(SK) S novou trasou obchvatu Zvolena R2 nikdo nesouhlasí

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) S novou trasou obchvatu Zvolena R2 nikdo nesouhlasí

Příspěvek od Diaľničiar »

S novou trasou nikto nesúhlasí. Každý z iného dôvodu.

ZVOLEN. Obchvat Zvolena, ktorý sa mal začať stavať v roku 2021, je, zdá sa, v nedohľadne.

Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila pred rokom súťaž na projektovú dokumentáciu pre územné rozhodnutie, v ktorom počíta so severným variantom.

Projektant teraz začiatok úseku posunul, križovatka s napojením na rýchlostné cesty R1 a R2 má byť pri Kováčovej.

„Pre pripomienky Sliača, ktoré hovorili o obmedzení rozvojových zámerov na juhu územia, zadala NDS zhotoviteľovi projektovej dokumentácie pokyn, aby preveril posun trasovania na začiatku úseku,“ potvrdila hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Navrhované riešenie predloží diaľničná na ministerstvo životného prostredia formou „oznámenia o zmene navrhovanej činnosti“.

„Po vydaní rozhodnutia vo veci bude možné určiť ďalší postup a časový harmonogram prípravy. Začiatok výstavby bude závisieť od ukončenia procesu prípravy a zabezpečenia finančného krytia,“ doplnila Michalová.

Pôvodne sa mal obchvat pripájať na sliačskej križovatke. Návrh projektanta však neuspokojil ani Sliač, ani Zvolen. A nesúhlasí ani Kováčová.

Návrat do bodu nula

Nová trasa podľa občianskeho združenia Obyvatelia pre Sliač nerieši ich výhrady. „Trváme na tom, že akýkoľvek obchvat Zvolena musí ísť mimo katastrálneho územia Sliač,“ povedal predseda združenia Bohumír Tarnoci s tým, že je to spoločné stanovisko združenia aj mesta.

Dôvodom je podľa neho stále trvajúce riziko ohrozenia podzemných vôd.

„Úpravu trasy podmieňuje nový hydrogeologický prieskum aj proces EIA, teda posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Celý proces prípravy sa tak odhadom predĺži minimálne o jeden rok,“ okomentoval mestský poslanec Peter Košík, ktorý je predsedom petičného výboru za urýchlenú výstavbu obchvatu severom.

„Budeme trvať na pôvodnej severnej trase obchvatu, na ktorú je už spracovaný aj posudok EIA. Ak sa bude nanovo posudzovať nová trasa, vrátime sa na začiatok do roku 2006. Do bodu nula,“ doplnil.

Dve mimoúrovňové križovatky

S odmietavým stanoviskom sa pripája Kováčová. „Je to nešťastná alternatíva, ktorá výrazne ovplyvní život ľudí v našej obci,“ okomentoval starosta Kováčovej Ján Izrael.

„Podľa pôvodného návrhu bola križovatka umiestnená medzi Kováčovou a Sliačom a bola na neutrálnom území. Teraz k jednému už existujúcemu mimoúrovňovému križovaniu pri Kováčovej navrhujú ďalšie. Obidva sa majú ešte prepojiť. Vzniká tu obrovská spleť ciest, ktorú naši ľudia nazvali príznačne mega križovatkou,“ podotkol s dôvetkom, že obec zaťaží nielen zvýšený hluk z dopravy, ale aj exhaláty.

„Viac splodín sa vytvára pri spomaľovaní či zrýchľovaní auta, a práve to sa bude diať na križovatkách pri našej kúpeľnej obci,“ zdôraznil.

Ján Izrael: Celý dopravný uzol je veľký ako tretina našej obce

Projektanti, ktorí pripravujú projekt na obchvat Zvolena pre územné rozhodnutie, posunuli začiatok úseku na rýchlostnú cestu R1 pod križovatku v Kováčovej.

Za križovatkou má trasa podľa tohto návrhu smerovať východne a v lokalite Arboréta Borová hora sa napojiť na pôvodnú trasu severného (hnedého) variantu.

„Úpravou sa vychádza v ústrety požiadavke mesta Sliač, ale zároveň sa problém presúva do bezprostrednej blízkosti našej obce. S nami pritom túto alternatívu nikto

neprerokoval,“ povedal starosta Kováčovej Ján Izrael s tým, že nová trasa môže negatívne ovplyvniť rozvoj výstavby v juhozápadnej časti obce, v časti nad bývalým roľníckym družstvom.

Oficiálne stanovisko

O nedávnom rokovaní diaľničiarov a projektanta so zástupcami miest Zvolen a Sliač, na ktorom predstavili nový návrh trasy, Kováčová informáciu nemala, preto sa ho ani nezúčastnila.

S novou alternatívou severného obchvatu nesúhlasí ani obecné zastupiteľstvo, ktoré už prijalo uznesenie v tomto zmysle, a stanovisko zaslali aj Národnej diaľničnej spoločnosti.

Starosta pripomenul, že s takouto križovatkou ich územný plán ani nepočíta. Na rozdiel od cyklistickej cestičky, ktorá má prepojiť Kováčovú so Zvolenom. Teraz je v kolízii s koridorom navrhovanej trasy R2.

O rešpektovanie trasy cyklocesty však žiadala Kováčová diaľničiarov už pred dvomi rokmi, keď sa mala vyjadriť k pôvodným, vtedy štyrom návrhom obchvatu Zvolena.

Niekoľkokilometrová obchádzka

Križovatka by mala stáť zhruba dvesto metrov od obytných domov. „Celá spleť ciest vytvára dopravný uzol, ktorý je veľký ako tretina zastavaného územia našej obce. S tým nebudeme nikdy súhlasiť,“ podotkol Izrael.

Finančne je to podľa neho veľmi drahá alternatíva. Pre vodičov na trase Banská Bystrica – Košice sa navyše vytvára približne dvojkilometrová obchádzka, keď ich cesta navedie najskôr ku Kováčovej.

Obec už dnes počíta so zvýšenou intenzitou dopravy na priľahlej rýchlostnej ceste R1. Dve mimoúrovňové križovatky vo svojej blízkosti považuje za „nepredstaviteľné riešenie“.

„Bránime sa rovnako, ako sa bráni Zvolen a Sliač. Obidve mestá rýchlostnú cestu zo svojich území vytláčajú. Aj my zdôrazňujeme negatíva, ktoré môžu z projektu vyplynúť pre našu obec,“ doplnil Izrael.

https://myzvolen.sme.sk/c/22127549/obch ... uacie.html
Zamčeno

Zpět na „2019 Svět“