Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Jenže právě pro ty pomalejší to znamená vyšší nebezpečí. Když budou chtít předjet kamion, nebudou mít šanci vyjet. Budou muset zariskovat. A u nás se donucení někoho i mírně zpomalit neodpouští.
V Polsku 140 chápu. Široké nové dálnice, vedoucí naprostou nudnou rovinou. Tam bych kolikrát šlápl i víc, jen abych už dojel na konec Ale v zemi, kde jsou dálnice přetížené a vedou kolem měst, kde si vydupou stovku, to postrádá smysl.
V Polsku 140 chápu. Široké nové dálnice, vedoucí naprostou nudnou rovinou. Tam bych kolikrát šlápl i víc, jen abych už dojel na konec Ale v zemi, kde jsou dálnice přetížené a vedou kolem měst, kde si vydupou stovku, to postrádá smysl.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Nesouhlasím.
Předně, i když bude schválená 140 nebude to na všech dálnicích, ale jen na některých úsecích.
A navíc na D11 (kde by to mohlo být zavedeno v podstatě po celé délce) neplatí ve vazbě na připravované zvýšení MPR nic z toho co uvádíte. Tím myslím, že neplatí prakticky
Prostě jen přeháníte. Pokud jedete za kamionem a budete chtít předjet, potom ano, může se stát že budete muset chvíli počkat, než "vláček" v levém pruhu odjede - to je realita již nyní a zvýšení na tom nic nezmění
Předně, i když bude schválená 140 nebude to na všech dálnicích, ale jen na některých úsecích.
A navíc na D11 (kde by to mohlo být zavedeno v podstatě po celé délce) neplatí ve vazbě na připravované zvýšení MPR nic z toho co uvádíte. Tím myslím, že neplatí prakticky
Prostě jen přeháníte. Pokud jedete za kamionem a budete chtít předjet, potom ano, může se stát že budete muset chvíli počkat, než "vláček" v levém pruhu odjede - to je realita již nyní a zvýšení na tom nic nezmění
Octavia 1.6 >>> Octavia 1.4 TSI
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
A ten vláček mimochodem pojede rychlostí, kterou udává první auto (než se zařadí). Prakticky to znamená někdy i podstatné zpomalení řady mnohem rychleji jedoucích řidičů.
Octavia 1.6 >>> Octavia 1.4 TSI
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Nečetl jsem celé vlákno, ale ono se někde dodržuje 130 km/h? Pokud u nás jedu po dálnici, v pravém pruhu se jede 110-130 km/h, v levém 140-150. Pokud se do toho zamíchají kamiony, tak se samozřejmě všechno zpomalí, ale jde mi o ty rychlosti, ke kterým řidiči směřují. Takže mám dojem, že zvýšením povolené rychlosti na 140 se toho prakticky moc nezmění, možná se pár levoproudařů posune na 160 a to bude všechno.
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Přesně tak, máte správný dojem ... i když poznámka - většina řidičů 130 dodržuje a hodně z nich jezdí ještě pomaleji
Octavia 1.6 >>> Octavia 1.4 TSI
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Osobně vůbec tyhle snahy o zvýšení nechápu. Co je špatně na dnešním stavu? Kdo chce jezdit 160, tak může prakticky beztrestně, protože na dálnicích se téměř vůbec neměří a de facto je to podobné tomu co je v Německu, protože při nehodě s překročením dovolené rychlosti je ten, kdo rychlost překračoval, automaticky spoluviníkem.
V současnosti se prakticky měří jen v uzavírkách a v tunelech, kde mi třeba omezení rychlosti na 80 km/h vadí mnohem víc - proto kvituju snahy o zvyšování rychlosti v tunelech na 100 km/h a proto taky radši vidím uzavírky 2+1+1, kde v 2+1 se jezdí 100kou, než ty velmi úzké 2+2.
Pro mě jsou smysluplné jen dvě možnosti, buď dnešní stav nebo plně německý model s "Richtsgeschwindigkeit". Je potřeba si uvědomit, že dálnice se staví s nějakou návrhovou (směrodatnou) rychlostí a na to se vážou taky všechny bezpečnostní prvky jako svodidla, rozhledy, přip. a odb. pruhy atp. Projektant a následně správce dálnice pak musí garantovat, že dálnice je při dovolené rychlosti bezpečně sjízdná za všech podmínek, případně musí na problematická místa upozornit výstrahou, nebo výjimečně i omezením. Pokud se pak bude posuzovat, kde je bezpečné rychlost zvýšit, tj. kde dálnice splňuje výše uvedené požadavky, tak z toho stejně vyplyne hromada lokálních omezení a možná se ještě na místech, kde je dnes 130, bude rychlost kvůli lokálním normovým závadám snižovat. To mi fakt přijde lepší to nechat tak jak to je, provoz na našich dálnicích trpí mnohem většími nešvary, než nedostatečnou nejvyšší dovolenou rychlostí...
V současnosti se prakticky měří jen v uzavírkách a v tunelech, kde mi třeba omezení rychlosti na 80 km/h vadí mnohem víc - proto kvituju snahy o zvyšování rychlosti v tunelech na 100 km/h a proto taky radši vidím uzavírky 2+1+1, kde v 2+1 se jezdí 100kou, než ty velmi úzké 2+2.
Pro mě jsou smysluplné jen dvě možnosti, buď dnešní stav nebo plně německý model s "Richtsgeschwindigkeit". Je potřeba si uvědomit, že dálnice se staví s nějakou návrhovou (směrodatnou) rychlostí a na to se vážou taky všechny bezpečnostní prvky jako svodidla, rozhledy, přip. a odb. pruhy atp. Projektant a následně správce dálnice pak musí garantovat, že dálnice je při dovolené rychlosti bezpečně sjízdná za všech podmínek, případně musí na problematická místa upozornit výstrahou, nebo výjimečně i omezením. Pokud se pak bude posuzovat, kde je bezpečné rychlost zvýšit, tj. kde dálnice splňuje výše uvedené požadavky, tak z toho stejně vyplyne hromada lokálních omezení a možná se ještě na místech, kde je dnes 130, bude rychlost kvůli lokálním normovým závadám snižovat. To mi fakt přijde lepší to nechat tak jak to je, provoz na našich dálnicích trpí mnohem většími nešvary, než nedostatečnou nejvyšší dovolenou rychlostí...
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
2mapman
Osobně (navíc ze zkušeností omezených v podstatě na D11) to vidím takto:
To, že se na dálnicích prakticky neměří, znamená, že se měří a já nerad jezdím s pocitem, že už za chvíli můžu mít smůlu - jde o pocit, u mě je to důležité. Nejde tu o peníze.
Omezení v tunelech a na uzavírkách nebo při opravách mi nevadí. Je to dočasné a mnohdy jen krátké.
Německý model bych taky bral, ale na pořadu dne je bohužel jen 140.
Návrhová rychlost je pochopitelně důležitý faktor. Slyšel jsem, že naše dálnice (ty novější) jsou navrženy a postaveny s rezervou, takže po "přepočítání" projdou a možná i na víc než 140. Možná, že to již udělali, když mají mapku s úseky, kde by se mohla MPR na 140 zvýšit
Vrátím se k tomu pocitu - vím jak drahé ty dálnice jsou. A to mám jezdit po poloprázdné (mnohdy i prázdné) D11 max 130 jen proto, že někdo to takto stanovil normou (a následně zákonem), když se nakonec ukáže, že dálnice splňuje normu s velkou rezervou - a upřímně, když po ní jedete - musíte to vidět / cítit.
Osobně (navíc ze zkušeností omezených v podstatě na D11) to vidím takto:
To, že se na dálnicích prakticky neměří, znamená, že se měří a já nerad jezdím s pocitem, že už za chvíli můžu mít smůlu - jde o pocit, u mě je to důležité. Nejde tu o peníze.
Omezení v tunelech a na uzavírkách nebo při opravách mi nevadí. Je to dočasné a mnohdy jen krátké.
Německý model bych taky bral, ale na pořadu dne je bohužel jen 140.
Návrhová rychlost je pochopitelně důležitý faktor. Slyšel jsem, že naše dálnice (ty novější) jsou navrženy a postaveny s rezervou, takže po "přepočítání" projdou a možná i na víc než 140. Možná, že to již udělali, když mají mapku s úseky, kde by se mohla MPR na 140 zvýšit
Vrátím se k tomu pocitu - vím jak drahé ty dálnice jsou. A to mám jezdit po poloprázdné (mnohdy i prázdné) D11 max 130 jen proto, že někdo to takto stanovil normou (a následně zákonem), když se nakonec ukáže, že dálnice splňuje normu s velkou rezervou - a upřímně, když po ní jedete - musíte to vidět / cítit.
Octavia 1.6 >>> Octavia 1.4 TSI
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Docela by mě teda zajímalo, jak se určujou rozhledový podmínky. Na obchvatu Plzně to podle mě nemůže na 140 vycházet, tam je několik docela ostrých levotočivých zatáček, do kterých z levýho pruhu není moc dobře vidět.
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Všechno to vychází z revize ČSN 73 6101, hádám tabulka č. 7-13 v kapitolce o rozhledech. I když mám pocit, že u rychlosti 140 tam přímo podmínky stanoveny nejsou. Myslím si, že se odpočítá ideální maximální poloměr a v úsecích, kde se do tohoto oblouku vlezou, tak můžou zvesela dát 140.
-
- Příspěvky: 958
- Registrován: 22.7.2011 10:54:46
- Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
JJ, zrovna v neděli večer jsme si na D11 u Prahy zapředjížděli zprava levoproudaře, kteří vytvořili postupně zpomalujícího hada, zatímco v pravém byly v dohledu tři, čtyři auta jedoucí bez problémů 90-100, s bezpečnými odstupy.bhs píše:A ten vláček mimochodem pojede rychlostí, kterou udává první auto (než se zařadí). Prakticky to znamená někdy i podstatné zpomalení řady mnohem rychleji jedoucích řidičů.
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
mapmane, jak jsem psal, nejde o těch 10 kilometrů - to je čirý populismus - jde když už o princip, resp. proč tam nemít 140 když to technicky dálnice umožňuje. A jinak pro mě osobně, když by to prošlo, tak to budu vnímat jako signál zeleným magorům, že tady v této republice to bude ještě nějaký ten pátek trvat, než budeme mít na dálnicích max 100 kvůli emisím.
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Tak tunely na D11 nejsou, ale tam kde jich je nebo bude více, je to omezení pruda. Na D35 bude víc jak 5 km tunelů, kde, když dobře, pojedeš 100 km/h. Do toho pár omezení po trase kvůli oprav a ztráta času už bude docela výrazná. Nehledě na to, že v tunelech jsou pravidelná omzení, kdy se rychlost kvůli DIO ještě víc snižuje, případně je snížen počet jízdních pruhů.bhs píše:2mapman
Omezení v tunelech a na uzavírkách nebo při opravách mi nevadí. Je to dočasné a mnohdy jen krátké.
Při vysoké intenzitě pak snižování rychlosti způsobuje kongesce - krásně je to vidět nyní u Rohlenky z Brna na Vyškov, kde je kvůli mostu rychlost snížena na 100, ve špičkách tam vzniká fantom traffic jam.
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Pravda, nenapsal jsem to úplně přesně. Omezení (v podstatě jakékoli) mi vadí, ale v uvedených případech to akceptuji, protože to (valnou většinou) považuji za opodstatněné - ale i zde jsou případy, které vytočí kdekoho / omezení kvůli pracem na 30 km/h na silnici první třídy i přes víkend a ono se tam (o víkendu pochopitelně) nedělá.
A kvůli některým omezením dokonce plánuji jízdy. Až nám např otevřou D35 až k Mýtu, asi to tam bude masakr. Takže to vypadá, že tam z Prahy dojedu vždy okolo půlnoci, abych tam netrčel. A budu se modlit, aby se pokračování realizovalo asap.
A kvůli některým omezením dokonce plánuji jízdy. Až nám např otevřou D35 až k Mýtu, asi to tam bude masakr. Takže to vypadá, že tam z Prahy dojedu vždy okolo půlnoci, abych tam netrčel. A budu se modlit, aby se pokračování realizovalo asap.
Octavia 1.6 >>> Octavia 1.4 TSI
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Alespoň budeš mít opravený most na průjezdu městem a nebudeš tam muset trčet jako v současnosti...
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Oni to vlastně dělají dobře - je to takový trénink na stav po dotažení D35 k Mýtu
Octavia 1.6 >>> Octavia 1.4 TSI
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Nejsmutnější je, že zahájení dalších úseků je v nedohlednu respektive, že už se teď nestaví a to i přesto, že už mají víc jak rok ÚR. A to je tato trasa prý priorita. I těch 10km u Janova by byla úleva na celé te prokleté trase a není nám dopřáno ani to málo.
Místo toho jsou na trase pořád nějaká omezení, terá jsou ještě zbytečně dlouhé - třeba kruhák u Moravské Třebové, kde je doba výstavby jak na nějaké dvojce.
Místo toho jsou na trase pořád nějaká omezení, terá jsou ještě zbytečně dlouhé - třeba kruhák u Moravské Třebové, kde je doba výstavby jak na nějaké dvojce.
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Proč se tak děje, respektive neděje?Martin z Ostravy píše:Nejsmutnější je, že zahájení dalších úseků je v nedohlednu respektive, že už se teď nestaví a to i přesto, že už mají víc jak rok ÚR.
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Nevím. Je potřeba se ptát na správě Pardubice. Díval jsem se třeba na úsek Janov - Opatovec do KN a trasa není ještě ani zakreslena natož aby byl zahájen výkup...
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Ale stejně se jednou dočkáme, stejně jako u toho kruháku - už je to hotový .... (a pěkný).
Nicméně když se vrátím té budované části D35, jejich jediná možnost omluvy nám řidičům je dát tam 140 (nebo lépe 150)
Nicméně když se vrátím té budované části D35, jejich jediná možnost omluvy nám řidičům je dát tam 140 (nebo lépe 150)
Octavia 1.6 >>> Octavia 1.4 TSI
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
zrovna dnes jsem se vracel z východních čech - pracovním autem, tedy 10m ; 3tuny a 80kWHoney72 píše:Jenže právě pro ty pomalejší to znamená vyšší nebezpečí. Když budou chtít předjet kamion, nebudou mít šanci vyjet. Budou muset zariskovat. A u nás se donucení někoho i mírně zpomalit neodpouští.
...
a stačilo dát blinkr a druhý nebo třetí levoproudař mi bliknul, ať jedu
tak jsem zrychlil na 115, předjel, zařadil se
žádný problém
větší demenci předvedli všichni v klesání u HP, kde byl dole v pravém ťukánek dvou osobáků a ti dementi zipovali, místo aby jeli tím nepoužívaným třetím pruhem....
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
No jo... jenže tím říkáš “řidiči, ignorujte předpisy...on to stejně nikdo neměří...když všichni víme že je to nesmysl...” Proč prostě nepřiznat, že máme tak různorodou skladbu řidičů a vozidel, že nemá smysl rychlost diktovat. Navíc, když každý ví, že rychlostní limit na dálnici zvyšuje riziko nehody...mapman píše:Osobně vůbec tyhle snahy o zvýšení nechápu. Co je špatně na dnešním stavu? Kdo chce jezdit 160, tak může prakticky beztrestně, protože na dálnicích se téměř vůbec neměří ...
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Přece nevjedou na zebru Miku...
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
tak by mohl víc kroutit volantem, pak by se mezi zebry trefil
je to tím, jak málo se používá objíždění ve dvou pruzích ( ačkoli tu značku jsem viděl i v "přenosné" podobě )
prostě čára je zeď a ručička tachometru nejdůležitější údaj...
a pak jedou se svítící kontrolkou oleje, protože si myslí, že je to rezerva
je to tím, jak málo se používá objíždění ve dvou pruzích ( ačkoli tu značku jsem viděl i v "přenosné" podobě )
prostě čára je zeď a ručička tachometru nejdůležitější údaj...
a pak jedou se svítící kontrolkou oleje, protože si myslí, že je to rezerva
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Mapman, máte samozřejmě pravdu v tom, že zvýšení MPR na 140 km/h je "na pátém místě v důležitosti" a jsou pro plynulost a bezpečnost provozu efektivnější kroky. Souhlas.
Nicméně pokud se shodneme, jak bylo výše správně řečeno, že současná realita je na úsecích, jichž by se zvýšení týkalo, taková, že v levém pruhu se jede 140-150, tedy v souladu s návrhem úpravy zákona. A jak stávající partu zrovna moc nemusím, tak nebudu vyčítat politikům, že se snaží srovnat objektivní realitu se zákonností. A kdybych byl politik, tak řeknu, že velká většina občanů - řidičů si přeje zvýšení MPR neb tak stejně činí, a já jako volený zástupce lidu konám jeho vůli. Přibalím k tomu pár frází o důkladných analýzách, bezpečnosti a raději i o genderu, blm a COVIDu... Člověk nikdy neví...
Mapmane, já bych taky osobně vyměnil 140 na pár úsecích za 100 v tunelech, ale o to nejde. Osobně budu dost překvapen, pokud to proleze celým legislativním procesem. Ale buďme rádi, že je vůle k této změně. To totiž v dnešní době, s takřka bezvýhradně restriktivní tvorbě zákonů, není až tak samozřejmé...
Nicméně pokud se shodneme, jak bylo výše správně řečeno, že současná realita je na úsecích, jichž by se zvýšení týkalo, taková, že v levém pruhu se jede 140-150, tedy v souladu s návrhem úpravy zákona. A jak stávající partu zrovna moc nemusím, tak nebudu vyčítat politikům, že se snaží srovnat objektivní realitu se zákonností. A kdybych byl politik, tak řeknu, že velká většina občanů - řidičů si přeje zvýšení MPR neb tak stejně činí, a já jako volený zástupce lidu konám jeho vůli. Přibalím k tomu pár frází o důkladných analýzách, bezpečnosti a raději i o genderu, blm a COVIDu... Člověk nikdy neví...
Mapmane, já bych taky osobně vyměnil 140 na pár úsecích za 100 v tunelech, ale o to nejde. Osobně budu dost překvapen, pokud to proleze celým legislativním procesem. Ale buďme rádi, že je vůle k této změně. To totiž v dnešní době, s takřka bezvýhradně restriktivní tvorbě zákonů, není až tak samozřejmé...
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Tak hlavně to "povolení šroubu" o čtvrt otáčky v podobě pár úseků se 140km/h je jen příprava na jeho výrazné utažení cestou úsekového měření na dálnicích. Kdy už toto je prolomeno jednak v opravách, kde je zaklínadlo bezpečnost, jednak teď nově na D0. Navíc mýtné brány osiřely...
R48 -> D48 se podařilo!