Spoločnosť Dúha vidí za ukončením spolupráce na D1 rozdielny výklad zmluvy
https://nasadoprava.sk/spolocnost-duha- ... ad-zmluvy/
Zhotoviteľ D1 s tunelom Višňové nedokáže stavbu dokončiť bez dodatočnej platby nad rámec platnej zmluvy
https://nasadoprava.sk/zhotovitel-d1-s- ... ej-zmluvy/
NDS a taliansko-slovenské združenie ukončia zmluvu na výstavbu úseku D1 s tunelom Višňové
https://nasadoprava.sk/nds-a-taliansko- ... m-visnove/
Několik komentářů nejen na články nebo komentáře: dohoda o zrušení pokračování výstavby je dobrá věc, stát může hledat nového zhotovitele. Jít mimo dohody by znamenalo problémy pro stát (viz předchozí články s hrozícím pozastavením výstavby), ale i zbytečnou negativní kampaň pro SI. Tato dohoda ale nemá nic se zrušením vzájemných požadavků obou stran. Každopádně ale zhotovitel požadoval na pokračování výstavby navýšit rozpočet o cca. 100 mil. € a to stát nemůže udělat při takto nastavením financování. Bez nutnosti tahat do toho politiku, pokud stát chce, aby to proplatila EU tak musel konat tak, aby se stavba povedla do konce roku 2023 dokončit. Tunelové roury jsou sice vyražené, ale než se tam znovu naplno výstavba rozběhne to potrvá. Dokončit tunel s technologiemi v tomto rozsahu a dokončit mimo-tunelové objekty potrvá déle než pár měsíců, jak si to mnoho lidí představuje.
Stát prostřednictvím NDS požaduje i nadále pokuty za období výstavby. SI postupuje tak, aby nezbankrotoval. V mnoha státech mnoho stavebních firem navyšuje jak se dá původní vysoutěžené částky: je růst HDP, rekordně nízká nezaměstnanost, ceny PHM nejsou nejlevnější, je tlak na stoupající mzdy atd. a období vysoutěženého již nezobrazuje realitu stávajících let. Ovšem to není chyba států, ale stavební firmy mohou z projektů vycouvat. A to se i děje a netýká se to jenom Slovenska a jenom SI.
To jak si s tím poradí Slovensko závisí od státní správy a legislativy respektivě jak si stát s tou legislatou poradí. To, že to takto funguje a že tady tlačí termíny finančních období EU je stav, za který může samotná EU a její legislativa. Na druhou stranu každý o ní ví.
Výstavba se naplno neobnoví před rokem 2020. Do roku 2023 času dost, pokud se to normálně bude soutěžit. Výstavba nyní mešká 1 rok, problémy na stavbě jsou 2 roky.