Elektromobilita

Odpovědět
MPMP
Příspěvky: 3280
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

2mstitek: jsem stejného názoru, jen ti politici to nějak nechtějí pochopit. :(
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od P_V »

Politici se odvolávají na tzv chytré sítě. Tedy místo brutálního posílení rozvodné sítě na všech úrovních má být lokální výroba, lokální akumulace, řízení odběru na propracovanější úrovni než HDO, a vono seto ňák, žejo, my to už zhruba vymysleli a teď je to na inženýrech, aby se přestali vymlouvat a začali makat. :roll:

Já se tedy stále domnívám, že centrální výroba a akumulace je levnější, než lokální, kvůli veškeré režii s tím. Ale zas ta chytrá síť zní jako socializace nákladů.
MPMP
Příspěvky: 3280
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

Spíš bych to viděl tak, že nikde žádná chytrá síť není, takže politika nelze přichytit při lži. ;)
mstitek
Příspěvky: 336
Registrován: 15.8.2017 22:28:46

Re: Elektromobilita

Příspěvek od mstitek »

P_V píše:Politici se odvolávají na tzv chytré sítě. Tedy místo brutálního posílení rozvodné sítě na všech úrovních má být lokální výroba, lokální akumulace, řízení odběru na propracovanější úrovni než HDO, a vono seto ňák, žejo, my to už zhruba vymysleli a teď je to na inženýrech, aby se přestali vymlouvat a začali makat. :roll:

Já se tedy stále domnívám, že centrální výroba a akumulace je levnější, než lokální, kvůli veškeré režii s tím. Ale zas ta chytrá síť zní jako socializace nákladů.
Což o to, chytrá síť je celkem pěkná věc a rozhodně má budoucnost. A to včetně té lokální výroby. Problém je, že potřebujete i tu lokální akumulaci (a.k.a. velkou baterku) a to už je trošku problém. Není neřešitelný, ale z nebe taky nespadne. Viz například Muskova 130MWh baterka v jižní Austrálii.
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

Jsem fanda elektromobilů, ale ne dotací. Současné dotace jsou zlo. Na luxusní alektromobil za milion se dává dotace 340 tis z kapes nás všech.
Člověk si koupí elektromobil za milion, zaplatí ale jen 660 tis. 5 let bude jezdit skoro zadarmo, pokud dobíjí doma a potom elektromobil prodá za slušnou cenu. Aneb jak podporovat milionáře ze státního rozpočtu.
Dovedu si představit takového taxikáře, ujede 60 tis / rok. Koupí auto za 660 tis, ročně ušetří 100 tis na pohonných hmotách. Za 5 let je to 500 tis a to nepočítám ušetřené náklady na výměnu oleje, filtrů, spojek, .. Potom auto prodá třeba za 300 tis. Oproti ostatním taxikářům je to hodně nefér.
http://www.hybrid.cz/jak-zvladnout-dota ... la-model-3
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Lenny »

Dnes je slovo chytrý velmi moderní, máme chytré telefony, chytré lednice, chytré televize, chytrá auta a budeme mít i chytrou elektrickou síť. Přijde mi, že je užíváno v nesprávných spojeních.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Mumry
Příspěvky: 138
Registrován: 7.4.2017 22:34:27

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mumry »

MPMP píše:
mstitek píše:To, že takové superchargery budou potřebovat vysoký příkon se ví také. Nevím co je na tom tak hrozně překvapujícího nebo pobuřujícího.
Na faktu samém není překvapivého ani pobuřujícího vůbec nic. Zkuste si ale zjistit, jak funguje elektrická rozvodná síť - co se vyrobí, musí se v tom okamžiku i spotřebovat. Takže připojení 100 aut na dobíjení v jeden okamžik (to je pořád i na ČR hóóóóódně malé číslo) bude požadovat okamžitý nárůst výkonu o 45MW. Z prohlášení čelních představitelů EU to vypadá, že nejlépe ze "zelených" zdrojů. To by mne zajímalo, jak to chtějí ti politici zařídit ... :?
Tohle je řešitelné. Viz například Tesla a její dnes největší nabíjecí stanice, které mají 40, či 50 stojanů. Jestli si pamatuji, tak jich takových má v USA a Číně dohromady asi už 7...

A jinak aktuální nově udělený patent, který má k dispozici Tesla, docela hezky napovídá, jak bude vypadat další generace jejich baterií (už několikátá, jen tak mimochodem). Bude možné stejnou technologii, jen jinak navrženou, použít jak pro Semi, tak třeba pro Roadster, kdy každý má trochu jiné požadavky na jednotlivý článek.
A pak pro výhled do budoucna, na možná příští generaci, tak jejich aktuální nákup firmy...
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Jiste, ja trolim, ale 15 minut = v radu minut a 450kW je pohodicka, kterou resi buffer. Aby bylo jasno, nejsem zadny expert na elektriku, ale i to malo co vim mi napovida (a ten clanek to jasne pise), ze prakticka pouzitelnost je nulova.

Vite, tohle odlisuje vericiho od zbytku sveta. Verici se nepta, verici vi. Ja jsem se zeptal, jestli jde o neco noveho nebo o obvykly pristup "vic tuzkovek, vic proudu". Je to stejne jako se snazit o rychlejsi dostavnik tim, ze priprahnu vic koni.

Az prijde nejaky kvalitativni posun v distribuci a ukladani energie, pak se otevre elektromobilite cesta. Do te doby jen priprahate dalsi kone.

Mimochodem mne pobavila i krtkova predstava ze by baterka mohla byt misto motoru. Myslim, ze konstrukteri aut budou celi ricni nadsenim, az jim nebude vyladeni podvozku komplikovat ten metrakovy kus v cumaku nebo zadku. Kdyz tam daji, tri ci ctyrmetrakovou baterku, pujde jim to urcite lip :-D
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Jenom k te chytre siti... spousta lidi s tim operuje jako by chytra sit znamenala, ze proud bude. Jenze tak to neni, chytra sit (velmi zjednodusene) znamena, ze se spotrebic zapne nikoliv tehdy, kdyz zmacknete tlacitko, ale tehdy, kdyz je v siti volny proud. Coz muze byt po zmacknuti tlacitka, ale i na svateho Dyndy.
MPMP
Příspěvky: 3280
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

2Lenny: mluvíš mi z duše, já když někde slyším sousloví "chytrý ..." (a může to být cokoli), tak se mi začíná "otvírat kudla v kapse". Zatím to vypadá tak, že výrobce je přesvědčen, že uživatel je hloupější než ono zařízení, a tím je to zařízení chytré, nic jiného. Pro uživatele přechod na "chytré zařízení" většinou znamená ztrátu komfortu. Ale protože je to "in", většina se tváří, že to tak chceme. No a ti, co to nechtějí, prostě mají smůlu, jiná než "chytrá" zařízení se již vyrábět nebudou. :(
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mike »

prostě bude třeba si včas pořídit EV a připojit ho do sítě
nikam s ním nejezdit, na to bude pořád nafta
ale ta chytrá síť to v noci nabije za 2,- a přes den to prodáte za 10,-15,-
jen doufejte, že to časem nezdaní 8-)

kdyby to někoho netrklo, tak analogigie s FVE
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Sosa »

Kubajsu píše:
jozka píše:Debata s vericim je zbytecna.
Tak tak. Já osobně znám jediného člověka, který jezdí pravidelně trasu přes 300km (a i tak jednou za týden). A neznám nikoho, kdo by jezdil denně přes 100 km.
Ale vy věříte, že skoro každý majitel auta jezdí několik set km denně v práci a po příjezdu domů si střihne ještě nečekaně cestu na druhou stranu republiky. Nezbývá mi než víra, že takoví lidé jsou a v tom případě je pro ně opravdu nafta nenahraditelná asi jako pro kněze svěcená voda...
Dnes jezdím denně min 92 km. Před 5 lety to bylo denně 120 km. Minimálně. To, že ty lidi neznáte, ještě neznamená, že neexistují.
Mosquit
Příspěvky: 913
Registrován: 14.5.2009 11:09:38
Bydliště: Mezi 2 dálnicema, mezi VRT a 231, vedle Družby

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mosquit »

Jezdil jsem každý týden Praha-Mnichov a zpět.
Ne, neměl jsem čas si dělat 40 min pauzy na každé cestě :-)

Pravda, zákazník měl na parkovišti pro zákazníky taky místo s připojením do el. Jedno ve velkém business centru.
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Elektromobilita

Příspěvek od krtek700 »

Sosa píše:Dnes jezdím denně min 92 km. Před 5 lety to bylo denně 120 km. Minimálně. To, že ty lidi neznáte, ještě neznamená, že neexistují.
Tak jezdíte denně 92 km :D, ne 100. Ale vážně to pořád znamená v současnosti nabíjet cca 1 za 4 dny, to není tak hrozné.
Mosquit píše:Jezdil jsem každý týden Praha-Mnichov a zpět.
Ne, neměl jsem čas si dělat 40 min pauzy na každé cestě :-)
Pravda, zákazník měl na parkovišti pro zákazníky taky místo s připojením do el. Jedno ve velkém business centru.
Tak Praha-Mnichov je v dosahu dnešních elektromobilů, tak to je v pohodě. Navíc, než nebudete mít na výběr spalovací auto, tak tam povede rychlodráha(nebo minimálně rychlejší dráha :D)
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Sosa »

krtek700 píše:
Sosa píše:Dnes jezdím denně min 92 km. Před 5 lety to bylo denně 120 km. Minimálně. To, že ty lidi neznáte, ještě neznamená, že neexistují.
Tak jezdíte denně 92 km :D, ne 100. Ale vážně to pořád znamená v současnosti nabíjet cca 1 za 4 dny, to není tak hrozné.
Ale tankovat jednou za 8.
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Elektromobilita

Příspěvek od krtek700 »

Sosa píše:Ale tankovat jednou za 8.
Ale když zavřete člověka do izolované místnosti s nastartovaným elektroautem a spalovacím, tak se Vám za chvíli osoba se spalovacím autem udusí a s elektroautem ne. :D Což je v současnosti hlavní výhoda elektra. A jestli mi narvete do místnosti i uhelnou elektrátrnu, tak tam ke spalováku přidejte rafinerii.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Hm, elektro v poho, protoze prece lidi nejezdi sto kilometru denne, zato si bezne lidi pousti auta v izolovane mistnosti. S vama je fakt sranda :-D
Mumry
Příspěvky: 138
Registrován: 7.4.2017 22:34:27

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mumry »

Sosa píše:Tak jezdíte denně 92 km :D, ne 100. Ale vážně to pořád znamená v současnosti nabíjet cca 1 za 4 dny, to není tak hrozné.
Ale tankovat jednou za 8.
Jak už jsem psal, pokud dnes nemá člověk možnost nabíjet doma či v práci, tak bych to nedoporučoval, protože pro nabíjení mimo prostě infrastruktura ještě není připravená. Až na tom bude infrastruktura i baterie lépe, tak to nebude problém, ale to dřív jak za 10 let určitě nebude.

Mimochodem, když už jsme u těch baterií, tak docela nedávno se odehrály zajímavé věci u Tesly. Jednak vyšlo najevo, že Tesla financovala vývoj bateriových technologií lidmi, kteří se tomu věnují od příchodu Li-Ion technologie (a dříve byli 20 let financovaní 3M), protože se teď objevil patent podaný Teslou, který ty výsledky popisuje. A je to docela zajímavé, protože dle toho patentu to vypadá, že bude možné znatelně urychlit nabíjení (někam ke dvojnásobku) při zvýšení kapacity baterie a snížení výrobní ceny.

Troufnu si odhadovat, že tohle je přesně ta technologie, kterou Tesla využije pro Semi. Ale dost možná už dřív, protože letos chtějí instalovat novou generaci superchargerů (dokonce tvrdili, že zkraje 2019), které by měly nabíjet zhruba dvakrát rychleji než současné. Nicméně myslím si, že toho využijí pouze nová auta, současným se nabíjení zrychlí asi jen trochu (něco mezi 10 až 20 %). A jako příprava na to možná je i to, že před pár týdny v USA už upustili od označení modelů dle kapacity baterie (tedy už není 100D, ale Extended Range varianta), takže až vymění bateriovou technologii, tak díky úspoře hmotnosti budou moci použít třeba 97kWh baterii, na kterou to auto ale ujede stejně jako s předchozí technologií 100kWh. Ale je klidně možné, že všechny takto označené Modely S a X už budou tyto nové baterie mít rovnou. Tesla už několikrát zpětně oznámila, že udělala změnu ve výrobě a že auta vyrobená od nějakého data už mají v sobě novou technologii...

Majitelům současných Tesel S a X, kteří na to budou mít, tak bude vrtat hlavou, jestli si ponechat své Tesly s nabíjením na superchargerech zdarma, nebo přejít na nové, kde budou nabíjet zhruba dvakrát rychleji, ale za nabíjení platit. Sám musím říct, že jakmile budou v okolí nabíječky s rychlejším nabíjením, tak abych to reálně využil, tak to asi nevydržím a půjdu do nové. Přeci jen takové zkrácení nabíjecí doby bude fajn, o tom žádná...

No a pokud jde o výhled do budoucna, tak tam Tesla taky teď oznámila, že kupuje firmu Maxwell Technologies, která má baterie s hustotou přes 300Wh/kg, zatímco současně používané mají do 200Wh/kg. Navíc s výhledem, že ta technologie by se mohla dostat až k 500Wh/kg. A i díky nějakým insider informacím vím, že pokud někoho takhle Tesla je ochotna koupit, tak ten někdo má v ruce opravdu použitelnou věc. Asi ne hned, protože mít baterie z malosériové výroby je něco jiného, než je vyrábět velkosériově a následně z toho stavět celé bateriové moduly, ale samotné ukládání energie jim musí fungovat velice spolehlivě. Takže další výrazný skok v bateriích asi Tesla má zajištěn.
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kot »

Takže nás čekají světlé zítřky a samá pozitiva....
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Tak samozrejme, doted to bylo skvely, ale ted se to mozna zlepsi.
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Elektromobilita

Příspěvek od krtek700 »

jozka: Tak elektromobil nepotřebuje, aby majitel jezdil každý den max. 100, ale v průměru to bude typický nájezd a v tom případě nepotřebujete na sídlišti pro každé auto nabíječku.
O té izolované místnosti jsem psal vzhledem k předcházející narážce, že spalovák stačí natankovat 1x8 let.
Pokud jste mojí narážku nepochopil, tak Vám to vysvětlím, pokud Vás něco dokáže zabít v uzavřené místnosti, tak to asi bude škodit ve městě s velkým počtem těchto vozidel.
Pokud by nic takového spalovací motor neprodukoval, tak nás bude omezovat jenom dostatek ropy, případně přirozená revoluce v dopravě a lepší a pohodlnější jízda(zatím kromě nabíjení.)
Přece jen autonomní vozidlo se spalovacím motorem postavíte, ale přijdete o spoustu využití, co nabídne elektromotor s baterií.

Jinak díky Mumry za docela pěkný soupis. Chvíli jsem tady přestal psát, protože už mě místní borci začali nudit a byl jsem líný cokoli hledat.
Mumry
Příspěvky: 138
Registrován: 7.4.2017 22:34:27

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mumry »

kot píše:Takže nás čekají světlé zítřky a samá pozitiva....
A ono nás někdy čekalo něco jiného? ;)
Mosquit
Příspěvky: 913
Registrován: 14.5.2009 11:09:38
Bydliště: Mezi 2 dálnicema, mezi VRT a 231, vedle Družby

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mosquit »

krtek700 píše: Pokud jste mojí narážku nepochopil, tak Vám to vysvětlím, pokud Vás něco dokáže zabít v uzavřené místnosti, tak to asi bude škodit ve městě s velkým počtem těchto vozidel.
Dovolím si podotknout, že v uzavřené izolované místnosti umřete i s elektromobilem. A dokonce i bez něj.
Takovéto situace je potřeba posuzovat komplexně, ne lokálně. Norské město s 30% podílem elektromobilů není izolovaný systém.
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Elektromobilita

Příspěvek od krtek700 »

Mosquit píše: Dovolím si podotknout, že v uzavřené izolované místnosti umřete i s elektromobilem. A dokonce i bez něj.
Takovéto situace je potřeba posuzovat komplexně, ne lokálně. Norské město s 30% podílem elektromobilů není izolovaný systém.
Tak teď nevím jestli děláte humor, nebo to myslíte vážně. Jestli dokážete umřít v místnosti sám od sebe dřív, než Vás otráví/udusí spalovák, tak blahopřeji.
Co přesně chcete posuzovat komplexně ne lokálně?
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Sosa »

No nevím, jestli je humor mluvit o otravách výfukovými plyny. Přeci jen to jisté režimy celkem masivně využívaly.
Odpovědět

Zpět na „Vozidla - technika“