Právě je 1.12.2020 21:36:35




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 111 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
 Černá Hora 
Autor Zpráva
Online
VIP

Příspěvky: 14403
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Černá Hora
zajímavý rozhovor

Izudin Gušmirovic: Černou horu si představte jako Jihočeský kraj s 200 kilometry pobřeží

23. 9. 2019|Zdroj: BusinessInfo.cz

Černá Hora, která obnovila v roce 2006 nezávislost, je ideální základnou pro obchodní expanzi do balkánských zemí. A to díky poloze i tomu, že je nejvíce neutrálním místem regionu. Má totiž dobré vztahy se všemi zeměmi bývalé Jugoslávie, říká ředitel kanceláře CzechTrade v Podgorici Izudin Gušmirovic.

V jaké kondici je černohorská ekonomika?

Od doby, kdy Černá Hora znovu získala nezávislost, jde její hospodářství nahoru. V posledních letech se meziroční růst HDP pohybuje kolem tří až čtyř procent. Země vstoupila v červnu 2017 do NATO, má status kandidátské země EU a v přístupovém procesu k členství v Evropské unii postoupila ze současných uchazečů nejdále. Černá Hora je stabilní politicky i ekonomicky. Stinnou stránkou je, že roste její zadluženost.

Na co si vláda půjčuje?

Černá Hora byla donedávna jedinou zemí na Balkáně, která neměla jediný kilometr dálnic. Nyní staví důležitou magistrálu, která zemi propojí od jihu až k hranici se Srbskem. Na konci příštího roku má být otevřen první úsek dlouhý 42 kilometrů, který povede z metropole Podgorici do města Mateševo. Vláda si musela na stavbu této dálnice půjčit. Nejdříve to zkoušela v Evropské unii, ale jednání k dohodě nakonec nevedla. Dálnici tak nyní staví čínská firma a peníze také půjčili Číňané. Šlo o vůbec první projekt na Balkáně podpořený v rámci čínské iniciativy 16+1. Investice v první fázi dosáhne 820 milionů eur. Silniční síť se má dále rozvíjet prostřednictvím PPP projektů, tedy společnými projekty soukromých firem a státu.

Mají šanci uplatnit se při tom i čeští dodavatelé?

Rozhodně ano. S tím může pomoct i naše kancelář. Umím si představit například dodávky české dobývací techniky pro stavby tunelů nebo technologií pro stavby mostů.

Chystá se nějaký velký infrastrukturní projekt v černohorské energetice?

Ve zkušební fázi je energetické propojení s Itálií. Byl položen kabel s příkonem 1000 megawattů. Myšlenka je taková, že by se měl z Černé Hory stát jakýsi hlavní energetický hub pro celý Balkán. Prostřednictvím nového kabelu budou proudit přebytky energie z Balkánu do Itálie.

Co samotná Černá Hora, má dost energie? A z jakých zdrojů?

Je to relativně malá země s pouhými 630 tisíci obyvateli a přírodními podmínkami ideálními pro získávání energie ze slunce a vody. Takže se blíží ke stoprocentnímu pokrytí elektřinou z obnovitelných zdrojů. Má dvě velké vodní elektrárny s výkonem 300 megawattů a od loňska jsou v provozu dva větrné parky. Jediným zdrojem využívajícím fosilní paliva zůstává elektrárna na lignit o výkonu 220 megawattů. Když byla nedávno kvůli opravě odstavena, fungovala Černá Hora opravdu jen na energii z obnovitelných zdrojů.

Uvádí se, že víc než pětinu HDP Černé Hory tvoří turistický ruch. Je to pravda?
Spíše to bude ještě víc. Těch dvacet procent jsou přímé služby pro turisty. Ale na to se váže ještě spousta dalšího byznysu, například většina zemědělských plodin, které vypěstují černohorští farmáři, jde na stůl turistům.

Také mezi Čechy, kteří pravidelně jezdili k Jadranu do Chorvatska, začala být Černá Hora populární jako cestovní destinace.

Ročně jich přijíždí 30 tisíc. Za zmínku stojí, že česká investiční skupina Cimex podnikatele Petra Lukeše chystá v zemi investici do sítě hotelů Orea. V první fázi hodlá investovat asi 30 milionů eur do rehabilitačního resortu na pobřeží v oblasti Boky Kotorské. Naše kancelář s tím pomáhá.

Co jsou další pilíře černohorské ekonomiky?

V zemi je velká hliníkárna, daří se strojírenství, vyvážejí se rudy a další nerostné suroviny. Důležité je i zemědělství. Černou Horu si můžete zkusit představit jako takový Jihočeský kraj s 200 kilometry mořského pobřeží, dvěma velkými vodními elektrárnami a úrodnou půdou vhodnou k pěstování vína.

Protože země usiluje o vstup do EU, předpokládám, že v rámci sbližování s Unií je českým exportérům Černá Hora otevřena bez bariér.

Ano, obchod je de facto volný. Cla samozřejmě český exportér neplatí, pouze musí mít splněny případné povinné certifikace pro svůj produkt. Obě země mají podepsanou dohodu o ochraně investic, naštěstí zatím nemusela být nikdy využita. Výhodou také je, že v Černé Hoře se platí eurem a platební styk přes banky probíhá bezproblémově a rychle. Obchodním vztahům obou zemí pomohlo, že v červnu přiletěl na misi do Černé Hory český ministr zahraničních věcí Tomáš Petříček spolu s podnikateli.

Které české firmy jsou už v Černé Hoře úspěšné?

Poté co země vstoupila před dvěma lety do NATO, musí hodně investovat do nové výzbroje a výstroje. Díky tomu se uplatňuje Česká zbrojovka, společnost Sellier & Bellot, firma Meopta a další dodavatelé z obranného průmyslu. Stejně jako na jiných trzích, i tady je úspěšná automobilka Škoda Auto. Velmi dobře se uchytila firma AŽD s dodávkami pro černohorské železnice.

Vy sám máte černohorské kořeny, ale mluvíte výborně česky. Kde jste se to naučil?

Od roku 1992 jsem v Praze studoval ekonomii na angloamerické škole a dlouho jsem v Česku žil. Pocházím ovšem z černohorské rodiny, která má stoletou obchodnickou tradici. Můj dědeček začínal v roce 1919 podnikat jako švec a prodával boty. Po něm v obchodu pokračoval můj otec a nyní má v Černé Hoře firmu i můj mladší bratr, který provozuje železářství a několik lékáren.

Takže znáte dobře český i černohorský trh a kulturu obou zemí. Můžete ale pomoct i exportérům, kteří chtějí jít na další balkánské trhy?

Kancelář CzechTrade v Podgorici je zároveň akreditována pro Bosnu a Hercegovinu a Albánii. Případně mohu nabídnout i určitý průzkum trhu Severní Makedonie a Kosova.

Proč byla pro tyto trhy vybrána právě Podgorica? Je to kvůli strategické poloze, nebo protože jste byl k dispozici vy jako člověk s kombinací znalostí českého i balkánského prostředí a jazyků?

Je to kombinace více faktorů. Černá Hora má opravdu perfektní polohu uprostřed všech zmíněných regionů. Do Sarajeva je to 200 kilometrů, do albánského hlavního města Tirany dokonce jen 130 kilometrů. Co by kamenem dohodil je i chorvatský Dubrovník a blízko leží také Kosovo a Makedonie. Další výhoda je ovšem politická. Černá Hora je ze všech zemí bývalé Jugoslávie nejvíce neutrální. To znamená, že má dobré, rovnocenné a bezproblémové vztahy se všemi okolními státy.

Kulturně je jim také blízko?

Ano, podobají se ekonomiky a s výjimkou Albánie je v okolních zemích také podobná mentalita. Spojuje nás i jazyk. (Poznámka redakce: černohorština je jazyk velice podobný srbštině, chorvatštině a bosenštině).

Jakou řeč doporučujete použít při obchodním jednání?

Mladší generace dnešních černohorských byznysmenů chápe, že nezbytnou nutností pro mezinárodní obchod je angličtina, takže s tou se lze většinou solidně domluvit. Mimochodem, když ale teď na vás začnu pomalu mluvit černohorštinou, pravděpodobně budete docela chápat, co chci říct. Slovanské jazyky jsou si velmi blízké.

V zemích bývalé Jugoslávie bylo Československo docela populární. Jaké je povědomí současných Černohorců o Češích?

Pořád velké. Češi zanechali stopy v místní historii. Je například zajímavé, že první černohorský kapelník i první lékárník byli Češi. A někdejší černohorský král Nikola kdysi poslal jako svého důležitého vyslance na dvůr tureckého sultána také Čecha.

Převzato z časopisu Export a podnikání, přílohy týdeníku Euro a měsíčníku Profit, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Autor článku: Tomáš Stingl. Foto: Martin Pinkas.
Rubrika časopisu na euro.cz


Zdroj: https://www.businessinfo.cz/cs/clanky/i ... 25133.html

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


27.11.2019 20:42:40
Profil Zobrazit autorovy stránky
Online
VIP

Příspěvky: 14403
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Černá Hora
stav z výstavby 1. dálnice v zemi, progres k 20.12:


_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


30.12.2019 22:34:56
Profil Zobrazit autorovy stránky
Online
VIP

Příspěvky: 14403
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Černá Hora
stav z výstavby 1. dálnice v zemi, progres k 15.1.:


_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


3.2.2020 21:19:55
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 2826
Bydliště: Trutnov - 49 km od polské dálnice a 53 km od české, 29 km od rozest. české a 17 km od polské.
Příspěvek Re: Černá Hora
Mě u té stvaby fascinuje, jak jsou už na některých částech hotová tělesa, dokonce i portály dopravního značení a najednou zase dvacet metrů vysoká skála :-) Pěkně náročný terén.

_________________
82 let výstavby dálnic na českém území 1938-2020


4.2.2020 9:09:37
Profil
Online
VIP

Příspěvky: 14403
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Černá Hora
tady je nové, 40 min. video, které mapuje výstavbu 1. dálnice, je tomu celkem dobře rozumět, v základech kdo kdy tady někde byl a navíc dobrý obrazový materiál; stojí to za to, je to protkané několika rozhovory a je to prostě pro takovou zemi jakou Černá Hora je až neuvěřitelný projekt (a to se mimochodem v ČH realizuje mnoho dalších silničních projektů od státních po regionální, jen se tomu nemám kdy věnovat)

ve videu jsou k vidění detaily jednotlivých objektů, není to jen letecký záběr, ale i pozemní; jde vidět stavební život kolem celé trasy, během videa jsou mapy a přehledy s objektama


_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


18.2.2020 18:30:38
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 1096
Bydliště: D11 - exit 62
Příspěvek Re: Černá Hora
Wow. To je prostě neuvěřitelná stavba. Svou délkou, průchodem členitým terénem, počtem mostů, estakád a tunelů, kdy jedno často navazuje na druhé, most Moračica... Už jen ta délka, co se staví naráz. Fakt mazec. Jestli jsem to dobře pochopil, celé by to mělo stát 820 milionů eur (v korunách už to nejsem schopnej dát dokupy) a formou PPP to financují/stavějí Čínani ve spolupráci s místními firmami, je to tak? Ty videa jsou famózní, díky.


19.2.2020 16:11:08
Profil
Online
VIP

Příspěvky: 14403
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Černá Hora
odpovím detailněji:

Není to formou PPP. Jsou to 2 úseky: Smokovac - Uvač (34,0 km) a úsek Uvač - Mateševo (7,0 km). Celkem 41 km. Z toho je většina v tunelech a po mostech. Tedy opravdu je to jak jste napsal z jednoho do druhého. Úvěr pro Černou Horu nelze vnímat jako PPP projekt pro dálnici. Jde o úvěr. Původní domluva zněla jasně na 687 mil. € nebo 85% z ceny projektu. Dalších 120 mil. € měla dodat Černá Hora. Tedy nejde o PPP. To je celkem 807 mil. € dle původních domluv a smlouvy. Ovšem tato smlouva obsahovala datum zahájení a datum zhotovení a oba se pak nenaplňují a navíc došlo k menším geologickým překážkám, co je v tomto rozsahu normální. Odklad zplátek měl být 6 let, úrok 2%. Ve skutečnosti již v 10/2019 vláda uhradila zhotoviteli 99,09 mil. € (z toho ovšem nevyplynulo, zda je to již 1. splátka za úvěr, kde byl odklad 6 let nebo snad část úhrady státního spolufinancování). Čína upravila podmínky a navýšila úvěrový rámec až na 889,3 mil. €. Ale to neznamenalo prodražení o 202,3 mil. €, to pouze znamenalo, že se zajistilo dostatek zdrojů pro vyřešení jakýchkoliv problémů. Čína prostě zvedla úvěrovou linku o 30%, ale již tehdy se uvažovalo, že to mohlo ubrat i ten vládní podíl. Poslední termín zprovoznění byl 04-05/2019, ale se to prodloužilo. A prodlouží se to možná znovu vzhledem k reálnímu stavu. Čína se rozhodla, že to postaví: zafinancuje, i postaví. Ano, i s místními firmami. Bez jakéhokoliv zázemí ty nejnáročnější úseky z hlediska terénu, co de facto stáhne % dopravy na celou trasu. Čína to vnímá jako trasu od moře na Srbsko. Jako koridor. Dopravu tovaru. A tato část cca. 169 km dálnice je nejvíce potřebná. Sama Černá Hora by si tohle nemohla nikdy dovolit. A možná by jí ani nikdo takový úvěr nedal. Letos, nebo o rok bude v provozu 41 km. Těch nejnáročnějších. Černá Hora bude tento úvěr řádně splácet a již s tím začala. Most Moračica s délkou bezmála 1 km prozatím vyšel na 75 mil. €, když už ho zmiňujete. Stát nasadil veškeré technické kapacity a instituty pro odsledování kvality i čerpání peněz na celou stavbu. Takže jsou k dispozici různé reporty. Všechno se to dá v tématu dohledat, já o tom pravidelně informuji a zacházím do detailů, aby si každý mohl udělat obraz.
Příloha:
Poznámka: staví se asi uprostřed plánované dálnice, to nejtěžší na celé trase; dnes měří 70 km a jizda zabere 1,5-2h - po novém 25 minut
B-B.PNG
B-B.PNG [ 815.4 KiB | Zobrazeno 7104 krát ]

Účet za stavbu a skutečné čerpání úvěru budou k dispozici až po dostavbě. Ale ano je to 900 mil. €, prozatím. Je to momentálně na úrovni 890 mil. €, tedy 1 km za 21,7 mil. €. Ono je nutno říct, že zhotovitelé požadují o dalších (doposud) asi 50 mil. € navíc, ale státní dozor to neuznal. Pouze se tedy dá říct, že peníze nejsou tím důvodem, který by tuto stavbu zpomalovalo. Nový termín zprovoznění je 30.9.2020. Odklad oproti plánům (i se zahájením výstavby) činí 2-3 roky. Na to, že stát vznikl v roce 2006 je to ale velmi, velmi solidní. Takových států není mnoho (ale je jich vícero, kde je takový dálniční progres krátce po vzniku, třeba Východní Timor a v okolí Kosovo).

Mohu uvést i jiná stavební čísla: na stavbě pracovalo koncem roku 2470 lidí, z toho 1670 je z Číny, z Černé Hory je 167. Zbytek je různě, ale je řešen subdodávkami. Subdodavatelé s registrací v Černé Hoře ale představují cca. 40% podíl. Dostavěnost ke konci roku 2019 byla na úrovni 85%. Z hlediska prací v tunelech: všechny jsou proražené, sekundární ostění je hotové v 11 ze 16. Mosty jsou všechny z hlediska sloupů, pilířů a spodních částí hotové z 99%, z hlediska vrchních částí je to pak 93%. 14 z 2 desítek mostů je hotovo pro plnoprofilovou jízdu. Řeší se tady sítě: 25% prací je hotových ohledně elektrických vedení (i přeložky sítí), 45% vodovodní systémy, dále šachtové zázemí pro dálniční objekty pro elektrickou energii a jiné sítě je hotové ze 40%. Samotný ministr dopravy si není jistý, zda termín 30.9. bude dodržen. :idea:

K dokončení zbývá z hlediska celkového rozsahu doladit jen několik posledních větších fyzických prací, jinak se bude pozornost upínat na vozovky a různé technologické zázemí. Ale pak bude následovat povolování stavby, kontrolní procesy. Formuje se i výše mýta: má být mezi 3,5 až 4 €. Řeší se i to, která státní společnost bude provozovat hotové úseky na dálnici. Společnost Bemax postaví kontrolní platící bod nejpozději do léta 2021. Bemax je největší subdodavatel dálnice a de facto hlavní stavitel v zemi, který na této dálniční zakázce získal renomé a i postavení. Kapitál i nové investice. Těží z toho všichni, protože vlastními silami již firma staví všechno od hotelů po silnice. Faktem je, že posun z 05/2019 na 09/2020 tady je a možná bude i další. Ale krajním rokem je 2021. To ale nic nemění na tom, že zhotovitelé staví a Černá Hora platí čínské EX-IM bance dle podmínek úvěru.


Černá Hora přijala dokument k stabilitě financí. Další úsek se bude stavět, psal jsem o tom, ale zopakuji, že to bude 23 km úsek Mateševo - Andrijevica. Má stát 273 mil. €. Černá Hora si na něj alokovala 20% z EU formou podpory rozvoje Západního Balkánu. To je 54,6 mil. €. Dalších 20% chce získat z EBRD. A dalších 60% má jít ze soukromých zdrojů, tedy již tento úsek se bude stavět formou PPP. Dohodla se na tom politická elita státu, aby se udrželo zadlužení štátu; Černá Hora si na něj nevezme další úvěr jako z Číny. Dá se předpokládat, že na konci dekády bude v provozu bezmála 40% délky trasy dálnice. A Černá Hora již v roce 2019 navázala rozhovory s několika firmami pro realizaci touto formou. Kromě toho chce jít i cestou zapojení Srbska, protože je to i v zájmu Srbska, aby se urychlila výstavba k moři. A v Srbsku Čína bude investovat velké peníze do infrastruktury; viz: viewtopic.php?p=207184#p207184 . Ostatně Srbsko již má v provozu 1000 km dálnic.

Takže část finišuje a další se připravuje do výstavby. Řeší se financování. A ještě jedna zajímavost: celý dálniční projekt i s ochranným pásmem, přivaděči a další sounáležitostí zabírá až 11% rozlohy státu. Takhle když se to vyjádří je to enormní rozměr, ale je to tak. Dálnice protíná více než 100 katastrálních obcí s bezmála 340 tis. obyvateli, tedy má dopad pro polovinu obyvatelstva.

Výhledová stavební etapizace trasy:

II etapa: Mateševo – Andrijevica i obchvat na Smokovac – Tološi – Farmaci;
III etapa: Andrijevica – Boljare;
IV etapa: Podgorica – Đurmani.


CRBC, tedy hlavní zhotovitel budovaných 41 km dálnice prezentuje, že dělá maximum pro co nejrychlejší dokončení stavby. Pro CRBC je Černá Hora 1. evropský stát, kde se navázala dálniční výstavba a spolupráce a hned se začalo v tunelech a mostech. Je to jiné, než v Číně. Nejde o terén, ale o odlišnou administrativní a byrokratickou zátěž. I když samotný terén a nevybavenost Černé Hory tomu přitížil. Pro CRBC to byla a je výzva. Černá Hora je jediný stát Balkánu, který ještě nemá dálnici. Výstavba této dálnice zkrátí cestování do Bělehradu z 9 na 4h, takže výhody z dostavby pocítí všichni a to i budoucí tranzit na trase. Budovaných 41 km nahradí stávajících 70 km trasy a dnešních 1,5-2h jízdy nahradí 25 minut. Nejnáročnější částí výstavby byla právě most Moračica. Samo o sobě technická výzva. 960m dlouhý, 23,4m široký se 4- jízdními pruhy v nejvyšší výšce 161m. Celkem se zaměstnalo 3000 lidí, z toho 2000 z Číny. CRBC má dle informací z 25.1.2020 zájem i o výstavbu následujícího 23 km úseku Mateševo - Andrijevica. Kontakt s vládou je již navázaný. Takže možná tady bude 1. čínské dálniční PPP, kdo ví. :idea:

takto to má vypadat, když je něco priorita

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


19.2.2020 21:25:14
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 1096
Bydliště: D11 - exit 62
Příspěvek Re: Černá Hora
Děkuju za naprosto vyčerpávající popis. Žasnu (ačkoliv neznám pozadí, místní legislativu, úroveň korupce, apod.), co je v zemi jako je Černá Hora možné (připravit, financovat, postavit). Vlákno budu sledovat už jen proto, že ta stavba samotná je prostě úžasná, a z pohledu výstavby v ČR/SK neuvěřitelná :-)


19.2.2020 22:11:14
Profil
 

Příspěvky: 2826
Bydliště: Trutnov - 49 km od polské dálnice a 53 km od české, 29 km od rozest. české a 17 km od polské.
Příspěvek Re: Černá Hora
Úsek dálnice nejen zkrátí cestu k moři, ale sníží zátěž současné silnice, která vede nádhernými sceneriemi. Ten kdo nespěchá, by si je rád vychutnal. Jenže když je na něj nalepena kolona rekreantů s rakvemi na střeše a kamion, musí se přizpůsobit :-) Opačný extrém je cestou od moře. Už si ty scenérie vychutnáváte, ovšem kokem v koloně za plným kamionem co vyjíždí kilometry a kilometry dlouhý kopec :-)
Takže si myslím, že stará silnice neosiří a stane se z ní naopak legenda.

https://www.google.cz/maps/@42.6808048,19.3726763,3a,75y,45.85h,97.22t/data=!3m6!1e1!3m4!1s3Ouiy0aKdr4YC2b2u5F57A!2e0!7i13312!8i6656

_________________
82 let výstavby dálnic na českém území 1938-2020


20.2.2020 12:01:11
Profil
Online
VIP

Příspěvky: 14403
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Černá Hora
Zkapacitňuje se výpadovka na JV straně hlavního města, M18 Podgorica - Tuzi. Realizuje se nová silnice vedle původní, která projde rekonstrukcí, takže tady bude 4-pruh; což je 20- roční sen. I když se jedná o rovinu, tak se de facto celý tah přestaví a bude zahrnovat i objekty pro další technologie, takže jednotková cena vychází na asi 1,3 mil. € na 1 km. :arrow:

Příloha:
P-T.PNG
P-T.PNG [ 65 KiB | Zobrazeno 6878 krát ]





_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


23.2.2020 10:04:55
Profil Zobrazit autorovy stránky
Online
VIP

Příspěvky: 14403
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Černá Hora
To ale není všechno, kromě JV se realizuje také JZ obchvat hlavního města, ze kterého bude rovněž k dispozici 4- pruh. Tady se realizuje 3,3 km silnice za 10 mil. € a dále se zhotovuje 158,8m dlouhý most za dalších 6 mil. €. Práce se realizují od roku 2018. Na úseku bude i nadjezd dlouhý 29m. Jde o zcela novou výstavbu a kromě silnic se zhotovují i chodníky a další zázemí kolem; sítě, rozvody, energie.

https://investitor.me/2018/08/02/pocela ... podgorici/




_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


23.2.2020 10:24:10
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 1975
Příspěvek Re: Černá Hora
Citace:
Úsek dálnice nejen zkrátí cestu k moři, ale sníží zátěž současné silnice, která vede nádhernými sceneriemi. Ten kdo nespěchá, by si je rád vychutnal. Jenže když je na něj nalepena kolona rekreantů s rakvemi na střeše a kamion, musí se přizpůsobit...


Touhle silnici zas tak moc rekreantu neprijizdi. Par Srbu, nejakci Kosovari. Pak nekdo, kdo byl u more a chce do Durmitoru a obracene (pokud nejede pres Niksic). Vetsina jich prijizdi/odjizdi via Jadranska magistrala (po pobrezi). Nakladaky ano (taky mne tam jeden ztroubil, kdyz jsem si na 50 dovolili pribrzdit na 60). Vyznam tehle komunikace neni ani tak kapacitni, jako parametricky (obzvlast prejezd mezi Moracou a Tarou). Proto je taky nejcastejsi reklamou na opernych zdech u silnice "auto-slep" (odtah).


25.2.2020 7:52:41
Profil
 

Příspěvky: 3531
Bydliště: Snad někdy 13 km od D(S)43
Příspěvek Re: Černá Hora
vodouch2000 píše:
Děkuju za naprosto vyčerpávající popis. Žasnu (ačkoliv neznám pozadí, místní legislativu, úroveň korupce, apod.), co je v zemi jako je Černá Hora možné (připravit, financovat, postavit). Vlákno budu sledovat už jen proto, že ta stavba samotná je prostě úžasná, a z pohledu výstavby v ČR/SK neuvěřitelná :-)

Jsem na tom úplně stejně, mazec, co se v takovéhle zemi podařilo dotáhnout k realizaci a snad brzkému zprovoznění. Myslím si, že tohle dokáže pořádně nakopnout ekonomiku a za 10 let může být Černá Hora poctivý členský stát EU.


25.2.2020 12:06:17
Profil
 

Příspěvky: 1975
Příspěvek Re: Černá Hora
Citace:
... za 10 let může být Černá Hora poctivý členský stát EU.


To by asi valili bulvy, co vsechno by najednou museli a nesmeli... ta zeme je hrozne krasna, s fajn lidmi, ale je to Balkan se vsim vsady. Jedna dalnice do Srbska to fakt nespravi.


25.2.2020 13:19:33
Profil
 

Příspěvky: 3531
Bydliště: Snad někdy 13 km od D(S)43
Příspěvek Re: Černá Hora
Jožko, myslel jsem samozřejmě, když postaví více dálnic/rozjedou výstavbu v příštích 10 letech. Není snad větší stimul ekonomiky než postavení dálnic či obecně infrastruktury, to se ví po desetiletí ;) Bohužel u nás se to nikdy moc neaplikovalo ..


25.2.2020 14:03:31
Profil
 

Příspěvky: 1975
Příspěvek Re: Černá Hora
No, nepostavi. Pro ne je dulezite napojeni na Srbsko, tam vedla zeleznice, ted tam povede i dalnice. Pak pro ne bude dulezity most Verige, tunel Sozina uz par let stoji a zbytek bud neni potrebny nebo na nej nesezenou prachy (nahrada Jadranske magistraly).


25.2.2020 14:12:39
Profil
 

Příspěvky: 2826
Bydliště: Trutnov - 49 km od polské dálnice a 53 km od české, 29 km od rozest. české a 17 km od polské.
Příspěvek Re: Černá Hora
Ta dálnice je pro stát nesmírně důležitá. Díky ní dostanou k moři více turistů ze Srbska, pro které je dnes mnohem pohodlnější zajet si na pláž do Bulharska nebo Řecka. Ovšem pokud Černohorci nezmění zažité chování z dob socialistické Jugoslávie, nepomůže ani ta dálnice. Na hranicích při vstupu tři auta a stejně to trvalo hodinu, na jiném přechodu při výstupu, deset aut a dvě hodiny. A ve službách mi personál připadal líný jak u nás za komančů, kdy se nikdo nepředřel :-) Ovšem, mohla to být náhoda.

Bohužel i kdyby tu svou dálniční síť přes noc dokončili, nemá žádnou návaznost ani v jednom z pěti sousedních států a to je problém. Jediná země - Srbsko sice směrem k Černé Hoře dálnici buduje, ale to je ještě na dlouho a hlavně tím hájí spíš svůj zájem - napojit Srbsko na námořní přístav.

_________________
82 let výstavby dálnic na českém území 1938-2020


25.2.2020 14:16:22
Profil
 

Příspěvky: 1254
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské
Příspěvek Re: Černá Hora
jozka píše:
To by asi valili bulvy, co vsechno by najednou museli a nesmeli...


To bychom asi spíš valili my, kdybychom mohli vidět, jak by to ve střední Evropě vypadalo bez zapojení do druhého největšího trhu na světě a miliard unijních dotací, ze kterých se spolufinancovala výstavba prakticky veškeré páteřní infrastruktury.


25.2.2020 15:12:42
Profil
 

Příspěvky: 1975
Příspěvek Re: Černá Hora
Ano, je pravda, ze pred rokem 2004 tu byla jen bazina a zamracena obloha, kterou sem tam procisl blesk. Nicmene to uz jsme OT.

Jinak, ze je ta dalnice dulezita nezpochybnuju. Ze je to zajimave stavarske dilo taky. Jen bych nevidel moc realne stavbu neceho dalsiho. Ta zeme je proste chuda, obyvatelstvo na patnactine nasi populace. To na vyskakovani moc neni. A s temi prechody, z par cest do MNE se mi stalo jednou, ze jsem cekal, to uz bylo najezdech kobylek a uniformy tam pucovaly nejaky autobus, jinak jsem jel nejdele do par minut. A taky je pravda, ze jugovtipy si braly na paskal cernohorskou lenost (bosanska zena schovava penize pred muzem do knihy, cernohorska, pod motyku).

Ale je tam krasne a kdyz si jedu odpocinout, tak ani po ostatnich nevyzaduju kvalt. To bych uz musel skoncit v klepetech napriklad ve Francii, kde v McD fronta peti lidi na zmrzlinu znamenala ctvrt hodiny :-)


25.2.2020 16:11:57
Profil
 

Příspěvky: 1254
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské
Příspěvek Re: Černá Hora
Tak ono ani na Ukrajině, v Albánii nebo i v té Černé Hoře nejsou "bažiny a zamračená obloha", ale asi bychom úplně nechtěli být na jejich úrovni (ona třeba ta Ukrajina byla v roce 1990 ekonomicky rozvinutější než Polsko). Navíc před rokem 2004 už jsme se hezkých pár let na členství připravovali, harmonizovali legislativu a se vstupem se počítalo, což přitahovalo spoustu investic, které by jinak vůbec nepřišly. Mimochodem jak o několik příspěvků výše píše Diaľničiar i stavba první černohorské dálnice je částečně spolufinancovaná z EU a EU přispívá i do EBRD, ze které se na to taky čerpá.


25.2.2020 16:38:00
Profil
 

Příspěvky: 1975
Příspěvek Re: Černá Hora
A drtivou vetsinu financuje Cina. Taky z toho budem neco vyvozovat?


25.2.2020 16:48:08
Profil
Online
VIP

Příspěvky: 14403
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Černá Hora
nejnovější letecké záběry z výstavby 1. dálnice v zemi:




A ještě tady je k dispozici dokument k posuzování dopadů staveb na ŽP ohledně dopravních staveb na roky 2018 - 2035 :arrow:

https://epa.org.me/wp-content/uploads/2 ... DS-MNE.pdf

*nevím jestli to není v tomto vlákně, ale nechce se mi to listovat, jsou tam vlastně mj. hezky znázorněné jednotlivé plánované tahy, koridory a stavby, hlavně silniční, ale taky prodloužení železniční tratě
*má to širší souvislosti a kto zná základy chorvatčiny, srbčiny tak bude rozuměr v základech i tomuto

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


29.3.2020 16:13:29
Profil Zobrazit autorovy stránky
Online
VIP

Příspěvky: 14403
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Černá Hora
další záběry na 1. budovanou dálnici v zemi, k 15.7.:



další záběry, na dálnici pracovalo začátkem měsíce 1500 lidí:




upgrade silnice, výstavba Podgorica - Danilovgrad k 22.7.:



Jde o upgrade M18 a to SZ směrem od hlavního města, přičemž práce se zahajují k datu 6.7. Upgrade se dotýká až 15 km a vyjde to na 24 mil. €. Hotovo má být za 2 roky.

https://podgorica.me/2020/07/06/pocela- ... iona-eura/

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


27.7.2020 18:55:15
Profil Zobrazit autorovy stránky
Online
VIP

Příspěvky: 14403
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Černá Hora
k 15.8. nejnovější záběry z výstavby 1. dálnice v zemi:


_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


18.8.2020 15:11:33
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 2826
Bydliště: Trutnov - 49 km od polské dálnice a 53 km od české, 29 km od rozest. české a 17 km od polské.
Příspěvek Re: Černá Hora
Koukám, že tam jsou zálivy. Ta dálnice nebude mít odstavné pruhy nebo se to týká jen některých částí ?

_________________
82 let výstavby dálnic na českém území 1938-2020


18.8.2020 17:28:47
Profil
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 111 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz