Brazílie

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Brazílie

Příspěvek od Diaľničiar »

V Porto Alegre se staví nový most (již jsem o tom psal) v rámci nové silnice BR-290. Ve městě žije 1,5 mil. obyvatel, s okolím pak asi 4 miliony. Pár fotek:

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Brazílie

Příspěvek od Diaľničiar »

Kolaps mostu na silnici PA-483 asi 50 km od města Belém ve státě Pará po nárazu lodi do něj.

https://www.reuters.com/article/us-braz ... SKCN1RI0KJ



Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 1.11.2020 17:12:05, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Brazílie

Příspěvek od Diaľničiar »

BR-381 upgrade Minas Gerais state
sledovaný vývoj

https://www.skyscrapercity.com/showpost ... count=3371
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Brazílie

Příspěvek od Diaľničiar »

velmi hezký přehled z dualizace BR-381 v Barão de Cocais, stát Minas Gerais:

https://www.skyscrapercity.com/showpost ... count=3392

a ještě záběry z výstavby nového silničního mostu mezi státy Acre a Rondonia na řece Madeira, silnice R-364:

https://www.skyscrapercity.com/showpost ... count=3391

nebo další upgrade/dualizace silnice BR-470 ve státě Santa Catarina:

https://www.skyscrapercity.com/showpost ... count=3381

a nebo záběr z letadla na výstavbu připojovací silnice na nově budovaný most v Porto Alegre (sledovaná stavba):

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Brazílie

Příspěvek od Diaľničiar »

Brazilský silniční úřad ANTT vypíše v polovině 09/2019 tendr na koncesi silničního tahu BR - 364/365. Jde o 437 km tah spojující Jatai, Ituiutaba a Uberlandia ve státě Minais Gerais. Koncese bude v délce 30 let a investice do silnice se odhaduje na 1,22 mld. USD. Vítězem tendru se stane ten, kdo nabídne nejnižší mýtné pro přejezd. Koncesí je tady vícero, ale málokdy se objevují v takovém rozsahu.
  • Project Summary
    The project was qualified in the Investment Partnerships Program (PPI) at the 1st PPI Council Meeting, held on September 13, 2016.

    In this concession, which will have a term of 30 years, the future concessionaire will explore, recover, operate and monitor the infrastructure. In addition, it will be responsible for expanding the capacity and maintenance of the level of service of an important corridor for the outflow of agro-industrial production in Southeastern Goiás and the Triângulo Mineiro region of Minas Gerais.

    The stretch between Jataí, GO and Uberlândia, MG connects with the BR-050 and BR-153 highways, which are currently granted and connect with important highways in the State of São Paulo. This set of roads constitutes an important route between the producing regions of the Midwestern region, the consumer centers of the Southeast and the Port of Santos.

    The stretch has a total of 437 kilometers in length.

    Compulsory investments include some duplication, marginal roads, walkways and intersections.

    In addition to the physical improvements, the following offer is also expected:

    • Emergency medical services;
    • Mechanical assistance;
    • Toll systems and toll collection control;
    • Production and publishing of a periodical bulletin;
    • Complaint services;
    • Fire fighting;
    • Capture of animals on the right of way;
    • Speed control system;
    • Cargo weighing system, among others.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 1.11.2020 17:13:32, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Brazílie

Příspěvek od Diaľničiar »

Výše uvedená informace je ta lepší. Horší je, že brazilské oddělení pro dopravní infrastrukturu (DNIT) ohlásilo omezení výdajů do silniční infrastruktury. Až 56 dálničních projektů má snížený rozpočet a postaví se méně nebo pomaleji než dle plánu nebo se dokonce zcela zruší nebo odloží na později. Nyní je rozpočet reálně o 1/3 nižší než v roce 2014. Rozpočet se snížil z 1,59 mld. USD na na 1,04 mld. USD. Ruší se tak plánové projekty: rozšíření BR-364 ve státě Rondonia, nový okruh kolem Maceio ve státě Alagoas a upgrade BR-230 ve státě Paraiba a BR-282 ve státě Santa Catarina. Budou se pro ně hledat jiné zdroje financování nebo se odloží na jindy.

Dále se hledá model koncesních forem pro stát Rio de Janeiro. Je nutno zadat formy PPP pro 142 infrastrukturních projektů v celkových nákladech kolem 2,16 mld. USD. Asi 80% z toho se týká silniční infrastruktury. Klíčové silnice, které potřebují vylepšení jsou RJ-127, RJ-145 a RJ-155.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 7.7.2019 18:29:13, celkem upraveno 1 x.
Důvod: doplnění informací
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Brazílie

Příspěvek od Diaľničiar »

Financování silniční sítě

Brazilská federální vláda spravuje federální dopravní systém, který realizuje prostřednictvím federálních agentur nebo koncesní formou nebo jinou autorizací tak veřejnými jak i soukromými firmami nebo formou PPP. Nezáleží na typu administrace, federální vláda má právo zasáhnout do kterékoliv části silniční infrastruktury z hlediska použití finančních prostředků.

V roce 2001 se vytvořila nová federální agentura pod ministerstvem dopravy na implementování politik, které určí spravování infrastruktury federálního dopravního systému, včetně provozu, údržby, výstavby, zvýšení kapacity na silnicích a terminálech.

Zároveň byla v roce 2001 daň uvalená na dovoz a prodej ropy a produktů z něj, plynu a jiných derivátů přesměrována jako zdroj financování dopravních infrastrukturních programů. 29% peněz se distribuuje státům a federálnímu distriktu a tyto peníze se musejí nasměrovat na dané cíle. Státy pak musejí 25% poskytnout svým městem a obcím a i tyto peníze musejí být použité na financování dopravních infrastrukturních programů. Brazílie nezavedla extra zdanění vozidel.

Silniční infrastruktura

Národní dopravní systém

Dle zákonu z roku 2011 se ustanovil Národní Dopravní Systém (Sistema Nacional de Viação, SNV) v souladu s federální ústavou, která určuje, že federální vláda má pravomoc přímo nebo prostřednictvím oprávnění, koncese nebo povolení poskytovat služby v mezistátní a mezinárodní osobní silniční dopravě. Tyto dopravní systémy jsou pak ve 3 úrovních: federální, státní a regionální (městská). Tyto systémy se pak neuplatňují pouze v silničním provozu, ale i na železnici, vodě a letecké dopravě. Federální systém spravuje SNV.

Federální dopravní systém

SFV (Sistema Federal de Viação) je složený z federálního silničního subsystému, federálního železničního subsystému, federálního vodního subsystému, federálního vzudšního subsystému. Správa SFV přináleží federální vládě a zahrnuje plánování, výstavbu, údržbu, provoz komponentů.

Federální vláda musí vykonávat SFV prostřednictvím federálních agentur a orgánů nebo koncesí, oprávněním nebo veřejnou nebo soukromou společností nebo systémem PPP. Federální vláda může poskytnout finanční prostředky bez ohledu na to, který typ administrace má dané části na starost.

Financování národní silniční infrastruktury

Výstavba silnic a jejich údržba je v podstatě financovaná federální vládou prostřednictvím mýta, koncesí nebo ze zdanění dovozu a prodeje ropy a ropních produktů, plynu a dalších derivátů a etanolu.

Mýto

Článek 150(V) v Ústavě zakazuje federální vládě, státům, federálnímu distriktu a samosprávám limitovat pohyb osob a tovaru mezi státy nebo je extra zdaňovat s výjimkou zpoplatnění užívání vládou udržovaných silnic.

Koncese

Vláda může udělit koncesi na výstavbu a provoz federálních silnic a údržbu stávajících silničních projektů prostřednictvím výběru mýta.

Dle zákona z roku 2005 se regulují koncese veřejného sektoru a veřejných prací a musí se řídit článkami z ústavy.

Vláda je oprávněná pověřit ministerstvo dopravy zadělením 25-roční koncese a může se udělit její další 25-roční obnovení a to pro města, státy i federální distrikt nebo pro seskupení firem, které spravují dálnice nebo silnice nebo rozvíjejí federální silniční projekty. Poplatky se pak řídí dostupností daných projektů a ty mohou být z oblasti zkapacitnění dopravního toku, z nových prvků bezpečnosti nebo jiných vylepšení projektů infrastruktury.

Federální vláda může poskytnout koncesionáři finanční prostředky na ty práce, které nejsou součástí udělení koncese, ale mají souvis s danými objekty.

Na základě zákonu z r. 2001 se vytvořil národní departement dopravní infrastruktury (Departamento Nacional de Infraestrutura de Transportes, DNIT), tedy federální agentura pod ministerstvem dopravy a tato administruuje infrastrukturu SFV včetně provozu, údržby a jakékoliv stavební aktivitě vedoucí k navýšení kapacit a rozšíření infrastrukturní sítě nových silnic, terminálů dle daných směrnic zákonu.

Příjmy z daní

Zákon z roku 2001, vytvořil intervenční ekonomický příspěvek (Contribuição de Intervenção no Domínio Econômico, CIDE), daň z dovozu a prodeje ropy a ropních produktů, plynu a dalších derivátů a etanolu.

Příjmy CIDE jsou alokované do rozpočtu a dále směrují na financování dopravní infrastruktury a na financování ekologických opatření souvisejících s petrochemickým a plynárenským průmslem. To znamená, že v konečném důsledku tyto peníze netvoří jen federální příjmy, ale i státní a samosprávní. Sazby se pak člení dle jednotlivých produktů.

Zákonem z roku 2002 se tvoří kriteria pro vznik národního fondu dopravní infrastruktury (Fundo Nacional de Infra-Estrutura de Transportes, FNIT).

Prostředky z fondu CIDE pak směrují na klíčové cíle v redukci spotřeby paliva v rámci ekonomických směrů investicí do národní infrastruktury nebo se zlepšuje bezpečnost provozu a investuje se do veřejné hromadní dopravy, do zvýšení kapacity dopravních toků na větší objem přepravy tovarů a osob. To vše v souladu s urbánním plánem a ekonomickou návratností projektů.

FNIT je řízený ministerstvem dopravy a financuje dopravní infrastrukturální investiční programy. Jsou vymezené do multimodální aplikace v plnění zákonu o rozpočtu a musejí se dodržet zadané cíle z hlediska financování daných programů.

Další zákon pak upravuje i to, že správa federální silniční infrastruktruy a provoz dopravy se má převádět decentralizovanou formou dalšími úřady pod federální vládou. Možno využít i soukromé společnosti, koncese a jiná oprávnění.

Nové iniciativy v silniční infrastruktuře

Zákon z roku 2001 byl posledním velikým zákonem v oblasti legislativy v získávání vyššího financování pro silniční infrastrukturu. V této souvislosti prozatím Brazílie neplánuje zavádět z centrální úrovně daň za ujetou vzdálenost na každé vozidlo.

zdroje pro další čtení: dají se dohledat ve vláknu (zmiňované úřady)

ústava ... http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/co ... tuicao.htm
PPP ... http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_a ... l11079.htm

další zákony:
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Le ... L10233.htm
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/le ... L10336.htm
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/le ... l10636.htm
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Brazílie

Příspěvek od Diaľničiar »

Aktuální vývoj v teritoriu:

Brazílie je největší zemí Latinské Ameriky a aktuálně podle většiny zdrojů 8. největší ekonomikou světa. Jedná se o trh s 209 miliony obyvatel a s obrovskou domácí poptávkou a silnou střední třídou čítající více než polovinu populace. Brazílie je pátá největší země světa, pátá nejlidnatější země a osmá největší světová ekonomika. Je považována za šestou zemi světa, pokud se týká bohatství přírodních zdrojů.

Brazílie je parlamentní demokracií. V nedávných letech zažila hlubokou politickou krizi, související především s rozsáhlou protikorupční akcí s názvem Lava-Jato, jež odhalila korupční praktiky v politickém i podnikatelském prostředí. Politická krize úzce souvisela i s krizí ekonomickou - v letech 2015 a 2016 došlo k poklesu HDP o 3,8 %, resp. o 3,6 %, což znamenalo nejhlubší recesi od r. 1948. V r. 2017 došlo k mírnému oživení ekonomiky, která vzrostla o 1 %. Vzhledem k nízké srovnávací základně se však jednalo de facto o zanedbatelný růst. V roce 2018 se zvýšil HDP BFR o 1,1 % a v roce 2019 se očekává jeho nárůst okolo 2 %.

Státní dluh je na úrovni cca. 77% HDP. Z 50% na 70% HDP vystoupal hlavně z důvodu recese během pár let. Nezaměstnanost je na úrovni kolem 12,5%.

Rok 2019 je už teď pro zásadnější růst ekonomiky ztracený. Analytici a ekonomové hned zkraje roku poupravili a snížili odhady růstu - nezaměstnanost se hned tak nesníží a firmy budou mít stále ještě problémy. Očekávané nastartování ekonomiky je odloženo na rok 2020. Zákony pro snížení schodku, jako například omezení investic státu jsou stále v platnosti.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 1.11.2020 17:17:41, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Brazílie

Příspěvek od Diaľničiar »

Uvažuje se o výstavbě nového mostu, který by spojil Santos a Guaruja ve státě Sao Paulo. Most se odhaduje postavit v nákladech v propočtu 756 mil. USD a zkrátil by cestování ze 45 na 10 km. Naráží na lokální odpor pro placení vyššího mýta. Uvažuje se i o výstavbě tunelu namísto mostu s tím, že by se lépe ochránilo ŽP z hlediska dopadů provozu.

https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2 ... lica.shtml

Brazílie mezičasem odevzdává do provozu desítky a desítky (stovky) km dualizovaných silnic, ale já to tady detailně neuvádím, pouze nárazově odkazuji na stavby nebo zprovozněné úseky. Staví se neustále a neustále se vydávají nové koncese na stovky až tisíce km tak na údržbu jak i na výstavbu silnic. Často jde o duální model: dualizace s opravou stávající silnice. Koncese jsou tak na kratší etapu, čímž se rychleji zaplatí, ale stát pak chce šetřit na údržbě, takže zadává třeba i koncesi jen na údržbu a opravy celých tahů. Nejvíce pak samozřejmě se tohle děje v ekonomicky silných státech a blízko velikých měst. Tam se ale zase i reálně staví nové dálnice se vším všudy i s tunelovými sekcemi a klasickými MÚK atd. Politická krize a s tím i hospodářský útlum jsou pryč, ale ještě se nenabral nový dech v sektoru dopravní infrastruktury.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Brazílie

Příspěvek od Diaľničiar »

Brazílie udělila hlavní dálniční koncese firmě EcoRodovias. Konkrétně bude firma provozovat 437 km BR-364 a BR-365, které spojí Jatai ve státě Goias a Uberlandia ve státě Minas Gerais. Koncese je na 30 let. Firma tady na údržbu a provoz investuje 658,1 mil. USD a dalších 520,5 mil. USD se investuje do rozšíření, tedy na další jízdní pruhy. Další koncese na dálnice budou přidělené v roce 2020 a později.

Ale to není všechno. Brazílie totiž připravuje tendrování celé série silnic v celkovém rozsahu 16.000 km, přičemž tendry na rozsah 7-8 tis. km se zahájí v roce 2020 a kolem 8 tis. km pak v roce 2021. Další projekty se ještě mají přidat do roku 2022. Na celé sérii silničních projektů se realizují studie realizovatelnosti.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Brazílie

Příspěvek od Diaľničiar »

Do provozu se odevzdal 2,5 km vyvýšený úsek dálniční komunikace, která spojuje most Rio-Niteroi a rychlostní tah Linha Vermelha v Rio de Janeiro.

https://pbs.twimg.com/media/EQ0i-jiWsAA ... =4096x4096

Vícero brazilských států zásahlo uplynulé měsíce silné srážky a následně vznikají na vícero místech lokální povodně. Tady jsou záběry na stržené úseky v Sao Paulo.

https://i.imgur.com/GM6Y1le.png


Jinak se v Brazílii neustále odevzdávají upgradované hlavní silniční tahy, tak jak jsem opsal tento postup vícekrát v tématu, ale detailněji se tomu již nevěnuji. Po upgradu jsou k dispozici min. 4-pruhy.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 1.11.2020 17:19:42, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Brazílie

Příspěvek od Diaľničiar »

Dopravní nehodovost v roce 2019 :arrow:

*ve srovnání s rokem 2018 zemřelo více lidí a to až o +1,2%, zemřelo 5332 osob
*přitom 7 let po sobě v období 2012 - 2018 došlo k poklesu počtu mrtvých o 39,2%

Celkový počet DN ovšem v roce 2019 klesl o -2,6% na 55.756 oproti roku 2018.

z času na čas je výkyv možný, neočekává se, že by to byl nový trend
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Brazílie

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 28.2. se do provozu odevzdalo 12 km BR-381 nedaleko Antônio Dias a dne 6.3. se do provozu odevzdalo 9 km BR-381 nedaleko Bom Jesus do Amparo. V obou případech jde o upgrade úseků tak jak jsem ve vlákně vícekrát znázornil.

Takovýchto odevzdaných úseků je mnoho po celé zemi, takže se ty hlavní tahy zkapacitňují a zároveň zcela modernizují. Ovšem zase zanikají možnosti paralelního cestování, oni tady samozřejmě ani tak nejsou, ale vzhledem ke koncesím se za to min. v připadě tranzitu platí. Nebo doplácí vláda.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Brazílie

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje a všechny odkazy jsou plně funkční. Ještě nyní doplním pár informací.

Za 10 let sice vzrostl počet obyvatel o 17 mil., ale celkový růst populace zpomaluje a začíná stagnovat. Brazílie obývá nyní kolem 212 mil. lidí, z toho ve 2 největších městech S.P. a Rio de Jan. společně s hlavním městem Brasília žije na 50 mil. obyvatel v rámci jejich okolí a metropolitních území. Je nutno říct, že původní myšlenka vystěhovat administrativu do vnitrozemí se nesetkala s pozitivním ohlasem, ale nyní tam již žije více než 4 mil. lidí. Brazílie je země velkých kontrastů, tak jak celá Latinská Amerika, ale tady jsou ty problémy nejvypuklejší. Z hlediska rozvoje silniční výstavby, na co se především zaměřuje tohle fórum byla uplynulá dekáda obdobím, které se tady nejvíc podepsalo do historie a vytvořil se předpoklad a možnosti pokračování do dekády následující.

Nové dálnice tak jak je známe my se tady staví v rámci metropolitních území. Mezi městama se pak tzv. dualizují silnice, vznikají pak lepší úrovňové aneb i MÚK. Tak vznikají tzv. rodovias duplicada, tedy pojem, který se dá přeložit i do španělštiny, který je tady rozšířený v mnoha státech. Stejně tak pak do angličtiny a nalezneme ho prakticky na celém světě. Lépe se natrasuje již v trase dosvadní silnice širší silnice, takže vznikne silnice dálničního typu. Vyrovnají se zákruty, příliš krátká stoupání se stanou delšími, dobudují se mostní a tunelové objekty pokud si to situace vyžaduje. Velmi snadno se zasahuje do terénu vzhledem k časté majetkové účasti státu jakožto ochranného pásma silnic (něco co neplatí třeba na Slovensku, protože to před sebou ještě stále tahá problém nevyspořádání pozemků pod stávajícími silnicemi a nevím jaká je situace v ČR) a velmi snadno se to staví, protože existuje dopravní cesta pro dovoz materiálů atd. Připlácne se nová trasa a pak opraví ta původní a najednou je silnice dálničního typu, za kterou minimálně nákladní doprava ale platí. Nestojí ale v kolonách, provoz je rychlejší, snižují se celkové logistické náklady a ekonomika prosperuje. Z mýta se hradí částečně výstavba (částečně je dotovaná vládou dle úrovně výstavby) a údržba. Kdo kdy byl v této zemi, tak ví jaké je tady počasí, myslím že martini to někde napsal, sekáč trávy je tady rozšířené povolání.

Politika do výstavby zasahuje silně. Aby to bylo co nejméně provázáno ještě i korupcí, tak právě proto se tady masivně odevzdávají projekty do koncesní správy. Tento proces je pod maximálním dohledem a pak není snadné, aby úředníček ovlivnil kdo co postaví za kolik, i když i to se samozřejmě občas provalí. Politika rozhodně zasahuje do kreování velkých mostů a ring roadů. Proto tyto zcela nové stavby a velké projekty často nabírají velké zpoždění.

Několik odkazů na konkrétní sféry:

Provoz silnic: https://portal.antt.gov.br/operacao-das-rodovias

Seznam koncesionářů federálního úřadu ANTT: https://portal.antt.gov.br/concessionarias (spravuje 10 tisíc km)

Koncesionáři Brazílie jako celku: členové této asociace spravují 15 tisíc km (tedy mimo federální úřad ANTT je 5 tis km)

Brazílie značně zvedla samotný rozsah silniční sítě. Ten byl k roku 2018 již v úrovni 2 mil. km. Z tohoto počtu bylo 246 000 km se zpevněným povrchem.
Rodovias Duplicadas - dualizované silnice Brazílie k 06/2019
Rodovias Duplicadas - dualizované silnice Brazílie k 06/2019
br01.JPG (109.72 KiB) Zobrazeno 13758 x
V roce 2019 se hodnotilo 5 brazilských států, respektivě jejich federální a státní hlavní silnice o celkovém rozsahu 107 161 km. Zjistilo se, že 85% z nich jsou klasické 1+1 silnice. Dálnice, tedy silnice min. 4-pruhy dělené bariérou tvoří z tohoto rozsahu 3,2% tedy 3429 km a dualizované silnice min. 4- pruhy (se širším pásem zeminy aneb zeleně) pak dalších 9,7% tedy 10 395 km a další dualizované silnice s bariérou 0,8% tedy 857 km. Takže v těchto 5 státech, kde se nejvíc investuje do zkapacitňování se nacházelo v roce 2019 celkem 15% hlavních a federálních silnic již v min. 4- pruhovém uspořádání v celkovém vyjádření 14 681 km. (jen za 5 států)

Pandemie COVID-19 má dosah na provoz 15 tisíc km sítě pod koncesemi a sice se provoz v období 09/2019 až 09/2020, tedy aby to bylo s čím srovnat propadl o 16,3%. (osobní doprava o 20,7%, nákladní o 3%).

Portál silnic v Brazílii :arrow:

https://estradas.com.br/

*dle států: https://estradas.com.br/info-estradas/ a tam dál pak konkrétní provozovatelé a informace atd.


Velké stavby z vlákna: aktualizace/doplnění stavu :arrow:

tunel Formigão - ten je již v provozu, stalo se tak v 11/2019 (dá se na internetu dohledat); v rámci modernizace na dualizovanou silnici BR-101: http://www.engeplus.com.br/noticia/tran ... -o-trafego

most Salvador - Itaparica - tento megaprojekt má již vybraného zhotovitele a sice 3 čínské firmy: China Railway 20 Bureau Group Corporation, CCCC South America Regional Company a the China Communications Construction Company Limited: https://macauhub.com.mo/2019/12/16/pt-c ... do-brasil/ ; tolik informace z 12/2019

web projektu: http://www.pontesalvadorilhadeitaparica.ba.gov.br/

vizualizace:


most Guaiba, Porto Alegre, upgrade - má se odevzdat do provozu v 11/2020 :?: Tady se o tom psalo v létě: https://www.cliccamaqua.com.br/noticia/ ... -dnit.html a ohledně uvedení do provozu u dočasné uzavírky BR-290 v souvislosti s napojením mostu: https://gauchazh.clicrbs.com.br/porto-a ... zg9j7.html

web projektu: http://pontedoguaiba.com.br/site/



Původně v 11/2019 byla informace, že se do provozu uvede v 04/2020. Tady je k dispozici celý report stavebních prací a plnění: https://www.jornaldocomercio.com/_conte ... legre.html , kde se dá dočíst opravdu, že v tomto měsíci se ukončí všechny stavební práce. Departamento Nacional de Infraestrutura de Transportes (DNIT) upřesnil, že některé práce se budou dodělávat i po dokončení všech částí potřebných pro uvedení do provozu. Tak uvidíme, kdy se tahle meta povede uskutečnit. :jidlo:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Brazílie

Příspěvek od Diaľničiar »

Město São Carlos (1/4 mil. obyvatel) ležící ve vnitrozemí státu São Paulo bylo 26.11. zasaženo extrémním přívalovým úhrnem srážek pro tuto oblast, což způsobilo povodňovou vlnu, která se prohnala městem a brala s sebou všechno. Obyvatelstvo se sotva dostalo do bezpečí. Za 1h spadlo 138mm srážek.



https://pbs.twimg.com/media/EnyqOi_WMAQ ... ame=medium
https://pbs.twimg.com/media/EnyqOxbXUAM ... ame=medium
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 12.5.2021 19:26:17, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Brazílie

Příspěvek od Diaľničiar »

Brazílie připravila projekt křížem přes prales. Nepochybně bude o tom již brzo slyšet v rámci eko- skupin ve světě, aby vznikl politický tlak na zastavení výstavby.

Jde o realizaci 152 km dlouhé komunikace, která lépe spojí Brazílii a Peru. Tah má procházet přes NP Serra do Divisor ( https://en.wikipedia.org/wiki/Serra_do_ ... ional_Park ) . Navrhuje se i výstavba mostu.

https://news.mongabay.com/2020/12/plann ... onal-park/
https://www.conservation-strategy.org/p ... d-analysis

Ve stávající chvíli jsou města na obou stranách vzdálené silnicemi v rozsahu 3000 km. K realizaci má tento projekt ještě daleko právě pro svojí kontroverznost, než se posoudí celkové dopady vykácení zadaných ploch. Ovšem financování hodlá realizovat samotná vláda; nestojí nevyhnutně na jiných zdrojích (záleží dle navržených ochr. opatření).
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Brazílie

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaná stavba v tématu

Guiaba Bridge byl inaugurován. Nachází se ve městě Porto Alegre. V celé metropoli žije tolik lidí, co na Slovensku.

Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 12.5.2021 19:26:04, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Brazílie

Příspěvek od Diaľničiar »

Belo Horizonte bylo zasaženo mimořádně nepřiznívím počasím: extrémní přívalové srážky. 15.1. spadlo za pár hodin tolik vody, co jindy spadne za měsíc, respektivě až 120% tohoto objemu. K tomu silnější vítr, 55 km/h. Metropolitní oblast nestačila vydat včas vydat varování.

https://g1.globo.com/mg/minas-gerais/no ... exta.ghtml
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 12.5.2021 19:25:46, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Brazílie

Příspěvek od Diaľničiar »

Silnice BR-153 byla v minulosti daná do koncese, v délce 851 km spojující Alianca do Tocantins a Anapolis. Stalo se tak v roce 2014, ale se nerealizoval postup dle vlády, takže vláda tuto silnici v roce 2017 převzala zpátky pod svá křídla. Nyní tedy zase vláda zadala koncesi na tento projekt.

V délce 623 km se silnice rozšíří, ale celá trasa získá prvky pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Mělo by to stát všechno 1,42 mld. USD. Od zadané koncese se očekává zvednutí lokální zaměstnanosti a zatraktivnění cestování po této trase.

Nyní to mají na starost společnosti Ecorodovias a GLP. Přibližná trasa:
153.JPG
153.JPG (59.96 KiB) Zobrazeno 11499 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Brazílie

Příspěvek od Diaľničiar »

Prezident J. Bolsonairo odevzdal do provozu po 7 letech výstavby nový most Abunã v Rondônia dlouhý 1,52 km. Most zásadně usnadní cestování v těchto místech. Rondônia je vnitrozemský stát na hranicích s Bolívii, rozkládá se na asi 240 tis km2 a žije tady kolem 2 mil. obyvatel.



Most překlenuje řeku Madeira a bude tak snadnější se dostat po BR-364 do nejzápadnějšího státu Acre, protože jináč se muselo jít po řece. Do státu Acre jiná silnice nevede, než ze státu Rondônia (dostat se sem pak dá z Peru), takže to je opravdu důležitá stavba, která umožní rozvoj regionů.

https://g1.globo.com/ro/rondonia/notici ... acre.ghtml
R.JPG
R.JPG (57.94 KiB) Zobrazeno 11454 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Brazílie

Příspěvek od Diaľničiar »

Navzdory silniční výstavbě, novým zákonům k posilnění technického stavu vozidel a zvýšení sankcí za přestupky se nedaří Brazílii snížit dopravní nehodovost (DN) a jejich nejhorší důsledky tak jak si zadala, i když k poklesu došlo.

V pandemickém roce 2020 zemřelo na silnicích 5300 osob při DN. Při rozsahu populace to činí asi 25 mrtvých na 1 mil. populace. To je asi 10x více, než je ve Švédsku, což je zase jeden ze států světa, který v tomto ohledu patří k nejlepším.

V období 2009 - 2019 se stalo 1,51 mil. DN. Zemřelo při nich 79 085 osob. Snížení to ale je a to o 26% v tomto období. Cíl byl ale 50%.

Všeobecně se 39% smrtelných DN děje pro nepozornost při řízení.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Brazílie

Příspěvek od Diaľničiar »

Město São José dos Campos :arrow:
SJdC.JPG
SJdC.JPG (82.4 KiB) Zobrazeno 9635 x
*prefektura: https://www.sjc.sp.gov.br/
*jeho rozloha činí asi 1100 km2
*žije zde kolem 800 tis. obyvatel
*nachází se na východ od města Sao Paulo
*jedná se o významné město, protože zde sídlí celá řada světově známých firem
*kromě toho se zde nachází důležitý vědecký park a produkce hned 3 největších leteckých firem najednou
atd.

Město je protnuto mj. hlavním dálničním tahem BR-116, ale i dalšíma dálnicema a rychlostníma tahama tak, že všechny důležité zóny mají vzájemné propojení jak se zbytkem města a tedy služeb pro ně, tak i s dopravníma sítěmi. Je to jedno z mála měst, které se může v tomto státě pochválit tak velkorysým silničním řešením. Navíc, jak lze na mapě pozorovat, tak existuje i paralelní zrychlenější variant pro objetí celého města, co má ještě navíc dopomoct k odlehčení základní centrální tepny.

Centrální poloha města je ZDE

Provoz ovšem v samotném městě je z roka na rok horší a horší, protože tak jak jinde ve světě paralelní městská silniční síť je silně přetížená pod rostoucím počtem vozidel. Motorizace zde přesáhla 50% k populaci. Město dovedlo dlouhou dobu zkapacitňovať hlavní městské tahy, čímž se povedlo nejdříve udržet plynulost provozu, ale zase v poslední dekádě je problémem zaparkovat, protože právě z minulosti tyto kraje silnic jsou dnes nové jízdní pruhy. V centru města a kolem vícero důležitých ulic je dnes opravdu velkým problémem vůbec zaparkovat.

I v pandemickém roce 2020 se zde otevřel nový most Arco da Inovação v nákladech kolem 8 mil. USD:
X.JPG
X.JPG (123.84 KiB) Zobrazeno 9635 x
Nachází se mezi Jorge Zarur a Cassiano Ricardo a usnadňuje právě dopr. obslužnost mezi jižní, západní a centrální části města při hledání vhodného parkingu. Právě tato lokalita je totiž navíc přetížená početným dopravním zdrojem z bus linek.

Město v uplynulé dekádě elektronizovalo celý proces lístků do veřejné dopravy, aby se snížil cestovní čas jak linek doba nástupů, protože kapacitně potřebám přestávala sloužit délka bus zastávek, které rovněž nebylo kam potáhnout.

São José dos Campos se může jako jedno z mála měst pochlubit prudce klesající úmrtností při kriminalitě. Ta tady ještě v roce 2000 byla v úrovni 49 na 100 tis. obyv., před pandemii pak 7 na 100 tis. obyv. Je to připisováno právě pod vyšší životní úroveň a rozmach oblasti.

Město je nejenže průmyslným centrem, ale disponuje taky rozsáhlýma zónama pro obchod, čím je taky magnetem pro nákupy pro širší region ze všech možných druhů sortimentu.

Město zajišťuje prakticky 100% svoz smětí a odpadu, dnes již skoro 100% domů má napojení na vodu i kanalizaci. Oblast je centrem vzdělání, ale i zdravotnictví. Své sem vložil i stát, který tady soustředil také armádní produkci a ochranu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Brazílie

Příspěvek od Diaľničiar »

V asi 350 tis. městě Cascavel ve státě Paraná se upgraduje MÚK vícero tahů BR 467, BR 369, BR 277:

Obrázek

A mj. se tady asi 6 km úsek BR-277 dualizuje: https://www.aen.pr.gov.br/modules/notic ... erca-feira . Hotovo má být v 09/2022.

https://estradas.com.br/wp-content/uplo ... N-Copy.jpg
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Brazílie

Příspěvek od Diaľničiar »

blok info

:arrow: Brazilská silniční síť potřebuje akutně další miliardy USD. Po sérií politické nestability a propadu ekonomiky se sice daří zlepšovat hlavní tahy, ale tempo zpomalilo a celá řada plánovaných koncesí padla a stát jak federální, tak regionální státy to lépe nevedou.

Pro rok 2022 se navzdory tomu sestavil nejnižší investiční silniční rozpočet za posledních 10 let.

Úřad DNIT, federální úřad, bude mít v tomto roce k dispozici částku ve výši 1,12 mld. USD na zlepšení silniční sítě ve svém portfoliu. V roce 2014 to bylo 1,93 mld. USD. Všechny vize a plány, které se jeví před dekádou se nemohou naplnit. Tento rozpočet bude o přežití.

Národní dopravní konfederace uveřejnila, že 7% silnic je v havarijním stavu a dalších 16% je ve špatném stavu. V přiměřeném stavu je asi 39% silnic. Za tohoto stavu snižovat výdaje není nic dobré, protože již doposud výdaje nestačí pokrývat nedostatky.

:arrow: Ve státě Minais Gerais se tendruje a má vyhodnotit 100 km nový tah s názvem Rodoanel de Belo Horizonte (okruh). Jde to modelem PPP ve stavebních nákladech ve výši 902 mil. USD, ze kterých 60% bude financovat sám stát. Stát tedy proplatí stavební náklady tak, že nebude pak splácet projekt, nýbrž z mýta se zaplatí zbytek nákladů a další údržba. Tento model přináší úsporu 40% a nezatěžuje státní rozpočet do budoucna. Jako první se postaví severní a západní sekce a mají být hotové do 4 let. Výstavba dalších se dokončí za celkem 6 let.

:arrow: Ve státě Sao Paulo se tendruje stavba Rodoanel Norte, což je asi 44 km sekce za asi 550 mil. USD s koncesí v délce trvání 31 let. Práce tady trvají od roku 2012, ale nejsou stále hotové, proto se to tendruje znova. Hotovo je na 75%. Tah je rozdělen do 6 sekcí, 3 kontrakty se ruší v roce 2018 a 3 v roce 2019. Nyní se tedy tendruje znovu. Co to všechno obnášelo nemohu rozepisovat.

:arrow: Brazilská agentura ANTT letos hodlá otevřít tendry pro 14 dálničních projektů za celkem odhadovaných 14,4 mld. USD.

Jeden z největších je BR-381/262, který spojí státy Minais Gerais a Espirito Sancho a vyjde na 1,26 mld. USD.
Až 6 tendrů se týká státu Parana za celkem 7,94 mld. USD.

Tendrovat se bude i prodloužení pro BR-040, spojení států Goias a Minais Gerais. Tendr se má dokončit do konce roku.


Jaký je rozdíl mezi DNIT a ANTT naleznete zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 648#p77648 , podrobněji: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 19#p191419 , http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 14#p222014 .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Brazílie

Příspěvek od Diaľničiar »

V São Paulo se zhroutila část dálničního tahu Marginal Tietê. Důvodem je výstavba tunelu pro metro, ovšem předtím tady byla potopa a voda "dílo" dokončila po svém:

Marginal Tietê: https://en.wikipedia.org/wiki/Marginal_Tiet%C3%AA

https://www.reuters.com/world/americas/ ... 022-02-01/

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Amerika“