, že se sníží spoluúčast EU, v tom případě by ale bylo prostředků také hodně, protože aby jsme mohli dostat dotace, tak by jsme museli dát více peněz ze státního rozpočtu. Takže pokud by jsme chtěli vyčerpat všechny peníze z fondu, bylo by celkově na stavby bylo peněz dost. PPP bych u nás řešil, až bude jasné že nebudou peníze.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Diaľničiar »

U vás to komplikuje/vala EIA. Ne nepřipravenost staveb jako takových, si myslím.

Co se týče nastroje PPP a "dostatku peněz" jak to píšete. Jde o to jaké tempo realizace chcete vlastně mít. Pokud takové jaké je tak není potřeba mít PPP v ČR. Pokud chcete dělat něco s tím tempem, tak tolik až peněz zase dnes ani v horizontu dekády nebude a efekt by bylo dobré dosáhnout čím dříve, protože se zaspí doba. Pak už to nemá smysl stavět snad vůbec v tom rozsahu. :D
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Aram96 »

Ono se to nezdá, ale dalničiar má pravdu nejspíše ohledně toho tempa výstavby. Ono to teď totiž vypadá, že se u nás staví ohromně moc, jenže ono by to chtělo mít rozestavěno každý rok přesně tolik km, kolik máme letos. Tudíž když to řeknu blbě, když nám chybí cca 900 km základní sítě a první větší kusy se začnou otevírat 2021/2022, tak by to chtělo každý rok cca 100 km zahájit, aby se síť dostavěla do roku 2030. Popravdě kolikrát je mi smutno, že se mluví a bohužel je i taková realita, že jsou dokonce oficiálně některé dálnice v plánu v letech 2035 a více (D43, D0). To je naprosto mimo, nejsou to žádné extrémně drahé úseky jako má SK s 11 km dlouhými tunely nebo velmi nákladné VRT.
A to tempo 100 km zahájených ročně se obávám, se bude udržovat velmi těžko i skrz peníze, a to nemluvím o přípravě. :roll: Ono to vypadá, že peněz je dost, ovšem s tím, co chce stát začít v druhé polovině 20.let (uf to zní už hrozně :D ) - středočeská D3, VMO, první VRT, nádraží v Brně atd. to jsou všechno částky za desítky miliard korun. Když k tomu přidáme polovinu sítě, která se vlivem pomalosti přípravy místo do roku 2025 bude "chtít" stavět v po 2025, tak je to opravdu hromada peněz a bez PPP to nepůjde.
Já ovšem nechápu proč se o PPP mluví v souvislosti s důležitými úseky. Buď bych to pochopil u těch nákladných staveb (stát nebude muset ty obrovské náklady vydat najednou) nebo u méně potřebných staveb, ne u D35, o které se mluví 20 let, jaká je to priorita. To je jak kdyby teď chtěli najednou vymýšlet PPP na D0 511. A podotýkám, k plnému přesunu OA z D1 na D35 dojde dle mě právě až po výstavbě i těch 2 méně důležitých úseků na Mohelnici.
Druhý smysl pro PPP bych viděl u problémovějších staveb - D49, D55, tam kde jsou ekoteroristi - ale samozřejmě pro rozsáhlejší PPP, kdy budou dělat i projektovou přípravu, řekl bych, že soukromý sektor si s tímhle poradí lépe. Musí to tak být, když vidíme, že na hané na nejúrodnější půdě v ČR stejně rostou překladiště u dálnic, i když je to na těchto půdách zákonem výslovně zakázáno :zvraci:
Tomas Eybl
Příspěvky: 201
Registrován: 30.8.2016 21:30:15

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Tomas Eybl »

Jiný pohled na PPP:
http://pravdaovode.cz/novinky/cizinci-a-okupace/

Článek je sice o správě vodních zdrojů, ale samozřejmě principy jsou totožné.

Za mě osobně: raději uvidím státního úředníka na domácích milionových oslavách (tj. úplatky utratí v naší zemi), než nadnárodní korporace lifrující naše peníze i zdroje směrem na západ.

A nízkou kvalitu našich staveb lze vylepšit rapidním zkvalitněním (klidně i zmultiplikovaným) stavebního dozoru.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od theodor less »

Uvažoval jsem nad Vaším příspěvkem a článkem, na který odkazujete. Posoudit. který vykazuje vyšší kvalitu je nad moje síly.
Škoda, že Vás nenapadlo dát do souvislosti ruskou okupaci a hodnocení, který úplatek je lepší. Nápad srovnávat užitečnost či líbivost úplatku se může vylíhnout jen v hlavě poznamenané okupací a následnou normalizací.
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Anonym »

Díval jsem se co se plánuje v letech 2019, 2020 a 2021. Vesměs levné stavby, ale jejich hodně. Mnoho z nich je ale nereálné začít v plánovaném termínu. Dražší stavby jsou většinou až 2024+ Pokud by opravdu pohnulo s přípravou a do 5 let se začalo s D3 od Prahy, D35, VRT, D0, tak opravdu peníze nebudou. Nicméně pokud by bylo tempo podobné jako v současné sedmiletce, tak ani PPP není potřeba.
mikeyb
Příspěvky: 151
Registrován: 31.8.2009 17:30:32

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od mikeyb »

Po přečtení několika příspěvků....
PPP je celkem výhodné v době krize nebo když stát je chudý a nemá ekonomickou sílu stavět za své.
Aby se nezastavila výstavba úplně, je to dobré alternativní řešení.
Generálně je to z nouze ctnost.... v určitém nepříznivém čase - periodě.

Ale nedává to smysl, když v době ekonomického růstu 2,5% ročně, celkovém společenském a ekonomickém rozvoji, vytvářím Public Private Partnership, skrytý dluh pro další generace.

Vydávat ale PPP za jedinou nevyhnutelnou možnost výstavby dálnic, to je silné kafe i pro mě.
Ještě si platit za nějaký imaginární rychlý třetí pruh, aby se PPP tuplem vyplatila...... nejsme v US. A tam též žádná sláva.
Mýtnice a jiné kraviny..... Francie, Polsko není moc dobrý příklad k následování. Bližší model je Německý a toho bych se držel....
Za mě osobně ovšem PPP pokud možno v žádném případě. D4 bude takovým zajímavým otvírákem, pokud na to kdy dojde.
Houdini
Příspěvky: 277
Registrován: 10.2.2011 9:42:32

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Houdini »

A proto mi přijde správné (s péčí řádného hospodáře), že si stát (=MD/ŘSD) chce vyzkoušet pilotní projekt PPP (=D4) v klidné době ekonomického růstu.

Ad skrytý dluh: Není to tak jednoduché. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí. Pokud pomocí PPP postavím dálnici dříve, tak od ceny musím odečíst (nejen) ekonomický přínos postavené dálnice. Kvalita života, potenciál příležitostí, zlepšení životního prostředí, bezpečnější jízda, integrace periferních oblastí a spousta dalších výhod, které dálnice přináší.
Navíc dálniční síť není nekonečný příběh, ale je možno ji opravdu postavit "jednorázově", a využít tak efekt hotového celku, nikoli pouze torza.

Ad dluh: Pokud peníze utratím například za slevu na jízdné, budoucím generacím nezbude nic.
Pokud peníze utratím za výstavbu dálnice, tak budoucí generace vědí za co ten dluh splácí.
"Při plánování dálnic se nedívám na mapu Čech, ale na mapu Evropy."
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“