D52 Brno, jižní tangenta
Re: D52 Brno, jižní tangenta
Tak tohle je na vyliskání. Chce se mi blejt, že tady tenhleten haj*l, který se celoživotním posláním zasloužil o to, že infrastruktura v JMK zamrzla v 90.letech, teď bude říkat, že by tangenta pomohla
-
- Příspěvky: 433
- Registrován: 10.12.2019 1:24:50
Re: D52 Brno, jižní tangenta
Bohužel se jedná pouze o jednoho zmoudřelého, starosta Ostopovic zůstává hard. Spíš se divím, že se nezeptali v Bosonohách. Kraj JZT podle mně odpískal zejména kvůli docentovi. Zeptám se Malečka, zda nezačnou uvažovat o obnovení plánů a zohlední to v územní studii na křižovatku s D1.
Re: D52 Brno, jižní tangenta
Já se obávám, že ta JZT stejně nemá šanci projít jinak než v tunelech a popravdě když by měla být celá v tunelu, tak lze velmi vážně pochybovat o jejich přínosech.
Jižní tangenta zkapacitní D2 a ten kritický úsek D1 mezi velkými MÚK a hlavně uleví hromadě komunikací, protože spojí nákupní zóny s D52, potažmo s Rajhradem apod.
JZT, dá se říct, čistě uleví pouze D1, která v 6-pruhu prostě bude stačit i dalších 40 let, ta není potřeba zdaleka tolik. Myslím si, že teď měnit nějak filozofii tohoto místa (MÚK 43xD1) by byl krokem zpět. Jediné, co by se dle mě mělo změnit, je plánované křížení I/52 a D1, kde by to chtělo určitě přidat na bezpečnosti a komfortu pro směr Vídeň-Praha a to hlavně na samotné I/52. Třešničkou na dortu by byla buď semi-direktní rampa nebo mimoúrovňové vykřížení kolektorů vedle D1.
A co je hlavně důležité, aby MÚK jižní tangenta x D2 vypadala tak jak má, a ne jak paskvil, který je v EIA.
Jižní tangenta zkapacitní D2 a ten kritický úsek D1 mezi velkými MÚK a hlavně uleví hromadě komunikací, protože spojí nákupní zóny s D52, potažmo s Rajhradem apod.
JZT, dá se říct, čistě uleví pouze D1, která v 6-pruhu prostě bude stačit i dalších 40 let, ta není potřeba zdaleka tolik. Myslím si, že teď měnit nějak filozofii tohoto místa (MÚK 43xD1) by byl krokem zpět. Jediné, co by se dle mě mělo změnit, je plánované křížení I/52 a D1, kde by to chtělo určitě přidat na bezpečnosti a komfortu pro směr Vídeň-Praha a to hlavně na samotné I/52. Třešničkou na dortu by byla buď semi-direktní rampa nebo mimoúrovňové vykřížení kolektorů vedle D1.
A co je hlavně důležité, aby MÚK jižní tangenta x D2 vypadala tak jak má, a ne jak paskvil, který je v EIA.
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: D52 Brno, jižní tangenta
Kapacitně bude rozšířená D1+D2 stačit, ale bude čím dál méně komfortní po ní projet. Spousta křižovatek, samý sjezd k obchoďákům. Tohle už dávno není dálnice pro tranzit, k čemu byla určena, ale velkoměstská komunikace, kde se nakonec budeme ploužit méně než 80.
Podobný problém nastal třeba u dálnic těsně kolem francouzského Štrasburku nebo dánského Aalborgu, či přes Bratislavu. V těchto městech se již musí stavět přeložka dálnice. Též se o tom uvažuje v bavorském Řezně, kde je průjezd po dálnici fakt otrava.
Podobný problém nastal třeba u dálnic těsně kolem francouzského Štrasburku nebo dánského Aalborgu, či přes Bratislavu. V těchto městech se již musí stavět přeložka dálnice. Též se o tom uvažuje v bavorském Řezně, kde je průjezd po dálnici fakt otrava.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: D52 Brno, jižní tangenta
To nebezpečí tu určitě je. To samé v bleděmodrém je také bruselský dálniční polokruh. Někdy se vyplatí zkusit to tunely pod městem a může to být i rychlejší. (A proto podobné zahlcení na okruhu kolem Prahy také pomůže vyřešit až D19, ale toho se asi nedožijeme i přes nedávný návrh středočeského okruhu.) Proto i to vedení D52 tangentou Brna na západě od města za Kývalkou je nejspíš stále nejlepším řešením.
Re: D52 Brno, jižní tangenta
Máte na mysli A93?Honey72 píše:Též se o tom uvažuje v bavorském Řezně, kde je průjezd po dálnici fakt otrava.
Re: D52 Brno, jižní tangenta
Aram96: proč celá v tunelech? Špatný je to v Ostopovicích, ale u Nebovid by byla dálnice jakoby nad vesnicí, u Želešic by byl vysoký most, takže hluk by snad řešit šel.
Re: D52 Brno, jižní tangenta
Tam podle me nikoliv. Ze zapadu je cenna a clenita krajina, navic by dlouha objizdka neodebrala tolik dopravy. Z vychodu huste obydleno a pri spouste tunelu ekonomicky nerentabilni. Takze v nejblizsi dobe jen prupletovy pruh a infotabule.michal píše:Máte na mysli A93?Honey72 píše:Též se o tom uvažuje v bavorském Řezně, kde je průjezd po dálnici fakt otrava.
https://www.regensburg.de/fm/121/vu_kap ... 52-160.pdf
Re: D52 Brno, jižní tangenta
Aktualizovaný leták s vybranou variantou: https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/439 ... ngenta.pdf
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: D52 Brno, jižní tangenta
Tak krásný a jednoduchý uzel ve tvaru Y a s pouhým jedním mostem tam mohl být. A ta boční ramena budou absolutně nevyužitá. I kdyby se jižní tangenta stavěla záhy, je to pro mě fuj
https://www.google.cz/maps/@55.5397565, ... a=!3m1!1e3
https://www.google.cz/maps/@55.5397565, ... a=!3m1!1e3
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: D52 Brno, jižní tangenta
Tak to by mě zajímalo kam by se to tam celý vešlo.
https://www.google.cz/maps/@55.5725246, ... a=!3m1!1e3
https://www.google.cz/maps/@55.5725246, ... a=!3m1!1e3
Re: D52 Brno, jižní tangenta
Nechápu ale jednu věc (kromě té totálně zprasené MÚK - už jsem napsal na ŘSD, jestli lze přemýšlet o jiné podobě MÚK).
A to zda je pořád v plánu veškerou dopravu do centra Brna z jihu z D2 hnát přes kolektory nebo ne. Kousek před MÚK Brno-jih totiž jsou nyní v plánu vytvořit pruhy pro tuto dopravu, to ano. Ovšem s výstavbou kolektorů až k MÚK Chrlice II bylo vždycky v plánu rozdělit dopravu už zde a místní dopravu (včetně dopravy z D2 do Brna) vést kolektorem a na samotné D2 nechat jen a pouze dopravu, která míří na D1 (na oba směry, Praha i Ostrava). Tahle myšlenka mi připadá v pořádku z jednoho prostého důvodu. Pokud se totiž postaví x kilometrů kolektorů, ale ty budou sloužit jen dopravě do Chrlic + těch 2 obchodních center, tak ta doprava nebude rovnoměrně rozdělená, měl bych strach o kapacitu samotné 4-pruhové D2.
Nicméně velmi chválím novou přímou rampu z Modřic na D2 směrem na jih
MÚK Rajhrad vypadá dobře, komfortně, akorát podobně jako v Úlibicích rampy na 80-100 km/h povedou přímo do kruháče
A to zda je pořád v plánu veškerou dopravu do centra Brna z jihu z D2 hnát přes kolektory nebo ne. Kousek před MÚK Brno-jih totiž jsou nyní v plánu vytvořit pruhy pro tuto dopravu, to ano. Ovšem s výstavbou kolektorů až k MÚK Chrlice II bylo vždycky v plánu rozdělit dopravu už zde a místní dopravu (včetně dopravy z D2 do Brna) vést kolektorem a na samotné D2 nechat jen a pouze dopravu, která míří na D1 (na oba směry, Praha i Ostrava). Tahle myšlenka mi připadá v pořádku z jednoho prostého důvodu. Pokud se totiž postaví x kilometrů kolektorů, ale ty budou sloužit jen dopravě do Chrlic + těch 2 obchodních center, tak ta doprava nebude rovnoměrně rozdělená, měl bych strach o kapacitu samotné 4-pruhové D2.
Nicméně velmi chválím novou přímou rampu z Modřic na D2 směrem na jih
MÚK Rajhrad vypadá dobře, komfortně, akorát podobně jako v Úlibicích rampy na 80-100 km/h povedou přímo do kruháče
Re: D52 Brno, jižní tangenta
Jak vytížené budou směry D2 (SK) -> D52 (A), nebo D52 (A) -> D2 (SK)?
Ten mizerný počet by mohla pojmout MÚK Chrlice I. a z II. udělat přesně tu křižovatku co výše sdílel Honey72.
Ten mizerný počet by mohla pojmout MÚK Chrlice I. a z II. udělat přesně tu křižovatku co výše sdílel Honey72.
Re: D52 Brno, jižní tangenta
Už to tu padlo, že z centra Brna se bude do hlavní trasy D2 najíždět už u Avionu. Stejně tak do centra se bude sjíždět až u Avionu. S kapacitou problém nebude - alespoň to tvrdí kapacitní posouzení.
Mimochodem, za mě je MÚK Chrlice II. navržená dostatečně dobře. Rychlosti v tranzitních směrech budou pořád relativně vysoké, Chrlice a nákupní zóny mají svoje větve a svoje připojení, jediné co bych možná zlepšil je přidání pruhu na rampu D2 Brno - D52 Vídeň. Napojení na jižní obchvat Chrlic je nutnost a křižovatka zároveň stále umožňuje přidání přímých ramp pro směr z/do Bratislavy pro JZT..
Mimochodem, za mě je MÚK Chrlice II. navržená dostatečně dobře. Rychlosti v tranzitních směrech budou pořád relativně vysoké, Chrlice a nákupní zóny mají svoje větve a svoje připojení, jediné co bych možná zlepšil je přidání pruhu na rampu D2 Brno - D52 Vídeň. Napojení na jižní obchvat Chrlic je nutnost a křižovatka zároveň stále umožňuje přidání přímých ramp pro směr z/do Bratislavy pro JZT..
Re: D52 Brno, jižní tangenta
Ok, beru na vědomí, takže ty sjezdy před MÚK Brno-jih jsou definitivní. Pokud to bude stačit kapacitně, nemám s tím problém. Je asi v plánu po výstavbě kolektorů ten úsek Brno-jih - Chrlice I vrátit na 4-pruhový s odstavným, že ano ?
Ovšem s druhou částí příspěvku nemohu tolik souhlasit. Uznávám, že je asi žádoucí mít zde sjezd k Chrlicím, protože se tím napojí ta II/380. Na ní se sice plánuje obchvat Tuřan a další sjezd na D1 (MÚK Černovická terasa), ale ok, beru, že je výhodné mít to zde na D2 připojitelné i kvůli obchodním centrům apod.
Ale přece napojení minoritní části dopravy má vypadat jinak a ne kvůli tomu stavět nesmyslné rampy pro 90% dopravy v uzlu. Vypadá to podobně jako "zmoderněná" křižovatka u Přerova.
Myslím si, že rampy jižní tangenta-D1 má vést pořád téměř rovně, na 120 km/h, protože ty povedou 90% dopravy. Dělám nákres
Nezdá se to, ale aby byl efekt jižní tangenty co největší, je potřeba, aby tento směr co nejméně zpomaloval. Čím méně zpomalí, tím více dopravy se přesune z I/52 a Vídeňské radiály na jižní tangentu+D2+východní VMO.
Navíc nechápu, proč v takovémto křížení, kde lze udělat pohodlné rampy pro směry Břeclav-kolektory, musí tahle doprava přes OK. Začínám být názoru, že starý návrh (ala MÚK Sedlice), který tu je pár stran zpět, je lepší než tohle
Ovšem s druhou částí příspěvku nemohu tolik souhlasit. Uznávám, že je asi žádoucí mít zde sjezd k Chrlicím, protože se tím napojí ta II/380. Na ní se sice plánuje obchvat Tuřan a další sjezd na D1 (MÚK Černovická terasa), ale ok, beru, že je výhodné mít to zde na D2 připojitelné i kvůli obchodním centrům apod.
Ale přece napojení minoritní části dopravy má vypadat jinak a ne kvůli tomu stavět nesmyslné rampy pro 90% dopravy v uzlu. Vypadá to podobně jako "zmoderněná" křižovatka u Přerova.
Myslím si, že rampy jižní tangenta-D1 má vést pořád téměř rovně, na 120 km/h, protože ty povedou 90% dopravy. Dělám nákres
Nezdá se to, ale aby byl efekt jižní tangenty co největší, je potřeba, aby tento směr co nejméně zpomaloval. Čím méně zpomalí, tím více dopravy se přesune z I/52 a Vídeňské radiály na jižní tangentu+D2+východní VMO.
Navíc nechápu, proč v takovémto křížení, kde lze udělat pohodlné rampy pro směry Břeclav-kolektory, musí tahle doprava přes OK. Začínám být názoru, že starý návrh (ala MÚK Sedlice), který tu je pár stran zpět, je lepší než tohle
Re: D52 Brno, jižní tangenta
Na rychlo udělaný návrh, pokud, zdůrazňuji POKUD je potřeba trvat na kruhovém objezdu a připojení Chrlic z jihu a k tomu ještě propojení směrů jižní tangenta - Břeclav.
https://mara96.rajce.idnes.cz/MUK_Chrli ... 1442579853
Za mě, když už mají být všechny tyto směry propojeny a mají opravdový význam, tak by byl rozhodně lepším řešením trojlístek s rychlými rampami místo 4.lístku - podobně jako v návrhu akorát "ty 3 lístky" mít místo OK. Podobně jako na Slovensku křížení D4 a D2 na jih od Bratislavy.
Ovšem za mě je v tomto uzlu zbytečné jak připojení Chrlic na jižní straně, tak D2-JT. To jako nelze rozšířit a přeložit 1 km této komunikace a pro všechny ty potřeby využívat MÚK Chrlice I. https://mapy.cz/zakladni?planovani-tras ... &xc=%5B%5D
Kolik té dopravy bude ?? Zanedbatelně málo a my kvůli tomu stavíme dálniční křižovatku s odbočováním levým pruhem a hlavní dopravu (90%), která neodbočuje, nemění směr ani dálnici, ženeme rampou s malými poloměry okolo celé OK. A veškeré dopravě, která míří z D2 do obchodních center přidáme do cesty ještě jednu OK, naprosto zbytečně.
https://mara96.rajce.idnes.cz/MUK_Chrli ... 1442579853
Za mě, když už mají být všechny tyto směry propojeny a mají opravdový význam, tak by byl rozhodně lepším řešením trojlístek s rychlými rampami místo 4.lístku - podobně jako v návrhu akorát "ty 3 lístky" mít místo OK. Podobně jako na Slovensku křížení D4 a D2 na jih od Bratislavy.
Ovšem za mě je v tomto uzlu zbytečné jak připojení Chrlic na jižní straně, tak D2-JT. To jako nelze rozšířit a přeložit 1 km této komunikace a pro všechny ty potřeby využívat MÚK Chrlice I. https://mapy.cz/zakladni?planovani-tras ... &xc=%5B%5D
Kolik té dopravy bude ?? Zanedbatelně málo a my kvůli tomu stavíme dálniční křižovatku s odbočováním levým pruhem a hlavní dopravu (90%), která neodbočuje, nemění směr ani dálnici, ženeme rampou s malými poloměry okolo celé OK. A veškeré dopravě, která míří z D2 do obchodních center přidáme do cesty ještě jednu OK, naprosto zbytečně.
Re: D52 Brno, jižní tangenta
Mně v letáku zaujalo, že pro směr II/425 > I/52 se počítá s průjezdem větví dálniční křižovatky, to je poněkud neobvyklé. Až pak jsem v textu narazil na větu "V místě dnešní křižovatky silnice II/425 x III/42510 vznikne okružní křižovatka, do které bude zapojena spojka k silnici III/00219 do Popovic." Tak jestli to chápu dobře, tato spojka v mapě chybí.
Re: D52 Brno, jižní tangenta
Text letáku vychází z TS 2015. Mapka vychází z EIA 2020. Přeložka do Popovic není součástí EIA.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: D52 Brno, jižní tangenta
Ty kráso... Ta křižovatka s D2 je fakt zlej sen... Jako jestli tohle je dálniční uzel naší budoucnosti, tak jsem fakt rád, že se v současnosti plahočím po I/52 a podobnými zoufalostmi se nemusím za volantem trápit...
Re: D52 Brno, jižní tangenta
Navrhni lepší řešení, nikdo ti nebrání.michal píše:Ty kráso... Ta křižovatka s D2 je fakt zlej sen... Jako jestli tohle je dálniční uzel naší budoucnosti, tak jsem fakt rád, že se v současnosti plahočím po I/52 a podobnými zoufalostmi se nemusím za volantem trápit...
Re: D52 Brno, jižní tangenta
No... Brání mi v tom nedostatečná odborná kvalifikace, protože jsem se rozhodl být někým jiným než plánovačem dálnic, ač jsem o tom uvažoval. Horší je, že tu odbornou kvalifikaci nemají ani zadavatelé těch staveb, protože obhajovat z pozice laika kritiku řešení, které bylo zastaralé už před dvaceti lety a teď se do toho ještě v druhé vlně namontoval kruháč, mi přijde fakt absurdní.
Re: D52 Brno, jižní tangenta
To je jenom věc názoru. Pro tebe ideální řešení jsou dnes z mnoha míst brána jako přežitá a nadbytečná a jsou kritizována jako naddimenzované dědictví megalomanie 60. a 70. let. Dneska se naopak preferuje ve významných uzlových bodech zklidnění dopravy na 100 nebo 80 km/h. S tímhle "moderním" přístupem se pak těžko dočkáme nějakých plnohodnotných řešení jako se třeba i dnes stále staví v Nizozemí ...
Re: D52 Brno, jižní tangenta
No tak projet stovkou múk Sedlice, která měla tuším identické parametry jako by mělo mít toto, je fakt jen pro odvážné, kteří jsou v autě sami... Považuji za nesmysl, když se plánuje dálnice mající odvést dopravu z kapacitně nevyhovující dálnice, a tato novostavba se pro jistotu "sprasí" napojením komerčních zón a přeložek silnic x-té třídy už při projektování... Symbol dálniční křižovatky a tam kruháč... Jinak co se megalománie týče, tak tam je postup našich zadavatelů a projektantů dost nevyhraněný, jen mě fascinuje, jak vše vychází z platných norem, dopravních modelů, prochází centrálními komisemi, ale vše je úplně odlišné a většinou nakonec stejně blbě...
Re: D52 Brno, jižní tangenta
Ale to je právě velký omyl, MÚK Sedlice má v polopřímých větvích poloměr 135 m, který je málo i na 80 km/h. Navrhovaná větev na D52×D2 má poloměr skoro dvakrát tolik - 230 m, při adekvátním příčném sklonu se bude dát projet i stovkou.
Re: D52 Brno, jižní tangenta
Ne ne a ne. Ať tam klidně je kruháč ale ať se na něj proboha neodbočuje levým pruhem.
To, co jsem nakreslil, není v žádném případě žádná megalomanie. Je to křižovatka taková, jaké staví v principu i na Slovensku v Polsku, o Západu ani nemluvím. Podívejte se na dálniční uzel u Prešova, tak to má vypadat.
Když už pominu tu zbytečnost toho připojení té druhé třídy na D2 přímo tady (řekl bych, že uzel Chrlice I musí stačit), tak jestli je fakt tak potřeba, tak to nemá zhoršovat parametry primární dopravě (min.90%) a ještě zvyšovat nebezpečí. Pardon, ale odbočení levým pruhem na dálnici je nebezpečné a nemá to absolutně co dělat v novostavbě. Na D11 to ještě chápu, tam navíc doprava musí stejně zpomalit a hlavně ta v levém pruhu nemusí zpomalit skoro vůbec. Tady je to přesně naopak. Levý musí zpomalovat a pravý by měl jet beze změny rychlosti dál na D2.
O tom, že doprava do kolektorů z D2 i z D52 musí přes absolutně nesmyslný kruháč, na to už nemám vůbec co říct. Myslel jsem, že nesmysly ala MÚK Přerov-sever jsou u nás výjimkou a snad poslední. Tahle křižovatka ji s přehledem strčí do kapsy co se týče sprasenosti.
Jdu nakreslit ještě jeden návrh, který by byl jak ideální, tak určitě i levnější než tohle, akorát je tak jeden problém a to je případná mezikřižovatková vzdálenost ..
To, co jsem nakreslil, není v žádném případě žádná megalomanie. Je to křižovatka taková, jaké staví v principu i na Slovensku v Polsku, o Západu ani nemluvím. Podívejte se na dálniční uzel u Prešova, tak to má vypadat.
Když už pominu tu zbytečnost toho připojení té druhé třídy na D2 přímo tady (řekl bych, že uzel Chrlice I musí stačit), tak jestli je fakt tak potřeba, tak to nemá zhoršovat parametry primární dopravě (min.90%) a ještě zvyšovat nebezpečí. Pardon, ale odbočení levým pruhem na dálnici je nebezpečné a nemá to absolutně co dělat v novostavbě. Na D11 to ještě chápu, tam navíc doprava musí stejně zpomalit a hlavně ta v levém pruhu nemusí zpomalit skoro vůbec. Tady je to přesně naopak. Levý musí zpomalovat a pravý by měl jet beze změny rychlosti dál na D2.
O tom, že doprava do kolektorů z D2 i z D52 musí přes absolutně nesmyslný kruháč, na to už nemám vůbec co říct. Myslel jsem, že nesmysly ala MÚK Přerov-sever jsou u nás výjimkou a snad poslední. Tahle křižovatka ji s přehledem strčí do kapsy co se týče sprasenosti.
Jdu nakreslit ještě jeden návrh, který by byl jak ideální, tak určitě i levnější než tohle, akorát je tak jeden problém a to je případná mezikřižovatková vzdálenost ..