Černá Hora

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

tady je nové, 40 min. video, které mapuje výstavbu 1. dálnice, je tomu celkem dobře rozumět, v základech kdo kdy tady někde byl a navíc dobrý obrazový materiál; stojí to za to, je to protkané několika rozhovory a je to prostě pro takovou zemi jakou Černá Hora je až neuvěřitelný projekt (a to se mimochodem v ČH realizuje mnoho dalších silničních projektů od státních po regionální, jen se tomu nemám kdy věnovat)

ve videu jsou k vidění detaily jednotlivých objektů, není to jen letecký záběr, ale i pozemní; jde vidět stavební život kolem celé trasy, během videa jsou mapy a přehledy s objektama

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
vodouch2000
Příspěvky: 1223
Registrován: 27.5.2014 14:28:00
Bydliště: D11 - exit 62

Re: Černá Hora

Příspěvek od vodouch2000 »

Wow. To je prostě neuvěřitelná stavba. Svou délkou, průchodem členitým terénem, počtem mostů, estakád a tunelů, kdy jedno často navazuje na druhé, most Moračica... Už jen ta délka, co se staví naráz. Fakt mazec. Jestli jsem to dobře pochopil, celé by to mělo stát 820 milionů eur (v korunách už to nejsem schopnej dát dokupy) a formou PPP to financují/stavějí Čínani ve spolupráci s místními firmami, je to tak? Ty videa jsou famózní, díky.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

odpovím detailněji:

Není to formou PPP. Jsou to 2 úseky: Smokovac - Uvač (34,0 km) a úsek Uvač - Mateševo (7,0 km). Celkem 41 km. Z toho je většina v tunelech a po mostech. Tedy opravdu je to jak jste napsal z jednoho do druhého. Úvěr pro Černou Horu nelze vnímat jako PPP projekt pro dálnici. Jde o úvěr. Původní domluva zněla jasně na 687 mil. € nebo 85% z ceny projektu. Dalších 120 mil. € měla dodat Černá Hora. Tedy nejde o PPP. To je celkem 807 mil. € dle původních domluv a smlouvy. Ovšem tato smlouva obsahovala datum zahájení a datum zhotovení a oba se pak nenaplňují a navíc došlo k menším geologickým překážkám, co je v tomto rozsahu normální. Odklad zplátek měl být 6 let, úrok 2%. Ve skutečnosti již v 10/2019 vláda uhradila zhotoviteli 99,09 mil. € (z toho ovšem nevyplynulo, zda je to již 1. splátka za úvěr, kde byl odklad 6 let nebo snad část úhrady státního spolufinancování). Čína upravila podmínky a navýšila úvěrový rámec až na 889,3 mil. €. Ale to neznamenalo prodražení o 202,3 mil. €, to pouze znamenalo, že se zajistilo dostatek zdrojů pro vyřešení jakýchkoliv problémů. Čína prostě zvedla úvěrovou linku o 30%, ale již tehdy se uvažovalo, že to mohlo ubrat i ten vládní podíl. Poslední termín zprovoznění byl 04-05/2019, ale se to prodloužilo. A prodlouží se to možná znovu vzhledem k reálnímu stavu. Čína se rozhodla, že to postaví: zafinancuje, i postaví. Ano, i s místními firmami. Bez jakéhokoliv zázemí ty nejnáročnější úseky z hlediska terénu, co de facto stáhne % dopravy na celou trasu. Čína to vnímá jako trasu od moře na Srbsko. Jako koridor. Dopravu tovaru. A tato část cca. 169 km dálnice je nejvíce potřebná. Sama Černá Hora by si tohle nemohla nikdy dovolit. A možná by jí ani nikdo takový úvěr nedal. Letos, nebo o rok bude v provozu 41 km. Těch nejnáročnějších. Černá Hora bude tento úvěr řádně splácet a již s tím začala. Most Moračica s délkou bezmála 1 km prozatím vyšel na 75 mil. €, když už ho zmiňujete. Stát nasadil veškeré technické kapacity a instituty pro odsledování kvality i čerpání peněz na celou stavbu. Takže jsou k dispozici různé reporty. Všechno se to dá v tématu dohledat, já o tom pravidelně informuji a zacházím do detailů, aby si každý mohl udělat obraz.
staví se asi uprostřed plánované dálnice, to nejtěžší na celé trase; dnes měří 70 km a jizda zabere 1,5-2h - po novém 25 minut
staví se asi uprostřed plánované dálnice, to nejtěžší na celé trase; dnes měří 70 km a jizda zabere 1,5-2h - po novém 25 minut
B-B.PNG (815.4 KiB) Zobrazeno 15419 x
Účet za stavbu a skutečné čerpání úvěru budou k dispozici až po dostavbě. Ale ano je to 900 mil. €, prozatím. Je to momentálně na úrovni 890 mil. €, tedy 1 km za 21,7 mil. €. Ono je nutno říct, že zhotovitelé požadují o dalších (doposud) asi 50 mil. € navíc, ale státní dozor to neuznal. Pouze se tedy dá říct, že peníze nejsou tím důvodem, který by tuto stavbu zpomalovalo. Nový termín zprovoznění je 30.9.2020. Odklad oproti plánům (i se zahájením výstavby) činí 2-3 roky. Na to, že stát vznikl v roce 2006 je to ale velmi, velmi solidní. Takových států není mnoho (ale je jich vícero, kde je takový dálniční progres krátce po vzniku, třeba Východní Timor a v okolí Kosovo).

Mohu uvést i jiná stavební čísla: na stavbě pracovalo koncem roku 2470 lidí, z toho 1670 je z Číny, z Černé Hory je 167. Zbytek je různě, ale je řešen subdodávkami. Subdodavatelé s registrací v Černé Hoře ale představují cca. 40% podíl. Dostavěnost ke konci roku 2019 byla na úrovni 85%. Z hlediska prací v tunelech: všechny jsou proražené, sekundární ostění je hotové v 11 ze 16. Mosty jsou všechny z hlediska sloupů, pilířů a spodních částí hotové z 99%, z hlediska vrchních částí je to pak 93%. 14 z 2 desítek mostů je hotovo pro plnoprofilovou jízdu. Řeší se tady sítě: 25% prací je hotových ohledně elektrických vedení (i přeložky sítí), 45% vodovodní systémy, dále šachtové zázemí pro dálniční objekty pro elektrickou energii a jiné sítě je hotové ze 40%. Samotný ministr dopravy si není jistý, zda termín 30.9. bude dodržen. :idea:

K dokončení zbývá z hlediska celkového rozsahu doladit jen několik posledních větších fyzických prací, jinak se bude pozornost upínat na vozovky a různé technologické zázemí. Ale pak bude následovat povolování stavby, kontrolní procesy. Formuje se i výše mýta: má být mezi 3,5 až 4 €. Řeší se i to, která státní společnost bude provozovat hotové úseky na dálnici. Společnost Bemax postaví kontrolní platící bod nejpozději do léta 2021. Bemax je největší subdodavatel dálnice a de facto hlavní stavitel v zemi, který na této dálniční zakázce získal renomé a i postavení. Kapitál i nové investice. Těží z toho všichni, protože vlastními silami již firma staví všechno od hotelů po silnice. Faktem je, že posun z 05/2019 na 09/2020 tady je a možná bude i další. Ale krajním rokem je 2021. To ale nic nemění na tom, že zhotovitelé staví a Černá Hora platí čínské EX-IM bance dle podmínek úvěru.


Černá Hora přijala dokument k stabilitě financí. Další úsek se bude stavět, psal jsem o tom, ale zopakuji, že to bude 23 km úsek Mateševo - Andrijevica. Má stát 273 mil. €. Černá Hora si na něj alokovala 20% z EU formou podpory rozvoje Západního Balkánu. To je 54,6 mil. €. Dalších 20% chce získat z EBRD. A dalších 60% má jít ze soukromých zdrojů, tedy již tento úsek se bude stavět formou PPP. Dohodla se na tom politická elita státu, aby se udrželo zadlužení štátu; Černá Hora si na něj nevezme další úvěr jako z Číny. Dá se předpokládat, že na konci dekády bude v provozu bezmála 40% délky trasy dálnice. A Černá Hora již v roce 2019 navázala rozhovory s několika firmami pro realizaci touto formou. Kromě toho chce jít i cestou zapojení Srbska, protože je to i v zájmu Srbska, aby se urychlila výstavba k moři. A v Srbsku Čína bude investovat velké peníze do infrastruktury; viz: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 84#p207184 . Ostatně Srbsko již má v provozu 1000 km dálnic.

Takže část finišuje a další se připravuje do výstavby. Řeší se financování. A ještě jedna zajímavost: celý dálniční projekt i s ochranným pásmem, přivaděči a další sounáležitostí zabírá až 11% rozlohy státu. Takhle když se to vyjádří je to enormní rozměr, ale je to tak. Dálnice protíná více než 100 katastrálních obcí s bezmála 340 tis. obyvateli, tedy má dopad pro polovinu obyvatelstva.

Výhledová stavební etapizace trasy:

II etapa: Mateševo – Andrijevica i obchvat na Smokovac – Tološi – Farmaci;
III etapa: Andrijevica – Boljare;
IV etapa: Podgorica – Đurmani.


CRBC, tedy hlavní zhotovitel budovaných 41 km dálnice prezentuje, že dělá maximum pro co nejrychlejší dokončení stavby. Pro CRBC je Černá Hora 1. evropský stát, kde se navázala dálniční výstavba a spolupráce a hned se začalo v tunelech a mostech. Je to jiné, než v Číně. Nejde o terén, ale o odlišnou administrativní a byrokratickou zátěž. I když samotný terén a nevybavenost Černé Hory tomu přitížil. Pro CRBC to byla a je výzva. Černá Hora je jediný stát Balkánu, který ještě nemá dálnici. Výstavba této dálnice zkrátí cestování do Bělehradu z 9 na 4h, takže výhody z dostavby pocítí všichni a to i budoucí tranzit na trase. Budovaných 41 km nahradí stávajících 70 km trasy a dnešních 1,5-2h jízdy nahradí 25 minut. Nejnáročnější částí výstavby byla právě most Moračica. Samo o sobě technická výzva. 960m dlouhý, 23,4m široký se 4- jízdními pruhy v nejvyšší výšce 161m. Celkem se zaměstnalo 3000 lidí, z toho 2000 z Číny. CRBC má dle informací z 25.1.2020 zájem i o výstavbu následujícího 23 km úseku Mateševo - Andrijevica. Kontakt s vládou je již navázaný. Takže možná tady bude 1. čínské dálniční PPP, kdo ví. :idea:

takto to má vypadat, když je něco priorita
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
vodouch2000
Příspěvky: 1223
Registrován: 27.5.2014 14:28:00
Bydliště: D11 - exit 62

Re: Černá Hora

Příspěvek od vodouch2000 »

Děkuju za naprosto vyčerpávající popis. Žasnu (ačkoliv neznám pozadí, místní legislativu, úroveň korupce, apod.), co je v zemi jako je Černá Hora možné (připravit, financovat, postavit). Vlákno budu sledovat už jen proto, že ta stavba samotná je prostě úžasná, a z pohledu výstavby v ČR/SK neuvěřitelná :-)
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Černá Hora

Příspěvek od Honey72 »

Úsek dálnice nejen zkrátí cestu k moři, ale sníží zátěž současné silnice, která vede nádhernými sceneriemi. Ten kdo nespěchá, by si je rád vychutnal. Jenže když je na něj nalepena kolona rekreantů s rakvemi na střeše a kamion, musí se přizpůsobit :-) Opačný extrém je cestou od moře. Už si ty scenérie vychutnáváte, ovšem kokem v koloně za plným kamionem co vyjíždí kilometry a kilometry dlouhý kopec :-)
Takže si myslím, že stará silnice neosiří a stane se z ní naopak legenda.

https://www.google.cz/maps/@42.6808048, ... 312!8i6656
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

Zkapacitňuje se výpadovka na JV straně hlavního města, M18 Podgorica - Tuzi. Realizuje se nová silnice vedle původní, která projde rekonstrukcí, takže tady bude 4-pruh; což je 20- roční sen. I když se jedná o rovinu, tak se de facto celý tah přestaví a bude zahrnovat i objekty pro další technologie, takže jednotková cena vychází na asi 1,3 mil. € na 1 km. :arrow:
P-T.PNG
P-T.PNG (65 KiB) Zobrazeno 15194 x


za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

To ale není všechno, kromě JV se realizuje také JZ obchvat hlavního města, ze kterého bude rovněž k dispozici 4- pruh. Tady se realizuje 3,3 km silnice za 10 mil. € a dále se zhotovuje 158,8m dlouhý most za dalších 6 mil. €. Práce se realizují od roku 2018. Na úseku bude i nadjezd dlouhý 29m. Jde o zcela novou výstavbu a kromě silnic se zhotovují i chodníky a další zázemí kolem; sítě, rozvody, energie.

https://investitor.me/2018/08/02/pocela ... podgorici/



za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Černá Hora

Příspěvek od jozka »

Úsek dálnice nejen zkrátí cestu k moři, ale sníží zátěž současné silnice, která vede nádhernými sceneriemi. Ten kdo nespěchá, by si je rád vychutnal. Jenže když je na něj nalepena kolona rekreantů s rakvemi na střeše a kamion, musí se přizpůsobit...
Touhle silnici zas tak moc rekreantu neprijizdi. Par Srbu, nejakci Kosovari. Pak nekdo, kdo byl u more a chce do Durmitoru a obracene (pokud nejede pres Niksic). Vetsina jich prijizdi/odjizdi via Jadranska magistrala (po pobrezi). Nakladaky ano (taky mne tam jeden ztroubil, kdyz jsem si na 50 dovolili pribrzdit na 60). Vyznam tehle komunikace neni ani tak kapacitni, jako parametricky (obzvlast prejezd mezi Moracou a Tarou). Proto je taky nejcastejsi reklamou na opernych zdech u silnice "auto-slep" (odtah).
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Černá Hora

Příspěvek od Aram96 »

vodouch2000 píše:Děkuju za naprosto vyčerpávající popis. Žasnu (ačkoliv neznám pozadí, místní legislativu, úroveň korupce, apod.), co je v zemi jako je Černá Hora možné (připravit, financovat, postavit). Vlákno budu sledovat už jen proto, že ta stavba samotná je prostě úžasná, a z pohledu výstavby v ČR/SK neuvěřitelná :-)
Jsem na tom úplně stejně, mazec, co se v takovéhle zemi podařilo dotáhnout k realizaci a snad brzkému zprovoznění. Myslím si, že tohle dokáže pořádně nakopnout ekonomiku a za 10 let může být Černá Hora poctivý členský stát EU.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Černá Hora

Příspěvek od jozka »

... za 10 let může být Černá Hora poctivý členský stát EU.
To by asi valili bulvy, co vsechno by najednou museli a nesmeli... ta zeme je hrozne krasna, s fajn lidmi, ale je to Balkan se vsim vsady. Jedna dalnice do Srbska to fakt nespravi.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Černá Hora

Příspěvek od Aram96 »

Jožko, myslel jsem samozřejmě, když postaví více dálnic/rozjedou výstavbu v příštích 10 letech. Není snad větší stimul ekonomiky než postavení dálnic či obecně infrastruktury, to se ví po desetiletí ;) Bohužel u nás se to nikdy moc neaplikovalo ..
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Černá Hora

Příspěvek od jozka »

No, nepostavi. Pro ne je dulezite napojeni na Srbsko, tam vedla zeleznice, ted tam povede i dalnice. Pak pro ne bude dulezity most Verige, tunel Sozina uz par let stoji a zbytek bud neni potrebny nebo na nej nesezenou prachy (nahrada Jadranske magistraly).
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Černá Hora

Příspěvek od Honey72 »

Ta dálnice je pro stát nesmírně důležitá. Díky ní dostanou k moři více turistů ze Srbska, pro které je dnes mnohem pohodlnější zajet si na pláž do Bulharska nebo Řecka. Ovšem pokud Černohorci nezmění zažité chování z dob socialistické Jugoslávie, nepomůže ani ta dálnice. Na hranicích při vstupu tři auta a stejně to trvalo hodinu, na jiném přechodu při výstupu, deset aut a dvě hodiny. A ve službách mi personál připadal líný jak u nás za komančů, kdy se nikdo nepředřel :-) Ovšem, mohla to být náhoda.

Bohužel i kdyby tu svou dálniční síť přes noc dokončili, nemá žádnou návaznost ani v jednom z pěti sousedních států a to je problém. Jediná země - Srbsko sice směrem k Černé Hoře dálnici buduje, ale to je ještě na dlouho a hlavně tím hájí spíš svůj zájem - napojit Srbsko na námořní přístav.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Černá Hora

Příspěvek od ML90 »

jozka píše:To by asi valili bulvy, co vsechno by najednou museli a nesmeli...
To bychom asi spíš valili my, kdybychom mohli vidět, jak by to ve střední Evropě vypadalo bez zapojení do druhého největšího trhu na světě a miliard unijních dotací, ze kterých se spolufinancovala výstavba prakticky veškeré páteřní infrastruktury.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Černá Hora

Příspěvek od jozka »

Ano, je pravda, ze pred rokem 2004 tu byla jen bazina a zamracena obloha, kterou sem tam procisl blesk. Nicmene to uz jsme OT.

Jinak, ze je ta dalnice dulezita nezpochybnuju. Ze je to zajimave stavarske dilo taky. Jen bych nevidel moc realne stavbu neceho dalsiho. Ta zeme je proste chuda, obyvatelstvo na patnactine nasi populace. To na vyskakovani moc neni. A s temi prechody, z par cest do MNE se mi stalo jednou, ze jsem cekal, to uz bylo najezdech kobylek a uniformy tam pucovaly nejaky autobus, jinak jsem jel nejdele do par minut. A taky je pravda, ze jugovtipy si braly na paskal cernohorskou lenost (bosanska zena schovava penize pred muzem do knihy, cernohorska, pod motyku).

Ale je tam krasne a kdyz si jedu odpocinout, tak ani po ostatnich nevyzaduju kvalt. To bych uz musel skoncit v klepetech napriklad ve Francii, kde v McD fronta peti lidi na zmrzlinu znamenala ctvrt hodiny :-)
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Černá Hora

Příspěvek od ML90 »

Tak ono ani na Ukrajině, v Albánii nebo i v té Černé Hoře nejsou "bažiny a zamračená obloha", ale asi bychom úplně nechtěli být na jejich úrovni (ona třeba ta Ukrajina byla v roce 1990 ekonomicky rozvinutější než Polsko). Navíc před rokem 2004 už jsme se hezkých pár let na členství připravovali, harmonizovali legislativu a se vstupem se počítalo, což přitahovalo spoustu investic, které by jinak vůbec nepřišly. Mimochodem jak o několik příspěvků výše píše Diaľničiar i stavba první černohorské dálnice je částečně spolufinancovaná z EU a EU přispívá i do EBRD, ze které se na to taky čerpá.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Černá Hora

Příspěvek od jozka »

A drtivou vetsinu financuje Cina. Taky z toho budem neco vyvozovat?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

nejnovější letecké záběry z výstavby 1. dálnice v zemi:




A ještě tady je k dispozici dokument k posuzování dopadů staveb na ŽP ohledně dopravních staveb na roky 2018 - 2035 :arrow:

https://epa.org.me/wp-content/uploads/2 ... DS-MNE.pdf

*nevím jestli to není v tomto vlákně, ale nechce se mi to listovat, jsou tam vlastně mj. hezky znázorněné jednotlivé plánované tahy, koridory a stavby, hlavně silniční, ale taky prodloužení železniční tratě
*má to širší souvislosti a kto zná základy chorvatčiny, srbčiny tak bude rozuměr v základech i tomuto
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

další záběry na 1. budovanou dálnici v zemi, k 15.7.:



další záběry, na dálnici pracovalo začátkem měsíce 1500 lidí:




upgrade silnice, výstavba Podgorica - Danilovgrad k 22.7.:



Jde o upgrade M18 a to SZ směrem od hlavního města, přičemž práce se zahajují k datu 6.7. Upgrade se dotýká až 15 km a vyjde to na 24 mil. €. Hotovo má být za 2 roky.

https://podgorica.me/2020/07/06/pocela- ... iona-eura/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

k 15.8. nejnovější záběry z výstavby 1. dálnice v zemi:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Černá Hora

Příspěvek od Honey72 »

Koukám, že tam jsou zálivy. Ta dálnice nebude mít odstavné pruhy nebo se to týká jen některých částí ?
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

Črtá se most :P ( http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 73#p208373 ) v rámci JZ obchvatu hl. města Podgorica:



za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

Letecké záběry na probíhající upgrade v úseku Podgorica - Danilovgrad (15 km, 24 mil. €) k 11.9.:



Kombinované záběry na probíhající výstavbu 1. dálnice v zemi:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

Letecké záběry na stavbu 1. dálnice v zemi k 15.9.:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Černá Hora

Příspěvek od Diaľničiar »

Ani změna vlády nezměnila prozatím dálniční plány. Spíš bude zajímavé sledovat kam se ubere výstavba dalších částí.

1. dálnice v zemi Bar - Boljare, v úseku Smokovac - Mateševo je prozatím hotová na asi 91%. Výpadek práce představuje asi 4 měsíce, což je doba, po kterou tady byl problém s pracovní sílou z Číny a dále je to zpomaleno pro protikoronová opatření. Prozatím platí, že úsek bude zcela dokončen v roce 2021, pravděpodobně mezi 6. a 11. měsícem. Je to hra s tím, jak to bude otevřeno a kdy doopravdy dokončeno. Původní náklady ve výši 809,57 mil. € byla navýšená 1. dodatkem o dalších 58,4 mil. € pro několik projektových úprav a vyvolaných prací v této souvislosti. Největší vyvolané investice směrují na nová elektrické vedení, vodovodní potrubí a telekomunikační infrastrukturu, s čímž se původně nepočítalo. Příštím rokem se tedy dokončí snad prvních 41 km dálnice v této zemi. Úsek se nachází v nesmírně složitém terénu, čemu odpovídají i některá low-cost řešení, co samozřejmě bude vplývat na komfort jízdy a to hlavně rychlostní limity pro zajištění bezpečnosti provozu. Na druhou stranu je i tohle řešení luxusem proti stávající situaci a hlavně ekonomicky akceptovatelné pro stát.

Dalším rokem se zároveň zahajují přípravní práce pro výstavbu dalšího úseku Mateševo - Andrijevica, jak jsem již zmínil informace i v tématu. Doplním, že na výstavbu tohoto 23,8 km úseku je připraveno asi 300 mil. € vzhledem na geologickou situaci v terénu. Výstavba je plánovaná na 24 měsíců.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Evropa mimo EU“