Jak jezdíme
Chybějící připojováky
Tento článek https://www.garaz.cz/clanek/umite-sprav ... i-21002622 mě vede úvaze, jak mohou být na "dálnici" - přesto značené D7 - stopky? Pak se člověk diví, že lidé jezdí všelijak, když si nemohou být přiměřeně jisti, jaký na tom konkrétním místě připojovák bude (nebo nebude - a že spíš nebude - osobně si pamatuju šok, který jsem zažil, že na D5 exit 62 u Rokycan směr Praha připojovák je - navíc přechází do stoupacího resp. odbočovacího k pumpě, což "se nikdy nedělalo", naopak stoupací pruhy dost často končí v půli kopce, jen aby se nedejbože nekřížili s připojovacím nebo odbočovacím pruhem).
Jak je to vůbec možné? Proč už dávno není na ŘSD projekt, aby se urychleně ostranily všechny taková riziková místa, bez ohledu na další okolnosti typu za 30 let se t ím usekem bude něco dělat?! (to je čeká na další průšvih typu Devět křížů?). Abych to shrnul: rozhodně nechci obhajovat nešvary popsané v článku (sám připojovák využívám maximálně co to jde, typicky např. exit 14 D5 směr Praha), ale není spoustu podobných problémů způsobena stavem infrastruktury?
Jak je to vůbec možné? Proč už dávno není na ŘSD projekt, aby se urychleně ostranily všechny taková riziková místa, bez ohledu na další okolnosti typu za 30 let se t ím usekem bude něco dělat?! (to je čeká na další průšvih typu Devět křížů?). Abych to shrnul: rozhodně nechci obhajovat nešvary popsané v článku (sám připojovák využívám maximálně co to jde, typicky např. exit 14 D5 směr Praha), ale není spoustu podobných problémů způsobena stavem infrastruktury?
Re: Jak jezdíme
I když s myšlenkou souhlasím, tak se mi ten článek špatně četl. Na můj vkus tam je příliš mnoho zbytečného a zmotaného textu.
Stopka je snad jen u tzv. "tupých napojení". Takové nájezdy se holt dříve stavěly. Postupně se většina představuje. Ale nikde jsem si nevšiml, že by stopka byla zákeřně překvapivá.
Když připojovací pruh plynule přejde do stoupacího, tak snad žádné kolizní místo nevzniká. Opačně by to byl problém, protože tím vzniká vlastně zase "tupé napojení", tak se musí stoupací pruh ukončit dřív. Lepší než žádný.
D5 exit 62 je vlastně průplet. Podobných je na dálnicích víc. Jaké byste navrhoval lepší řešení? Mně to přijde takhle lepší než na krátkém úseku pruh přerušit.
Stopka je snad jen u tzv. "tupých napojení". Takové nájezdy se holt dříve stavěly. Postupně se většina představuje. Ale nikde jsem si nevšiml, že by stopka byla zákeřně překvapivá.
Když připojovací pruh plynule přejde do stoupacího, tak snad žádné kolizní místo nevzniká. Opačně by to byl problém, protože tím vzniká vlastně zase "tupé napojení", tak se musí stoupací pruh ukončit dřív. Lepší než žádný.
D5 exit 62 je vlastně průplet. Podobných je na dálnicích víc. Jaké byste navrhoval lepší řešení? Mně to přijde takhle lepší než na krátkém úseku pruh přerušit.
-
- Autor
- Příspěvky: 6839
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak jezdíme
Souhlas, je to páte přes deváte, ještě smíchané s nějakými dojmy.dd píše:I když s myšlenkou souhlasím, tak se mi ten článek špatně četl. Na můj vkus tam je příliš mnoho zbytečného a zmotaného textu.
Stopka je snad jen u tzv. "tupých napojení". Takové nájezdy se holt dříve stavěly. Postupně se většina představuje. Ale nikde jsem si nevšiml, že by stopka byla zákeřně překvapivá.
Když není připojovák, je tam vždy IP 17. Takže je spíše v tom, že lidi většinou nesledují značky.
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Jak jezdíme
To právě bohužel ne. Udělala se akce po Devíti křížích. Od té doby? Proto o tom píšu ...dd píše:Takové nájezdy se holt dříve stavěly. Postupně se většina představuje.
To jsme si nerozuměli: ty Rokycany jsou DOBŘE! Naopak na rekonstruované D1 chybí hned několik podobných řešení ....dd píše: D5 exit 62 je vlastně průplet. Podobných je na dálnicích víc. Jaké byste navrhoval lepší řešení? Mně to přijde takhle lepší než na krátkém úseku pruh přerušit.
Porovnejte prosím https://mapy.cz/s/bofacubosu a https://mapy.cz/s/laneremara. Jak poznám, že na mě v jednom případě bafne za sekundu stopka a v druhém ne? Podle malé dodatkové tabulky v křoví ...Martin z Ostravy píše:Když není připojovák, je tam vždy IP 17. Takže je spíše v tom, že lidi většinou nesledují značky.
Re: Jak jezdíme
Ta dodatková tabulka ani navíc neodkazuje na to, že za 50 m řidič narazí na značku Stůj, dej přednost v jízdě, v tomto případě říká že za 50 m má dát přednost v jízdě.
Jinak nepamatuji si, kde všude jsem na takové tupé připojení na dálnici narazil vícekrát než na D46, ale tam se už několik let v kuse opravdu tyto připojováky a odbočováky přestavují na plnohodnotné a bezpečnější profily.
Jinak nepamatuji si, kde všude jsem na takové tupé připojení na dálnici narazil vícekrát než na D46, ale tam se už několik let v kuse opravdu tyto připojováky a odbočováky přestavují na plnohodnotné a bezpečnější profily.
-
- Autor
- Příspěvky: 6839
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak jezdíme
Tak tady uznávám, že je to opravdu zprasek a řidič neznalý poměrů zůstává napospas překvapení a vozidlům v pravém pruhu.GiuseppeS píše:Porovnejte prosím https://mapy.cz/s/bofacubosu a https://mapy.cz/s/laneremara. Jak poznám, že na mě v jednom případě bafne za sekundu stopka a v druhém ne? Podle malé dodatkové tabulky v křoví ...Martin z Ostravy píše:Když není připojovák, je tam vždy IP 17. Takže je spíše v tom, že lidi většinou nesledují značky.
Zkus to poslat jako podnět na Správu Praha, která má tento úsek na starosti, aby tam doplnili tu IP17, pokud ne rovnou celý připojovák, což ale bude akce na roky.
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Jak jezdíme
Podobne jako u Rokycan je to na D1 u Jihlavy, mezi benzinkou a kolektorem. Kdyz jsem na to nebyl zvykly, trochu jsem tam ale zmatkoval, cekal jsem, az odpojovaci pruh doopravdy "zacne" a najednou vidim, ze uz je nejvyssi cas .
Hezka vychytavka pro tyhle kombinovane pruhy jako hint pro ridice, ze je cas zacit odbocovat, by bylo nakreslit v nejakem miste treba diagonalni caru a la konec buspruhu.
Na druhou stranu by ceskym dalnicim opravdu prospelo tyhle pripojovaky/odpojovaky delat vic. Mne nejvic chybi na D10 mezi benzinkou a sjezdem na 3. km, pod mostem je preruseny na necelych 100 metru a pritom k piliri mista dost. (Na D10 je jeste chutovka sjezd na 17. km, tam jsem kvuli chybejicim caram doted nepochopil, kde vlastne je rozumne do odbocovaciho pruhu teprve sjet.)
Hezka vychytavka pro tyhle kombinovane pruhy jako hint pro ridice, ze je cas zacit odbocovat, by bylo nakreslit v nejakem miste treba diagonalni caru a la konec buspruhu.
Na druhou stranu by ceskym dalnicim opravdu prospelo tyhle pripojovaky/odpojovaky delat vic. Mne nejvic chybi na D10 mezi benzinkou a sjezdem na 3. km, pod mostem je preruseny na necelych 100 metru a pritom k piliri mista dost. (Na D10 je jeste chutovka sjezd na 17. km, tam jsem kvuli chybejicim caram doted nepochopil, kde vlastne je rozumne do odbocovaciho pruhu teprve sjet.)
Re: Jak jezdíme
Na konci buspruhu se diagonální čára nevyznačuje, neboť mylně napovídá, že by snad autobus měl na konci svého pruhu dávat přednost.pasky píše: Hezka vychytavka pro tyhle kombinovane pruhy jako hint pro ridice, ze je cas zacit odbocovat, by bylo nakreslit v nejakem miste treba diagonalni caru a la konec buspruhu.
Re: Jak jezdíme
Zajimave! Je to nejaka novinka? Treba https://en.mapy.cz/s/jocunorave (vyznacene mozna castecne i z meho podnetu) je sotva tak 2.5 roku stare. Je ale pravda, ze tohle znaceni nevidavam vzdy. A je pravda, ze to muze byt v tomto ohledu dvousecne (i kdyz zakon zrovna o prednosti autobusu na konci buspruhu mluvi explicitne).ElWapp píše:Na konci buspruhu se diagonální čára nevyznačuje, neboť mylně napovídá, že by snad autobus měl na konci svého pruhu dávat přednost.pasky píše: Hezka vychytavka pro tyhle kombinovane pruhy jako hint pro ridice, ze je cas zacit odbocovat, by bylo nakreslit v nejakem miste treba diagonalni caru a la konec buspruhu.
Re: Jak jezdíme
Taky si myslím, že je to obvyklé
https://en.mapy.cz/s/lecumabota
Je to zároveň informace pro odbočující, kde už mohou začít odbočovat. Zrovna v tomhle místě (odbočení směr Blanka) to ukončení dříve šikmým pruhem vyznačeno nebylo a způsobovalo to zmatky, že řidiči nevěděli kde končí bus pruh (do kterého nesmí) a kde začíná odbočovák.
https://en.mapy.cz/s/lecumabota
Je to zároveň informace pro odbočující, kde už mohou začít odbočovat. Zrovna v tomhle místě (odbočení směr Blanka) to ukončení dříve šikmým pruhem vyznačeno nebylo a způsobovalo to zmatky, že řidiči nevěděli kde končí bus pruh (do kterého nesmí) a kde začíná odbočovák.
Re: Jak jezdíme
pasky píše:Hezka vychytavka pro tyhle kombinovane pruhy jako hint pro ridice, ze je cas zacit odbocovat, by bylo nakreslit v nejakem miste treba diagonalni caru a la konec buspruhu.
To je ale přeci řešitelné svislou značkou, ne? V prvním případě pomocí IS 6f či IJ 18b s lomenou šipkou, ve druhém pak IP 19, IP 20b nebo tabulí, která je kombinuje. Na vozovce pak druhou situaci lze zvýraznit tím, že se změní typ čáry mezi pruhy, neboť vyhrazený pruh a řadicí pruh se ohraničuje čárou jiné šířky i kadence. Je to analogické s touto situací: https://mapy.cz/s/losahogope Žádná diagonální čára tu není a přesto není pochyb o tom, ve kterém místě mám přejet "z pravého (ze dvou) do pravého (ze tří)". Mě ty diagonály také přijdou jako zavádějící a matoucí ve vztahu k přednosti v jízdě.Lynx píše:Je to zároveň informace pro odbočující, kde už mohou začít odbočovat.
Re: Jak jezdíme
K tématu také viz http://preferencevhd.info/wp-content/up ... likace.pdf
Re: Jak jezdíme
Teorie je šedá a strom života je zelený. Ten předpis mimo jiné vyžaduje například to, že nemá být vyhrazený pruh jen v určité hodiny a dny v týdnu, protože je to podle autorů nepřehledné (což je v praxi také porušováno a většinou je to přehledné celkem v pohodě).
Zároveň se v praxi často značí ukončení pruhu šikmou přerušovanou čarou, protože je to tak běžným řidičům jasnější (byť to předpis zavrhuje). Tohle je klasický příklad rozporu mezi formalismem a realitou na silnici.
Zároveň se v praxi často značí ukončení pruhu šikmou přerušovanou čarou, protože je to tak běžným řidičům jasnější (byť to předpis zavrhuje). Tohle je klasický příklad rozporu mezi formalismem a realitou na silnici.
Re: Jak jezdíme
On to není předpis a není závazný. Ale byl konzultován např. s PČR a získal jejich doporučení k aplikaci. Ano, praxe je často jiná, ale je snaha postupně se k řešení dle této metodiky v Praze probojovat (byť ne vždy je to jednoduché).
Šikmá čára není šťastně zvolené značení, právě pro ten rozpor kdo má přednost. Za mě by byla ideální třeba červená podbarvená plocha na konci vyhrazeného pruhu, která by končila šikmo, ale která nemá význam podle vyhlášky. Ono ani ta přerušovaná čára tam není dobře, má špatnou kadenci. Mohlo by to být třeba takto:
Šikmá čára není šťastně zvolené značení, právě pro ten rozpor kdo má přednost. Za mě by byla ideální třeba červená podbarvená plocha na konci vyhrazeného pruhu, která by končila šikmo, ale která nemá význam podle vyhlášky. Ono ani ta přerušovaná čára tam není dobře, má špatnou kadenci. Mohlo by to být třeba takto:
- Přílohy
-
- pruhy.png (8.3 KiB) Zobrazeno 5686 x
Re: Jak jezdíme
A co je jim jasnější? Že vyhrazený pruh skončil a začal řadicí? A není jim zároveň o dost méně jasné, že i když jedou podél té diagonální čáry, tak nemají přednost před autobusem, který ji kříží? A co je rizikovější situace v provozu? Když někdo přejede z pruhu do pruhu o něco později nebo dříve, protože nepozná, kde je hranice, anebo když někdo vjede pod autobus, protože si bude myslet, že má před ním přednost?Lynx píše:Zároveň se v praxi často značí ukončení pruhu šikmou přerušovanou čarou, protože je to tak běžným řidičům jasnější
Časově omezené vyhrazené pruhy jsou nesmysl a pozůstatek minulosti. Je to řešení ve stylu jednoho známého českého filmu, kde sice otevřeli nudistickou pláž, ale aby to s tou nahotou nepřeháněli, tak jenom "vocaď pocaď". Když se to někde vyjezdí ve špičce, tak proč by se to nevyjezdilo mimo ní. A každý text, který řidič nemusí číst, je jen lépe.
Re: Jak jezdíme
Nesouhlasím. ve špičce není vyhrazený pruh stanovován proto, že "se to vyjezdí", ale právě proto, že "se to nevyjezdí". Jinými slovy, ten vyhrazený pruh tam je proto, že jinak by tam všechan vozidla stála, takhle tam stojí pouze IAD.Martin_L píše:Časově omezené vyhrazené pruhy jsou nesmysl a pozůstatek minulosti. Je to řešení ve stylu jednoho známého českého filmu, kde sice otevřeli nudistickou pláž, ale aby to s tou nahotou nepřeháněli, tak jenom "vocaď pocaď". Když se to někde vyjezdí ve špičce, tak proč by se to nevyjezdilo mimo ní. A každý text, který řidič nemusí číst, je jen lépe.
Mimo špičku to ale znamená, že pokud tam pojede někdo pomalu, budou se za ním všichni muset "courat" i když pro to není nejmenší důvod a vozidla, pro něž je pruh vyhrazen by tím předjetím nikdo nijak neomezoval.
Re: Jak jezdíme
Podle mě naprosté minimum řidičů, prakticky jen pár lidí z tohoto fóra + pár dalších lidí podrobně se zabývajcími předpisy, v reálném provozu řeší, že by měli mít teoreticky přednost. Drtivá většina lidí vůbec netuší, že by ta čára měla něco takového znamenat. V praxi to 99 procent lidí bere tak, že přejíždí z pruhu do pruhu a ani ve snu je nenapadne, že by jim podle nějákého formalistického výkladu měl autobus dávat přednost.Martin_L píše:A co je jim jasnější? Že vyhrazený pruh skončil a začal řadicí? A není jim zároveň o dost méně jasné, že i když jedou podél té diagonální čáry, tak nemají přednost před autobusem, který ji kříží? ..................Lynx píše:Zároveň se v praxi často značí ukončení pruhu šikmou přerušovanou čarou, protože je to tak běžným řidičům jasnější
Pokud má být ale učiněno za dost všem úředním šimlům, tak by bylo vhodnější to vyznačit například tak jak navrhuje Elwapp - tedy aby to i to jedno procento extrémistů vědělo, že opravdu autobus přednost nikomu nedává a zároveň těch 99 ostatních poznalo, kde přesně bus pruh končí a nedělalo zmatky.
Tyto zmatky typicky byly třeba právě u odbočení směr Blanka - někdo začal odbočovat dříve než nejasně ukončený bus pruh skončil, zároveň se tam cpal někdo kdo začal odbočovat až u cedule a byl před ním ... výsledkem byly zbytečné kolizní situace.
Nesouhlasím. Tohle je naopak vylepšení oproti řidičům nepřátelské minulosti. Nesmysl je naopak to, když jsou tyto časově podmíněné věci vyznačeny trvale a zbytečně omezují řidiče i v časech, kdy to není potřeba.Martin_L píše:Časově omezené vyhrazené pruhy jsou nesmysl a pozůstatek minulosti.
Proč držet bus pruh v neděli , kdy to není k ničemu potřeba a zbytečně to redukuje počet pruhů na silnici ? To samé třeba omezení rychlosti u škol - oceňuji když je tam "30" jen po dobu školního vyučování, tedy typicky Po-Pá, 7-16 hod. Nevím proč bych tam měl jezdit 30 km/hod v neděli nebo ve všední den večer, kdy tam není ani živáčka.
Re: Jak jezdíme
Jenže to není to samé, to je úplně jiná situace. Omezení rychlosti u školy jen na dobu školního vyučování má zjevný důvod v tom, že v tuto dobu se zde nacházejí děti, kvůli kterým je potřeba přijmout nějaké opatření. Uprostřed noci, v neděli v poledne nebo celé prázdniny ten důvod není, takže nemá smysl kvůli němu přijímat nějaké opatření. Stejně tak omezení rychlosti kvůli výjezdu ze staveniště má smysl jen v době, kdy z toho staveniště může něco vyjíždět. Jenže vyhrazený pruh je něco jiného. Pokud by mimo dobu, po kterou je vyhrazen, místem žádné autobusy nejezdily, tak by se to možná s příkladem u školy dalo srovnávat. Jenže všude, kde je nějaké časové omezení vyhrazeného pruhu, jezdí autobusy i mimo toto období, tedy v sedle, o víkendech nebo v noci. Tedy důvod (narozdíl od té školy) nepominul, trvá stále a možná můžeme diskutovat o tom, že ve špičce tu jezdí víc aut i autobusů. Ale stojí to za tu nepřehlednost, kterou to s sebou přináší? To bychom mohli zavádět jen časově omezené přechody pro chodce na dobu, kdy místem chodí nejvíce chodců...Lynx píše:Proč držet bus pruh v neděli , kdy to není k ničemu potřeba a zbytečně to redukuje počet pruhů na silnici ? To samé třeba omezení rychlosti u škol - oceňuji když je tam "30" jen po dobu školního vyučování, tedy typicky Po-Pá, 7-16 hod. Nevím proč bych tam měl jezdit 30 km/hod v neděli nebo ve všední den večer, kdy tam není ani živáčka.
Značení má být srozumitelné, jednoznačné a v souladu s faktickým stavem věci. Jedno ze základních pravidel, kterými se naprostá většina řidičů podvědomě řídí je to, že kdo kříží čáru dává přednost tomu, kdo jede podél ní. Je to tak na každé křižovatce, kde je vyznačeno VDZ a pokud ne, nastávají problémy. Jeden důkaz, že to tak funguje: na této křižovatce na parkovišti obchodního centra platí přednost zprava, přesto bylo při stavbě vyznačeny čáry ve směru přímých větví (vodicí proužek po pravé straně byl po pár letech a mnoha podnětech lidí vygumován - ještě jsou vidět po něm stopy) a přednost zprava tady nefungovala prakticky vůbec. A typická obhajoba těch, kteří ji nedali, byla: Vždyť jsem jel po hlavní. A která je hlavní? No tak jak vedou ty čáry...Lynx píše:Podle mě naprosté minimum řidičů, prakticky jen pár lidí z tohoto fóra + pár dalších lidí podrobně se zabývajcími předpisy, v reálném provozu řeší, že by měli mít teoreticky přednost. Drtivá většina lidí vůbec netuší, že by ta čára měla něco takového znamenat.
Zrovna v sobotu (tedy v době, kdy vyhrazený pruh neplatí) jsem projížděl Plzeňskou ulicí v Košířích. Na každém semaforu čekala tak čtyři auta. A místo aby stála za sebou a pruh zůstal volný pro opravdu nerušený průjezd vozidla veřejné dopravy, tak stála po dvou vedle sebe. A já se opět ptám: To je to, o co nám jde? Opravdu nám ty zmatky stojí za ty ušetřené jednotky sekund? Možná ještě kdyby ta platnost byla omezená na celé dny, ale tohle přemýšlení nad tím, jestli je 9:59 nebo 10:01 a dopravní režim se náhodou zásadně nezměnil opravdu nepovažuju za nic hodného následování.MPMP píše:Mimo špičku to ale znamená, že pokud tam pojede někdo pomalu, budou se za ním všichni muset "courat" i když pro to není nejmenší důvod a vozidla, pro něž je pruh vyhrazen by tím předjetím nikdo nijak neomezoval.
Re: Jak jezdíme
Pruh trvale vyhrazený může mít své vlastní fáze průjezdu křižovatkou. Pruh, který je vyhrazený jen někdy, toto mít nemůže. Například https://mapy.cz/s/nehanufete.
Re: Jak jezdíme
Martin_L: Vyhrazené pruhy jsou většinou v místech kde ve špičkách stojí auta v kolonách a MHD by tak stála spolu s IAD. Proto mají tyto pruhy smysl většinou právě jen v těch špičkách. Mimo špičku je naopak pro všechny výhodnější, když tam nejsou. MHD v neděli nikdo neblokuje, takže nepotřebuje mít vyhrazený pruh v tuto dobu. Proto mi časové vymezení přijde v pořádku - jako přátelské pro řidiče IAD. MHD to mimo špičku zdrží minimálně.
Ad značení - jasně že má být srozumitelné pro všechny a nevzbuzovat pochybnosti. Proto jsem za to, aby bylo ukončení pruhu vyznačeno vodorovným značením, ale takovým co nevzbuzuje dojem že má dávat bus přednost. Lišíme se v tom, že vyznačení přerušovanou čarou považuji za menší zlo, že než když to není značené vůbec.
Ad parkoviště - to je vůbec na samostatnou diskuzi. Tam si lidi myslí, že jsou na hlavní i když tam žádné vodící proužky nejsou. Já bych v těchto případech vyšel vstříc všeobecným instinktům a osadil to značkami hlavní a dej přednost v jízdě. je to sice les značek, což také není ideální, ale je to bezpečnější než to nechat na přednosti zprava a pak sčítat pravidelné nehody .....
Ad značení - jasně že má být srozumitelné pro všechny a nevzbuzovat pochybnosti. Proto jsem za to, aby bylo ukončení pruhu vyznačeno vodorovným značením, ale takovým co nevzbuzuje dojem že má dávat bus přednost. Lišíme se v tom, že vyznačení přerušovanou čarou považuji za menší zlo, že než když to není značené vůbec.
Ad parkoviště - to je vůbec na samostatnou diskuzi. Tam si lidi myslí, že jsou na hlavní i když tam žádné vodící proužky nejsou. Já bych v těchto případech vyšel vstříc všeobecným instinktům a osadil to značkami hlavní a dej přednost v jízdě. je to sice les značek, což také není ideální, ale je to bezpečnější než to nechat na přednosti zprava a pak sčítat pravidelné nehody .....
-
- Příspěvky: 5259
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Jak jezdíme
Pokud se nemýlím, na původní svislé dopravní značce "vyhrazený pruh pro autobusy" přímo tato diagonální čára byla znázorněna. Nemohu nikde najít původní obrázek, ale něco podobného jako zde:
http://ec.europa.eu/transport/road_safe ... ane_cs.htm
http://ec.europa.eu/transport/road_safe ... ane_cs.htm
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Jak jezdíme
Ale důvod, proč se zavádí BUS pruhy přeci není to, že tam nějaký autobus jezdí. Důvodem je to, že tam autobusy stojí v kolonách, a proto nestíhají jezdit podle jízdního řádu. A je asi celkem logický celospolečenský zájem na tom, aby ho stíhaly a jezdily na čas. A to i za cenu toho, že řidiči v IAD budou stát v kolonách déle. Takže na jedné straně máme nějaký užitek pro cestující v MHD proti nějaké ztrátě cestujících v IAD.Martin_L píše:Jenže vyhrazený pruh je něco jiného. Pokud by mimo dobu, po kterou je vyhrazen, místem žádné autobusy nejezdily, tak by se to možná s příkladem u školy dalo srovnávat. Jenže všude, kde je nějaké časové omezení vyhrazeného pruhu, jezdí autobusy i mimo toto období, tedy v sedle, o víkendech nebo v noci. Tedy důvod (narozdíl od té školy) nepominul, trvá stále a možná můžeme diskutovat o tom, že ve špičce tu jezdí víc aut i autobusů.
Ale mimo špičku je ten užitek MHD marginální. Jestli autobus stojí na křižovatce hned před semaforem nebo jestli před ním stojí ještě 2 osobní auta není žádné zdržení, za rozhodující bych bral, jestli stihne projet první, maximálně druhou, zelenou. Zatímco ztráta IAD nějaká je, i když ne nutně dramatická. Asi není takový problém na Jižní spojce, kde jsou 3 pruhy celkem. Ale třeba na Plzeňské se na 2,5 km délky udělá ze dvou pruhů jeden. Jenom aby byla pravidla jednotná (píšu jednotná, protože si nemyslím, že významně přehlednější).
To je dobrá poznámka. Ale:ElWapp píše:Pruh trvale vyhrazený může mít své vlastní fáze průjezdu křižovatkou. Pruh, který je vyhrazený jen někdy, toto mít nemůže. Například https://mapy.cz/s/nehanufete.
a) To, že to někde nejde je dáno především tím, že za křižovatkou je méně pruhů než před ní. Tam ani nedává smysluvolňovat bus pruh pro auta, protože by neměla kam pokračovat.
b) Tam, kde se počet pruhů nemění, tam lze nastavit jiný režim semaforů ve špičce a jiný mimo špičku.
Na závěr, i dnes to má řešení, které většina řidičů nezná. Zákon 361/2000 Sb. říká:
§14 odst. 1: "Je-li vyznačen jízdní pruh dopravní značkou "Vyhrazený jízdní pruh" (dále jen "vyhrazený jízdní pruh") pro určitý druh vozidel, platí pro řidiče ostatních vozidel obdobně § 13 odst. 2"
§13 odst. 2: "Na tramvajový pás v úrovni vozovky se smí v podélném směru vjet jen při objíždění, předjíždění, odbočování, otáčení, vjíždění na pozemní komunikaci, nebo vyžadují-li to zvláštní okolnosti..."
Takže předjet pomalé auto bus pruhem je zcela legální.
Re: Jak jezdíme
Kazde rano na D10 mezi 10 a 3. km marne premyslim nad tim, co pudi taky-ridice k tomu, ze jedou s osobakem po dalnici 80-90 km/h, ze je i nakladak nebo autobus musi predjizdet (pochopitelne ne prilis svizne). Chapu, ze intenzita provozu na dalnici D10 je celkem okolo pul sedme je pomerne velka, ale oproti jinym dalnicim u Prahy kopcovita, nejezdi po ni prilis kamionu atd. (kdyz to srovnam v podobny cas s D8). Pritom pred exitem 3 se to vzdy trochu rozjede (coz bych cekal opak). Toto se opakuje pravidelne, asi to bylo i pred rekonstrukci useku, ale ted po znovuotevreni mi to prijde jeste castejsi.