PPP na D4 - výstavba
Re: PPP na D4
S tím lze souhlasit. To vše ale záleží na tom, jak bude postavená PPP smlouva. O té zatím nevíme nic. Počkejme si tedy, jak bude vypadat a pak si můžeme říct, zda "česká cesta PPP" bude nebo nebude přínosem.
Re: PPP na D4
S tím souhlasím, ale jak PPP pomůže urychlení přípravy? Já jsem přesvědčený, že se jedná o "outsourcing" stavby a údržby, nikoliv "papírové přípravy". Něco jsem nepobral?kyk píše:Mimo finanční otázky je také třeba započítat otázku využití stavby.
Jestli se bude jezdit za deset let, nebo možná za dvacet, když nebude v rozpočtu dost, nebo za pár let s PPP (edit: asi s design&build).
Vpodstatě dřívější postavení může pomoci dostupnosti a rozvoji regionů, úspoře času řidičů (efektivita), a přinést víc peněz než by dělal rozdíl nákladů ŘSD/PPP. Jen ty čísla nejsou tak vidět.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: PPP na D4
Chvilku měla diskuze sevřenější podobu. Chytří a ukáznění diskutující řešili financování výstavby. Došlo se k dílčímu závěru. PPP je také půjčka. Tento napohled zřejmý fakt ještě před nedávnem někteří lobbysti popírali.musklin píše:Současně jsou experti na MD schopni odmávat v odborné komisi zúženou dálnici, protože ušetří a za pár let odmávají zase nezúženou dálnici.
...nebo v otázce technologií - kdy se "vymýšlí" receptury betonu...
Teď to vypadá, že jsme začali honit více zajíců najednou, i když je jasné, že na některé zajíce prostě nemáme (receptury betonu atd.)
Re: PPP na D4
2 MPMP: Ale no tak, samozřejmě že jsi vše správně pobral !! Zrovna ty nemáš důvod se tvářit jako tydýt ! Od toho jsou tu jiní notoricky znamí "specialisté"...
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: PPP na D4
Ten deal je na 30 roků. Zásadní bude předávání dálnice státu. Které části dálnice budou označeny jako nevyhovující, resp. které jako vyhovující a vzápětí se budou opravovat? Před časem byla platilo "jít na nejnižší cenu" a pak to nějak uhrajem. Po třiceti letech se bude "uhrávat" daleko snadněji.MPMP píše: .... vše ale záleží na tom, jak bude postavená PPP smlouva. O té zatím nevíme nic. Počkejme si tedy, jak bude vypadat a pak si můžeme říct, zda "česká cesta PPP" bude nebo nebude přínosem.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: PPP na D4
Přesvědčivá argumentace. Takové lidi v Home Creditu pro obchod s nouzí potřebujeme.Anonym píše:ad zadlužení: zadlužení ČR k HDP nyní klesá, Babiš ač se to nezdá, tak již mnoho let má zhruba vyrovnaný rozpočet. Celkový dluh je sice stejný, ale tím jak rostou platy a ceny všeho, tak roste HDP a dluh v poměru k HDP klesá.
Re: PPP na D4
Na druhou stranu věčně nespokojené rejpaly a brsnily ne.
Jestli se dobře pamatuji tak v podmínkách je před předáním státu kompletní rekonstrukce.
Jestli se dobře pamatuji tak v podmínkách je před předáním státu kompletní rekonstrukce.
Re: PPP na D4
aniž bych chtěl nějak napovídat
je záruka, že před předáním koncesionář neukončí činnost ?
je bankovní záruka ve výši neprovedené reko ?
je záruka, že před předáním koncesionář neukončí činnost ?
je bankovní záruka ve výši neprovedené reko ?
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: PPP na D4
Kompletní rekonstrukce se u nás dělá po více než 40 letech - nové mosty, atd... viz D10, D1, ...
Po 30 letech by měla být dálnice ještě v pohodě.
Pokud by se kompletní rekonstrukce dělala, tak se stačí podívat jaké ceny byly u nás před 30 lety. Situace se může opakovat a firma na závěrečnou rekonstrukci jednoduše nebude mít dost peněz. Buď zkrachuje nebo si řekne od státu další peníze.
Po 30 letech by měla být dálnice ještě v pohodě.
Pokud by se kompletní rekonstrukce dělala, tak se stačí podívat jaké ceny byly u nás před 30 lety. Situace se může opakovat a firma na závěrečnou rekonstrukci jednoduše nebude mít dost peněz. Buď zkrachuje nebo si řekne od státu další peníze.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: PPP na D4
S inflací si návrh smlouvy určitě poradí, zřejmě bude navržena valorizace či indexace. Bude myslet návrh smlouvy i na rozložení nákladů koncesionáře v čase? Koncesionář bude mít největší náklady při stavbě a před předáním dálnice státu. Pokud by stát platil stále stejnou částku, koncesionář by vyčerpal finance a mohl by "zkrachovat" před závěrečnou opravou.Mike píše:je záruka, že před předáním koncesionář neukončí činnost ?
je bankovní záruka ve výši neprovedené reko ?
A pokud je "zkrachování" pro koncesionáře ekonomicky výhodné, tak určitě zkrachuje.
Re: PPP na D4
Tak bude vystavena bankovní garance. Opravdu hledáte mouchy, toto je už dořešeno. Jen doufám, že to nepůjde českou cestou.
Re: PPP na D4
Na Slovensku mají platbu za PPP vázanou za inflaci. Nicméně ceny stavebních prací a platy obecně rostou výrazně více než je oficiální inflace.
Takovou bankovní garanci si nedokáži představit. Tj na rekonstrukci, u které nikdo neví kolik bude v té době stát.Sosa píše:Tak bude vystavena bankovní garance. Opravdu hledáte mouchy, toto je už dořešeno. Jen doufám, že to nepůjde českou cestou.
Re: PPP na D4
já tomu právě věřím, že se půjde osvědčenou českou cestou, čili tunel začne ještě před Cukrákem....Sosa píše:...
Jen doufám, že to nepůjde českou cestou.
proto kladu "blbé" dotazy
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: PPP na D4
Přesně tak. Bankovní garance je dost drahá záležitost i při mnohem kratší době a pevné částce.Anonym píše:Takovou bankovní garanci si nedokáži představit. Tj na rekonstrukci, u které nikdo neví kolik bude v té době stát.Sosa píše:Tak bude vystavena bankovní garance. Opravdu hledáte mouchy, toto je už dořešeno. Jen doufám, že to nepůjde českou cestou.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: PPP na D4
Diaľničiar píše:Do projektu ale možná také vstoupí čínská společnost CITIC. Při návštěvě Číny prezident Miloš Zeman řekl, že firma vyšle své projekční týmy do Česka, zapojení Číny věří i premiér Andrej Babiš. Potíž je ale v tom, že poslední čínský projekt v Polsku skončil krachem. Dodavatelé nedostávali zaplaceno, stavba se protahovala a polské ředitelství silnic nakonec muselo smlouvu zrušit.
Re: PPP na D4
Pánové, vámi vyjmenovaných problémů či háčků je celá řada, dokonce si myslím, že bych jich ještě pár přihodil. Ale na Slovensku byla postavena dálnice v rekordním čase a za mě i v perfektní kvalitě. Nejezdím tam moc podle MPR a silnice mě příjde luxusní. Je to pokus s nejistým výsledkem, ale kdo z vás si NEVZAL DO POSTELE pěknou ženskou a přitom vůbec nevěděl, zda ten sex bude úžasný či mizerný. Je to riziko, ale za mě stojí za to...
Re: PPP na D4
Jedná se když tak o tento článek, když to theodor neodkázal:theodor less píše:Diaľničiar píše:Do projektu ale možná také vstoupí čínská společnost CITIC. Při návštěvě Číny prezident Miloš Zeman řekl, že firma vyšle své projekční týmy do Česka, zapojení Číny věří i premiér Andrej Babiš. Potíž je ale v tom, že poslední čínský projekt v Polsku skončil krachem. Dodavatelé nedostávali zaplaceno, stavba se protahovala a polské ředitelství silnic nakonec muselo smlouvu zrušit.
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=219&t=6711
Vždyť se té soutěže žádná čínská firma neúčastní. Autor článku nebyl schopný ani najít, jaké firmy se účastní, viz "Ministerstvo dopravy bez bližších specifikací uvedlo". Tu Čínu tam zapletl asi na základě této zprávy https://www.lidovky.cz/byznys/firmy-a-t ... y-trhy_ele, kde je ale zmíněná D3.
Re: PPP na D4
Hele, Kote, nevyvolávej démony Ne že bych si nepamatoval, ale je otázkou, jestli si na to chci vzpomenout
Re: PPP na D4
No, a podobné to bude po třiceti letech s tím PPP, přesně jak píšeš Michale !
Re: PPP na D4
jsem asi zastydlej, ale já vždy vyhledával jen osvědčená řešení
čili jestli si tento stát chce hrát s PPP, tak ať to není za moje prachy
čili jestli si tento stát chce hrát s PPP, tak ať to není za moje prachy
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: PPP na D4
Sex může být úžasný, ale ty alimenty! Čas od času se ještě zvedají. A to můžu být rád, že jsem něco nechyt.kot píše:.......ale kdo z vás si NEVZAL DO POSTELE pěknou ženskou a přitom vůbec nevěděl, zda ten sex bude úžasný či mizerný. Je to riziko, ale za mě stojí za to...
Re: PPP na D4
Přihlásil jsem se opět po delší době a nechci se moc vracet ke starším příspěvkům. Ale zkusím jen k několika.
Přirovnání k železničním dopravcům trochu pokulhává. Jednak se tam děje spousta hodně šedých věcí, kdy stát šel vysloveně na ruku soukromníkům (např. uplatňování studentských náhrad, atd.). Zadruhé je velký rozdíl v tom, že zákazníkem jsou masy "obyčejných" lidí, tzn. tam neustále probíhá konkurenční boj. To u PPP nebude, tam je opět partnerem MD/ŘSD a proběhne jedno VŘ. A pak už žádné podlézání zákazníkovi nebude potřeba.
(Mimochodem trend zlepšování služeb u ČD začal už za Žaludy, ale tím nechci tvrdit, že konkurence to neurychlila. I když Leo Express je podle mého názoru z těch tří nejhorší.)
ad předání po 30 letech (ani nevím, komu vlastně adresovat dotaz): Ta firma ani nemusí krachovat. Už je vyřešené, kdo zaplatí opravu zvlněné D1 u Ostravy? Nebo kdo zaplatí opravu zvlněných mostů přes Dobřejovický potok na D0? Roky se čeká na opravu, stav se zhoršuje a jasné není nic. Pokud ŘSD není roky schopné dotáhnout a vyřešit takovéto vady, tak nevěřím, že najde mechanismus, jak si vynutit přejímku 30 let používané dálnice v bezvadném stavu.
Mimochodem, co by se stalo, pokud by ŘSD dálnici po 30 letech z nějakého důvodu nepřevzalo? Kdyby spor o převzetí trval roky? Kdo bude dálnici udržovat a z čeho? Bude na ní zachovaný provoz?
Vysvětlete mi, prosím, jaké jsou ty motivátory k b) (k té obrovské úspoře v efektivitě). Pokud uvažujeme, že PPP zahrnuje jen výstavbu a údržbu, tzn. bez projektu a bez získávání stavebních povolení. Já jich tam moc nevidím, resp. nevidím takové, které by nešly použít i u klasické výstavby.musklin píše:ad b) možná úspora v efektivitě je tak obrovská, že bohatě vyváží negativa a)
(stavba PPP totiž poprve v historii otevře tabu a různé doluvy mezi ŘSD, projektanty a stavebními fimami)
Prakticky nastane to samé co se stalo na železnici - co dříve u ČD nešlo, protože bambilion předpsiů najednou s jančurou a Leo jde...
Přirovnání k železničním dopravcům trochu pokulhává. Jednak se tam děje spousta hodně šedých věcí, kdy stát šel vysloveně na ruku soukromníkům (např. uplatňování studentských náhrad, atd.). Zadruhé je velký rozdíl v tom, že zákazníkem jsou masy "obyčejných" lidí, tzn. tam neustále probíhá konkurenční boj. To u PPP nebude, tam je opět partnerem MD/ŘSD a proběhne jedno VŘ. A pak už žádné podlézání zákazníkovi nebude potřeba.
(Mimochodem trend zlepšování služeb u ČD začal už za Žaludy, ale tím nechci tvrdit, že konkurence to neurychlila. I když Leo Express je podle mého názoru z těch tří nejhorší.)
ad předání po 30 letech (ani nevím, komu vlastně adresovat dotaz): Ta firma ani nemusí krachovat. Už je vyřešené, kdo zaplatí opravu zvlněné D1 u Ostravy? Nebo kdo zaplatí opravu zvlněných mostů přes Dobřejovický potok na D0? Roky se čeká na opravu, stav se zhoršuje a jasné není nic. Pokud ŘSD není roky schopné dotáhnout a vyřešit takovéto vady, tak nevěřím, že najde mechanismus, jak si vynutit přejímku 30 let používané dálnice v bezvadném stavu.
Mimochodem, co by se stalo, pokud by ŘSD dálnici po 30 letech z nějakého důvodu nepřevzalo? Kdyby spor o převzetí trval roky? Kdo bude dálnici udržovat a z čeho? Bude na ní zachovaný provoz?
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: PPP na D4
Do partnerského vztahu vstupují nejčastěji dva partneři, aby se podporovali v prosazování svých zájmů.(Wikipedie).
Firma má zájem maximalizovat zisky, stát má zájem minimalizovat výdaje. Jak to budou společně prosazovat? Prostě pojem partnerství je vylhaný. PPP je snadno zapamatovatelný reklamní slogan. Ale proč nemá všech pět P?
Firma má zájem maximalizovat zisky, stát má zájem minimalizovat výdaje. Jak to budou společně prosazovat? Prostě pojem partnerství je vylhaný. PPP je snadno zapamatovatelný reklamní slogan. Ale proč nemá všech pět P?
Re: PPP na D4
Stát má zájem stavět, ne minimalizovat výdaje.
Re: PPP na D4
Soso, dovolím si tě doplnit - stát NEUMÍ minimalizovat výdaje...