Příprava staveb ŘSD

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od 1975 »

Jednak tvarem a jednak relativní velikostí hlavních sídel - Praha a Brno jsou v ČR prostě přirozenými centry "radiálního" uspořádání intenzit.

Ale ještě jedna zajímavost z toho polského grafu (ještě jednou díky za něj). Přestože přijali speciální zákony a směřovali vše k cíli EURO2012, ten růst byl zpočátku je spíše pozvolný a do roku 2012 stihli vyrůst jen na cca 1500 km. A ten efekt se naplno projevil v letech 2012-2015, pak se jakoby na chvíli vyčerpal, tempo trochu stagnovalo 2015-2017 a nyní chytli druhý dech...
Čili ani jim se tak úplně nedaří nějaká plynulá rovnoměrnost - prostě když vyjde dostavba delších úseků, skáče to. Jako u nás nastane například v 2022.
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od ML90 »

1975 píše:Je někde definice, co přesně do těch 4.000 km počítají? Viz našich cca 140km čtyřpruhů, které jsou "jen" SMV a tudíž ve výše uvedených číslech nejsou...díky.
Počítá se čistě jen to, co je označené jako A a S. Všechny ostatní čtyřpruhy (vesměs kategorie GP – typicky tenhle obchvat: https://www.google.com/maps/@49.99202,2 ... 312!8i6656) v tom nejsou.
1975 píše:Ale ještě jedna zajímavost z toho polského grafu (ještě jednou díky za něj). Přestože přijali speciální zákony a směřovali vše k cíli EURO2012, ten růst byl zpočátku je spíše pozvolný a do roku 2012 stihli vyrůst jen na cca 1500 km. A ten efekt se naplno projevil v letech 2012-2015, pak se jakoby na chvíli vyčerpal, tempo trochu stagnovalo 2015-2017 a nyní chytli druhý dech...
Čili ani jim se tak úplně nedaří nějaká plynulá rovnoměrnost - prostě když vyjde dostavba delších úseků, skáče to. Jako u nás nastane například v 2022.
Na tom není nic záhadného. To jsou prostě momenty, kdy končí jedna unijní perspektiva a začíná další :)
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Aram96 »

Martin z Ostravy píše:Ale no tak, přeci je jasné, že jinak bude vypadat síť v mnohem větší zemi s víceméně obdélníkovým tvarem, než v protáhlé nudli. Nehledě na rozmístění větších sídel v rámci území.
Je pravdou, že ty města máme opravdu nezvykle rozmístěné, to je fakt, i samotný tvar republiky je odlišný. Nic to ale nemění na tom, že pár dálnic by se do plánů mělo určitě přidat, i kdyby se měly stavět až za 15-20 let. :kladivo:

1975: já samozřejmě chápu, že okolo měst bude více dálnic a budou vést radiálně z města, ale nebylo by špatné přidat do plánů dálnice, pomocí kterých se půjde dostat z jednoho velkého kusu ČR do druhého, např. jižní Čechy potažmo ČB na Moravu bez klikyháků po D3, I/19 a D1. I kdyby intenzity nebyly nějak závratné, tak pár dálnic pro menší provoz bychom si dovolit mohli, samozřejmě po dostavbě současné sítě, o tom žádná ..
Honzl
Příspěvky: 287
Registrován: 9.11.2017 23:11:08

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Honzl »

Přesně tak, Aram. Ty další u nás nesměle zmiňované dálnice jako např. D19, D13, nebo protažení D35 na severu budou potřebné, stejně jako Poláci už přidávají nový velký okruh Varšavy, nebo S8 z Vratislavi do Kladska, nebo S5 (Bolkow - Vratislav, ta důležitá pro nás jako nejkratší spojnice Praha - Varšava), obě ohledně parametrů ekvivalent D26/130 a tendry (design & build) ohlašované u obou už na příští rok!
Ono by se jinak pro naše novináře dalo spočítat (ML90, prosím?) kolik dejme tomu mezi lety 1999 a 2019 postavili oni a kolik my. Zprůměrované otevírání vydělením dvaceti roky pak dá hrubý (!) počet km otevíraný každý rok. A bude vidět, že zatímco Poláci startovali prakticky z nuly (OK, OK, 1975 -- měli ten německý kus valchy A4 u Vratislavi a Opole a A2 kousek u Konina a pak pár čtyřproudovek s přechody pro chodce), my jsme už ale měli náskok D1/D2 a kusy D5, R10, D11, plus pár na Moravě. Pak taky bude vidět rozdíl v rychlosti stavby do těch jejich dnešních 4.000km, bez ohledu na srovnávání velikosti území a těch našich 1,200km.
A ty jejich Ska se plně rovnají našim D (jen poloměry oblouků jsou jako na našich ex-Rkách, ale mnohé mají rezervy na třetí pruh v obou směrech (S8, S7, atd) včetně už postavených mostů a rezerv pod mosty nad dálnicemi (takže mosty nebudou muset na rozšiřování bourat, jako u nás na D1). Vidím to, když tam jezdím. A ještě něco, ty jejich střední dělící pásy jsou často 10m široké, takže žádné dodatečné EIA a vykupování v případě rozšiřování. Kdyby se tak chtěli opičit naši třeba na D1 u Brna a doufám v to na obchvatu D3 kolem Budějic, zatímco budeme bědovat ohledně D11 Trutnov - hranice stavěné v rozporu s TEN-T jako D21,5 bez odstavných a bez možnosti jejich dostavění (co na to ta Centrální komise ministra? Nepočítá s tím, že EU tam třeba nařídí zrušit označení jako dálnice po hraničním přejezdu z polské S8 v šířce D26?.
Jinak jeden polský expert mi řekl, že oni také v případě zacpaných čtyřproudových dálnic a rozšiřování na šest počítají ekologicky s tím, že jak se doprava zrychlí, tak ubyde pro okolní obyvatele exhalací (a neplačte kvůli zdržení rozšiřování stavbou vyššího odhlučnění na D11 u Prahy). Známe to z popojíždění, kde je příliš mnoho semaforů za sebou, hlavně těch s tlačítkem a leckde v Evropě je už po letech ,,zpomalování dopravy ve městech'' a nárůstu exhalací odstraňují, neboť teď má snížení exhalací přednost (a chodci také počkají) a všichni vědí, že s elektromobily už dál exhalace neporostou.
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od ElWapp »

Ale my uz v planech dalnice, co se budou stavet za 15-20 let, mame. D0, D3, D49,.. :P
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od ML90 »

Honzl píše:Ono by se jinak pro naše novináře dalo spočítat (ML90, prosím?) kolik dejme tomu mezi lety 1999 a 2019 postavili oni a kolik my.
Na fóru Skyscrapercity mají údaje od roku 2000. Do roku 2018 to podle dělá 3419 km (1357 km A a 1838 km S), ale 1) jsou do toho počítané i stavby v 1/2 profilu (224 km) 2) nevím jak se jim tam počítají dostavby do plného profilu, které v několika případech proběhly a dále probíhají 3) nevím jak/jestli jsou tam započítané silnice, které se v daném období postavily jako DK a potom přeznačily (těch je hodně málo, ale něco se najde – minimálně určitě S16 přes Mazury) a 4) hodně to zkresluje rok 2012, kdy bylo to mistrovství Evropy ve fotbale, protože to se za jeden rok odevzdalo do provozu 650 km. V jiných letech to bylo vždy max. kolem 300 km.

Pokud jde o letošní rok, tak ten zase průměr o něco zvýší, protože by mělo být s výjimkou roho roku 2012 odevzdaných nejvíce km za celé zmiňované období – 486.
Honzl
Příspěvky: 287
Registrován: 9.11.2017 23:11:08

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Honzl »

Díky ML90!!! Snad už ti naivní obdivovatelé české ,,rychlosti'' výstavby dálnic, včetně několika málo na tomto fóru, zmlknou. Neříkám, že se to nezačíná pomalu lepšit, ale v tomhle srovnání...
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od theodor less »

Oni připouštějí, že je to pomalé. Ale také říkají, že máme počkat. Rok 2018 jim nepřipomínejte, je to prý stará písnička. První vlaštovka je asi rok 2019. Nejen, že je první, ale je to vlaštovka s pochroumanými křídly. Po první vlaštovce by měly být další. Ale v roce 2020 ani 2021 žádné vlaštovky (kilometry) nevyhlížejte. Tedy snad po roce 2021; pak to má být celé hejno.
Honzl
Příspěvky: 287
Registrován: 9.11.2017 23:11:08

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Honzl »

Ano Theodore, ale on už ani ten šibeniční humor nelze dlouho vydržet bez zoufání si. Teď jsem se podíval na Dálničiarovu tabulku rychlosti a objemu výstavby ve Španělsku (kouknou se tam a zapláčou) a tam musejí mít určitě taky nějaký recept na rychlou přípravu i vzhledem k velikosti území. Na to, že to byla kdysi proti nám zaostalá země a od roku 1970 stavěli a otvírali v průměru 340km ročně a dnes mají neuvěřitelných 17,000km dálnic a rychlostek, to snad rozesmutní i pana 1975...
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od 1975 »

Chlapci, chlapci...pokud vy chcete zoufat si a pofňukávat, jak je u nás úplně všechno špatně a všude jinde je líp, klidně si zoufejte a fňukejte. Já se chci dostat k datům a případně ke kontextu, proč to tak bylo/je. A třeba nějak přispět k tomu, že se pohneme. Já netvrdím, že 34 km letos je vrchol evropského snažení. Jen k tomu říkám, že rok 2022 by měl u nás být 73km a další roky do 2030 mohou být podobné/vyšší.

Zpátky k Polsku - ML90 říká, že se v roce 2012 otevřelo 650 km. Ten graf, který zveřejnil, ale nic takového neukazuje - nejsou tam úplně hodnoty, ale 2012 tam okometricky vypadá na nějakých 200 km. Ano, mnohem více než jsme otevřeli my, ale rozhodně daleko od 650 km. Čím to? A opět - není to nějaká útočná otázka, jen snaha dobrat se ověřeným číslům.

Ještě drobná - jaký je rozdíl v polské kategorii A a S?

Drobná 2 - i na příkladu Polska je vidět, že pod nějakých 8-9 let přípravy se asi těžko lze dostat (i to Rakousko vypadá na 8-10 let). Zřejmě nikdo tedy nemá kouzelný proutek, aby dálnici stavěl za jeden rok... Zkratky tedy nejspíš neexistují a je to celé v dlouhé, úmorné, nepopulární...práci, kterou je potřeba dělat mnoho let za sebou.
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od ML90 »

Ten graf je trochu nešikovný v tom, že to zobrazuje po kvartálech a nemá tam úplně jasně oddělené roky. Ale ten skok z necelých 2000 km na 2500 km tam vidět je: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... pl.svg.png

Co se mi povedlo vyčíst, tak základní rozdíly mezi kategoriemi jsou v podstatě tři:
1) Pruhy na A mají šířku 3,75 m x na S 3,5 m (tam kde se A rozšiřuje na tři pruhy se to ale snižuje na těch 3,5 m)
2) Odstavné pruhy mají šířku 3 m x 2,5 m
3) MÚK na A mohou být min. 15 km od sebe x na S 5 km (výjimkou jsou oblasti kolem velkých měst/aglomerací, kde to může být méně)

Ostatní parametry jsou stejné a záleží na tom, na jakou rychlost je silnice projektovaná. S může být teoreticky i na 80 km/h, kde už je to zase trochu jinak.
Honzl
Příspěvky: 287
Registrován: 9.11.2017 23:11:08

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Honzl »

Nejde ani o pofňukávání, ani zoufání, neboť by mělo být jasné, že to je míněno obrazně. Jde ale o to a to je závažné, že podívat se, jak to dělají jinde (a zjevně lépe) a hledat tam inspiraci, je právě užitečné pro zkoumání, jak zlepšit stav u nás. Pokud se podaří ta 416 a sloučení několika stupňů přípravy, to ještě není výhra, ale dobrý krok kupředu a pokud se stanoví ty 30ti a 60dnové lhůty, podaří se odstranit hodně byrokracie a s výkupy pohne předběžná držba. To bude významným urychlením. Příklad té jedné paní na Praze 22, která brzdí 511ku, dokresluje, kde že je potřeba zašťourat (a není to pochopitelně její osobní chyba, ale úřadu). Takže, je určitě v silách ČR připravit více než těch 73km v roce 2022. Kdyby si ale třeba 1975 napsal transparent ,,Žádáme Prahu 22, aby ukončila blokování pražského okruhu'' a stál s tím před jejich sídlem onoho úřadu, vsadím se, že by zareagovali. Ano, tohle je vtip, ale možná by se věci pohnuly kupředu. A tuším, že o to jde panu 1975, ale i nám všem. Byrokrati se vždy bojí, když jsou najednou vidět...
Šefel
Příspěvky: 188
Registrován: 13.9.2016 21:45:16

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Šefel »

1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od 1975 »

Spíš asi do blábolů:o)

Mám info, že by tam eventuálně mohl nastat nějaký problém s výkupem, ale věřím tomu, že se podaří termín pokud možno zkrátit na minimum,“ očekával před víc než rokem a půl bývalý starosta Jaroměře Jiří Klepsa zvolený za uskupení Volba pro město. Ani v současnosti ale není jasné, kdy by dělníci mohli obchvat začít stavět. Stát totiž zatím vykoupil asi jen čtvrtinu potřebných pozemků. A podobně nejisté je, kdy začne stavba obchvatu Znojma nebo Žiželic na Lounsku.

1) postavit článek na rok a půl starém prohlášení? Wtf? .o) Poměrně nedávno padlo, že vykoupeno je přes 65%, takže pokud čtvrtina, tak spíš chybí než že by byla vykoupena. Navíc, Radek Mátl tam slíbil, že mají řešení i bez sporného pozemku pana Kučery. A ZS je stále 2021.

2) Krupá i Třebonín/Kaplice jakž takž postupují, stále jsou 2020/2021, kde to tedy vzali?
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od 1975 »

ML90 píše:Ten graf je trochu nešikovný v tom, že to zobrazuje po kvartálech a nemá tam úplně jasně oddělené roky. Ale ten skok z necelých 2000 km na 2500 km tam vidět je: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... pl.svg.png

Co se mi povedlo vyčíst, tak základní rozdíly mezi kategoriemi jsou v podstatě tři:
1) Pruhy na A mají šířku 3,75 m x na S 3,5 m (tam kde se A rozšiřuje na tři pruhy se to ale snižuje na těch 3,5 m)
2) Odstavné pruhy mají šířku 3 m x 2,5 m
3) MÚK na A mohou být min. 15 km od sebe x na S 5 km (výjimkou jsou oblasti kolem velkých měst/aglomerací, kde to může být méně)

Ostatní parametry jsou stejné a záleží na tom, na jakou rychlost je silnice projektovaná. S může být teoreticky i na 80 km/h, kde už je to zase trochu jinak.
Můžeš sem prosím dát ten "Wykres", kde to je vidět lépe, po rocích? A pak koukni na ten 2015 - a vem si, že nějaký Waclav Morawiecki je bude prudit, jak to, že byl tak slabý. Nebude vůbec koukat na 2019 nebo dál a bude se pořád točit na tom, jak byl slabý 2015:o)

Silnice projektovaná na 80km/h je počítaná jako dálnice??:o)
Majkii
Administrátor
Příspěvky: 2951
Registrován: 15.3.2009 14:41:26
Bydliště: SV Čechy

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Majkii »

1975 píše:Navíc, Radek Mátl tam slíbil, že mají řešení i bez sporného pozemku pana Kučery.
To je ale řešení pro D11, nikoliv I/33. Jinak jsem ten článek taky ráno četl a taky ho moc nepochopil...
wazer.cz
Pište česky, prosím!
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od 1975 »

Počkej šlo tam o napojení I/33 kruháčem, a plán B je napojení "křižovatkou tvaru T", ne?
Na D11 snad kruháče nebudou... i když jsou tak trendy:o)
Majkii
Administrátor
Příspěvky: 2951
Registrován: 15.3.2009 14:41:26
Bydliště: SV Čechy

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Majkii »

V článku se píše o obchvatu Jaroměře, čímž rozumím "I/33 Jaroměř, obchvat". To nemá s připojením D11 na I/37 (alias náhradě OK za "T"), o jehož řešení píšeš ty, nic společného...
wazer.cz
Pište česky, prosím!
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od 1975 »

Aha. Já to bral tak že to je kruháč přivaděčxI33xI37...
vodouch2000
Příspěvky: 1223
Registrován: 27.5.2014 14:28:00
Bydliště: D11 - exit 62

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od vodouch2000 »

Majkii, 1975: Přátelé, teď jste mě dokonale rozhodili :-) Můžete prosím někdo píchnout špendlík do mapy, kde je ono problematické místo, kde hrozí křižovatka T místo OK? Jinou OK, než právě tu na přivadeč x I/37 x I/33 totiž nevidím. Dík!
Majkii
Administrátor
Příspěvky: 2951
Registrován: 15.3.2009 14:41:26
Bydliště: SV Čechy

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Majkii »

Jasně, že tam. Ale to "T" tam hrozí jen ve stavu bez dostavěného obchvatu I/33. Ten se totiž bez toho Kučerova problematického pozemku (a jiných dalších) připojit stejně nedá. Viz mapka pozemků pána soudce.
wazer.cz
Pište česky, prosím!
Benedikt
Příspěvky: 154
Registrován: 6.1.2019 21:02:03
Bydliště: D11

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Benedikt »

Majkii píše:V článku se píše o obchvatu Jaroměře, čímž rozumím "I/33 Jaroměř, obchvat". To nemá s připojením D11 na I/37 (alias náhradě OK za "T"), o jehož řešení píšeš ty, nic společného...
Z jakého článku prosím berete? (těch vyjádření jsem zaznamenal více), ale provizorně by měl být řešen pouze sjezd z D11 na I/37 (místo okružní téčkem), ale v konečné fázi ta okružka tam bude, protože na ni bude napojen právě obchvat Jaroměře. U obchvatu jsem zatím o žádném provizorním řešení nečetl.
Majkii
Administrátor
Příspěvky: 2951
Registrován: 15.3.2009 14:41:26
Bydliště: SV Čechy

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Majkii »

Tak to se zcela shodneme. Nechápu, proč mě všichni nechápou :)
wazer.cz
Pište česky, prosím!
kot
Příspěvky: 10366
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od kot »

Ale Majkii, to bylo jen tvé zdání ! Fakt spíše je, že KO místo MUK na přivaděči D11 a obchvatu Jaroměře bude bezpochyby úzké hrdlo. Samozřejmě HLAVNĚ do dostavby úseku Jarroměř - Trutnov. Ani poté to nebude žádná výhra...
Honzl
Příspěvky: 287
Registrován: 9.11.2017 23:11:08

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Honzl »

Kot: souhlasím, i když tuhle podělanou křižovatku -- kruháč na sjezdu z dálnice na mnoho let a navíc na křižovatce dvou jedniček, jsme tu už řešili v I/33 a D11 o pár týdnů dříve. To naznačuje, že ta Centrální komise ministerstva je zjevně na nic, neb jen při trošce jasnozřivosti by to nemohli dovolit. A ještě k dnešní zpráv na Z dopravy z Bruselu ohledně TEN-T, což D11 je i přes další stupiditu, že od Trutnova na hranici s PL bude jen čtyřproudovkou 21,5 bez odstavných (zálivy) a bez stoupacích pruhů, jelikož tak dřív měla vypadat jako R11 a nikomu se nechtělo na tom návrhu nic měnit (i když Poláci staví S3 s parametry D26). Ty čtyři roky přípravy pro TEN-T už v případě D11 dávno minuly... Viz tohle:
(Dalším úspěchem je i shoda ministrů na společném postoji k návrhu o zjednodušení opatření na zlepšení realizace transevropské dopravní sítě (TEN-T), který má zjednodušit a výrazněji zrychlit přípravu dopravních staveb na síti TEN-T. Návrh mj. stanoví čtyřletou lhůtu pro dokončení všech administrativních kroků před zahájením výstavby dopravních staveb. Česká republika přijetí pozice Rady vítá, jelikož cíle návrhu jsou v souladu se záměry novely zákona o liniových stavbách, kterou vláda schválila minulý týden.) Takže to celé opravdu smrdí šlendriánem.
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“