Elektromobilita

Odpovědět
kyk
Příspěvky: 954
Registrován: 22.7.2011 10:54:46
Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kyk »

kot píše:Mroži, prosím o další překlad SaaS, promiň... :P Jinak za mě je lepší reálný sex než ten virtuální. Nic ve zlém.
SaaS - Software jako služba- nepořizujete si balík, ale platíte jen jeho využití v případě potřeby. Odpadá drahé pořízení a odpisy.
V automobilitě by to znamenalo vypůjčení auta v případě potřeby. Beztak soukromá auta stojí z valné části 90% na místě nevyužitá a vlastnictví vozidla se považovalo za sociální statut.
Vpodstatě něco jako taxislužba bez řidiče. Při správně nasaveném obchodním modelu je to win-win situace pro obě strany. Jinak už i v ČR v tomto smyslu jsou náznaky tohoto druhu podnikání - viz různé carsharingové firmy.
Mroz
Příspěvky: 317
Registrován: 13.9.2016 22:04:48

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mroz »

Omlouvám se za ty zkratky pokud někomu ztěžují čtení, já si tu zase "doplňuji vzdělání" u betonových směsí apod. ;)

Jinak jak píše kyk, ten model by byl win-win řešení, ale je k tomu potřeba to autonomní řízení. Nynější divočina kdy se v Praze válí stovky koloběžek, elektroauta z půjčoven blokují modré zóny apod. není ideální. Beru to ale jako přechodný stav.
Mumry
Příspěvky: 138
Registrován: 7.4.2017 22:34:27

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mumry »

krtek700 píše:Podle mě jsou 2 zásadní otazníky k rychlosti šíření EV.
1) Baterky, vlastně ani ne tak cena(ta je zásadní teď, v horizontu 10 let to nebude moc otázka), ale spíše výrobní kapacita. (těžební).
2) Nabíjení v místech, kde vlastně není ani dost parkovacích míst. Což by mohly v budoucnu vyřešit parkovací/nabíjecí domy/garáže a jednoduchý autopilot na výměnu aut u nabíjecí stanice.
Jasně. K tomu prvnímu jen dodám, že mne fascinuje, jak nad tím komplexně přemýšlí a řeší to celé Tesla (ono jim stejně asi nic moc jiného nezbývá). Prostě to berou už od těžby a řeší jak zoptimalizovat i ten proces, jak ho udělat ekologičtější a lidsky důstojnější.

A k tomu druhému si myslím, že daleko větší potenciál na změnu má právě to, že se auta budou řídit sama. Elektromobilita jen přichází v podobnou dobu, kdy začíná být možné samořízení, tak se to hází do jednoho pytle, ale jsou to dvě rozdílné věci...
krtek700 píše:2038 je pro obyčejné spalováky podle mě dost pozdě. Odhadl bych, že to už budou maximálně plug-in hybridy.
Já ty hybridy házím do stejného stejného koše jako spalováky, protože tam nabíjet můžu, ale nemusím. Ale chtěl jsem to fakt udělat velmi jednoduché pro názornost...
kot píše:Ale já radši poslouchám zvuk osmiválce nebo alespoň šestiválce a benzín mi nesmrdí.
Jasně, to dokážu pochopit, já ale preferuju ticho. V každém případě tohle bude dost podobné jako to bylo u fotografie. Před 20 lety byly absolutním hitech výkřikem 2megapixelové digitální foťáky a většina lidí, co fotila na zrcadlovkách, tak nevěřila v přechod na digitál. Vyslechl jsem si hodně vášnivých obhájců analogové fotografie. A kde jsou dnes? Drtivá většina fotí digitálem a jsou maximálně spokojeni. A těch pár, co zůstali věrní analogu, tak těch je fakt málo. A to jsou nadšenci. Naopak digitální fotografie díky příchodu do mobilních telefonů dost dramaticky změnila fotografii jako takovou. Za mne přechod na elektromobilitu je dost podobný s přechodem na digitální foťáky a příchod samořízení s dostupností použitelného foťáku v mobilech.

Redispero píše:Mumry, to si tedy ty ten prorok, co "přišel s tím matematickým modelem a v srpnu někdo, sice byl to ten samý člověk, ale už přišel v nějakém čase. A ti, kteří měli přijít, nepřišli"? :-)
Ne, já v tu dobu, kdy přišel ten prorok, tak jsem byl zrovna v USA. On ho teda udělal docela blbě, ale náhodou to ty tři dny vycházelo a díky tomu se Babiš zalek a zavelel. Ale taky jsem si model udělal (jako docela dost mých známých, které taky matematika baví) a jak jsem nedávno zjistil, tak jsem ho měl o dost dřív, než nějaký model udělala státní správa. A to mne teda dost děsí, ale to jsme poněkud mimo...
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Před 20 lety byly absolutním hitech výkřikem 2megapixelové digitální foťáky a většina lidí, co fotila na zrcadlovkách, tak nevěřila v přechod na digitál. Vyslechl jsem si hodně vášnivých obhájců analogové fotografie. A kde jsou dnes? Drtivá většina fotí digitálem a jsou maximálně spokojeni.
A smim se zeptat, byly tehdy uvaleny nejake dane na analog a subvencovan digital nebo proste digital vyvojem prekonal v pouzitelnosti analog?

Protoze to je to oc tu kraci.
Mumry
Příspěvky: 138
Registrován: 7.4.2017 22:34:27

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mumry »

jozka píše:
Před 20 lety byly absolutním hitech výkřikem 2megapixelové digitální foťáky a většina lidí, co fotila na zrcadlovkách, tak nevěřila v přechod na digitál. Vyslechl jsem si hodně vášnivých obhájců analogové fotografie. A kde jsou dnes? Drtivá většina fotí digitálem a jsou maximálně spokojeni.
A smim se zeptat, byly tehdy uvaleny nejake dane na analog a subvencovan digital nebo proste digital vyvojem prekonal v pouzitelnosti analog?

Protoze to je to oc tu kraci.
O tohle tedy fakt tu nekráčí. Byl tehdy subvencován i analog jako teď? Teď je paradoxní situace, že na jednu stranu je subvencována ropa, ale na druhou stranu jsou zdaněny auta na ropu. Dával jsem tu kdysi i odkaz na studii, která ukazovala, že subvence do ropy jsou vlastně větší než zdanění spalováků + zvýhodnění elektroaut. Nicméně sám si tohle netroufnu rozsoudit, kde to je víc, za to mi ten investovaný čas nestojí.

Nicméně i v USA, kde spalovací auta nejsou extra zdaněna jako v Evropě, tak se ukazuje, že už jsou elektroauta životaschopná. Tesla už subvence na federální úrovni má vyčerpány a stejně je zájem vyšší než kolik zvládnou vyrábět. Proto se do EU z USA nevozí žádné Modely Y a už omezují i Model 3, nejnovější zprávy říkají, že už sem jedou Modely 3 vyráběné v Číně. Jasně, Tesla má sice na jednu stranu v pár státech podporu stále, ale zas na druhou stranu pak je dost států, kde má problém vůbec prodávat (protože to je svobodná země a tak automobilka v daném státě musí prodávat přes dealerství).

Prostě případné subvence (a ať jsou větší či menší než subvence do ropy) jen urychlují nástup.

A v porovnání s fotoaparáty kulhá ještě z jednoho pohledu: zatímco spalovací auta nám ničí naše zdraví rozhodně znatelně víc než elektrická, tak analogové fotoaparáty s digitálními jsou v tomto směru srovnatelné. I proto ty subvence, i když by byly větší, tak mohou dávat smysl, protože se výhledově ušetří na zdravotní péči. A možná proto taky dává větší smysl, že tady v Evropě, kde je veřejné zdravotnictví, také více podporujeme elektromobily (např. formou zdanění automobilek, produkují-li spalovací auta, co hodně lokálně znečišťují ovzduší), kdežto v USA, kde je zdravotnictví soukromé (teda spíš korporátní), tak se na nějaké výdaje na zdravotnictví moc koukat nemusí...
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Dával jsem tu kdysi i odkaz na studii, která ukazovala, že subvence do ropy jsou vlastně větší než zdanění spalováků + zvýhodnění elektroaut.
To byla ta, co obsahovala polozky typu "naklady na lecbu plicnich chorob"?
Mumry
Příspěvky: 138
Registrován: 7.4.2017 22:34:27

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mumry »

jozka píše:
Dával jsem tu kdysi i odkaz na studii, která ukazovala, že subvence do ropy jsou vlastně větší než zdanění spalováků + zvýhodnění elektroaut.
To byla ta, co obsahovala polozky typu "naklady na lecbu plicnich chorob"?
To už si nepamatuju, už je to nějaký pátek zpátky. A vlastně je to jedno, v tom mém příspěvku výše popisuju, proč je to vlastně jedno...
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

S tim souhlas. Proto jsem celkem skepticky k propoctum co je setrnejsi k prostredi/levnejsi.
S trochou mentalni gymnastiky dostanete cisla, ktera potrebujete. Podstata meho puvodniho prispevku ale nebyly dotace do prumyslu, ale dotace koncovym uzivatelum. Misto toho, aby se stalo pouzivanejsi vyhodnejsi reseni, stane se jim zvolene/dotovane

Krasny priklad jsou biopaliva. Myslenka vznesena, az temer andelska, jen to kazi ten osklivy kapitalista, co do podporovaneho odvetvi nainvestoval a ted, po par letech svete div se, se brani zmene...
Mumry
Příspěvky: 138
Registrován: 7.4.2017 22:34:27

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mumry »

jozka píše:S tim souhlas. Proto jsem celkem skepticky k propoctum co je setrnejsi k prostredi/levnejsi.
S trochou mentalni gymnastiky dostanete cisla, ktera potrebujete. Podstata meho puvodniho prispevku ale nebyly dotace do prumyslu, ale dotace koncovym uzivatelum. Misto toho, aby se stalo pouzivanejsi vyhodnejsi reseni, stane se jim zvolene/dotovane

Krasny priklad jsou biopaliva. Myslenka vznesena, az temer andelska, jen to kazi ten osklivy kapitalista, co do podporovaneho odvetvi nainvestoval a ted, po par letech svete div se, se brani zmene...
Hele, já bych všechny ty dotace zrušil. Rozhodně jsem proti aktivní finanční podpoře například biopaliv, elektromobilů, nebo i čehokoliv jiného (mimo jiné i stavby ropovodů). Podle mne by bohatě stačilo deklarovat, o co je zájem a co se bude společensky zvýhodňovat - například tím, že získat stavební povolení na podporovanou věc bude jednodušší než na tu nepodporovanou.

A mimochodem, s biopalivy bych to nesrovnával. Tam je to právě o té podpoře průmyslu místo podpoře jednotlivců. A hrají tam dost jiné síly než u třeba těch elektromobilů...
kot
Příspěvky: 10361
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kot »

Kyku díky za vysvětlení Saas ! Teď už mě to nezaskočí...
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

krtek700 píše: Podle mě jsou 2 zásadní otazníky k rychlosti šíření EV.
1) Baterky, vlastně ani ne tak cena(ta je zásadní teď, v horizontu 10 let to nebude moc otázka), ale spíše výrobní kapacita. (těžební).
2) Nabíjení v místech, kde vlastně není ani dost parkovacích míst. Což by mohly v budoucnu vyřešit parkovací/nabíjecí domy/garáže a jednoduchý autopilot na výměnu aut u nabíjecí stanice.
1) Těžební kapacita nemusí být problém. V současné době se používají 2 hlavní typy Li baterií NCM (Nikl Kobalt Mangan) a LiFePO4. U čínských LiFePO4 není problém s niklem ani kobaltem. Železa a fosforu je všude hodně. Jediným problém může být s Lithiem, ale těžební kapacity jsou dostatečné. Ty čínské LiFePO4 jsou dokonce tak dobré, že je bude Tesla montovat do svých aut s menším dojezdem.
Za těch 10 let je možné, že se Lithium nahradí třeba za Sodík, který je v periodické tabulce pod Lithiem a má podobné vlastnosti. Sodíku je všude dost.
https://www.sciencealert.com/new-sodium ... ion-models
2) EV si nekoupí člověk, který nemůže dobíjet doma v noci za výhodný tarif. Pravidelně čekat někde před předraženou veřejnou nabíječkou asi nikdo normální nebude.
Jestli budou autonomní auta (tzn. levné autonomní taxíky), tak se hodně lidem nevyplatí auto vůbec vlastnit a parkovacích míst bude dost.
kot
Příspěvky: 10361
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kot »

Anonyme, prosím hoď se tvůj tip na časový horizont "levných autonomních taxíků". díky
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

A mimochodem, s biopalivy bych to nesrovnával. Tam je to právě o té podpoře průmyslu místo podpoře jednotlivců.
Ja mel na mysli system "my jsem rozhodli co je pro vas nejlepsi a tak to bude". To je totiz obvykle faze jedna. Faze dve je potom "chteli jsme udelat neco dobreho a dopadlo to jako vzdycky".

A je jedno, jestli je to elektromobilita, biopaliva nebo zavlazovani plantazi bavlny.
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mike »

Mumry píše: ..., že na jednu stranu je subvencována ropa, ale na druhou stranu jsou zdaněny auta na ropu. ...
proboha čím ?
šejkové za to zalidňují pouště
u nás má stát aktuálně víc jako polovinu ceny na daních,,,,
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Mumry
Příspěvky: 138
Registrován: 7.4.2017 22:34:27

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mumry »

Mike píše:
Mumry píše: ..., že na jednu stranu je subvencována ropa, ale na druhou stranu jsou zdaněny auta na ropu. ...
proboha čím ?
šejkové za to zalidňují pouště
u nás má stát aktuálně víc jako polovinu ceny na daních,,,,
Tak například tohle je dotace pro ropu: https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-ene ... ce-1328208

Dotace na fosilní paliva řeší třeba i Mezinárodní měnový fond...
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

kot píše:Anonyme, prosím hoď se tvůj tip na časový horizont "levných autonomních taxíků". díky
To je věštění z křišťálové koule.
Tesla je podle Muska blízko autonomnímu řízení nejvyšší páté úrovně
https://www.novinky.cz/auto/clanek/tesl ... e-40330292
Majitelé Tesel budou mít možnost přivýdělku sdílením svých vozů pro autonomní taxi službu!
https://teslaczech.com/majitele-tesel-b ... xi-sluzbu/

Pokud by se to Muskovi podařilo, tak firmy typu Uber si nakoupí taková auta a ušetří nejvyšší položku současného taxi - plat řidiče. Nicméně já Muskovi příliš nevěřím, že se mu to podaří. Ale kdo ví.

Naproti tomu Waymo jezdí na 130 km2 jako robotický taxík:
https://www.svethardware.cz/waymo-spust ... nost/53314
Oblast se bude postupně rozšiřovat, ale Waymo na to jde hodně pomalu.

Takže těžko odhadovat, třeba Musk překvapí a opravdu do pár let budou jezdít autonomní taxíky. Nicméně já spíše tipuji takových 10 let.
kot
Příspěvky: 10361
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kot »

Ale těch cca 10 let pro autonomní taxíky myslíš pro USA nebo i pro Evropu či dokonce pro ČR ?
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Tak například tohle je dotace pro ropu
A jak vite, ze to je pro fosilni paliva? Co kdyz je to pro vyrobu plastu pro elektromobily? :mrgreen:

Proto tvrdim, ze posuzovat podobne podpory (naprosto marginalni castky) jako dotaci pro spalovaci auta je osemetne. Na rozdil od nezpochybnitelne dotace na porizeni elektromobilu. Jedine, co by se v tomhle kontextu dalo pouizt byly ruzne formy srotovneho a ani ty nebyly vypsany konkretne jako podpora spalovaku..
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Z programoveho prohlaseni novych vladcu stredoceskeho kraje:
Budeme usilovat o další postupný přechod hromadné dopravy z fosilních paliv na paliva ekologická při striktním zachování principu technologické neutrality.
Prekladam:
Budete mit na vyber druh konektoru.

Neutralita jako vysita :-D
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Elektromobilita

Příspěvek od theodor less »

Britský premiér Boris Johnson plánuje příští týden oznámit zákaz prodeje nových aut na benzin a naftu od roku 2030. Nový harmonogram nebude platit pro některé hybridní automobily, které kombinují elektrický a fosilní pohon. Z nových vozů prodaných v Británii tento rok bylo 73,6 procenta na benzin či naftu a pouze 5,5 procenta čistě elektrických. Zbytek tvoří různé typy hybridních aut.
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Elektromobilita

Příspěvek od JirkaS »

No vida. A pak že jim Brexit přinese něco rozumného :-)
Tomáš Němec
Příspěvky: 395
Registrován: 19.10.2009 9:21:32

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Tomáš Němec »

Myslím, že tenhle článek se tu ještě neobjevil, tak ho sem dávám
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... tomoto_fdv
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Elektromobilita

Příspěvek od theodor less »

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 95#p166395
MPMP píše:Pokud zrušíme spalovací motory, z čeho budou státy žít? Spotřební daň na paliva je NEZANEDBATELNOU částí příjmu státního rozpočtu.
Británie zvažuje kvůli elektroautům zpoplatnit silnice.
https://www.novinky.cz/zahranicni/evrop ... .seznam.cz
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Elektromobilita

Příspěvek od theodor less »

https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/3227 ... y-setrne-k
Základním prvkem slíbené vládní podpory je poskytnutí jedné miliardy eur na prodloužení programu příspěvků na nákup elektromobilů do roku 2025.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Elektromobilita

Příspěvek od theodor less »

Rychlonabíjení, které trvá třeba jen deset minut, je velmi náročné na elektrickou síť. Pro ilustraci – obsloužení deseti vozidel je stejné jako kompletní spotřeba jednoho velkého mrakodrapu.
https://www.idnes.cz/praha/zpravy/konte ... zpravy_rsr
Odpovědět

Zpět na „Vozidla - technika“