Financování výstavby dálnic
Re: Financování výstavby dálnic
Na veřejné stavby vláda může vsadit, ale rozhodně bych nebral jako jistotu, že to budou dálnice. Naopak, jako fanda výstavby dálnic se obávám, že jejich zlatá éra je defitivně u konce. Jakkoli OSN varuje před protekcionismem, tak přesně k němu podle mě dojde. I nejednotnost států EU tomu nahrává. Pár dní zpátky běžela na ČT24 debata, kde se řešila přílišná závislost na Číně, do toho naše závislost na Německu, jestli to čeká nějaký velký pád kvůli koronaviru, stáhne nás s sebou a pak logicky vyvstane otázka, jestli by se nemělo na této závislosti něco změnit. A výsledkem klidně může být snížení objemu mezinárodní kamionové přepravy. Do toho média budou jistě strašit, že se celá situace může příští zimu opakovat, budou i nadále nakloněni zaměstnavatelé z Rakouska a Německa zaměstnávat cizince z Česka, když bude reálně hrozit, že se kdykoli znovuzavřou hranice? Mluví se o uzavření hranic i pro pendlery, lajznou si to například německé nemocnice, že se české zdravotní sestry a doktoři nedostanou do práce? Do toho Gréta a obecně všechny zelené nápady, které prostě dopravě nepřejí. Mnoho firem navíc zjistí, že homeoffice mají něco do sebe a náhle zjistíme, že dopravní infrastruktura vlastně není to, co nás pálí nejvíc. A když, tak od těch sofistikovanějších ekoteroristů, co nejsou vysloveně proti všemu, zazní jistě myšlenka, ať se ten zlomek peněz co zůstal nasype raději do železnice. Možná jsem paranoidní blázen, ale myslím, že nás čekají velké změny. Neříkám tím, že se už nikdy nic nepostaví, ale priority celé společnosti budou jinde
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Financování výstavby dálnic
Dík adi88 za příspěvek, který má ambice přemýšlet o opravdu zásadních problémech. Zkusím přidat pár postřehů:
- světový obchod je výhodný, proto bude i nadále obrovský
- WTO má problém s Čínou nebo USA; malé země jako ČR být protekcionalistické ani nemohou
- návrat výroby do Evropy je reálný, stačí počkat, až mzdy v Asii budou srovnatelné s našimi
- nejednotnost při zvládání pandemie nic nevypovídá o mezinárodním obchodu v Evropě; kamiony budou jezdit i nadále
- home office je marginální záležitost; vliv na dopravu zanedbatelný
- pokles stavební výroby je ze střednědobého hlediska nevyhnutelný
- světový obchod je výhodný, proto bude i nadále obrovský
- WTO má problém s Čínou nebo USA; malé země jako ČR být protekcionalistické ani nemohou
- návrat výroby do Evropy je reálný, stačí počkat, až mzdy v Asii budou srovnatelné s našimi
- nejednotnost při zvládání pandemie nic nevypovídá o mezinárodním obchodu v Evropě; kamiony budou jezdit i nadále
- home office je marginální záležitost; vliv na dopravu zanedbatelný
- pokles stavební výroby je ze střednědobého hlediska nevyhnutelný
Re: Financování výstavby dálnic
Protekcionismus má šanci vůči Číně, Indii atd, ale rozhodně ne uvnitř Evropy v tom smyslu, že by se omezovala kamionová doprava. Jistou míru izolace od okolí si může dovolit entita okolo půl miliardy. U jednotlivých států v Evropě by to bylo vysoce neefektivní. Ono prostě není potřeba, aby se v každé zemi například vyráběly roušky FFP3(je to aktuální, tak nebudu vymýšlet nic jiného). Bude stačit, když se v EU domluví, že tyto kritické továrny budou v době krize "celoevropské". Vláda nebude moci zakázat vývoz do EU a bude existovat jasný poměrový klíč, podle kterého každá země dostane svůj díl.
Jinak tedy si myslí, že s financování staveb nebude zase takový problém. Spíš se utlumí výstavba bytů a rozhodně je logičtější platit stavebním firmám za provedenou práci, než nějaké ty peníze k jejich záchraně atd. Přijde mi, že stavba dálnice je méně riziková, než třeba práce v továrně. (venkovní prostory, větší rozestupy, ale to posuzuji jenom podle projíždění okolo staveb), takže by se mohli do práce i vrhnout rychleji
Jinak tedy si myslí, že s financování staveb nebude zase takový problém. Spíš se utlumí výstavba bytů a rozhodně je logičtější platit stavebním firmám za provedenou práci, než nějaké ty peníze k jejich záchraně atd. Přijde mi, že stavba dálnice je méně riziková, než třeba práce v továrně. (venkovní prostory, větší rozestupy, ale to posuzuji jenom podle projíždění okolo staveb), takže by se mohli do práce i vrhnout rychleji
Re: Financování výstavby dálnic
No, naschvál jsem svůj příspěvek napsal v té nejkatastrofičtější verzi, samozřejmě, taky si nemyslím, že se tohle všechno zcela do puntíku splní a s tím, že by zcela vymizely kamiony nepočítá ani ta nejbláznivější varianta budoucího vývoje. Ale s těmi homeoffice, samozřejmě z hlediska objemu celkové dopravy jde o úplně zanedbatelné číslo, ale dnes nebo do nedávna byl i z řad běžných dojíždějících řidičů tlak na výstavu dálniční sítě, už jen proto, aby se dostali rychleji do práce. Jestliže se výstavba dálnic silně omezí, tak celá řada lidí náhle začne přemýšlet jinak a čím déle potrvá tento stav, tím více si na něj lidé zvyknou a nakonec budou sami požadovat více práce z domova. Nehledě na to, že kdyby se méně dojíždělo do zaměstnání, uvolní se i kapacita železnice pro nákladní dopravu. Ne, zatím jsou to pouze čiré fantazie, uznávám. Ale že se dočkáme v nejbližších letech nových staveb na takové D6, D7 či D49 bych teď nevsadil ani pětník. Pevně doufám, že se alespoň podaří dokočit, co je rozestavěno. Samozřejmě bude hodně záležet, kdo bude u moci. Pevně doufám, že ne druhý Bárta.
Re: Financování výstavby dálnic
Problém je v tom, že se změnil způsob stavby. Smyslem Newdealu bylo zaměstnat co nejvíc lidí. Jenže tak dneska stavební práce nefungují, žádné tisíce/desetitisíce lidí navíc na stavbách dálnic stát nezaměstná.kot píše:No, to je hodně černá vize. Já bych se těch veřejných staveb až zas tak nebál. Naopak vláda by na ně měla vsadit. Něco jako New deal v USA....
Re: Financování výstavby dálnic
S tou prací z domova bych byl hodně opatrný. Teď se to začalo zavádět masově z nutnosti a jsou pozice, kde to šlo i před pandemií a půjde i po ní, ale to jsou JEDNOTKY PROCENT pracovních míst. kromě toho jsem přesvědčený, že systém HO má smysl 1 maximálně 2 dny v týdnu. Dalším aspektem je to, zda mají HO v daný den všichni, nebo se střídají.
Pracuji v IT a ano, "rozešli jsme se do domovů", každé ráno máme skupinový hovor a potom se komunikuje přes chat a e-mailem. Zatím takto jedeme čtvrtý den a už teď vím, že natrvalo bych to takto rozhodně NECHTĚL.
Pracuji v IT a ano, "rozešli jsme se do domovů", každé ráno máme skupinový hovor a potom se komunikuje přes chat a e-mailem. Zatím takto jedeme čtvrtý den a už teď vím, že natrvalo bych to takto rozhodně NECHTĚL.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Financování výstavby dálnic
Chtělo by to čísla. Něco jako podíl mezd na nákladech u jednotlivých odvětví. Největší podíl mají asi hospody nebo holiči. Ale z krize se nepropijeme nebo neproholíme.JirkaS píše:...tak dneska stavební práce nefungují, žádné tisíce/desetitisíce lidí navíc na stavbách dálnic stát nezaměstná.
Co takhle New Deal v boji proti kůrovci? Místo buldozeru harvestor? Sorry jako, tam už dělá Babiš.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Financování výstavby dálnic
S vysokou pravděpodobní nás čeká celosvětová hospodářská krize. Podle bývalého guvernéra České národní banky (ČNB) Miroslava Singera bude větší než v roce 2008. Je malá pravděpodobnost, že z toho svět vyjde lehce, tvrdí. Rozpočet už ani nemůže skončit pod stovkou, nad sto mně připadne jako mimořádně jistý odhad. Mnohem zajímavější ale bude, jak to tříciferné číslo bude začínat.“
Re: Financování výstavby dálnic
Babiš pro ČT:
O nárůstu deficitu Babiš hovořil v souvislosti s balíčkem na podporu malých a středních firem, zaměstnanců i živnostníků, který projedná vláda. "Ten balíček bude velká kombinace odložení daní, poskytnutí garancí a samozřejmě i dotací v rámci státního rozpočtu," řekl premiér. Podpora by podle něj měla jít také do rozpočtu ministerstva dopravy na výstavbu dálnic.
O nárůstu deficitu Babiš hovořil v souvislosti s balíčkem na podporu malých a středních firem, zaměstnanců i živnostníků, který projedná vláda. "Ten balíček bude velká kombinace odložení daní, poskytnutí garancí a samozřejmě i dotací v rámci státního rozpočtu," řekl premiér. Podpora by podle něj měla jít také do rozpočtu ministerstva dopravy na výstavbu dálnic.
Re: Financování výstavby dálnic
A co tak uzákonit platbu za provedené práce na dopravních stavbách pro malé firmy firmy v ČR - třeba do 25 lidí - na 30 dnů. Dnes si velcí vyhrazují 6 0- 90 dní - a odvádí své zisky do budování nových baráků pro nadnárodní vedení do Paříže nebo Vídně - EV -STR. Viz foto Dálničiar.
Re: Financování výstavby dálnic
A kolik těch malých firem staví dálnice ? Stejně jsou to jen subdodavatelé.
Myslím, že podpora jako pro ostatní firmy bohatě postačí, ne ?
Navíc řekl bych, že stavební firmy jsou jedny z prvních, které po krizi koronaviru lze nastartovat, takže o ty bych se tak nebál. I kdyby nějaké náhodou krachli, tak rychle vstanou z popela, protože stát to bude určitě podporovat. Stavebnictví obecně.
Myslím, že podpora jako pro ostatní firmy bohatě postačí, ne ?
Navíc řekl bych, že stavební firmy jsou jedny z prvních, které po krizi koronaviru lze nastartovat, takže o ty bych se tak nebál. I kdyby nějaké náhodou krachli, tak rychle vstanou z popela, protože stát to bude určitě podporovat. Stavebnictví obecně.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Financování výstavby dálnic
Člověka potěší, že není obklopen cyniky a jsou zde i čisté duše. Přispěl k tomu i Babiš, když týden bránil práci Ústředního krizového štábu. Využil historické příležitosti, aby se stal lídrem typu Winston Churchill. Jde na to ale mazaněji než slavný Angličan. Mluví sice o válce, ale neslibuje krev, pot a slzy. To takový Mátl je realističtější. Mluví o pozastavení staveb na zelené louce a preferenci těch staveb "mimo zelenou louku", které shodou okolností mají končit v roce 2022. Tedy až po volbách.Aram96 píše:Navíc řekl bych, že stavební firmy jsou jedny z prvních, které po krizi koronaviru lze nastartovat, takže o ty bych se tak nebál. I kdyby nějaké náhodou krachli, tak rychle vstanou z popela, protože stát to bude určitě podporovat. Stavebnictví obecně.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Financování výstavby dálnic
17.3.2020: „Bude nás to stát strašně moc miliard, možná desítky miliard,” uvedl Babiš
https://www.novinky.cz/zahranicni/koron ... d-40317041
20.3.2020: Schodek státního rozpočtu letos kvůli dopadům koronaviru na ekonomiku může dosáhnout 200 miliard korun, řekl pro Českou televizi premiér Andrej Babiš (ANO)
https://ct24.ceskatelevize.cz/ekonomika ... chillerova
21.3.2020: Premiér Andrej Babiš připustil, že státní rozpočet skončí v minus kolem 200 miliard korun. Podle hlavního ekonoma společnosti Deloitte Davida Marka by mohly veřejné finance skončit v minus pět procent HDP - to odpovídá zhruba 280 miliardovému schodku. https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekon ... paign=null
Předák Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Josef Středula zmínil částku 300 miliard.
https://www.novinky.cz/zahranicni/koron ... d-40317041
20.3.2020: Schodek státního rozpočtu letos kvůli dopadům koronaviru na ekonomiku může dosáhnout 200 miliard korun, řekl pro Českou televizi premiér Andrej Babiš (ANO)
https://ct24.ceskatelevize.cz/ekonomika ... chillerova
21.3.2020: Premiér Andrej Babiš připustil, že státní rozpočet skončí v minus kolem 200 miliard korun. Podle hlavního ekonoma společnosti Deloitte Davida Marka by mohly veřejné finance skončit v minus pět procent HDP - to odpovídá zhruba 280 miliardovému schodku. https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekon ... paign=null
Předák Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Josef Středula zmínil částku 300 miliard.
Re: Financování výstavby dálnic
Tak jsem slyšel Havlíčka, že letos budou do rozpočtu SFDI přidávat něco přes 6 mld čili se z cca 106 mld dostane na 113 mld. Snad se to odrazí v zahájených km dálnic a železnic
Zdrojem je rozhovor v ČT, ale viděl jsem to na FB, tak nemám odkaz.
Zdrojem je rozhovor v ČT, ale viděl jsem to na FB, tak nemám odkaz.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Financování výstavby dálnic
Několik otázek:
- je připraveno tolik staveb?
- když je tolik staveb připraveno, proč tam peníze nedal již před koronavirem?
- nebudou mít firmy problém prostavět miliardy na již nasmlouvaných stavbách?
- pokud se vypíšou nové tendry, nebudou ceny daleko vyšší?
- nezůstanou peníze v SFDI do roku 2021, kdy budou volby?
- je připraveno tolik staveb?
- když je tolik staveb připraveno, proč tam peníze nedal již před koronavirem?
- nebudou mít firmy problém prostavět miliardy na již nasmlouvaných stavbách?
- pokud se vypíšou nové tendry, nebudou ceny daleko vyšší?
- nezůstanou peníze v SFDI do roku 2021, kdy budou volby?
Re: Financování výstavby dálnic
Proto ta moje ironická poznámka o zahájených km
Podle mě těch 6,5 mld snad pokryje to, aby se rozjeté stavby dále realizovaly, jinak to spíše beru jako symbolikum a politikum těch 6,5 mld, aby bylo vidět, že na investicích nechtějí šetřit - což je určitě v pořádku.
U tendrů bych řekl, že bude záležet na tom, jestli se vypíší teď do prázdnin čili "za korony" nebo na podzim "po koroně". Na podzim by nárůst cen nemusel být tak výrazný, možná žádný. Po zakázkách by mohl být hlad, ale ten přijde asi hlavně po r.2021, protože se hromada staveb bude dokončovat.
Podle mě těch 6,5 mld snad pokryje to, aby se rozjeté stavby dále realizovaly, jinak to spíše beru jako symbolikum a politikum těch 6,5 mld, aby bylo vidět, že na investicích nechtějí šetřit - což je určitě v pořádku.
U tendrů bych řekl, že bude záležet na tom, jestli se vypíší teď do prázdnin čili "za korony" nebo na podzim "po koroně". Na podzim by nárůst cen nemusel být tak výrazný, možná žádný. Po zakázkách by mohl být hlad, ale ten přijde asi hlavně po r.2021, protože se hromada staveb bude dokončovat.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Financování výstavby dálnic
Kolovratník fb: Upravený rozpočet tak dosáhne výše cca 1036,4 mld. Kč. Asi všichni tušíme, že kvůli negativním ekonomickým dopadům epidemie covid 19 na státní rozpočet se může situace změnit. Navíc nevíme, zda budou stavební firmy vůbec schopné projekty kapacitně pokrýt.
Re: Financování výstavby dálnic
Reportáž z dnešních Událostí: https://www.ceskatelevize.cz/porady/109 ... deo/758489
Re: Financování výstavby dálnic
+6mld? to zni dobře!
Re: Financování výstavby dálnic
Článek k vyšším výdajům do infrastruktury.
https://chrudimsky.denik.cz/z-regionu/k ... 00326.html
https://chrudimsky.denik.cz/z-regionu/k ... 00326.html
Re: Financování výstavby dálnic
Chrudimský deník napíše v článku 3x "obchvat Chrudimě"?Kuba píše:Článek k vyšším výdajům do infrastruktury.
https://chrudimsky.denik.cz/z-regionu/k ... 00326.html
Re: Financování výstavby dálnic
A na tom je něco špatně?
https://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=chrudim
https://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=chrudim
Re: Financování výstavby dálnic
Aha, tak to také čtu/slyším poprvé Člověk se pořád učí
Re: Financování výstavby dálnic
Evidentně ne, ale nikdy jsem to neslyšel a to ani od lidí "z Chrudimě"!mapman píše:A na tom je něco špatně?
https://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=chrudim
Re: Financování výstavby dálnic
Moc používané to pravda není. Mimochodem, plati to i pro Příbram, viz např. kat. území Buková u Příbramě