Prešov

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Prešov

Příspěvek od Diaľničiar »

Prešovskí poslanci schválili návrh na nákup vozidiel pre MHD :arrow:

http://www.transport.sk/spravy/10315-pr ... e-mhd.html

*investice: 12 mil. €
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Prešov

Příspěvek od Diaľničiar »

Kdysi dávno ještě na SK dálničním fóru jsem psal, že dojde doba a najednou se tam bude stavět jak D1 tak R4, no a tato doba nastala. 3. největší město si dozajista zaslouží. Stavební procesy a příprava jsou zkrátka tam. Nezdá se to, ale Prešov získává jak JZ tak S obchvat. Východní varianta je dobrá tak pro tranzit S-J, co je stále ještě slabo využiváná trasa. Z hlediska územnosti se nedal očekávat jiný variant. Samozřejmě, debaty k úsekům bych vedl tam, ale dopravně to Prešov zásadně ovlivňuje. Po dobudování projektu Nábrežná komunikácia jsou D1 a R4 maximem možného. A jak jsem psal tehdy, že to bude stát v rozmezí 20-30 mld. SKK tak i to se naplní.

D1 ... http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=202&t=1712
R4 ... http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=216&t=6180

Zajímavostí je, že tunely jsou jak na D1 tak na R4. Na všech etapách. Již nyní bez II. etapy R4 stavební náklady atakují 0,5 mld. €. R4 se přitom staví ze státního rozpočtu.

Tak se stalo, že i Prešov již bude vidět dálnice. Již delší čas v kraji a již i v centru kraje. Zda-li to je brzo nebo pozdě je těžko říct. 15-20 let o tom psát je dost, samozřejmě ještě lépe že co jsem psal to i je. (a to je jedno jestli to jsou úseky na D1 nebo R1, R2 nebo D3 atd. kde ten vývoj je jak uvedu bez ohledu na to co kdo si myslí) :idea:

Kdyby byl státní rozpočet větší pro výstavbu dálniční sítě, tak by se již stavěla i II. etapa R4 v Prešove, stejně jak rozšiřovala D1 u Bratislavy, R3 na Orave která je rovněž odkládáná snad záměrně, více úseků na R2 atd., protože budovat dálniční síť za 2 mld. € na 7 let je velmi slabé. PPP to o 50% vylepšuje, ale je to málo. Dopad to pak má na všechno; od rozvoje hodpodářství přes sociální status obyvatelstva, rozvoj služe až po mobilitu obyvatelstva a příjmy samospráv.

Industrializace východního Slovenska je evidentní a tyto páteřní stavby tady mají dávno stát. Řešit se mohla os R4 na Polsko, silniční os na Bardejov, na Sabinov, v rámci kraje k památkám a do okresných měst. Na to ale nejsou zdroje jak na státní tak krajské úrovni. Proto bohužel je úbytek obyvatelstva z Prešovského kraje největší za posledních 20 let (v historii).

To jsou ty souvislosti.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Prešov

Příspěvek od kot »

První optimistické kroky začaly s nábřežní komunikací /že to ale trvalo než byla zprovozněna/ a odstraněním "slavného" prešovského semaforu. Teď je výhled více než optimistický. Už se moc těším až si projedu nové prodloužení D1. :D
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Prešov

Příspěvek od Diaľničiar »

Ano, NK jsem i opomněl. Již i to byl úspěch, ovšem s velikým omeškáním.

Prešov požaduje rozšířit Solivarskou ulici, župa má plán :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=220&t=6654

*jde o tah z centra na východ směrem na Vranov nad Topľou a Košice najednou
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Prešov

Příspěvek od Diaľničiar »

U města Prešov se staví historicky nejsložitější křižovatka. Setkají se zde dálnice, rychlostní silnice, silnice I., II. i III. třídy.

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=220&t=6748
https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clan ... y-d1-a-r4/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Prešov

Příspěvek od Diaľničiar »

Do Bratislavy cesta ďaleká, priďaleká :arrow:
https://zurnal.pravda.sk/neznama-histor ... pridaleka/

*tohle je hezký článek, který rozepisuje historii proč je na tom Prešov a region kraje na tom tak jak je a jak se to de facto mění až poslední dekády, i když právě v nich je tady nezpokojenost s rozvojem :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Prešov

Příspěvek od Diaľničiar »

Na hlavnom ťahu cez Prešov uviedli do prevádzky križovatku, rekonštrukcia stála sedem miliónov eur :arrow:
https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/na ... ionov-eur/

Rekonštrukcia križovatky na uliciach Levočská a Obrancov mieru stála 7 miliónov eur a financovaná bola z európskych fondov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Prešov

Příspěvek od Diaľničiar »

Stav výstavby tunelů na D1 a R4 v Prešove (06/2020)
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=222&t=6984

V Prešove se staví jak D1, tak R4. Jak jsem já před opravdu mnoha lety na vícero místech psal i říkal, že se tady jednou rozjede výstavba obou obchvatů v nákladech tehdy za 20 mld. SKK, tak se stalo. A nutno říct, že se stalo dobře. Tohle tady vkládám takový společný článek, protože jináč je informací v daných vláknech přiměřeně.

Již to není o Nábrežnej komunikaci, ale o opravdových obchvatech. Formuje se i 2. úsek v rámci R4, blíží se tendr: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=222&t=7022 .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Prešov

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem pročetl, aktualizoval několik informací a odkazů, nic nebylo potřebné zcela odstranit.

Taky tady nemám prakticky co napsat. Pokud bych měl charakterizovat vývoj dopravy města za dobu samostatního státu, tak se naplnila moje slova o tom, že tzv. Nábrežná komunikácia se bude protahovat (což se i stalo z mnoha důvodů) a relativně odkládáná realizace D/R se dovrší do bodu stejné přípravy a realizace najednou jak D1 tak R4 a budou to stavby odhadem za 20 mld. SKK s tím, že rozhodně se jejich realizace dostane k období 2020. To se prakticky naplnilo a výhodou pro město byla po dost dlouhou dobu kvalitní MHD a relativní "úpadek", čímž nebyla silná motorizace. Tento aspekt již až tak neplatí a navíc stoupá tranzit přes sídliště.

D1 Prešov, západ - Prešov, jih je ve výstavbě a brzo bude odevzdán do provozu; http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=202&t=1712 .

Po dokončení tohoto obchvatu v rámci D1 bude Prešovský kraj napojen dálnicí D1 jak na sousední Žilinský kraj, tak na sousední Košický kraj. Tím se celkově zceluje vícero tahů v širším regionu. Se souvislým spojením s hlavním městem se v rámci D1 nedá počítat do konce této dekády, ale to pozitivní na tom je, že brzdou nebude Prešovský kraj (vyjma 1 tubus tunelu Branisko).

R4 Prešov severní obchvat je rozdělen na víc částí a dlouhou dobu tady byla "hádka" nové krve se starší o to, v jakém provedení má být obchvat budován. Řeknu to na rovinu, linie, která to uhrála s plným profilem to celou dobu stavěla do pozice buď takhle nebo pak nijak (na rozdíl od nesmyslů kolem 1/2 profilu) a účelem bylo aktivizovat populaci města, což se taky povedlo. Výstavba R4 ve své II. části měla osud nejistý, ale důležité je, že R4 jako celek byla úspěšně protlačená do realizace a z celé severní části se tlačí na prešovský plný profil. Pro město to má zásadní význam na další dekády, tato doba výstavby D/R tady již nebude v rámci silniční infrastruktury po dobu dalších 30+ let opakována. Budou se rozvíjet nyní silniční osi I. třídy a bude se modernizovat železnice, ale to již nejsou svým významem stavby celostátního významu, nýbrž nadregionálního a regionálního. Brzdou provozu je pak samotné těleso dálnice, protože kým v Žilinském kraji je vedená dálnice často v tunelech, tak zde v regionu Popradu vede často v oblastech, které zvykne silně zafoukat, ale to je již jiná debata.

Obchvaty města Prešov se dokonce dostávají do některých textů písniček poslední doby. :)

PROGRAM ROZVOJA MESTA PREŠOV NA ROKY 2015 – 2020 S VYHĽADOM DO ROKU 2025:
https://www.presov.sk/prm-presov-2015-2020.html

Pro lepší vnímání silniční sítě přikládám odkaz na mapu silnic v této oblasti:

https://www.cdb.sk/sk/Vystupy-CDB/Mapy- ... resov.alej
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Prešov

Příspěvek od Diaľničiar »

Lepší zákres silniční sítě města Prešov ohledně projektu s tzv. Nábrežnou komunikáciou, tedy od 07/2017 do provozu uveden nový úsek silnice I/68A Prešov odb. Škultétyho - ZVL, který odlehčil dopravu ve městě.
Pre.JPG
Pre.JPG (273.81 KiB) Zobrazeno 7120 x
křižovatka I/68A x I/20 , č. 3722A018
Pre2.JPG
Pre2.JPG (151.34 KiB) Zobrazeno 7120 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Prešov

Příspěvek od Diaľničiar »

Prešov chystá rekonštrukciu viacerých mostov, v pláne je aj výstavba novej cyklolávky :arrow:

https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/pr ... yklolavky/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Prešov

Příspěvek od Diaľničiar »

V návaznosti na výše uvedené se dnes začala rekonstrukce mostu na Škultétyho ulici.

Lokalita pro představu ZDE

Bez této rekonstrukce by se musel omezit trvalým způsobem provoz pro vozidla. Náklady vyjdou na 1,7 mil. € bez DPH. Práce provede Eurovia.

Rekonstrukce si vyžádá větší omezení, více informací pak v článku: https://transport.sk/spravy/cestna-dopr ... v-presove/

Tyto práce jsou v kooperaci s navazujícím mostem na ulici Jána Pavla II.

Jde o důležitou spojnici státních silnic č. 68 a 20, proto se tomu ve měste s regionem věnuje velká pozornost, viz i o něco výše v tématu přiložené mapy.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Prešov

Příspěvek od Diaľničiar »

Ve městě Prešov se dnes staví severní obchvat R4, 1. úsek ze dvou a v rámci tohoto probíhá překládka silnice I/68 v délce 1,7 km, která bude 4- pruhová. V provozu je již v 1/2 profilu.

NDS přidala sérii fotek z výstavby 1. úseku:

https://www.facebook.com/pomoc.na.dialn ... x62FrspHFl

ĎALŠÍ MÍĽNIK NA PREŠOVSKEJ R4 SPLNENÝ – DOPRAVU SME PRESMEROVALI NA NOVÚ TRASU :

https://ndsas.sk/press/press-narodna-di ... novu-trasu

Jedná se o přeložku silnice I/68 v délce 1,7 km, která je prozatím v 1/2 profilu.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Prešov

Příspěvek od Diaľničiar »

Společnost Bosch při Prešove zaměstná 4 tis. lidí. Bude tam vyrábět motory do elektro kol.

https://www.aktuality.sk/clanok/JeM5CQF ... ard-sulik/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Prešov

Příspěvek od Diaľničiar »

jak se staví nové ulice u nového obchvatu R4:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Prešov

Příspěvek od kot »

"Za chvíli" bude z polí ráj developer/a/ů a z "konce světa" sídliště rodinných domků...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Prešov

Příspěvek od Diaľničiar »

Ano, já to ukázal záměrně, ostatně s výstavbou (nejen) dálnic a dopravních tepen souvisí mnoho dalších rozvojových územních aktivit. Tak odjakživa generuje silniční výstavba další zástavbu kolem. Obchvaty a dálnice pak přinášejí logistická centra, průmyslové parky. Tudíž další rozvoj, další daně, další práce ... a potřeba dalších dopravních řešení. :P (ovšem běžně za další cyklus, 20-30 let) Na tomto principu vyrostl západní svět a dnes reaguje většina center Afriky, Asie ... o tom to je, že přinesu to zboží z polí na světové trhy, že přinesu lidem práci, protože dálnice je magnet. Dokud je to nejrychlejší nejpraktičtější přeprava a to ta po zemi jednoduše je, tak silniční liniová stavba je magnetem pro rozvoj. Ležet u ní je rozhodně benefit; dopravní dostupnost na vzdálenější trhy a stejně tak lokální obsluha.

Ostatně, jak si mnoho lidí myslí, že postavim silnici a je vyřešeno. :) Faktem je, že neustále stoupá motorizace a další zástavba kolem. Problémem Slovenska a větší části ČR je ale to, že se jaksi ty silnice moc nestaví. Jen se o nich píše a řeší se, jestli to postavit nebo ne. Tím se akumuluje investiční dluh. V globalizovaném světě, resp. i v rámci Evropy se ale nelze izolovat až tak snadno jak by si kdo představoval, takže tím, že se staví málo, tím se situace zhoršuje.

Proto je dokázán ten efekt výstavby: 40% se vrátí během 2 let v rámci všeobecné investice a daní. Až se trasa zaběhne, stoupnou na ní intenzity, stoupne zájem kolem (ty další investice), tak se vrátí dalších 20%. A jsme na 60% do 10 let. I těch 20% by samo o sobě bylo hezkých, protože co až tak z hlediska celé společnosti opravdu přináší takovou návratnost? (sektor vzdělání a vědy s výzkumem, otázní ale je jestli stačí horizont 10 let). Jen nesmí ta stavbs být nadhodnocená - což často na Slovensku bohužel je. Z poloviny pro nesmysly a z poloviny "protože mafie". Tam pak je ta návratnost nižší, resp. pomalejší - protože se staví neefektivně v rámci území.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Prešov

Příspěvek od Diaľničiar »

Uzávěrka Solivarské ulice se prodloužila na neurčito, důvodem jsou komplikace při výstavbě mostu :arrow:

https://sita.sk/nasadoprava/uzavierka-s ... vbe-mosta/
  • Rekonstrukční práce na mostě přes potok Sekčov na silnici III. třídy na Solivarské ulici se týkají mostního objektu o délce více než 55 metrů a přilehlého 160 metrového silničního úseku. Prešovský samosprávný kraj (PSK) projekt realizuje přes Integrovaný regionální operační program . Celkově zde proinvestuje 3,13 milionu eur.
Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Prešov

Příspěvek od kot »

Problémy jsou na každém "rohu" v SR stejně jako v ČR. Nihil novum sub sole...
Odpovědět

Zpět na „Slovensko“