Technologie výstavby silnic a dálnic
-
- Příspěvky: 1073
- Registrován: 7.1.2013 17:57:52
- Bydliště: ostrava
Re: [D48] Rybí – Rychaltice
myslíš že kdyby to bylo na lištu, tak by to bylo lepší? chápu že při výškových obloucích s malým poloměrem to může dělat nepříjemný polygon (při nízké četnosti bodů lomu), ale to na dálnici problém není. lišta zase prokopíruje více chyby podkladních vrstev, na které jsou kladeny nižší požadavky rovinatosti.
Svoboda neznamená nutit ostatní do něčeho, co považujete za správné.
Re: [D48] Rybí – Rychaltice
V čem je nevýhoda lanka?
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Re: [D48] Rybí – Rychaltice
Likas měl asi na mysli, že by tu rád jako na D4 viděl pokládku pomocí moderní techniky (BIM).
Re: [D48] Rybí – Rychaltice
Ustavit lanko je velice náročné a nejde to zcela bez chyb. Navíc to může kdokoli mezi ustavením a podkládkou rozdrbat. Myslel jsem finišery naváděné totálními stanicemi.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
[D48] Rybí – Rychaltice
Trošku mícháme hrušky a jablka.... KZP neboli Kontrolní a zkušební plán obsahuje mimo jiné i četnost zkoušek. Protokoly zkoušek s výsledkem, který je vyhovující, jsou podmínkou pro fakturaci. "Chlapi" KZP nejen nepodepisují, ale ani netuší, že nějaký existují.evilcleaner píše:no že se zpracovává (na vše) technologický předpis včetně KZP a rizik je moc pěkné, ale v praxi zná jeho obsah jen kvalitář co jej dělal a kvalitář TDI. na stavbě se chlapi podepíšou na poslední stránku a "seznámeni" s dokumentem to dělají jako vždycky
Tzv."rizika" podepisují a pak to skutečně to dělají jako vždycky. Běžný pracovník tento dokument není schopný ho pro rozsah ani přečíst.
Trošku mícháme příčinu a důsledek. Není to tak, že vytýčení lankodráhy je obtížné, ale firmy si to přesto opakovaně objednávají. Firmy si to objednávají navzdory tomu, že je to obtížné (a drahé). Právě proto, že o lankodráhu někdo možná zakopnul, je nutné si ji znovu ověřit. Jednotlivá vrstva se klade na celém úseku, a než se pokládka vrátí na původní místo, nebude první vytýčení v pořádku. Nehledě k tomu, že vrstva ŠD a následující MZK mají často 200 mm a původní lankodráha by byla utopená a příliš daleko od kraje nové vrstvy. Často není ani tolik vytyčovacího materiálu......s tím lankem je to všechno pravda a to pořád ještě existují firmy, které vyžadují přestavení lanka pro každou vrstvu vozovkového souvrství
Re: [D48] Rybí – Rychaltice
Diskuze se nějak stočila. TP a KZP nehrají roli. Můj povzdech se vztahoval k tomu, že tam budou zase finišery naváděné lankem (stará technologie se svými plusy i mínusy) a ne novější naváděné totálkama. That´s all.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: [D48] Rybí – Rychaltice
1.4.2019 jsem citoval firmu Vögele. Nabyl jsem dojmu, že i pro "lídra" výrobců finišerů je pokládka pomocí "3D machine control system" (Navitronic) celkem pionýrskou technologií. Nevím, jak dlouho tento systém nabízejí.
Gradery tento systém používají cca 10 let, ale jen na podkladních vrstvách, kde jsou větší tolerance tlouštěk. Pokud máte info o používání tohoto systému v ČR, podělte se s námi. Dík.
Gradery tento systém používají cca 10 let, ale jen na podkladních vrstvách, kde jsou větší tolerance tlouštěk. Pokud máte info o používání tohoto systému v ČR, podělte se s námi. Dík.
-
- Příspěvky: 1073
- Registrován: 7.1.2013 17:57:52
- Bydliště: ostrava
Re: [D48] Rybí – Rychaltice
tak dozery a gradery používají GPSku (samozřejmě s referenčkou) nikoli totální stanice
Svoboda neznamená nutit ostatní do něčeho, co považujete za správné.
Re: [D48] Rybí – Rychaltice
Skanska naváděný finišer na CBK má. V roce 2012 s ním například pokládali vozovku v Královopolských tunelech v Brně. Blbý je, že se k nám moc nepořizují nový věci, ale vyhoukaný starý sovy po repasu za cenu šrotu.
Gradery i dozery můžou být naváděné rotačním laserem (1D), GPS nebo totálkou. Samozřejmě ta poslední věc je nejlepší (GPS má 2,5x horší přesnost ve výšce oproti poloze a zkuste s tím vjet do lesního průseku). V tomto segmentu zažívá navádění totálkou celkem rozmach, protože úspora dvou maníků s nivelákem a úspora díky přesnosti navedení, investici rychle vrátí. Taky práce stroje může být flexibilnější, klidně si může valit v noci, bez lidí okolo.
V poslední době se objevují i naváděné výkopové bagry.
Gradery i dozery můžou být naváděné rotačním laserem (1D), GPS nebo totálkou. Samozřejmě ta poslední věc je nejlepší (GPS má 2,5x horší přesnost ve výšce oproti poloze a zkuste s tím vjet do lesního průseku). V tomto segmentu zažívá navádění totálkou celkem rozmach, protože úspora dvou maníků s nivelákem a úspora díky přesnosti navedení, investici rychle vrátí. Taky práce stroje může být flexibilnější, klidně si může valit v noci, bez lidí okolo.
V poslední době se objevují i naváděné výkopové bagry.
Re: [D48] Rybí – Rychaltice
sykyman: u Příbora to Skanska před několika lety, co vím, přebrousila mikrofrézováním u Příbora na tom 1,5 km úseku D48, ten úsek je rovný, ale je hodně drsný, to vyvolává pocit nekomfortu, navíc nyní v nízké rychlosti, až bude D48 okolo hotová a úsekem se bude projíždět 130 km/h, pak to bude jiná káva, neboť přejezdy spár nebudou cítit, při průjezdu s přívěsem je ten pocit nekomfortu umocněn vibracemi přívěsu, takže za 2 roky ten průjezd okolo Příbora bude o něčem jiném
Dálnice na papíře už máme, ještě je postavit ...
Re: [D48] Rybí – Rychaltice
Dnes jak jsem jel od Příbora směrem na Rychaltice tak jsem si všiml, že tam kde mají hotovou podkladní vrstvu MZV tak už nejsou značky ani držáky pro lanka jak bylo zmíněno výše. Tato lanka se nepotřebují pro betonovací finišer? Jsou jen pro podkladní vrstvy?
Re: Technologie výstavby silnic a dálnic
nevím jestli to patří do tohoto tématu, ale vhodnější jsem nenašel..
Výroba asfaltu loni atakovala rekord, kamenivo na dopravní stavby dochází
https://zdopravy.cz/vyroba-asfaltu-loni ... _ebIhSuI4E
upřímně nikdy jsem vlastně nepřemýšlel nad tím kde se všechen ten materiál bere a že by ho mohl být nedostatek...
Výroba asfaltu loni atakovala rekord, kamenivo na dopravní stavby dochází
https://zdopravy.cz/vyroba-asfaltu-loni ... _ebIhSuI4E
upřímně nikdy jsem vlastně nepřemýšlel nad tím kde se všechen ten materiál bere a že by ho mohl být nedostatek...
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Technologie výstavby silnic a dálnic
V ČR (a nejen) dochází nejen kamenivo na dopravní stavby. Prodej stavební techniky a stavebních materiálů je v rámci světa na historických rekordech. Takto to uveďme, protože takto je to férové. Když k tomu přidáme růst mezd, protože kvalifikovaná pracovní síla pro stále další a další zakázky prostě není k mání, tak je to další tlak na ceny výsledných staveb, nejen lineárních dopravních, ale i v soukromé sféře. A to teď naplno jsou výzvy napříč EU k regionům: nové silničky, ulice, chodníky, cyklostezky atp. Plus státní injekce do krajských silnic.
Zařízení pro asfaltovny se staví rovněž světem, i cementárny. A to stavitelé dálnic mají často kontrakty na delší období.
Ale není se co obávat, tohle je běžný stav, když pomine recese a HDP roste. To ostatní jsou infikátory: když se zvedá prodej stavebních strojů a stoupá počet nových zařízení pro produkci asfaltu a cementu, tak je zřejmé, že materiálů ubývá. A to se ještě část světových zásob přesouvdá do prostoru GCC, kde jsou projekty za ohromující peníze. Globalizace sehrává význam, protože ČR byla v recesi, moc se nestavělo, ale materiálů doma není. Na zakontrahování materiálů na dům se čeká i kvartál nebo dva.
Zařízení pro asfaltovny se staví rovněž světem, i cementárny. A to stavitelé dálnic mají často kontrakty na delší období.
Ale není se co obávat, tohle je běžný stav, když pomine recese a HDP roste. To ostatní jsou infikátory: když se zvedá prodej stavebních strojů a stoupá počet nových zařízení pro produkci asfaltu a cementu, tak je zřejmé, že materiálů ubývá. A to se ještě část světových zásob přesouvdá do prostoru GCC, kde jsou projekty za ohromující peníze. Globalizace sehrává význam, protože ČR byla v recesi, moc se nestavělo, ale materiálů doma není. Na zakontrahování materiálů na dům se čeká i kvartál nebo dva.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Technologie výstavby silnic a dálnic
[quote="alabastr"]Výroba asfaltu loni atakovala rekord, kamenivo na dopravní stavby dochází/quote]
Celkem banální článek, ale pomocí infikátorů se na něm dají postavit smělé myšlenkové konstrukce. Snad stačilo konstatovat, že firmy neinvestovaly do "rozvoje" lomů....
Celkem banální článek, ale pomocí infikátorů se na něm dají postavit smělé myšlenkové konstrukce. Snad stačilo konstatovat, že firmy neinvestovaly do "rozvoje" lomů....
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Technologie výstavby silnic a dálnic
Ano i to, ale to není rozhodující.
"rozvoj" lomů je co přesně?
Desítky mil. Kč totiž musejí jít na stávající lomy uplynulé roky. Aby vůbec se mohlo těžit, pro vyhlášky spjaté s EU, je to tlak na zabránění šíření prachu a hluku. ... a nové investice v prostoru kde se téměř nestaví, kde stravební trh padá a padá - tak není zájem o tyto investice. Lomy se obnovují tam, kde je růst trhu. A nové lomy, to je v dnešní době velmi nároční, to není jako kdysi. I obnovit uzatvořený lom je velmi náročné, ale udržovat ho jen abych ho neuzatvořil je nerentabilní.
Tohle je stejný dopad úpadku stavebního trhu na novou rozestavěnost jako i nedostatek kvalifikované síly. Ale to "ta většina populace" nemá šanci pochopit tyto návaznosti. A najednou když trh obživne se nedá čekat, že se za krátký čas povede dohnat skluz. Takže článek správně poukázal na to, že je nedostatek. Stejně jako když poukazují na nedostatek kvalifikovaných dělníků. Příčina není v tom, že nejsou nebo že se neinvestovalo, to není příčina. To je důsledek. Příčiny toho jsou v tom, že nejsou zakázky veřejného sektoru dlouhé období. A následky jsou že není kámen, nejsou lidi.
"rozvoj" lomů je co přesně?
Desítky mil. Kč totiž musejí jít na stávající lomy uplynulé roky. Aby vůbec se mohlo těžit, pro vyhlášky spjaté s EU, je to tlak na zabránění šíření prachu a hluku. ... a nové investice v prostoru kde se téměř nestaví, kde stravební trh padá a padá - tak není zájem o tyto investice. Lomy se obnovují tam, kde je růst trhu. A nové lomy, to je v dnešní době velmi nároční, to není jako kdysi. I obnovit uzatvořený lom je velmi náročné, ale udržovat ho jen abych ho neuzatvořil je nerentabilní.
Tohle je stejný dopad úpadku stavebního trhu na novou rozestavěnost jako i nedostatek kvalifikované síly. Ale to "ta většina populace" nemá šanci pochopit tyto návaznosti. A najednou když trh obživne se nedá čekat, že se za krátký čas povede dohnat skluz. Takže článek správně poukázal na to, že je nedostatek. Stejně jako když poukazují na nedostatek kvalifikovaných dělníků. Příčina není v tom, že nejsou nebo že se neinvestovalo, to není příčina. To je důsledek. Příčiny toho jsou v tom, že nejsou zakázky veřejného sektoru dlouhé období. A následky jsou že není kámen, nejsou lidi.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: [D48] Rybí – Rychaltice
Asi budu vypadat dost neodbytně, ale diskuze začala vaším povzdechem, že finišery používají lankodráhu a nikoli "něco lepšího". Určitě nešlo o práce v noci....Likas píše:V tomto segmentu zažívá navádění totálkou celkem rozmach....Taky práce stroje může být flexibilnější, klidně si může valit v noci, bez lidí okolo. V poslední době se objevují i naváděné výkopové bagry.
Dále operujete s pojmem "totálka". Já mám za to, že výraz "totálka" používá veřejnost místo "totální škoda na vozidle" neboli vozidlo "na odpis". Stavebně poučenější část lidí používá pojem "totálka" místo "totální stanice" neboli geodetický přístroj. I vy asi máte na mysli tento význam. Já naopak souhlasím s názorem evilcleaner (GPS +referenční nadmořská výška), který s Vaší totálkou už jednou nesouhlasil.
Re: [D48] Rybí – Rychaltice
Můj povzdech byl, že se používají staré finišery naváděné lankem.
Chci nové, naváděné pomocí totálních stanic (totálkama).
GPS není v našich podmínkách příliš dobrý systém. Navádění pomocí totální stanice je sice pracnější, ale přesnější a méně závislé na okolních podmínkách.
Nevím jestli se mě na něco ptáte. A pokud jo, tak na co.
Chci nové, naváděné pomocí totálních stanic (totálkama).
GPS není v našich podmínkách příliš dobrý systém. Navádění pomocí totální stanice je sice pracnější, ale přesnější a méně závislé na okolních podmínkách.
Nevím jestli se mě na něco ptáte. A pokud jo, tak na co.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: [D48] Rybí – Rychaltice
Dohledal jsem informace o Vámi popisované technologii. Skutečně se jedná o totální stanice. Jenom upozorňuji, že se jedná o první pokládku provedenou před necelými dvěma lety. Vývoj jistě tenduje tímto směrem, ale ani tato technologie není neomylná. Viděl jsem vrstvu ŠD položenou graderem, který byl chybně nakrmen údaji.......
Skanska jako první v ČR realizuje kompletní konstrukce vozovek pomocí BIM
Publikováno: 16.8.2017
Na projektu D4 Skalka – křižovatka II/118 je právě v plném proudu pokládka asfaltových vrstev. Na této stavbě jsou pomocí technologie řízených stavebních strojů a 3D modelů v rámci BIM prováděné nejen zemní a výkopové práce. Jedná se o první velký projekt liniové stavby v České republice, kde je asfaltový povrch úspěšně pokládán finišerem osazeným technologií 3D-UTS (tzv. univerzální totální stanice, jejíž pomocí je finišer řízen).Předem zpracované 3D modely jsou nahrávány do kontrolboxu (řídící jednotka finišeru) a do kontrolerů, které slouží pro zorientování pozic UTS, a také pro kontrolu výšek pokládaných vrstev. Liniová stavba vyžaduje rozmístění dvou UTS, a to každých cca 100 m, v závislosti na složitosti okolního terénu. UTS se při pojezdu finišeru částečně rozsahem svého signálu navzájem překrývají a během dne je obsluha finišeru několikrát přestavuje ve směru pojezdu stroje.
Jelikož je to první velký projekt pokládky mechanicky zpevněného kameniva a asfaltových vrstev v BIM, byla potřeba nejen pečlivá příprava projektu, ale i odborné zaškolení obsluhy finišeru. Zprovoznění technologie 3D-UTS vyžadovalo značnou přípravu nejen na finišerech, které Skanska osadila novou technologií, ale i jejich obsluha se musela seznámit s pracovním postupem a obsluhou jednotlivých komponentů. UTS jsou ve většině případů osazovány na tzv. Jumbo stativy s váhou 17,2 kg a výškou 4 m. Důvodem používání speciálních stativů je nepřerušené spojení mezi UTS a finišerem po celou dobu pokládky. Na úseku dlouhém 4,8 km se touto technologií pokládají tři konstrukční vrstvy v obou jízdních pásech dálnice.
Skanska jako první v ČR realizuje kompletní konstrukce vozovek pomocí BIM
Publikováno: 16.8.2017
Na projektu D4 Skalka – křižovatka II/118 je právě v plném proudu pokládka asfaltových vrstev. Na této stavbě jsou pomocí technologie řízených stavebních strojů a 3D modelů v rámci BIM prováděné nejen zemní a výkopové práce. Jedná se o první velký projekt liniové stavby v České republice, kde je asfaltový povrch úspěšně pokládán finišerem osazeným technologií 3D-UTS (tzv. univerzální totální stanice, jejíž pomocí je finišer řízen).Předem zpracované 3D modely jsou nahrávány do kontrolboxu (řídící jednotka finišeru) a do kontrolerů, které slouží pro zorientování pozic UTS, a také pro kontrolu výšek pokládaných vrstev. Liniová stavba vyžaduje rozmístění dvou UTS, a to každých cca 100 m, v závislosti na složitosti okolního terénu. UTS se při pojezdu finišeru částečně rozsahem svého signálu navzájem překrývají a během dne je obsluha finišeru několikrát přestavuje ve směru pojezdu stroje.
Jelikož je to první velký projekt pokládky mechanicky zpevněného kameniva a asfaltových vrstev v BIM, byla potřeba nejen pečlivá příprava projektu, ale i odborné zaškolení obsluhy finišeru. Zprovoznění technologie 3D-UTS vyžadovalo značnou přípravu nejen na finišerech, které Skanska osadila novou technologií, ale i jejich obsluha se musela seznámit s pracovním postupem a obsluhou jednotlivých komponentů. UTS jsou ve většině případů osazovány na tzv. Jumbo stativy s váhou 17,2 kg a výškou 4 m. Důvodem používání speciálních stativů je nepřerušené spojení mezi UTS a finišerem po celou dobu pokládky. Na úseku dlouhém 4,8 km se touto technologií pokládají tři konstrukční vrstvy v obou jízdních pásech dálnice.
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Technologie výstavby silnic a dálnic
grader nepokládá ale rozhrnuje a srovnává
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Technologie výstavby silnic a dálnic
Když mě tatínek bral na stavbu, také jsem si toho všiml. Až později jsem zjistil, že existuje stavební terminologie. Například podkladní vrstva se zřizuje pokládkou nebo rozprostřením. U graderu je namístě termín rozprostření. Stavební terminologie nepřipustí, že vrstva vznikla rozhrnutím. Pokud hovoříme o vrstvě, nepoužíváme termín "rozhrnuje" ani "srovnává". Rozhrnutí nebo srovnání by se dalo těžko vyfakturovat.Diaľničiar píše:grader nepokládá ale rozhrnuje a srovnává
Prostě se s některými topornými výrazy musíme smířit. Veřejnost ví, že trhaviny bouchají, znalec ví, že se používají pro trhací práce, stavař přesto mluví o výlomu.
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Technologie výstavby silnic a dálnic
To, že vás tatínek vzal na stavbu, tak to je od něj hezké. Ale skrejpr neznáte, grader neznáte a neumíte nijak popsat ani to vlastně co vidíte, protože grader nepokládá - vy by jste strašně moc chtěl ale bohužel vy ani nevíte popsat co je co a pak o tom píšete a ještě se při tom tváříte, že to tak je. A není nad vás, ale bohužel je to špatně. Pokládá finišer, nikoliv grader. I článek máte o finišeru, ale píšete v úvodu že jste viděl grader pokládat. Ale to bohužel. To jste neviděl. Tak se to nejměnuje. Žlutá není zelená a naopak. A že zarovnává/srovnává považuji v mojí znalosti češtiny za stejné. Vy se tedy smiřte s tím, že nepokládá.
Re: [D48] Rybí – Rychaltice
Safra chlape. Já tady mluvím o jabkách (a měl to být pouze krátký povzdech) a vy mě do toho stále mícháte nějaký jiný ovoce.theodor less píše:Dohledal jsem informace o Vámi popisované technologii. Skutečně se jedná o totální stanice. Jenom upozorňuji, že se jedná o první pokládku provedenou před necelými dvěma lety. Vývoj jistě tenduje tímto směrem, ale ani tato technologie není neomylná. Viděl jsem vrstvu ŠD položenou graderem, který byl chybně nakrmen údaji.......
Skanska jako první v ČR realizuje kompletní konstrukce vozovek pomocí BIM
Publikováno: 16.8.2017
V podstatě všechny stavební stroje můžou být nějak naváděny. Chlapem s křížem, babou s nivelákem a latí, lankem, rotačním laserem, technologií GNSS (když slovíčkaříte), terestricky totální stanicí nebo i jinými způsoby. Od těch prvotních dozerů, bagrů přes grédry po asfaltové a betonové finišery nebo podbíječky. Každý stroj vyžaduje něco jiného a také různé propojení s dalšími senzory (např. sklonometry). Já mluvil pouze o finišerech na CBK a navádění pomocí "totální škody". Ale totálkou jde navádět téměř každý stroj a taky se toho už delší dobu využívá. Článek Skansky o využití BIMu a navádění asfaltových finišerů na tom nic nemění ani nic nedokazuje.
To že někdo dal špatná data, přece není mínus technologie. Nebo když se překouknete v kótě, tak za to může nivelák?
Zbytek dopíšu k D48.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Technologie výstavby silnic a dálnic
Vím, že jste plodný přispívatel, a tím je dáno, že se ke svým příspěvkům nevracíte. Je to trochu škoda, protože některé skutečně za nové přečtení stojí. Něco o tom vím, rád si je znovu čtu.Diaľničiar píše: Ale skrejpr neznáte, grader neznáte a neumíte nijak popsat ani to vlastně co vidíte, protože grader nepokládá - vy by jste strašně moc chtěl ale bohužel vy ani nevíte popsat co je co a pak o tom píšete a ještě se při tom tváříte, že to tak je. A není nad vás, ale bohužel je to špatně. Pokládá finišer, nikoliv grader. I článek máte o finišeru, ale píšete v úvodu že jste viděl grader pokládat. Ale to bohužel. To jste neviděl. Tak se to nejměnuje. Žlutá není zelená a naopak
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Technologie výstavby silnic a dálnic
Téma bylo přesunuto. Já to nejen respektuji, ale jsem za to rád, protože patří sem. Také já jsem zvědavý, jak to s tou pokládkou dopadne. Pokud se použijí totálky, sypu si popel na hlavu. Pokud se znovu zřídí lankodráha, potvrdí se můj názor, že totálky jsou stále ještě experiment.Likas píše:Mezi Příborem a Rychalticemi je MZK kompletně hotovo a je sbalená i lankodráha o které jsem si myslel, že bude sloužit k pokládce CBK. Tak třeba ne a frasnil jsem zbytečně.
Snažím se stát na zemi, Matrix na mě neměl žádný vliv.
Re: Technologie výstavby silnic a dálnic
Tak zaprvé můj příspěvek se týkal momentální situace na stavbě, tak nevím proč by měl patřit sem a zadruhé já s naváděním strojů totálkama na stavbách dělám přes 10 let včetně 3D modelu terénu, tak mi tu prosím o mé praxi netvrďte, že to je experiment. Howgh.