MÚK Zbraslav (D0×D4)
Re: MÚK R1×R4
Co třeba udělat radost Junovi, použít echt německé názvosloví a pojmenovat MÚK "Praha - uzel Jih".....
Re: MÚK R1×R4
Ten název by lidi spíše mátl než usnadňoval orientaci. To by pak jedině chtělo v tomto směru překopat názvosloví a zvykli bysme si.Michal R píše:Co třeba udělat radost Junovi, použít echt německé názvosloví a pojmenovat MÚK "Praha - uzel Jih".....
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: MÚK R1×R4
A nebo rovnou udělat radost Tachovovi s názvem "Kreuz Prag-Süd", samozřejmě v modré tabuli .Michal R píše:Co třeba udělat radost Junovi, použít echt německé názvosloví a pojmenovat MÚK "Praha - uzel Jih".....
Ale vážně: Moje teorie je, že MÚK Zbraslav byl název staré MÚK I/4 a I/102 (jelikož nešlo o dálnici, tak se v praxi nepoužíval) a pro odlišení se po přidání R1 a kompletním přebudování označovala (alespoň v PD) jako MÚK Lahovice. A ŘSD si nakonec rozhodne, jak se bude definitivně jmenovat.
stando to je eine geile Idee
Prag-Süd... ale mne bude stacit kdyz uz tu silnici dostavi i klidne s bemackymi napisy. Jinak nejsem tachov ale tachau, tak jak to vzdy bylo... tachov nazev je az od 1945
Re: MÚK R1×R4
Lenny, já to myslel víceméně jako štouchanec do diskutéra Juno, který dle místních příspěvků bez Wagnerových oper ani neusne...
Já jsem tak trochu pesimista v tom, že by oficiální názvy usnaďňovaly nějak zásadně orientaci - ostatně Exit Baně, nám zde diskutujícím zcela jasný, naprostá většina mých kolegů při dnešním ranním pokusném dotazu vůbec nevěděla kde je. (podotýkám, všichni řidiči, po R4 nesčetněkrát jedoucí). Pro většinu z nich je to exit Cukrák.....
Sečteno podrtženo, je to asi jedno. Pocitově je to k Lahovicům blíž, než ke Zbraslavi, takže za mě asi MÚK Lahovice (viz. hláška z dnešního rána: "na Zbraslavi máme už zámek, tak vy dostanete křižovatku").
Podstatné je ovšem to, aby hotova včas a v kvalitní provedení, bo jestli za dva roky bude nutná rekonstrukce, spoustu lidí bude vidět rudě
Já jsem tak trochu pesimista v tom, že by oficiální názvy usnaďňovaly nějak zásadně orientaci - ostatně Exit Baně, nám zde diskutujícím zcela jasný, naprostá většina mých kolegů při dnešním ranním pokusném dotazu vůbec nevěděla kde je. (podotýkám, všichni řidiči, po R4 nesčetněkrát jedoucí). Pro většinu z nich je to exit Cukrák.....
Sečteno podrtženo, je to asi jedno. Pocitově je to k Lahovicům blíž, než ke Zbraslavi, takže za mě asi MÚK Lahovice (viz. hláška z dnešního rána: "na Zbraslavi máme už zámek, tak vy dostanete křižovatku").
Podstatné je ovšem to, aby hotova včas a v kvalitní provedení, bo jestli za dva roky bude nutná rekonstrukce, spoustu lidí bude vidět rudě
Re: stando to je eine geile Idee
Tak to pardón, myslel jsem, že jste mladší .Tachau píše:Prag-Süd... ale mne bude stacit kdyz uz tu silnici dostavi i klidne s bemackymi napisy. Jinak nejsem tachov ale tachau, tak jak to vzdy bylo... tachov nazev je az od 1945
Re: MÚK R1×R4
Na http://www.rsd.cz asi neumím hledat, protože jsem nic jsem takového nenašel. Ale nenašlo se to ani po zadání toho názvu "Oficiální ... září 2009", jak jste mi poradil, do rámečku pro vyhledávání. Tak nevím, které stránky ŘSD máte na mysli ...Petr Pokorný píše:Podle dokumentu "Oficiální seznam křižovatek na dálnicích a rychlostních silnicích - září 2009" dostupného na stránkách ŘSD se MÚK v km 9,87 jmenuje Zbraslav (a je to exit 10)...
Re: MÚK R1×R4
Michal R: jestli za dva roky se neví, povodeň může přijít třeba už za rok a nebo naopak za pade .. holt to tu vejšku na Q100 nemá. Ale po každý větší vodě nějaká reko bude, s tim asi můžete počítat, aspoň ve "spodnim patře" (sloupy jsou doufejme založený dobře).
Re: MÚK R1×R4
Díky, za informaci.Nosorožec píše:http://www.rsd.cz/doc/Technicke-predpis ... ceni-ruzne, úplně dole v .pdf
Ale vidím, že už je na R1 jakási MÚK Komořany. Jestlipak p. Prášil ví, že je ta křižovatka ilegální ? - kromě toho, že tento název má už dávno MÚK na I/13 u Mostu.
Re: MÚK R1×R4
Autor toho dokumentu to ví velmi dobře (i mě to zaujalo), taky tam není na jeho popud, nýbrž vynuceně. A to že se nějaká křižovatka jmenuje stejně, to není problém, žádnou velkou roli to nehraje, pokud ty křižovatky nejsou blízko sebe. MÚK Komořany se měla tuším jmenovat dokonce i dálniční křižovatka D1 a D47 nedaleko Rousínova... Stejně se jmenují např i dvě křižovatky na R6 a R7 (Kněževes) nebo R6 a D8 (Knínice)...
Nicméně nepoužíval bych slovo ilegální, to není tak úplně pravda, ta křižovatka pouze není umístěna v souladu s normami pro projektování silnic a dálnic, a pokud vím, tak zrovna ČSN 73 6101 není závazná. Nebo máme opravdu nějaký zákon který by ji zakazoval? To určitě ne. V jiném kontextu už slovo ilegální použít totiž nelze
Nicméně nepoužíval bych slovo ilegální, to není tak úplně pravda, ta křižovatka pouze není umístěna v souladu s normami pro projektování silnic a dálnic, a pokud vím, tak zrovna ČSN 73 6101 není závazná. Nebo máme opravdu nějaký zákon který by ji zakazoval? To určitě ne. V jiném kontextu už slovo ilegální použít totiž nelze
Re: MÚK R1×R4
Normy jsou dnes pouze doporučené s vyjímkou pár norem upravujicích zdraví osob.
Re: MÚK R1×R4
Naopak. Ilegální je už snaha tam postavit jakýsi most jako změnu objektu hloubeného tunelu, když žádná změna tohoto existujícího přesypaného tunelu ve skutečnosti není navržena a když neexistuje rozhodnutí o umístění toho mostu. Ten chce někdo postavit jako součást nové MÚK Komořany, která je sama o sobě ilegální.mapman píše:Autor toho dokumentu to ví velmi dobře (i mě to zaujalo), taky tam není na jeho popud, nýbrž vynuceně. ... Nicméně nepoužíval bych slovo ilegální, to není tak úplně pravda, ta křižovatka pouze není umístěna v souladu s normami pro projektování silnic a dálnic, a pokud vím, tak zrovna ČSN 73 6101 není závazná. Nebo máme opravdu nějaký zákon který by ji zakazoval? To určitě ne. ...
Podle vyhl. 104/97 totiž nejmenší vzdálenosti nově budovaných křižovatek na komunikacích, vč. umístění a uspořádání křižovatek obsahuje závazná ČSN 73 6102 (křižovatky na PK). Jejich vzdálenost mj. musí být taková, aby umožnila bezpečný vjezd a výjezd na mezikřižovatkový úsek a umožnila předepsané dopravní značení ... Při umístění MÚK Komořany by žádný mezikřižovatkový úsek nevznikl, ale vznikl by přímo na průběžném dopravním pásu nebezpečný průpletový úsek, který nelze nejen oddělit, ale ani rozšířit (protože vede pod tím přesypaným tunelem, co se ale podle změny stavby tohoto objektu měnit nebude).
Náročné na bezpečnost bude už samotné rozřazování vozidel před odbočením do MÚK Zbraslav, větev L povede celkem do tří směrů a je dost možné, že bude třeba odbočovací pruh prodloužit a zopakovat orient. značení. Odbočovat tady budou nejvíc osobní vozidla do centra, která vyjedou z Komořanského tunelu především v levém pruhu a budou se prodírat přes hlavní dálkový proud kamionů, které pojedou rovně v pravém pruhu. Chtít sem umístit ještě výjezd z další křižovatky je i z tohoto hlediska nesmysl.
... a taky křižovatky - asi kvůli bezpečnosti silničního provozu, kterou významně ovlivňuji právě křižovatky, jakož i jejich umístění.Sosa píše:Normy jsou dnes pouze doporučené s vyjímkou pár norem upravujicích zdraví osob.
Naposledy upravil(a) Juno dne 21.3.2010 20:36:06, celkem upraveno 2 x.
Re: MÚK R1×R4
S tím souhlasím. Asi nejrozumnější by bylo KOMOKO napojit na I/4 (Chuchelskou radiálu) a skrz ni na SOKP.Juno píše:Náročné na bezpečnost bude už samotné rozřazování vozidel před odbočením větve L, která povede do tří směrů. Odbočovat tady budou nejvíc osobní vozidla do centra, která vyjedou z Komořanského tunelu především v levém pruhu a budou se prodírat přes hlavní dálkový proud kamionů, které pojedou v pravém pruhu. Chtít sem umístit ještě výjezd z další křižovatky je i z tohoto hlediska nesmysl.
Navíc na toto řešení, MÚK Komořany s KOMOKO, musí být vyjímka od MD ČR.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: MÚK R1×R4
Proto jsou v procesu EIA ještě ve hře dvě mostní varianty, každá má své výhody a nevýhody, ale obě mají spoječné: KOMOKO je o hodně kratší a nevyžaduje dlouhou přeložku trati.Lenny píše: Asi nejrozumnější by bylo KOMOKO napojit na I/4 (Chuchelskou radiálu) a skrz ni na SOKP.
Myslím, že Praha 12 je dost velká na to, aby tu byl most pro místní propojení, které by nezatěžovalo silniční okruh. Mírné zvýšení zátěže na radiále přes Lahovický most zdaleka nevyčerpá její kapacitu, kdežto zvýšení zátěže s průpletem na okruhu by mělo daleko horší dopad.
Re: MÚK R1×R4
Ve stanovisku byla doporučena varianta 5A (pravobřežní). Z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví jsou srovnatelné varianta 5a (pravobřežní) a varianta 9 (mostová levobřežní).
Takže asi máme v tomto případě už smůlu.
Takže asi máme v tomto případě už smůlu.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: MÚK R1×R4
Jak známo, závěr procesu EIA není rozhodnutím o variantách, důležité je, zda doporučenou variantu vůbec lze uplatnit. Protože prošla procesem EIA i mostní varianta 7, která je stavebně nejjednodušší, lze kromě var.9 uplatnit i tuto variantu - ale lépe v kombinaci s jiným tvarem MÚK Lahovičky.Lenny píše:Ve stanovisku byla doporučena varianta 5A (pravobřežní). Z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví jsou srovnatelné varianta 5a (pravobřežní) a varianta 9 (mostová levobřežní).
Takže asi máme v tomto případě už smůlu.
Re: MÚK R1×R4
Znovu to zopakuju, technická norma není zákon, čili nelze říct že jde o ilegální řešení. Jedná se pouze o podzákonný předpis, je to oborová norma a lze i u ní udělit souhlas s odlišným technickým řešením než požaduje norma v případě že to vyžadují místní podmínky a okolnosti... Město takto tlačí i na jiné křižovatky které ŘSD pochopitelně nechce.
Můj osobní názor je takový, že by KOMOKO měla být napojena novým mostem přímo na Strakonickou, ideálně jako pokračování Výpadové ulice a napojením na ulici Gen.Šišky, s tím, že by došlo ke kompletní přestavbě celého uzlu, kdy by tramvaj vedla spodem a křižovatka by byla nad tělesem tramvaje. Odpadlo by tím to tolik kritizované stoupání mimo normu nad železniční trať.. Ale tohle už patří do jiného tématu...
Můj osobní názor je takový, že by KOMOKO měla být napojena novým mostem přímo na Strakonickou, ideálně jako pokračování Výpadové ulice a napojením na ulici Gen.Šišky, s tím, že by došlo ke kompletní přestavbě celého uzlu, kdy by tramvaj vedla spodem a křižovatka by byla nad tělesem tramvaje. Odpadlo by tím to tolik kritizované stoupání mimo normu nad železniční trať.. Ale tohle už patří do jiného tématu...
Re: MÚK R1×R4
Znovu to tedy zopakuju:
Zákonný předpis v dané věci odkazuje na závaznou normu (jejíž závaznost sám určuje), která mj. výslovně stanoví, že vzdálenost ... "musí být taková, aby umožnila bezpečný vjezd a výjezd na mezikřižovatkový úsek a umožnila předepsané dopravní značení ... " Při umístění MÚK Komořany by žádný mezikřižovatkový úsek nevznikl, ale vznikl by přímo na průběžném dopravním pásu nebezpečný průpletový úsek ... atd.atd.
Myslím, že Vaše vysvětlení by platilo, kdyby v uvedeném předpisu nebyl v této konkrétní věci odkaz na přesně specifikovanou a závaznou normu.
Zákonný předpis v dané věci odkazuje na závaznou normu (jejíž závaznost sám určuje), která mj. výslovně stanoví, že vzdálenost ... "musí být taková, aby umožnila bezpečný vjezd a výjezd na mezikřižovatkový úsek a umožnila předepsané dopravní značení ... " Při umístění MÚK Komořany by žádný mezikřižovatkový úsek nevznikl, ale vznikl by přímo na průběžném dopravním pásu nebezpečný průpletový úsek ... atd.atd.
Myslím, že Vaše vysvětlení by platilo, kdyby v uvedeném předpisu nebyl v této konkrétní věci odkaz na přesně specifikovanou a závaznou normu.
Re: MÚK R1×R4
Z (nejen) mého úhlu pohledu je spojený průběžný připojovací a odbočovací pruh dostatečně dlouhý aby výše zmíněné umožnil, cestovní rychlost v tomto prostoru je beztak vzhledem k tunelům výrazně snížená (na 80 resp. 100 kmh) čili i pomocí tohoto opatření je možné dosánout uspokojivého a bezpečného stavu. Nebyl by problém ani v dopravním značení... Průběžný připojovací/odpojovací pruh není na našich D a R úplnou výjimkou a v zahraničí často standardem (pokud je dostatečně dlouhý) a lze ho na několika místech u nás nalézt a myslím že i objektivně se dá říct že to není nic "nebezpečného".Juno píše:...výslovně stanoví, že vzdálenost ... "musí být taková, aby umožnila bezpečný vjezd a výjezd na mezikřižovatkový úsek a umožnila předepsané dopravní značení ... "
Pravdou je, že umístění křižovatky neodpovídá normě, ale její řešení není objektivně nebezpečné a s přihlednutím k místní úpravě provozu a dopravního značení realizovatelné, čili lze udělit výjimku.
Nic to ovšem nemění na tom, že osobně je mi ta křižovatka v tomto místě taky proti srsti a kdybych měl možnost, tak řeknu vždycky ne... Nový most pro lokální dopravu by byl mnohem efektivnější řešením.
Re: MÚK R1×R4
Když už tu řešíme ten průpletový úsek a vzdálenost křižovatek, podle 73 6101 se tento úsek okruhu dá posuzovat jako průjezdní úsek rychlostní silnice obcí a podle toho se pak posuzují všechny ostatní parametry (kap 5.4 v 73 6101, s odkazem na 73 6110). Průpletový úsek je pak potřeba dopravně posoudit podle 73 6102, kap. 7.3 a kap. 6.5, zvláště upozorňuju na druhou větu ust. 6.5.4...
Re: MÚK R1×R4
Tak za 1) Podle ČSN ..01, čl. 5.4.1 "Pro zajištění dopravních vazeb na město se navrhují křižovatky v kratších vzdálenostech než ve volné krajině (viz 11.2)", podle čl. 11.2 a tab.2 je nejmenší dovolená vzdálenost křižovatek 4 km (pro vn=100 km/h, měří se od konce připojovacího k začátku odbočovacího pruhu), tuto vzdálenost "lze v blízkosti větších sídelních útvarů ... snížit až o 50 %" a výsledná min. vzdálenost tedy činí 2 km. O možnosti nějakého splývání připojovacího pruhu jedné MÚK s odbočovacím pruhem druhé MÚK jsem se nikde nedočetl. Vy ano ?mapman píše:Když už tu řešíme ten průpletový úsek a vzdálenost křižovatek, podle 73 6101 se tento úsek okruhu dá posuzovat jako průjezdní úsek rychlostní silnice obcí a podle toho se pak posuzují všechny ostatní parametry (kap 5.4 v 73 6101, s odkazem na 73 6110). Průpletový úsek je pak potřeba dopravně posoudit podle 73 6102, kap. 7.3 a kap. 6.5, zvláště upozorňuju na druhou větu ust. 6.5.4...
2) I kdyby se Vám podařilo prokázat, že "se tento úsek okruhu dá posuzovat jako průjezdní úsek rychlostní silnice obcí", jak píšete (sice nevím, z čeho by to mělo vyplývat), tak podle příslušné ČSN ..10, tab.2, sloupec A činí min. vzdálenost křižovatek 1000 m za předpokladu, že jsou dodrženy podmínky pro potřebné délky připojovacích a odbočovacích pruhů a pro směrové dopravní značení.
3) Kap. 6.5 ČSN ..02, na kterou odkazujete, se týká miniokružních křižovatek. Jak to souvisí s předchozím ?
Re: MÚK R1×R4
Tady je to bez diskusí, odporuje normě, o to jsem se nikdy nehádal.Juno píše:Tak za 1) Podle ČSN ..01, čl. 5.4.1 "Pro zajištění dopravních vazeb na město se navrhují křižovatky v kratších vzdálenostech než ve volné krajině ...?
K tomu zbývajícímu, měl jsem na mysli toto ustanovení, nevím nakolik je aktuální, protože se tím pracovně nezabývám:
A v návaznosti toto:Na průběžných jízdních pruzích na dálnicích a čtyřpruhových rychlostních komunikacích nesmějí být zřízeny průpletové úseky. V těchto případech je třeba zřídit přídatný pás oddělený fyzicky od průběžných pásů. Na čtyřpruhových rychlostních komunikacích, kde se v odůvodněných případech prokáže, že není nutné přídatný pás zřizovat, lze navrhnout pouze přídatný pruh.
Dochází-li v prostoru křižovatky k připojení dopravního proudu v úseku před odbočením dopravního proudu nebo je-li vzdálenost křižovatek taková, že se připojovací pruh jedné křižovatky překrývá s odbočovacím pruhem následující křižovatky, je třeba takový případ posuzovat jako dlouhý průplet.
Re: MÚK R1×R4
mapman:
Tak už se to vysvětlilo, uvádíte ustanovení ze staré normy. Teď ale platí křižovatková ČSN ..02 z listopadu 2007, která je hodně přepracovaná.
Tak už se to vysvětlilo, uvádíte ustanovení ze staré normy. Teď ale platí křižovatková ČSN ..02 z listopadu 2007, která je hodně přepracovaná.
Re: MÚK R1×R4
Nicméně, asi se teda shodneme na tom, že starší norma by toto řešení umožňovala, a podle ní je také tato stavba naplánována, tzn. hloubený tunel Šabatka je postaven tak aby převedl 4+3 jízdní pruhy, přičemž je počítáno právě se zmiňovanými průplety. Čili připojení nové křižovatky by bylo v souladu s dokumentací stavby 513.
Pokud vím, tak ve starších návrzích byly součástí stavby 513 i 514 kolektorové pásy v prostoru MÚK Lahovice (resp. provozně Zbraslav). Od jejich výstavby bylo ale vzhledem k finanční náročnosti a s tím související ekonomické neefektivnosti celé investice upuštěno, což je z mého pohledu jedině dobře, okruh tu bude plnit svou funkci beztak dobře, další lití betonu by prospělo jen málokomu. Bazírování na normách tohoto typu jako jsou pravě prvky související s nedostatečnou vzdálenosti křižovatek, navrhování kolektorů či zákaz změny počtu jízdních pruhů v tunelu, mi přijde celkem nerozumné v situacích, kdy dochází k velmi významnému nárůstu finanční náročnosti. Od normy odchylné řešení ale musí být odůvodněné a hlavně bezpečné, což se dopředu posuzuje jen velmi těžko, protože pouze realita všedního dne ukáže skutečný stav věci...
Pokud vím, tak ve starších návrzích byly součástí stavby 513 i 514 kolektorové pásy v prostoru MÚK Lahovice (resp. provozně Zbraslav). Od jejich výstavby bylo ale vzhledem k finanční náročnosti a s tím související ekonomické neefektivnosti celé investice upuštěno, což je z mého pohledu jedině dobře, okruh tu bude plnit svou funkci beztak dobře, další lití betonu by prospělo jen málokomu. Bazírování na normách tohoto typu jako jsou pravě prvky související s nedostatečnou vzdálenosti křižovatek, navrhování kolektorů či zákaz změny počtu jízdních pruhů v tunelu, mi přijde celkem nerozumné v situacích, kdy dochází k velmi významnému nárůstu finanční náročnosti. Od normy odchylné řešení ale musí být odůvodněné a hlavně bezpečné, což se dopředu posuzuje jen velmi těžko, protože pouze realita všedního dne ukáže skutečný stav věci...