Slovensko všeobecně

Odpovědět
xsedivy
Příspěvky: 55
Registrován: 22.7.2018 23:43:57

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od xsedivy »

Nove verzia mapy od INEKO - http://cesty.ineko.sk/mapa
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

K té mapě výše je i opis a de facto důvod vzniku: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=218&t=6443 .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Koncem 2016 jsem napsal co se staví: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 86#p138786 . Nyní to tak detailně nerozepíšu, ale alespoň pro základní přehlednost:

co se staví - změny

D1 - nová stavba Prešov, západ - Prešov, jih 7,9 km + úprava trasy s tunelem Čebrať
D3 - staví se jen Čadca, Bukov - Svrčinovec, 5,7 km
D4+R7, obchvat Bratislavy, PPP - beze změny, 59 km ve výstavbě
R2 - nestaví se nic

Celkem je výstavbě kolem 130 km dálnic a rychlostních silnic.

V tomto roce se neodevzdá do provozu žádný km.

V roce 2019 se má do provozu odevzdat jediný úsek a to D1 Budimír, Bidovce. Obchvat Košíc na D1 v délce 14,4 km.

V tendrování jsou úseky na R2, R3 a R4 v celkové délce kolem 30 km (R2 Mýtna - Lovinobaňa, Tomášovce (13,5 km), R2 Kriváň - Mýtna (9,15 km), R3 Tvrdošín - Nižná (4,4 km) a R4 Prešov severný obchvat 1. etapa (4,3 km)) a do tendrování se mají dostat další v rámci R2 v nejbližším půlroce a to v další délce cca. 30 km (Rožňava - Jablonov nad Turňou (14 km), R2 Košice, Šaca – Košické Olšany (křižovatka D1), II. úsek (14 km)).

Pokud se to všechno naplní, tak v dalších letech půjde postupně do provozu do 200 km dálnic a rychlostních silnic. Dálniční síť bude pomalu atakovat 1.000 km, ale stále toto číslo nedosáhne. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

jiné typy dopravy, články k nim

Terminál intermodálnej prepravy Lužianky :arrow:

https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinie ... y-luzianky

Vláda odobrila koncesionára Terminálu intermodálnej prepravy Žilina :arrow:

https://www.transport.sk/spravy-logisti ... ilina.html

Dunaj ako medzinárodná vodná cesta :arrow:

https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinie ... odna-cesta
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Stát si v roce 2015 vyjednal z EIB půjčku 670 mil. € na dálnice a železnice. Především na jejich spolufinancování s tím, že je utratí nanejvýš ve 3 tranžích. Nyní podepsal další. Slovensko tedy nemá ani dost peněz na nákladné spolufinancování drahých úseků. Více pak zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=218&t=6469 .

Zároveň vešla do platnosti nová praxe a sice: při nabídkách na výstavbu dálnic již nerozhoduje jen nejnižší cena. Má to zabránit pochybným firmám získávat zakázky, které se pak končí v problémech. Více pak zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=218&t=6468 . A již se tak i tendruje.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

NDS letos zasmluvnila z EU fondů dálniční projekty v rekordní hodnotě v rámci roku a to ve výši až skoro 937 mil. €. :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=218&t=6463

Mohou se tak klidně stavět 4 dálniční úseky:

D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, 321,5 mil. €
D1 Prešov, západ – Prešov, 327,5 milióna eur
D1 Budimír – Bidovce, 203,6 milióna eur
D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec, 84,3 milióna eur
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

V tomto roce šlo na výstavbu dálnic 427 mil. €, v roce 2019 půjde skoro o 1/4 mld. € více: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=218&t=6471 .

NDS chce zároveň zahájit soutěže na dalších 40 km dálniční sítě: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=218&t=6473 .

A desítky km mají znát vítěze. Letos se sice do provozu nic neodevzdalo, ale proces přípravy i soutěžení zesílil.

I celé stavebnictví rostlo prvních 10 měsíců ve srovnání s rokem 2017 o 8% více: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=218&t=6470 .

V rámci výstavby jsou mimo financí státu ještě další miliony v rámci 59 km na D4/R7 přes PPP.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

2.jpg
2.jpg (75.67 KiB) Zobrazeno 13142 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Spracovanie hlukových štúdií (odbornější článek)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

pro připomenutí stavu: staví se staví, ale mnoho úseků se boří v problémech ...

Doprava v Bratislave skolabuje :arrow:

https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clan ... ny-kolaps/

Klíčový budovaný úsek D1 s tunelem Višňové se zasekl :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 36#p182036

D1 obchvat Ružomberka je rovněž pro problémy se susuvem oddálený v dostavbě :arrow:

https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clan ... u-zaroven/

D3 obchvat Čadce, tam hrozí komplikace s domem na trase.

D4 a R7 v rámci PPP kolem Bratislavy je ve skluzu :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 55#p180255

*tady to pak souvisí i s rozšířením D1 v dané části

Do roku 2020, včetně nebude mít Slovensko i nadále souvislý dálniční tah na vlastním území mezi 2 největšími městy. Nebude to ani v roce 2023 ani v roce 2025. Do roku 2020 nebude ani souvislý tah ze severu na jih a nebude to ani do roku 2023. Rok 2023 proto, že tady končí staré EU fondy a nedá se očekávat, že stát nalezne další 1/4 mld. € na několik dalších úseků. I další PPP bude 2 roky jen o přípravách a tendrování. Poté nastupuje fáze výstavby.

Až 1/2 státních silnic I. třídy je v nedobrém stavu. Alespoň tady se investují stovky mil. € do oprav povrchů, ale přibývá i mostních objektů v havarijním stavu. Již brzo bude odstavený třeba most mezi Hodonínem a Holíčem. :idea: Stát nedokáže zastavit úpadek státních silnic, pouze zmírní tempo zhoršování stavu a i to jen do roku 2022. Poté bude muset nalézt jiný systém údržby a oprav, protože se začne zhoršovat i stávající stav asi 900 km v dobrém stavu. Respektivě silnice obnovené v letech 2011-2012 se začínají místami poškozovat a stát jich nedokáže opravovat.

Stav silničářské techniky je katastrofální. Investiční deficit činí již 760 mil. €. Kraje tyto peníze nemají ani nedokáží vyčlenit ani v horizontu 10 let. Průměrný věk sypačů/pluhů je více než 20 let. Navíc jejich počet není adekvátní k provozním intenzitám.

... ve stávající době má 1/2 kdysi zaostalé východní a jižní Evropy a Pobaltí základní dálniční kostry hotové nebo ve výstavbě až na 1-3 úseky, Slovensko patří do druhé poloviny, ale doba je taková, že teď se mají dobudovávat přivaděče - delší úseky nových jedniček, více obchvatů a zesilnit MHD v návaznost na hlavní uzly, které jsou již propojené :arrow: špatně se to dá provádět najednou (ani to není možné) a bude se to odrážet na ztrátách (dopravní čas, spotřeba PHM, neatraktivita pro logistické náklady pro další rozvoj hospodářství) v konečném důsledku i z hlediska národních a lokálních příjmů ... bohužel nic jiné se nedá skonstatovat ani pro uplynulý rok 2018 a výhled pro letošní rok ...
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 28.7.2021 9:43:17, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Rio13zm píše:nepatrili volakedy cesty 2. a 3. triedy pod SSC? lebo ak ano, tak to dava zmysel, aby sa dialnice odclenili od obycajnych ciest. teraz ked ma SSC iba prvu triedu, tak bude asi jednoduchsie, aby sa spolocnosti spojili.
S odstupem času uvedu jak Lenny že ano. Ale nestačí napsat jedno "ano". A co se spojení týče, stávající ministr to prezentuje roky, je na to komise určená a nic. Není zájem a je tlak proti. Ovšem jinak. Jde o to, že nikdy nebyl stav silniční sítě na Slovensku dobrý. ;) Již v minulosti nebyla silniční síť II. a III. třídy v adekvátních parametrech. Silnice I. třídy ano pro tu dobu. To je chyba vlád po r. ´89, že tomu nevěnují pozornost v cyklické obnově vozovek a ta se dělá jednou za 10-15 let, pak za 30 let hlubší obměna i vrstev níže a za 60-80 let celková přestavba s novými mosty. Slovenský standard je jednou za 25 let výměna vozovky do 5 cm. Ale již je někde jinde i jejich zatížení, ten tranzit a rozvoj hospodářství dělají svoje. Takže dnes jsou úseky v řádu stovek km, kde jsou vyježděné koleje do hloubky 15 cm a je to jen o zbroušení. Dnes se musí opravit 3 vrstvy AB krytu a to pak ale nestojí zrovna málo peněz. A faktem je, že by to chtělo již i obměnu těch vrstev, když se takové opravy provádějí, jenomže na to zas nejsou "papíry": byrokracie, projekty. Již dekádu slyšíme ze SSC "my víme, že to je ve špatném stavu a my to máme v plánu opravit, ale nemáme peníze" a když peníze jsou, tak je zcela jiné poškození.

Když se tedy provedla tato reforma, že SSC nemá na starost i II. a III. třídu, tak se mohlo pokračovat. SSC je nějak rozdělená, každá ta oblast mohla mít vlastní peníze pro opravy a údržbu. I s příjmy dle mýta, kde satelitní model je přímo ideální. Ale to tak nejde, protože se mýto rozkrádá co snad každý vidí ten efekt a navyše nesměruje na ty I. třídy, i když se tam vybírá. Ani nemá SSC dostatek prostředků, protože cílem reformy oddělení dálnic a II. a III. třídy nebylo zachovat již i tak bídný rozpočet SSC, ale snížit jej. NDS se měla zadlužovat jako ASFINAG a nejít to do dluhu, ale jde to do dluhu. A II. a III. třída přešla na samosprávu, která nemá peníze na opravy a již vůbec ne na novou výstavbu. A I. třída má i nadále nedostatek peněz.

Tento investiční deficit jsem já předpovídal již v letech 2000 - 2010, že to tak není možno dělat. A na tom se nic nezměnilo: kraje jsou zadlužené a nemohou si brát veliké peníze. Je to o opravení 1/3 jejich sítí (přes všechny možnosti financování), I. třída nemá dost peněz - jen nesystémové přečlenění EU peněz za vlády Figeľa, kdy se nestačilo prostavět na rychlostních silnicích, to byla poslední veliká obnova jedniček ale z peněz pomimo. A teď se vládně extra vyčlení 200 mil. € za 4 roky, co je 1/2 toho co udělal Figeľ a zas to jen zalepí oči.

Jenomže mezitím hoří doprava po celé zemi. Mosty jsou v neustále horším stavu. Jsou veliké objížďky. Pro nedostatečné obhlídky silnic (nejen mosty, ale kvůli hornatosti i svahy HP) jsou sesuvy a mnoho omezení v běžném provozu již i na vzdálenost 50 km. To je normál pro cestování za prací.

Investiční deficit na opravu špatných silnic I. třídy je 1,8 mld. €. To je to, že polovina z nich je ve špatném stavu. Na mosty chybí 1,4 mld. €. To je to, že se neustále zhoršuje stav v rámci jednotlivých stupňů poškození až jsou omezení rychlostní, zátěžové až jsou uzavřené. A musejí se mnohem nákladněji opravovat co se zas jen nesystémově sanuje z peněz pomimo jak je vláda přesouvá. Slovensku chybí již ne 62 obchvatů, ale 94 obchvatů. Teď hned nebo do +1 roku jde rozestavět jen 10 a i to by se tam musela znásobit byrokracie v pracích, ale dalo by se. Na jejich výstavbu ale chybí 3,6 mld. €, s přípravami 4,3 mld. €.

To je celkem 7,5 mld. €. A Slovensko má dost peněz na to, aby mohlo vynakládat na silnice I. třídy, na 3. jízdní pruhy, na silniční tunely na nich, na nové obchvaty a kde to jde i dualizovat silnice s občasnými MÚK 600 mil. € zcela bez problémů. Tak aby 500 směrovalo do rekonstrukcí, oprav, modernizace a nové výstavby. Zbytek do údržby a přípravy. Tak by se zastavila degradace (tedy úpadek) a za 15 let by byl poznat zcela zásadní rozdíl. Ta částka se zvětšuje tak jak se zanedbávají investice do základních oprav. To bohužel ... ale ty škody na ztrátách v logistice v průmyslu a přeprave jako takové (agrární komodity atd.), časové ztráty při zajištění mobility pracovní síly, PHM, eko-škody, DN atd. jsou mnohem vyšší.

Dálniční síť vzhledem k tomu, že se neoddělila možnost financování je závislá na stejných EU fondech, na mýtě a státním rozpočtě. Úvěry mají omezené možnosti. Investice z II. pilíře jsou i nadále jenom snem. Takže není důvod mít oddělené na tomto malém území státní silnice I. třídy a dálniční síť, která je jim nadřazená, když se vychází z poměrně stejného území z hlediska pojmu hospodářství (500 km na délku nehraje roli). Je to zbytečné rozdělení administrativních sil a jejich zbytečná duplicita. Nevzniklo to pro duplicitu kapacit ve vedení a řízení, ale pro jinou možnost financování, ale ta když není, tak to co pokračuje dál je jen plýtvání peněz. Ale tady je tolik problémů, že je veliká překážka začínat systémové změny, když samotný systém tak jak je nastavěný je na pokraji zhroucení funkčnosti: v praxi zdevastované silnice, mosty, všude kolony atd. a cokoliv co je většího investičního rozsahu v rámci hospodářství, tak musí nastoupit extra vládní výdaj. Nová výstavba je rozparcelovaná co se týče obchvatů na iks etap a fází, provádí se i 5-7 let směšná výstavba 1+1 silnice i kolem měst do 100 tisíc obyvatel na rovině a je zcela závislá na EU fondech stejně jak dálniční výstavba, které ještě musejí "pomáhat" investice formou PPP. Stát sám neumí zajistit výdaje na výstavbu a kvalitní periodické opravy. Na rozdíl od mnoha jiných včetně sousedů z bloku post-komunistických zemí, to se stačí totižto projet.

Takže je zcela nepodstatné zaměřit pozornost na to kdo se má o co starat, protože se stejně nestará jak se má. Teď je řadu let rostoucí HDP, nízká nezaměstnanost, prudce stoupající příjmy vlády i samospráv, ale v silnicích a dálnicích to vidět není a nebude tímto způsobem nikdy.

Dálniční výstavba nemá dost peněz, tam se celkově vzhledem na charakter rozložení hospodářství a hornatost předpokládá budování na 40 let. Ono to bude i déleji, protože prakticky nikdo nemá ukončenou výstavbu ve světě, ale jde o to mít nějakou kostru a ta se plánovala na 40 let ale v novodobé historii. To je snad zřejmé, že asi 20 mld. € se za +10 let jen do výstavby nevloží. To totiž cca. 1 mld. € byla rekordně vložená za 1 rok v této dekádě při čerpání EU fondů, jinak je to mnohem, ale mnohem nižší částka. A to je jen výstavba, někde jsou opravy, rekonstrukce, rozšíření D1 a příprava a tam co studie a balíky dokumentů to miliony € na každý úsek. Probíhá jejich rozdrobování na menší části, takže se to ještě značně prodražuje. Takže to ještě tato kostra se bude stavět dalších 20-30 let. To bohužel. Dříve než za 10 let nebude D1 po Košice respektivě souvislá mezi Bratislavou a Košicemi. R2 se zasekla na vícero místech a i když bude jakkoliv akční nová vláda z jiných stran, tak změnit legislativní proces v souladu s Bruselem je běh na 5-10 let, takže se rychlejšího efektu hned nikdo nedočká. Dočká se jen když se tedy navýší objem peněz do silnic a dálnic, že se jich více opraví do doby než se přesunou peníze do připravených úseků obchvatů a dálnic do výstavby. D3 nebude rovněž dříve. D4 s tunelem Karpaty taky ne. R1 prodloužená přes Nízké Tatry taky ne. R3 snad 1/2 profil souvislý na severu. R4 se zasekne od Prešova na sever, přitom Pobaltí, Poláci a Maďarsko staví tento tah, takže to tam bude náročnější, ale Prešov se řeší. Ale nebude to zkrátka v provozu. R5 nebo R6 nejsou připravené, ale to je otázka priorit vzhledem na délku. R7 se definovala v 90.-tých letech ex století, teprve nyní se staví první úseky a i to formou PPP u Bratislavy. A to tam je ten "tlak" maďarských stran ... R8 se sice zadefinovala, ale ta za 10 let bude mít za sebou 2 základní studie: realizovatelnosti a možná EIA. Všechno bude začaté ale ukončené jen málo co. A proto ponesou hlavní dopravní zátěž i nadále silnice I. třídy jakožto spojnice regionů.

Problémem je a to je jen menší problém, že vícero silnic I. třídy nebo i II. třídy, které spojují jednotlivá okresná města nemají parametry pro toto zařazení. Když tam ta změna kategorie byla, tak normální stát by to do nějakého času přestavěl, ale Slovensko nikoliv. Formálně to je, ale mnohdy bez potřebné šířky a parametrů zákrut a projíždí tudy tranzit a na mapách uprostřed Evropy to je nějak značené, i sem tam platí mýto, ale parametry chybí. Přitom Slovensko není až tak chudá země, ale téměř všechny státní služby jsou silně finančně poddimenzované, 25% peněz sežere sám systém, protože je taková rozdrobenost.

A tohle aby se změnilo musí být vize. A cíle. A ty cíle se musejí plnit přes konkrétní milníky. A ty se musejí definovat. Politici a vlády tady mají být k jejich vyformování a přerozdělení peněz, ale na Slovensku to tak není. Bez základní spolupráce se nedá souvisle systematicky rozvíjet žádná strategie ani dopravní ani energetická. Za to si ale Slovensko může samo za to jaké podmínky si nastavilo a proč si je tak nastavilo to ví ta politická špička.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Výstavba dálnic na Slovensku trvá již 50 let a jejich dokončení je v nedohlednu ... http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=220&t=6566
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Do parlamentních voleb se do provozu dostane jen jeden dálniční úsek :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=220&t=6570

kromě článku ještě mapka slibů a reality

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Majkii mě upozornil na pád zrezlého zábradlí z mostního objektu přímo na trakční vedení železniční tratě. Ano, i v takovém stavu jsou mosty na Slovensku. Nikdo se o jejich stav systematickými prohlídkami nezajímá a neprovádí se ani jen základní údržba obnovy nátěrů ...

https://www.railtrains.sk/modules/xcgal ... ?pid=35004

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od kot »

Nejsem si jistý, že v Česku je stav extra lepší...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

EK odporúča Slovenska zamerať sa na strategické investície a udržateľnosť dopravy :arrow:

EK mluví i o investičním dluhu v celém sektoru.

https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/ek ... t-dopravy/

A to je to, že se 3/4 nových investicí realizuje s EU fondami. Chybí národní zdroje ve větším rozměru, protože národní zdroje směrují na populistické aktivity vlád. Samotné EU nemohou postačovat.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Stav rozestavěnosti

zdroj: ASECAP
701.JPG
701.JPG (67.48 KiB) Zobrazeno 15913 x
701-1.JPG
701-1.JPG (53.5 KiB) Zobrazeno 15913 x
702.JPG
702.JPG (55.55 KiB) Zobrazeno 15913 x
a dále se staví úseky na D4/R7 v rámci PPP u Bratislavy, což je dalších 59 km
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=116&t=4295

Shrnutí:

Takže se stále staví cca. 130 km dálnic a rychlostních silnic.
Letos se má do provozu odevzdat formálně cca. 26 km dálnic, ale pravděpodobně "jen" D1 u Košíc.
V roce 2018 se odezvdalo do provozu 0 km dálnic / rychlostních silnic.
V tomto roce se má rozestavět cca. 46 km dálnic / rychlostních silnic.

tady jsou minulé záznamy: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 75#p177175 (2018, 2016)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

průměrně potřebný čas od rozhodnutí příprav k výstavbě dálničního úseku po jeho odevzdání do provozu dle NDS i s jednotlivými fázemi procesu:

0 - rozhodnutie o výstavbe diaľnice,
9 mesiacov - technická štúdia,
3,4 roka - záverečná stanovisko EIA,
4,6 roka - dokumentácia pre územné rozhodnutie,
5,4 - územné rozhodnutie,
7,2 - dokumentácia pre stavebné rozhodnutie,
8,7 roka - majetkové vyrovnanie,
8,9 roka - stavebné rozhodnutie,
9,5 roka - dokumentácia na ponuku,
10,7 roka - výstavba,
14,2 roka - prevádzka
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od kot »

Pokud jsou takhle čísla "na jedné hromadě", vypadá to sakra drsně. Ale česká průměrná realita bude ještě horší. Mám pravdu ?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

EU podporuje utlmení baní, takže třeba region Horná Nitra, kde se o tom dlouho uvažuje může nakonec získat i veliké peníze z EU zdrojů. Padá částka kolem 2,9 mld. €. Vláda plánuje na základě Akčního plánu Action plan for transition of Upper Nitra coal mining tady zajistit financování cca. 200 projektů a to pak hlavně těch dopravních. Je k tomu několik setkání na úrovni EU a rozvádějí se detailněji plány a zdaleka se to netýká jen nedobudované rychlostní silnice R2, ale i silnic I. třídy a dalších silnic, které mají zlepšit napojení na budovanou R2. R2 samotná pak samozřejmě celý region propojí se zvyškem území. Do regionu tak budou moct přijít nové investice, protože právě ta chybějící páteřní a ve špatném stavu stávající je hlavní brzdou tohoto rozvoje.

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=220&t=6648
https://ec.europa.eu/energy/sites/ener/ ... greece.pdf
https://financialobserver.eu/recent-new ... al-mining/
http://ceec.sk/ppt/Lamackova.pdf
https://www.khl.com/construction-europe ... 48.article
https://bankwatch.org/press_release/slo ... pper-nitra
  • Slovakia to improve road infrastructure in Upper Nitra region

    Slovakia is to invest around €2.9 billion to improve roads in the economically depressed coal-mining region Upper Nitra.

    Work will include upgrades and repairs to 150km of dual carriageways and motorways in order to attract businesses other than those associated with mining which is being gradually closed. The improved road infrastructure will connect existing and planned business and commercial parks and zones, according to local media.

    Towns near the R2 dual carriageway, including Handlova, Novaky and Prievidza, could have by-passes.

    The priority stretch is the R2 inking Ziar nad Hronom and Drietoma and the I/64 road between Zilina and Komarno.

    Nitra, at the foot of Zobor Mountain in the valley of the Nitra River, has a population of about 76,655 and is the fifth-largest city in Slovakia. Many of the communist era industries and manufacturing plants have ceased production and closed. The region is also mountainous lending it tourism development potential.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

z času na čas napíšu stav ... nyní více fakta a prezentovaná realita do blízké budoucnosti:

stav rozestavěnosti je přibližně zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 34#p191334 - na pohled se staví dost, ale mnohé se staví déleji než byl plán a to v řádu mnoha let navíc a ne za právě malé peníze a celkový rozpočet je malý a zavislý hlavně na EU fondech a ty jsou prakticky na 0 (zakontrahované) a do r. 2023 je daleko ...

Dálnice jsou stále hlavně na papíře, to se dočtete zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=220&t=6681 .

o tom jak se staví jinde a jak to jde posledních třeba 10-15 let se dá dočíst v rámci tohoto fóra hodně a je zřejmá jaká je perspektiva do další dekády ... neplatí ani fakt, že rovinaté úseky na jihu budou levné, protože tedy levné na R2 rozhodně nejsou jak se staví obdobné jinde v EU ...

no a pak třeba základní hospodářské informace, které poskytuje samotná SR jiným státům a tady se to pak říká třeba takto pro podnikatele z ČR:
  • Výstavba dálniční a silniční infrastruktury na Slovensku je zajišťována z velké části z eurofondů. Ministerstvo dopravy SR plánuje do roku 2020 začít s výstavbou 90 km dálnic a rychlostních silnic. V roce 2019 se jedná o dva úseky rychlostní silnice R2 mezi Zvolenem a Lučencem, úsek rychlostní silnice R3 na Oravě, severní obchvat Prešova na rychlostní silnici R4 a jižní obchvat Košic a tunel Soroška na rychlostní silnici R2. Dlouhodobou vládní prioritou je dokončení zbývajících úseků dálnice D1 z Bratislavy do Košic v délce 64 km a dokončení dálnice D3 ze Žiliny na státní hranici s Polskem. V havarijním stavu jsou na Slovensku desítky mostů a stovky kilometrů silnic. Vláda vyčlenila na opravy a údržbu silnic 1. třídy v roce 2019 cca 90 mil. euro, což je meziroční nárůst o téměř 40 mil. euro. Hlavními prioritami v roce 2019 jsou obchvaty v Brezně a Šale, dokončení rekonstrukce silnice mezi Turčianskými Teplicemi a Pribovcami a výstavba záchytných parkovišť v blízkosti Bratislavy.
pak třeba se dá podívat na to v provozu je a tady dominuje D1 a tady jsem si dovolil komentář: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 03#p195503 a tady pak sesuv: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 04#p195504

Nepochybně se najdou i světlé chvilky :D , třeba budovaný úsek D1 Budimír - Bidovce jde do finále a prozatím v termínu a možná i dříve. Nebo i elegantně a profesionálně vyřešený kritický stav s tunelem Višňové, kde byl ale špatný výběr hned ze začátku, takže je to jen taková 3- v tom celkovém snažení.

1/2 silnic I. třídy je neúměrně přetížená, v trasách koridorů a E-silnic kde chybějí dálniční tahy a jsou tak i ve špatném stavu, vláda na to najde extra 200 mil. € v +4 letech, to je hezké, ale nestačí to na opravu všech které jsou dnes ve špatném stavu a do té doby další zdegradují, špatně jsou na tom mosty (jak v mnoha dalších státech světa ve vyspělém světě), ale se situace adekvátně neřeší, takže pomalu kraje mají v lepším stavu silnice než je má stát ... ale taky dokdy (daňové úpravy vezmou samosprávám peníze ...)

Železniční doprava prioritou není. Ale i tak si vláda může dovolit vláčky zdarma. Dálnice zdarma nebo busy zdarma již ne. Ty peníze pak chybí v nových kvalitních vlacích nebo na tratích. Údržba je velmi slabá - již prohlídky nestačí a ve výsledku když dojde k stržení vedení tak celé hodiny je i hlavní koridor neprůjezdný. Nikdo nečeká zlepšení, protože nikdo neplánuje tady přidat 2x tolik peněz. A tak je to se vším ... doprava a dopravní infrastraktura se zhoršuje v celkovém hodnocení a nezlepšuje se to v ničem vyjma několik mini- segmentů (bio koridory a značení a nové vlaky). Samotnému procesu výstavby předchází složitá a finančně náročná příprava co je ale i legislativní prostor, který si může SR formovat sama. Neulehčuje to ani stav rozčleněné agendy jednotlivých státních firem. V I větší státy (třeba Maďarsko) mají jednotlivé druhy dopravy rozdělené, ale infrastrukturu má na starost jeden podnik. I silnice, i železnice, i dálnice. Jeden podnik, jeden průzkum dopravy, jedno plánování a navazující výstavba. Kromě Maďarska i Irsko atd. Kromě úspor z provozu to přináší i urychlení přípravy. Stačí chtít, skutečně chtít ... tady sice byla vůle spojit SSC a NDS ale neschopností se to stále nepovedlo. Kdysi chybělo na 60 obchvatů, dnes 134. Nebo problém pociťuje 1,4 mil. obyvatel přímo. A to často stačí postavit 5 km silnice za 20 mil. € a potěší to 12 tisíc obyvatel + tranzit. Není to, protože prý dálnice. Nejsou lepší silnice I. třídy, protože prý dálnice. Nejsou železnice, protože prý dálnice. Pak se ale zjistí, že sice NDS nebude posuzovat jen cenové kriterium ale kvalitu, aby se zamezilo pochybným firmám vyhrávat, ale jiný úřad jménem ÚVO, který nad tím dohledá přinutí NDS znovu něco posuzovat. A tak se nestaví ani to co se tendruje. A tak se něco netendruje 1 rok, ale klidně 2 roky a více. A pak se klidně může změnit nabídka k výstavbě atd. Za tohle nemůže EU, za tohle si může Slovensko samo. Lepší to nebude a následující dekáda nepřinese zlepšení stavu a odrazí se to na životní úrovni. Bez ohledu na to, že se budují složité a drahé úseky za rekordní částky. Ten průběh není jak má být. Konstatuje to mnoho úřadů a zpráv ale náprava se neděje. Rozdrobenost politické scény dává jen malou šanci, že by někdo začal měnit věci systémově. Stavební lobby může zajistit financování ledačeho a taky se ledacos staví, ale SL nenahrazuje systémová opatření, za která je odpovědná vláda. A tady ani jedna nedokázala spojit síly a nastavit jasnou koncepci, kterou by dodržela i ta následující vláda. Logicky to vede k nezpokojenosti obyvatelstva a přibývají blokády silnic, přibývají mosty v havarijním stavu s obcházkami často nad 20 km atd. ... bude rok 2020 a Slovensko nebude mít ani jeden Z-V tah, ani jeden S-J tah, ani okruh kolem hlavního města ani kolem 2. ani kolem 3. největšího města, i když se něco staví ve všech naštěstí ale rokem 2020 nebude tento základ stále zrealizovaný ... základ, protože to je základ a taky se všude dá dočíst "protože my stavíme dálnice"
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 28.7.2021 9:38:11, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Lenny
Autor
Příspěvky: 10773
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Lenny »

Slovensko otestuje vyšší povolenou rychlost. Na dálnici u Popradu půjde jet 140 kilometrů v hodině
Zdroj: https://www.lidovky.cz/byznys/doprava/s ... oprava_ele
Jedná se o úsek od Popradu po tunel Branisko délky 38 km. Hezké, docela jim to závidím.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Tomas Eybl
Příspěvky: 201
Registrován: 30.8.2016 21:30:15

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Tomas Eybl »

Lenny, závidíte jim, že tam můžou částečně dohnat zdržení z Žiliny a Ružomberku? A závidíte Polákům, že evidentně nekontrolují dodržování rychlosti http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... start=1875 (Honzl 22.9. 14:27)?
Rio13zm
Příspěvky: 458
Registrován: 21.1.2015 19:34:41

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Rio13zm »

niekolko fotiek z osadzania znacenia: https://spis.korzar.sme.sk/g/139604/osa ... tml&list=1
Odpovědět

Zpět na „Slovensko“