Elektromobilita

Odpovědět
dd
Příspěvky: 1194
Registrován: 22.6.2010 11:01:06

Re: Elektromobilita

Příspěvek od dd »

Efektivita vlaku spočívá ve 3 hlavních bodech:
1) nízký čelní odpor daný poměrem k délce vlaku, resp. k užitečné hmotnosti
2) nízký valivý odpor daný vztahem ocelové kolo vs. ocelová kolejnice
3) počet strojvedoucích vs. užitečná hmotnost (uvažuji pouze vlak, ne provoz sítě)

Kamion pod trolejí nezíská ani jednu z nich.

Pro srovnání z MHD: trolejbusy jsou považovány za nejdražší druh dopravy (v porovnání s autobusy a tramvajemi).

Jediný efekt bych viděl v tom, že pokud řidiči budou motivováni jezdit pod trolejí, tak budou méně předjíždět. A nám v osobních autech se bude jezdit o něco lépe.
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

Výhoda kamionu je zase:
1) časová flexibilita - kapacita železničních tratí je často vyčerpána, vlaky čekají dlouho na uvolnění koleje
2) vlečka nevede do každé fabriky nebo skladu - zboží se musí překládat a to stojí další náklady
3) v budoucnu budou možná kamiony autonomní

Jedinnou nevýhodou je větší valivý odpor, ale pokud by kamiony byly na elektřinu, tak cena elektřiny za km je v celkových nákladech malá.
Trolejbusy musí být nyní pod napětím celou cestu a udržování trolejí stojí peníze. V tomto případě jsou troleje jen na části cesty.
Nicméně vše je ve fázi testování. Hybridních kamionů je minimum. Teoreticky by to fungovat mělo, ale je možné, že to někdo dělá jen z důvodů dotací a celý projekt půjde do háje.
Kubajsu
Příspěvky: 1308
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Kubajsu »

Tohle je myslím (na rozdíl od osobáků) slepá ulička. Tedy v případě kamionu jedoucího přes půl Evropy. Pro tenhle režim moc lepších věcí, než naftový motor pracující skoro neustále v režimu optimální účinnosti asi vymyslet nejde...
Snad jedině, že by se elektřina někdy vyráběla extrémně levně a byly velké přebytky, ale to v blízké budoucnosti určitě nehrozí.
mstitek
Příspěvky: 336
Registrován: 15.8.2017 22:28:46

Re: Elektromobilita

Příspěvek od mstitek »

V Austrálii jsou docela oblíbené road trainy. Prostě hodně dlouhej náklaďák. Něco podobného by se dalo udělat i s tímhle.
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mike »

kapacita tratí je vyčerpána, protože vlaky nejezdí ve vláčku jako kamiony
jsou okamžiky, kdy na kolejích třeba 5min nevídíte žádný vlak
to se na D1 nestane
leda v případě kalamitního sněhu ;)
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od P_V »

Kubajsu píše:TPro tenhle režim moc lepších věcí, než naftový motor pracující skoro neustále v režimu optimální účinnosti asi vymyslet nejde...
Jde, například jaderný reaktor/solár/větrník napájející ten kamion po drátech, zatímco start-stop diesel je celou dobu vypnutý.
Mike píše:jsou okamžiky, kdy na kolejích třeba 5min nevídíte žádný vlak
a) Vlaky jezdí různou rychlostí. Aby projel rychlejší, nesmí se před ním courat pomalejší, a to je těch pět minut. I víc.
b) Horší flexibilita. Vlaky mají různou prioritu, musejí dodržovat jízdní řád. Když nastane zpoždění, má pak dispečer dilema, jestli čekat, nebo to přeuspořádat ale s rizikem, že to rozhází ještě víc. Zatímco auta to neřeší, jedou když se tam vmáčknou.
c) Režijní časové nároky ve stanicích. Postavení cesty - bezpečné přestavení výhybek na jinou kolej, včetně bezpečnostních časových rezerv, trvá taky docela dlouho a během té doby nic neprojede.
Geo
Příspěvky: 800
Registrován: 11.5.2009 11:06:39

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Geo »

krtek700 píše: A eGolf je postaven na této vyvíjené platformě? Nebo hodnotíte potenciál automobilky podle "zkoušky" a je Vám úplně jedno jejich první čistě elektrické auto, které ukáže, jak na tom jsou.
Tak clovek se snad nemusi drzet uplne pri zemi v tehle hospodske debate. Takze je mi uplne jedno, ze je to jejich prvni elekromobil. Preci jen jen je to automobilka se snad stoletou tradici. Tak bych ocekaval, ze prijde s necim poradnym. Meli by na to mit lidi, zkusenosti a prostredky. Ale mozna je cely eGolf jen fake pro zelene mozky, aby je nechali v klidu.

No a pak si prectu clanek plny hezkych vzletnych frazi, ale nova platforma tady zatim neni. Tezko rict jaka bude, protoze v clanku toho mnoho konkretniho neni. Atp.
krtek700 píše: Ta druhá část je už úplný bizár. Když VW koupí nějakou automobilku, která to už bude umět děla, tak je integruje do vývoje koncernu a budete mít auto se znakem VW. Nebo máte prostě VW za blbce a prostě jenom doufáte, že Vaše "hypotéza" vyjde.
I letma zkusenost s automotive rika, ze ten zkonstnately moloch neni schopen pohybu, natoz rychleho pohybu. Zato je dobry v pomalem valeni dopredu. Odtud zadne inovace neprijdou (ne centralni tablet na kterem posadka vozu bude moct hrat hada, az ji dojdou baterky mezi klicove inovace nepocitam). A ja si furt myslim, ze jsou pro prosazeni EM potreba.

Tudiz, bud nekho koupi. Ne celou automobilku, ale spis nekoho, kdo jim doda nejake klicove soucasti. Pak uz to snad dokonce doklepou. Nebo proste se pomalym valenim nakonec k tem EM taky dostanou, ale na spici jejich vyvoje bych je neocekaval tak jako tak.
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Elektromobilita

Příspěvek od krtek700 »

Geo: Ono to tak trochu souvisí s místními EU předpisy, různými kvótami atd. Potřebovali mít jistotu, že dokážou plnit limity jakkýmkoli autem, stejně jako je plánuje plnit Škoda třeba pomocí Citigo, ale vymýšlí, komu to nacpat, protože nepředpokládají dostatečný zájem. Navíc má VW díky tomu spoustu zkušeností, infrastury, zkušenosti pro prodejce, servisáky atd. atd.
Mně skoro přijde, že jste byl bezmezný fanoušek VW, koupil jste si eGolf a stál za prd, tak jste zanevřel. Nikdo si ho kupovat nemusí, ale spousta lidí si ho určitě rádo koupilo. Co je na něm tedy tak hrozného?

V první části tvrdíte, že po stoleté automobilce chcete zázraky v elektro a v druhé části, že velké automobilky nejsou toho schopny(nebo zase jen VW). Automobilku nemusí nikoho kupovat, může si vybudovat svoje vlastní oddělení. Trochu mi příjde, že Vás překvapuje fakt, že zaměstnanci, co vyvíjí spalovací auta nejsou z ničeho nic schopni postavit super elektro.
Geo
Příspěvky: 800
Registrován: 11.5.2009 11:06:39

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Geo »

Bohuzel prebytecnym milionem na eGolf jsem nikdy nedisponoval, a asi nikdy disponovat nebudu :lol:
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Elektromobilita

Příspěvek od krtek700 »

Geo píše:Bohuzel prebytecnym milionem na eGolf jsem nikdy nedisponoval, a asi nikdy disponovat nebudu :lol:
A jel jste vůbec někdy tím autem?
miho
Příspěvky: 244
Registrován: 6.6.2010 16:23:33
Bydliště: Spořilov

Re: Elektromobilita

Příspěvek od miho »

Budoucnost elektromobilů, obzvláště pak nákladních, je ve vodíku jako nosiči energie. Baterie i troleje je slepá cesta a má význam jen u speciálů s krátkým dojezdem.
dd
Příspěvky: 1194
Registrován: 22.6.2010 11:01:06

Re: Elektromobilita

Příspěvek od dd »

Anonym píše:Výhoda kamionu je zase:
1) časová flexibilita - kapacita železničních tratí je často vyčerpána, vlaky čekají dlouho na uvolnění koleje
2) vlečka nevede do každé fabriky nebo skladu - zboží se musí překládat a to stojí další náklady
3) v budoucnu budou možná kamiony autonomní

Jedinnou nevýhodou je větší valivý odpor, ale pokud by kamiony byly na elektřinu, tak cena elektřiny za km je v celkových nákladech malá.
Trolejbusy musí být nyní pod napětím celou cestu a udržování trolejí stojí peníze. V tomto případě jsou troleje jen na části cesty.
Nicméně vše je ve fázi testování. Hybridních kamionů je minimum. Teoreticky by to fungovat mělo, ale je možné, že to někdo dělá jen z důvodů dotací a celý projekt půjde do háje.
Ale ty vyjmenované výhody už má kamion dnes, s dieselem. Ty přidáním dodatečného elektropohonu nezíská.

Nebo jinak: těžko budou kamiony efektivnější, když to nevychází u trolejbusů, které jezdí na relativně krátké trase neustále dokola (nižší investice do infrastruktury) a navíc nemusí tolik řešit užitečnou hmotnost.

1) Kamiony mají omezenou maximální hmotnost. Jakékoliv dodatečné zařízení přímo snižuje užitečnou hmotnost kamionu. Pro kamion bude mít sestava pantograf, měnič, elektromotor, možná převodovka, silová kabeláž, atd. minimálně 1 tunu. Dopravcům, kteří alespoň občas vozí plně naložené auto se to nevyplatí.

2) Trolej na krátkém úseku je neefektivní - kamion kvůli tomu musí vozit druhý pohon na zbytku trasy. Buď potřebujete baterii a to je na tahání naloženého kamionu delší vzdálenosti s dnešními technologiemi nesmysl. Anebo dráty na významné části trasy. A to už bude drahé jak investičně, tak provozně.

3) Naložený kamion má spotřebu průměr 30-40 litrů nafty, v plynulém provozu na dálnici 30 lze. To je cca 8 Kč za km (bez DPH). Krátký 12m elektrobus mívá spotřebu okolo 1-1,2 kWh/km v běžném provozu (poloprázdný, lehčí). Naložený kamion bych odhadoval okolo 2-3 kWh/km minimum. Pak záleží na ceně elektřiny. Buď bude úspora minimální (při krátkém úseku s trolejí) nebo bude cena dotovaná. No a pokud by se to snad masově rozšířilo, tak by taky mohla být zatížená spotřební daní jako nafta.

4) Naftový motor zvládne dnes opravit servis v každém městě. Na elektro 600-750 V bude třeba úplně jiný servis.

Podle mne je to bez pomoci dotací nebo zákazem/znevýhodněním nafty anebo nějaké převratné technologie baterií/výroby elektřiny jen slepá větev. Uvidíme časem.
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

dd píše: Ale ty vyjmenované výhody už má kamion dnes, s dieselem. Ty přidáním dodatečného elektropohonu nezíská.

Nebo jinak: těžko budou kamiony efektivnější, když to nevychází u trolejbusů, které jezdí na relativně krátké trase neustále dokola (nižší investice do infrastruktury) a navíc nemusí tolik řešit užitečnou hmotnost.

1) Kamiony mají omezenou maximální hmotnost. Jakékoliv dodatečné zařízení přímo snižuje užitečnou hmotnost kamionu. Pro kamion bude mít sestava pantograf, měnič, elektromotor, možná převodovka, silová kabeláž, atd. minimálně 1 tunu. Dopravcům, kteří alespoň občas vozí plně naložené auto se to nevyplatí.

2) Trolej na krátkém úseku je neefektivní - kamion kvůli tomu musí vozit druhý pohon na zbytku trasy. Buď potřebujete baterii a to je na tahání naloženého kamionu delší vzdálenosti s dnešními technologiemi nesmysl. Anebo dráty na významné části trasy. A to už bude drahé jak investičně, tak provozně.

3) Naložený kamion má spotřebu průměr 30-40 litrů nafty, v plynulém provozu na dálnici 30 lze. To je cca 8 Kč za km (bez DPH). Krátký 12m elektrobus mívá spotřebu okolo 1-1,2 kWh/km v běžném provozu (poloprázdný, lehčí). Naložený kamion bych odhadoval okolo 2-3 kWh/km minimum. Pak záleží na ceně elektřiny. Buď bude úspora minimální (při krátkém úseku s trolejí) nebo bude cena dotovaná. No a pokud by se to snad masově rozšířilo, tak by taky mohla být zatížená spotřební daní jako nafta.

4) Naftový motor zvládne dnes opravit servis v každém městě. Na elektro 600-750 V bude třeba úplně jiný servis.

Podle mne je to bez pomoci dotací nebo zákazem/znevýhodněním nafty anebo nějaké převratné technologie baterií/výroby elektřiny jen slepá větev. Uvidíme časem.
Trolejbusy sice jezdí na relativně krátké trase neustále dokola, nicméně intezita je často 100 vozidel denně oproti více než 10000 kaminonů denně na nejvytíženějších dálnicích. Tj intenzity i 100x větší. Infrastruktura se navíc buduje na dálnici lépe než ve městě.
1) Zapoměl jste ještě na baterii, nicméně hmotnost se elektropohonu a pantografu se ve váze kamionu zhruba 15 tun skoro ztratí. Musk chce elektrické kamiony jen na baterie, tam by baterie musela vážit mnoho tun.
2) Pokud by v kamionu byla malá baterka schopná se rychle nabíjet (kapacitně třeba jako má osobák Tesla), tak kamion chvíli jede pod trolejemi a dobíjí baterii. Třeba 10 km troleje + nabíjení a dalších 40 km baterie, potom bude následovat zase úsek s dobíjením. Navíc ušetříte hmotnost pohonných hmot.
3) Spotřeba bude nižší než 2-3 kWh/km. Městský autobus má větší spotřebu než kamion. U benzínu a osobáků zhruba platí, že 1 litr benzínu = 3 kWh. U nafty to bude více. Spotřebu bych tedl odhadl zhruba poloviční. Spotřební daň na elektřinu je nesmysl, tady stačí vhodně nastavit mýto.
4) Kamiony na troleje by přibývaly postupně a s nimi i servisy.
dd
Příspěvky: 1194
Registrován: 22.6.2010 11:01:06

Re: Elektromobilita

Příspěvek od dd »

ad 1) Neztratí. Kamiony mají celkovou hmotnost omezenou - podle typu a podle země. Pokud se zvýší hmotnost pohonu, musí se o stejnou výši snížit užitečná hmotnost. Jestli dnes uveze kamion cca 25 t nákladu, tak by to s tímto systémem bylo pod 24 t. To je zhoršení efektivity o 4% - trvale, na celé trase, při každé jízdě, ne jen pod trolejí. S baterií ještě násobně více.

ad 2) To není s dnešními technologiemi možné. Reálné maximum jízdy pod trolejí ku jízdě na baterii je dnes okolo 1:1. Při rychlosti 85 km/h ujede kamion 10 km za 7 minut. Za tu dobu opravdu nedobijete baterii na dojezd dalších 40 km. To máte nabíjecí proud cca 420 kW na kamion při spotřebě 1 kWh/km. A samozřejmě se zase snižuje užitečná hmotnost.

ad 3) Máte pravdu, na udržení konstantní rychlosti již rozjetého vozidla to bude méně. K daním - pokud by skutečně došlo k zamýšlenému cíli - snížení spotřeby nafty - tak by došlo ke snížení daňových příjmů, které by bylo nutné něčím nahradit.

ad 4) Pořád je to další systém navíc s naprosto odlišným způsobem údržby/oprav. Servis spalovacích motorů je rozšířený i kvůli automobilům. Toto má blíž k tramvajím.
mstitek
Příspěvky: 336
Registrován: 15.8.2017 22:28:46

Re: Elektromobilita

Příspěvek od mstitek »

Anonym píše: 2) Pokud by v kamionu byla malá baterka schopná se rychle nabíjet (kapacitně třeba jako má osobák Tesla), tak kamion chvíli jede pod trolejemi a dobíjí baterii. Třeba 10 km troleje + nabíjení a dalších 40 km baterie, potom bude následovat zase úsek s dobíjením. Navíc ušetříte hmotnost pohonných hmot.
Tohle nedává vůbec smysl. Je lepší hnát elektřinu přímo ze sběrače do motoru než přes baterku. Baterka nemá 100% účinnost, takže tím akorát budou vznikat ztráty.
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

dd píše:ad 1) Neztratí. Kamiony mají celkovou hmotnost omezenou - podle typu a podle země. Pokud se zvýší hmotnost pohonu, musí se o stejnou výši snížit užitečná hmotnost. Jestli dnes uveze kamion cca 25 t nákladu, tak by to s tímto systémem bylo pod 24 t. To je zhoršení efektivity o 4% - trvale, na celé trase, při každé jízdě, ne jen pod trolejí. S baterií ještě násobně více.

ad 2) To není s dnešními technologiemi možné. Reálné maximum jízdy pod trolejí ku jízdě na baterii je dnes okolo 1:1. Při rychlosti 85 km/h ujede kamion 10 km za 7 minut. Za tu dobu opravdu nedobijete baterii na dojezd dalších 40 km. To máte nabíjecí proud cca 420 kW na kamion při spotřebě 1 kWh/km. A samozřejmě se zase snižuje užitečná hmotnost.

ad 3) Máte pravdu, na udržení konstantní rychlosti již rozjetého vozidla to bude méně. K daním - pokud by skutečně došlo k zamýšlenému cíli - snížení spotřeby nafty - tak by došlo ke snížení daňových příjmů, které by bylo nutné něčím nahradit.

ad 4) Pořád je to další systém navíc s naprosto odlišným způsobem údržby/oprav. Servis spalovacích motorů je rozšířený i kvůli automobilům. Toto má blíž k tramvajím.
1) Máte pravdu, že dojde ke zhoršení efektivity. Nicméně jestli kamion uveze 24 nebo 25 tun je celkem nepodstatné, důležitejší je, že je to ekologické a provoz výrazně levnější.
2) To závisí i nyní na velikosti baterie. Tesla slibuje supercharger s výkonem 350 kW a to je pro osobáky. Kamion může mít větší baterii než má osobák Tesla, takže i baterie fyzicky zvládne rychlejší dobíjení.
Ohledně kapacity v troleji, ta záleží na délkách úseků a množství měníren.
3) Místo daní z PHM stačí udělat mýto nebo vybrat daně někde jinde, můžete se zeptat Venezuely Maláčové, určitě bude mít spoustu nápadů.
mstitek píše: Tohle nedává vůbec smysl. Je lepší hnát elektřinu přímo ze sběrače do motoru než přes baterku. Baterka nemá 100% účinnost, takže tím akorát budou vznikat ztráty.
Ekonomičtější je oželet několik procent ztráty přes baterku než natahat dráty přes všechny dálnice.
mstitek
Příspěvky: 336
Registrován: 15.8.2017 22:28:46

Re: Elektromobilita

Příspěvek od mstitek »

Anonym píše:
mstitek píše: Tohle nedává vůbec smysl. Je lepší hnát elektřinu přímo ze sběrače do motoru než přes baterku. Baterka nemá 100% účinnost, takže tím akorát budou vznikat ztráty.
Ekonomičtější je oželet několik procent ztráty přes baterku než natahat dráty přes všechny dálnice.
To se bude muset udělat stejně. Nemá moc smysl mít pokryto jenom kus dálnice.
dd
Příspěvky: 1194
Registrován: 22.6.2010 11:01:06

Re: Elektromobilita

Příspěvek od dd »

Snížení užitečné hmotnosti je velice podstatné. Málokdo vozí poloprázdné kamiony. Většina dopravců se snaží jezdit naložených do plna, buď na objem nebo na hmotnost. V těchto případech na stejný objem nákladu potřebujete více jízd, více kamionů, více řidičů, více energie (po většinu cesty nafty), více pneumatik, více brzdových destiček (a prachu z nich), atd. Nemluvě o plnějších silnicích.

Dokud se systém výrazně nerozšíří (osobně tomu nevěřím), půjde celá ekologie do kopru už jen kvůli tomu, že se bude na většině cesty tahat ta tuna mrtvé váhy navíc naftou.

Baterie v kamionech jsou při dnešní úrovni technologie nesmysl.

Pro rychlonabíjení z troleje nevyjde fyzika. Pokud uvažujeme, že na vytížených úsecích projede 1000 kamionů za hodinu, tak by jich na 10 km úseku bylo v jednom okamžiku najednou připojených 115. Pokud by všechny kamiony měly odebírat trvale vyšší stovky kW, tak na frekventovaných úsecích nebude 600 V systém stačit, anebo by musely být měnírny na každém kilometru.

Jeden z "triků" jak prodloužit životnost baterií je takový, že ve skutečnosti se málokdy využívá kapacita baterií naplno. V osobních autech to nevadí, málokdo využívá elektromobil trvale na dlouhé trasy. Ale v kamionech by se vámi navrhovaným způsobem využívala plná kapacita několikrát denně. A pak by životnost baterie dramaticky klesla.
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mike »

Anonym píše:...
Kamion může mít větší baterii než má osobák Tesla, .
kam byste ji proboha dal ?
viděl jste někdy tahač ?
nemyslím s návěsem, ale samotný tahač
tak leda místo těch 300ltr nádrží
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

mstitek píše: To se bude muset udělat stejně. Nemá moc smysl mít pokryto jenom kus dálnice.
Pokud to splní účel - kamiony na elektřinu, tak to smysl má.
dd píše: Pro rychlonabíjení z troleje nevyjde fyzika. Pokud uvažujeme, že na vytížených úsecích projede 1000 kamionů za hodinu, tak by jich na 10 km úseku bylo v jednom okamžiku najednou připojených 115. Pokud by všechny kamiony měly odebírat trvale vyšší stovky kW, tak na frekventovaných úsecích nebude 600 V systém stačit, anebo by musely být měnírny na každém kilometru.

Jeden z "triků" jak prodloužit životnost baterií je takový, že ve skutečnosti se málokdy využívá kapacita baterií naplno. V osobních autech to nevadí, málokdo využívá elektromobil trvale na dlouhé trasy. Ale v kamionech by se vámi navrhovaným způsobem využívala plná kapacita několikrát denně. A pak by životnost baterie dramaticky klesla.
Tak bude prostě více měníren, třeba po kilometru, pokud tam bude jezdit tolik kamionů. Nicméně bude nutná nějaká komunikace mezi kamionem a daným úsekem. Může nastat situace, kdy by stáli kamiony těsně za sebou a pokud by všechny nabíjeli, tak by to síť nezvládla. Bude tam muset být možnost ovlivnit nabíjení na dálku pro daný kamion.
Současné baterie se nejméně ničí při nabití 20-70%. V tomto rozmezí se také nejrychleji dobíjí. V dobíjecím úseku by se baterie dobíjela v rozmezí 20 až 70%, tak by se omezilo i opotřebení baterie. Také je možné použít baterie LTO, které mají životnost až 10 tisíc cyků a rychleji se dobíjí, bohužel jsou těžší.
Rozhodně mi troleje připadají rozumější než to co navrhuje Musk - jejich Semi s dojezdem až 800 km. Taková baterie by vážila i 4 tuny.
dd
Příspěvky: 1194
Registrován: 22.6.2010 11:01:06

Re: Elektromobilita

Příspěvek od dd »

Kdo by to zaplatil? Zkrátka je to drahé řešení se spoustou nevýhod. Ale ať to někdo zkusí (a řekne nám "Tak tudy ne, pánové"). Hlavně ať nám to pak nenutí politicky, když to nevyjde ekonomicky.

K bateriím. Vaše čísla nejsou správně. Li-Ion i LTO klesá životnost přímo úměrně míře vybití. Nejvíce cyklů vydrží, pokud budete využívat jen 1% jejich kapacity. Pak ale vozíte přehnaně drahou a velkou baterii. Nabíjecí proud je naopak nepřímo úměrný, takže úplně vybitá baterie se bude nabíjet nejvyšším proudem (rychle) a ten bude postupně klesat. Proto se začal uvádět čas nabití do 80%, protože pak už to jde výrazně pomaleji.

Mimochodem, uvádíte baterie LTO s životností 10.000 cyklů. Ale ani to není nijak moc, pokud uvažujete dobíjení několikrát denně. I kdyby to bylo např. 10 km pod trolejí a 20 km na baterii (dnes nereálné), tak to je 1 cyklus 30 km. Životnost baterie při plném využití by byla 300.000 km. To je tak 2,5 roku. Ano, životnost baterie se počítá do poklesu kapacity na 80%, takže půjde používat i poté. Ale budou se zhoršovat i další parametry. Tudy cesta nepovede.
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

Některé LTO mají životnost i 30000 cyklů:
https://winston-battery.en.made-in-chin ... ttery.html

Baterie nemusí být jen na jeden cyklus 30 km, ale může třeba na 50 i více km. Nicméně nyní je to celkem jedno, v současných testovacích kamionech mají nějaké malé málo kapacitní baterie a celý projekt s trolejemi jde pomalu. Za pár let mohou být baterie lepší.
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Jo, za pár let bude už fúze, takže nebude problém ani se zdrojem 8-)
R48 -> D48 se podařilo!
Geo
Příspěvky: 800
Registrován: 11.5.2009 11:06:39

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Geo »

krtek700 píše:
Geo píše:Bohuzel prebytecnym milionem na eGolf jsem nikdy nedisponoval, a asi nikdy disponovat nebudu :lol:
A jel jste vůbec někdy tím autem?
Kamarad to auto ma k dispozici, takze mohu srovnavat marketingove libive kecy a realitu. Mimochodem vysla dalsi varka PR. ID3 je mozne si predobjednat. Vratna zaloha 25.000 CZK. PRedpokladane datum 2020. Konfigurace a finalni podoba neznama. Skoro si rikam, ze se VW inspiroval nekde v USA. Mozna zacne taky prodavat plamenomety :)
Kubajsu
Příspěvky: 1308
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Kubajsu »

miho píše:Budoucnost elektromobilů, obzvláště pak nákladních, je ve vodíku jako nosiči energie...
To je zejména ekonomický nesmysl. V současnosti, kdy je vodík v zásadě odpad z chemického průmyslu, to možná vychází. Ale do budoucna, pokud by se uvažovala výroba elektrolýzou, vychází účinnost přenosu energie elektrárna-auto někam pod 40%. Tj. polovina toho, co u baterií, nehledě na násobně větší problémy při distribuci. Ztráty při uskladnění jsou prakticky podobné jako u baterií, spíš větší (chlazení nádrží + samovolný únik)...
Odpovědět

Zpět na „Vozidla - technika“