Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení

Odpovědět
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení

Příspěvek od P_V »

Přednost přeci neznamená, že vám zelená dá sílu, tak to ani na křižovatce nefunguje :) To znamená povinnost ji dát od toho druhého. S bílým světlem je to splněno, protože ten blížící se vlak má u přejezdu červenou. Jinak se tam ani za bílého světla blížit nemůže. Když pominu stav že mu selhaly brzdy a tu červenou projede.
Brutus
Příspěvky: 102
Registrován: 13.9.2016 22:03:47

Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení

Příspěvek od Brutus »

mapman píše: To znamená, že v případě svítícího bílého světla smí řidič na přejezd vjet, i pokud na trati vidí vlak nebo slyší jeho houkání. Ano, je to dost nesmysl a o přednosti se tu mluvit nedá - všichni víme, jak dopadne střet vlak vs. auto. Ale určitý pocit bezpečí to řidiči ze zákona dává...
No tak toto som ani netušil, ak to je naozaj tak, je to riadny prúser fatálneho charakteru. V SR máme tiež pár dobrých nezmyslov, ale toto našťastie nie.
Brutus
Příspěvky: 102
Registrován: 13.9.2016 22:03:47

Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení

Příspěvek od Brutus »

ElWapp píše:A jak poznáte, že signalizace nefunguje?
No, nijako, veď to nie je ani účel. Pred každým priecestím v SR sa musí vodič presvedčiť či nejde vlak; ak nemá dostatočný rozhľad, tak aj zastaviť.

A ako v ČR poznáte že nefunguje?

Ak aj svieti biele svetlo nemusí fungovať červené.
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení

Příspěvek od ElWapp »

Ale tak ono muze bile zhasnout i bez rozsviceni cerveneho a pak samozrejme zpozornite, prave proto, ze nevite, jestli signalizace funguje nebo ne.

Ale predevsim, snad v 21. stoleti dokazeme vyrobit takovy prejezd, kde ridic nemusi zpomalit skoro na nulu a rozjlizet se. Kdyz blika bila, tak zpomalim, ale ne tak razantne, abych skiro zastavil. Dokazete si predstavit, jaky by byl na nekterych prejezdech kolaps, kdyby neexistovalo bile svetlo a tedy by nebylo mozne se chovat jinak nez skoro zastavit a rozhlizet se?
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení

Příspěvek od P_V »

Jaký prúser fatálneho charakteru? Na křižovatce na zelenou vás taky nikdo nenutí jet pomalu a dávat přednost vozidlům zleva zprava, co kdyby náhodou nezastavila. Bílé světlo na přejezdu je garance, že vlak přes přejezd nepojede. Buď že spolehlivě není vlak detekován v blízkosti přejezdu, nebo že mu před přejezdem svítí červená. Pokud zařízení není schopné toto garantovat, tak bílá zhasne. To je třeba situace, že vlak právě projel přes přejezd, ale ještě neprojel přes vzdálený detektor na druhé straně. Tak bílá do té doby nesvítí, protože je pravděpodobnost 0,00málo, že se vlak bude vracet. A řidič musí jet opatrně.

Že přejezd nefunguje, se od výše uvedeného stavu opravdu odlišit nedá. V obou případech se musí jet opatrně. Ale aspoň se podle bílého světla pozná, že funguje. Možná by bylo vhodné, kdy přejezd funguje ale bílá svítit nemůže, aby tam blikala oranžová. :)
Brutus
Příspěvky: 102
Registrován: 13.9.2016 22:03:47

Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení

Příspěvek od Brutus »

Nová Vyhláška č. 30/2020 Z.z. o dopravnom značení je už zverejnená v zbierke zákonov:
https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy ... 0/20200401
tu pdf verzia:
https://www.slov-lex.sk/static/pdf/2020 ... 200401.pdf
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení

Příspěvek od ElWapp »

Jak se budou znacit vyhrazene pruhy? Bude to jak u nas, kde vyhrazeny pruh znamena povinnost ho pouzit a tak se hledaji cesty jak ho znacit jinak?

Ochranne pruhy pro cyklisty nemate?

Jsem zvedav jak dlouho bude takova zmena vstupovat do praxe.
Brutus
Příspěvky: 102
Registrován: 13.9.2016 22:03:47

Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení

Příspěvek od Brutus »

Pre BUS-pruhy slúži značka č. 224 Vyhradený pruh pre verejnú dopravu, ktorá sa podľa potreby použije buď samostatne alebo v pruhovej značke č. 4xx. Pravidlá pre BUS-pruhy určuje zákon 8/2009.

Tým, že všetky pruhové značky sú biele, bude lepšia čitateľnosť vložených príkazových a zákazových značiek a zrušia sa tým všelijaké modro-biele hybridy, ktoré orientáciu a význam značky skôr sťažovali a ich návrhy boli veľakrát dopravno-inžinierskou alchýmiou.

Ale čo je najdôležitejšie, že pruhové značky informujú len o jazdných pruhoch, ktoré svojou šírkou umožňujú jazdu motorových vozidiel s tromi a viac kolesami; neinformujú o pripájacích pruhoch, odbočovacích pruhoch, parkovacích pruhoch a pod. Čiže presne podľa Viedenského dohovoru - už žiadne cyklopruhy na pruhových značkách!

Ochranné pruhy pre cyklistov sú spomínané pri značke č. 602 Priečna prerušovaná čiara:
Značka doplnená symbolom bicykla v pravidelných vzdialenostiach vyznačuje ochranný pruh pre
cyklistov. Do ochranného pruhu pre cyklistov smie vodič motorového vozidla vojsť len v prípade
nevyhnutnej potreby, pričom nesmie ohroziť cyklistov.
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení

Příspěvek od ElWapp »

Hlavní komunikace se bude značit před každou křižovatkou jako u nás, nebo bude platit liniově jako ve skandinávii?
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení

Příspěvek od mapman »

Bude platit liniově jako v Rakousku nebo v Německu.
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení

Příspěvek od ElWapp »

To zní zajímavě! A jak přesně tedy zní pravidla? Tím, že někam odbočím z vedlejší (najíždím na silnici a čekám u značky Dej přednost v jízdě) se automaticky dostávám na hlavní a mám přednost, dokud nenarazím na trojúhelník?
Brutus
Příspěvky: 102
Registrován: 13.9.2016 22:03:47

Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení

Příspěvek od Brutus »

V prípade hlavnej cesty sa vraciame k osvedčenému pravidlu taktiež plne v súlade s Viedenským dohovorom, že hlavná cesta je cesta s prednosťou a prednosť platí až po značku Daj prednosť, STOP alebo koniec hlavnej cesty, čiže má líniovú platnosť. Mimochodom toto platilo aj u nás v ČSSR.

Líniová platnosť sa vzťahuje aj pre celú skupinu značiek Spôsob jazdy (líniových zákazov a príkazov - značky č. 250 až 269) - križovatka neruší platnosť týchto značiek.

Vyhneme sa aj takým situáciám, že z hlavnej cesty sa zrazu objaví križovatka s prednosťou sprava, alebo, že najvyššia dovolená rýchlosť platí po vzdialenejšiu hranicu križovatky a vznikajú tak hluché miesta so zníženou/zvýšenou rýchlosťou apod.

Ak cesta nie je hlavnou a je potrebné ustanoviť prednosť v križovatke, tak sa na vyznačenie prednosti použije značka č. 301 Križovatka s prednosťou v jazde, ktorá platí iba pre jednu križovatku.
Brutus
Příspěvky: 102
Registrován: 13.9.2016 22:03:47

Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení

Příspěvek od Brutus »

ElWapp píše:To zní zajímavě! A jak přesně tedy zní pravidla? Tím, že někam odbočím z vedlejší (najíždím na silnici a čekám u značky Dej přednost v jízdě) se automaticky dostávám na hlavní a mám přednost, dokud nenarazím na trojúhelník?
V extraviláne bude značka hlavná cesta umiestnená ZA križovatkou spolu s číslom cesty tak, ako to bolo kedysi:
https://www.google.sk/maps/@48.7460324, ... 6656?hl=sk
https://www.google.sk/maps/@48.7458517, ... 6656?hl=sk
je to viditeľné iba vo verzii apríl 2012 - teraz tie značky tam už nie sú - boli odstránené.

V intraviláne budú spravidla pred križovatkami, nakoľko tam sú malé vzdialenosti medzi nimi.
Dnes sa celkom nezmyselne používajú SR aj v ČR 2 značky na to isté - majú rovnakú platnosť, a to križovatka s prednosťou a hlavná cesta. Jediný rozdiel je v tom, že značka križovatka s prednosťou (v ČR myslím s vedlejší silnicí) sa umiestňuje v extraviláne a značka hlavná cesta v obci alebo v zložitejších križovatkách, čo si myslím, že je totálny nezmysel, ale hlavne je to v rozpore s Viedenským dohovorom.
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení

Příspěvek od P_V »

Je sice hezké, že kdysi dávno byla nějaká vídeňská či jaká úmluva, ale když má logické nedostatky, tak proč si toho pořád držet. Liniová platnost nedává smysl, protože kdo se na křižovatce připojí z jiné cesty, ten o značce v průběžném směru nic neví. Značka tedy bude muset být vždy někde za křižovatkou. Nic se na materiálu neušetří. A liniová platnost pro přednost nedává smysl ještě víc. Přednost se řeší až u křižovatky, takže mít tu značku o několik kilometrů dřív, než přímo před tou křižovatkou, je nesmysl.
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení

Příspěvek od mapman »

On to zas takový nesmysl není, protože to pomáhá lépe určit přednost ve sporných případech, např. připojení účelových komunikací s asfaltovým povrchem, které se z hlediska zákona za křižovatku nepovažuje ale běžný řidič ji např. od připojení stejně vypadající místní komunikace nerozezná. Skoro v celé Evropě to tak funguje, všichni tam jezdíme a chováme se tam naprosto přirozeně, takže v čem by to mělo vadit?
Vídeňská úmluva rozhodně není žádný zastaralý předpis a značení ve většině evropských států je narozdíl od našeho s úmluvou v souladu. Některé státy uplatnily pro určité případy výhrady, aby se nemuseli ustanoveními úmluvy řídit, ale my v ČR musíme být zase speciální v tom, že nedodržujeme v mnoha ohledech úmluvu a ještě k tomu ani nejsme schopni oficiálně nahlásit, že se necítíme být vázáni některými ustanoveními úmluvy, kterou jsme ratifikovali...
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení

Příspěvek od ElWapp »

Jako mě se ten koncept líbí. Ale některým detailům nerozumím. Pokud dojedu ke křižovatce a vidím značku Dej přednost v jízdě, znamená to automaticky, že najíždím na hlavní komunikaci? Nebo ne a hlavní komunikace je jen ta, která je označena příslušnou značkou (žlutý natočený čtverec)?

Jak třeba tady poznám, že jsem na hlavní? https://www.google.com/maps/@48.1931391 ... 312!8i6656
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení

Příspěvek od ElWapp »

Vpodstatě by šla zavést liniová platnost i u nás, s tím, že značky by byly tak, jak jsou, tj. před křižovatkou a ne za ní. Ubylo by pochyb o tom, co je sjezd a co křižovatka, ubylo by míst, kde je najednou na dříve hlavní silnici přednost zprava.
Brutus
Příspěvky: 102
Registrován: 13.9.2016 22:03:47

Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení

Příspěvek od Brutus »

ElWapp píše:Jak třeba tady poznám, že jsem na hlavní? https://www.google.com/maps/@48.1931391 ... 312!8i6656
v tomto prípade takto:
https://www.google.com/maps/@48.1906819 ... 312!8i6656
Treba však povedať, že Rakúsko má trochu odlišný systém od toho nemeckého aj toho starého československého, lebo oni používajú pod značkami Daj prednosť vo väčšine prípadov dodatkové tabuľky, z ktorých je zrejmé že vodič vchádza na hlavnú cestu aj keď nie je označená explicitne značkou hlavná cesta za každou križovatkou.
https://www.google.com/maps/@48.190541, ... 312!8i6656
Ale vo všeobecnosti v Rakúsku platí, že keď nemáš značku Daj prednosť, STOP, alebo Križovatka s prednosťou sprava si na hlavnej ceste.
Brutus
Příspěvky: 102
Registrován: 13.9.2016 22:03:47

Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení

Příspěvek od Brutus »

ElWapp píše: Nebo ne a hlavní komunikace je jen ta, která je označena příslušnou značkou (žlutý natočený čtverec)?
Len tá ktorá je označená značkou hlavná cesta.
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení

Příspěvek od ElWapp »

Rakouský systém se mi zamlouvá. Jen bych tam pořád váhal, jestli jsem něco nepřehlédnul a nejsem najednou na křižovatce s předností zprava. Ale určení přednosti malou dodatkovou tabulkou pod značkou Dej přednost v jízdě je pěkný způsob eliminace počtu značek.

Ale když tohle je rakouský model, tak jak to bude na Slovensku? Bude za každou sebemenší křižovatkou na hlavní značka Hlavní silnice? Jak bude fungovat přechodné období?
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení

Příspěvek od ElWapp »

Jeste dotaz (asi na Brutuse). Jak ma v praxi fungovat signal Cekej na navesti pro tramvaje? Pouziva se uz nyni nebo to bude novinka?

Neumim si to moc predstavit na krizovatkach, kde napr. sviti trvale volno primo a jen obcas se rozsviti volno vpravo. Signal Cekej tak donuti brzdit i tramvaj, ktera jede rovne a signal Cekej se ji netyka. Ostatne pokud vim tak i z tohoto duvodu se signal Cekej (Pozor) u nas nepouziva.
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení

Příspěvek od P_V »

To podle mě není domyšleno. Návěst Čakaj (dříve Pozor) je použitelná jen pro přímý směr, protože nerozlišuje směry. Na křižovatce bez výhybek je to OK. Na křižovatce s výhybkami se dá použít jen pro ukončení všeho volna. Ale na druhou stranu to nevadí, protože přes výhybky se musí jezdit pomalu, tak tam není nutná vůbec, tramvaj má krátkou brzdnou dráhu. Ale třeba u autobusu ve vyhraženém pruhu už to problém je.

Má to ale ještě jeden problém. Návěst Čakaj se podle té vyhlášky kombinuje s návěstí Stůj, jako upozornění na rozjezd. Na semaforu je to jasné, nic nového. Ale na čočkách není co kombinovat, protože si Slováci zároveň změnili návěst Stůj na tři čočky vedle sebe, místo původních dvou.
Rio13zm
Příspěvky: 458
Registrován: 21.1.2015 19:34:41

Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení

Příspěvek od Rio13zm »

ElWapp, je to novinka od 1.4. a v tejto novej vyhlaske mala byt aj prazcova sustava, ale ta sa neschvalila. Brutus ti to vysvetli lepsie.
Rio13zm
Příspěvky: 458
Registrován: 21.1.2015 19:34:41

Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení

Příspěvek od Rio13zm »

co je vyborne, vela znaciek sa vyhodilo.

hmla, nehoda, priecestia bez zavor, so zavorami, letecka premavka, krizovatka a krizovatka s kruhovym objazdom, spomalovaci prah, tunel,
zvukove vystrazne znamenia, prejaz zakazany, prikazany smer obchadzania vlavo a vpravo, rozsiet svetla, ine prikazy,
okruh, vyhradene parkovanie reserve, tabulky mytnych usekov
nezmyselne tvary krizovatiek
modre stlpiky
Brutus
Příspěvky: 102
Registrován: 13.9.2016 22:03:47

Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení

Příspěvek od Brutus »

Prehľad zmien vyhlášky, ktoré sú - prinajmenšom z môjho pohľadu - hodné spomenutia:

- Jednoduchšie členenie zvislých značiek: len 3 skupiny (výstražné, regulačné, informačné) + dodatkové tabuľky. V zásade návrat pred rok 1976. Číslovanie bez prefixov, postfixov a hotfixov - takisto návrat pred 1976, akurát so zavedením systematických skupín číslovania.

- Žiadne farebné modifikácie – teda žiadne žlté dočasné značky, žiadne citrónové podklady apod. Jediná výnimka potvrdzujúca pravidlo: modrá orientačná značka sa mení na zelenú, ak ide o križovatku s diaľnicou.

- Značka je platná, aj keď je umiestnená iba vľavo od vozovky.

- Žiadne nadradenosti a podradenosti medzi značkami. Trvalé, dočasné (predtým zvané prenosné) aj premenné značky sú rovnocenné, taktiež zvislé značky nie sú nadradené vodorovným. Špeciálna výnimka: vodorovná značka žltej farby je nadradená vodorovnej značke bielej farby. Avšak, žlté sa môžu používať iba ako dočasné, nesmú sa používať samostatne bez bielych a prípustné sú len vtedy, ak je v kombinácii s bielymi značkami ich význam jednoznačný a súčasne ide o krátkodobé použitie; pri dlhodobých dočasných zmenách vodorovného značenia sa trvalé vodorovné značky musia odstrániť a dočasné sa vyznačujú bielou farbou. Inak aj dnes sa smú dočasné (oranžové) čiary používať len ako zmena existujúcich bielych, ale je to tak zložito napísané, že to veľa ľuďom robí problém pochopiť.

- Svetelné signály sú nadradené len značkám o prednosti v jazde, ostatným nie. Teda zo semafora nemôže vyplývať napríklad prikázaný smer jazdy.

- Výstražný kríž na železničnom priecestí je opäť kríž aj svojim tvarom (čiže už nie tabuľka, na ktorej je nakreslený kríž). Štandardne je tvaru X (svätoondrejský kríž), nad vozovkou môže byť na ležato.

- Doterajšia dvojica výstražných značiek pred železničným priecestím (bez závor – parná mašinka, so závorami – plot) zrušená a nahradená novou značkou (elektrický vlak), ktorá upozorňuje na železničné priecestie bez ohľadu na jeho druh.

- Regulácie (zákazy, príkazy, povolenia), ktoré nemajú podľa svojho významu výslovne bodovú platnosť (ako napríklad prikázaný smer alebo zákaz vjazdu), platia až dokým nie sú výslovne ukončené značkou, t.j. križovatka už neruší platnosť regulácie (napr. rýchlosti). Pri umiestňovaní značiek je ale povinnosť za križovatkou reguláciu zopakovať alebo výslovne ukončiť – ak sa tak nestane, pôjde o nezákonnú situáciu, čo znamená toľko, že regulácia platí ďalej, ale za jej porušenie nie je možné vodiča postihnúť (právna istota). Viac-menej ide o návrat do stavu pred 1976, aj keď to nie je úplne rovnako.

- Špeciálna kombinácia výstražnej a regulačnej značky: v takom prípade regulácia stráca platnosť 100 metrov za miestom, kde pominulo príslušné nebezpečenstvo (teda ak mám značku Práce a k nej obmedzenie na 40-ku, tak 100 metrov za staveniskom tá 40-ka končí, aj keď tam nikto nedá ukončovaciu značku).

- Explicitná značka pre buspruh (modrý kruh s autobusom). Rovnako tak značka Cestička pre cyklistov výslovne hovorí, že môže ísť o samostatnú cestičku alebo vyhradený pruh – čiže ďalší z návratov ku koreňom. Ono to síce platí aj teraz, len je to nie moc zrozumiteľne napísané a tak to mnohí ľudia majú problém pochopiť, preto je po novom napísané úplne polopatisticky.

- Pre vyznačenie začiatku, priebehu a konca zákazu státia/zastavenia resp. platnosti značky Parkovisko sa namiesto tabuliek so šípkami použijú biele vodorovné šípky integrované do značky. Tieto značky môžu byť šikmo na os vozovky alebo pozdĺžne s osou vozovky.

- Už žiadna všeobecná zónová značka – všetky prípustné zóny majú explicitnú značku a iné zóny nemožno ustanoviť.

- Nové značky pre reguláciu jazdy po krajnici (majú samozrejme zmysel len ako premenné).

- Prednosť v jazde – ďalší návrat pred rok 1976 (t.j. zosúladenie so zbytkom sveta). Značka Križovatka s prednosťou v jazde (trojuholníková) je platná jednorazovo v danej križovatke. Značka Hlavná cesta platí pre cestu ako takú a vyznačuje jej začiatok alebo priebeh – teda ak raz uvidím značku Hlavná cesta, tak mám prednosť až dokým výslovne nenatrafím na značku Koniec hlavnej cesty, Daj prednosť v jazde alebo na stopku. Neriešim, či niečo je alebo nie je križovatka alebo či niekde platí alebo neplatí prednosť sprava, keď nevidím žiadnu značku (som na hlavnej ceste, tak neplatí).

- Koniec rýchlostných ciest ako súčasti pravidiel cestnej premávky – vraciame sa k pravidlám pre diaľnicu a pravidlám pre cestu pre motorové vozidlá (toto vlastne nezavádza vyhláška, ale zákon, vyhláška ho len implementuje). Kde bude doterajšia značka Rýchlostná cesta (modrá s bielym autíčkom), pôjde o cestu pre motorové vozidlá a bude tam platiť 90-ka; taktiež tam nebude vyžadovaná diaľničná známka, ak tam teda výslovne nebude príslušná značka označujúca spoplatnený úsek. Samozrejme toto nemá žiadny vplyv na kategórie D a R podľa cestného zákona, to je niečo úplne iné a s pravidlami cestnej premávky to nemá nič spoločné.

- Výslovne sa hovorí o tom, že regulačné značky vyobrazené na orientačnej značke sú len predbežnou informáciou (doteraz to nebolo tak úplne jasné). Naproti tomu regulačné značky vyobrazené na pruhovej značke sú výslovne záväzné, avšak iba pre príslušný pruh alebo pruhy.

- Zavedená univerzálna informačná tabuľa bielej farby, na ktorej je možné vyobrazovať "vhodným spôsobom" rôzne prevádzkové informácie, napr. o uzávierkach, obmedzeniach, obchádzkach vrátane plánovaných atď., tiež je možné ich s použitím premenných prvkov využiť napríklad na sieťové riadenie dopravy, navádzanie k parkoviskách a pod.

- Smerníky sú opäť šípové, zároveň je ale zavedený tabuľový smerník ako veľkoplošná značka (doteraz sa síce tiež dal takto robiť, a to ako IS 4 alebo IS 7a, len to málokomu bolo jasné).

- Komplet nová sada značiek pre značenie trvalých náhradných trás k diaľniciam a na značenie obchádzok. N-trasy k diaľniciam môžete poznať napr. z Rakúska či Nemecka ako U-trasy a majú jednoduchý princíp: ak chcem obísť kolónu alebo uzávierku na diaľnici, na exite je uvedená tabuľka s číslom náhradnej trasy, ďalej v každej križovatke sledujem tabuľky s týmto číslom a riadim sa šípkou zobrazenou pod číslom. Takto som navedený na nasledujúci vjazd na diaľnicu (alebo niektorý z nasledujúcich vjazdov, záleží od miestnej situácie).

- Klasické pruhové značky nie sú samy osebe regulačné, len reflektujú čiary na ceste a preto sú biele; môže z nich však vyplávať nejaká regulácia platná iba v určitých pruhoch, ak sú do nich vložené regulačné značky. Pruhové značky na povolenie jazdy po krajnici však regulačné sú a preto sú modré.

- Dočasné vodorovné značky sú žlté (ak sú použité s existujúcimi trvalými bielymi) alebo biele (ak sú použité samostatne a trvalé biele sú zmazané). Oranžová čiara prestáva existovať. Zároveň už žltá pozdĺžna čiara neznamená zákaz zastavenia/státia (možno to ale nahradiť kľukatou bielou čiarou).

- Legalizované dočasné vodorovné značky tvorené LED gombíkmi (aj keď presnejšie by tu bolo hovoriť o premenných vodorovných značkách).

- Plná čiara oddeľujúca jazdné pruhy už nie je permisívna. Prejsť cez ňu je možné len a len na obchádzanie prekážky (žiadne otáčanie, odbočovanie do záhrady apod.). Teda obyčajná a dvojitá súvislá čiara znamená to isté a dvojitá čiara opäť slúži iba na svoj pôvodný účel - zväčšiť vzdialenosť medzi osami protismerných jazdných pruhov tam, kde to nie je možné alebo vhodné vykonať fyzickou bariérou. Buspruhy a cyklopruhy sa vyznačujú plnou a výslovne hrubou čiarou (toto je jediné miesto vo vyhláške, kde sa výslovne žiada hrubšia čiara), ochranné pruhy pre cyklistov (novinka vyplývajúca z poslednej novely zákona) sa vyznačujú prerušovanou čiarou (tá už je tenká).

- Priečne čiary: súvislá je STOP čiara a môže sa používať len so stopkou alebo semaformi; zároveň je záväzná aj bez nápisu STOP. Priečna čiara pri daj prednosť v jazde, odbočení doľava apod. je prerušovaná, prípustné sú aj žraločie zuby (križovatka s prednosťou sprava). Ďalší návrat do minulosti, aj tie žraločie zuby tu už boli do 1989.

- Nová konkurencia pre priechod pre chodcov – miesto na prechádzanie (vyplýva z novely zákona). Očakávajte vo svetelných križovatkách a tiež ako riadené "priechody". Zároveň miesto na prechádzanie slúži tak pre chodcov, ako aj pre cyklistov (na rozdiel od priechodu, kde cyklista na zebru nesmie) - v takom prípade môže byť takéto miesto buď spoločné (2 čiary) alebo oddelené (3 čiary, stredná oddeľuje chodcov od cyklistov).

- Šípky na ceste majú záväzný/regulačný význam, už nie sú ako doteraz iba čmáranicami na ceste, ktoré nič neznamenajú. Teda netreba, aby k nim existovala nejaká zvislá tabuľa rozmerov menšieho billboardu.

- Svetelný signál v tvare šípky už neznamená, že automaticky mám v danom smere voľno a môžem zraziť každého chodca. Znamená iba toľko, že daný signál platí iba pre vyznačený smer/smery a nič viac, t.j. tak, ako všade vo svete okrem ČSSR. Ďalší z návratov pred rok 1976. Aj napriek tomu ale ostávajú zachovaní svietiaci žltí pandrláci, hoci už tým pádom nemajú iný význam ako upozornenie - nejakú dobu potrvá, kým si na to ľudia zase zvyknú.

- Doplnková zelená šípka doprava môže byť aj v tvare tabuľky – taktiež sme to tu už mali pred 1976 (len na bielom podklade namiesto čierneho); jej platnosť môže byť prípadne obmedzená len na cyklistov. Okrem toho doplnková čierna šípka povoľuje otáčanie v svetelnej križovatke (keď už sa teda toto absurdné pravidlo nepodarilo vyraziť von zo zákona).

- Návestidlá môžu byť aj len červená+žltá (bez zelenej); to síce platí aj dnes, ale po novom je jasne vymedzené použitie.

Zrušené striedavé červené blikajúce svetlo na priecestí (aj inde) – nahradené návestidlom červená+žltá. Tým pádom je tiež bez náhrady zrušené biele svetlo na priecestí.

V tuneli môžu mať semafory svetlá usporiadané vodorovne – červená vľavo, žltá v strede, zelená vpravo (myslí sa na použitie nad vozovkou), môže to byť aj bez zelenej.

Vrátili sa rýchlostné svetelné signály.

Patníky: nočné znaky sú vľavo biele, vpravo červené (doteraz boli oranžové) a majú obdĺžnikový tvar; denné znaky sú čierne ako doteraz, ale skosené v uhle cca 30 stupňov (presne: v pomere 12:7). Doterajšie modré stĺpiky nahradené bielymi s modrými znakmi (dennými aj nočnými) je možné ich kombinovať so štandardnými stĺpikmi. Inak tie nočné znaky biela/červená vyplývajú z Dohovoru (doteraz sme to mali nesprávne - Dohovor síce povoľuje niekoľko variantov, ale ten náš ani náhodou) a zodpovedajú tomu, aké svetlá vozidiel vidím: v protismere (vľavo) biele, v mojom smere (vpravo) červené.
Odpovědět

Zpět na „Slovensko“