Přesně tak, cena samotnýho bazmeku nemusí být vůbec zajímavá, možná ani cena toho výkopu, proti tomu že pro každej ten bazmek potřebujete aspoň půl megawattu vyhraženýho příkonu, kterej má špičkovej charakter odběru. Zkuste si něco takovýho sjednat na ČEZu ..Mosquit píše: Kilometr výkopu moc nezlevní, když těch kilometrů kopete víc najednou. Nakonec to vlastně může být i dražší. A myslím si, že ten výkop a položení kabelu bude vycházet dráž než ta samotná nabíječka ...
Elektromobilita
Re: Elektromobilita
Re: Elektromobilita
To by se u nas stat nemohlo. Minimalne ve ctvrtek u te nabijecky u Globusu stala (a nenabijela) i3Pochopitelně samé úsporné městské vozy, třeba Tesla S, Porsche Panamera, e-tron apod
Re: Elektromobilita
jsem slyšel - možná JPP
TEsla má snad první rok nabíjení "zdarma"
a koumák tedy přes den dobije, přijede domu ( samo ne do 2+1 v paneláku ) a pustí na ní tepelný čerpadlo
ráno se došourá k nabíječce a
cyklus opakuje
je to vůbec možné - bez nějaké úpravy z toho sát proud ven ?
přeci ta zásuvka není pořád pod napětím ?
TEsla má snad první rok nabíjení "zdarma"
a koumák tedy přes den dobije, přijede domu ( samo ne do 2+1 v paneláku ) a pustí na ní tepelný čerpadlo
ráno se došourá k nabíječce a
cyklus opakuje
je to vůbec možné - bez nějaké úpravy z toho sát proud ven ?
přeci ta zásuvka není pořád pod napětím ?
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Elektromobilita
Jsou Tesly, co mají nabíjení u Superchargerů zdarma dokud budou fungovat. Pak jsou Tesly, co mají nabíjení na Superchargerech zdarma, ale jen pro prvního majitele. Ani jedny už se nové neprodávají.
Teď lze mít zdarma jen elektřinu na něco jako 1000 mil, nebo tak něco.
A z auta lze bez nějakých zásahů do něj sosat energii jen přes zásuvku pro cigaretové zapalovače (případně ještě OBD port), kde je 12 V na 15 A, čili lze z toho dostat 180 W. To bych chtěl vidět to tepelné čerpadlo
BTW, pro ty předchozí teoretiky - aby nebyly ty špičky a nemuselo se platit tak moc za instalovaný a vyhrazený příkon, tak se tam dávají ty baterie, jak jsem psal. Tesla je má na všech Superchargerech (i na těch městských). Spolu s rozumným plánováním nabíjecí sítě se to pak dá docela slušně zoptimalizovat...
Teď lze mít zdarma jen elektřinu na něco jako 1000 mil, nebo tak něco.
A z auta lze bez nějakých zásahů do něj sosat energii jen přes zásuvku pro cigaretové zapalovače (případně ještě OBD port), kde je 12 V na 15 A, čili lze z toho dostat 180 W. To bych chtěl vidět to tepelné čerpadlo
BTW, pro ty předchozí teoretiky - aby nebyly ty špičky a nemuselo se platit tak moc za instalovaný a vyhrazený příkon, tak se tam dávají ty baterie, jak jsem psal. Tesla je má na všech Superchargerech (i na těch městských). Spolu s rozumným plánováním nabíjecí sítě se to pak dá docela slušně zoptimalizovat...
-
- Příspěvky: 922
- Registrován: 14.5.2009 11:09:38
- Bydliště: Mezi 2 dálnicema, mezi VRT a 231, vedle Družby
Re: Elektromobilita
Tak to se ty baterie asi musí někdy taky nabíjet. A nejspíš to bude v době, kdy tam zrovna žádné auto není. Aby to mělo smysl (a potřebný příkon se rozložil v čase), musel by být čas, kdy tam auto není alespoň stejný jako čas, kdy tam auto stojí a nabíjí se (reálně delší, protože efektivita nabíjecího-vybíjecího cyklu). Zanedbávám fakt, že dobíjecí proud nebude konstantní v celém pásmu nabití baterie, ale uvažujme standardní případ 20-80%.
To trochu popírá tu myšlenku "až tam bude skoro pořád stát auto..."
Ale jo, v noci se třeba auta nebudou tak rychle střídat a někdo to tam nechá píchnuté celou noc. Auto se bude nabíjet jen 2h, a zbytek času se budou dobíjet baterky pro denní režim. Solární energií. A ten akumulátor (řekněme s 150 kW * 12h = 1800 kWh) se schová do lampy v pražské ulici. Ještě další pohádky prosím.
To trochu popírá tu myšlenku "až tam bude skoro pořád stát auto..."
Ale jo, v noci se třeba auta nebudou tak rychle střídat a někdo to tam nechá píchnuté celou noc. Auto se bude nabíjet jen 2h, a zbytek času se budou dobíjet baterky pro denní režim. Solární energií. A ten akumulátor (řekněme s 150 kW * 12h = 1800 kWh) se schová do lampy v pražské ulici. Ještě další pohádky prosím.
Re: Elektromobilita
Ale hezky jste se Mumry vyhnul otazkam... ja vim, o vire se nediskutuje.
Re: Elektromobilita
Jak už je psáno. Dostat z Tesly energii neni uplně jednoduché. Navíc vnitřní palubní síť je napajena z baterie ( klasické ) v přední části auta. Tahle olověná baterka tam je proto aby mohla odpojit velkou baterku, nebo řídit nabíjení.
Tesla nabíjení zdarma je opravdu zdarma a už se nenabízí. Jenom je tam omezeni počtu km protože to využívali v velkém taxikáři.
Když máte řeknu Supercharger od Tesly tak řeknu že je dimentovaný na 80% výkonu pro každé auto. Tedy když dojedou 4 prázdné testy na 4 superchargery tak jim to omezí nabijecí proud. Ta kalkulace je taková, že většinou tam nejsou 4 prázdné, ale třeba 3 prázdné a jedna se dojíždí ( už je skoro plná a nabíjí je malým proudem ). Ale obecně domácnost taky nemáte počítanou na 100% zátěž ale na 90% všech spotřebičů.
Tesla nabíjení zdarma je opravdu zdarma a už se nenabízí. Jenom je tam omezeni počtu km protože to využívali v velkém taxikáři.
Když máte řeknu Supercharger od Tesly tak řeknu že je dimentovaný na 80% výkonu pro každé auto. Tedy když dojedou 4 prázdné testy na 4 superchargery tak jim to omezí nabijecí proud. Ta kalkulace je taková, že většinou tam nejsou 4 prázdné, ale třeba 3 prázdné a jedna se dojíždí ( už je skoro plná a nabíjí je malým proudem ). Ale obecně domácnost taky nemáte počítanou na 100% zátěž ale na 90% všech spotřebičů.
Re: Elektromobilita
jedna rana za druhou ... https://www.autojournal.cz/ceny-elektro ... bum-rostou
Re: Elektromobilita
Hele, musíte si ujasnit, o čem se tu bavíme. Pokud o pomalém nabíjení ala “až tam auto bude skoro pořát stát auto...”, tak tam s rezervou stačí něco jako 11 kW, což je 16 A na třífázové zásuvce. Tam problém se získáním přípojky od ČEZu a ani s její cenou. Nicméně o tom jsme se teď nebavili. Řešili jsme teď rychlonabíječky a já reagoval na ten argument, že od ČEZu získat takovou přípojku bude extrémně drahé, bo velké špičky a vysoký příkon.Mosquit píše:Tak to se ty baterie asi musí někdy taky nabíjet. A nejspíš to bude v době, kdy tam zrovna žádné auto není. Aby to mělo smysl (a potřebný příkon se rozložil v čase), musel by být čas, kdy tam auto není alespoň stejný jako čas, kdy tam auto stojí a nabíjí se (reálně delší, protože efektivita nabíjecího-vybíjecího cyklu). Zanedbávám fakt, že dobíjecí proud nebude konstantní v celém pásmu nabití baterie, ale uvažujme standardní případ 20-80%.
To trochu popírá tu myšlenku "až tam bude skoro pořád stát auto..."
Většina superchargerů od Tesly má alespoň 8 nabíjecích stojanů (jasně, jsou i takové, kde maj jen 4, ale i takové, kde mají 40) a k tomu nějaké bateriové úložiště, které je pro tyto stojany sdílené. Vzhledem k tomu, že na těch všech stojanech nestojí auta furt a navíc nabíjení baterií se zpomaluje zvyšujícím se nabitím, tak rozhodně v drtivé většině případů bude stačit přikon ve výši 50 % maximálního nabíjecího výkonu. Ve skutečnosti si myslím, že to Tesla bude mít někde kolem třetiny, ale to je opravdu jen odhad, který se dá zoptimalizovat v momentě, kdy jsou data z reálného provozu...
A pro jozku - s trolly nemá smysl diskutovat...
Re: Elektromobilita
nejvetsi problem vidim v neefektivite. presne jak pisete, v drtivem pripade staci prikon 50%, ovsem ta elektrarna musi dodavat prikon 100% i ve chvili, kdy by nikdo nedobijel. Prirovnal bych to ke stojanu s benzinem, kde z hadice tece stale benzin at nekdo tankuje nebo ne. Tenhle malej renonc se jaksi nikdo nesnazi zapocitavat
-
- Příspěvky: 922
- Registrován: 14.5.2009 11:09:38
- Bydliště: Mezi 2 dálnicema, mezi VRT a 231, vedle Družby
Re: Elektromobilita
Zrovna tohle bych neviděl neřešitelně. V blízké budoucnosti si dovedu představit nějaký mechanismus, kdy si nabíječku "zarezervuje" výkon pro příštích X minut - a to třeba i s nějakou prodlevou.
Tedy přijedu, zapojím nabíječku, a prvních 5 minut se nic neděje nebo se nabíjí malým proudem. Na to se může připojit řízení sítě a v případě převisu poptávky nad nabídkou rozjet nějakou elektrárnu (tedy například zregulovat výkon turbín na přehradách, nebo pustit Dlouhé stráně, ...).
Jo, představuju si to jako Hurvínek válku. Ale pár semestrů Elektroenergetiky jsem na vejšce měl, a tohle by zase nemuselo být tak daleko od pravdy
Tedy přijedu, zapojím nabíječku, a prvních 5 minut se nic neděje nebo se nabíjí malým proudem. Na to se může připojit řízení sítě a v případě převisu poptávky nad nabídkou rozjet nějakou elektrárnu (tedy například zregulovat výkon turbín na přehradách, nebo pustit Dlouhé stráně, ...).
Jo, představuju si to jako Hurvínek válku. Ale pár semestrů Elektroenergetiky jsem na vejšce měl, a tohle by zase nemuselo být tak daleko od pravdy
Re: Elektromobilita
To vim, presto s vami zkousim... proste mne zajima o co sva tvrzeni opirate.A pro jozku - s trolly nemá smysl diskutovat...
Protoze jak jsem si overil, obcas byva jejich rozpor s realitou rozkosny. Napr. vase predikce hospodarskych vysledku Tesly na 1+2Q/2019.
Re: Elektromobilita
Zlevňují. Tak jenom dojezd Leaf 2012: 120km, 2019 270 kmJiVi píše:jedna rana za druhou ... https://www.autojournal.cz/ceny-elektro ... bum-rostou
Re: Elektromobilita
To nemáte pravdu. Už dneska to tak funguje. Myslíte, že musíte zavolat do elektrárny, když spustíte nějaký stroj ? Prostě se to zprůměruje. Elektrárna třeba pozná když je zajimavý pořad a pak přijde reklama a všichni se jdou "vysrat"...JiVi píše:nejvetsi problem vidim v neefektivite. presne jak pisete, v drtivem pripade staci prikon 50%, ovsem ta elektrarna musi dodavat prikon 100% i ve chvili, kdy by nikdo nedobijel. Prirovnal bych to ke stojanu s benzinem, kde z hadice tece stale benzin at nekdo tankuje nebo ne. Tenhle malej renonc se jaksi nikdo nesnazi zapocitavat
Už dneska držíme v zaloze svuj největší generátor a protože v Temelíně byl projektant blbec a místo 2x500MWe udělal 1x1100MWe tak musíme držet navíc tuto energii, většinu v tepelných a vodních elektrárnách. Většina elektroaut si to umí pohlídat tedy pokud by to síť nedávala ( Pokles napětí nebo frekvence ) tak se určitě první ofazuje elektroauto a ne nemocnice...
Re: Elektromobilita
Navíc Mumry podle mě měl na mysli příkon 50% jako maximální doplněné baterií
-
- Příspěvky: 922
- Registrován: 14.5.2009 11:09:38
- Bydliště: Mezi 2 dálnicema, mezi VRT a 231, vedle Družby
Re: Elektromobilita
To jsem moc nepochopil; i kdyby byl 2x500 MWe, tak náběh jaderné elektrárny je stejně tak dlouhý, že s tím nepoladíš ani výkyvy typu "státní svátek", natož nějaké hodinové výkyvy.Warcz píše:... a protože v Temelíně byl projektant blbec a místo 2x500MWe udělal 1x1100MWe tak musíme držet navíc tuto energii
Re: Elektromobilita
Nejsem autor puvodniho prispevku, ale chapu to tak, ze kvuli velkemu bloku v JTE se musi naprikalad drzet vetsinu casu cela kapacita Dlouhych strani. Co kdyby ten Temelin vypadl.Mosquit píše:To jsem moc nepochopil; i kdyby byl 2x500 MWe, tak náběh jaderné elektrárny je stejně tak dlouhý, že s tím nepoladíš ani výkyvy typu "státní svátek", natož nějaké hodinové výkyvy.Warcz píše:... a protože v Temelíně byl projektant blbec a místo 2x500MWe udělal 1x1100MWe tak musíme držet navíc tuto energii
Re: Elektromobilita
je to pravidlo sítě n-1 tedy vždy jste připraveni na výpadek nejsilnějšího zdroje v síti. Konkrétně přerušení generátoru tomto případě turbogenerátor 1055 MW.
Říká se tomu taky "tepelná záloha". V minulosti měl mít Temelín 4x1GW + byli jsme Českoslovnesko. Temelín ma ale jenom 2x1GW a ještě nemáme bratry Slováky, ale to je na úplně jinou diskuzi. Představa, že nejsou rezervy je scestná. Jsou a vypomáhá i HDO.
Říká se tomu taky "tepelná záloha". V minulosti měl mít Temelín 4x1GW + byli jsme Českoslovnesko. Temelín ma ale jenom 2x1GW a ještě nemáme bratry Slováky, ale to je na úplně jinou diskuzi. Představa, že nejsou rezervy je scestná. Jsou a vypomáhá i HDO.
Re: Elektromobilita
Naopak v noci by bylo z hlediska odběrovýho diagramu žádoucí, aby tam stála fronta a auta se u nabíječek střídaly jedno za druhym. To ovšem pokrokáři smáznou tim, že auta budou autonomní a dojedou si tam disciplinovaně samy. A když se na některý nedostane, tak pojedete ráno tramvají ..Mosquit píše: Ale jo, v noci se třeba auta nebudou tak rychle střídat a někdo to tam nechá píchnuté celou noc. Auto se bude nabíjet jen 2h, a zbytek času se budou dobíjet baterky pro denní režim. Solární energií. A ten akumulátor (řekněme s 150 kW * 12h = 1800 kWh) se schová do lampy v pražské ulici. Ještě další pohádky prosím.
Re: Elektromobilita
Právě že díky té baterce nemusí. Když to chcete přirovnávat ke klasické benzínce, abyste to lépe pochopil, tak takto:JiVi píše:nejvetsi problem vidim v neefektivite. presne jak pisete, v drtivem pripade staci prikon 50%, ovsem ta elektrarna musi dodavat prikon 100% i ve chvili, kdy by nikdo nedobijel. Prirovnal bych to ke stojanu s benzinem, kde z hadice tece stale benzin at nekdo tankuje nebo ne. Tenhle malej renonc se jaksi nikdo nesnazi zapocitavat
Supercharger je obdoba benzínky, kdy na jedné benzínce je několik stojanů, stejně jako na jednom superchageru je několik stojanů.
Představme si, že do benzínky teče benzín přímo "benzínovodem" do zakopané nádrže, hezky tak akorát rychle, aby díky velikosti nádrže se nestávalo to, že v nádrži dojde, či naopak přetéká. Když by to náhodou hrozilo, protože přijíždí aut málo či moc, tak se buď zpomalí, či zrychlí přítok. Ale díky zásobě v té nádrži se to nemusí dělat nějak skokově, ale plynule, či na základě nějaké chytré výměny informací s dodavatelem, aby mu to nezpůsobilo problémy. Jasně, v reálu tam není nějaký "benzínovod", ale jezdí cisterny, které jezdí častěji či méně často, ale v konečném důsledku se to chová stejně...
No a u superchargeru je to pak zcela obdobné, kde místo zásoby benzínu v nádrži je uložená elektřina v bateriích (společných pro všechny stojany na daném superchargeru). A když je normální provoz, tak v těch bateriích kolísá množství energie nahoru a dolu podle toho, jak moc či málo aut se zrovna nabíjí. A když se začínáme blížit tomu, že by hrozilo, že se baterie přeplní, tak zpomalíme odběr ze sítě. Když by hrozilo, že se baterie vybijí, tak buď zvýšíme odběr ze sítě (jde-li to), nebo se pak holt omezí rychlost nabíjení. A tohle se dá dělat plynule, aby nedocházelo ke kolísáním na síti (jak se tu kdysi někteří báli), či s nějakým inteligentním řízením se sítí (přeci jen takový supercharger se 40 stojany už není zcela zanedbatelné odběrné místo).
Tohle je dnes už zvládnutá věc...
Re: Elektromobilita
2 warcz:
nevím jak dnes, ale v dobách zkoušek projektu Jenisej ( dnes má v té hale sklad nejmenovaný prodejce autodílů ) se opravdu zavolalo "na Lipno" a oni to spustili....
už si nepamatuji parametry, ale 1fáze byl kabel jak chlapská ruka
nevím jak dnes, ale v dobách zkoušek projektu Jenisej ( dnes má v té hale sklad nejmenovaný prodejce autodílů ) se opravdu zavolalo "na Lipno" a oni to spustili....
už si nepamatuji parametry, ale 1fáze byl kabel jak chlapská ruka
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Elektromobilita
Jsem se ted pobavil u udaju k elektrickemu CG. Kdyz prijde rec na EM, zazniva, ze sice maji tezkou baterku, ale zas nemaji tak tezky motor. Mno, zrovna u CG ma pry u EV verze motor tezsi nez u spalovaci (54 vs. 50 kg). Dohromady s prevodovkou je na tom lepe EV (70 vs. 84 kg) No a pak prijde rec na baterku (248kg). Obecne celkova vaha toho prditka (1235kg) mi prijde dost silena. Kdyz si vzpomenu na kombik stredni tridy co jsem mel a vazil min...
Re: Elektromobilita
za me jsou v tom clanku docela zajimavy informace
https://www.autoforum.cz/zajimavosti/je ... e-nedorazi
osobne nechapu, kam miri tohle silenstvi, kdyz se vlastne obecne zastavuje vyroba malych aut s malou spotrebou a musi se vyrabet jen velka, aby se to vyplatilo?
https://www.autoforum.cz/zajimavosti/je ... e-nedorazi
osobne nechapu, kam miri tohle silenstvi, kdyz se vlastne obecne zastavuje vyroba malych aut s malou spotrebou a musi se vyrabet jen velka, aby se to vyplatilo?
Re: Elektromobilita
Výroba malých aut se zastavuje z jediného důvodu a to proto, že je skoro nikdo nechce kupovat.
Re: Elektromobilita
Do xxxxxe, jako vzdy, kdyz zdravy rozum, ekonomika, prakticke pozadavky a podobne veci podridi ideologii. A miri to tam uz delsi dobu.osobne nechapu, kam miri tohle silenstvi