Financování výstavby dálnic
Re: Financování výstavby dálnic
Myslels 20-30 ?
Re: Financování výstavby dálnic
To je málo. 15,5 miliardy Kč včetně OPD II a je to bez modernizace, PHS, odpočívek a SSÚD. Jen výstavba.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: Financování výstavby dálnic
A bez údržby a oprav hlavně ne ?
Re: Financování výstavby dálnic
jen ze SFDI bez modernizace
I s odp. a svah na D8
I s odp. a svah na D8
Re: Financování výstavby dálnic
Akce v realizaci i s D1 - 1 612 319
Akce nově zahajované v roce 2020 -2 116 578 -2020
Akce nově zahajované v roce 2020 -2 116 578 -2020
Re: Financování výstavby dálnic
Na idnes premium je článek o nových evropských dotacích na infrastrukturu. Mohl by to někdo, kdo má premium zkopírovat a vložit sem?
Re: Financování výstavby dálnic
Dálnice na papíře už máme, ještě je postavit ...
-
- Příspěvky: 4233
- Registrován: 2.7.2009 14:40:00
- Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520
Re: Financování výstavby dálnic
Katastrofické scénáře popisující vyschnutí evropských peněz na dokončení výstavby váznoucí dálniční sítě v Česku nebo na modernizování hlavních železničních tahů se nekonají. Přednost ve výstavbě dostanou hlavní tuzemské tahy. Peníze půjdou i na městskou mobilitu.
I navzdory předpokládanému zchudnutí evropského rozpočtu o příspěvky z Velké Británie se objem peněz v největším operačním programu určeném na tuzemskou dopravní výstavbu smrskne pouze o pětinu.
Ministerstvo dopravy už ví, jak budou od příštího roku rozdělovány evropské dotace z takzvaného Operačního programu doprava III. Má jasno i v tom, které typy komunikací bude možné z evropských peněz platit. V březnu pak program na výstavbu dopravní infrastruktury, který spolyká minimálně pětinu všech evropských peněz určených na rozvoj Česka do roku 2027, poputuje na jednání vlády.
Nové dotace v hlavních bodech navážou na podmínky současného programu, který trvá až do konce letošního roku. „Vedle financování rozvoje páteřní infrastruktury železniční a silniční sítě TEN-T a dalších důležitých projektů na železnici a silnicích první třídy se počítá také s financováním infrastruktury městské drážní dopravy, veřejných nabíjecích a čerpacích stanic pro alternativní paliva a inteligentních dopravních systémů,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Kolik peněz šlo na tuzemské silnice a koleje
Minimální základ
Ministerstvo pro místní rozvoj zatím z nabízených prostředků rozdělilo do jednotlivých operačních programů dvě třetiny peněz. Přestože definitivní podoba se může v některých detailech ještě změnit, základní parametry financování výstavby infrastruktury jsou jasné.
Havlíček na dopravě slíbil přísnější kontrolu. Peníze pohlídá nový náměstek
Aktuální materiál, který ministerstvo poslalo resortu místního rozvoje, sice v kolonce celkového příjmu s žádným konkrétním číslem neoperuje, za minimální základ však považuje přislíbených 100 miliard korun. Doprava se navíc podle zákulisních informací bude snažit tuto částku na příští sedmileté období ještě o několik miliard korun navýšit.
Podobně jako u současného období budou peníze i v následující sedmiletce rozdělené do skupin označovaných jako prioritní osy. Ty by podle ministerstva dopravy měly být tři.
Vodní cesty Unie nepodpoří
První skupinou budou silnice a železnice evropského a celostátního významu, které jsou zařazeny do sítě evropsky významných dopravních tahů (TEN-T).
Druhou skupinu budou představovat komunikace, které se na této síti nenacházejí, ale jsou klíčové pro mobilitu v Česku, jako jsou například dálnice D7 z Prahy do Loun a dále do Chomutova.
Poslední skupinu tvoří takzvaná udržitelná městská mobilita a podpora vozidel na alternativní paliva.
„Z těchto peněz půjde čerpat dotace zejména na výstavbu a eventuálně modernizaci tramvajových nebo trolejbusových tratí. Konkrétně lze jmenovat projekt tramvajové trati do Poruby nebo trať mezi pražskou Podbabou a Suchdolem,“ uvedl Jemelka.
Bagry a náklaďáky převážejí zeminu v rámci dokončovacích prací
Přestože peníze z Operačního programu Doprava budou směřovat na silnicích i mimo transevropskou dopravní síť, výrazně více peněz půjde na projekty ze seznamu evropsky významných komunikací. Přesné částky, které ministerstvo bude moci přidělit jednotlivým prioritním osám, zatím podle Jemelky nejsou známy.
Známé je ale to, že na modernizaci nebo dobudování tuzemských vodních cest nebude možné unijní peníze čerpat ani v následujících sedmi letech. Ostatně už dnes je nutné některé významnější stavby na tuzemských řekách spolufinancovat z objemově menšího dotačního programu CEF.
Kromě menšího balíku peněz, který bude moci Česko na dopravní výstavbu přerozdělit, se sníží i poměr evropských peněz pro spolufinancování. Zatímco nyní je možné na evropské projekty doplácet minimálně 15 procent z českého rozpočtu, v novém programu to bude více.
Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/ ... droj=patro
I navzdory předpokládanému zchudnutí evropského rozpočtu o příspěvky z Velké Británie se objem peněz v největším operačním programu určeném na tuzemskou dopravní výstavbu smrskne pouze o pětinu.
Ministerstvo dopravy už ví, jak budou od příštího roku rozdělovány evropské dotace z takzvaného Operačního programu doprava III. Má jasno i v tom, které typy komunikací bude možné z evropských peněz platit. V březnu pak program na výstavbu dopravní infrastruktury, který spolyká minimálně pětinu všech evropských peněz určených na rozvoj Česka do roku 2027, poputuje na jednání vlády.
Nové dotace v hlavních bodech navážou na podmínky současného programu, který trvá až do konce letošního roku. „Vedle financování rozvoje páteřní infrastruktury železniční a silniční sítě TEN-T a dalších důležitých projektů na železnici a silnicích první třídy se počítá také s financováním infrastruktury městské drážní dopravy, veřejných nabíjecích a čerpacích stanic pro alternativní paliva a inteligentních dopravních systémů,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Kolik peněz šlo na tuzemské silnice a koleje
Minimální základ
Ministerstvo pro místní rozvoj zatím z nabízených prostředků rozdělilo do jednotlivých operačních programů dvě třetiny peněz. Přestože definitivní podoba se může v některých detailech ještě změnit, základní parametry financování výstavby infrastruktury jsou jasné.
Havlíček na dopravě slíbil přísnější kontrolu. Peníze pohlídá nový náměstek
Aktuální materiál, který ministerstvo poslalo resortu místního rozvoje, sice v kolonce celkového příjmu s žádným konkrétním číslem neoperuje, za minimální základ však považuje přislíbených 100 miliard korun. Doprava se navíc podle zákulisních informací bude snažit tuto částku na příští sedmileté období ještě o několik miliard korun navýšit.
Podobně jako u současného období budou peníze i v následující sedmiletce rozdělené do skupin označovaných jako prioritní osy. Ty by podle ministerstva dopravy měly být tři.
Vodní cesty Unie nepodpoří
První skupinou budou silnice a železnice evropského a celostátního významu, které jsou zařazeny do sítě evropsky významných dopravních tahů (TEN-T).
Druhou skupinu budou představovat komunikace, které se na této síti nenacházejí, ale jsou klíčové pro mobilitu v Česku, jako jsou například dálnice D7 z Prahy do Loun a dále do Chomutova.
Poslední skupinu tvoří takzvaná udržitelná městská mobilita a podpora vozidel na alternativní paliva.
„Z těchto peněz půjde čerpat dotace zejména na výstavbu a eventuálně modernizaci tramvajových nebo trolejbusových tratí. Konkrétně lze jmenovat projekt tramvajové trati do Poruby nebo trať mezi pražskou Podbabou a Suchdolem,“ uvedl Jemelka.
Bagry a náklaďáky převážejí zeminu v rámci dokončovacích prací
Přestože peníze z Operačního programu Doprava budou směřovat na silnicích i mimo transevropskou dopravní síť, výrazně více peněz půjde na projekty ze seznamu evropsky významných komunikací. Přesné částky, které ministerstvo bude moci přidělit jednotlivým prioritním osám, zatím podle Jemelky nejsou známy.
Známé je ale to, že na modernizaci nebo dobudování tuzemských vodních cest nebude možné unijní peníze čerpat ani v následujících sedmi letech. Ostatně už dnes je nutné některé významnější stavby na tuzemských řekách spolufinancovat z objemově menšího dotačního programu CEF.
Kromě menšího balíku peněz, který bude moci Česko na dopravní výstavbu přerozdělit, se sníží i poměr evropských peněz pro spolufinancování. Zatímco nyní je možné na evropské projekty doplácet minimálně 15 procent z českého rozpočtu, v novém programu to bude více.
Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/ ... droj=patro
-
- Příspěvky: 128
- Registrován: 11.10.2019 15:58:00
Re: Financování výstavby dálnic
Hlavně, aby se povedlo co nejvíc vyčerpat... 100mld není málo...
Re: Financování výstavby dálnic
Díky za článek. No, já si myslím, že je toho připraveného docela dost. Stavebních kapacit bude ale málo, pokud budou peníze.
Re: Financování výstavby dálnic
Otázkou je o kolik se zvedne spoluúčast státu. Nicméně je jasné, že se zvedne, takže aby se vyčerpaly všechny dotace, tak stát bude muset dodat na spoluúčast peníze ze státního rozpočtu. Peněz na výstavbu by tak mohlo být podobně jako v předešlé sedmiletce.
Z těchto peněz ale půjde čerpat méně peněz na silnice mimo TEN-T než dnes, tj.: méně peněz na D4, D7, obchvaty obcí I tříd, železnice mimo koridory a VRT.
Takže je hloupost dělat PPP na D6, D11, D35 nebo D55
Z těchto peněz ale půjde čerpat méně peněz na silnice mimo TEN-T než dnes, tj.: méně peněz na D4, D7, obchvaty obcí I tříd, železnice mimo koridory a VRT.
Takže je hloupost dělat PPP na D6, D11, D35 nebo D55
Re: Financování výstavby dálnic
Ta vyšší spoluúčast bude ale stát aspoň trochu motivovat, aby stavěl fakt hodně resp. cpal do dálnic peníze, protože jinak to nevyčerpe a to by byla fakt škoda, nechat ležet na zemi 7 mld ročně na dálnice + 7 mld ročně na železnice, když uvažuji 1:1.
Také doufám, že to změní postoj MD k PPP na D35, úsek u Litomyšle je dalším podobně velkým argumentem, proč PPP na D35 ne !
Mimochodem, nevím, proč by se na PPP nemohla chystat 511 + nová I/12 + zkapacitnění 510 + D11 Tam lze také užít argumenty, že to bude ve stejný čas, je to ještě více u sebe a bude to stát hromadu peněz Ale je to asi podle MD potřeba na rozdíl od D35, to přece nemůžou zarazit PPP projektem
A k těm železnicím, i když je to trochu OT, tak bych neviděl problém v tom, že se nebude financovat nic kromě VRT nebo koridorů, jen poslední úsek na koridoru z Prahy do ČB bude nákladný jak něco, jsou tam 2 tunely (myslím nějak 3 a 4,5 km dlouhé), o nákladnosti VRT ani nemluvím, ale ta se dostane na řadu nejdříve v druhé polovině nadcházející sedmiletky a to jsem optimista
Také doufám, že to změní postoj MD k PPP na D35, úsek u Litomyšle je dalším podobně velkým argumentem, proč PPP na D35 ne !
Mimochodem, nevím, proč by se na PPP nemohla chystat 511 + nová I/12 + zkapacitnění 510 + D11 Tam lze také užít argumenty, že to bude ve stejný čas, je to ještě více u sebe a bude to stát hromadu peněz Ale je to asi podle MD potřeba na rozdíl od D35, to přece nemůžou zarazit PPP projektem
A k těm železnicím, i když je to trochu OT, tak bych neviděl problém v tom, že se nebude financovat nic kromě VRT nebo koridorů, jen poslední úsek na koridoru z Prahy do ČB bude nákladný jak něco, jsou tam 2 tunely (myslím nějak 3 a 4,5 km dlouhé), o nákladnosti VRT ani nemluvím, ale ta se dostane na řadu nejdříve v druhé polovině nadcházející sedmiletky a to jsem optimista
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Financování výstavby dálnic
Tak ŘSD v případě I/35 MÚK Rádelský Mlýn horlivost zhotovitelů pěkně eliminovala.Aram96 píše: Na D1, resp. opravách především na vytížených úsecích, bych délku realizace viděl jako největší měřítko (cca 50% délka omezení, 20% cena, 30% kvalita/záruka/reference).
Majkii píše:Na Tenderareně je i soubor A01_OR_SP_Zadavaci dokumentace_RB.docx, kde jsou uvedeny podmínky podání a hodnocení nabídek. Účastníci mohli uvádět i kratší dobu, ale v hodnocení by se to už nijak neprojevilo.
Re: Financování výstavby dálnic
A pak bude projektant vykládat, jak to "není možné zkrátit"
-
- Příspěvky: 4233
- Registrován: 2.7.2009 14:40:00
- Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520
Re: Financování výstavby dálnic
Pokud tu ještě nebylo...
Twitter RM 14.2.
Výbor SFDI dnes schválil navýšení finančních prostředků pro ŘSD na rok 2020 celkem o 12,6 mld.Kč. Rozpočet ŘSD nyní dosahuje rekordní výše 50,99 mld.Kč, což znamená 6 mld.Kč navýšení oproti r.2019 a 19 mld.Kč oproti r.2018. Investice do D a S sítě tak dosahují rekordní výše.
Twitter RM 14.2.
Výbor SFDI dnes schválil navýšení finančních prostředků pro ŘSD na rok 2020 celkem o 12,6 mld.Kč. Rozpočet ŘSD nyní dosahuje rekordní výše 50,99 mld.Kč, což znamená 6 mld.Kč navýšení oproti r.2019 a 19 mld.Kč oproti r.2018. Investice do D a S sítě tak dosahují rekordní výše.
-
- VIP
- Příspěvky: 22550
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Financování výstavby dálnic
Konečně. Od tohoto se dá odrazit směrem k udržení vyššího tempa výstavby, modernizací a následně zprovozňování.
Re: Financování výstavby dálnic
Je to určitě super, ovšem pro udržení tempa je potřeba i stavby zahajovat a to letos mírně pokulhává za předchozími lety. Ale výhled je dobrý. Snad to dopadne a ta D35 se snad konečně začne celá stavět. Každopádně blížíme se do doby, kdy bude km dálnice rozhodně dražší, jak kvůli situaci na trhu, tak hlavně kvůli tomu, jaké stavby se plánují zahajovat. I když je určitě pravda, že hodně peněz bere modernizace D1, takže snad budou podobné rozpočty ŘSD stačit i v příštích letech.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Financování výstavby dálnic
V letech 2018 - 2020 je to skutečně rekord. Kdy padne rekord za celou historii ŘSD? Už by bylo načase pokořit skutečné rekordy z let 2009 a 2010.1975 píše: Rozpočet ŘSD nyní dosahuje rekordní výše 50,99 mld.Kč, což znamená 6 mld.Kč navýšení oproti r.2019 a 19 mld.Kč oproti r.2018. Investice do D a S sítě tak dosahují rekordní výše
-
- VIP
- Příspěvky: 22550
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Financování výstavby dálnic
I s těmi přemrštěnými účty?
Re: Financování výstavby dálnic
Důležitější jsou kilometry než peníze. Rekordy u peněz by byly na místě především u oprav či odpočívek ...theodor less píše:V letech 2018 - 2020 je to skutečně rekord. Kdy padne rekord za celou historii ŘSD? Už by bylo načase pokořit skutečné rekordy z let 2009 a 2010.1975 píše: Rozpočet ŘSD nyní dosahuje rekordní výše 50,99 mld.Kč, což znamená 6 mld.Kč navýšení oproti r.2019 a 19 mld.Kč oproti r.2018. Investice do D a S sítě tak dosahují rekordní výše
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Financování výstavby dálnic
- je to jenom rekord tříletý, k absolutnímu rekordu stále pár miliard chybí (-)1975 píše:Rozpočet ŘSD nyní dosahuje rekordní výše 50,99 mld.Kč, což znamená 6 mld.Kč navýšení oproti r.2019 a 19 mld.Kč oproti r.2018. Investice do D a S sítě tak dosahují rekordní výše]
- oprávněná námitka ďalničiara, že tehdejší rekord byl způsoben předražením (+)
- předražení je menší než uvádí současný ministr; dnešní cena je včetně Modernizace D1 (-)
- k absolutnímu rekordu nebude stačit zdolání nominální částky, ale částky reálné, t.j. včetně inflace (-)
Re: Financování výstavby dálnic
Babiš chce z Bruselu miliardy na stavbu dálnic. Požadavky jako z 80. let, zní z EU
https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/pr ... c47ab5f122
https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/pr ... c47ab5f122
Re: Financování výstavby dálnic
Jak jsem psal mnohokrát, Evropa staví či začíná stavět VRT, ale my máme s SK prioritu na nadcházející dekádu teprve rozjetí dostavby dálničních sítí .. je dosti pochopitelné, že EU nechce na dálnice dávat tolik peněz jako doposud, zvláště po tom zmagořeném ozelenění celé unie.
Bylo by žádoucí, aby si ČR konečně vyvrtala hlavu z písku, práskla do koní s přípravou VRT, aby se co nejdříve daly začít čerpat peníze na ně, protože ty budou finančně o dost jinde než dálnice. Zatím to vypadá tak, že za 10-15 let budeme číst články, jak ČR promarnila 10-15 let s budováním VRT a promrhala peníze z EU a v roce 2040 už nám na VRT peníze nebudou chtít dávat, protože se budou dávat na já nevím co
Státní peníze by se v nejbližších letech měli rvát do D35, D11, D3 a D0 (jenže kromě té D3 máme přípravu v troskách a stavby nezačnou dříve jak za řekněme 3-4 roky) plus k tomu pár mld na D52 ... D4 PPP, D6+D7+D55+D48 buď po troškách dostavovat za zbytky z fondu nebo PPP na větší kusy jednotlivých dálnic. Tím nezpochybňuji potřebu těchto dálnic, ale asi všichni uznají, že výše zmíněné jsou s prioritou někde jinde, než tyto ..
Stejně tak by se mělo už nyní počítat s PPP na středočeskou D3 či severní část D0, to budou obrovské pálky a pokud myslí vážně stavbu prvních VRT někdy za 5 nebo 8 let, tak si budou muset vybrat, oboje rozhodně ze státního neutáhneme. A protože EU dá pravděpodobně dotace jen na koleje, budou ty dálnice "ještě dražší". Navíc jsou to oba dlouhé úseky, které se pro PPP hodí. Kapitola sama pro sebe je zkapacitňování stávajících dálnic, v čele s D1 okolo Brna, to budou další náklady, se kterými se musí počítat, a získání dotací na takovéhle stavby bude nejspíš ještě horší než na nové dálnice, které nahrazují současné jedničky v obcích
Bylo by žádoucí, aby si ČR konečně vyvrtala hlavu z písku, práskla do koní s přípravou VRT, aby se co nejdříve daly začít čerpat peníze na ně, protože ty budou finančně o dost jinde než dálnice. Zatím to vypadá tak, že za 10-15 let budeme číst články, jak ČR promarnila 10-15 let s budováním VRT a promrhala peníze z EU a v roce 2040 už nám na VRT peníze nebudou chtít dávat, protože se budou dávat na já nevím co
Státní peníze by se v nejbližších letech měli rvát do D35, D11, D3 a D0 (jenže kromě té D3 máme přípravu v troskách a stavby nezačnou dříve jak za řekněme 3-4 roky) plus k tomu pár mld na D52 ... D4 PPP, D6+D7+D55+D48 buď po troškách dostavovat za zbytky z fondu nebo PPP na větší kusy jednotlivých dálnic. Tím nezpochybňuji potřebu těchto dálnic, ale asi všichni uznají, že výše zmíněné jsou s prioritou někde jinde, než tyto ..
Stejně tak by se mělo už nyní počítat s PPP na středočeskou D3 či severní část D0, to budou obrovské pálky a pokud myslí vážně stavbu prvních VRT někdy za 5 nebo 8 let, tak si budou muset vybrat, oboje rozhodně ze státního neutáhneme. A protože EU dá pravděpodobně dotace jen na koleje, budou ty dálnice "ještě dražší". Navíc jsou to oba dlouhé úseky, které se pro PPP hodí. Kapitola sama pro sebe je zkapacitňování stávajících dálnic, v čele s D1 okolo Brna, to budou další náklady, se kterými se musí počítat, a získání dotací na takovéhle stavby bude nejspíš ještě horší než na nové dálnice, které nahrazují současné jedničky v obcích
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Financování výstavby dálnic
Nepřijde vám zvláštní, že každou získanou miliardu do rozpočtu ŘSD ministr významně vyhlašuje?Warcz píše:......začínám si myslet, že na to (VMO: Žabovřeská I) vláda nemá peníze a odložení na neurčito by se jim ve městě kde nevládnou hodilo.
My se tady celou dobu bavíme že 1) ŘSD je neschopné, 2) úřady liknavé, 3) patrikové fundamentalističtí, 4) majitelé neustupní, 5) legislativa kontraproduktivní; a v tom vidíme příčiny hanebného tempa výstavby. Prostě máme zato, že kdyby překážky neexistovaly, dálnic by bylo víc. Ale mám čím dál větší pocit, že ty "překážky" se hodí. Nejsou peníze. Koneckonců nedostatek peněz je "v budoucnu" přiznáván vládou; proto PPP.
Re: Financování výstavby dálnic
Není problém v penězích, ale díky zmiňovaným překážkám v nemožnosti jakéhokoli plánování. Navíc je už po pár předchozích letech snad všem jasné, že větší rozestavěnost díky nedostatku stavebních kapacit už není prakticky možná. A z toho vyplývá, že pokud budeme chtít více utratit (dáme do rozpočtu více peněz) a vypíšeme více výběrových řízení, tak se do nich přihlásí méně uchazečů, tím se bude stavět za vyšší ceny. Čímž se sice stane to co chceme - proinvestuje se více peněz, ale postaveno bude jen o nepatrně více km.