Historické mapy

Články a úryvky k historii nejen českých silnic a dálnic
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Historické mapy

Příspěvek od theodor less »

JirkaS píše: A88 byla vyžadována již při záboru Sudet jako exteritoriální, čili tato věc musela být již dlouho připravována.
30.9.1938 Podpis Mnichovské dohody
10.10.1938 Dokončení obsazení území Sudet
19.11.1938 Podpis rámcové smlouvy o stavbě A88
11.4.1939 Zahájení stavby A88
podzim 1939 Námitka ReichAutobahnGesellschacht ve věci křížení A88 a dálnicí Praha-Brno. Ostrý úhel nedovoluje projektování "čtyřlístku"
23.10.1939 Projektové práce Generálního Ředitelství Stavby Dálnic na posunutí dálnice Praha-Brno jižním směrem
3.11.1939 Rozhodnutí Dr.Todta o místě křížení: bude původně navrhované, "naše dálnice" bude přeprojektována do tvaru písmene "S"

pramen:Václav Lídl-Poslové zapomenuté budoucnosti
Sauce
Příspěvky: 610
Registrován: 11.3.2018 12:57:47
Bydliště: Egerland

Re: Historické mapy

Příspěvek od Sauce »

Kudy tehdy měla vést dálnice Praha-Brno kolem Brna? Posouvalo se do současného stavu, nebo se dálnice vybudavala v původně navržené stopě?
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Historické mapy

Příspěvek od theodor less »

Sauce píše:Kudy tehdy měla vést dálnice Praha-Brno kolem Brna? Posouvalo se do současného stavu, nebo se dálnice vybudavala v původně navržené stopě?
- Projektové práce Generálního Ředitelství Stavby Dálnic se zabývaly dvěma variantami posunutí dálnice k obci Nebovidy
- "Konečné" trasování dle Dr.Todta obcházelo obec Troubsko jižně, za obcí Bosonohy byl navržen pravý směrový oblouk; na schématické mapce oblouk s tak malým poloměrem, že lze o odbornosti Dr.Todta pochybovat. V této době byl asi větší nacista než silniční odborník.
- Realizovaná D1 nemá u Brna žádné "esíčko", proto lze předpokládat, že se od původního návrhu neliší
Tomas 1975
Příspěvky: 702
Registrován: 22.9.2009 20:02:33

Re: Historické mapy

Příspěvek od Tomas 1975 »

"Konečné" trasování dle Dr.Todta obcházelo obec Troubsko jižně, za obcí Bosonohy byl navržen pravý směrový oblouk; na schématické mapce oblouk s tak malým poloměrem, že lze o odbornosti Dr.Todta pochybovat. V této době byl asi větší nacista než silniční odborník.

Tak výše popsané může napsat pouze člověk neznalí.... Osobně se s potomky Todta znám....
S křižovatkou u Troubska to bylo složitější. Původně tam mělo být něco podobného jako se navrhuje dnes v ,,zatunelované" variantě. Návrhů bylo asi osm.... Úplně původní křižovatka měla být u Malhostovic severně od Brna. Následně Troubsko. Léto 1939 přesun k Nebovidům. Na podzim zpět k Troubsku s úhlem křížení tuším 83 stupńů… A začalo se stavět...
Tomas 1975
Příspěvky: 702
Registrován: 22.9.2009 20:02:33

Re: Historické mapy

Příspěvek od Tomas 1975 »

Původní křížení severně od Brna
Přílohy
004.jpg
004.jpg (162.91 KiB) Zobrazeno 15035 x
Tomas 1975
Příspěvky: 702
Registrován: 22.9.2009 20:02:33

Re: Historické mapy

Příspěvek od Tomas 1975 »

Varianty Nebovidy a Troubsko...
Přílohy
11.jpg
11.jpg (155.55 KiB) Zobrazeno 15033 x
Tomas 1975
Příspěvky: 702
Registrován: 22.9.2009 20:02:33

Re: Historické mapy

Příspěvek od Tomas 1975 »

Plastická mapa křižování....
Přílohy
Panel 29 obr 1.jpg
Panel 29 obr 1.jpg (221.69 KiB) Zobrazeno 15040 x
Tomas 1975
Příspěvky: 702
Registrován: 22.9.2009 20:02:33

Re: Historické mapy

Příspěvek od Tomas 1975 »

A ještě malý dodatek...
Poslové zapomenuté budoucnosti jsou již překonaní.... Stejně tak Stavby, kterým doba nepřála....
A oba díly Německé průchozí dálnice.... Včetně katalogu k výstavě z roku 2014....
Takže k naší D1...
Dálnice Praha - Brno - Zlín v obrazech času (1938 - 1950) vydána v dubnu 2019 (Muzeum silnic)
Bohužel na publikaci ,,Říše staví dálnici" nemohu sehnat sponzora....
Stejně jako k Pražskému dálničnímu okruhu.....
A stejně jako k Žďákovskému mostu....
Stavební a projekční firmy takovéto věci nepodporují... A ŘSD se s Vámi vůbec nebaví....
Sauce
Příspěvky: 610
Registrován: 11.3.2018 12:57:47
Bydliště: Egerland

Re: Historické mapy

Příspěvek od Sauce »

Děkuji moc za vysvětlení, mapy se hodí :)
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Historické mapy

Příspěvek od theodor less »

Dík za mapy
- u první je zajímavé zamýšlené letiště
- u druhé je zajímavý nápis v němčině: "??????? křižovatka jetelový lístek", zde se směrový oblouk jeví jako normový
- u třetí mě zaujalo křížení ve tvaru háknkrajce (a to nejsem David Černý)
Pokud je rukopis na světě, nechtělo by to oslovit nakladatele? V ČR je jich několik tisíc....Někdo měl štěstí s drobnými dary přes internet, ale k tomu je asi nutný silný příběh (nesouvisí s obsahem knihy).
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Historické mapy

Příspěvek od Honey72 »

Tedy, vidět hákový kříž v každém čtyřlístku, to už chce trošku fantazii, ne ? :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Historické mapy

Příspěvek od theodor less »

Tomas 1975 píše:Bohužel na publikaci ,,Říše staví dálnici" nemohu sehnat sponzora....
... A ŘSD se s Vámi vůbec nebaví....
I ŘSD, byť jako státní příspěvková organizace dbá na image. Bude podporovat to, co jejich image zlepší. Např. zmíněná kniha o historii D1 ukazuje, že ŘSD dotáhla to, co se kdysi nepovedlo. Trasa exteritoriální dálnice vlastně ani historie není; je to poměrně ožehavé téma. Název knihy "Říše staví dálnici" se dokonce může jevit jako provokace.
Tomas 1975
Příspěvky: 702
Registrován: 22.9.2009 20:02:33

Re: Historické mapy

Příspěvek od Tomas 1975 »

Nikde není napsáno, že se takto musí budoucí publikace jmenovat....
I kdyby to byla Nedokončená dálnice na Moravě.... Nedá Vám na to nikdo ani korunu....
Jenom digitalizace materiálů (scany plánů formátu A 0 s perspektivním vyobrazením stavby atd...)…
Digitalizace litografií formátu A 2.... Finančně velmi nákladné....
Nedávno se mně ozvalo nakladatelství, které vydává literaturu s železniční tematikou...
Po několika minutovém rozhovoru se vše otočilo....
Sežeňte si sponzora, digitalizaci si zaplatíte ze svého atd....
Takže točení v bludném kruhu...
Vámi popisovaná publikace k padesátému výročí ŘSD je velmi pěkná....
Jinak nevím proč tedy nedalo ŘSD ani korunu na výstavu a publikaci k 80 výročí zahájení stavby dálnice mezi Prahou - Brnem a Zlínem....To už se pouze opakuji...
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: Historické mapy

Příspěvek od 1975 »

..je tak pro orientaci...kolik byste tedy potřeboval? co je "velmi nákladné"? díky za info
Tomas 1975
Příspěvky: 702
Registrován: 22.9.2009 20:02:33

Re: Historické mapy

Příspěvek od Tomas 1975 »

Na jeden díl o německé dálnici cca 70 - 75 tisíc za předpokladu, že se vydá 1000 ks a ty se do půl roku prodají...
Publikace Dálnice Praha - Brno - Zlín v obrazech času (1938 - 1950) se vydalo 300 ks (duben 2019) a do konce září se prodalo 260 ks... Finanční podpora činila cca 40 000.....
Brána do nebes - Železobetonový obloukový most v Podolsku (1938 - 1943) 300 ks se podařilo prodat asi za rok a půl... Našel se sponzor, který zaplatil část digitalizace a dal 20 000.... Tam to bylo cca na nule...
Ale za cenu, že náklady veškeré režie nesu já... Tedy nedostanu ani korunu a vše dělám ve volném čase...
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Historické mapy

Příspěvek od Honey72 »

Myslím Tome, že název "Hitlerova dálnice na Moravě" by byl stejně nejlepší a přitom nejjednodušší. Dneska jakmile se nějaký dokument v televizi či kniha v názvu týká Hitlera nebo Stalina, každý hned zpozorní. Já při přepínání televize či v knihkupectví taky :-) A proti tomuto názvu nikdo nic nemůže mít, neoficiálně se tak této dálnici vždy říkalo a vždy bude :-) A každý jí v mapě pod tímto názvem najde. Říše staví dálnici - s prominutím vůbec by mne nenapadlo, že se jedná o dálnici u nás. PS: název knihy většinou udává samo nakladatelství - ono jí musí prodat.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Historické mapy

Příspěvek od Mike »

pakliže to nebude i v němčině, tak je těch 1000ks asi nereálných
zkusil bych oslovit firmy "po trase"
třeba by z nich po pár korunách vypadnout mohlo
a podle mě ta netová sbírka by mohla pár korun dát, kdyby se pak těm co dali víc něž kniha stojí i výtisk poslal....
a jak už jsem psal, zkuste VHÚ

apropo, kde se nabízely ty dosud vyšlé ?
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Historické mapy

Příspěvek od theodor less »

Mike píše: zkusil bych oslovit firmy "po trase"
třeba by z nich po pár korunách vypadnout mohlo
Zřejmě mluvíte o nynějších firmách a o jejich vztahu k území dotčené exteritoriální dálnicí. Já jsem chvíli přemýšlel o firmách resp. o potomcích vlastníků stavebních firem, které A88 stavěly (např. Hrabě a Lozovský). Ale jejich vnuci mají cca 60 let? Měli by vůbec zájem vzpomenout svého předka?
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Historické mapy

Příspěvek od JirkaS »

Honey72 píše:Tedy, vidět hákový kříž v každém čtyřlístku, to už chce trošku fantazii, ne ? :-)
On není v samotném čtyřlístku, ale v úpravě směru dálnic, aby se v tom čtyřlístku u Brna křížily kolmo.
Tomas 1975
Příspěvky: 702
Registrován: 22.9.2009 20:02:33

Re: Historické mapy

Příspěvek od Tomas 1975 »

Takže postupně odpovědi...
Honzo děkuji za podporu a návrhy. Třeba je někdy v budoucnu využiji....

Pro Mike:
Němčinu mně shodí vždy jako první, protože se jedná o další náklady atd..
Firmy po trase i mimo trasu jsem zkoušel mnohokrát...Bez úspěchů...
Poslední dvě pouze Muzeum silnic... Další před dlouhou dobou ŘSD nebo Technické muzeum Brno... Celkem osm publikací.....
VHÚ stejně jako NTM a další jsem zkoušel několikrát....

Teodor Less:
Konkrétně Hrabě&Lozovský ... vymřeli po meči i přeslici...
Konstruktiva byla a.s. v majetku Škody Plzeň.....
Lanna a.s. Nejedlí - nezájem....
Existuje v Rakousku firma Pittel&Brausewetter… Problém je, že předci majitelů a prokuristé byly po válce v ČŘ odsouzeni Beno Brausewetter - trest smrti, Viktor Brausewetter - 20 let plus tři další prokuristé dlouholeté tresty...Všichni stačili utéct...Ale celý majetek byl zabaven dle Benešových dektetů….
Takže tudy cesta nevede...
Problém je také v tom, že vnuci (stavbyvedoucích, prokuristů atd.) na mně koukají s otevřenou pusou a vůbec nic nevědí.... nemají....
Příklad - bratři Vyhnánkové... vyhráli v roce 1929 první soutěž na Nuselský most v železobetonové variantě, navrhly v soutěži proti Melanovi železobetonový obloukový most v Ústí nad Labem, první návrh železobetonového obloukového mostu o rozpětí 360 metrů na Ždákově v roce 1939....
Vnuci a vnučka na mně koukali s otevřenou pusou a ani nevěděli co jejich předci dokázali....
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Historické mapy

Příspěvek od theodor less »

Honey72 píše:..... název "Hitlerova dálnice na Moravě" by byl stejně nejlepší a přitom nejjednodušší. A proti tomuto názvu nikdo nic nemůže mít, neoficiálně se tak této dálnici vždy říkalo a vždy bude.
Dneska jakmile se nějaký dokument v televizi či kniha v názvu týká Hitlera nebo Stalina, každý hned zpozorní.
Sponzora knihy můžu přesvědčit, že je tento název nejsrozumitelnější a že fanoušci dálnic budou mít hned jasno.
Nebo sponzora můžu přesvědčit, že "každého" zaujme Hitlerovo jménu.
V prvním případě bude sponzor srdcař, ve druhém cynik.
Boom literatury tohoto typu je za námi, jsou toho plné regály.
Nabídka: Tito vrazi už byli rozebráni ze všech stran, nic nového se neobjeví.
Poptávka: 1) Lidé, co chtěli věci spáchané těmito vrahy pochopit, to už nejspíš udělali. 2) Fašouni se o dálnice z důvodu omezených intelektuálních kapacit nezajímají 3) Ti, co ještě nedospěli a berou tyto záležitosti jako vzrušení či "romantiku" si koupí něco víc chlapáckého
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Historické mapy

Příspěvek od Honey72 »

Já třeba koukám na dokumenty o různých stavbách, které Hitler nechal postavit. Je mi jedno, kdo tato velká technická díla nechal stavět, zajímá mě technické provedení, ne zadavatel. Ale jméno v dokumentu mě hned zaujme, protože vím, že to bude o nějaké velké či jinak zajímavé stavbě.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
vodouch2000
Příspěvky: 1223
Registrován: 27.5.2014 14:28:00
Bydliště: D11 - exit 62

Re: Historické mapy

Příspěvek od vodouch2000 »

Tomas 1975: A co zkusit současné crowdfundingové portály typu Startovač? Věřím, že min. nemálo uživatelů tohoto fóra by rádo přispělo. :-) Za zkoušku by to stálo.
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Historické mapy

Příspěvek od Mike »

tam by to ovšem chtělo i xichtoknihový přesah
nevím, kdo na ty portály jen tak - sám od sebe - kouká

2 Tomas:
poptám se v jedné větší stavební firmě, nechci tu jmenovat, blíží se konec roku, třeba by z nich mohlo něco daňově optimalizovatelného vypadnout.
a nebo to hold odteče na dividendách ven....
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Historické mapy

Příspěvek od theodor less »

JirkaS píše:Taková právní prasárna, jakou byla A88, asi jinde neměla obdoby.
Něco podobného je železnice Vennbahn. Tentokrát belgická trať na německém území. Zaplať pánbůh to díky EU není problém.
Odpovědět

Zpět na „Historie“