PPP na D4 - výstavba

Praha – Příbram – Nová Hospoda (I/20)
Odpovědět
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: PPP na D4

Příspěvek od theodor less »

Michal R píše:........ zhorší tzv. obsluhu dluhu. Problém ovšem je, že nejenom oněch půjčených 60 miliard, ale celého dluhu. Takže není tak samozřejmé, že je to skrze stát (pravděpodobně dluhopisy) levnější, než pomocí služby ppp. Prostě je to daleko složitější a nad rámec tohodle vlákna...
Kvalitní příspěvek, ale v tom nejlepším skončil. Dál můžu jen spekulovat jestli s tím souvisí zhoršení ratingu??? Prostě se musím smířit s tím, že se to učí na vysoké škole x-let a asi to nejde lehce vysvětlit. Že by to vysvětlování bylo nad rámec vlákna "PPP na D4" je jasné. Ale máme ještě asi tři vlákna přímo určená k financování nebo PPP obecně.
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: PPP na D4

Příspěvek od 1975 »

Kvalitní ano, i když shrnuje argumenty, které už zazněly mockrát (tím je nevyvracím, mají svou váhu). Ale už se neříká, že jeden z triků je to, že "dluh z PPP" se nepočítá do spousty metrik, podle kterých se státy dluhově hodnotí (například dluh vůči HDP, jedna z podmínek pro euro). A pak se tam tvrdí, že když si stát neohlídá kvalitu, jak si ji ohlídá tady. No právě, že ji hlídat nemusí, protože si ji hlídá ten investor... To je přeci ta hlavní kvalitativní vnímaná výhoda PPP. Samozřejmě, jak to bude v Čechách fungovat, ví bůh. Ale dokud to nezkusíme, nezjistíme to.
Michal R
Příspěvky: 1464
Registrován: 17.4.2009 14:10:52
Bydliště: Děčín - Praha - České Budějovice

Re: PPP na D4

Příspěvek od Michal R »

To 1975:
Jasně, že můj příspěvek není kdoví jak objevný, ale klíčové je, že nelze celou problematiku zjednodušit na "stát má nižší úroky, takže to vyjde levněji..."

Nejde jen o triky s metrikami (byť ty jsou přesně jak píšete) , ale taky o sorpční schopnost trhu se státními dluhopisy, zejména při dlouhodobém trendu deficitních státních rozpočtů, kdy kruciální je nepřestřelit objem emitovaných dluhopisů, pak by totiž prudce a skokově vzrostla procentní sazba a to by byl začátek skutečně velkého průseru...

To Jožka: Money talks ;)
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: PPP na D4

Příspěvek od theodor less »

1975 píše:..........že jeden z triků je to, že "dluh z PPP" se nepočítá do spousty metrik, podle kterých se státy dluhově hodnotí (například dluh vůči HDP, jedna z podmínek pro euro)..........stát si kvalitu hlídat nemusí, protože si ji hlídá ten investor...
- taková česká (spíš slovenská) chytristika: dluhy mít budeme, ale nebudou vidět
- no a když kvalitu investor neuhlídá, tak zkrachuje (podívejte se na ty účelově vytvořené společnosti v tendru)
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: PPP na D4

Příspěvek od 1975 »

...to ale není žádná česká specialita, to je princip toho PPP, proto se využívá.
Krach investora - fér koment, zejména poté, co zkušenosti se zahraničími subjekty jsou tristní. Předpokládám, že i ty zkušenosti (a čtyři kola dialogu) přispěly k tomu, že to bude ošetřené lépe než v minulosti... To by věděl martini, ale bohužel nějak mlčí:o)
vondr
Příspěvky: 2907
Registrován: 7.11.2009 19:52:08
Bydliště: vodňany

Re: PPP na D4

Příspěvek od vondr »

PROBĚHLO 3. KOLO SOUTĚŽNÍHO DIALOGU
https://www.pppd4.cz/cs/novinky/probehl ... ho-dialogu

v polovině ledna 2020 poslední kolo před výzvou k podání nabídek. Zahájení bych očekával až někdy ke konci roku 2020,pokud vše půjde OK
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: PPP na D4

Příspěvek od 1975 »

díky, v podstatě sedí na to, co jsem tu dával minul týden, z twitteru Radka Mátla.
Nicméně, jak byly v neděli ty OVM, zaznělo tam, že PPP (smlouvu?) bude schvalovat Parlament... v jaké fázi? Respektive kdy? Nebude nakonec toto "úzkým hrdlem"? Víte, jak rychle jsou schopni se shodnout...i ta všeobecně přijímaná 416 trvala skoro rok...
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: PPP na D4

Příspěvek od 1975 »

..tak na idnesu...

Třetí kolo soutěžních pohovorů se zájemci skončilo minulý týden. S každým účastníkem jednali zástupci ministerstva dva dny. „V lednu 2020 proběhne čtvrté kolo. Předpokládáme, že bude poslední. Počátkem února plánujeme odeslat výzvu k podání nabídek. Koncesionář by mohl být vybrán v první polovině příštího roku. Následovat budou schvalovací procesy na vládě a v Poslanecké sněmovně,“ vysvětlila Rezková.

Zdroj: https://www.idnes.cz/ceske-budejovice/z ... zpravy_mrl
dd
Příspěvky: 1194
Registrován: 22.6.2010 11:01:06

Re: PPP na D4

Příspěvek od dd »

Nechodím sem každý den, tak se omlouvám, že odpovím i na starší příspěvky.

Předem možná poprosím admina o přesun do obecné diskuze PPP, to už se D4 moc netýká.
theodor less píše:Kvalitní, komplexní článek. Jasně a srozumitelně vysvětluje, že protlačovaný PPP není řešení.
PPP může mít výhody. Ale myslím, že ne ty, které se od toho veřejností očekávají. Tzn. zlevnění staveb, výrazně více staveb a automatické zvýšení kvality.
Aram96 píše:Další věc je, že nás čekají spíše dražší úseky než teď.
Jsou tam i takové, které by měly být levnější: D6, D7, D55 kromě ptačí oblasti. Určitě se nedá říct, že teď už zbývají jen drahé úseky.
Aram96 píše:A právě proto si myslím, že je lepší sehnat více peněz ať už z rozpočtu, úvěry od EIB či PPP a stavět holt dražší stavby, než čekat s nějakými úseky na lepší ceny až budou volné kapacity a o 5 let později se kasat, že jsme sice dálnici postavili o 5 let později ale km byl o 150 milionů levnější.
S tím nesouhlasím. V dlouhodobém horizontu tak postavíte daleko méně. Podle mne je mnohem důležitější stabilita a předvídatelnost. Lepší je pravidelně každý rok zahájit/dokončit stabilní počet km než jednou téměř nic a pak rozjet vše najednou a mnohem dráž. Nejsme tak bohatí a ještě chybí hodně stovek km, než abychom si mohli dovolit výrazně připlácet.
1975 píše:A pak se tam tvrdí, že když si stát neohlídá kvalitu, jak si ji ohlídá tady. No právě, že ji hlídat nemusí, protože si ji hlídá ten investor... To je přeci ta hlavní kvalitativní vnímaná výhoda PPP.
Pořád nevidím ten rozdíl mezi klasickou stavbou a PPP. Jaká je motivace investora? Zisk. Co motivuje investora hlídat kvalitu? To, že nekvalitou klesne zisk. Jak může klesnout? Mne napadají jen:
a) penalizace za termíny: prodloužení výstavby, případně zkrácení doby provozu (pokud bude omezená celková doba smlouvy, ale překvapilo by mne, kdyby byla fixní i v případě nezavinění, to se často nevyskytuje)
b) penalizace za uzavírky: to ale bude platit jen za uzavírky způsobené chybou firmy (pak jsme s dokazováním v podobné situaci jako u klasických staveb), pokud to budete chtít zahrnout i nezaviněné uzavírky, třeba nehody, tak si to firma napočítá do rizik a ceny (jak jsem psal výše, s velkou vatou)
c) penalizace za další "diskomfort": za neodklizený sníh, nepořádek, poškozené značky, svodidla - to jsou věci, kde má dnes ŘSD problém i u některých vlastních SSÚD, ale ok, může to ve smlouvě být, ale opět to zvyšuje cenu
d) teoreticky, pokud by nesl riziko výběru poplatků, ale to nebude případ ČR
e) ještě něco?
Investor bude do kvality investovat jen a pouze tolik peněz, na kolik vyhodnotí riziko výše uvedených penalizací. A naopak se bude snažit na všem ostatním maximálně ušetřit.
A teď mi řekněte, co z toho by nebylo možné aplikovat již dnes u klasických staveb. Jedině zkrácení doby provozu, tj. část bodu a). Všechno ostatní by šlo nějakým způsobem hlídat a penalizovat už dnes, popřípadě to má ŘSD přímo v rukou (bod c). Děje se tak?

Michal R:
ad zadlužení: ČR je v poměru k HDP zadlužená méně než většina západních zemí. Myslím, že dobře zdůvodněné dluhopisy na investice do infrastruktury by znatelné výkyvy nezpůsobily. Např. "Dluhopisy na dostavbu D4 ve výši 10 mld." Ale to je jen má domněnka.
ad metriky: vím, je to takové lhaní, kdy všichni vědí, že se lže, ale nezbývá než to brát, jak to je
ad sorpční schopnost: Jiný úhel pohledu: Proč si dnes státy mohou půjčovat za tak nízký (i záporný) úrok? Protože je na trhu moc peněz, které nemají lepší využití. Co se stane, když bude na trhu možnost investovat část těchto peněz do infrastrukturních PPP, které jsou bezpečné a v podstatě s garancí státu? Nedojde k poklesu zájmu o státní dluhopisy s nízkým úrokem? Nejde z velké části o jeden balík peněz, který půjde buď do dluhopisů nebo do PPP nebo do jakékoli jiné investice se státní garancí (tj. velmi nízkým rizikem)?
Souhlasím, že je to složité téma, které se nedá shrnout do jedné věty a není na něj nějaký model, který by nám mohl predikovat přesné dopady.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: PPP na D4

Příspěvek od Aram96 »

dd píše:
Aram96 píše:A právě proto si myslím, že je lepší sehnat více peněz ať už z rozpočtu, úvěry od EIB či PPP a stavět holt dražší stavby, než čekat s nějakými úseky na lepší ceny až budou volné kapacity a o 5 let později se kasat, že jsme sice dálnici postavili o 5 let později ale km byl o 150 milionů levnější.
S tím nesouhlasím. V dlouhodobém horizontu tak postavíte daleko méně. Podle mne je mnohem důležitější stabilita a předvídatelnost. Lepší je pravidelně každý rok zahájit/dokončit stabilní počet km než jednou téměř nic a pak rozjet vše najednou a mnohem dráž. Nejsme tak bohatí a ještě chybí hodně
No právě kvůli té stabilitě je potřeba začít stavět více km, to si velmi protiřečíte. Teď je rozestavěná D3+D35+D11, které z většiny skončí 2022. Za mě je lepší (když by to bylo samozřejmě připraveno) i teď 2020-2021-2022 nějaké km zahajovat, byť cena bude vyšší, než čekat do roku 2022 než se všechny kapacity uvolní. Bohužel ať chceme nebo ne, současným tempem výstavby se do roku 2030 postaví max půlka toho, co chybí, to je podle mě žalostně málo. Vzhledem k tomu, kolik tento stát vydělal peněz navíc v předcházejících letech při nejvyšším ekonomickém růstu, peníze na dálnice by být měly min. do toho roku 2022 ale stavět se může víc. Potom, jestli to vyjde tak, že se začne zahajovat mnohem více, je potřeba opravdu hledat úvěry, PPP a já nevím co na další km, protože nás v průměru čekají dražší stavby. Ano D6,D7, většina D55 nebude extra drahá, ale D11,D3,poslední části D35, D0 budou s penězi docela jinde, než teď. Navíc se "chystá" poměrně dost 4-pruhových silnic první třídy. :kladivo: Ale teď vidím, že jsem už moc OT...
Japao Joe
Příspěvky: 1040
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: PPP na D4

Příspěvek od Japao Joe »

Vzhledem k vyčerpaným stavebním kapacitám v podstatě nemůžete zahajovat víc než se dokončí.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: PPP na D4

Příspěvek od theodor less »

dd píše:Nechodím sem každý den, tak se omlouvám, že odpovím i na starší příspěvky.

Souhlasím, že PPP je složité téma, které se nedá shrnout do jedné věty a není na něj nějaký model, který by nám mohl predikovat přesné dopady.
Děkuji přispívateli dd za ochotu napsat článek, který přináší myšlenky, které tu chyběly.
Škoda, že se článek "ztratí" pod nánosem různých nekvalifikovaných výkřiků a příspěvků, které zde trousí vládní optimismus.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: PPP na D4

Příspěvek od Aram96 »

Japao Joe píše:Vzhledem k vyčerpaným stavebním kapacitám v podstatě nemůžete zahajovat víc než se dokončí.
Pak jsou plány na dokončení aspoň hlavní dálniční sítě (bez některých úseků D43,D6,D7) do roku 2030 úplně mimo ...
Já tedy zatím budu alespoň věřit, že by to jít mohlo :D
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: PPP na D4

Příspěvek od Anonym »

dd píše: Michal R:
ad zadlužení: ČR je v poměru k HDP zadlužená méně než většina západních zemí. Myslím, že dobře zdůvodněné dluhopisy na investice do infrastruktury by znatelné výkyvy nezpůsobily. Např. "Dluhopisy na dostavbu D4 ve výši 10 mld." Ale to je jen má domněnka.
ad metriky: vím, je to takové lhaní, kdy všichni vědí, že se lže, ale nezbývá než to brát, jak to je
ad sorpční schopnost: Jiný úhel pohledu: Proč si dnes státy mohou půjčovat za tak nízký (i záporný) úrok? Protože je na trhu moc peněz, které nemají lepší využití. Co se stane, když bude na trhu možnost investovat část těchto peněz do infrastrukturních PPP, které jsou bezpečné a v podstatě s garancí státu? Nedojde k poklesu zájmu o státní dluhopisy s nízkým úrokem? Nejde z velké části o jeden balík peněz, který půjde buď do dluhopisů nebo do PPP nebo do jakékoli jiné investice se státní garancí (tj. velmi nízkým rizikem)?
Souhlasím, že je to složité téma, které se nedá shrnout do jedné věty a není na něj nějaký model, který by nám mohl predikovat přesné dopady.
ad zadlužení: zadlužení ČR k HDP nyní klesá, Babiš ač se to nezdá, tak již mnoho let má zhruba vyrovnaný rozpočet. Celkový dluh je sice stejný, ale tím jak rostou platy a ceny všeho, tak roste HDP a dluh v poměru k HDP klesá.
https://cs.wikipedia.org/wiki/St%C3%A1t ... %C4%8Ceska
ad metriky: PPP se právě do zadlužení nepočítá a to je hlavní důvod proč ho použít. Babiš tak bude vypadat, že má menší dluh a přitom akorát přesune splátky na další vlády. Nicméně tento trik je účetně v pořádku.
ad sorpční schopnost: Úvěr si nevezme stát, ten jen bude splácet jako leasing. Jen oproti leasingu nemůžete dálnici v půlce splácení vrátit. Namísto státu si úvěr vezme dodavatel PPP (10 miliard na účtě asi nemá), který bude splácet ze splátek od státu. Úvěrové podmínky bude mít zhruba stejné jako stát. Na finančním trhu je tedy jedno jestli si úvěr vezme stát nebo dodavatel PPP. 10 miliard ovlivní úvěrový trh jen minimálně. Banky nyní by rády půjčovali, ale nemají dost zájemců. Úroková sazba závisí především na ČNB.

Co se týče kapacit, tak ty zatím nejsou. Nicméně pokud by nastala krize, kterou všichni straší, tak firmy mohou přeškolit část lidí, kteří nyní staví třeba kanceláře.

Co se týče financování nové výstavby, tak bych se soustředil spíše na projekty, kde už je alespoň UR a začali se vykupovat pozemky, což jsou většinou levnější stavby. Projekty, které ještě nemají UR se do 2-3 let nezačnou stavět a v té době se může financování úplně změnit. Ještě se ani neví kolik nám dá EU z fondů na další sedmiletku 2021-2027. Politici se zatím dohadují. Babiš chce na dálnice převést peníze třeba z peněz na nezaměstnanost, které by ČR stejně nevyčerpala. Vrchnost v Bruselu je zatím proti.
Jarda Š.
Příspěvky: 880
Registrován: 14.3.2009 12:14:56

Re: PPP na D4

Příspěvek od Jarda Š. »

Anonym: Ano, to je ten účetní trik, že PPP zvýší tzv. mandatorní výdaje státu, ale ne státní dluh. Riziko přehnaného rozsahu PPP je v tom, že tím v budoucnu může vzniknout kritický nedostatek prostředků na další investice do dopravní infrastruktury, jelikož úhrady koncesionářům PPP sežerou většinu rozpočtu dopravy.
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: PPP na D4

Příspěvek od 1975 »

theodor less píše:
dd píše:Nechodím sem každý den, tak se omlouvám, že odpovím i na starší příspěvky.

Souhlasím, že PPP je složité téma, které se nedá shrnout do jedné věty a není na něj nějaký model, který by nám mohl predikovat přesné dopady.
Děkuji přispívateli dd za ochotu napsat článek, který přináší myšlenky, které tu chyběly.
Škoda, že se článek "ztratí" pod nánosem různých nekvalifikovaných výkřiků a příspěvků, které zde trousí vládní optimismus.
Theodore, nešlo by to jednou bez toho kádrování? :o) Příspěvek dd je určitě dobrý, nicméně k té kvalitě.
Je zbytečné podsouvat negativní konotaci, že se "automaticky očekává lepší".
Očekává se lepší na základě nějakého modelu chování - a to právě takového, že soukromá firma bude chtít zisk. A když stavbu ošidí, rozpadne se jí a bude si ji muset opravit. Nejde tedy tolik o nějaké poplatky, ale de facto o to, kdy bude muset nastat "generální oprava". A je samozřejmě na státu, aby si převzetí nadiktoval AŽ PO ní. Soukromníci naopak budou chtít, aby k ní došlo AŽ po předávce... Takže dobré/špatné PPP samozřejmě vzejde mimo jiné z dobré/špatné smlouvy.
Michal R
Příspěvky: 1464
Registrován: 17.4.2009 14:10:52
Bydliště: Děčín - Praha - České Budějovice

Re: PPP na D4

Příspěvek od Michal R »

dd píše:
ad sorpční schopnost: Úvěr si nevezme stát, ten jen bude splácet jako leasing. Jen oproti leasingu nemůžete dálnici v půlce splácení vrátit. Namísto státu si úvěr vezme dodavatel PPP (10 miliard na účtě asi nemá), který bude splácet ze splátek od státu. Úvěrové podmínky bude mít zhruba stejné jako stát. Na finančním trhu je tedy jedno jestli si úvěr vezme stát nebo dodavatel PPP. 10 miliard ovlivní úvěrový trh jen minimálně. Banky nyní by rády půjčovali, ale nemají dost zájemců. Úroková sazba závisí především na ČNB.
.
Jakkoli souhlas s Vámi v tom, že 10 mld ovlivní trh je minimálně, tak i v aktuální ochotě bank půjčovat. A je nesporné, že cenu peněz fakticky řídí svými kroky ČNB. A také financování dodavatele stavby a.k.a. poskytovale služby PPP je rámcově tak, jak píšete. Ale myslím, že máte chybnou představu o fiskální podobě výstavby, když to staví stát.
Neřešme teď, zda je dobrým nápadem zkusit postavit kus dálniční sítě (zde úsek D4) metodou PPP. Sám váhám zda obecně metoda PPP je dobrý nápad nebo ne, ale je zde vůle realizovat pilotní projekt, a ukázaná platí. Ale to je jedno.

Klíčové je, zda je metoda PPP řešením pro výstavbu nezbytné infrastruktury a nebo by měl stavět přímo stát. Jestliže máme roční apetit prostavět 70 - 90 mld Kč, tak nás přímé daně, poplatky a mýtné nezachrání, jejich podíl nebude větší než 25%. Protože se asi shodneme, že ve střednědobém horizontu 60 mld Kč na investice do infrastruktury nejsou/nebudou možné při paralelně vyrovnaném rozpočtu, tak logicky infrastrukturní investice se podílí schodku státní rozpočtu. V logické posloupnosti za realizaci projektu zaplatí zhotoviteli ŘSD, jehož majoritní část příjmů je ze státního rozpočtu. Vzniklé saldo pak vláda kryje vydáním státních dluhopisů a nikoliv pořízením peněz na finančním trhu. To není stejný hřište, není to ani stejná liga je to uplně jinej sport.... ;)

Z fiskálního hlediska je nesouměřitelná cena peněz, neboť stát si je skutečně schopen pořídit peníze za lepších podmínek, než sebevětší komerční subjekt s přímou pozicí na finančním trhu. V tuto chvíli je to zhruba 1,8x násobek ceny peněz.
Jakkoliv by se v tuto chvíli zdálo, že výstavba prostřednictvím státu je ve všech ohledech (snad s výjimkou tlaku na rychlou realizaci) výhodnější. Ale pokud se bavíme o financování na úrovni 60-70 mld ročně, tak kritickou otázkou je, kolik let tak můžeme činit, než nárůst 4% (p.b.) ročně na celkovém státním dluhu nezvedne úrok na státních dluhopisech. A ten nepříjde pozvolna, ale skokově... a to je onen obtížně představitelný megaprůšvih. Proto píšu o kriticky důležité sorpční schopnosti, s tím "nějakých 10 mld Kč" na finanční trhu nemá co dělat...

Takže jak?
Skrze metodu PPP, kdy to bude jednoznačně dražší, právně složité a se spoustou ponteciální zádrhelů a komplikací?
Nebo skrze stát, kdy to sice umíme a je to levné, ale taky docela taháme čerta za ocas?
Na eurofondy nějak moc nevěřím a optimismus ohledně období po 2021 rozhodně nemám...
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: PPP na D4

Příspěvek od theodor less »

Dialogem Michala R a dd se toto fórum posunulo o třídu výš.
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: PPP na D4

Příspěvek od Anonym »

Michal R píše:
dd píše: Vzniklé saldo pak vláda kryje vydáním státních dluhopisů a nikoliv pořízením peněz na finančním trhu. To není stejný hřište, není to ani stejná liga je to uplně jinej sport.... ;)
Státní dluhopisy jsou také na finančním trhu. Jedná se o stejné hřiště. Stát prodá státní dluhopis nebo pokladniční poukázku a za nějaké období ji odkoupí zpět s úrokem. Je to naprosto stejný princip jako úvěr a kupci jsou také stejní - banky, ...
Ohledně úrokové sazby může stát vydat státní dluhopis se splatností 30 let čistě na projekt dálnice a bude mít celou dobu stejnou sazbu.
Prostě nevidím rozdíl, když si soukromá firma vezme úvěr se zafixovanou sazbou na 30 let nebo když si stát vezme úvěr se zafixovanou sazbou na 30 let. V obou případech peníze půjčí banky nebo jiné finanční instituce.
Nejsem příznivcem PPP, nicméně může urychlit výstavbu dálnic pokud nebudou peníze, protože pro politiky je lákavé postavit dálnici a přitom si nezvýšit dluh v současném volebním období. Metrika zadlužení je důležitá a politici o ní často mluví.
MPMP
Příspěvky: 3280
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: PPP na D4

Příspěvek od MPMP »

Anonym píše:Prostě nevidím rozdíl, když si soukromá firma vezme úvěr se zafixovanou sazbou na 30 let nebo když si stát vezme úvěr se zafixovanou sazbou na 30 let. V obou případech peníze půjčí banky nebo jiné finanční instituce.
Nejsem příznivcem PPP, nicméně může urychlit výstavbu dálnic pokud nebudou peníze, protože pro politiky je lákavé postavit dálnici a přitom si nezvýšit dluh v současném volebním období. Metrika zadlužení je důležitá a politici o ní často mluví.
A to je právě to, co se mi na tom nelíbí. Celé "divadlo" kolem PPP je pouze a jen o tom, zda se státu "účetně" zvýší dluh, či nikoliv. Úvěr to bude tak, jako tak, splácet se bude tak, jako tak, pouze v případě PPP se politici budou moci chlubit, jak jsou úspěšní v "nenavyšování" státního dluhu. Že za to ale zaplatí v příštích letech kocesionáři projektu velice slušné peníze a že si tím "vybílí" do budoucna pokladnu navýšením mandatorních výdajů, o tom se jaksi cudně mlčí.
Otázkou zůstává, zda ty peníze, které bude stát PPP navíc oproti vlastní investici, budou srovnatelné s případným zvýšením (resp. nesnížením) úrokových sazeb státního dluhu v případě zvyšujícího se zadlužení. To je aspekt, který nikdo neumí předem odhadnout a proto jsem přesvědčen, že "výhodnost" PPP je pouze snem jeho prosazovatelů. Ani budoucnost jednoznačně neukáže, zda to buyl správný krok, či nikoliv. Na změnu úrokových sazeb má vliv tolik faktorů, že v tomto ohledu je PPP něco jako hra na burze. Když se trefíte do správného období změn úrokových sazeb, vyděláte a když ne, tak máte prostě smůlu. A já zastávám názor, že stát by na burze hrát neměl.
musklin
Příspěvky: 459
Registrován: 10.11.2013 11:54:33

Re: PPP na D4

Příspěvek od musklin »

Směšujete dvě věci
a) finance - může být placeno přímo z rozpočtu, dluhopisem, přesměrování části penzijních fondů povinně do infrastruktury atd..
b) performance riziko - schopnost postavit - v případě ČR je schopnost státu stavět přes ŘSD žalostná

ad a) je díky fin. situaci ČR v podstatě buřt kdo si půjčí - státu to výjde samozřejmě o chlup levněji
ad b) možná úspora v efektivitě je tak obrovská, že bohatě vyváží negativa a)
(stavba PPP totiž poprve v historii otevře tabu a různé doluvy mezi ŘSD, projektanty a stavebními fimami)
Prakticky nastane to samé co se stalo na železnici - co dříve u ČD nešlo, protože bambilion předpsiů najednou s jančurou a Leo jde...
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: PPP na D4

Příspěvek od 1975 »

..přesně - byť úplně nemusím ty bojovná adjektiva, jak je něco žalostné, apod., tak to může ukázat potenciál pro zlepšení v té státní větvi...

... a o za tu cenu potenciálního úrokového rozdílu, který stejně nikdo není schopný pořádně predikovat, stojí.
MPMP
Příspěvky: 3280
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: PPP na D4

Příspěvek od MPMP »

musklin píše:Směšujete dvě věci
a) finance - může být placeno přímo z rozpočtu, dluhopisem, přesměrování části penzijních fondů povinně do infrastruktury atd..
b) performance riziko - schopnost postavit - v případě ČR je schopnost státu stavět přes ŘSD žalostná

ad a) je díky fin. situaci ČR v podstatě buřt kdo si půjčí - státu to výjde samozřejmě o chlup levněji
ad b) možná úspora v efektivitě je tak obrovská, že bohatě vyváží negativa a)
(stavba PPP totiž poprve v historii otevře tabu a různé doluvy mezi ŘSD, projektanty a stavebními fimami)
Prakticky nastane to samé co se stalo na železnici - co dříve u ČD nešlo, protože bambilion předpsiů najednou s jančurou a Leo jde...
Nesměšuju, vyjadřoval jsem se k finanční stránce problému a "čechrání peří" politiků. O efektivitě si netroufám tvrdit nic. kromě toho, máte snad někdo dojem, že PPP koncesionář začne dřív, než bude existovat pravomocné stavební povolení? Já ten dojem nemám. A vlastní výstavba už takový problém není ani dnes. Nebo jsem něco nepochopil?
kyk
Příspěvky: 954
Registrován: 22.7.2011 10:54:46
Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
Kontaktovat uživatele:

Re: PPP na D4

Příspěvek od kyk »

Mimo finanční otázky je také třeba započítat otázku využití stavby.
Jestli se bude jezdit za deset let, nebo možná za dvacet, když nebude v rozpočtu dost, nebo za pár let s PPP (edit: asi s design&build).
Vpodstatě dřívější postavení může pomoci dostupnosti a rozvoji regionů, úspoře času řidičů (efektivita), a přinést víc peněz než by dělal rozdíl nákladů ŘSD/PPP. Jen ty čísla nejsou tak vidět.
musklin
Příspěvky: 459
Registrován: 10.11.2013 11:54:33

Re: PPP na D4

Příspěvek od musklin »

Finanční stránka je kapitola sama o sobě - ŘSD/MD doteď nepochopilo, že cena pozemků je v ceně dálnice zastoupena takovým procentem, že zda vykupuji pozemky za 10 nebo 20 násobek odhadu je úplně jedno.
Současně jsou experti na MD schopni odmávat v odborné komisi zúženou dálnici, protože ušetří a za pár let odmávají zase nezúženou dálnici.
Takže vést u nás se "staviteli" dálnic diskusi o nějakém diskontování, dluhu, nákladu obětované příležitosti atd. je zcela zbytečné.
Pokud v otázce délky stavby - triviální pár km úseky na rovině se staví 4 roky, nebo v otázce technologií - kdy se "vymýšlí" receptury betonu necítíte prostor, tak vám asi nepomůžu.
Dále je třeba rozlišovat první PPP a pak následné dopady.
Ono se časem příijde na to, že vykupování je šaškárna - co se teď outsorcuje "spřátelené" firmě ze strany ŘSD jde taktéž x násobně urychlit. Nesmysl, že ŘSD může vykupovat po UR je toho přkladem. Ze 100 % majitelů může být věškerá dokumetace připravena s cca 70% bezproblémových dávno před pravomocným UR a pak se jen podepsat. Komunikovat se může elektronicky atd. jen chtít - viz šaškárna uz občankama s ID a povinou čtečkou, když dávno mohl být Bank ID atd.
99 % problémů zde dokola diskutovaných je jinde dávno vyřešených.
Odpovědět

Zpět na „D4“