Pákistán

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pákistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 21.5 se odezvdalo do provozu prvních 50 km na Swat Motorway. Jde o S-J dálnici východně u Peshawar v provincii Khyber Pakhtunkhwa. Úsek jde od M1 MÚK (Karnal Sher) do Katlang. Ve skutečnosti se v tento den odevzdalo do provozu jen 14 km a dalších 36 km pak začátkem léta. Zdroj: https://tribune.com.pk/story/1715503/1- ... ersection/

Dne 26.5. se odevzdalo do provozu prvních 36 km na dálnici M5. Úsek jde od Multan do Shuja´abad a je prodloužením M4. Zdroj: http://www.radio.gov.pk/26-05-2018/pm-i ... -m-5-today

Dne 28.5. se do provozu dostávají 2 úseky 2 dálnic: 22 km na M4 mezi Gojda a Toba Tek Singh a 166 km na M3 mezi Sharaqpur a Rajana. Zdroje a více informací: https://www.thenews.com.pk/print/322292 ... ened-today , https://nation.com.pk/28-May-2018/pm-to ... -motorways .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pákistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 2.2. se do provozu dostal 62 km dlouhý úsek na dálnici M4 mezi Gojra a Shorkot. Jde o součást China-Pakistan Economic Corridor (CPEC).

Zdroj: https://www.dawn.com/news/1461698/gojra ... way-opened
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pákistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 31.3. se do provozu dostalo 230 km dálnice M3. Dálnice spojuje Lahore a Abdul Hakeem. Je v parametrech 6-pruhu.

Zdroj: http://www.radio.gov.pk/30-03-2019/laho ... on-march31
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pákistán

Příspěvek od Diaľničiar »

k výše uvedenému jedno video:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pákistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Na Swat motorway se dne 3.6. odevzdal do provozu poslední úsek. Je v délce 31 km mezi Katlang a Chakdara. Tady je uvedení ostatních úseků do provozu: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 24#p170424 . Dálnice Swat jde od M1 po údolí řeky Swat.

https://www.pakistantoday.com.pk/2019/0 ... -tourists/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pákistán

Příspěvek od Diaľničiar »

projekt na NH-70 Rakhi Gaaj :arrow:



Obrázek

*zásadní upgrade složitého horského přechodu
*jde o vylepšení silnice, kterou tady budovala ještě Británie v 19. století
*trasa je součástí China-Pakistan Economic Corridor (CPEC), a proto se jí dostalo pozornosti
*silnice sestávala se 7 těžkých zákrut, díky kterým se prošlo přes pohoří
*k výstavbě se použila japonská technologie ocelových mostů, která se v Pákistánu použila vůbec prvně v historii; upgrade si vyžádal 8 takových mostů, které prodlužují tyto zákruty; na 33 km upgradu se postavilo 8 mostů v celkové délce 1,5 km
*na financování se podílela i JICA (Japan International Corporation Agency)

https://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=2116110
66311731-2709539445745514-2076398619241480192-n.jpg
66311731-2709539445745514-2076398619241480192-n.jpg (64.19 KiB) Zobrazeno 15356 x
Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pákistán

Příspěvek od Diaľničiar »

doplnění k 19.10.: dálnice je hotová, ale je tady odklad zprovoznění údajně kvůli tomu, že jí podstatní mírou financovala Čína a ta tady chce mít grandiózní ceremoniál; zprovoznit se má do konce roku: https://www.pakistantoday.com.pk/2019/0 ... a-opening/

pro provoz osobních vozidel je odevzdaná do užívání k 7.11.: https://timesofislamabad.com/07-Nov-201 ... ct-of-cpec

Dnem 13.9. je v provozu celá 392 km dlouhá dálnice M5 Multan - Sukkur. Je v parametrech 6-pruhu a je součástí S-J dálničního komplexu napříč státem. Jak jsem psal ve vláknu, že se v 05/2018 odevzdalo prvních 36 km v úseku Multab - Shuja´abad, tak ani to nebylo v provozu kompletní. Nyní je ale celý tah v provozu; prozatím pro osobní vozidla.

Zdroje: https://propakistani.pk/2019/09/13/mult ... r-traffic/ , https://www.dawn.com/news/1504924/nha-o ... rway-today, https://www.urdupoint.com/en/pakistan/m ... 10458.html



Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 9.11.2019 16:54:17, celkem upraveno 3 x.
Důvod: aktualizace stavu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pákistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 27.10. se odevzdal do provozu 35 km dlouhý úsek na dálnici M4 mezi Abdul Hakim a Khanewal. Tím se dokončila dálnice mezi Lahore / Islamabad a Multan.

lokalita: https://www.openstreetmap.org/?mlat=30. ... 37/71.9817

Zdroj: https://www.radio.gov.pk/27-10-2019/m-4 ... or-traffic
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pákistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 18.11. se do provozu dostal 51 km dlouhý úsek na dálničním tahu E35 Hazara Motorway. Jde o Shaq Mashood do Manshera.

Zdroj: https://www.radio.gov.pk/18-11-2019/pm- ... ject-today

trasa: https://i.imgur.com/mcq5ynj.jpg
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Pákistán

Příspěvek od Aram96 »

Kamery, váhy, odpočívky, 6-pruhů, dokonce obchody a kanceláře na dálnici .. tady by se mělo ŘSD učit :lol: (vtip, ale určitě by se našel někdo, kdo by si to mohl myslet ..)
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pákistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 10.1. se odevzdal do provozu 1. úsek na tahu M11 Lahore - Sialkot Motorway. Úsek jde od Lahore Bypass po Muridke a má délku 22 km.

lokalita: https://www.openstreetmap.org/?mlat=31. ... 56/74.3297

Zdroj: https://www.pakistantoday.com.pk/2020/0 ... commuters/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pákistán

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pákistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 18.3. se do provozu dostávají zvyšné části na tahu Lahore - Sialkot Motorway nebo M11. Jde o S-J dálnici. Oficiální ceremoniál byl zcela zrušen pro pandemii koronaviru.

mapa: https://www.openstreetmap.org/?mlat=32. ... 41/74.3829

Zdroj: https://www.samaa.tv/news/pakistan/2020 ... fic-today/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pákistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací.

Za poslední dekádu se rozsah populace zvětšil ze 180 na 222 mil. (+23%)

Mapa hlavních silnic:
pa1.JPG
pa1.JPG (259.94 KiB) Zobrazeno 10847 x
Další mapy:
image2015-1-21 12_39_0.png
image2015-1-21 12_39_0.png (238.07 KiB) Zobrazeno 10847 x
plán ze začátku minulé dekády
plán ze začátku minulé dekády
image2015-1-21 12_39_6.png (448.84 KiB) Zobrazeno 10847 x
Silniční doprava je dominantním typem přepravy v zemi. Podílí se z 91% na přepravě osob a až 96% na přepravě nákladu. Pákistánská páteřní státní silniční síť je zesilněná o realizaci dálniční sítě, která má zajistit plynulost dopravy v rámci státu. V roce 2019 bylo v zemi celkem 264 000 km silnic, z čeho bezmála 190 000 km bylo se zpevněným povrchem. V roce 2010 tady bylo 259 tisíc km a v roce 1997 to bylo 230 tisíc km. Lze tedy pozorovat nárůst silniční sítě. Mezičasem Pákistán pochopil, že bez výstavby zkapacitněných tahů to vzhledem k růstu populace a ekonomice již nepůjde (v roce 1997 se vypracoval první záměr) a tak se vydal i touto cestou, o čemž jsou adekvátní informace ve fóru a právě na přelomu dekád se odevzdává do provozu stále více km dálnic.

Síť National Highways spravuje stát přes silniční úřad pod ministerstvem dopravy. Tato silniční síť zahrnuje 12 700 km a spojuje nejvíce osídlené regiony a města. Nejdůležitější jsou hlavní tahy: Grand Trunk Road, Indus Highway, Karakoram Highway a Makran Coastal Highway. Všechny se značí písmenem "N".

Pákistán původně plánoval dálniční síť o rozsahu 2734 km. Dálnice se nestaví tak, že by se zkapacitňovala síť státních silnic. Rozsah státních silnic byl donedávna jen 9000 km. Později původní síť dálnic posilnil o dalších asi 1500 km. Dálniční program se jako agenda začlenil do státního silničního úřadu.

Síť dálnic (motorways), rychlostních silnic (expressways) a státních silnic (national highways) je v tom celkovém rozsahu 12,7 tis. km z té celé silniční sítě 264 tisíc. Tedy jen kolem 4,6% z celé silniční sítě, ale na této délce se odehrává 80% provozu z celé silniční sítě.

V provozu bylo k 03/2020 cca. 1950 km dálnic. To ovšem nedává pohled na zkapacitněné tahy, protože jsou tady i dualizace silnic atp. Takové číslo, které by ale bylo aktuální jsem nenašel a tady i období posledních 5 let hraje velký význam, tak snad později bude i upřesnění celé klasifikace federálních tahů.

Development of National Road Infrastructure formou PPP; 08/2020:

http://nha.gov.pk/wp-content/uploads/20 ... ucture.pdf
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pákistán

Příspěvek od Diaľničiar »

extra příspěvek k dálniční a hlavní silniční síti, kterého obsah již do výše uvedeného příspěvku pro zachování přehlednosti nedávám

tady jsem dával upgrade silnice NH-70: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 49#p193449

no a tady jsou záběry na tuto strategickou silnici, když se po lockdownu otevřela ekonomika, tak to tam ještě nebyl takový provoz:
p2.JPG
p2.JPG (107.49 KiB) Zobrazeno 10845 x
p3.JPG
p3.JPG (118.74 KiB) Zobrazeno 10845 x
V 07/2020 se do provozu dostal úsek Mansehra - Thakot na tahu Hazara Motorway. Délka úseku je 80 km.
pa4.JPG
pa4.JPG (121.35 KiB) Zobrazeno 10845 x
Pákistán vnímá státní silnice i jako obranný prvek státu. Stejně jak mnoho dalších států a v 10/2020 se uskutečnila jedna akce ...


Tak to je přibližně to nejdůležitější, co se stalo od jara 2020.

Stav hospodářství:

*HDP v roce 2019 dosáhlo úrovně 278 mld. USD a letos bude v přibližně stejné úrovni (v r. 2010 to bylo o 100 mld. USD méně)
*nezaměstnanost je kolem 4,5% (+0,5% proti r. 2019)
*vládní dluh byl v roce 2019 v úrovni 85% HDP

Rozpočtům se věnovat nebudu vzhledem na federální a další členění by to odběhlo od účelu fóra.

Tady je dokument k rozvoji státu: http://www.na.gov.pk/uploads/1591967333_830.pdf

Kde lze vyhledat pojmy jako motorway, expressway atd. a lze pochopit, co se plánuje stavět, protože jsou na to vyčleněné peníze. Já se pak budu v dalším období věnovat tomu co se kde otevře do provozu aneb když bude čas, tak i něco navíc.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pákistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Před 2 týdny byla inaugurována 38,5 km dlouhá Malir Expressway v Karáčí: https://gulfnews.com/world/asia/pakista ... 1.76104041

https://i.imgur.com/REbmcSV.jpg
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pákistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Hakla - Dera Ismail Khan Motorway aneb M14 se má 25.10. inaugurovat. Jde o skoro 300 km dálnice.

https://nation.com.pk/28-Sep-2021/pm-to ... next-month
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pákistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Diaľničiar píše:Hakla - Dera Ismail Khan Motorway aneb M14 se má 25.10. inaugurovat. Jde o skoro 300 km dálnice.

https://nation.com.pk/28-Sep-2021/pm-to ... next-month
Nepovedlo se a 5x se již přeložilo. Nejnovější termín je na 12/2021.

Jak je uvedeno v článku níže, tak na trase chybí ČSPH, policie ... proto silniční úřad již od 06/2021 váhá s odevzdaním do provozu. Všechno je již v realizaci. Tak uvidíme, jestli se to povede otevřít.

https://tribune.com.pk/story/2330789/di ... d-schedule

Dálnice je v provozu. Ovšem její oficiální otevření se uskuteční později.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 14.12.2021 11:34:16, celkem upraveno 1 x.
Důvod: doplněn obsah
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pákistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Pákistán odklepl projekt výstavby okruhu kolem Rawalpindi. (asi 2 mil. lidí)

Obchvat vyjde na 139 mil. USD a spojí N-5 u Baanth s M-2 u Thalian. Na trase bude 6 nadjezdů ve smyslu "flyover", 10 mostů nad trasou obchvatu a 3 MÚK. Zlepší se tak napojení s New Islamabad International Airport. :idea:

Projekt byl dlouhá léta plánován, ale taky vyvolával otázky ve smyslu opravdové potřebnosti a přínosů. Nyní jej schválila hlavní vládní strana a nařídila ekonomické komisi začlenit jej do finančního rámce.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pákistán

Příspěvek od Diaľničiar »

East Bay Expressway ve Gwadar se dnem 3.6. odevzdal do provozu. Jde o investici ve výši 180 mil. USD, přičemž dálnice spojuje hlubokomořský přístav ve Gwadar s N-10. Ve městě žije asi 90 tis. obyvatel.

foto: https://dailytimes.com.pk/909253/gwadar ... om-may-16/

https://twitter.com/i/web/status/1532775270524063744
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pákistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Pákistán se logicky soustřezuje na Čínu a Afghánistán

Pákistán plánuje sérii dopravních infrastrukturních projektů. Vláda formuje balík prací ve výši 3,6 mld. USD a hodlá s nimi podpořit program jménem CAREC; Central Asia Regional Economic Cooperation. A to především:

*pokračovat v rozvoji China-Pakistan Economic Corridor (CPEC)
*dále podpořit posun Khyber Pass Economic Corridor (součástí je i AFG-PAK dálnice; Peshawar - Kabul - Dushanbe Motorway )
*nové silniční spojení pro přístav Gwadar (přístav podporuje Čína pro export její produktů, proto se taky zlepšuje dopr. spojení s Čínou)
*zaplatit přípravné studie, studii realizovatelnosti pro novou rychlostní silnici, která spojí Pákistán s hranicemi Afghánistánu u Ghulam Khan

Jde tedy o to, že Khyber Pass Economic Corridor počítá s dálnicí, která je delší dobu prioritní, ačkoliv na straně Afghanistánu se s vypětím sil ze západu sotva zrealizovala nová silnice, ale je částečně dualizovaná; http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 35#p230335 .

Kdežto nová trasa, o které se uvažuje do budoucna leží o něco jižněji. :idea: A tato nová trasa, která se zkapacitní, tak může odlehčit přetíženou hlavní os Kábul - Peshawar - Islamabad.

Dovolím si mapu širších vztahů pro lepší orientaci:
004.JPG
004.JPG (116.54 KiB) Zobrazeno 3906 x
Interaktivní mapa dálnic (motorways):
005.JPG
005.JPG (39.62 KiB) Zobrazeno 3906 x
Tuto mapu sem nedávám jenom tak, protože z Quetta je ve směru na Afghánistán zase dualizovaný tah směrem na Kandahár: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 40#p239840 .

Takže tady vznikají do budoucna min. 3 přechody, které mohou být zkapacitněné. A v obou státech postupně bude probíhat realizace dualizací a nové výstavby. Pákistán je delší dobu ideologicky spjatý s Afghánistánem a je v jeho zájmu svého souseda v dobrém posunout a spíš stabilizovat, než se na něj dívat seshora. Asfghánistán pro svůj rozvoj potřebuje kapacitní silnice a napojení k oceánu ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pákistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Pákistán informoval, že je v zemi již (2022) síť státních silnic a dálnic v délce 14 480 km. Proti roku 2020 je to narůst o 1780 km. Značí to, že tempo výstavby se zdynamizovalo o 150%. Nejvíce vytížené tahy jsou zároveň dálničními nebo jináč zkapacitněnými a probíhá rozsáhlá výstavba těchto upgradů jak jen to jde, i za pomoci Číny, PPP nástrojů a vládních výdajů. Cílem je spojit státními silnicemi nejvíce osídlená města a regiony. Nejdůležitější jsou hlavní tahy: Grand Trunk Road, Indus Highway, Karakoram Highway a Makran Coastal Highway. Všechny se značí písmenem "N". Na začátku vlákna je seznam. Původně bylo v zemi asi 9 000 km těchto silnic, přičemž jejich stav již nebyl nejlepší. Stát se zaměřuje i na jejich rekonstrukce, když je již třeba modernizuje.

Pákistán původně plánoval dálniční síť o rozsahu 2734 km. Dálnice se nestaví tak, že by se zkapacitňovala síť státních silnic. Rozsah státních silnic byl donedávna jen 9000 km. Později původní síť dálnic posilnil o dalších asi 1500 km. Dálniční program se jako agenda začlenil do státního silničního úřadu. Je to důležité, že dálnice jdou ve zcela nové linii.

Rozsah státních silnic činí jen asi 5% celkové délky silniční sítě, ale odehrává se na ní 80% "dopravních výkonů", průměr za osoby/náklad.

V provozu bylo k 03/2020 cca. 1950 km dálnic. V tomto roce je jich již asi 3000 km. Tedy asi 1/5 státních tahů. Dálniční program se realizuje od roku 1997.

Pákistánský výkonný výbor Národní ekonomické rady (ECNEC) stanovil rozpočet na ambiciózní program prací na rozvoji dopravní infrastruktury, který přesahuje částku 1,9 mld. USD.

Dva klíčové silniční projekty, které mají být provedeny v rámci programu, jsou pro dálnici Hyderabad - Sukkur (300 km) a přivaděč pro dálnici Lahore - Sialkot.

Hyderabad - Sukkur bude dálnice M6 a bude prodloužením již hotové 400 km dlouhé M5 Multan - Sukkur: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 46#p195546 . Takhle vzniká "páteřní" tah celého státu. Dálnice H-S je maximální dálniční priorita státu. Část H-S se má dokončit v roce 2024. :idea:

Lahore - Sialkot je asi 100 km dlouhá dálnice M11, která je provozu. Je to takový výběžek ke Kašmíru od hlavní osi. Pákistán chce nyní postavit další odbočku z tohoto tahu, která bude jednou napojená na Lahore - Sialkot a sice 4- pruh po Narang Mandi - Kartarpur. I tento projekt má být hotov do 3 let. Mapa pro lepší orientaci:

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pákistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Jaderná velmoc se šestou největší armádou na světě je na pokraji bankrotu a její měna se každý den znehodnocuje o jedno procento. Co se stane s globální bezpečností?

Věděli jste, že země s 222 miliony obyvatel, což je přibližně tolik jako Německo, Francie, Itálie a Španělsko dohromady, je na pokraji bankrotu? Řeč je o Pákistánu, zemi, která má šestou největší armádu na planetě a významný jaderný arzenál a donedávna byla považována za jeden z těch rozvíjejících se trhů, které byly motory globálního růstu.

Co se stalo se zemí, která zápasila s chudobou, korupcí, terorismem a negramotností, ale přesto na několik let fascinujícím tempem zvyšovala střední třídu? Pákistánská měna má právě za sebou nejhorší období za posledních dvacet let.

Tato záplava otevřela otázku, zda si Pákistán dokáže udržet svou devizovou (vnější) likviditu. Odhaduje se, že půjčka MMF ve výši 1,2 miliardy dolarů nebude stačit na splacení pákistánské hromady nedoplatků splatných do konce roku. Třeba připomenout, že Srí Lanka v květnu zbankrotovala kvůli směšným veřejným politikám týkajícím se zahraničního dluhu, ale velikost Pákistánu, jakož i jeho strategická poloha jsou takové, že důsledky jeho bankrotu mohou být mimořádně závažné nejen z hlediska jiné „rozvíjející se trhy“, ale také globální bezpečnost. Pákistán má tradici politické nestability, je etnicky a jazykově velmi různorodý a je dokonce poněkud děsivé představit si, že by v této zemi narůstalo napětí v případě, že by bankrot vedl ke zhoršení standardů. A bude.

Je obtížné přesně odhadnout, jaké jsou procentuální šance na bankrot Pákistánu. Ratingová agentura Fitch snížila rating Pákistánu ze stabilního na negativní s komentářem o "výrazném zhoršení vnější likvidity a finančních podmínek Pákistánu". Podle Fitch devizové rezervy Pákistánu letos klesly ze 16 miliard USD na 10 miliard USD, což odpovídá měsíčním závazkům.

Pákistán kromě devalvace zatěžuje také inflace. Pro problémy s likviditou zrušily dotace na energie, a tak došlo k silnému zdražování. Stejně jako většina světa je i Pákistán pod tlakem všeobecného trendu zvyšování cen až do začátku války na Ukrajině. Analytici Moody's už varují před rostoucí politickou volatilitou. Je Pákistán sud prášku, jakým se ukázala Srí Lanka?

V západních liberálních demokraciích občané většinou velmi špatně chápou dluhová dramata, kterým čelí velké rozvíjející se trhy, což je celkově mnohem větší globální problém než napjatá situace v EU. Zatímco mnozí v EU naříkají, protože například mírné zvýšení úrokových sazeb Evropské centrální banky o 0,5 procentního bodu zvýší výnosy 10letých dluhopisů nestabilní Itálie na více než 3,5 procenta (zatímco Němci jsou na úrovni 1,2 procenta), Pákistán už nyní zaznamenává výnosy více než 13 procent ze svých 10letých dluhopisů! Je to Pákistán, který je skutečně zatížen enormními náklady na refinancování dluhu, ne Itálie či jiné země PIGS, které se těší relativně vysoké životní úrovni.

Zatímco prezidentka Evropské centrální banky Christine Lagardeová nesměle útočí na inflaci (která je v mnoha členech eurozóny ve dvouciferném pásmu) mírným zvýšením úrokových sazeb o polovinu (0,5) procentního bodu, celá řada rozvíjejících se trhů se horečně snaží držet hlavu nad vodou kvůli rostoucím nákladem na půjčky.

Stručně řečeno, evropské fiskální "drama" jednotlivých členů v důsledku skutečného zvýšení nákladů na půjčky, viděné z perspektivy mnoha velkých rozvojových zemí, je obvykle přemožením bohatých zemí. A není třeba zapomínat, že celá eurozóna je ve vztahu k méně rozvinutým částem světa dosti nereálná, pokud počítá se snížením energetické závislosti na Rusku sáhnutím po africkém plynu a ropě.

Problém s tímto kolonizačním názorem je, že množství afrických zemí ještě musí vyvinout energetickou infrastrukturu, která umožní úplnou elektrifikaci, a tato infrastruktura bude vyžadovat velké množství (afrických) zdrojů energie. Proč by velké části Afriky měly být bez elektřiny, aby Evropané mohli dovážet ropu a plyn?

Ghulam Rasool, AFP
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pákistán

Příspěvek od Diaľničiar »

Pákistán –1300+ mrtvých, 33 milionů postižených nejhoršími povodněmi za deset let

27.8.2022

Katastrofální záplavy nadále způsobují rozsáhlé ničení v Pákistánu, kde je nyní podle vlády postiženo 33 milionů lidí. Situace se pravděpodobně v následujících dnech zhorší. a byla vydána varování před stoupající hladinou řek Indus a Kábul.

Nedá se to všechno vypsat, takže jen v bodech.

*povodeň je nejhorší za 10 let na celonárodní úrovni a z hlediska postižených regionů nejhorší v historii
*na potřebnou rekonstrukci poškozené infrastruktury bude muset vláda vynaložit min. 10 mld. USD
*na základní práce prozatím vláda uvolnila 50 mil. USD
*více než 1 mil. lidí je bez domova - potřeba trvalejších stanových městeček
*zničeno je na 1/4 mil. domů
*vážně poškozeno je na 1/2 mil. domů

o jaké oblasti nejvíce jde:
Obrázek

Monzun přinesl srážky, které překračují průměr o 200% až 800%.
Pod vodou se ocitla plocha o rozloze asi 60 tis. km2; 7% rozlohy státu.



Do záchranných prací u vyprošťování osob uváznutých na nedostupných místech asistovala armáda. Bohužel, ani té se nevyhla tragedie, když došlo k havárii vrtulníku. Není jasné, jestli nebyl sestřelen. Vede se vyšetřování o této verzi a o verzi špatného počasí.

Situace je tady špatná delší dobu, protože monzun je samozřejmě dlouhodobější záležitostí. Trvá od poloviny 6. měsíce, špatná byla koncem 07/2022.

Celonárodní katastrofa byla horší v roce 2000, když zemřelo 2000+ osob.

Pákistán požádal o mezinárodní pomoc prostřednictvím vlády a hlavního velitele armády.

*Světová banka uvolnila 350 mil. USD, SAE materiál za 100 mil. USD
*reagovalo několik desítek států, které odesílají různorodou materiální pomoc
*ze soukromých firem Apple daruje 160 mil. USD + materiál na obnovu
*OSN seskládá 160 mil. USD od států

Ani veškerá dosavadní oznamená pomoc nevyřeší ani jen ty stany pro obyvatelstvo.

Pomoc, včetně potravinové bude akutně potřebovat 7 mil. lidí.

:o Scenic Karakoram Highway Closed After Devastating Floods
https://propakistani.pk/2022/09/02/scen ... ng-floods/



za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pákistán

Příspěvek od Diaľničiar »

plánovaný dálniční megaprojekt jde do výstavby

Tady jsem mj. rozepsal plánovaný projekt dálnice Sukkur - Hyderabad: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 27#p257827

Italská stavební společnost má pracovat na dálnici Sukkur-Hyderabad (M-6) v pákistánské provincii Sindh se dvěma místními společnostmi.

Pákistánské federální ministerstvo komunikací a poštovních služeb schválilo udělení zakázky konsorciu Techno. To zahrnuje dvě místní firmy Techno a ACC a také italskou stavební společnost Cooperativa Muratori e Cementisti (CMC) di Ravenna. Dohoda se týká výstavby dálnice Sukkur-Hyderabad (M-6) v pákistánské provincii Sindh.

Jedná se o megaprojekt zahrnující tři pruhy v v každém směru jízdy a bude dokončen za 30 měsíců.

Při této příležitosti federální tajemník pro komunikaci a předseda Národního dálničního úřadu (NHA) kapitán (R) Muhammad Khurram Agha uvedl, že 15 mimoúrovňových křižovatek, jeden velký most na řece Indus, 19 nadjezdových mostů, 82 mostů na vodních tocích a šest nadjezdů bude postavena na této 306 km dlouhé dálnici. Řekl, že projekt dálnice Sukkur-Hyderabad (M-6) je posledním chybějícím úsekem dálnice Peshawar-Karachi (PKM), jejíž výstavba poskytne dálniční zařízení mezi Karáčí a Péšávarem. :ok:

Řekl, že podél této dálnice bude také vybudována obslužná komunikace v délce 61 km. Uvedl, že tato dálnice bude stát více než 307 miliard rupií. (to je dnes asi 1,4 mld. €) Rychlostní limit na této dálnici bude 130 km/h a zázemí obslužných ploch a odpočívadel na obou stranách dálnice bude k dispozici ve vzdálenosti každých 50 km. Tato dálnice povede přes Jamshoro, Hyderabad, Matiari, Benazirabad, Nowshehro Feroze, Khairpur a Sukkur, což povede k hospodářskému a sociálnímu rozvoji v těchto oblastech.

https://pakobserver.net/sukkur-hyderaba ... 30-months/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Asie“